دانش جوین
جمعه, مرداد ۳, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

از کودک‌کشی صهیون تا حمله به غیرنظامیان؛ روایتی که باید ماندگار شود

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۲ مرداد ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
از کودک‌کشی صهیون تا حمله به غیرنظامیان؛ روایتی که باید ماندگار شود
2
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

احسان صبوری مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت مستندنگاری جنگ ۱۲ روزه ایران بیان کرد: بی‌تردید این واقعه ۱۲ روزه جنگ از اهمیت بالایی در بحث دشمن‌شناسی برخوردار است تا آیندگان به درک درستی از آن برسند. ما در مذاکرات برای تفاهم و توافق بودیم که این حمله صورت گرفت. سال‌هاست بحث توافق بین ایران و آمریکا مطرح است و در داخل کشور موافقان و مخالفان بسیاری دارد اما با اتفاقی که در ماه‌های گذشته رخ داد و این جنگ آغاز شد، دشمن چهره واقعی خود را نشان داد و نیت اصلی‌اش آشکار شد. اکنون باید با قطعیت روی این موضوع کار کنیم تا در آینده بتوانیم از آن به‌خوبی برای روشنگری نسل‌های بعد استفاده کنیم.

پیش از بحران باید چاره‌اندیشی کرد

کارگردان مستند «آخرین خداحافظی» درباره هماهنگی نیروهای امنیتی با مستندسازان در شرایط بحرانی و جنگ توضیح داد: به نظر من پیش از وقوع بحران، هر سازمان یا نهاد مرتبط مانند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، حوزه هنری یا انجمن سینمای جوانان ایران باید فهرستی از مستندسازان مورد تأیید خود را تهیه کند که مورد اعتماد نیروهای امنیتی نیز باشند تا این افراد در چنین شرایطی امکان فعالیت داشته باشند.

وی افزود: دشمن به‌شدت روی حوزه رسانه سرمایه‌گذاری کرده است و جای تأسف است که در لحظات حساس وقایع هر شهر، به‌جای ثبت دقیق رویدادها و پیروزی در عرصه رسانه‌ای، با ناهماهنگی مواجه شویم. این موضوع بسیار مهم است و هرچند نیروهای امنیتی نیز حق دارند در این زمینه سخت‌گیری کنند، اما در شرایط بحران عملاً در داخل ایران نمی‌توان کار چندانی انجام داد. بنابراین اگر قرار است چاره‌اندیشی شود، باید پیش از وقوع بحران باشد. پیشنهاد من این است که هر نهاد، فهرستی از افراد مورد اعتماد خود را تهیه کند تا در مواقع ضروری از آنها استفاده شود.

لزوم تشکیل یک کارگروه از مستندسازان معتمد

صبوری درباره دستورالعمل فعالیت در شرایط بحرانی گفت: اگر آن کارگروهی که پیش‌تر عرض کردم تشکیل شود، افرادی تحت نظارت هر سازمان یا نهادی به‌عنوان تیم ویژه همیشه در حالت آماده‌باش خواهند بود. قطعاً پیش از آن، جلسات توجیهی برای این افراد برگزار می‌شود تا مشخص شود تصاویر و پلان‌های ضبط‌شده نباید بدون اطلاع در جایی منتشر شوند و باید در مکانی امن ذخیره شوند. به‌عنوان مثال، اگر از سوی مرکز گسترش یا حوزه هنری برای ساخت مستند در شرایط بحران یا جنگ اعزام شویم، پس از ضبط راش‌ها و پلان‌های روزانه، باید آنها را مستقیما به همان سازمان تحویل دهیم. این رویه از سوءاستفاده دشمن از تصاویر و فیلم‌های ما جلوگیری می‌کند.

از کودک‌کشی تا حمله به غیرنظامیان؛ روایتی که باید برای آیندگان بماند

وی متذکر شد: متاسفانه گاهی دوستان با دوربین تلفن همراه خود اقدام به فیلمبرداری کرده‌اند و تصور می‌کردند که در درجه اول کار درستی انجام می‌دهند اما بعدا مشاهده شد که دشمن چگونه از این تصاویر به نفع خود استفاده کرده است.

