دانش جوین
دوشنبه, خرداد ۱۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

ایران با ثبت برنامه پاسداری از خوشنویسی، الگویی جهانی ارائه کرد

دانش جوین توسط دانش جوین
۲۱ دی ۱۴۰۰
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
5
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش دانشجو اینترنشنال از میراث آریا، مرتضی رضوانفر اظهار داشت: در حوزه میراث ناملموس سه فهرست ثبتی شامل «فهرست میراث معرف یا زنده»، «فهرست میراث در خطر» و «فهرست فعالیت‌های پاسدارانه» وجود دارد، از آنجا که هدف «کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس» گسترش فهرست سوم و تشویق ملت‌ها به حفاظت از این میراث است لذا هرساله موفقترین کشورها را به‌عنوان الگوی فعالیت، به جهانیان معرفی می‌کند و به همین دلیل است که کشورها بیشترین رقابت را برای ثبت در این فهرست دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس در دو «فهرست معرف میراث‌فرهنگی ناملموس (زنده)» و «فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس نیازمند پاسداری فوری (در خطر)» به دارایی‌های جوامع برمی‌گردد و حتی تا کنون بسیاری از کشورهای ضعیف در این دو فهرست پرونده داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند در فهرست «برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس» که هدف اصلی کنوانسیون است پرونده ارائه کنند، زیرا این نوع از ثبت به توانایی کشورها به موضوع حفاظت از میراث ناملموس برمی‌گردد و همان‌گونه که اشاره کردم غیر از دارایی باید توانایی نیز اثبات شود. 

او تصریح کرد: در ایران هنر خوشنویسی به شکل کم‌نظیری گسترده است و همه به شکل خودجوش از افراد و خانواده‌ها گرفته تا سازمان‌های مردم نهاد، آموزش و پرورش، مساجد و مراکز فرهنگی‌هنری در سراسر ایران این هنر را آموزش و ترویج می‌دهند و به نسل آینده منتقل می‌کنند، در حقیقت در دوره‌ای که جهان به دلیل تکنولوژی‌های جدید نگران حذف قلم و نوشتار است، ایران شبکه‌ای عظیم و فعال در خوشنویسی ارائه کرده است. 

افتخاری که مورد انتقاد قرار گرفت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: اگر جامعه هنری از ارزش فوق العاده ثبت خوشنویسی اطلاع پیدا کنند، امیدوارانه‌تر و استوارتر در این مسیر قدم خواهند گذاشت.

او عنوان کرد: طبق مفاد کنوانسیون برای حفاظت از یک اثر ناملموس، اولین و مهم‌ترین کار ارتقای آگاهی مردم و حاملان عنصر از اهمیت و روش‌های نگهداری است، چون میراث ناملموس یک موضوع مردمی و حفاظت از آن نیز غالبا به دست مردم است، به نظرم عدم اطلاع‌رسانی ما به جامعه هنری، سبب شده یک کار با ارزش و شایسته تقدیر در یونسکو، توسط برخی از هنرمندان به‌عنوان نقطعه ضعف تلقی شود.

رضوانفر تصریح کرد: باید دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی هنر خوشنویسی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، فرهنگسراها، انجمن خوشنویسان زمینه‌ای را برای ایجاد یک گفت‌وگو درباره ثبت «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران» فراهم کنند تا علاوه بر رفع سوءتفاهم‌های ایجادشده، نظرات خود را برای معرفی بیشتر و ترویج روش‌های حفاظتی در سطح ایران و جهان ارائه دهند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال از میراث آریا، مرتضی رضوانفر اظهار داشت: در حوزه میراث ناملموس سه فهرست ثبتی شامل «فهرست میراث معرف یا زنده»، «فهرست میراث در خطر» و «فهرست فعالیت‌های پاسدارانه» وجود دارد، از آنجا که هدف «کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس» گسترش فهرست سوم و تشویق ملت‌ها به حفاظت از این میراث است لذا هرساله موفقترین کشورها را به‌عنوان الگوی فعالیت، به جهانیان معرفی می‌کند و به همین دلیل است که کشورها بیشترین رقابت را برای ثبت در این فهرست دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس در دو «فهرست معرف میراث‌فرهنگی ناملموس (زنده)» و «فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس نیازمند پاسداری فوری (در خطر)» به دارایی‌های جوامع برمی‌گردد و حتی تا کنون بسیاری از کشورهای ضعیف در این دو فهرست پرونده داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند در فهرست «برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس» که هدف اصلی کنوانسیون است پرونده ارائه کنند، زیرا این نوع از ثبت به توانایی کشورها به موضوع حفاظت از میراث ناملموس برمی‌گردد و همان‌گونه که اشاره کردم غیر از دارایی باید توانایی نیز اثبات شود. 

