دانش جوین
یکشنبه, مرداد ۱۲, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی آرشیو تکنولوژی خودرو

بهترین روغن برای موتورسیکلت «هوندا ۱۲۵» چیست؟

دنیای خودرو توسط دنیای خودرو
۰۹ مرداد ۱۴۰۴
در خودرو
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
0
2
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

بی‌شک هوندا ۱۲۵ یکی از خاطره‌انگیزترین موتورسیکلت‌ها در کشور به‌شمار می‌رود. قیمت مناسب، قطعات یدکی ارزان و اعتبار برند هوندا از جمله دلایل محبوبیت و ماندگاری هوندا ۱۲۵ در شهر و روستاهای ایران هستند. روغن‌موتور در CG ۱۲۵ مانند بسیاری دیگر از موتورسیکلت‌های شهری، هم‌زمان وظیفه روان‌کاری و خنک‌کنندگی موتور، سیستم کلاچ و گیربکس را برعهده دارد. به همین دلیل انتخاب بهترین روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ و تعویض به‌موقع آن، بسیار مهم و حیاتی است.

میزان غلظت روغن را با معیاری به نام گرانروی (ویسکوزیته) اندازه‌گیری می‌کنند. هرچه میزان گرانروی روغن بیشتر باشد، سخت‌تر جریان می‌یابد و اویل‌پمپ موتورسیکلت باید نیروی بیشتری برای به حرکت درآوردن آن صرف کند. در طرف مقابل روغن‌هایی با گرانروی کمتر راحت‌تر جاری می‌شوند؛ اما در حفاظت از موتور کمی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. گرانروی موتور را با استانداردی به نام SAE نشان می‌دهند.

از آن‌جا که ویسکوزیته روغن تاثیر چشم‌گیری بر عملکرد آن در دماهای مختلف دارد، در استاندارد SAE از دو عدد برای نمایش گرانروی روغن در هوای سرد و گرم استفاده می‌شود. برای مثال یک روغن با گرانروی SAE ۲۰W-۵۰ را در نظر بگیرید. عدد قبل از W، گرانروی روغن در هوای سرد را نشان می‌دهد.

هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، روغن در هوای سرد روان‌تر خواهد بود و موتورسیکلت را از آسیب‌های استارت سرد حفظ خواهد کرد. عدد بعد از W، نشان‌دهنده گرانروی یا غلظت روغن در دماهای بالا و هوای گرم است. هرچه این عدد بالاتر باشد، غلظت روغن در دماهای بالا کمتر تغییر می‌کند و روغن در هوای گرم غلظت مناسب خود را حفظ می‌کند. انجمن‌ها و موسسات مختلف در سراسر جهان، استانداردهای متنوعی را برای ارزیابی کیفیت عملکرد روغن‌ موتورسیکلت ارائه کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها استاندارد API و JASO هستند.

استاندارد API برای ارزیابی سطح کیفیت و تکنولوژی روغن خودرو و موتورسیکلت تعریف شده است و به‌صورت گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این استاندارد از دو حرف انگلیسی برای تعیین سطح کیفی روغن استفاده می‌شود. حرف اول، S است که برای تمام وسایل‌نقلیه بنزینی ثابت است.

حرف دوم بسته به کیفیت روغن تغییر می‌کند و هرچه در الفبای انگلیسی جلوتر باشد، کیفیت روغن بالاتر خواهد رفت. برای مثال روغنی با درجه SM کیفیت بالاتری از روغن با درجه SG دارد؛ زیرا حرف M در الفبای انگلیسی بعد از حرف G می‌آید. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، در بیشتر موتورسیکلت‌های روزمره و شهری مانند هوندا ۱۲۵، روغن‌موتور علاوه‌بر حفاظت و خنک‌کاری موتور، وظیفه روان‌کاری و کاهش دمای سیستم کلاچ و گیربکس را نیز برعهده دارد. به‌همین دلیل سازگاری روغن با سیستم کلاچ و گیربکس موتورسیکلت نیز حائز اهمیت است.

استاندارد JASO معیاری برای اندازه‌گیری میزان محافظت و سازگاری روغن از کلاچ و گیربکس موتورسیکلت است که درجه‌بندی‌های متفاوتی مانند MA، MA۱ و .. دارد. شرکت نفت بهران، روغن مناسب برای موتورسیکلت را در دو نسخه معدنی و نیمه‌سنتتیک تولید می‌کند.

نسخه معدنی، بسته‌بندی حلبی و استوانه‌ای دارد؛ درحالی که نسخه نیمه‌سنتتیک در بسته‌بندی شیک‌تری عرضه می‌شود. هر دو مدل مدنی و نیمه‌سنتتیک روغن بهران برای هوندا ۱۲۵ مناسب و قابل استفاده هستند. البته روغن نیمه سنتتیک بهران یک نسخه ۱۰W-۳۰ با استاندارد MB دارد که مخصوص موتور اسکوتر طراحی شده است.