نقاب دشمن افتاده است

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که برای روایت حمله رژیم صهیونیستی به ایران باید چه محورهایی مدنظر قرار بگیرد، گفت: رهبران رژیم صهیونیستی بارها تاکید کرده‌اند که با مردم کشورها کاری ندارند. من شخصا اخباری را دیده‌ام که نتانیاهو گفته است: «ما اصلاً با مردم ایران کاری نداریم». اما در شروع جنگ، شاهد حمله به ساختمان‌های مسکونی، زندان اوین، آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها بودیم یعنی دقیقاً جاهایی که مردم حضور داشتند مورد هدف قرار داد. پیش از این نیز همین ادعا را درباره ساکنان فلسطین مطرح کرده بودند، درحالی که اکنون شاهد فاجعه و نسل‌کشی در آنجا هستیم. به نظر من، دشمن دیگر کاملاً خود را نشان داده و از این پس نمی‌تواند نقاب روی صورتش بزند. اگر قرار است روی چند نکته کلیدی درباره این جنگ ۱۲ روزه کار کنیم، یکی بحث کودک‌کشی است که بسیار مهم است و دیگری حمله به مناطق مسکونی و غیرنظامی است. به طور مثال ساختمان صداوسیما یا هلال احمر هیچ‌کدام محل‌های نظامی نبودند اما دشمن به آنها نیز حمله کرد. به نظر من، تمرکز روی این بخش‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

گفتند با دوربین بیایی دستگیر می‌شوی

وی تصریح کرد: من در آن روزهای جنگ با چند نفر تماس گرفتم تا امکان فیلمبرداری و ثبت لحظات یا گفتگو با مردم را بررسی کنیم اما با تاکید شدید مواجه شدیم که اگر دوربین بیرون بیاید، توسط نیروهای امنیتی دستگیر خواهیم شد و ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا ثابت شود مستندساز بوده‌ایم. بنابراین، پس از پیگیری‌های متعدد و عدم صدور مجوز یا حمایت از سوی مراجع مربوطه، انجام این کار در آن شرایط اشتباه بود و ما هم نتوانستیم کاری کنیم.

صبوری در پایان درباره ساخت یک اپیزود بیان کرد: عنوان «نقشه زیرزمین» اپیزود اول از سریال «جایی برای همه» برای شبکه دو بود که من آن را ساختم. این اپیزود که حال و هوایی محرمی داشت تاکنون بیشترین بازدید را در بین قسمت‌های این مجموعه در تلویزیون داشته داشت.

احسان صبوری مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت مستندنگاری جنگ ۱۲ روزه ایران بیان کرد: بی‌تردید این واقعه ۱۲ روزه جنگ از اهمیت بالایی در بحث دشمن‌شناسی برخوردار است تا آیندگان به درک درستی از آن برسند. ما در مذاکرات برای تفاهم و توافق بودیم که این حمله صورت گرفت. سال‌هاست بحث توافق بین ایران و آمریکا مطرح است و در داخل کشور موافقان و مخالفان بسیاری دارد اما با اتفاقی که در ماه‌های گذشته رخ داد و این جنگ آغاز شد، دشمن چهره واقعی خود را نشان داد و نیت اصلی‌اش آشکار شد. اکنون باید با قطعیت روی این موضوع کار کنیم تا در آینده بتوانیم از آن به‌خوبی برای روشنگری نسل‌های بعد استفاده کنیم.

پیش از بحران باید چاره‌اندیشی کرد

کارگردان مستند «آخرین خداحافظی» درباره هماهنگی نیروهای امنیتی با مستندسازان در شرایط بحرانی و جنگ توضیح داد: به نظر من پیش از وقوع بحران، هر سازمان یا نهاد مرتبط مانند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، حوزه هنری یا انجمن سینمای جوانان ایران باید فهرستی از مستندسازان مورد تأیید خود را تهیه کند که مورد اعتماد نیروهای امنیتی نیز باشند تا این افراد در چنین شرایطی امکان فعالیت داشته باشند.

