دانش جوین
دوشنبه, خرداد ۱۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

ادبیات پایداری بر پایه‌ مفهوم هویت استوار است

دانش جوین توسط دانش جوین
۲۹ دی ۱۴۰۰
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
2
11
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش دانشجو اینترنشنال از روابط عمومی حوزه هنری، محمدرضا سنگری ریاست اندیشکده ادبیات پایداری، آیه‌ ۳۵ سوره مبارکه نور را قرائت کرد و در خصوص ارتباط آن با موضوع نشست گفت: در باب این آیه امام محد غزالی توضیحی دارد که نوعی گره‌خوردگی با جلسه ما دارد. غزالی در باب عالم غیب و شهود که شرط ایمان را خداوند ایمان به غیب می‌داند می‌گوید ما بر اساس این آیه با پنج روح روبرو هستیم. اولین روح، روحِ حساس و حسی است که به جسم انسان برمی‌گردد که ارزشمند است لذا باید جسم را پاس داشت. دومین روحِ خیالی انسان است؛ خیال از عناصر هویت‌بخش انسان است که ادبیات و داستان و حتی علوم، پیوند مستقیم با آن دارند. روح سوم، روحِ عقلی است که معانی خارج از حسو  خیال دار.

وی افزود: چهارمین حس فکری و پنجم روح قدسی است. روح قدسی آغاز به آسمان ملکوت است. اگر بپذیریم که انقلاب اسلامی و جبهه‌های ما گره‌خوردگی با مفاهیم قدسی داشت، قدسی بودن شایسته‌ترین عنوان است.

این استاد ادبیات پایداری و پژوهشگر در ادامه‌ به توضیحاتی پیرامون غلامرضا کافی پرداخت و اظهار داشت: رسم این جلسه به این صورت است که دو پاره است، پاره اول مربوط به طرح درس توسط استاد است و سپس حاضرین که صاحب فکر و نظر هستند به طرح پرسش‌ می‌پردازند.

در ادامه، کافی با بیان‌اینکه اولین دیدار ما با جناب سنگری مربوط به سال ۱۳۷۷ و کنگره شعر دفاع مقدس در اصفهان است که قیصرامین‌پور در آن حضور داشت، گفت: تببین ادبیات پایداری بر پایه‌ مفهوم هویت استوار است و دغدغه هویت‌سازی و حفظ آن را دارد.

این استاد ادبیات به تشریح نمودهای هویت ادبیات پایداری پرداخت و افزود: در این خصوص در مقالاتی ۶۰ مولفه را با موضوع هویت را در ۹ مولفه گردآورده‌ام که از ۲۱۶ مقاله جمع‌اوری شده است که در این مقالات مؤلفه‌های هویت را خارج کرده‌ام.

وی به مقاله دیگری درخصوص وجود هویت در بیابان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و عنوان کرد: هدف ما این است که نشان بدهیم که انقلاب اسلامی بر پایه هویت استوار است و دغدغه هویت دارد و ما سه پایه‌ اصلی درخصوص هویت داریم که شامل «میهن و وطن»، «دین و مذهب» و «زبان مادری» است.

کافی استقلال طلبی، بازگشت به خویشتن، تکریم شخصیت‌ها و نکوهش خودباختگی را ازجمله‌ عناصر مورد بررسی درخصوص هویت دانست و گفت: مفهوم تقابل خود با دیگری در هویت برجسته است.

این استاد دانشگاه، هویت را عامل شناخت خود از دیگران دانست و گفت: این مسئله تبیین خودی و غیرخودی است. گفته می‌شود ادبیات هویت ملی را بازتاب می‌دهد و ادبیات تعالیم پرورش‌دهنده انسان است که به‌نظر حرف درستی است و این ادبیات پیوندی با ادبیات انقلاب دارد و ادبیات پایداری در تقسیم سه‌گانه در زمره‌ ادبیات دیگرخواه است و این ادبیات در انقلاب اسلامی نمود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در جلسات پیشین این اندیشکده گفته شده است ایرانی بودن، اسلامی بودن و تجدد پایه‌های هویت است، عنوان کرد: گفته شده هرکدام از این سه بنیان به‌خطر بیفتاد ایستادگی شکل می‌گیرد که به‌نظر درست است.

