دانش جوین
سه شنبه, خرداد ۲۰, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

از بودجه ۳۰ میلیاردی «موقعیت مهدی» تا واکنش به یادداشت‌نویسان مجازی

دانش جوین توسط دانش جوین
۱۸ بهمن ۱۴۰۰
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
1
4
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش دانشجو اینترنشنال، هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که همچنان همه‌گیری کرونا و شرایط سخت پایتخت از نظر شیوع کرونا از اصلی‌ترین دغدغه‌های ۶ روز نخست جشنواره بوده است. این انتقادات در حالی‌است که ستاد جشنواره انواع و اقسام تمهیدات بهداشتی و نظارتی از حضور پزشک تا برگزاری جلسات جانبی در سالن اصلی میلاد را برای رفاه حال حضار و همچنین جلوگیری از شیوع ویروس تدارک دیدند، اما همچنان دغدغه ابتلا به کرونا به دلیل جمعیت حاضر در خانه جشنواره و فضای بسته آن، نگرانی جدی و اصلی اهالی رسانه و برگزارکنندگان است.

روز هفتم جشنواره چهلم، روز نمایش دو فیلم مهم امسال بود؛ نگهبان شب از رضامیرکریمی و موقعیت‌مهدی از هادی حجازی‌فر. نکته مشترک این دو فیلم در وهله نخست، شهرت و سرشناسی سازندگان آن است. میرکریمی در دهمین ساخته خود در جایگاه کارگردان، داستان زندگی یک خانواده فقیر را روایت می‌کند که در مواجهه با مناسبات اجتماعی و سیاسی در افتاده است. تم تُند سیاسی و اجتماعی فیلم که در زیرلایه‌های روایی داستان به آن پرداخته شده، از نقاط مورد تاکید اهالی رسانه و نویسندگان سینمایی بود.

علاوه براین، بازخوردها به فیلم جدید میرکریمی متفاوت بود؛ گروهی از منتقدان فیلم را با ۳ و ۴ ستاره پسندیدند و نگهبان‌شب را بهترین و کامل‌ترین اثر سینمایی رضامیرکریمی دانستند؛ در سوی مقابل، گروهی از اهالی‌رسانه نیز اشکالات مختلفی از جمله کندی، ملال‌آوری، کلیشه‌ای و سانتی‌مانتالیسم را به فیلم نسبت دادند تا اثر جدید فیلم‌ساز ۵۵ ساله اهل زنجان، بازخوردهای متفاوتی در میان اهالی رسانه داشته باشد. گروه بازیگری نگهبان شب و نقش‌آفرینی قدرتمند نابازیگران فیلم موضوعی بود که موافقان و مخالفان فیلم بر درستی آن صحه گذاشتند.

درباره موقعیت مهدی نیز دوقطبی در میان اهالی رسانه به وجود آمد، اما حجم تمجیدات موافقان فیلم تا حدی به منتقدین آن می‌چربید. موقعیت مهدی در ۵ اپیزود زندگی مهدی و حمید باکری از سرداران بزرگ جنگ تحمیلی را روایت می‌کند، نکته حائز اهمیت در این ارتباط این است که نسخه کامل این اثر، یک مجموعه تلویزیونی است که به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد.

نکته جالب در مواجهه منتقدان و موافقان فیلم به اظهارنظر آنها مربوط می‌شود زیرا موضوعات مورد نظر موافقان فیلم به عنوان نقطه قوت، به طور مشابه جزو نقاط ضعف مخالفان فیلم عنوان می‌شود. به عنوان مثال شخصیت‌پردازی و بازی هادی حجازی‌فر همان‌قدر که از سوی دوستداران فیلم تمجید می‌شود از سوی منتقدان آن تقبیح می‌شود و نوع روایت‌پردازی موقعیت‌مهدی همانقدر که از سوی حامیان آن مدرن و نوآورانه انگاشته می ‌شود، به همان میزان از سوی منتقدین فیلم غیرمنسجم، تقلیدی و غیرواقعی توصیف می‌شود.