او تصریح کرد: در ایران هنر خوشنویسی به شکل کم‌نظیری گسترده است و همه به شکل خودجوش از افراد و خانواده‌ها گرفته تا سازمان‌های مردم نهاد، آموزش و پرورش، مساجد و مراکز فرهنگی‌هنری در سراسر ایران این هنر را آموزش و ترویج می‌دهند و به نسل آینده منتقل می‌کنند، در حقیقت در دوره‌ای که جهان به دلیل تکنولوژی‌های جدید نگران حذف قلم و نوشتار است، ایران شبکه‌ای عظیم و فعال در خوشنویسی ارائه کرده است. 

افتخاری که مورد انتقاد قرار گرفت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: اگر جامعه هنری از ارزش فوق العاده ثبت خوشنویسی اطلاع پیدا کنند، امیدوارانه‌تر و استوارتر در این مسیر قدم خواهند گذاشت.

او عنوان کرد: طبق مفاد کنوانسیون برای حفاظت از یک اثر ناملموس، اولین و مهم‌ترین کار ارتقای آگاهی مردم و حاملان عنصر از اهمیت و روش‌های نگهداری است، چون میراث ناملموس یک موضوع مردمی و حفاظت از آن نیز غالبا به دست مردم است، به نظرم عدم اطلاع‌رسانی ما به جامعه هنری، سبب شده یک کار با ارزش و شایسته تقدیر در یونسکو، توسط برخی از هنرمندان به‌عنوان نقطعه ضعف تلقی شود.

رضوانفر تصریح کرد: باید دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی هنر خوشنویسی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، فرهنگسراها، انجمن خوشنویسان زمینه‌ای را برای ایجاد یک گفت‌وگو درباره ثبت «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران» فراهم کنند تا علاوه بر رفع سوءتفاهم‌های ایجادشده، نظرات خود را برای معرفی بیشتر و ترویج روش‌های حفاظتی در سطح ایران و جهان ارائه دهند.

اخبارجدیدترین

نسخه عربی سریال «هیس، هیچی نیس!» رونمایی می‌شود

پیام‌های تسلیتی برای درگذشت تهیه کننده سینما

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود

به گزارش دانشجو اینترنشنال از میراث آریا، مرتضی رضوانفر اظهار داشت: در حوزه میراث ناملموس سه فهرست ثبتی شامل «فهرست میراث معرف یا زنده»، «فهرست میراث در خطر» و «فهرست فعالیت‌های پاسدارانه» وجود دارد، از آنجا که هدف «کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس» گسترش فهرست سوم و تشویق ملت‌ها به حفاظت از این میراث است لذا هرساله موفقترین کشورها را به‌عنوان الگوی فعالیت، به جهانیان معرفی می‌کند و به همین دلیل است که کشورها بیشترین رقابت را برای ثبت در این فهرست دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس در دو «فهرست معرف میراث‌فرهنگی ناملموس (زنده)» و «فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس نیازمند پاسداری فوری (در خطر)» به دارایی‌های جوامع برمی‌گردد و حتی تا کنون بسیاری از کشورهای ضعیف در این دو فهرست پرونده داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند در فهرست «برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس» که هدف اصلی کنوانسیون است پرونده ارائه کنند، زیرا این نوع از ثبت به توانایی کشورها به موضوع حفاظت از میراث ناملموس برمی‌گردد و همان‌گونه که اشاره کردم غیر از دارایی باید توانایی نیز اثبات شود. 

او تصریح کرد: در ایران هنر خوشنویسی به شکل کم‌نظیری گسترده است و همه به شکل خودجوش از افراد و خانواده‌ها گرفته تا سازمان‌های مردم نهاد، آموزش و پرورش، مساجد و مراکز فرهنگی‌هنری در سراسر ایران این هنر را آموزش و ترویج می‌دهند و به نسل آینده منتقل می‌کنند، در حقیقت در دوره‌ای که جهان به دلیل تکنولوژی‌های جدید نگران حذف قلم و نوشتار است، ایران شبکه‌ای عظیم و فعال در خوشنویسی ارائه کرده است. 

افتخاری که مورد انتقاد قرار گرفت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: اگر جامعه هنری از ارزش فوق العاده ثبت خوشنویسی اطلاع پیدا کنند، امیدوارانه‌تر و استوارتر در این مسیر قدم خواهند گذاشت.

او عنوان کرد: طبق مفاد کنوانسیون برای حفاظت از یک اثر ناملموس، اولین و مهم‌ترین کار ارتقای آگاهی مردم و حاملان عنصر از اهمیت و روش‌های نگهداری است، چون میراث ناملموس یک موضوع مردمی و حفاظت از آن نیز غالبا به دست مردم است، به نظرم عدم اطلاع‌رسانی ما به جامعه هنری، سبب شده یک کار با ارزش و شایسته تقدیر در یونسکو، توسط برخی از هنرمندان به‌عنوان نقطعه ضعف تلقی شود.