غلامرضا کافی با تاکید براینکه ادبیات انقلاب اسلامی زمان‌آگاه و روزآمد است، افزود: اتفاقاً ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دستمایه خود را زمان‌آگاهی و روزآمد دارد و اینکه امروز در ایران درخصوص اتفاقات افغانستان بیشتر از شاعران اهل افغانستان شعر گفته می‌شود بخاطر همین روزآمدی است.

وی به ستایش حمایت از زبان مادری در ادبیات پایداری اشاره کرد و اظهار داشت: حراست از زبان مادری به دوران مشروطه برمی گردد، اما حساسیت در این زمینه در ادبیات انقلاب اسلامی بیش از دوران مشروطه است چراکه ما در ادبیات انقلاب شاهد همگرایی فکری هستیم چیزی که در مشروطه کمتر وجود داشته است.

این پژوهشگر ادبی درخصوص این سخن‌که عوامل خطرزا مبانی یک هویت را در معرض تهدید قرار می‌دهند، گفت: ما عوامل خطرزای زیادی داریم بنابراین می‌دانیم ارتباط بین هویت و مولفه‌های ادبیات انقلاب چگونه است.

کافی افزود: موضوع پیوند ادبیات با تاریخ از نهضت سرداران جنگل تا شهید مدرس وجود داشته است.

این پژوهشگر با تأکید براینکه هویت بسیار در تیررس جامعه‌ سرمایه‌داری است، افزود: مهم‌ترین راه‌کار برای خراب کردن هویت، ازخود بیگانگی است که نشانه‌های موفقیت این از خود بیگانگی نفی فرهنگی ملی، تغییر باورها، دگرگونی زندگی فردی و اجتماعی و ایمان به بیگانه است.

وی هوشیاری در برابر حیله‌ دشمن را از ویژگی‌های هویت دانست و گفت: بعد از پایان جنگ که زمان بروز عواطف جنگ و فرصت اعتراض بود دغدغه حفظ ارزش‌ها شکل گرفت.

کافی به ستایش مبارزان مردمی، تکریم مجاهدان مردمی و ستایش مرگ مجاهدان به عنوان نشانه‌های هویت اشاره کرد و گفت: ستایش و حفظ دستاوردها در هویت مطرح است؛ این حساسیت در ادبیات انقلاب به‌قدری وجود دارد که اگر اسم ادبیات اعتراض را به آن بگوییم گزافه نیست.

این پژوهشگر به مسئله‌ تطبیق تاریخ در ادبیات انقلاب اشاره کرد و گفت: وقتی گفته می‌شد «صدام یزید، کافر» همان تطبیق تاریخی است که ما به‌واسطه‌ آن دشمن امروزی را با دشمن گذشته مذهبی تطبیق می‌دادیم.

در ادامه، صمدزاده مدیر کتابخانه جنگ با طرح این پیشنهاد که اگر مقاله‌، کتابی مقوم این جلسات است قبلاً معرفی شود به طرح این سوال پرداخت که چرا ما برای پژوهش ادبی درخصوص یک موضوع مستقیم به سراغ آثار نمی‌رویم بلکه پژوهش‌های دسته دوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کافی به سوال مطرح شده، ضمن تصدیق پیشنهاد صمدزاده به پاسخ به سوال وی پرداخت و گفت: منابع پژوهشی مورد اشاره ما دسته‌دوم نیستند بلکه دسته اول است. علم درحال جزءنگری است و ما در این پژوهش کار خاصی نکرده‌ایم بلکه فقط نکات هویت‌ساز ۲۱۶ مقاله را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی جزء‌نگری در پژوهش را یک ضروت دانست و گفت: ما در موضوع شعر پژوهش هویت را انجام داده‌ایم.

در بخش دیگر این نشست علیرضا کمره‌ای در ادامه‌ بحثی که صمدی مطرح کرد گفت: در تحقیقات و پژوهش‌ها تاریخی صحبت از این است که باید به اصل سند رجوع شود لذا برای موضوع شعر انقلاب باید در هر دوره‌ای به اصل شعر برای احصا مولفه‌های مورد نظر مراجعه کرد.