یکی از نکات جنجالی و حاشیه‌ساز جشنواره فجر در سال‌های اخیر که در دوره چهلم نیز با واکنش برخی سینمایی‌نویسان روبه‌رو شد، بحث یادداشت و نقدنویسی پیرامون فیلم‌های جشنواره بود به گونه‌ای که چند تن از منتقدان قدیمی سینما به رواج این پدیده واکنش نشان دادند. ماجرا از این قرار است که همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر و به مدد فراگیری فضای مجازی به خصوص اینستاگرام، برخی دوستداران سینما بدون هیچ گونه تحصیلات کلاسیک و مرتبط و سابقه و تجربه نوشتاری به اظهارنظر و ارائه رای و تحلیل درباره فیلم‌ها پرداختند، نظراتی غیرکارشناسی که بیش از آنکه تحلیلی و علمی باشد، احساسی و الصاقی است.

یک منتقد قدیمی در واکنش به این اتفاق در حساب کاربری خود نوشت: اما اغلب شوهای تلویزیونی و شبکه‌ خانگی و صفحات روزنامه‌ها و سایت‌ها در اختیار روزنامه‌نگارانی است که فکر می‌کنند نظرشان خیلی مهم است و بی‌وقفه صفت‌ها و قیدهای غریبی به فیلم‌ها و سینماگران نسبت می‌دهند. از برگشتن مهدویان به قلمرو قدرت می‌گویند و از غیرقابل مقایسه بودن بازی جواد عزتی با هم‌نسلانش، از قشنگ بودن نماهای فیلم بهروز شعیبی حرف می‌زنند و از ملودرام جاسوسی فیلم‌ هناس. انگار که سینما برایشان از همین پارسال شروع شده و لازم است درباره‌ هر فیلم و آدمی جمله‌ قصار بگویند و آدم‌ها و فیلم‌ها را ببرند به عرش. بیشترشان از نوشتن چند خط ساده‌ فارسی عاجزند و ترکیب‌های عجیب می‌سازند، ژانر و تمثیل را قاطی می‌کنند و با جمله‌های بی‌سروته فیلم‌ها را در حد شاهکار یا زباله بالا و پایین می‌برند. بازیگر و نگاهش به جهان را مثل یک فیلسوف می‌دانند و کارگردان را مفسر هستی.

یکی دیگر از نویسندگان باسابقه سینما نیز در صفحه توئیتری خود می نویسد: فرمول منتقد شدن؛ از سالن میای بیرون. از حرف‌های بقیه یه چیزایی رو تو ذهنت ثبت می‌کنی. شب هم یه چرخی توی یادداشت‌های دیگران می‌زنی و یه کلماتی هم از اونجا سوا می‌کنی و همه رو می‌چسبونی بهم. «نقد» شما آماده است! پی‌نوشت: به همین خاطر، این پرت و پلاها پر از تناقضه و خودشو انکار می‌کنه!

بازخوردهای اولیه تا نیمه نخست جشنواره نشان می‌دهد که همچنان دستاوردهای فنی و بصری فیلم‌ها و قوت گروه بازیگران، از اصلی‌ترین نقاط قوت فیلم‌های سینمایی در ایران است. در سوی مقابل نیز می‌توان به مشکلات فیلم‌نامه‌نویسی و نقصان‌های کارگردانی اشاره کرد که سبب شده پاشنه‌آشیل سینمای ایران در سال‌های اخیر فیلم‌نامه آنها لقب گیرد. شمار زیادی از فیلم‌ها در بهره‌گیری از سوژه و ایده اولیه بسیار موفق هستند، اما وقتی پای پرداخت سینمایی و دراماتیزه‌کردن داستان پیش می‌آید، کمیت‌شان لنگ می‌زند و قادر به همراهی تماشاگران و خلق کاراکترهای سمپاتیک و باورپذیر نمی‌شوند.

از دیگر حواشی روز ششم و هفتم جشنواره می‌توان به هزینه ۳۰ میلیاردی طرح موقعیت مهدی، اعلام شکایت میرکریمی از سوی یکی از خبرنگاران در جریان برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته و تکذیبیه صریح وی در این خصوص، بازخوردها به اظهارات مسعود نقاش‌زاده درباره هیات انتخاب، هیات داوران و نبود هیچ خانمی در ترکیب هیات داوران، حمایت چند منتقد مطرح از فیلم موقعیت مهدی، سخنان فرشته حسینی بازیگر فیلم دسته‌دختران درباره تولدش در ایران و علاقه به ایرانی‌ها و معرفی فیلم‌های پرفروش جشنواره و اعلام روزانه آرای مردمی فیلم‌ها اشاره کرد.

