محل تبلیغات

آیا پاییز خون جدیدی در رگ های کتابفروشی ها ریخته است؟ آیا برنامه های فصلی از کتابفروشان حمایت می کنند یا انتظارات مردم را از تخفیف بالا می برند؟

نوسانات و وضعیت کتابفروشی ها

کتابفروشی هایی که در سال های اخیر با نوساناتی از جمله افزایش قیمت کاغذ ، قاچاق کتاب ، فروش آنلاین و … روبرو شده اند نیز در یک سال گذشته با تاج دست و پنجه نرم کرده اند. همین مشکل در ماههای اول شیوع ویروس برخی از آنها را بست و برخی دیگر را در آستانه بسته شدن قرار داد. با این حال به نظر می رسد گرامیداشت هفته کتاب و طرح خونین پاییزی کتاب ، البته مدتی است که وارد رگ های کتابفروشی های کشور شده است.
وضعیت نامطلوب کتابفروشی ها و ناشران کتاب سال هاست که مورد سوژه رسانه های مختلف قرار گرفته و همراه با آن ، بحران کاغذ و در نتیجه افزایش قیمت کاغذ به موضوعی ثابت در این زمینه تبدیل شده است. .
علاوه بر این ، نبود قانون کپی رایت منجر به انتشار نسخه های قاچاق و افست یا انتشار غیرقانونی کتاب در فضای مجازی و کانال های تلگرامی شده است و اخیراً نسخه های الکترونیکی و کتاب های صوتی نیز به چالش های کتابفروشان. به همه اینها ما باید کرونا را اضافه کنیم ، که نه تنها کتابفروشان بلکه بیشتر مغازه ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

معرفی کتاب قدرت اسطوره / چرا اسطوره ها مهم هستند؟

گزارش ها و گفتگوها در مورد وضعیت کتابفروشی ها در ایران و جهان در ماه های نخست شیوع کرونا نگران کننده بود و بسیاری از خوانندگان کتاب نگران تعطیلی یا ورشکستگی فعالان کتاب ، به ویژه کتابفروشی ها

با این حال ، با گسترش تاج ، به نظر می رسد وقتی مردم تمام تلاش خود را برای مقابله با شیوع بیماری انجام می دهند ، کتابفروشی ها با آن مبارزه کرده اند و حتی آمار و گفتگو با کتابفروشان در فصل پاییز منتشر شده امید به بقای کتابفروشی ها را ایجاد کرده است.

جشن برنامه پاییز و هفته کتاب

یکی از دلایلی که فصل پاییز را برای اهالی کتاب متفاوت کرد ، جشن برنامه پاییز و هفته کتاب بود. هر سال نمایشگاه و هفته کتاب بهانه ای برای رونق خرید کتاب در بین ایرانیان می شود. امسال اما از آنجا که نمایشگاه کتاب در ماه مه به دلیل پخش شدن تاج برگزار نشده است ، این بهانه ارائه نشد ، اگرچه نمایشگاه کتاب مجازی تهران برای چند هفته آینده برنامه ریزی شده است.

برنامه کتاب هفته کتاب و پاییز در پایان ماه نوامبر ، حسابداران عادت جمع شدن به کتابفروشی ها را در هفته کتاب حفظ کردند و علی رغم اجرای یک طرح محدودیت کاری که شامل کتابفروشی ها در برخی از شهرها بود ، از جمله تهران ، هنوز فرصت خرید کتاب وجود داشت.

جشن طرح تابستان امسال کتاب ، کتابفروشی ها را نیز تقویت کرد ، علاقه مندان به کتاب از تخفیف های موجود برای خرید کتاب ، به ویژه از نظر جسمی ، بهره مند شدند.

اگر می خواهیم برنامه پاییز و کتاب هفته پاییز تهران را مرور کنیم ، باید بگوییم وزارت ارشاد فروش کتاب را از سال 2015 آغاز کرد تا کمک هزینه ها به انتشار برنامه های سه ماهه را هدایت کند. در این طرح ها ، کتابفروشی ها می توانند تخفیف در فروش کتاب به خریداران ارائه دهند و مبلغ تخفیف یافته را از وزارتخانه دریافت کنند. پانزدهمین دوره از پروژه های فروش فصلی کتاب بود که با هدف حمایت از کتابفروشان آغاز کار در 835 کتابفروشی از 15 نوامبر و تا 25 دسامبر ادامه داشت.