به گزارش دانشجو اینترنشنال از روابط عمومی حوزه هنری، محمدرضا سنگری ریاست اندیشکده ادبیات پایداری، آیه‌ ۳۵ سوره مبارکه نور را قرائت کرد و در خصوص ارتباط آن با موضوع نشست گفت: در باب این آیه امام محد غزالی توضیحی دارد که نوعی گره‌خوردگی با جلسه ما دارد. غزالی در باب عالم غیب و شهود که شرط ایمان را خداوند ایمان به غیب می‌داند می‌گوید ما بر اساس این آیه با پنج روح روبرو هستیم. اولین روح، روحِ حساس و حسی است که به جسم انسان برمی‌گردد که ارزشمند است لذا باید جسم را پاس داشت. دومین روحِ خیالی انسان است؛ خیال از عناصر هویت‌بخش انسان است که ادبیات و داستان و حتی علوم، پیوند مستقیم با آن دارند. روح سوم، روحِ عقلی است که معانی خارج از حسو  خیال دار.

وی افزود: چهارمین حس فکری و پنجم روح قدسی است. روح قدسی آغاز به آسمان ملکوت است. اگر بپذیریم که انقلاب اسلامی و جبهه‌های ما گره‌خوردگی با مفاهیم قدسی داشت، قدسی بودن شایسته‌ترین عنوان است.

این استاد ادبیات پایداری و پژوهشگر در ادامه‌ به توضیحاتی پیرامون غلامرضا کافی پرداخت و اظهار داشت: رسم این جلسه به این صورت است که دو پاره است، پاره اول مربوط به طرح درس توسط استاد است و سپس حاضرین که صاحب فکر و نظر هستند به طرح پرسش‌ می‌پردازند.

در ادامه، کافی با بیان‌اینکه اولین دیدار ما با جناب سنگری مربوط به سال ۱۳۷۷ و کنگره شعر دفاع مقدس در اصفهان است که قیصرامین‌پور در آن حضور داشت، گفت: تببین ادبیات پایداری بر پایه‌ مفهوم هویت استوار است و دغدغه هویت‌سازی و حفظ آن را دارد.

این استاد ادبیات به تشریح نمودهای هویت ادبیات پایداری پرداخت و افزود: در این خصوص در مقالاتی ۶۰ مولفه را با موضوع هویت را در ۹ مولفه گردآورده‌ام که از ۲۱۶ مقاله جمع‌اوری شده است که در این مقالات مؤلفه‌های هویت را خارج کرده‌ام.

وی به مقاله دیگری درخصوص وجود هویت در بیابان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و عنوان کرد: هدف ما این است که نشان بدهیم که انقلاب اسلامی بر پایه هویت استوار است و دغدغه هویت دارد و ما سه پایه‌ اصلی درخصوص هویت داریم که شامل «میهن و وطن»، «دین و مذهب» و «زبان مادری» است.

کافی استقلال طلبی، بازگشت به خویشتن، تکریم شخصیت‌ها و نکوهش خودباختگی را ازجمله‌ عناصر مورد بررسی درخصوص هویت دانست و گفت: مفهوم تقابل خود با دیگری در هویت برجسته است.

این استاد دانشگاه، هویت را عامل شناخت خود از دیگران دانست و گفت: این مسئله تبیین خودی و غیرخودی است. گفته می‌شود ادبیات هویت ملی را بازتاب می‌دهد و ادبیات تعالیم پرورش‌دهنده انسان است که به‌نظر حرف درستی است و این ادبیات پیوندی با ادبیات انقلاب دارد و ادبیات پایداری در تقسیم سه‌گانه در زمره‌ ادبیات دیگرخواه است و این ادبیات در انقلاب اسلامی نمود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در جلسات پیشین این اندیشکده گفته شده است ایرانی بودن، اسلامی بودن و تجدد پایه‌های هویت است، عنوان کرد: گفته شده هرکدام از این سه بنیان به‌خطر بیفتاد ایستادگی شکل می‌گیرد که به‌نظر درست است.

غلامرضا کافی با تاکید براینکه ادبیات انقلاب اسلامی زمان‌آگاه و روزآمد است، افزود: اتفاقاً ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دستمایه خود را زمان‌آگاهی و روزآمد دارد و اینکه امروز در ایران درخصوص اتفاقات افغانستان بیشتر از شاعران اهل افغانستان شعر گفته می‌شود بخاطر همین روزآمدی است.

