در خودروهای بنزینی با موتورهای احتراق داخلی، سیستم سوخت رسانی یکی از حیاتی ترین بخش های فنی خودرو است. این موتورها به سه عامل اصلی عملیاتی نیاز دارند: سوخت، هوا و برق. این عوامل برای ایجاد جرقه لازم است، احتراق رخ می دهد و سپس انرژی تولید می کند.
کیفیت انفجاری که در داخل سیلندرها رخ می دهد به طور مستقیم بر کیفیت عملکرد و کارایی موتور خودرو تأثیر می گذارد. کیفیت انفجار نیز به تنظیم دقیق سه عامل اصلی یعنی مقدار سوخت و فشار تزریق آن، مقدار هوا و فشار ورودی آن در سیلندر، کیفیت احتراق و گوه شدن آن بستگی دارد.
این سیستم از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند. انژکتور یکی از این قطعات است. نامی آشنا و پرکاربرد در صنعت خودروسازی که نقش مهمی در سیستم سوخت رسانی دارد. امروز قصد داریم بیشتر در مورد این قسمت صحبت کنیم.
موتورهای احتراق داخلی در دو نوع تزریقی و تزریق مستقیم تولید می شوند. انژکتور سیستمی است که وظیفه پاشش سوخت به داخل سیلندر را بر عهده دارد و به همین دلیل در پاشش خودروها استفاده می شود. این جزء الکترومکانیکی در ورودی سیلندر قرار می گیرد و سوخت را به محفظه احتراق تزریق می کند. انژکتور جایگزینی برای کاربراتوری است که بخشی از سیستم سوخت خودرو در خودروهای قدیمی بود. احتراق حاصل از انفجار ترکیب سوخت-هوای متراکم به عنوان تامین کننده تمام انرژی مورد نیاز آن شناخته شده است. خرابی انژکتور حتی می تواند باعث توقف خودرو شود.
محل دقیق انژکتور می تواند در ورودی هوای سیلندر و قبل از دریچه هوا یا داخل محفظه احتراق باشد. همچنین امکان استفاده از یک یا دو انژکتور در هر سیلندر وجود دارد. البته انژکتور علاوه بر تنظیم دقیق کمیت و فشار پاشش سوخت، به کاهش مصرف سوخت، بهبود توانایی استارت خودرو در هوای سرد، کاهش سطح آلودگی خودرو و افزایش راندمان موتور کمک می کند.
در خرید لوازم یدکی ام وی ام 315 انژکتوریک سیلندر کوچک است که از یک طرف به ریل سوخت و از طرف دیگر به داخل سیلندر متصل می شود. به دلیل اتصال انژکتورها به ریل انژکتور، همیشه در داخل انژکتور بنزین فشار قوی وجود دارد که در صورت بسته بودن انژکتورها در این مدار باقی می ماند و با باز بودن انژکتورها، بنزین وارد سیلندر موتور می شود.
بر اساس مطلب سایت دیجی کار شاپ، ساختار انژکتور به این صورت است که یک مسیر باریک برای جریان سوخت در داخل بدنه انژکتور تعبیه شده است که در انتهای این مسیر دارای سوراخ می باشد. در مسیر این لوله یک قطعه فلز مغناطیسی استوانه ای شکل وجود دارد که یک سوزن کوچک (شیر انژکتور) به انتهای آن متصل است.
عملکرد این سوزن بسته نگه داشتن سوراخ انژکتور است که از خروج سوخت جلوگیری می کند. برای بازکردن سوراخ سر انژکتور و بالا بردن سوزن یک سیم پیچ در اطراف بدنه انژکتور تعبیه شده که با ارسال فرمان از ECU به صورت مغناطیسی القا می شود و باعث بالا آمدن انژکتور می شود.
سوزن انژکتور و باز شدن سوراخ انژکتور. برای بستن سر انژکتور و قطع پاشش سوخت فشار قوی، ECU جریان الکتریکی را قطع می کند و در نتیجه خاصیت مغناطیسی سیم پیچ را از بین می برد و سوزن را توسط فنر تعبیه شده به جای خود برمی گرداند.
به توضیح سایت https://digicarshop.com بدیهی است که مقدار سوخت تزریق شده توسط انژکتور در دورهای مختلف موتور متفاوت است، بنابراین در دور پایین سوزن انژکتور برای مدت کوتاهی باز و بسته می شود و مقدار کمی سوخت وارد موتور می شود و در دور بالا انژکتور مطابق با دستورالعمل ECU زمان پاشش مهم ترین نکته برای تعمیر و نگهداری انژکتور این است که انژکتور برخلاف سایر سنسورهای خودرو، ایراد یا علت خرابی خود را به ECU گزارش نمی دهد، زیرا ایرادات انژکتور عمدتاً مکانیکی است.
قطعات الکترونیکی که ممکن است مربوط به ECU باشد را پوشش نمی دهد، بنابراین عیب یابی انژکتورها نیاز به تخصص و کار با دستگاه های اختصاصی دارد. برای این منظور دستگاه مخصوص تست و شستشوی انژکتور وجود دارد که به طور دقیق رفتار ECU را شبیه سازی می کند و سوزن و مسیر جریان سوخت را با مایع شستشو تمیز می کند. انژکتور خودرو نیز مانند هر عضو دیگری فرسوده شده و پس از طی ده ها هزار کیلومتر نیاز به تعمیر و یا حتی تعویض دارد.
یکی از دلایل خرابی انژکتور در کشور ما وجود ناخالصی در بنزین است، این ناخالصی ها از طریق فیلترهای بنزین به انژکتور و فیلتر بسیار ریز آن می گذرد و گاهی اوقات از این فیلتر عبور می کند که باعث مسدود شدن فیلتر انژکتور یا سوراخ انژکتور می شود. تبدیل می شود. یکی دیگر از دلایل خرابی انژکتور، اجزای مومی و غلیظ بنزین است که پس از توقف موتور خودرو و خنک شدن انژکتور، این ذرات روی انژکتور ایجاد می شود که باعث تغییر جهت و میزان پاشش سوخت توسط انژکتور می شود.
ایرادات فوق در قیمت خرید لوازم یدکی ام وی ام با شستشوی انژکتور و تفکیک بین فیلتر و مسیر پاشش سوخت و سوراخ انژکتور برطرف می شود، در برخی موارد راهی جز تعویض انژکتور وجود ندارد. شستشوی انژکتورها باید با دستگاه اختصاصی انجام شود. زیرا این دستگاه با شبیه سازی دستورات ECU و تست آن در حالت های مختلف، مقدار تزریق و سرعت پاشش سوخت انژکتور را تغییر می دهد. از طرفی برخی از مدل های این دستگاه ها دارای سیستم شستشوی اولتراسونیک هستند که گرفتگی مسیرهای نظافت انژکتور را برطرف می کند.