به گفته ایوب دهقانکار ، مدیر کل م Instituteسسه کتاب و ادبیات ایران ، در طرح پاییز کتاب 99 ، 458 هزار و 833 نسخه کتاب به ارزش 198 میلیارد و 137 میلیون و 591 هزار و 730 ریال در 816 کتابفروشی در 31 استان کشور فروخته شده است. علاوه بر این ، 128 کتابفروشی در پاییز امسال توانستند 70 هزار و 548 نسخه کتاب به فروش برسانند ، که در مقایسه با برنامه مشابه سال گذشته 61 درصد افزایش داشته است.

نقش فروش آنلاین در بقای کتابفروشی ها

جواد رحیمی ، یکی از فروشندگان کتاب های منتشر شده فروش ، که 13 سال در زمینه کتاب کار می کند و در حال حاضر در شعب دیگر انتشارات سوم در ایران مال کار می کند ، تابستان امسال در مصاحبه با اعتمادآنلاین گفت که فروش محصولات کتاب در تابستان ضعیف تر از بهار است. “یکی از دلایل اصلی این امر تخفیف زیاد در برخی سایت ها است:” ما مخالف سایت های فروش نیستیم. بیشتر ناشران و کتابفروشی ها یک سایت فروش دارند ، مثل اینکه ما یک سایت فروش داریم ، اما چندین سایت فروش کتاب تخفیف هایی را ارائه می دهند که باعث می شود حتی برخی از مشتریان عادی ما تخفیف بیشتری بخواهند ، اما این تخفیف برای ایالات متحده . »

برای ارزیابی وضعیت کتاب در فصل قبل ، دوباره سراغ رحیمی رفتیم. وی به همین مناسبت وضعیت فروش کتاب را خوش بینانه تر می داند و می گوید: “با توجه به اینکه ما طرح کتاب پاییزه داشتیم و کتابفروشی برای کتابفروشی ها تخفیف داشت که البته در تابستان نیز همین طرح را انجام داد ، در فروش موثر بود. ”

رحیمی با بیان اینکه در جریان اجرای پاییزی کتاب کتاب شرایط به گونه ای بود که ناشران و کتابفروشان راضی بودند ، افزود: به طور کلی اگر بخواهم سه ماه از فصل پاییز را ارزیابی کنم باید بگویم که نوسانات زیادی داشتیم با این وجود. ، فروش آنلاین خوب بود و می توانست به فروش کتاب کمک کند. در این مدت چندین سایت و برنامه برای فروش کتاب ایجاد شد و کتابفروشی ها توانستند زنده بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند. “به همین دلیل ، به طور کلی ، من فکر می کنم که وضعیت فروش کتاب خوب بود. ”

وی افزود: خوشبختانه علاوه بر افراد عادی کتاب که همیشه کتابهایی غیر از کرونا خریداری کرده اند ، افراد جدیدی نیز به این کتابفروشی می آیند. “این چیز خوبی است زیرا باعث افزایش میزان مطالعه می شود.”

کتابفروشی ها را از تعطیلی نجات دهید

با توجه به اظهارنظرهای اخیر کتابفروشان و اهالی کتاب ، می توان استنباط کرد که طرح های سه ماهه کتاب تا حدی توانسته اند از کتابفروشان حمایت کنند.

محمدرضا پیران ، مدیر کتابفروشی داستان شیراز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طرح فروش فصلی کتاب تأثیر مثبتی در خرید و فروش کتاب دارد گفت: یک سال پیش تصمیم گرفتیم با تلفن تماس بگیریم ، کتاب ارزان و کتابفروشی بفروشیم. به ایرنا گفت. خاموش کردن به پیشنهاد یکی از دوستان امیدواریم در پروژه های سازمان یافته توسط موسسه کتاب و ادبیات ایران شرکت کرده و سپس تصمیم گیری کنیم. خوشبختانه ما دیگر به فکر تعطیلی کتابفروشی نیستیم. »