وی به ستایش حمایت از زبان مادری در ادبیات پایداری اشاره کرد و اظهار داشت: حراست از زبان مادری به دوران مشروطه برمی گردد، اما حساسیت در این زمینه در ادبیات انقلاب اسلامی بیش از دوران مشروطه است چراکه ما در ادبیات انقلاب شاهد همگرایی فکری هستیم چیزی که در مشروطه کمتر وجود داشته است.

این پژوهشگر ادبی درخصوص این سخن‌که عوامل خطرزا مبانی یک هویت را در معرض تهدید قرار می‌دهند، گفت: ما عوامل خطرزای زیادی داریم بنابراین می‌دانیم ارتباط بین هویت و مولفه‌های ادبیات انقلاب چگونه است.

کافی افزود: موضوع پیوند ادبیات با تاریخ از نهضت سرداران جنگل تا شهید مدرس وجود داشته است.

این پژوهشگر با تأکید براینکه هویت بسیار در تیررس جامعه‌ سرمایه‌داری است، افزود: مهم‌ترین راه‌کار برای خراب کردن هویت، ازخود بیگانگی است که نشانه‌های موفقیت این از خود بیگانگی نفی فرهنگی ملی، تغییر باورها، دگرگونی زندگی فردی و اجتماعی و ایمان به بیگانه است.

وی هوشیاری در برابر حیله‌ دشمن را از ویژگی‌های هویت دانست و گفت: بعد از پایان جنگ که زمان بروز عواطف جنگ و فرصت اعتراض بود دغدغه حفظ ارزش‌ها شکل گرفت.

کافی به ستایش مبارزان مردمی، تکریم مجاهدان مردمی و ستایش مرگ مجاهدان به عنوان نشانه‌های هویت اشاره کرد و گفت: ستایش و حفظ دستاوردها در هویت مطرح است؛ این حساسیت در ادبیات انقلاب به‌قدری وجود دارد که اگر اسم ادبیات اعتراض را به آن بگوییم گزافه نیست.

این پژوهشگر به مسئله‌ تطبیق تاریخ در ادبیات انقلاب اشاره کرد و گفت: وقتی گفته می‌شد «صدام یزید، کافر» همان تطبیق تاریخی است که ما به‌واسطه‌ آن دشمن امروزی را با دشمن گذشته مذهبی تطبیق می‌دادیم.

در ادامه، صمدزاده مدیر کتابخانه جنگ با طرح این پیشنهاد که اگر مقاله‌، کتابی مقوم این جلسات است قبلاً معرفی شود به طرح این سوال پرداخت که چرا ما برای پژوهش ادبی درخصوص یک موضوع مستقیم به سراغ آثار نمی‌رویم بلکه پژوهش‌های دسته دوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کافی به سوال مطرح شده، ضمن تصدیق پیشنهاد صمدزاده به پاسخ به سوال وی پرداخت و گفت: منابع پژوهشی مورد اشاره ما دسته‌دوم نیستند بلکه دسته اول است. علم درحال جزءنگری است و ما در این پژوهش کار خاصی نکرده‌ایم بلکه فقط نکات هویت‌ساز ۲۱۶ مقاله را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی جزء‌نگری در پژوهش را یک ضروت دانست و گفت: ما در موضوع شعر پژوهش هویت را انجام داده‌ایم.

در بخش دیگر این نشست علیرضا کمره‌ای در ادامه‌ بحثی که صمدی مطرح کرد گفت: در تحقیقات و پژوهش‌ها تاریخی صحبت از این است که باید به اصل سند رجوع شود لذا برای موضوع شعر انقلاب باید در هر دوره‌ای به اصل شعر برای احصا مولفه‌های مورد نظر مراجعه کرد.

اخبارجدیدترین

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود

مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد

این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!

به گزارش دانشجو اینترنشنال از روابط عمومی حوزه هنری، محمدرضا سنگری ریاست اندیشکده ادبیات پایداری، آیه‌ ۳۵ سوره مبارکه نور را قرائت کرد و در خصوص ارتباط آن با موضوع نشست گفت: در باب این آیه امام محد غزالی توضیحی دارد که نوعی گره‌خوردگی با جلسه ما دارد. غزالی در باب عالم غیب و شهود که شرط ایمان را خداوند ایمان به غیب می‌داند می‌گوید ما بر اساس این آیه با پنج روح روبرو هستیم. اولین روح، روحِ حساس و حسی است که به جسم انسان برمی‌گردد که ارزشمند است لذا باید جسم را پاس داشت. دومین روحِ خیالی انسان است؛ خیال از عناصر هویت‌بخش انسان است که ادبیات و داستان و حتی علوم، پیوند مستقیم با آن دارند. روح سوم، روحِ عقلی است که معانی خارج از حسو  خیال دار.

وی افزود: چهارمین حس فکری و پنجم روح قدسی است. روح قدسی آغاز به آسمان ملکوت است. اگر بپذیریم که انقلاب اسلامی و جبهه‌های ما گره‌خوردگی با مفاهیم قدسی داشت، قدسی بودن شایسته‌ترین عنوان است.

این استاد ادبیات پایداری و پژوهشگر در ادامه‌ به توضیحاتی پیرامون غلامرضا کافی پرداخت و اظهار داشت: رسم این جلسه به این صورت است که دو پاره است، پاره اول مربوط به طرح درس توسط استاد است و سپس حاضرین که صاحب فکر و نظر هستند به طرح پرسش‌ می‌پردازند.

در ادامه، کافی با بیان‌اینکه اولین دیدار ما با جناب سنگری مربوط به سال ۱۳۷۷ و کنگره شعر دفاع مقدس در اصفهان است که قیصرامین‌پور در آن حضور داشت، گفت: تببین ادبیات پایداری بر پایه‌ مفهوم هویت استوار است و دغدغه هویت‌سازی و حفظ آن را دارد.

این استاد ادبیات به تشریح نمودهای هویت ادبیات پایداری پرداخت و افزود: در این خصوص در مقالاتی ۶۰ مولفه را با موضوع هویت را در ۹ مولفه گردآورده‌ام که از ۲۱۶ مقاله جمع‌اوری شده است که در این مقالات مؤلفه‌های هویت را خارج کرده‌ام.

وی به مقاله دیگری درخصوص وجود هویت در بیابان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و عنوان کرد: هدف ما این است که نشان بدهیم که انقلاب اسلامی بر پایه هویت استوار است و دغدغه هویت دارد و ما سه پایه‌ اصلی درخصوص هویت داریم که شامل «میهن و وطن»، «دین و مذهب» و «زبان مادری» است.

کافی استقلال طلبی، بازگشت به خویشتن، تکریم شخصیت‌ها و نکوهش خودباختگی را ازجمله‌ عناصر مورد بررسی درخصوص هویت دانست و گفت: مفهوم تقابل خود با دیگری در هویت برجسته است.

این استاد دانشگاه، هویت را عامل شناخت خود از دیگران دانست و گفت: این مسئله تبیین خودی و غیرخودی است. گفته می‌شود ادبیات هویت ملی را بازتاب می‌دهد و ادبیات تعالیم پرورش‌دهنده انسان است که به‌نظر حرف درستی است و این ادبیات پیوندی با ادبیات انقلاب دارد و ادبیات پایداری در تقسیم سه‌گانه در زمره‌ ادبیات دیگرخواه است و این ادبیات در انقلاب اسلامی نمود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در جلسات پیشین این اندیشکده گفته شده است ایرانی بودن، اسلامی بودن و تجدد پایه‌های هویت است، عنوان کرد: گفته شده هرکدام از این سه بنیان به‌خطر بیفتاد ایستادگی شکل می‌گیرد که به‌نظر درست است.

غلامرضا کافی با تاکید براینکه ادبیات انقلاب اسلامی زمان‌آگاه و روزآمد است، افزود: اتفاقاً ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دستمایه خود را زمان‌آگاهی و روزآمد دارد و اینکه امروز در ایران درخصوص اتفاقات افغانستان بیشتر از شاعران اهل افغانستان شعر گفته می‌شود بخاطر همین روزآمدی است.

وی به ستایش حمایت از زبان مادری در ادبیات پایداری اشاره کرد و اظهار داشت: حراست از زبان مادری به دوران مشروطه برمی گردد، اما حساسیت در این زمینه در ادبیات انقلاب اسلامی بیش از دوران مشروطه است چراکه ما در ادبیات انقلاب شاهد همگرایی فکری هستیم چیزی که در مشروطه کمتر وجود داشته است.

