دانش جوین
پنجشنبه, خرداد ۲۲, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی دانشگاه

آخرین تصمیم وزارت بهداشت درباره نحوه آموزش دانشجویان/انتقال به دانشگاه‌های داخلی فعلا ممنوع است

دانش جوین توسط دانش جوین
۱۷ بهمن ۱۴۰۰
در دانشگاه
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
3
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر
آخرین تصمیم وزارت بهداشت درباره نحوه آموزش دانشجویان/انتقال به دانشگاه‌های داخلی فعلا ممنوع است
عکس تزیینی و آرشیوی است

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که آموزش دانشجویان علوم پزشکی در ترم پیش‌رو فقط برای شهرهای قرمز به صورت ترکیبی است، گفت: سایر شهرها و استان‌های کشور باید آموزش خود را به صورت حضوری دنبال کنند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز به صورت مجازی و به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، به آخرین تصمیم وزارت بهداشت در خصوص نحوه آموزش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در ترم پیش‌رو اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی از همان مهرماه سال جاری آموزش خود را به صورت حضوری برگزار کردند و فقط اعلام کردیم دانشجویان ورودی جدید یعنی ۱۴۰۰ می‌توانند به صورت مجازی آموزش ببینند.

وی تصریح کرد: البته آموزش دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ در ترم مهرماه نیز به صورت کاملا مجازی نبود و آنها موظف بودند حداقل یک ماه برای رفع اشکال در آزمایشگاه‌ها و غیره در کلاس درس به صورت حضوری حاضر باشند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنای تصمیم‌گیری‌ ما در خصوص نحوه آموزش در ترم جاری است، گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی ما به این صورت است که شهرها و استان‌هایی که از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمزی هستند، تصمیم‌گیری در خصوص نحوه آموزش دانشجویان برعهده مسئولین دانشگاه‌ها و ستاد ملی مقابله با کرونای استان باشد و این استان‌ها می‌توانند آموزش خود را به صورت ترکیبی یعنی مجازی و حضوری برگزار کنند و البته تاکید کردیم آموزش در این استان‌ها نیز نباید صرفا مجازی باشد.

دکتر باقری‌فرد خاطر نشان کرد: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار ندارند و شامل رنگ‌بندی‌های دیگر از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، آموزش را باید به صورت حضوری برگزار کنند.

وی با بیان این‌که دانشجویان رشته‌های بالینی باید به صورت کاملا حضوری در مراکز و دانشگاه‌ها حاضر باشند، ادامه داد: وظایف این دانشجویان حتی از اساتید نیز سنگین‌تر است و با توجه به این‌که مردم به خدمات آنها نیاز دارند، بنابراین باید حتما به شکل حضوری آموزش ببینند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص عدم تمایل حضور دستیاران در برخی از رشته‌های علوم پزشکی نیز گفت: ما در یکسری رشته‌های خاص نظیر طب اورژانس، داخلی و بیهوشی به دلایلی از جمله تعهدات بالا، دریافتی‌های کم و برخی فاکتورهای دیگر با عدم رغبت دانشجویان برای حضور در این رشته‌ها مواجه هستیم که باید با اعمال برخی جاذبه‌ها و سیاست‌های تشویقی میزان علاقه‌مندی برای حضور در این رشته‌ها را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر این‌که فعلا در سیاست انتقال دانشجویان علوم پزشکی مشغول به تحصیل در خارج به دانشگاه‌های داخلی تغییری ایجاد نشده است، گفت: عده‌ای ممکن است به دلیل دورزدن کنکور برای حضور در رشته‌های پزشکی مدتی کوتاه را در دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنند و مجددا خواستار انتقال در دانشگاه‌های داخلی باشند. به همین جهت قوانین سختگیرانه در این زمینه تدوین شد و فعلا این دانشجویان نمی‌توانند برای ادامه تحصیل به داخل کشور برگردند و بازگشت از سال ۲۰۱۹ به داخل ممنوع شده است و دانشجویان متقاضی منتظر باشند تا ما شرایط جدیدی در این زمینه اعلام کنیم.