به گزارش دانشجو اینترنشنال، هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که همچنان همه‌گیری کرونا و شرایط سخت پایتخت از نظر شیوع کرونا از اصلی‌ترین دغدغه‌های ۶ روز نخست جشنواره بوده است. این انتقادات در حالی‌است که ستاد جشنواره انواع و اقسام تمهیدات بهداشتی و نظارتی از حضور پزشک تا برگزاری جلسات جانبی در سالن اصلی میلاد را برای رفاه حال حضار و همچنین جلوگیری از شیوع ویروس تدارک دیدند، اما همچنان دغدغه ابتلا به کرونا به دلیل جمعیت حاضر در خانه جشنواره و فضای بسته آن، نگرانی جدی و اصلی اهالی رسانه و برگزارکنندگان است.

روز هفتم جشنواره چهلم، روز نمایش دو فیلم مهم امسال بود؛ نگهبان شب از رضامیرکریمی و موقعیت‌مهدی از هادی حجازی‌فر. نکته مشترک این دو فیلم در وهله نخست، شهرت و سرشناسی سازندگان آن است. میرکریمی در دهمین ساخته خود در جایگاه کارگردان، داستان زندگی یک خانواده فقیر را روایت می‌کند که در مواجهه با مناسبات اجتماعی و سیاسی در افتاده است. تم تُند سیاسی و اجتماعی فیلم که در زیرلایه‌های روایی داستان به آن پرداخته شده، از نقاط مورد تاکید اهالی رسانه و نویسندگان سینمایی بود.

علاوه براین، بازخوردها به فیلم جدید میرکریمی متفاوت بود؛ گروهی از منتقدان فیلم را با ۳ و ۴ ستاره پسندیدند و نگهبان‌شب را بهترین و کامل‌ترین اثر سینمایی رضامیرکریمی دانستند؛ در سوی مقابل، گروهی از اهالی‌رسانه نیز اشکالات مختلفی از جمله کندی، ملال‌آوری، کلیشه‌ای و سانتی‌مانتالیسم را به فیلم نسبت دادند تا اثر جدید فیلم‌ساز ۵۵ ساله اهل زنجان، بازخوردهای متفاوتی در میان اهالی رسانه داشته باشد. گروه بازیگری نگهبان شب و نقش‌آفرینی قدرتمند نابازیگران فیلم موضوعی بود که موافقان و مخالفان فیلم بر درستی آن صحه گذاشتند.

درباره موقعیت مهدی نیز دوقطبی در میان اهالی رسانه به وجود آمد، اما حجم تمجیدات موافقان فیلم تا حدی به منتقدین آن می‌چربید. موقعیت مهدی در ۵ اپیزود زندگی مهدی و حمید باکری از سرداران بزرگ جنگ تحمیلی را روایت می‌کند، نکته حائز اهمیت در این ارتباط این است که نسخه کامل این اثر، یک مجموعه تلویزیونی است که به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد.

نکته جالب در مواجهه منتقدان و موافقان فیلم به اظهارنظر آنها مربوط می‌شود زیرا موضوعات مورد نظر موافقان فیلم به عنوان نقطه قوت، به طور مشابه جزو نقاط ضعف مخالفان فیلم عنوان می‌شود. به عنوان مثال شخصیت‌پردازی و بازی هادی حجازی‌فر همان‌قدر که از سوی دوستداران فیلم تمجید می‌شود از سوی منتقدان آن تقبیح می‌شود و نوع روایت‌پردازی موقعیت‌مهدی همانقدر که از سوی حامیان آن مدرن و نوآورانه انگاشته می ‌شود، به همان میزان از سوی منتقدین فیلم غیرمنسجم، تقلیدی و غیرواقعی توصیف می‌شود.

یکی از نکات جنجالی و حاشیه‌ساز جشنواره فجر در سال‌های اخیر که در دوره چهلم نیز با واکنش برخی سینمایی‌نویسان روبه‌رو شد، بحث یادداشت و نقدنویسی پیرامون فیلم‌های جشنواره بود به گونه‌ای که چند تن از منتقدان قدیمی سینما به رواج این پدیده واکنش نشان دادند. ماجرا از این قرار است که همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر و به مدد فراگیری فضای مجازی به خصوص اینستاگرام، برخی دوستداران سینما بدون هیچ گونه تحصیلات کلاسیک و مرتبط و سابقه و تجربه نوشتاری به اظهارنظر و ارائه رای و تحلیل درباره فیلم‌ها پرداختند، نظراتی غیرکارشناسی که بیش از آنکه تحلیلی و علمی باشد، احساسی و الصاقی است.

یک منتقد قدیمی در واکنش به این اتفاق در حساب کاربری خود نوشت: اما اغلب شوهای تلویزیونی و شبکه‌ خانگی و صفحات روزنامه‌ها و سایت‌ها در اختیار روزنامه‌نگارانی است که فکر می‌کنند نظرشان خیلی مهم است و بی‌وقفه صفت‌ها و قیدهای غریبی به فیلم‌ها و سینماگران نسبت می‌دهند. از برگشتن مهدویان به قلمرو قدرت می‌گویند و از غیرقابل مقایسه بودن بازی جواد عزتی با هم‌نسلانش، از قشنگ بودن نماهای فیلم بهروز شعیبی حرف می‌زنند و از ملودرام جاسوسی فیلم‌ هناس. انگار که سینما برایشان از همین پارسال شروع شده و لازم است درباره‌ هر فیلم و آدمی جمله‌ قصار بگویند و آدم‌ها و فیلم‌ها را ببرند به عرش. بیشترشان از نوشتن چند خط ساده‌ فارسی عاجزند و ترکیب‌های عجیب می‌سازند، ژانر و تمثیل را قاطی می‌کنند و با جمله‌های بی‌سروته فیلم‌ها را در حد شاهکار یا زباله بالا و پایین می‌برند. بازیگر و نگاهش به جهان را مثل یک فیلسوف می‌دانند و کارگردان را مفسر هستی.

یکی دیگر از نویسندگان باسابقه سینما نیز در صفحه توئیتری خود می نویسد: فرمول منتقد شدن؛ از سالن میای بیرون. از حرف‌های بقیه یه چیزایی رو تو ذهنت ثبت می‌کنی. شب هم یه چرخی توی یادداشت‌های دیگران می‌زنی و یه کلماتی هم از اونجا سوا می‌کنی و همه رو می‌چسبونی بهم. «نقد» شما آماده است! پی‌نوشت: به همین خاطر، این پرت و پلاها پر از تناقضه و خودشو انکار می‌کنه!

بازخوردهای اولیه تا نیمه نخست جشنواره نشان می‌دهد که همچنان دستاوردهای فنی و بصری فیلم‌ها و قوت گروه بازیگران، از اصلی‌ترین نقاط قوت فیلم‌های سینمایی در ایران است. در سوی مقابل نیز می‌توان به مشکلات فیلم‌نامه‌نویسی و نقصان‌های کارگردانی اشاره کرد که سبب شده پاشنه‌آشیل سینمای ایران در سال‌های اخیر فیلم‌نامه آنها لقب گیرد. شمار زیادی از فیلم‌ها در بهره‌گیری از سوژه و ایده اولیه بسیار موفق هستند، اما وقتی پای پرداخت سینمایی و دراماتیزه‌کردن داستان پیش می‌آید، کمیت‌شان لنگ می‌زند و قادر به همراهی تماشاگران و خلق کاراکترهای سمپاتیک و باورپذیر نمی‌شوند.

از دیگر حواشی روز ششم و هفتم جشنواره می‌توان به هزینه ۳۰ میلیاردی طرح موقعیت مهدی، اعلام شکایت میرکریمی از سوی یکی از خبرنگاران در جریان برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته و تکذیبیه صریح وی در این خصوص، بازخوردها به اظهارات مسعود نقاش‌زاده درباره هیات انتخاب، هیات داوران و نبود هیچ خانمی در ترکیب هیات داوران، حمایت چند منتقد مطرح از فیلم موقعیت مهدی، سخنان فرشته حسینی بازیگر فیلم دسته‌دختران درباره تولدش در ایران و علاقه به ایرانی‌ها و معرفی فیلم‌های پرفروش جشنواره و اعلام روزانه آرای مردمی فیلم‌ها اشاره کرد.

اخبارجدیدترین

نسخه عربی سریال «هیس، هیچی نیس!» رونمایی می‌شود

پیام‌های تسلیتی برای درگذشت تهیه کننده سینما

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود

به گزارش دانشجو اینترنشنال، هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که همچنان همه‌گیری کرونا و شرایط سخت پایتخت از نظر شیوع کرونا از اصلی‌ترین دغدغه‌های ۶ روز نخست جشنواره بوده است. این انتقادات در حالی‌است که ستاد جشنواره انواع و اقسام تمهیدات بهداشتی و نظارتی از حضور پزشک تا برگزاری جلسات جانبی در سالن اصلی میلاد را برای رفاه حال حضار و همچنین جلوگیری از شیوع ویروس تدارک دیدند، اما همچنان دغدغه ابتلا به کرونا به دلیل جمعیت حاضر در خانه جشنواره و فضای بسته آن، نگرانی جدی و اصلی اهالی رسانه و برگزارکنندگان است.