رضوانفر تصریح کرد: باید دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی هنر خوشنویسی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، فرهنگسراها، انجمن خوشنویسان زمینه‌ای را برای ایجاد یک گفت‌وگو درباره ثبت «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران» فراهم کنند تا علاوه بر رفع سوءتفاهم‌های ایجادشده، نظرات خود را برای معرفی بیشتر و ترویج روش‌های حفاظتی در سطح ایران و جهان ارائه دهند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال از میراث آریا، مرتضی رضوانفر اظهار داشت: در حوزه میراث ناملموس سه فهرست ثبتی شامل «فهرست میراث معرف یا زنده»، «فهرست میراث در خطر» و «فهرست فعالیت‌های پاسدارانه» وجود دارد، از آنجا که هدف «کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس» گسترش فهرست سوم و تشویق ملت‌ها به حفاظت از این میراث است لذا هرساله موفقترین کشورها را به‌عنوان الگوی فعالیت، به جهانیان معرفی می‌کند و به همین دلیل است که کشورها بیشترین رقابت را برای ثبت در این فهرست دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس در دو «فهرست معرف میراث‌فرهنگی ناملموس (زنده)» و «فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس نیازمند پاسداری فوری (در خطر)» به دارایی‌های جوامع برمی‌گردد و حتی تا کنون بسیاری از کشورهای ضعیف در این دو فهرست پرونده داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند در فهرست «برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس» که هدف اصلی کنوانسیون است پرونده ارائه کنند، زیرا این نوع از ثبت به توانایی کشورها به موضوع حفاظت از میراث ناملموس برمی‌گردد و همان‌گونه که اشاره کردم غیر از دارایی باید توانایی نیز اثبات شود. 

او تصریح کرد: در ایران هنر خوشنویسی به شکل کم‌نظیری گسترده است و همه به شکل خودجوش از افراد و خانواده‌ها گرفته تا سازمان‌های مردم نهاد، آموزش و پرورش، مساجد و مراکز فرهنگی‌هنری در سراسر ایران این هنر را آموزش و ترویج می‌دهند و به نسل آینده منتقل می‌کنند، در حقیقت در دوره‌ای که جهان به دلیل تکنولوژی‌های جدید نگران حذف قلم و نوشتار است، ایران شبکه‌ای عظیم و فعال در خوشنویسی ارائه کرده است. 

افتخاری که مورد انتقاد قرار گرفت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: اگر جامعه هنری از ارزش فوق العاده ثبت خوشنویسی اطلاع پیدا کنند، امیدوارانه‌تر و استوارتر در این مسیر قدم خواهند گذاشت.

او عنوان کرد: طبق مفاد کنوانسیون برای حفاظت از یک اثر ناملموس، اولین و مهم‌ترین کار ارتقای آگاهی مردم و حاملان عنصر از اهمیت و روش‌های نگهداری است، چون میراث ناملموس یک موضوع مردمی و حفاظت از آن نیز غالبا به دست مردم است، به نظرم عدم اطلاع‌رسانی ما به جامعه هنری، سبب شده یک کار با ارزش و شایسته تقدیر در یونسکو، توسط برخی از هنرمندان به‌عنوان نقطعه ضعف تلقی شود.

رضوانفر تصریح کرد: باید دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی هنر خوشنویسی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، فرهنگسراها، انجمن خوشنویسان زمینه‌ای را برای ایجاد یک گفت‌وگو درباره ثبت «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران» فراهم کنند تا علاوه بر رفع سوءتفاهم‌های ایجادشده، نظرات خود را برای معرفی بیشتر و ترویج روش‌های حفاظتی در سطح ایران و جهان ارائه دهند.

برچسب ها: میراث ناملموس
پست قبلی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد داده‌های ذخیره‌شده مردم باید امنیت داشته باشد

پست بعدی

نماینده سنندج: جاده‌های کردستان قتلگاه مردم شده است

مربوطه پست ها

نسخه عربی سریال «هیس، هیچی نیس!» رونمایی می‌شود
هنر و فرهنگ

نسخه عربی سریال «هیس، هیچی نیس!» رونمایی می‌شود

۱۹ خرداد ۱۴۰۴
پیام‌های تسلیتی برای درگذشت تهیه کننده سینما
هنر و فرهنگ

پیام‌های تسلیتی برای درگذشت تهیه کننده سینما

۱۹ خرداد ۱۴۰۴
«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود
هنر و فرهنگ

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود

۱۸ خرداد ۱۴۰۴
مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد
هنر و فرهنگ

مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد

۱۷ خرداد ۱۴۰۴
این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!
هنر و فرهنگ

این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!

۱۷ خرداد ۱۴۰۴
بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد
هنر و فرهنگ

بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد

۱۶ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 17 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • ۴۰ هزار رشته قنات در کشور احیا می شود
  • آب مسأله اول کشور شده است
  • ۱۹ میلیون هکتار زمین طی ۵ سال آبخیزداری می‌شود
  • بررسی بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت
  • سیگنال صعودی ارز چین لینک «Chainlink»
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.