وی همچنین حوزه آموزش پزشکی را یکی از بزرگترین حوزه‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: در سال ۶۴ بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداری سابق ملحق شد و وزارت بهداشت تشکیل شد؛ معاونت آموزشی وزارت بهداشت ۲۲ بخش مدیریتی دارد که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند و یکی از آنها دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است که برای دستیاران تصمیم می‌گیرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: تعداد ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی داریم که در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند. ۲۰ هزار نفر عضو هیات علمی علوم پزشکی داریم که برخی از آنها تعهداتی و برخی پیمانی هستند. حدود ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت داریم. ۲۵۰ رشته محل در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که همه ساله تغییر می‌کنند.

وی به طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت درباره طرح جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت رسما موضع گیری کرده است و تاکید کرده که این تصمیم مغایر با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری است. همچنین در بند ۸ این سیاست‌ها موضوع ادغام آموزش و پژوهش و درمان تاکید شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت مغایر با اسناد بالادستی است و امیدواریم مراجع ذی صلاح در این باره تصمیم بگیرند و تکلیف وزارت بهداشت مشخص شود.

وی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای حل معضل صندلی‌های خالی، گفت: برنامه‌ای داریم که بتوانیم به غیر از مسیر آزمون دستیاری در برخی از دانشگاه‌ها و شهرها که صندلی خالی وجود دارد، بعضی از اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا بتوانند دستیار بپذیرند. البته این برنامه مفصلی است که با همکاری معاونت درمان در حال برنامه‌ریزی است و در این مسیر باید جاذبه‌هایی در حوزه تعهدات ایجاد کنیم که داوطلبان جذب شوند.

افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر باقری‌فرد از افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و افزود: اعتبار این افزایش حقوق از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها است که منبع ثابتی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: برنامه‌های متعددی برای دستیاران پزشکی در حال انجام است، از جمله آن می‌توان به تدوین منشور دستیاری اشاره کرد. یکی از مشکلات حوزه آموزش دستیاری تخصصی عدم دسترسی به پزشک متخصص و فوق متخصص است و به همین منظور باید این مسئله را با فرآیندهای آموزش دستیاری حل کنیم.

به گفته وی، در چند سال گذشته با معضلی با عنوان صندلی خالی در دوره دستیاری مواجه شدیم که قرار است با بومی‌گزینی در مناطق محروم هم معضل صندلی خالی و هم کمبود دسترسی به متخصص را جبران کنیم. صندلی خالی دستیاری که با آن موجه هستیم، در برخی از رشته‌هایی است که آینده شغلی آن‌ها مبهم است و در نظام پرداخت گره دارند. با تکمیل ظرفیت، ۴۰ درصد از این ظرفیت در مناطق محروم پر شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: میزان افرایش ظرفیت یک هزار و ۶۰۰ نفر است و تاکید مصوبه آن است این ظرفیت برای مناطق محروم با اولویت بومی گزینی اعمال می‌شود، چرا که کمبود پزشک در مناطق محروم است. برای نحوه اعمال این سهمیه در حال تدوین برنامه هستیم و جلساتی با سازمان سنجش وزارت علوم داشتیم که سهمیه‌ها چگونه اعمال شود تا مشکل مناطق محروم را حل کنیم.

دکتر باقری‌فرد گفت: مشکل حوزه پزشکی این است که افرادی را تربیت می‌کنیم که چون بومی نیستند در آن مناطق با وجود تعهدات نمی‌مانند و یا قادر به زندگی در آن مناطق نیستند. بنابراین برنامه اصلی ما این است که هم در حیطه پزشکی عمومی و هم حیطه تخصصی و فوق تخصصی افراد را بومی آموزش دهیم که در آن مناطق بمانند و زندگی کنند. قطعا سند متوازن برآورد نیروی انسانی برای تدوین برنامه پذیرش مد نظر است و این برنامه تا قبل از سال تهیه می‌شود.