این پژوهشگر ادبی درخصوص این سخن‌که عوامل خطرزا مبانی یک هویت را در معرض تهدید قرار می‌دهند، گفت: ما عوامل خطرزای زیادی داریم بنابراین می‌دانیم ارتباط بین هویت و مولفه‌های ادبیات انقلاب چگونه است.

کافی افزود: موضوع پیوند ادبیات با تاریخ از نهضت سرداران جنگل تا شهید مدرس وجود داشته است.

این پژوهشگر با تأکید براینکه هویت بسیار در تیررس جامعه‌ سرمایه‌داری است، افزود: مهم‌ترین راه‌کار برای خراب کردن هویت، ازخود بیگانگی است که نشانه‌های موفقیت این از خود بیگانگی نفی فرهنگی ملی، تغییر باورها، دگرگونی زندگی فردی و اجتماعی و ایمان به بیگانه است.

وی هوشیاری در برابر حیله‌ دشمن را از ویژگی‌های هویت دانست و گفت: بعد از پایان جنگ که زمان بروز عواطف جنگ و فرصت اعتراض بود دغدغه حفظ ارزش‌ها شکل گرفت.

کافی به ستایش مبارزان مردمی، تکریم مجاهدان مردمی و ستایش مرگ مجاهدان به عنوان نشانه‌های هویت اشاره کرد و گفت: ستایش و حفظ دستاوردها در هویت مطرح است؛ این حساسیت در ادبیات انقلاب به‌قدری وجود دارد که اگر اسم ادبیات اعتراض را به آن بگوییم گزافه نیست.

این پژوهشگر به مسئله‌ تطبیق تاریخ در ادبیات انقلاب اشاره کرد و گفت: وقتی گفته می‌شد «صدام یزید، کافر» همان تطبیق تاریخی است که ما به‌واسطه‌ آن دشمن امروزی را با دشمن گذشته مذهبی تطبیق می‌دادیم.

در ادامه، صمدزاده مدیر کتابخانه جنگ با طرح این پیشنهاد که اگر مقاله‌، کتابی مقوم این جلسات است قبلاً معرفی شود به طرح این سوال پرداخت که چرا ما برای پژوهش ادبی درخصوص یک موضوع مستقیم به سراغ آثار نمی‌رویم بلکه پژوهش‌های دسته دوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کافی به سوال مطرح شده، ضمن تصدیق پیشنهاد صمدزاده به پاسخ به سوال وی پرداخت و گفت: منابع پژوهشی مورد اشاره ما دسته‌دوم نیستند بلکه دسته اول است. علم درحال جزءنگری است و ما در این پژوهش کار خاصی نکرده‌ایم بلکه فقط نکات هویت‌ساز ۲۱۶ مقاله را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی جزء‌نگری در پژوهش را یک ضروت دانست و گفت: ما در موضوع شعر پژوهش هویت را انجام داده‌ایم.

در بخش دیگر این نشست علیرضا کمره‌ای در ادامه‌ بحثی که صمدی مطرح کرد گفت: در تحقیقات و پژوهش‌ها تاریخی صحبت از این است که باید به اصل سند رجوع شود لذا برای موضوع شعر انقلاب باید در هر دوره‌ای به اصل شعر برای احصا مولفه‌های مورد نظر مراجعه کرد.

به گزارش دانشجو اینترنشنال از روابط عمومی حوزه هنری، محمدرضا سنگری ریاست اندیشکده ادبیات پایداری، آیه‌ ۳۵ سوره مبارکه نور را قرائت کرد و در خصوص ارتباط آن با موضوع نشست گفت: در باب این آیه امام محد غزالی توضیحی دارد که نوعی گره‌خوردگی با جلسه ما دارد. غزالی در باب عالم غیب و شهود که شرط ایمان را خداوند ایمان به غیب می‌داند می‌گوید ما بر اساس این آیه با پنج روح روبرو هستیم. اولین روح، روحِ حساس و حسی است که به جسم انسان برمی‌گردد که ارزشمند است لذا باید جسم را پاس داشت. دومین روحِ خیالی انسان است؛ خیال از عناصر هویت‌بخش انسان است که ادبیات و داستان و حتی علوم، پیوند مستقیم با آن دارند. روح سوم، روحِ عقلی است که معانی خارج از حسو  خیال دار.