روز هفتم جشنواره چهلم، روز نمایش دو فیلم مهم امسال بود؛ نگهبان شب از رضامیرکریمی و موقعیت‌مهدی از هادی حجازی‌فر. نکته مشترک این دو فیلم در وهله نخست، شهرت و سرشناسی سازندگان آن است. میرکریمی در دهمین ساخته خود در جایگاه کارگردان، داستان زندگی یک خانواده فقیر را روایت می‌کند که در مواجهه با مناسبات اجتماعی و سیاسی در افتاده است. تم تُند سیاسی و اجتماعی فیلم که در زیرلایه‌های روایی داستان به آن پرداخته شده، از نقاط مورد تاکید اهالی رسانه و نویسندگان سینمایی بود.

علاوه براین، بازخوردها به فیلم جدید میرکریمی متفاوت بود؛ گروهی از منتقدان فیلم را با ۳ و ۴ ستاره پسندیدند و نگهبان‌شب را بهترین و کامل‌ترین اثر سینمایی رضامیرکریمی دانستند؛ در سوی مقابل، گروهی از اهالی‌رسانه نیز اشکالات مختلفی از جمله کندی، ملال‌آوری، کلیشه‌ای و سانتی‌مانتالیسم را به فیلم نسبت دادند تا اثر جدید فیلم‌ساز ۵۵ ساله اهل زنجان، بازخوردهای متفاوتی در میان اهالی رسانه داشته باشد. گروه بازیگری نگهبان شب و نقش‌آفرینی قدرتمند نابازیگران فیلم موضوعی بود که موافقان و مخالفان فیلم بر درستی آن صحه گذاشتند.

درباره موقعیت مهدی نیز دوقطبی در میان اهالی رسانه به وجود آمد، اما حجم تمجیدات موافقان فیلم تا حدی به منتقدین آن می‌چربید. موقعیت مهدی در ۵ اپیزود زندگی مهدی و حمید باکری از سرداران بزرگ جنگ تحمیلی را روایت می‌کند، نکته حائز اهمیت در این ارتباط این است که نسخه کامل این اثر، یک مجموعه تلویزیونی است که به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد.

نکته جالب در مواجهه منتقدان و موافقان فیلم به اظهارنظر آنها مربوط می‌شود زیرا موضوعات مورد نظر موافقان فیلم به عنوان نقطه قوت، به طور مشابه جزو نقاط ضعف مخالفان فیلم عنوان می‌شود. به عنوان مثال شخصیت‌پردازی و بازی هادی حجازی‌فر همان‌قدر که از سوی دوستداران فیلم تمجید می‌شود از سوی منتقدان آن تقبیح می‌شود و نوع روایت‌پردازی موقعیت‌مهدی همانقدر که از سوی حامیان آن مدرن و نوآورانه انگاشته می ‌شود، به همان میزان از سوی منتقدین فیلم غیرمنسجم، تقلیدی و غیرواقعی توصیف می‌شود.

یکی از نکات جنجالی و حاشیه‌ساز جشنواره فجر در سال‌های اخیر که در دوره چهلم نیز با واکنش برخی سینمایی‌نویسان روبه‌رو شد، بحث یادداشت و نقدنویسی پیرامون فیلم‌های جشنواره بود به گونه‌ای که چند تن از منتقدان قدیمی سینما به رواج این پدیده واکنش نشان دادند. ماجرا از این قرار است که همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر و به مدد فراگیری فضای مجازی به خصوص اینستاگرام، برخی دوستداران سینما بدون هیچ گونه تحصیلات کلاسیک و مرتبط و سابقه و تجربه نوشتاری به اظهارنظر و ارائه رای و تحلیل درباره فیلم‌ها پرداختند، نظراتی غیرکارشناسی که بیش از آنکه تحلیلی و علمی باشد، احساسی و الصاقی است.

یک منتقد قدیمی در واکنش به این اتفاق در حساب کاربری خود نوشت: اما اغلب شوهای تلویزیونی و شبکه‌ خانگی و صفحات روزنامه‌ها و سایت‌ها در اختیار روزنامه‌نگارانی است که فکر می‌کنند نظرشان خیلی مهم است و بی‌وقفه صفت‌ها و قیدهای غریبی به فیلم‌ها و سینماگران نسبت می‌دهند. از برگشتن مهدویان به قلمرو قدرت می‌گویند و از غیرقابل مقایسه بودن بازی جواد عزتی با هم‌نسلانش، از قشنگ بودن نماهای فیلم بهروز شعیبی حرف می‌زنند و از ملودرام جاسوسی فیلم‌ هناس. انگار که سینما برایشان از همین پارسال شروع شده و لازم است درباره‌ هر فیلم و آدمی جمله‌ قصار بگویند و آدم‌ها و فیلم‌ها را ببرند به عرش. بیشترشان از نوشتن چند خط ساده‌ فارسی عاجزند و ترکیب‌های عجیب می‌سازند، ژانر و تمثیل را قاطی می‌کنند و با جمله‌های بی‌سروته فیلم‌ها را در حد شاهکار یا زباله بالا و پایین می‌برند. بازیگر و نگاهش به جهان را مثل یک فیلسوف می‌دانند و کارگردان را مفسر هستی.

یکی دیگر از نویسندگان باسابقه سینما نیز در صفحه توئیتری خود می نویسد: فرمول منتقد شدن؛ از سالن میای بیرون. از حرف‌های بقیه یه چیزایی رو تو ذهنت ثبت می‌کنی. شب هم یه چرخی توی یادداشت‌های دیگران می‌زنی و یه کلماتی هم از اونجا سوا می‌کنی و همه رو می‌چسبونی بهم. «نقد» شما آماده است! پی‌نوشت: به همین خاطر، این پرت و پلاها پر از تناقضه و خودشو انکار می‌کنه!

بازخوردهای اولیه تا نیمه نخست جشنواره نشان می‌دهد که همچنان دستاوردهای فنی و بصری فیلم‌ها و قوت گروه بازیگران، از اصلی‌ترین نقاط قوت فیلم‌های سینمایی در ایران است. در سوی مقابل نیز می‌توان به مشکلات فیلم‌نامه‌نویسی و نقصان‌های کارگردانی اشاره کرد که سبب شده پاشنه‌آشیل سینمای ایران در سال‌های اخیر فیلم‌نامه آنها لقب گیرد. شمار زیادی از فیلم‌ها در بهره‌گیری از سوژه و ایده اولیه بسیار موفق هستند، اما وقتی پای پرداخت سینمایی و دراماتیزه‌کردن داستان پیش می‌آید، کمیت‌شان لنگ می‌زند و قادر به همراهی تماشاگران و خلق کاراکترهای سمپاتیک و باورپذیر نمی‌شوند.

از دیگر حواشی روز ششم و هفتم جشنواره می‌توان به هزینه ۳۰ میلیاردی طرح موقعیت مهدی، اعلام شکایت میرکریمی از سوی یکی از خبرنگاران در جریان برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته و تکذیبیه صریح وی در این خصوص، بازخوردها به اظهارات مسعود نقاش‌زاده درباره هیات انتخاب، هیات داوران و نبود هیچ خانمی در ترکیب هیات داوران، حمایت چند منتقد مطرح از فیلم موقعیت مهدی، سخنان فرشته حسینی بازیگر فیلم دسته‌دختران درباره تولدش در ایران و علاقه به ایرانی‌ها و معرفی فیلم‌های پرفروش جشنواره و اعلام روزانه آرای مردمی فیلم‌ها اشاره کرد.

به گزارش دانشجو اینترنشنال، هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که همچنان همه‌گیری کرونا و شرایط سخت پایتخت از نظر شیوع کرونا از اصلی‌ترین دغدغه‌های ۶ روز نخست جشنواره بوده است. این انتقادات در حالی‌است که ستاد جشنواره انواع و اقسام تمهیدات بهداشتی و نظارتی از حضور پزشک تا برگزاری جلسات جانبی در سالن اصلی میلاد را برای رفاه حال حضار و همچنین جلوگیری از شیوع ویروس تدارک دیدند، اما همچنان دغدغه ابتلا به کرونا به دلیل جمعیت حاضر در خانه جشنواره و فضای بسته آن، نگرانی جدی و اصلی اهالی رسانه و برگزارکنندگان است.