انتهای پیام

آخرین تصمیم وزارت بهداشت درباره نحوه آموزش دانشجویان/انتقال به دانشگاه‌های داخلی فعلا ممنوع است
عکس تزیینی و آرشیوی است

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که آموزش دانشجویان علوم پزشکی در ترم پیش‌رو فقط برای شهرهای قرمز به صورت ترکیبی است، گفت: سایر شهرها و استان‌های کشور باید آموزش خود را به صورت حضوری دنبال کنند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز به صورت مجازی و به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، به آخرین تصمیم وزارت بهداشت در خصوص نحوه آموزش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در ترم پیش‌رو اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی از همان مهرماه سال جاری آموزش خود را به صورت حضوری برگزار کردند و فقط اعلام کردیم دانشجویان ورودی جدید یعنی ۱۴۰۰ می‌توانند به صورت مجازی آموزش ببینند.

وی تصریح کرد: البته آموزش دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ در ترم مهرماه نیز به صورت کاملا مجازی نبود و آنها موظف بودند حداقل یک ماه برای رفع اشکال در آزمایشگاه‌ها و غیره در کلاس درس به صورت حضوری حاضر باشند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنای تصمیم‌گیری‌ ما در خصوص نحوه آموزش در ترم جاری است، گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی ما به این صورت است که شهرها و استان‌هایی که از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمزی هستند، تصمیم‌گیری در خصوص نحوه آموزش دانشجویان برعهده مسئولین دانشگاه‌ها و ستاد ملی مقابله با کرونای استان باشد و این استان‌ها می‌توانند آموزش خود را به صورت ترکیبی یعنی مجازی و حضوری برگزار کنند و البته تاکید کردیم آموزش در این استان‌ها نیز نباید صرفا مجازی باشد.

دکتر باقری‌فرد خاطر نشان کرد: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار ندارند و شامل رنگ‌بندی‌های دیگر از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، آموزش را باید به صورت حضوری برگزار کنند.

وی با بیان این‌که دانشجویان رشته‌های بالینی باید به صورت کاملا حضوری در مراکز و دانشگاه‌ها حاضر باشند، ادامه داد: وظایف این دانشجویان حتی از اساتید نیز سنگین‌تر است و با توجه به این‌که مردم به خدمات آنها نیاز دارند، بنابراین باید حتما به شکل حضوری آموزش ببینند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص عدم تمایل حضور دستیاران در برخی از رشته‌های علوم پزشکی نیز گفت: ما در یکسری رشته‌های خاص نظیر طب اورژانس، داخلی و بیهوشی به دلایلی از جمله تعهدات بالا، دریافتی‌های کم و برخی فاکتورهای دیگر با عدم رغبت دانشجویان برای حضور در این رشته‌ها مواجه هستیم که باید با اعمال برخی جاذبه‌ها و سیاست‌های تشویقی میزان علاقه‌مندی برای حضور در این رشته‌ها را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر این‌که فعلا در سیاست انتقال دانشجویان علوم پزشکی مشغول به تحصیل در خارج به دانشگاه‌های داخلی تغییری ایجاد نشده است، گفت: عده‌ای ممکن است به دلیل دورزدن کنکور برای حضور در رشته‌های پزشکی مدتی کوتاه را در دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنند و مجددا خواستار انتقال در دانشگاه‌های داخلی باشند. به همین جهت قوانین سختگیرانه در این زمینه تدوین شد و فعلا این دانشجویان نمی‌توانند برای ادامه تحصیل به داخل کشور برگردند و بازگشت از سال ۲۰۱۹ به داخل ممنوع شده است و دانشجویان متقاضی منتظر باشند تا ما شرایط جدیدی در این زمینه اعلام کنیم.

وی همچنین حوزه آموزش پزشکی را یکی از بزرگترین حوزه‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: در سال ۶۴ بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداری سابق ملحق شد و وزارت بهداشت تشکیل شد؛ معاونت آموزشی وزارت بهداشت ۲۲ بخش مدیریتی دارد که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند و یکی از آنها دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است که برای دستیاران تصمیم می‌گیرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: تعداد ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی داریم که در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند. ۲۰ هزار نفر عضو هیات علمی علوم پزشکی داریم که برخی از آنها تعهداتی و برخی پیمانی هستند. حدود ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت داریم. ۲۵۰ رشته محل در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که همه ساله تغییر می‌کنند.