در همین حال ، امیر مهربانی ، یکی از کتابفروشان انتشارات جیحون ، در مورد وضعیت فروش در هفته کتاب به روزنامه همشهری گفت: “وضعیت فروش کتاب در روزهای کرونا کمی بهبود یافته است. مردم اوقات فراغت بیشتر و وقت بیشتری در خانه داشتم. بسیاری از راه دور کار کرده اند و بسیاری از مردم سعی کرده اند به کتاب مراجعه کنند. من در فروش ، حتی یک فروش کوچک ، در کتابفروشی های انقلابی شاهد بهبودی هستم. “به طور خاص ، ما هر روز مشغول بودیم هفته و امروز (روز کتاب) حتی شلوغ تر است. ”

وی همچنین پیشنهاد داد که برای رونق بیشتر کتابفروشی ها ، زمان این پروژه و میزان اطلاعات باید افزایش یابد و افزود: “شرایطی وجود دارد که حداقل قیمت کتاب 50،000 تومان است و این قیمت برای جامعه ای است که حداقل دستمزد 2 میلیون تومان است. قیمت خوبی نیست. “طرح های تخفیف کمک می کند تا افراد بیشتری به کتابفروشی ها بیایند و کتاب های بیشتری بفروشند.”

مردم انتظار تخفیف برای پیتزا را ندارند.

پیام مصلح ، مدیر کتابفروشی “کتابشار” ، در مصاحبه ای اشاره کرد اگرچه برنامه های فصلی فروش کتاب ، به ویژه در پاییز امسال ، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و توانسته است برخی از مشکلات ناشی از کرونا را کاهش دهد. با “ایرنا”. وی گفت: “علی رغم ویژگی های خوب ، یکی از مشکلات این طرح ها این است که مردم به تخفیف های مداوم عادت می کنند ، در حالی که تلاش کتاب برای تخفیف در آنها بی فایده است.” این تخفیف و این چرخه پر از ضرر است. “اکنون ، با وجود همه مشکلات سلامتی و زندگی ، مردم در حال سفارش پیتزا هستند و انتظار تخفیف ندارند. برای مخاطبان کتاب نباید انتظار داشت که این برنامه ها انتظار تخفیف را ایجاد کنند.”

تغییر در آمار خواندن

از بین آمارها و اظهارنظرهای انجام شده در این دوره درباره فروش کتاب و کتابخوانی ، سید سعیدرضا عاملی ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، همچنین آماری از مطالعه در تاریخ 1 دسامبر ارائه کرد که به گفته وی ، تغییر در مطالعه است. در میان مردم: “طبق گزارشات نمونه گیری ، 2.7 درصد از کسانی که حداکثر نیم ساعت به مطالعه کتاب می پردازند ، 7.8 درصد و 6.7 درصد از کسانی که یک ساعت به مطالعه کتاب می پردازند بیشتر بخوانند پنج ساعت ، “او گفت. “اینها نشان می دهد که جامعه ایران در حال تغییر است.”

به گفته وی ، رمان ها حرف اول را می زنند ، با 19.2 درصد رمان و داستان کوتاه در سطح کشور ، 9.9 درصد کتاب های مذهبی و 7.4 درصد ادبیات.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران همچنین اظهار داشت كه در این نظرسنجی از مردم سوال می شود كه آیا كتاب می خوانند یا خیر ، و در پاسخ به این س 45ال ، 45.8٪ اظهار داشتند كه كتاب می خوانند و 52٪ می گویند كه مطالعه نمی كنند کتابها

جدا از آماری که در مورد تغییر در میزان مطالعه مردم عاملی ایجاد کرده است ، هنگام مکالمه با کتابفروشان و حتی مرور برنامه های مربوط به فروش کتاب ، می توان فهمید که کرونا ، با همه مشکلات و شما می توانید از راه دور کار کنید و در خانه بمانید. همچنین اوقات فراغت بیشتر و مراجعه مردم به کتاب را فراهم می کرد و کتابفروشی ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

اگرچه نمی توان گفت که کرونا کتاب فروشی ها را تبلیغ می کرد ، اما پس از بحران های اولیه ناشی از ورود کرونا به کشور ، مردم و کتابفروشان به تدریج بیشتر با این بحران سازگار شدند و شاید به همین دلیل بعد از چند سال ها. ماههای کرونا سورپرایز ، کتابفروشی ها با امید بیشتری برای گشودن درهای خود نسبت به ماه های گذشته روز را سپری می کنند.

محل تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید