دانش جوین
چهارشنبه, تیر ۱۸, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی آرشیو تکنولوژی خودرو

بررسی حواشی تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو

دنیای خودرو توسط دنیای خودرو
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
در خودرو
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
بررسی حواشی تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو
5
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

با وجود سیگنال‌های مثبت مذاکرات ایران و آمریکا به‌بازار خودرو، افزایش تعرفه واردات خودرو از یک سو و از طرف دیگر تغییر مبنای ارز تخصیصی به مونتاژکاران و محاسبه آن بر اساس ارز مبادله‌ای، بهای انواع خودروهای وارداتی و مونتاژی را به‌شکل رسمی افزایش داده است.
وضعیتی که سبب شد رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران نیز در نامه‌هایی به‌وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش نرخ محاسبه ارز گمرکی برای ترخیص خودروها و همچنین افزایش تعرفه واردات خودروهای بنزینی گلایه کند و این وضعیت را عاملی برای تشدید فشار اقتصادی بر مردم، به‌ویژه اقشار متوسط و کم‌ درآمد بداند و خواستار کاهش تعرفه‌های واردات خودرو شود.

طبق ابلاغیه قانون بودجه ۱۴۰۴ در سال گذشته تعرفه واردات انواع خودرو، از جمله برقی، هیبرید و بنزینی، به‌طور یکسان ۱۰۰ درصد تعیین شد؛ اما پس واکنش‌های منفی از سوی مصرف‌کنندگان، فعالان و کارشناسان صنعت‌خودرو به این تصمیم، در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صمت و سایر دستگاه‌های مسئول برگزار شد، تصمیم برآن شد که تا زمان تعیین‌تکلیف نهایی‌، تعرفه برقی‌ها ۴ درصد و مدل‌های هیبرید ۱۵ درصد باشد. اما مقرر شد که پس از بررسی‌ و کارشناسی دقیق پیرامون تعرفه خودروهای بنزینی، تصمیم‌گیری نهایی صورت پذیرد و تعرفه‌های این نوع خودروها نیز اعلام شود. اما پس از بلاتکلیفی در خصوص وضعیت تعرفه خودروهای بنزینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در نامه خود به‌وزیر صمت و معاون‌اول رئیس‌جمهور، با توجه به‌شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین به‌منظور ایجاد مدیریت در بازار خودرو، خواستار کاهش تعرفه واردات خودروهای بنزینی شده است.

اسد کرمی در بخشی از این نامه اعلام کرده است: «از دولت انتظار داریم که در کنار تصمیمات اقتصادی، اقداماتی برای ساماندهی بازار خودرو انجام دهد تا شاهد کاهش قیمت‌ها و آرامش بیشتر در بازار باشیم.»

پس از ادامه واکنش‌ها و نامه‌نگاری‌ها درخصوص تعرفه واردات خودروهای بنزینی، دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: «تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی تعرفه واردات خودرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بانک‌مرکزی و وزارت صمت تهیه و ابلاغ نشده است، هیچ خودرویی مشمول تعرفه ۱۰۰ درصدی نمی‌شود و همان تعرفه‌های قبلی که در کتاب مقررات آمده، ملاک عمل خواهد بود.»

به‌گفته دهنوی، سازمان توسعه تجارت با افزایش تعرفه واردات مخالف است و تاکید دارد نباید از تعرفه‌های واردات به‌عنوان ابزاری برای درآمدهای بودجه‌ای و کاهش تورم و هر موضوع غیرتجاری استفاده شود.

البته در کنار واکنش‌های مختلف و برخی تصمیمات مسئولان در خصوص نرخ تعرفه امسال، مجلسی‌ها نیز به این مساله واکنش نشان داده و برخی از آن‌ها معتقدند افزایش تعرفه واردات خودرو مورد تائید مجلس نیست و اعلام کردند که نمایندگان بررسی‌های نظارتی بیشتری بر این موضوع خواهند داشت؛ زیرا این امر به گران‌تر شدن قیمت خودرو در کشور می‌انجامد و فشار اقتصادی بیشتری را به شهروندان تحمیل می‌کند.