وی به طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت درباره طرح جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت رسما موضع گیری کرده است و تاکید کرده که این تصمیم مغایر با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری است. همچنین در بند ۸ این سیاست‌ها موضوع ادغام آموزش و پژوهش و درمان تاکید شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت مغایر با اسناد بالادستی است و امیدواریم مراجع ذی صلاح در این باره تصمیم بگیرند و تکلیف وزارت بهداشت مشخص شود.

وی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای حل معضل صندلی‌های خالی، گفت: برنامه‌ای داریم که بتوانیم به غیر از مسیر آزمون دستیاری در برخی از دانشگاه‌ها و شهرها که صندلی خالی وجود دارد، بعضی از اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا بتوانند دستیار بپذیرند. البته این برنامه مفصلی است که با همکاری معاونت درمان در حال برنامه‌ریزی است و در این مسیر باید جاذبه‌هایی در حوزه تعهدات ایجاد کنیم که داوطلبان جذب شوند.

افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر باقری‌فرد از افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و افزود: اعتبار این افزایش حقوق از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها است که منبع ثابتی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: برنامه‌های متعددی برای دستیاران پزشکی در حال انجام است، از جمله آن می‌توان به تدوین منشور دستیاری اشاره کرد. یکی از مشکلات حوزه آموزش دستیاری تخصصی عدم دسترسی به پزشک متخصص و فوق متخصص است و به همین منظور باید این مسئله را با فرآیندهای آموزش دستیاری حل کنیم.

به گفته وی، در چند سال گذشته با معضلی با عنوان صندلی خالی در دوره دستیاری مواجه شدیم که قرار است با بومی‌گزینی در مناطق محروم هم معضل صندلی خالی و هم کمبود دسترسی به متخصص را جبران کنیم. صندلی خالی دستیاری که با آن موجه هستیم، در برخی از رشته‌هایی است که آینده شغلی آن‌ها مبهم است و در نظام پرداخت گره دارند. با تکمیل ظرفیت، ۴۰ درصد از این ظرفیت در مناطق محروم پر شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: میزان افرایش ظرفیت یک هزار و ۶۰۰ نفر است و تاکید مصوبه آن است این ظرفیت برای مناطق محروم با اولویت بومی گزینی اعمال می‌شود، چرا که کمبود پزشک در مناطق محروم است. برای نحوه اعمال این سهمیه در حال تدوین برنامه هستیم و جلساتی با سازمان سنجش وزارت علوم داشتیم که سهمیه‌ها چگونه اعمال شود تا مشکل مناطق محروم را حل کنیم.

دکتر باقری‌فرد گفت: مشکل حوزه پزشکی این است که افرادی را تربیت می‌کنیم که چون بومی نیستند در آن مناطق با وجود تعهدات نمی‌مانند و یا قادر به زندگی در آن مناطق نیستند. بنابراین برنامه اصلی ما این است که هم در حیطه پزشکی عمومی و هم حیطه تخصصی و فوق تخصصی افراد را بومی آموزش دهیم که در آن مناطق بمانند و زندگی کنند. قطعا سند متوازن برآورد نیروی انسانی برای تدوین برنامه پذیرش مد نظر است و این برنامه تا قبل از سال تهیه می‌شود.

انتهای پیام

اخبارجدیدترین

چگونه آزمون TOLC و SAT آینده تحصیلی شما را تضمین می‌کنند؟

رازهای برتر موفقیت تحصیلی: بهترین مشاور کنکور و راهکارهای نوین جهت فتح قله‌های علم

نحوه استخراج مقاله از پایان نامه مدیریت و روانشناسی

آخرین تصمیم وزارت بهداشت درباره نحوه آموزش دانشجویان/انتقال به دانشگاه‌های داخلی فعلا ممنوع است
عکس تزیینی و آرشیوی است

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که آموزش دانشجویان علوم پزشکی در ترم پیش‌رو فقط برای شهرهای قرمز به صورت ترکیبی است، گفت: سایر شهرها و استان‌های کشور باید آموزش خود را به صورت حضوری دنبال کنند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز به صورت مجازی و به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، به آخرین تصمیم وزارت بهداشت در خصوص نحوه آموزش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در ترم پیش‌رو اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی از همان مهرماه سال جاری آموزش خود را به صورت حضوری برگزار کردند و فقط اعلام کردیم دانشجویان ورودی جدید یعنی ۱۴۰۰ می‌توانند به صورت مجازی آموزش ببینند.

وی تصریح کرد: البته آموزش دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ در ترم مهرماه نیز به صورت کاملا مجازی نبود و آنها موظف بودند حداقل یک ماه برای رفع اشکال در آزمایشگاه‌ها و غیره در کلاس درس به صورت حضوری حاضر باشند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنای تصمیم‌گیری‌ ما در خصوص نحوه آموزش در ترم جاری است، گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی ما به این صورت است که شهرها و استان‌هایی که از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمزی هستند، تصمیم‌گیری در خصوص نحوه آموزش دانشجویان برعهده مسئولین دانشگاه‌ها و ستاد ملی مقابله با کرونای استان باشد و این استان‌ها می‌توانند آموزش خود را به صورت ترکیبی یعنی مجازی و حضوری برگزار کنند و البته تاکید کردیم آموزش در این استان‌ها نیز نباید صرفا مجازی باشد.

دکتر باقری‌فرد خاطر نشان کرد: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار ندارند و شامل رنگ‌بندی‌های دیگر از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، آموزش را باید به صورت حضوری برگزار کنند.

وی با بیان این‌که دانشجویان رشته‌های بالینی باید به صورت کاملا حضوری در مراکز و دانشگاه‌ها حاضر باشند، ادامه داد: وظایف این دانشجویان حتی از اساتید نیز سنگین‌تر است و با توجه به این‌که مردم به خدمات آنها نیاز دارند، بنابراین باید حتما به شکل حضوری آموزش ببینند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص عدم تمایل حضور دستیاران در برخی از رشته‌های علوم پزشکی نیز گفت: ما در یکسری رشته‌های خاص نظیر طب اورژانس، داخلی و بیهوشی به دلایلی از جمله تعهدات بالا، دریافتی‌های کم و برخی فاکتورهای دیگر با عدم رغبت دانشجویان برای حضور در این رشته‌ها مواجه هستیم که باید با اعمال برخی جاذبه‌ها و سیاست‌های تشویقی میزان علاقه‌مندی برای حضور در این رشته‌ها را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر این‌که فعلا در سیاست انتقال دانشجویان علوم پزشکی مشغول به تحصیل در خارج به دانشگاه‌های داخلی تغییری ایجاد نشده است، گفت: عده‌ای ممکن است به دلیل دورزدن کنکور برای حضور در رشته‌های پزشکی مدتی کوتاه را در دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنند و مجددا خواستار انتقال در دانشگاه‌های داخلی باشند. به همین جهت قوانین سختگیرانه در این زمینه تدوین شد و فعلا این دانشجویان نمی‌توانند برای ادامه تحصیل به داخل کشور برگردند و بازگشت از سال ۲۰۱۹ به داخل ممنوع شده است و دانشجویان متقاضی منتظر باشند تا ما شرایط جدیدی در این زمینه اعلام کنیم.

وی همچنین حوزه آموزش پزشکی را یکی از بزرگترین حوزه‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: در سال ۶۴ بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداری سابق ملحق شد و وزارت بهداشت تشکیل شد؛ معاونت آموزشی وزارت بهداشت ۲۲ بخش مدیریتی دارد که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند و یکی از آنها دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است که برای دستیاران تصمیم می‌گیرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: تعداد ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی داریم که در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند. ۲۰ هزار نفر عضو هیات علمی علوم پزشکی داریم که برخی از آنها تعهداتی و برخی پیمانی هستند. حدود ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت داریم. ۲۵۰ رشته محل در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که همه ساله تغییر می‌کنند.

وی به طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت درباره طرح جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت رسما موضع گیری کرده است و تاکید کرده که این تصمیم مغایر با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری است. همچنین در بند ۸ این سیاست‌ها موضوع ادغام آموزش و پژوهش و درمان تاکید شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت مغایر با اسناد بالادستی است و امیدواریم مراجع ذی صلاح در این باره تصمیم بگیرند و تکلیف وزارت بهداشت مشخص شود.