وی افزود: دشمن به‌شدت روی حوزه رسانه سرمایه‌گذاری کرده است و جای تأسف است که در لحظات حساس وقایع هر شهر، به‌جای ثبت دقیق رویدادها و پیروزی در عرصه رسانه‌ای، با ناهماهنگی مواجه شویم. این موضوع بسیار مهم است و هرچند نیروهای امنیتی نیز حق دارند در این زمینه سخت‌گیری کنند، اما در شرایط بحران عملاً در داخل ایران نمی‌توان کار چندانی انجام داد. بنابراین اگر قرار است چاره‌اندیشی شود، باید پیش از وقوع بحران باشد. پیشنهاد من این است که هر نهاد، فهرستی از افراد مورد اعتماد خود را تهیه کند تا در مواقع ضروری از آنها استفاده شود.

لزوم تشکیل یک کارگروه از مستندسازان معتمد

صبوری درباره دستورالعمل فعالیت در شرایط بحرانی گفت: اگر آن کارگروهی که پیش‌تر عرض کردم تشکیل شود، افرادی تحت نظارت هر سازمان یا نهادی به‌عنوان تیم ویژه همیشه در حالت آماده‌باش خواهند بود. قطعاً پیش از آن، جلسات توجیهی برای این افراد برگزار می‌شود تا مشخص شود تصاویر و پلان‌های ضبط‌شده نباید بدون اطلاع در جایی منتشر شوند و باید در مکانی امن ذخیره شوند. به‌عنوان مثال، اگر از سوی مرکز گسترش یا حوزه هنری برای ساخت مستند در شرایط بحران یا جنگ اعزام شویم، پس از ضبط راش‌ها و پلان‌های روزانه، باید آنها را مستقیما به همان سازمان تحویل دهیم. این رویه از سوءاستفاده دشمن از تصاویر و فیلم‌های ما جلوگیری می‌کند.

از کودک‌کشی تا حمله به غیرنظامیان؛ روایتی که باید برای آیندگان بماند

وی متذکر شد: متاسفانه گاهی دوستان با دوربین تلفن همراه خود اقدام به فیلمبرداری کرده‌اند و تصور می‌کردند که در درجه اول کار درستی انجام می‌دهند اما بعدا مشاهده شد که دشمن چگونه از این تصاویر به نفع خود استفاده کرده است.

نقاب دشمن افتاده است

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که برای روایت حمله رژیم صهیونیستی به ایران باید چه محورهایی مدنظر قرار بگیرد، گفت: رهبران رژیم صهیونیستی بارها تاکید کرده‌اند که با مردم کشورها کاری ندارند. من شخصا اخباری را دیده‌ام که نتانیاهو گفته است: «ما اصلاً با مردم ایران کاری نداریم». اما در شروع جنگ، شاهد حمله به ساختمان‌های مسکونی، زندان اوین، آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها بودیم یعنی دقیقاً جاهایی که مردم حضور داشتند مورد هدف قرار داد. پیش از این نیز همین ادعا را درباره ساکنان فلسطین مطرح کرده بودند، درحالی که اکنون شاهد فاجعه و نسل‌کشی در آنجا هستیم. به نظر من، دشمن دیگر کاملاً خود را نشان داده و از این پس نمی‌تواند نقاب روی صورتش بزند. اگر قرار است روی چند نکته کلیدی درباره این جنگ ۱۲ روزه کار کنیم، یکی بحث کودک‌کشی است که بسیار مهم است و دیگری حمله به مناطق مسکونی و غیرنظامی است. به طور مثال ساختمان صداوسیما یا هلال احمر هیچ‌کدام محل‌های نظامی نبودند اما دشمن به آنها نیز حمله کرد. به نظر من، تمرکز روی این بخش‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

گفتند با دوربین بیایی دستگیر می‌شوی

وی تصریح کرد: من در آن روزهای جنگ با چند نفر تماس گرفتم تا امکان فیلمبرداری و ثبت لحظات یا گفتگو با مردم را بررسی کنیم اما با تاکید شدید مواجه شدیم که اگر دوربین بیرون بیاید، توسط نیروهای امنیتی دستگیر خواهیم شد و ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا ثابت شود مستندساز بوده‌ایم. بنابراین، پس از پیگیری‌های متعدد و عدم صدور مجوز یا حمایت از سوی مراجع مربوطه، انجام این کار در آن شرایط اشتباه بود و ما هم نتوانستیم کاری کنیم.