به‌باور فعالان و حتی کارشناسان بازار با وجود تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات، حتی تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی نیز از تعرفه‌های بالا سود می‌برند؛ درواقع افزایش قیمت خودروهای وارداتی، فاصله قیمتی بین این خودروها و محصولات مونتاژی را بیش‌تر می‌کند و این جریان مصرف‌کنندگان را که توان خرید خودروهای وارداتی گران‌قیمت را ندارند، به‌سمت خودروهای مونتاژی سوق می‌دهد.

خودروهای وارداتی همچنان گران می‌شوند

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای ۲ تا ۱۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ (۱۴۰۴) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۰۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۲ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۰ میلیون‌تومان، دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۵۵ میلیون‌تومان و اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۴) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، اکستریم TXL (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۴۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پرو (۱۴۰۴) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ترا ۲۰۰۰ سی‌سی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۵) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی GS۳ Emzoom (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

با وجود سیگنال‌های مثبت مذاکرات ایران و آمریکا به‌بازار خودرو، افزایش تعرفه واردات خودرو از یک سو و از طرف دیگر تغییر مبنای ارز تخصیصی به مونتاژکاران و محاسبه آن بر اساس ارز مبادله‌ای، بهای انواع خودروهای وارداتی و مونتاژی را به‌شکل رسمی افزایش داده است.
وضعیتی که سبب شد رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران نیز در نامه‌هایی به‌وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش نرخ محاسبه ارز گمرکی برای ترخیص خودروها و همچنین افزایش تعرفه واردات خودروهای بنزینی گلایه کند و این وضعیت را عاملی برای تشدید فشار اقتصادی بر مردم، به‌ویژه اقشار متوسط و کم‌ درآمد بداند و خواستار کاهش تعرفه‌های واردات خودرو شود.

طبق ابلاغیه قانون بودجه ۱۴۰۴ در سال گذشته تعرفه واردات انواع خودرو، از جمله برقی، هیبرید و بنزینی، به‌طور یکسان ۱۰۰ درصد تعیین شد؛ اما پس واکنش‌های منفی از سوی مصرف‌کنندگان، فعالان و کارشناسان صنعت‌خودرو به این تصمیم، در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صمت و سایر دستگاه‌های مسئول برگزار شد، تصمیم برآن شد که تا زمان تعیین‌تکلیف نهایی‌، تعرفه برقی‌ها ۴ درصد و مدل‌های هیبرید ۱۵ درصد باشد. اما مقرر شد که پس از بررسی‌ و کارشناسی دقیق پیرامون تعرفه خودروهای بنزینی، تصمیم‌گیری نهایی صورت پذیرد و تعرفه‌های این نوع خودروها نیز اعلام شود. اما پس از بلاتکلیفی در خصوص وضعیت تعرفه خودروهای بنزینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در نامه خود به‌وزیر صمت و معاون‌اول رئیس‌جمهور، با توجه به‌شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین به‌منظور ایجاد مدیریت در بازار خودرو، خواستار کاهش تعرفه واردات خودروهای بنزینی شده است.

اسد کرمی در بخشی از این نامه اعلام کرده است: «از دولت انتظار داریم که در کنار تصمیمات اقتصادی، اقداماتی برای ساماندهی بازار خودرو انجام دهد تا شاهد کاهش قیمت‌ها و آرامش بیشتر در بازار باشیم.»

پس از ادامه واکنش‌ها و نامه‌نگاری‌ها درخصوص تعرفه واردات خودروهای بنزینی، دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: «تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی تعرفه واردات خودرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بانک‌مرکزی و وزارت صمت تهیه و ابلاغ نشده است، هیچ خودرویی مشمول تعرفه ۱۰۰ درصدی نمی‌شود و همان تعرفه‌های قبلی که در کتاب مقررات آمده، ملاک عمل خواهد بود.»

به‌گفته دهنوی، سازمان توسعه تجارت با افزایش تعرفه واردات مخالف است و تاکید دارد نباید از تعرفه‌های واردات به‌عنوان ابزاری برای درآمدهای بودجه‌ای و کاهش تورم و هر موضوع غیرتجاری استفاده شود.

البته در کنار واکنش‌های مختلف و برخی تصمیمات مسئولان در خصوص نرخ تعرفه امسال، مجلسی‌ها نیز به این مساله واکنش نشان داده و برخی از آن‌ها معتقدند افزایش تعرفه واردات خودرو مورد تائید مجلس نیست و اعلام کردند که نمایندگان بررسی‌های نظارتی بیشتری بر این موضوع خواهند داشت؛ زیرا این امر به گران‌تر شدن قیمت خودرو در کشور می‌انجامد و فشار اقتصادی بیشتری را به شهروندان تحمیل می‌کند.