وی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای حل معضل صندلی‌های خالی، گفت: برنامه‌ای داریم که بتوانیم به غیر از مسیر آزمون دستیاری در برخی از دانشگاه‌ها و شهرها که صندلی خالی وجود دارد، بعضی از اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا بتوانند دستیار بپذیرند. البته این برنامه مفصلی است که با همکاری معاونت درمان در حال برنامه‌ریزی است و در این مسیر باید جاذبه‌هایی در حوزه تعهدات ایجاد کنیم که داوطلبان جذب شوند.

افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر باقری‌فرد از افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و افزود: اعتبار این افزایش حقوق از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها است که منبع ثابتی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: برنامه‌های متعددی برای دستیاران پزشکی در حال انجام است، از جمله آن می‌توان به تدوین منشور دستیاری اشاره کرد. یکی از مشکلات حوزه آموزش دستیاری تخصصی عدم دسترسی به پزشک متخصص و فوق متخصص است و به همین منظور باید این مسئله را با فرآیندهای آموزش دستیاری حل کنیم.

به گفته وی، در چند سال گذشته با معضلی با عنوان صندلی خالی در دوره دستیاری مواجه شدیم که قرار است با بومی‌گزینی در مناطق محروم هم معضل صندلی خالی و هم کمبود دسترسی به متخصص را جبران کنیم. صندلی خالی دستیاری که با آن موجه هستیم، در برخی از رشته‌هایی است که آینده شغلی آن‌ها مبهم است و در نظام پرداخت گره دارند. با تکمیل ظرفیت، ۴۰ درصد از این ظرفیت در مناطق محروم پر شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: میزان افرایش ظرفیت یک هزار و ۶۰۰ نفر است و تاکید مصوبه آن است این ظرفیت برای مناطق محروم با اولویت بومی گزینی اعمال می‌شود، چرا که کمبود پزشک در مناطق محروم است. برای نحوه اعمال این سهمیه در حال تدوین برنامه هستیم و جلساتی با سازمان سنجش وزارت علوم داشتیم که سهمیه‌ها چگونه اعمال شود تا مشکل مناطق محروم را حل کنیم.

دکتر باقری‌فرد گفت: مشکل حوزه پزشکی این است که افرادی را تربیت می‌کنیم که چون بومی نیستند در آن مناطق با وجود تعهدات نمی‌مانند و یا قادر به زندگی در آن مناطق نیستند. بنابراین برنامه اصلی ما این است که هم در حیطه پزشکی عمومی و هم حیطه تخصصی و فوق تخصصی افراد را بومی آموزش دهیم که در آن مناطق بمانند و زندگی کنند. قطعا سند متوازن برآورد نیروی انسانی برای تدوین برنامه پذیرش مد نظر است و این برنامه تا قبل از سال تهیه می‌شود.

انتهای پیام

آخرین تصمیم وزارت بهداشت درباره نحوه آموزش دانشجویان/انتقال به دانشگاه‌های داخلی فعلا ممنوع است
عکس تزیینی و آرشیوی است

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که آموزش دانشجویان علوم پزشکی در ترم پیش‌رو فقط برای شهرهای قرمز به صورت ترکیبی است، گفت: سایر شهرها و استان‌های کشور باید آموزش خود را به صورت حضوری دنبال کنند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز به صورت مجازی و به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، به آخرین تصمیم وزارت بهداشت در خصوص نحوه آموزش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در ترم پیش‌رو اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی از همان مهرماه سال جاری آموزش خود را به صورت حضوری برگزار کردند و فقط اعلام کردیم دانشجویان ورودی جدید یعنی ۱۴۰۰ می‌توانند به صورت مجازی آموزش ببینند.

وی تصریح کرد: البته آموزش دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ در ترم مهرماه نیز به صورت کاملا مجازی نبود و آنها موظف بودند حداقل یک ماه برای رفع اشکال در آزمایشگاه‌ها و غیره در کلاس درس به صورت حضوری حاضر باشند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنای تصمیم‌گیری‌ ما در خصوص نحوه آموزش در ترم جاری است، گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی ما به این صورت است که شهرها و استان‌هایی که از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمزی هستند، تصمیم‌گیری در خصوص نحوه آموزش دانشجویان برعهده مسئولین دانشگاه‌ها و ستاد ملی مقابله با کرونای استان باشد و این استان‌ها می‌توانند آموزش خود را به صورت ترکیبی یعنی مجازی و حضوری برگزار کنند و البته تاکید کردیم آموزش در این استان‌ها نیز نباید صرفا مجازی باشد.

