در دوران طلایی روزنامهها و رسانههای چاپی تنها کافی بود از هر شرکت بزرگی بپرسید که آیا تبلیغات چاپی اثربخش هستند یا نه که پاسختان با نگاهی عجیب داده شود؛ اما این روزها که این تبلیغات انواع جایگزینی پیدا کردهاند، پرسیدن این سؤال به هیچ وجه عجیب نیست. با این حال، نمیتوان تنها با یک بله و خیر ساده نیز پرونده این سؤال را بست.
کاهش مخاطب
شکی نیست که تعداد خوانندگان رسانههای چاپی به دلیل پیشرفتهای فناوری کاهش یافته است. حال که انبوهی از محتوای رایگان در اینترنت، روزنامهخوانها و مجلات در دسترس مردم است، آنها راههای دیگری را برای یافتن اطلاعات انتخاب کردهاند. اگرچه کاهش رسانههای چاپی نشاندهنده این نیست که تبلیغات چاپی در انتهای کار خود هستند، اما این موضوع مطمئناً به این معنی است که تبلیغات چاپی به اندازه دوران پیش از محبوبیت اینترنت اثرگذاری خاصی نخواهد داشت.
بلکه بخشی از تبلیغات چاپی در قالب بسته بندی محصول ارائه میشوند. پس چاپ جعبه نیز به نوعی روی مخاطب تاثیرگذار است.
اطلاعات در دسترس
رسانههای چاپی در حال جایگزین شدن با رسانههای جایگزین مانند تلویزیون و اینترنت هستند. بر اساس «پروژه پیو برای تعالی روزنامهنگاری» در سال 2010، روزنامهها به عنوان نوعی منبع خبری، توانستند تنها بالاتر از رادیو قرار گیرند. این اولین باری بود که مردم برای یافتن اخبار، اینترنت را به روزنامه ترجیح میدادند. واضح است که این دادهها پیامدهایی منفی برای تبلیغات چاپی را نوید میدهند، به خصوص اگر این روند ادامهدار باشد.
هدفگذاری
اثربخشی تبلیغات چاپی برای یک کسب و کار اغلب توسط مخاطبان مدنظر آن کسب و کار مشخص میشود. مصرفکنندگان جوانی که بدون تعامل با رسانههای چاپی بزرگ شدهاند، آشکارا نسبت به نسل قدیمیتر که با رسانههای چاپی زندگی کردهاند کمتر روزنامه میخوانند. به عنوان مثال، درج آگهی برای یک محصول مرتبط با فناوری در یک روزنامه، به احتمال زیاد اثری کمتر از انتشار همان آگهی در یک وبسایت حوزه فناوری خواهد داشت. تبلیغات در مجلات دسترسی به مخاطبان مورد هدف را آسانتر میکند؛ زیرا میتوان مجلاتی را انتخاب کرد که تنها مخاطبان مدنظر را هدف قرار دهند.
اما باز هم صنعت چاپ برای کسب و کارها خدماتی ارائه میدهند که قابل چشم پوشی نیست. برای مثال چاپ هولوگرام هویت و اصالت کالاها را نشان میدهند که باید حتما به صورت فیزیکی رویت شوند.
هزینه
با وجود این که تبلیغات چاپی کاملاً از میان نرفته و همچنان مؤثر به شمار میآیند -که این موضوع نیز بستگی به نوع کسب و کار شما دارد، این نوع تبلیغات هزینه بیشتری نسبت به سایر انواع تبلیغات دارند. لو دوبیوس از آیانسی دات کام توضیح میدهد که تبلیغات چاپی اغلب هزاران دلار بیشتر از تبلیغات آنلاین هزینه برمیدارند. در حالی که ممکن است بیش از 50000 دلار را برای تبلیغی در یک مجله پرتیراژ هزینه کنید، احتمالاً بتوانید تنها با پرداخت کسری از این مبلغ، دقیقاً همان محتوای تبلیغ مد نظر خود را در وبسایتی که میزان مخاطبان یکسانی دارد به اجرا بگذارید.
تأثیر بر روی مشتری
یکی از مزیتهای تبلیغات چاپی نسبت به سایر روشهای تبلیغات این است که تبلیغات چاپی اغلب تأثیر بیشتری بر خواننده میگذارند. برای مثال اینترنت را در نظر بگیرید. از آنجایی که خوانندگان محتوای اینترنتی حجم زیادی از اطلاعات را در مدتزمان بسیار کوتاهی مشاهده میکنند، در نهایت به دیدن تبلیغات عادت پیدا میکنند. مردم عملاً نسبت به تبلیغات کور میشوند و آنها را نادیده میگیرند؛ اما تبلیغات چاپی اینطور نیستند. محققان دانشگاه ایالتی پن در سال 1998 آزمایشی را انجام دادند تا میزان به یادماندنی تبلیغات آنلاین در مقابل تبلیغات چاپی را بسنجند. آنها به این نتیجه رسیدند که تبلیغات چاپی مانند چاپ پوستر تبلیغاتی به مراتب بیشتر از تبلیغات آنلاین مورد توجه خوانندگان قرار میگیرد.