وی افزود: چهارمین حس فکری و پنجم روح قدسی است. روح قدسی آغاز به آسمان ملکوت است. اگر بپذیریم که انقلاب اسلامی و جبهه‌های ما گره‌خوردگی با مفاهیم قدسی داشت، قدسی بودن شایسته‌ترین عنوان است.

این استاد ادبیات پایداری و پژوهشگر در ادامه‌ به توضیحاتی پیرامون غلامرضا کافی پرداخت و اظهار داشت: رسم این جلسه به این صورت است که دو پاره است، پاره اول مربوط به طرح درس توسط استاد است و سپس حاضرین که صاحب فکر و نظر هستند به طرح پرسش‌ می‌پردازند.

در ادامه، کافی با بیان‌اینکه اولین دیدار ما با جناب سنگری مربوط به سال ۱۳۷۷ و کنگره شعر دفاع مقدس در اصفهان است که قیصرامین‌پور در آن حضور داشت، گفت: تببین ادبیات پایداری بر پایه‌ مفهوم هویت استوار است و دغدغه هویت‌سازی و حفظ آن را دارد.

این استاد ادبیات به تشریح نمودهای هویت ادبیات پایداری پرداخت و افزود: در این خصوص در مقالاتی ۶۰ مولفه را با موضوع هویت را در ۹ مولفه گردآورده‌ام که از ۲۱۶ مقاله جمع‌اوری شده است که در این مقالات مؤلفه‌های هویت را خارج کرده‌ام.

وی به مقاله دیگری درخصوص وجود هویت در بیابان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و عنوان کرد: هدف ما این است که نشان بدهیم که انقلاب اسلامی بر پایه هویت استوار است و دغدغه هویت دارد و ما سه پایه‌ اصلی درخصوص هویت داریم که شامل «میهن و وطن»، «دین و مذهب» و «زبان مادری» است.

کافی استقلال طلبی، بازگشت به خویشتن، تکریم شخصیت‌ها و نکوهش خودباختگی را ازجمله‌ عناصر مورد بررسی درخصوص هویت دانست و گفت: مفهوم تقابل خود با دیگری در هویت برجسته است.

این استاد دانشگاه، هویت را عامل شناخت خود از دیگران دانست و گفت: این مسئله تبیین خودی و غیرخودی است. گفته می‌شود ادبیات هویت ملی را بازتاب می‌دهد و ادبیات تعالیم پرورش‌دهنده انسان است که به‌نظر حرف درستی است و این ادبیات پیوندی با ادبیات انقلاب دارد و ادبیات پایداری در تقسیم سه‌گانه در زمره‌ ادبیات دیگرخواه است و این ادبیات در انقلاب اسلامی نمود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در جلسات پیشین این اندیشکده گفته شده است ایرانی بودن، اسلامی بودن و تجدد پایه‌های هویت است، عنوان کرد: گفته شده هرکدام از این سه بنیان به‌خطر بیفتاد ایستادگی شکل می‌گیرد که به‌نظر درست است.

غلامرضا کافی با تاکید براینکه ادبیات انقلاب اسلامی زمان‌آگاه و روزآمد است، افزود: اتفاقاً ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دستمایه خود را زمان‌آگاهی و روزآمد دارد و اینکه امروز در ایران درخصوص اتفاقات افغانستان بیشتر از شاعران اهل افغانستان شعر گفته می‌شود بخاطر همین روزآمدی است.

وی به ستایش حمایت از زبان مادری در ادبیات پایداری اشاره کرد و اظهار داشت: حراست از زبان مادری به دوران مشروطه برمی گردد، اما حساسیت در این زمینه در ادبیات انقلاب اسلامی بیش از دوران مشروطه است چراکه ما در ادبیات انقلاب شاهد همگرایی فکری هستیم چیزی که در مشروطه کمتر وجود داشته است.

این پژوهشگر ادبی درخصوص این سخن‌که عوامل خطرزا مبانی یک هویت را در معرض تهدید قرار می‌دهند، گفت: ما عوامل خطرزای زیادی داریم بنابراین می‌دانیم ارتباط بین هویت و مولفه‌های ادبیات انقلاب چگونه است.

کافی افزود: موضوع پیوند ادبیات با تاریخ از نهضت سرداران جنگل تا شهید مدرس وجود داشته است.