به‌باور فعالان و حتی کارشناسان بازار با وجود تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات، حتی تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی نیز از تعرفه‌های بالا سود می‌برند؛ درواقع افزایش قیمت خودروهای وارداتی، فاصله قیمتی بین این خودروها و محصولات مونتاژی را بیش‌تر می‌کند و این جریان مصرف‌کنندگان را که توان خرید خودروهای وارداتی گران‌قیمت را ندارند، به‌سمت خودروهای مونتاژی سوق می‌دهد.

خودروهای وارداتی همچنان گران می‌شوند

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای ۲ تا ۱۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ (۱۴۰۴) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۰۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۲ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۰ میلیون‌تومان، دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۵۵ میلیون‌تومان و اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۴) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، اکستریم TXL (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۴۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پرو (۱۴۰۴) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ترا ۲۰۰۰ سی‌سی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۵) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی GS۳ Emzoom (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

اخبارجدیدترین

تحویل فوری یا کوتاه‌مدت، راهکار عبور از رکود بازار

رقابت سخت در بازار سوخت‌های دریایی

گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟

با وجود سیگنال‌های مثبت مذاکرات ایران و آمریکا به‌بازار خودرو، افزایش تعرفه واردات خودرو از یک سو و از طرف دیگر تغییر مبنای ارز تخصیصی به مونتاژکاران و محاسبه آن بر اساس ارز مبادله‌ای، بهای انواع خودروهای وارداتی و مونتاژی را به‌شکل رسمی افزایش داده است.
وضعیتی که سبب شد رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران نیز در نامه‌هایی به‌وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش نرخ محاسبه ارز گمرکی برای ترخیص خودروها و همچنین افزایش تعرفه واردات خودروهای بنزینی گلایه کند و این وضعیت را عاملی برای تشدید فشار اقتصادی بر مردم، به‌ویژه اقشار متوسط و کم‌ درآمد بداند و خواستار کاهش تعرفه‌های واردات خودرو شود.

طبق ابلاغیه قانون بودجه ۱۴۰۴ در سال گذشته تعرفه واردات انواع خودرو، از جمله برقی، هیبرید و بنزینی، به‌طور یکسان ۱۰۰ درصد تعیین شد؛ اما پس واکنش‌های منفی از سوی مصرف‌کنندگان، فعالان و کارشناسان صنعت‌خودرو به این تصمیم، در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صمت و سایر دستگاه‌های مسئول برگزار شد، تصمیم برآن شد که تا زمان تعیین‌تکلیف نهایی‌، تعرفه برقی‌ها ۴ درصد و مدل‌های هیبرید ۱۵ درصد باشد. اما مقرر شد که پس از بررسی‌ و کارشناسی دقیق پیرامون تعرفه خودروهای بنزینی، تصمیم‌گیری نهایی صورت پذیرد و تعرفه‌های این نوع خودروها نیز اعلام شود. اما پس از بلاتکلیفی در خصوص وضعیت تعرفه خودروهای بنزینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در نامه خود به‌وزیر صمت و معاون‌اول رئیس‌جمهور، با توجه به‌شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین به‌منظور ایجاد مدیریت در بازار خودرو، خواستار کاهش تعرفه واردات خودروهای بنزینی شده است.

اسد کرمی در بخشی از این نامه اعلام کرده است: «از دولت انتظار داریم که در کنار تصمیمات اقتصادی، اقداماتی برای ساماندهی بازار خودرو انجام دهد تا شاهد کاهش قیمت‌ها و آرامش بیشتر در بازار باشیم.»

پس از ادامه واکنش‌ها و نامه‌نگاری‌ها درخصوص تعرفه واردات خودروهای بنزینی، دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: «تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی تعرفه واردات خودرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بانک‌مرکزی و وزارت صمت تهیه و ابلاغ نشده است، هیچ خودرویی مشمول تعرفه ۱۰۰ درصدی نمی‌شود و همان تعرفه‌های قبلی که در کتاب مقررات آمده، ملاک عمل خواهد بود.»

به‌گفته دهنوی، سازمان توسعه تجارت با افزایش تعرفه واردات مخالف است و تاکید دارد نباید از تعرفه‌های واردات به‌عنوان ابزاری برای درآمدهای بودجه‌ای و کاهش تورم و هر موضوع غیرتجاری استفاده شود.

البته در کنار واکنش‌های مختلف و برخی تصمیمات مسئولان در خصوص نرخ تعرفه امسال، مجلسی‌ها نیز به این مساله واکنش نشان داده و برخی از آن‌ها معتقدند افزایش تعرفه واردات خودرو مورد تائید مجلس نیست و اعلام کردند که نمایندگان بررسی‌های نظارتی بیشتری بر این موضوع خواهند داشت؛ زیرا این امر به گران‌تر شدن قیمت خودرو در کشور می‌انجامد و فشار اقتصادی بیشتری را به شهروندان تحمیل می‌کند.

به‌باور فعالان و حتی کارشناسان بازار با وجود تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات، حتی تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی نیز از تعرفه‌های بالا سود می‌برند؛ درواقع افزایش قیمت خودروهای وارداتی، فاصله قیمتی بین این خودروها و محصولات مونتاژی را بیش‌تر می‌کند و این جریان مصرف‌کنندگان را که توان خرید خودروهای وارداتی گران‌قیمت را ندارند، به‌سمت خودروهای مونتاژی سوق می‌دهد.

خودروهای وارداتی همچنان گران می‌شوند

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای ۲ تا ۱۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ (۱۴۰۴) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۰۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۲ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۰ میلیون‌تومان، دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۵۵ میلیون‌تومان و اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۴) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، اکستریم TXL (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۴۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پرو (۱۴۰۴) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ترا ۲۰۰۰ سی‌سی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۵) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی GS۳ Emzoom (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

با وجود سیگنال‌های مثبت مذاکرات ایران و آمریکا به‌بازار خودرو، افزایش تعرفه واردات خودرو از یک سو و از طرف دیگر تغییر مبنای ارز تخصیصی به مونتاژکاران و محاسبه آن بر اساس ارز مبادله‌ای، بهای انواع خودروهای وارداتی و مونتاژی را به‌شکل رسمی افزایش داده است.
وضعیتی که سبب شد رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران نیز در نامه‌هایی به‌وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش نرخ محاسبه ارز گمرکی برای ترخیص خودروها و همچنین افزایش تعرفه واردات خودروهای بنزینی گلایه کند و این وضعیت را عاملی برای تشدید فشار اقتصادی بر مردم، به‌ویژه اقشار متوسط و کم‌ درآمد بداند و خواستار کاهش تعرفه‌های واردات خودرو شود.

طبق ابلاغیه قانون بودجه ۱۴۰۴ در سال گذشته تعرفه واردات انواع خودرو، از جمله برقی، هیبرید و بنزینی، به‌طور یکسان ۱۰۰ درصد تعیین شد؛ اما پس واکنش‌های منفی از سوی مصرف‌کنندگان، فعالان و کارشناسان صنعت‌خودرو به این تصمیم، در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صمت و سایر دستگاه‌های مسئول برگزار شد، تصمیم برآن شد که تا زمان تعیین‌تکلیف نهایی‌، تعرفه برقی‌ها ۴ درصد و مدل‌های هیبرید ۱۵ درصد باشد. اما مقرر شد که پس از بررسی‌ و کارشناسی دقیق پیرامون تعرفه خودروهای بنزینی، تصمیم‌گیری نهایی صورت پذیرد و تعرفه‌های این نوع خودروها نیز اعلام شود. اما پس از بلاتکلیفی در خصوص وضعیت تعرفه خودروهای بنزینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در نامه خود به‌وزیر صمت و معاون‌اول رئیس‌جمهور، با توجه به‌شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین به‌منظور ایجاد مدیریت در بازار خودرو، خواستار کاهش تعرفه واردات خودروهای بنزینی شده است.

اسد کرمی در بخشی از این نامه اعلام کرده است: «از دولت انتظار داریم که در کنار تصمیمات اقتصادی، اقداماتی برای ساماندهی بازار خودرو انجام دهد تا شاهد کاهش قیمت‌ها و آرامش بیشتر در بازار باشیم.»