صبوری در پایان درباره ساخت یک اپیزود بیان کرد: عنوان «نقشه زیرزمین» اپیزود اول از سریال «جایی برای همه» برای شبکه دو بود که من آن را ساختم. این اپیزود که حال و هوایی محرمی داشت تاکنون بیشترین بازدید را در بین قسمت‌های این مجموعه در تلویزیون داشته داشت.

اخبارجدیدترین

پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین روز سینمای ایران در تیر ماه کدام بود؟

احمد وثوق احمدی نقاش شعر و آسمان درگذشت

فرصت‌سوزی به سبک مریم مومن؛ کنایه طنازانه «هفت» به مهمان شبکه نسیم!

احسان صبوری مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت مستندنگاری جنگ ۱۲ روزه ایران بیان کرد: بی‌تردید این واقعه ۱۲ روزه جنگ از اهمیت بالایی در بحث دشمن‌شناسی برخوردار است تا آیندگان به درک درستی از آن برسند. ما در مذاکرات برای تفاهم و توافق بودیم که این حمله صورت گرفت. سال‌هاست بحث توافق بین ایران و آمریکا مطرح است و در داخل کشور موافقان و مخالفان بسیاری دارد اما با اتفاقی که در ماه‌های گذشته رخ داد و این جنگ آغاز شد، دشمن چهره واقعی خود را نشان داد و نیت اصلی‌اش آشکار شد. اکنون باید با قطعیت روی این موضوع کار کنیم تا در آینده بتوانیم از آن به‌خوبی برای روشنگری نسل‌های بعد استفاده کنیم.

پیش از بحران باید چاره‌اندیشی کرد

کارگردان مستند «آخرین خداحافظی» درباره هماهنگی نیروهای امنیتی با مستندسازان در شرایط بحرانی و جنگ توضیح داد: به نظر من پیش از وقوع بحران، هر سازمان یا نهاد مرتبط مانند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، حوزه هنری یا انجمن سینمای جوانان ایران باید فهرستی از مستندسازان مورد تأیید خود را تهیه کند که مورد اعتماد نیروهای امنیتی نیز باشند تا این افراد در چنین شرایطی امکان فعالیت داشته باشند.

وی افزود: دشمن به‌شدت روی حوزه رسانه سرمایه‌گذاری کرده است و جای تأسف است که در لحظات حساس وقایع هر شهر، به‌جای ثبت دقیق رویدادها و پیروزی در عرصه رسانه‌ای، با ناهماهنگی مواجه شویم. این موضوع بسیار مهم است و هرچند نیروهای امنیتی نیز حق دارند در این زمینه سخت‌گیری کنند، اما در شرایط بحران عملاً در داخل ایران نمی‌توان کار چندانی انجام داد. بنابراین اگر قرار است چاره‌اندیشی شود، باید پیش از وقوع بحران باشد. پیشنهاد من این است که هر نهاد، فهرستی از افراد مورد اعتماد خود را تهیه کند تا در مواقع ضروری از آنها استفاده شود.