این پژوهشگر با تأکید براینکه هویت بسیار در تیررس جامعه‌ سرمایه‌داری است، افزود: مهم‌ترین راه‌کار برای خراب کردن هویت، ازخود بیگانگی است که نشانه‌های موفقیت این از خود بیگانگی نفی فرهنگی ملی، تغییر باورها، دگرگونی زندگی فردی و اجتماعی و ایمان به بیگانه است.

وی هوشیاری در برابر حیله‌ دشمن را از ویژگی‌های هویت دانست و گفت: بعد از پایان جنگ که زمان بروز عواطف جنگ و فرصت اعتراض بود دغدغه حفظ ارزش‌ها شکل گرفت.

کافی به ستایش مبارزان مردمی، تکریم مجاهدان مردمی و ستایش مرگ مجاهدان به عنوان نشانه‌های هویت اشاره کرد و گفت: ستایش و حفظ دستاوردها در هویت مطرح است؛ این حساسیت در ادبیات انقلاب به‌قدری وجود دارد که اگر اسم ادبیات اعتراض را به آن بگوییم گزافه نیست.

این پژوهشگر به مسئله‌ تطبیق تاریخ در ادبیات انقلاب اشاره کرد و گفت: وقتی گفته می‌شد «صدام یزید، کافر» همان تطبیق تاریخی است که ما به‌واسطه‌ آن دشمن امروزی را با دشمن گذشته مذهبی تطبیق می‌دادیم.

در ادامه، صمدزاده مدیر کتابخانه جنگ با طرح این پیشنهاد که اگر مقاله‌، کتابی مقوم این جلسات است قبلاً معرفی شود به طرح این سوال پرداخت که چرا ما برای پژوهش ادبی درخصوص یک موضوع مستقیم به سراغ آثار نمی‌رویم بلکه پژوهش‌های دسته دوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کافی به سوال مطرح شده، ضمن تصدیق پیشنهاد صمدزاده به پاسخ به سوال وی پرداخت و گفت: منابع پژوهشی مورد اشاره ما دسته‌دوم نیستند بلکه دسته اول است. علم درحال جزءنگری است و ما در این پژوهش کار خاصی نکرده‌ایم بلکه فقط نکات هویت‌ساز ۲۱۶ مقاله را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی جزء‌نگری در پژوهش را یک ضروت دانست و گفت: ما در موضوع شعر پژوهش هویت را انجام داده‌ایم.

در بخش دیگر این نشست علیرضا کمره‌ای در ادامه‌ بحثی که صمدی مطرح کرد گفت: در تحقیقات و پژوهش‌ها تاریخی صحبت از این است که باید به اصل سند رجوع شود لذا برای موضوع شعر انقلاب باید در هر دوره‌ای به اصل شعر برای احصا مولفه‌های مورد نظر مراجعه کرد.

برچسب ها: درس ادبیات پایداری
پست قبلی

امیرعبداللهیان: مناسبات تهران و مسکو در مسیری پرشتاب قرار گرفت

پست بعدی

اظهار بی‌اطلاعی وزیر دادگستری اسرائیل درباره استفاده پلیس از «پگاسوس» علیه شهروندان

مربوطه پست ها

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود
هنر و فرهنگ

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود

۱۸ خرداد ۱۴۰۴
مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد
هنر و فرهنگ

مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد

۱۷ خرداد ۱۴۰۴
این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!
هنر و فرهنگ

این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!

۱۷ خرداد ۱۴۰۴
بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد
هنر و فرهنگ

بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد

۱۶ خرداد ۱۴۰۴
«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان
هنر و فرهنگ

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

۱۶ خرداد ۱۴۰۴
از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر درباره اینکه هنرمند خلاق نیست!
هنر و فرهنگ

از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر درباره اینکه هنرمند خلاق نیست!

۱۶ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + نوزده =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • TTR.ir بهترین سرویس کوتاه کننده لینک ایرانی
  • بهترین برند پودر کاکائو در ایران
  • یحیی گل‌محمدی از فولاد رفتنی شد؟
  • بازگشت اسطوره استقلال به خانه
  • قیمت رهن کامل آپارتمان در تهران ۱۴۰۴ /جدول نرخ‌ها در منطقه ۵ تا ۲ میلیارد
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.