روز هفتم جشنواره چهلم، روز نمایش دو فیلم مهم امسال بود؛ نگهبان شب از رضامیرکریمی و موقعیت‌مهدی از هادی حجازی‌فر. نکته مشترک این دو فیلم در وهله نخست، شهرت و سرشناسی سازندگان آن است. میرکریمی در دهمین ساخته خود در جایگاه کارگردان، داستان زندگی یک خانواده فقیر را روایت می‌کند که در مواجهه با مناسبات اجتماعی و سیاسی در افتاده است. تم تُند سیاسی و اجتماعی فیلم که در زیرلایه‌های روایی داستان به آن پرداخته شده، از نقاط مورد تاکید اهالی رسانه و نویسندگان سینمایی بود.

علاوه براین، بازخوردها به فیلم جدید میرکریمی متفاوت بود؛ گروهی از منتقدان فیلم را با ۳ و ۴ ستاره پسندیدند و نگهبان‌شب را بهترین و کامل‌ترین اثر سینمایی رضامیرکریمی دانستند؛ در سوی مقابل، گروهی از اهالی‌رسانه نیز اشکالات مختلفی از جمله کندی، ملال‌آوری، کلیشه‌ای و سانتی‌مانتالیسم را به فیلم نسبت دادند تا اثر جدید فیلم‌ساز ۵۵ ساله اهل زنجان، بازخوردهای متفاوتی در میان اهالی رسانه داشته باشد. گروه بازیگری نگهبان شب و نقش‌آفرینی قدرتمند نابازیگران فیلم موضوعی بود که موافقان و مخالفان فیلم بر درستی آن صحه گذاشتند.

درباره موقعیت مهدی نیز دوقطبی در میان اهالی رسانه به وجود آمد، اما حجم تمجیدات موافقان فیلم تا حدی به منتقدین آن می‌چربید. موقعیت مهدی در ۵ اپیزود زندگی مهدی و حمید باکری از سرداران بزرگ جنگ تحمیلی را روایت می‌کند، نکته حائز اهمیت در این ارتباط این است که نسخه کامل این اثر، یک مجموعه تلویزیونی است که به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد.

نکته جالب در مواجهه منتقدان و موافقان فیلم به اظهارنظر آنها مربوط می‌شود زیرا موضوعات مورد نظر موافقان فیلم به عنوان نقطه قوت، به طور مشابه جزو نقاط ضعف مخالفان فیلم عنوان می‌شود. به عنوان مثال شخصیت‌پردازی و بازی هادی حجازی‌فر همان‌قدر که از سوی دوستداران فیلم تمجید می‌شود از سوی منتقدان آن تقبیح می‌شود و نوع روایت‌پردازی موقعیت‌مهدی همانقدر که از سوی حامیان آن مدرن و نوآورانه انگاشته می ‌شود، به همان میزان از سوی منتقدین فیلم غیرمنسجم، تقلیدی و غیرواقعی توصیف می‌شود.

یکی از نکات جنجالی و حاشیه‌ساز جشنواره فجر در سال‌های اخیر که در دوره چهلم نیز با واکنش برخی سینمایی‌نویسان روبه‌رو شد، بحث یادداشت و نقدنویسی پیرامون فیلم‌های جشنواره بود به گونه‌ای که چند تن از منتقدان قدیمی سینما به رواج این پدیده واکنش نشان دادند. ماجرا از این قرار است که همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر و به مدد فراگیری فضای مجازی به خصوص اینستاگرام، برخی دوستداران سینما بدون هیچ گونه تحصیلات کلاسیک و مرتبط و سابقه و تجربه نوشتاری به اظهارنظر و ارائه رای و تحلیل درباره فیلم‌ها پرداختند، نظراتی غیرکارشناسی که بیش از آنکه تحلیلی و علمی باشد، احساسی و الصاقی است.

یک منتقد قدیمی در واکنش به این اتفاق در حساب کاربری خود نوشت: اما اغلب شوهای تلویزیونی و شبکه‌ خانگی و صفحات روزنامه‌ها و سایت‌ها در اختیار روزنامه‌نگارانی است که فکر می‌کنند نظرشان خیلی مهم است و بی‌وقفه صفت‌ها و قیدهای غریبی به فیلم‌ها و سینماگران نسبت می‌دهند. از برگشتن مهدویان به قلمرو قدرت می‌گویند و از غیرقابل مقایسه بودن بازی جواد عزتی با هم‌نسلانش، از قشنگ بودن نماهای فیلم بهروز شعیبی حرف می‌زنند و از ملودرام جاسوسی فیلم‌ هناس. انگار که سینما برایشان از همین پارسال شروع شده و لازم است درباره‌ هر فیلم و آدمی جمله‌ قصار بگویند و آدم‌ها و فیلم‌ها را ببرند به عرش. بیشترشان از نوشتن چند خط ساده‌ فارسی عاجزند و ترکیب‌های عجیب می‌سازند، ژانر و تمثیل را قاطی می‌کنند و با جمله‌های بی‌سروته فیلم‌ها را در حد شاهکار یا زباله بالا و پایین می‌برند. بازیگر و نگاهش به جهان را مثل یک فیلسوف می‌دانند و کارگردان را مفسر هستی.