لزوم تشکیل یک کارگروه از مستندسازان معتمد

صبوری درباره دستورالعمل فعالیت در شرایط بحرانی گفت: اگر آن کارگروهی که پیش‌تر عرض کردم تشکیل شود، افرادی تحت نظارت هر سازمان یا نهادی به‌عنوان تیم ویژه همیشه در حالت آماده‌باش خواهند بود. قطعاً پیش از آن، جلسات توجیهی برای این افراد برگزار می‌شود تا مشخص شود تصاویر و پلان‌های ضبط‌شده نباید بدون اطلاع در جایی منتشر شوند و باید در مکانی امن ذخیره شوند. به‌عنوان مثال، اگر از سوی مرکز گسترش یا حوزه هنری برای ساخت مستند در شرایط بحران یا جنگ اعزام شویم، پس از ضبط راش‌ها و پلان‌های روزانه، باید آنها را مستقیما به همان سازمان تحویل دهیم. این رویه از سوءاستفاده دشمن از تصاویر و فیلم‌های ما جلوگیری می‌کند.

از کودک‌کشی تا حمله به غیرنظامیان؛ روایتی که باید برای آیندگان بماند

وی متذکر شد: متاسفانه گاهی دوستان با دوربین تلفن همراه خود اقدام به فیلمبرداری کرده‌اند و تصور می‌کردند که در درجه اول کار درستی انجام می‌دهند اما بعدا مشاهده شد که دشمن چگونه از این تصاویر به نفع خود استفاده کرده است.

نقاب دشمن افتاده است

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که برای روایت حمله رژیم صهیونیستی به ایران باید چه محورهایی مدنظر قرار بگیرد، گفت: رهبران رژیم صهیونیستی بارها تاکید کرده‌اند که با مردم کشورها کاری ندارند. من شخصا اخباری را دیده‌ام که نتانیاهو گفته است: «ما اصلاً با مردم ایران کاری نداریم». اما در شروع جنگ، شاهد حمله به ساختمان‌های مسکونی، زندان اوین، آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها بودیم یعنی دقیقاً جاهایی که مردم حضور داشتند مورد هدف قرار داد. پیش از این نیز همین ادعا را درباره ساکنان فلسطین مطرح کرده بودند، درحالی که اکنون شاهد فاجعه و نسل‌کشی در آنجا هستیم. به نظر من، دشمن دیگر کاملاً خود را نشان داده و از این پس نمی‌تواند نقاب روی صورتش بزند. اگر قرار است روی چند نکته کلیدی درباره این جنگ ۱۲ روزه کار کنیم، یکی بحث کودک‌کشی است که بسیار مهم است و دیگری حمله به مناطق مسکونی و غیرنظامی است. به طور مثال ساختمان صداوسیما یا هلال احمر هیچ‌کدام محل‌های نظامی نبودند اما دشمن به آنها نیز حمله کرد. به نظر من، تمرکز روی این بخش‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

گفتند با دوربین بیایی دستگیر می‌شوی

وی تصریح کرد: من در آن روزهای جنگ با چند نفر تماس گرفتم تا امکان فیلمبرداری و ثبت لحظات یا گفتگو با مردم را بررسی کنیم اما با تاکید شدید مواجه شدیم که اگر دوربین بیرون بیاید، توسط نیروهای امنیتی دستگیر خواهیم شد و ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا ثابت شود مستندساز بوده‌ایم. بنابراین، پس از پیگیری‌های متعدد و عدم صدور مجوز یا حمایت از سوی مراجع مربوطه، انجام این کار در آن شرایط اشتباه بود و ما هم نتوانستیم کاری کنیم.

صبوری در پایان درباره ساخت یک اپیزود بیان کرد: عنوان «نقشه زیرزمین» اپیزود اول از سریال «جایی برای همه» برای شبکه دو بود که من آن را ساختم. این اپیزود که حال و هوایی محرمی داشت تاکنون بیشترین بازدید را در بین قسمت‌های این مجموعه در تلویزیون داشته داشت.