دکتر باقری‌فرد خاطر نشان کرد: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار ندارند و شامل رنگ‌بندی‌های دیگر از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، آموزش را باید به صورت حضوری برگزار کنند.

وی با بیان این‌که دانشجویان رشته‌های بالینی باید به صورت کاملا حضوری در مراکز و دانشگاه‌ها حاضر باشند، ادامه داد: وظایف این دانشجویان حتی از اساتید نیز سنگین‌تر است و با توجه به این‌که مردم به خدمات آنها نیاز دارند، بنابراین باید حتما به شکل حضوری آموزش ببینند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص عدم تمایل حضور دستیاران در برخی از رشته‌های علوم پزشکی نیز گفت: ما در یکسری رشته‌های خاص نظیر طب اورژانس، داخلی و بیهوشی به دلایلی از جمله تعهدات بالا، دریافتی‌های کم و برخی فاکتورهای دیگر با عدم رغبت دانشجویان برای حضور در این رشته‌ها مواجه هستیم که باید با اعمال برخی جاذبه‌ها و سیاست‌های تشویقی میزان علاقه‌مندی برای حضور در این رشته‌ها را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر این‌که فعلا در سیاست انتقال دانشجویان علوم پزشکی مشغول به تحصیل در خارج به دانشگاه‌های داخلی تغییری ایجاد نشده است، گفت: عده‌ای ممکن است به دلیل دورزدن کنکور برای حضور در رشته‌های پزشکی مدتی کوتاه را در دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنند و مجددا خواستار انتقال در دانشگاه‌های داخلی باشند. به همین جهت قوانین سختگیرانه در این زمینه تدوین شد و فعلا این دانشجویان نمی‌توانند برای ادامه تحصیل به داخل کشور برگردند و بازگشت از سال ۲۰۱۹ به داخل ممنوع شده است و دانشجویان متقاضی منتظر باشند تا ما شرایط جدیدی در این زمینه اعلام کنیم.

وی همچنین حوزه آموزش پزشکی را یکی از بزرگترین حوزه‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: در سال ۶۴ بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداری سابق ملحق شد و وزارت بهداشت تشکیل شد؛ معاونت آموزشی وزارت بهداشت ۲۲ بخش مدیریتی دارد که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند و یکی از آنها دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است که برای دستیاران تصمیم می‌گیرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: تعداد ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی داریم که در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند. ۲۰ هزار نفر عضو هیات علمی علوم پزشکی داریم که برخی از آنها تعهداتی و برخی پیمانی هستند. حدود ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت داریم. ۲۵۰ رشته محل در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که همه ساله تغییر می‌کنند.

وی به طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت درباره طرح جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت رسما موضع گیری کرده است و تاکید کرده که این تصمیم مغایر با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری است. همچنین در بند ۸ این سیاست‌ها موضوع ادغام آموزش و پژوهش و درمان تاکید شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت مغایر با اسناد بالادستی است و امیدواریم مراجع ذی صلاح در این باره تصمیم بگیرند و تکلیف وزارت بهداشت مشخص شود.

وی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای حل معضل صندلی‌های خالی، گفت: برنامه‌ای داریم که بتوانیم به غیر از مسیر آزمون دستیاری در برخی از دانشگاه‌ها و شهرها که صندلی خالی وجود دارد، بعضی از اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا بتوانند دستیار بپذیرند. البته این برنامه مفصلی است که با همکاری معاونت درمان در حال برنامه‌ریزی است و در این مسیر باید جاذبه‌هایی در حوزه تعهدات ایجاد کنیم که داوطلبان جذب شوند.

افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر باقری‌فرد از افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و افزود: اعتبار این افزایش حقوق از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها است که منبع ثابتی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: برنامه‌های متعددی برای دستیاران پزشکی در حال انجام است، از جمله آن می‌توان به تدوین منشور دستیاری اشاره کرد. یکی از مشکلات حوزه آموزش دستیاری تخصصی عدم دسترسی به پزشک متخصص و فوق متخصص است و به همین منظور باید این مسئله را با فرآیندهای آموزش دستیاری حل کنیم.

به گفته وی، در چند سال گذشته با معضلی با عنوان صندلی خالی در دوره دستیاری مواجه شدیم که قرار است با بومی‌گزینی در مناطق محروم هم معضل صندلی خالی و هم کمبود دسترسی به متخصص را جبران کنیم. صندلی خالی دستیاری که با آن موجه هستیم، در برخی از رشته‌هایی است که آینده شغلی آن‌ها مبهم است و در نظام پرداخت گره دارند. با تکمیل ظرفیت، ۴۰ درصد از این ظرفیت در مناطق محروم پر شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: میزان افرایش ظرفیت یک هزار و ۶۰۰ نفر است و تاکید مصوبه آن است این ظرفیت برای مناطق محروم با اولویت بومی گزینی اعمال می‌شود، چرا که کمبود پزشک در مناطق محروم است. برای نحوه اعمال این سهمیه در حال تدوین برنامه هستیم و جلساتی با سازمان سنجش وزارت علوم داشتیم که سهمیه‌ها چگونه اعمال شود تا مشکل مناطق محروم را حل کنیم.

دکتر باقری‌فرد گفت: مشکل حوزه پزشکی این است که افرادی را تربیت می‌کنیم که چون بومی نیستند در آن مناطق با وجود تعهدات نمی‌مانند و یا قادر به زندگی در آن مناطق نیستند. بنابراین برنامه اصلی ما این است که هم در حیطه پزشکی عمومی و هم حیطه تخصصی و فوق تخصصی افراد را بومی آموزش دهیم که در آن مناطق بمانند و زندگی کنند. قطعا سند متوازن برآورد نیروی انسانی برای تدوین برنامه پذیرش مد نظر است و این برنامه تا قبل از سال تهیه می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها: وزارت بهداشت
پست قبلی

تجدید بیعت نمایندگان مجلس با آرمان های امام (ره)

پست بعدی

تنها امید لیونل مسی بی انگیزه و خسته؛ رئال مادرید!

مربوطه پست ها

چگونه آزمون TOLC و SAT آینده تحصیلی شما را تضمین می‌کنند؟
دانشگاه

چگونه آزمون TOLC و SAT آینده تحصیلی شما را تضمین می‌کنند؟

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
رازهای برتر موفقیت تحصیلی: بهترین مشاور کنکور و راهکارهای نوین جهت فتح قله‌های علم
دانشگاه

رازهای برتر موفقیت تحصیلی: بهترین مشاور کنکور و راهکارهای نوین جهت فتح قله‌های علم

۲۹ اسفند ۱۴۰۳
نحوه استخراج مقاله از پایان نامه مدیریت و روانشناسی
دانشگاه

نحوه استخراج مقاله از پایان نامه مدیریت و روانشناسی

۱۴ مهر ۱۴۰۳
راهنمای کامل جلسه دفاع از پایان‌ نامه
دانشگاه

راهنمای کامل جلسه دفاع از پایان‌ نامه

۲۱ فروردین ۱۴۰۳
آموزش زبان آلمانی از طریق فیلم‌ها و سریال‌ها
دانشگاه

آموزش زبان آلمانی از طریق فیلم‌ها و سریال‌ها

۱۲ فروردین ۱۴۰۳
اصول کلیدی برنامه ریزی درسی
دانشگاه

آموزش انجام برنامه ریزی درسی | موفقیت تحصیلی با برنامه ریزی

۲۴ شهریور ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − شش =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • «ریخته‌گری تراکتورسازی ایران»؛ سومین شرکت برتر بازار سرمایه
  • پرتنوع‌ترین بخش بازار خودرو کشور
  • کمپین بزرگ «شِل» برای بسته‌بندی‌های جدید
  • کیا «EV۶»؛ عبوس یا خوش‌فرم؟
  • تهدیدی برای صدها فرصت شغلی در منطقه‌ای حساس
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.