یکی دیگر از نویسندگان باسابقه سینما نیز در صفحه توئیتری خود می نویسد: فرمول منتقد شدن؛ از سالن میای بیرون. از حرف‌های بقیه یه چیزایی رو تو ذهنت ثبت می‌کنی. شب هم یه چرخی توی یادداشت‌های دیگران می‌زنی و یه کلماتی هم از اونجا سوا می‌کنی و همه رو می‌چسبونی بهم. «نقد» شما آماده است! پی‌نوشت: به همین خاطر، این پرت و پلاها پر از تناقضه و خودشو انکار می‌کنه!

بازخوردهای اولیه تا نیمه نخست جشنواره نشان می‌دهد که همچنان دستاوردهای فنی و بصری فیلم‌ها و قوت گروه بازیگران، از اصلی‌ترین نقاط قوت فیلم‌های سینمایی در ایران است. در سوی مقابل نیز می‌توان به مشکلات فیلم‌نامه‌نویسی و نقصان‌های کارگردانی اشاره کرد که سبب شده پاشنه‌آشیل سینمای ایران در سال‌های اخیر فیلم‌نامه آنها لقب گیرد. شمار زیادی از فیلم‌ها در بهره‌گیری از سوژه و ایده اولیه بسیار موفق هستند، اما وقتی پای پرداخت سینمایی و دراماتیزه‌کردن داستان پیش می‌آید، کمیت‌شان لنگ می‌زند و قادر به همراهی تماشاگران و خلق کاراکترهای سمپاتیک و باورپذیر نمی‌شوند.

از دیگر حواشی روز ششم و هفتم جشنواره می‌توان به هزینه ۳۰ میلیاردی طرح موقعیت مهدی، اعلام شکایت میرکریمی از سوی یکی از خبرنگاران در جریان برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته و تکذیبیه صریح وی در این خصوص، بازخوردها به اظهارات مسعود نقاش‌زاده درباره هیات انتخاب، هیات داوران و نبود هیچ خانمی در ترکیب هیات داوران، حمایت چند منتقد مطرح از فیلم موقعیت مهدی، سخنان فرشته حسینی بازیگر فیلم دسته‌دختران درباره تولدش در ایران و علاقه به ایرانی‌ها و معرفی فیلم‌های پرفروش جشنواره و اعلام روزانه آرای مردمی فیلم‌ها اشاره کرد.

برچسب ها: جنگ تحمیلیچهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
پست قبلی

لغو احتمالی اردوی فوتبال زنان؛ حریفی به تهران نمی‌آید!

پست بعدی

قدردانی ویژه کامرانی‎فر از همراهان صعود به جام جهانی

مربوطه پست ها

نسخه عربی سریال «هیس، هیچی نیس!» رونمایی می‌شود
هنر و فرهنگ

نسخه عربی سریال «هیس، هیچی نیس!» رونمایی می‌شود

۱۹ خرداد ۱۴۰۴
پیام‌های تسلیتی برای درگذشت تهیه کننده سینما
هنر و فرهنگ

پیام‌های تسلیتی برای درگذشت تهیه کننده سینما

۱۹ خرداد ۱۴۰۴
«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود
هنر و فرهنگ

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود

۱۸ خرداد ۱۴۰۴
مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد
هنر و فرهنگ

مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد

۱۷ خرداد ۱۴۰۴
این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!
هنر و فرهنگ

این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!

۱۷ خرداد ۱۴۰۴
بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد
هنر و فرهنگ

بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد

۱۶ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 10 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • بهترین چاپخانه‌های دیجیتال را از کجا پیدا کنیم؟ راهنمای جامع انتخاب چاپخانه حرفه‌ای
  • ۴۰ هزار رشته قنات در کشور احیا می شود
  • آب مسأله اول کشور شده است
  • ۱۹ میلیون هکتار زمین طی ۵ سال آبخیزداری می‌شود
  • بررسی بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.