احسان صبوری مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت مستندنگاری جنگ ۱۲ روزه ایران بیان کرد: بی‌تردید این واقعه ۱۲ روزه جنگ از اهمیت بالایی در بحث دشمن‌شناسی برخوردار است تا آیندگان به درک درستی از آن برسند. ما در مذاکرات برای تفاهم و توافق بودیم که این حمله صورت گرفت. سال‌هاست بحث توافق بین ایران و آمریکا مطرح است و در داخل کشور موافقان و مخالفان بسیاری دارد اما با اتفاقی که در ماه‌های گذشته رخ داد و این جنگ آغاز شد، دشمن چهره واقعی خود را نشان داد و نیت اصلی‌اش آشکار شد. اکنون باید با قطعیت روی این موضوع کار کنیم تا در آینده بتوانیم از آن به‌خوبی برای روشنگری نسل‌های بعد استفاده کنیم.

پیش از بحران باید چاره‌اندیشی کرد

کارگردان مستند «آخرین خداحافظی» درباره هماهنگی نیروهای امنیتی با مستندسازان در شرایط بحرانی و جنگ توضیح داد: به نظر من پیش از وقوع بحران، هر سازمان یا نهاد مرتبط مانند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، حوزه هنری یا انجمن سینمای جوانان ایران باید فهرستی از مستندسازان مورد تأیید خود را تهیه کند که مورد اعتماد نیروهای امنیتی نیز باشند تا این افراد در چنین شرایطی امکان فعالیت داشته باشند.

وی افزود: دشمن به‌شدت روی حوزه رسانه سرمایه‌گذاری کرده است و جای تأسف است که در لحظات حساس وقایع هر شهر، به‌جای ثبت دقیق رویدادها و پیروزی در عرصه رسانه‌ای، با ناهماهنگی مواجه شویم. این موضوع بسیار مهم است و هرچند نیروهای امنیتی نیز حق دارند در این زمینه سخت‌گیری کنند، اما در شرایط بحران عملاً در داخل ایران نمی‌توان کار چندانی انجام داد. بنابراین اگر قرار است چاره‌اندیشی شود، باید پیش از وقوع بحران باشد. پیشنهاد من این است که هر نهاد، فهرستی از افراد مورد اعتماد خود را تهیه کند تا در مواقع ضروری از آنها استفاده شود.

لزوم تشکیل یک کارگروه از مستندسازان معتمد

صبوری درباره دستورالعمل فعالیت در شرایط بحرانی گفت: اگر آن کارگروهی که پیش‌تر عرض کردم تشکیل شود، افرادی تحت نظارت هر سازمان یا نهادی به‌عنوان تیم ویژه همیشه در حالت آماده‌باش خواهند بود. قطعاً پیش از آن، جلسات توجیهی برای این افراد برگزار می‌شود تا مشخص شود تصاویر و پلان‌های ضبط‌شده نباید بدون اطلاع در جایی منتشر شوند و باید در مکانی امن ذخیره شوند. به‌عنوان مثال، اگر از سوی مرکز گسترش یا حوزه هنری برای ساخت مستند در شرایط بحران یا جنگ اعزام شویم، پس از ضبط راش‌ها و پلان‌های روزانه، باید آنها را مستقیما به همان سازمان تحویل دهیم. این رویه از سوءاستفاده دشمن از تصاویر و فیلم‌های ما جلوگیری می‌کند.

از کودک‌کشی تا حمله به غیرنظامیان؛ روایتی که باید برای آیندگان بماند

وی متذکر شد: متاسفانه گاهی دوستان با دوربین تلفن همراه خود اقدام به فیلمبرداری کرده‌اند و تصور می‌کردند که در درجه اول کار درستی انجام می‌دهند اما بعدا مشاهده شد که دشمن چگونه از این تصاویر به نفع خود استفاده کرده است.