پس از ادامه واکنش‌ها و نامه‌نگاری‌ها درخصوص تعرفه واردات خودروهای بنزینی، دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: «تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی تعرفه واردات خودرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بانک‌مرکزی و وزارت صمت تهیه و ابلاغ نشده است، هیچ خودرویی مشمول تعرفه ۱۰۰ درصدی نمی‌شود و همان تعرفه‌های قبلی که در کتاب مقررات آمده، ملاک عمل خواهد بود.»

به‌گفته دهنوی، سازمان توسعه تجارت با افزایش تعرفه واردات مخالف است و تاکید دارد نباید از تعرفه‌های واردات به‌عنوان ابزاری برای درآمدهای بودجه‌ای و کاهش تورم و هر موضوع غیرتجاری استفاده شود.

البته در کنار واکنش‌های مختلف و برخی تصمیمات مسئولان در خصوص نرخ تعرفه امسال، مجلسی‌ها نیز به این مساله واکنش نشان داده و برخی از آن‌ها معتقدند افزایش تعرفه واردات خودرو مورد تائید مجلس نیست و اعلام کردند که نمایندگان بررسی‌های نظارتی بیشتری بر این موضوع خواهند داشت؛ زیرا این امر به گران‌تر شدن قیمت خودرو در کشور می‌انجامد و فشار اقتصادی بیشتری را به شهروندان تحمیل می‌کند.

به‌باور فعالان و حتی کارشناسان بازار با وجود تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات، حتی تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی نیز از تعرفه‌های بالا سود می‌برند؛ درواقع افزایش قیمت خودروهای وارداتی، فاصله قیمتی بین این خودروها و محصولات مونتاژی را بیش‌تر می‌کند و این جریان مصرف‌کنندگان را که توان خرید خودروهای وارداتی گران‌قیمت را ندارند، به‌سمت خودروهای مونتاژی سوق می‌دهد.

خودروهای وارداتی همچنان گران می‌شوند

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای ۲ تا ۱۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ (۱۴۰۴) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۰۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۲ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۰ میلیون‌تومان، دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۵۵ میلیون‌تومان و اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۴) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، اکستریم TXL (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۴۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پرو (۱۴۰۴) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ترا ۲۰۰۰ سی‌سی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۵) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی GS۳ Emzoom (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

پست قبلی

لباس جدید سدان محبوب «لکسوس» چگونه است؟

پست بعدی

استراتژی‌های تازه «ایران‌خودرو» و «سایپا» در سال ۱۴۰۴

مربوطه پست ها

خودرو

تحویل فوری یا کوتاه‌مدت، راهکار عبور از رکود بازار

۱۷ تیر ۱۴۰۴
رقابت سخت در بازار سوخت‌های دریایی
خودرو

رقابت سخت در بازار سوخت‌های دریایی

۱۷ تیر ۱۴۰۴
گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟
خودرو

گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟

۱۷ تیر ۱۴۰۴
تایرساز هندی به فکر جوانان مجارستانی باشگاه «منچستر»
خودرو

تایرساز هندی به فکر جوانان مجارستانی باشگاه «منچستر»

۱۷ تیر ۱۴۰۴
فعالیت بدون وقفه خدمات برند لوکس خودروهای اکستریم و ارائه بازدید فنی رایگان در سراسر کشور
خودرو

فعالیت بدون وقفه خدمات برند لوکس خودروهای اکستریم و ارائه بازدید فنی رایگان در سراسر کشور

۱۷ تیر ۱۴۰۴
اکستریم LX؛ تجلی طراحی مدرن، توان فنی برجسته و تجربه رانندگی متمایز برای جوانان مدرن
خودرو

اکستریم LX؛ تجلی طراحی مدرن، توان فنی برجسته و تجربه رانندگی متمایز برای جوانان مدرن

۱۷ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هفت =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • چالش شناخت مخاطب؛ برخی تصور می‌کنند تئاتر عروسکی فقط برای کودکان است!
  • قصه انتشار آلبومی که بدون هیاهو تولید شد؛ این موسیقی را تنها بشنوید
  • مایکل شنون: هرگز ترامپ را رئیس جمهور آمریکا نمی‌دانم
  • بازیگر غایب در کن سرانجام جایزه‌اش را از ژولیت بینوش گرفت
  • تاریخ جدید ورکشاپ «رو در رو» اعلام شد؛ نقاشی در ستایش صلح و هنر
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.