نقاب دشمن افتاده است

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که برای روایت حمله رژیم صهیونیستی به ایران باید چه محورهایی مدنظر قرار بگیرد، گفت: رهبران رژیم صهیونیستی بارها تاکید کرده‌اند که با مردم کشورها کاری ندارند. من شخصا اخباری را دیده‌ام که نتانیاهو گفته است: «ما اصلاً با مردم ایران کاری نداریم». اما در شروع جنگ، شاهد حمله به ساختمان‌های مسکونی، زندان اوین، آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها بودیم یعنی دقیقاً جاهایی که مردم حضور داشتند مورد هدف قرار داد. پیش از این نیز همین ادعا را درباره ساکنان فلسطین مطرح کرده بودند، درحالی که اکنون شاهد فاجعه و نسل‌کشی در آنجا هستیم. به نظر من، دشمن دیگر کاملاً خود را نشان داده و از این پس نمی‌تواند نقاب روی صورتش بزند. اگر قرار است روی چند نکته کلیدی درباره این جنگ ۱۲ روزه کار کنیم، یکی بحث کودک‌کشی است که بسیار مهم است و دیگری حمله به مناطق مسکونی و غیرنظامی است. به طور مثال ساختمان صداوسیما یا هلال احمر هیچ‌کدام محل‌های نظامی نبودند اما دشمن به آنها نیز حمله کرد. به نظر من، تمرکز روی این بخش‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

گفتند با دوربین بیایی دستگیر می‌شوی

وی تصریح کرد: من در آن روزهای جنگ با چند نفر تماس گرفتم تا امکان فیلمبرداری و ثبت لحظات یا گفتگو با مردم را بررسی کنیم اما با تاکید شدید مواجه شدیم که اگر دوربین بیرون بیاید، توسط نیروهای امنیتی دستگیر خواهیم شد و ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا ثابت شود مستندساز بوده‌ایم. بنابراین، پس از پیگیری‌های متعدد و عدم صدور مجوز یا حمایت از سوی مراجع مربوطه، انجام این کار در آن شرایط اشتباه بود و ما هم نتوانستیم کاری کنیم.

صبوری در پایان درباره ساخت یک اپیزود بیان کرد: عنوان «نقشه زیرزمین» اپیزود اول از سریال «جایی برای همه» برای شبکه دو بود که من آن را ساختم. این اپیزود که حال و هوایی محرمی داشت تاکنون بیشترین بازدید را در بین قسمت‌های این مجموعه در تلویزیون داشته داشت.

پست قبلی

وزش باد و افزایش تابش اشعه فرابنفش در ارتفاعات؛ کوهنوردان مراقب باشند

پست بعدی

درآمد نجومی گوگل / روزانه بیش از یک میلیارد دلار!

مربوطه پست ها

پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین روز سینمای ایران در تیر ماه کدام بود؟
هنر و فرهنگ

پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین روز سینمای ایران در تیر ماه کدام بود؟

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
احمد وثوق احمدی نقاش شعر و آسمان درگذشت
هنر و فرهنگ

احمد وثوق احمدی نقاش شعر و آسمان درگذشت

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
فرصت‌سوزی به سبک مریم مومن؛ کنایه طنازانه «هفت» به مهمان شبکه نسیم!
هنر و فرهنگ

فرصت‌سوزی به سبک مریم مومن؛ کنایه طنازانه «هفت» به مهمان شبکه نسیم!

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
«قول مردونه» حوزه هنری رونمایی شد؛ رضا صادقی برای شهدای جنگ خواند
هنر و فرهنگ

«قول مردونه» حوزه هنری رونمایی شد؛ رضا صادقی برای شهدای جنگ خواند

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
روایتی از گزارش زنان در خانه هنرمندان؛ آثار جدید به موزه اضافه می‌شود
هنر و فرهنگ

روایتی از گزارش زنان در خانه هنرمندان؛ آثار جدید به موزه اضافه می‌شود

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
پیکر احمد وثوق احمدی در قطعه هنرمندان آرام می‌گیرد
هنر و فرهنگ

پیکر احمد وثوق احمدی در قطعه هنرمندان آرام می‌گیرد

۰۳ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • موتور گلزنی لیگ نخبگان در راه استقلال
  • هادی ساعی سمت جهانی گرفت
  • استقلال به دنبال انتقام از سپاهان / اخباری آبی‌پوش می‌شود؟
  • پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین روز سینمای ایران در تیر ماه کدام بود؟
  • مهدی طارمی به سوپر لیگ ترکیه می‌رود؟
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.