این روغن که طرح روی بسته‌بندی آن آبی‌رنگ است، به‌هیچ عنوان برای هوندا ۱۲۵ مناسب نیست و استفاده از آن موجب لرزش کلاچ و وارد آمدن آسیب به‌سیستم انتقال قدرت موتور می‌شود. شرکت فرانسوی موتول یکی از معتبرترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان است که روغن‌هایی بسیار باکیفیت برای انواع و اقسام موتورسیکلت تولید می‌کند.

روغن نیمه‌سنتتیک ۵۱۰۰ این شرکت با گرانروی ۱۰W-۴۰ و استاندارد JASO MA۲، یکی از بهترین روغن‌ها برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ به‌شمار می‌رود. این روغن با بهره‌گیری از فناوری روز و افزودنی‌های پاک‌کننده، سلامتی و عملکرد مناسب قلپ تپنده هوندا ۱۲۵ را تضمین می‌کند. البته روغن‌های شرکت موتول به‌دلیل کیفیت بالا، قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های ایرانی دارند. پتروناس یکی از باکیفیت‌ترین و گران‌ترین روغن‌های موتورسیکلت در بازار است.

این روغن که توسط شرکت نفت مالزی تولید می‌شود، تمامی استانداردهای بین‌المللی را داراست و یکی از بهترین مارک‌های روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ محسوب می‌شود. البته با توجه به قیمت بالا، تنها کسانی که واقعا عاشق موتور هوندای‌شان هستند، از این روغن استفاده می‌کنند.

زمان تعویض روغن هوندا ۱۲۵ به‌عوامل مختلفی مانند نوع و برند روغن، آب و هوای محل زندگی و شیوه استفاده شما از موتور بستگی دارد. با این حال اگر از روغن معدنی استفاده می‌کنید، بهتر است هر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر یا هر ۲ تا ۳ ماه روغن را تعویض کنید. اگر از روغن نیمه‌سنتتیک استفاده می‌کنید، هر ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر یا هر ۳ تا ۴ ماه روغن را تعویض کنید. اگر از روغن تمام‌سنتتیک استفاده می‌کنید هر ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه روغن را تعویض کنید.

یافتن بهترین روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ نیازمند داشتن اطلاعات و آگاهی از ویژگی‌های مختلف روغن‌هاست. مهم‌ترین ویژگی‌های روغن موتورسیکلت عبارتند از: نوع ماده پایه سازنده، گرانروی و استانداردهای عملکردی.

روغن مناسب برای هوندا ۱۲۵ باید گرانروی ۱۰W-۴۰ یا ۲۰W-۵۰ داشته و از استانداردهای SL یا SJ و JASO MA یا M۲ برخوردار باشد. همچنین تمام انواع روغن‌های معدنی، نیمه‌سنتتیک و تمام‌سنتتیک برای این موتور مناسب هستند.

منبع : بلاگ‌ترب

بی‌شک هوندا ۱۲۵ یکی از خاطره‌انگیزترین موتورسیکلت‌ها در کشور به‌شمار می‌رود. قیمت مناسب، قطعات یدکی ارزان و اعتبار برند هوندا از جمله دلایل محبوبیت و ماندگاری هوندا ۱۲۵ در شهر و روستاهای ایران هستند. روغن‌موتور در CG ۱۲۵ مانند بسیاری دیگر از موتورسیکلت‌های شهری، هم‌زمان وظیفه روان‌کاری و خنک‌کنندگی موتور، سیستم کلاچ و گیربکس را برعهده دارد. به همین دلیل انتخاب بهترین روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ و تعویض به‌موقع آن، بسیار مهم و حیاتی است.

میزان غلظت روغن را با معیاری به نام گرانروی (ویسکوزیته) اندازه‌گیری می‌کنند. هرچه میزان گرانروی روغن بیشتر باشد، سخت‌تر جریان می‌یابد و اویل‌پمپ موتورسیکلت باید نیروی بیشتری برای به حرکت درآوردن آن صرف کند. در طرف مقابل روغن‌هایی با گرانروی کمتر راحت‌تر جاری می‌شوند؛ اما در حفاظت از موتور کمی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. گرانروی موتور را با استانداردی به نام SAE نشان می‌دهند.

از آن‌جا که ویسکوزیته روغن تاثیر چشم‌گیری بر عملکرد آن در دماهای مختلف دارد، در استاندارد SAE از دو عدد برای نمایش گرانروی روغن در هوای سرد و گرم استفاده می‌شود. برای مثال یک روغن با گرانروی SAE ۲۰W-۵۰ را در نظر بگیرید. عدد قبل از W، گرانروی روغن در هوای سرد را نشان می‌دهد.

هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، روغن در هوای سرد روان‌تر خواهد بود و موتورسیکلت را از آسیب‌های استارت سرد حفظ خواهد کرد. عدد بعد از W، نشان‌دهنده گرانروی یا غلظت روغن در دماهای بالا و هوای گرم است. هرچه این عدد بالاتر باشد، غلظت روغن در دماهای بالا کمتر تغییر می‌کند و روغن در هوای گرم غلظت مناسب خود را حفظ می‌کند. انجمن‌ها و موسسات مختلف در سراسر جهان، استانداردهای متنوعی را برای ارزیابی کیفیت عملکرد روغن‌ موتورسیکلت ارائه کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها استاندارد API و JASO هستند.

استاندارد API برای ارزیابی سطح کیفیت و تکنولوژی روغن خودرو و موتورسیکلت تعریف شده است و به‌صورت گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این استاندارد از دو حرف انگلیسی برای تعیین سطح کیفی روغن استفاده می‌شود. حرف اول، S است که برای تمام وسایل‌نقلیه بنزینی ثابت است.

حرف دوم بسته به کیفیت روغن تغییر می‌کند و هرچه در الفبای انگلیسی جلوتر باشد، کیفیت روغن بالاتر خواهد رفت. برای مثال روغنی با درجه SM کیفیت بالاتری از روغن با درجه SG دارد؛ زیرا حرف M در الفبای انگلیسی بعد از حرف G می‌آید. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، در بیشتر موتورسیکلت‌های روزمره و شهری مانند هوندا ۱۲۵، روغن‌موتور علاوه‌بر حفاظت و خنک‌کاری موتور، وظیفه روان‌کاری و کاهش دمای سیستم کلاچ و گیربکس را نیز برعهده دارد. به‌همین دلیل سازگاری روغن با سیستم کلاچ و گیربکس موتورسیکلت نیز حائز اهمیت است.

استاندارد JASO معیاری برای اندازه‌گیری میزان محافظت و سازگاری روغن از کلاچ و گیربکس موتورسیکلت است که درجه‌بندی‌های متفاوتی مانند MA، MA۱ و .. دارد. شرکت نفت بهران، روغن مناسب برای موتورسیکلت را در دو نسخه معدنی و نیمه‌سنتتیک تولید می‌کند.

نسخه معدنی، بسته‌بندی حلبی و استوانه‌ای دارد؛ درحالی که نسخه نیمه‌سنتتیک در بسته‌بندی شیک‌تری عرضه می‌شود. هر دو مدل مدنی و نیمه‌سنتتیک روغن بهران برای هوندا ۱۲۵ مناسب و قابل استفاده هستند. البته روغن نیمه سنتتیک بهران یک نسخه ۱۰W-۳۰ با استاندارد MB دارد که مخصوص موتور اسکوتر طراحی شده است.

این روغن که طرح روی بسته‌بندی آن آبی‌رنگ است، به‌هیچ عنوان برای هوندا ۱۲۵ مناسب نیست و استفاده از آن موجب لرزش کلاچ و وارد آمدن آسیب به‌سیستم انتقال قدرت موتور می‌شود. شرکت فرانسوی موتول یکی از معتبرترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان است که روغن‌هایی بسیار باکیفیت برای انواع و اقسام موتورسیکلت تولید می‌کند.

روغن نیمه‌سنتتیک ۵۱۰۰ این شرکت با گرانروی ۱۰W-۴۰ و استاندارد JASO MA۲، یکی از بهترین روغن‌ها برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ به‌شمار می‌رود. این روغن با بهره‌گیری از فناوری روز و افزودنی‌های پاک‌کننده، سلامتی و عملکرد مناسب قلپ تپنده هوندا ۱۲۵ را تضمین می‌کند. البته روغن‌های شرکت موتول به‌دلیل کیفیت بالا، قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های ایرانی دارند. پتروناس یکی از باکیفیت‌ترین و گران‌ترین روغن‌های موتورسیکلت در بازار است.

این روغن که توسط شرکت نفت مالزی تولید می‌شود، تمامی استانداردهای بین‌المللی را داراست و یکی از بهترین مارک‌های روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ محسوب می‌شود. البته با توجه به قیمت بالا، تنها کسانی که واقعا عاشق موتور هوندای‌شان هستند، از این روغن استفاده می‌کنند.

زمان تعویض روغن هوندا ۱۲۵ به‌عوامل مختلفی مانند نوع و برند روغن، آب و هوای محل زندگی و شیوه استفاده شما از موتور بستگی دارد. با این حال اگر از روغن معدنی استفاده می‌کنید، بهتر است هر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر یا هر ۲ تا ۳ ماه روغن را تعویض کنید. اگر از روغن نیمه‌سنتتیک استفاده می‌کنید، هر ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر یا هر ۳ تا ۴ ماه روغن را تعویض کنید. اگر از روغن تمام‌سنتتیک استفاده می‌کنید هر ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه روغن را تعویض کنید.

یافتن بهترین روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ نیازمند داشتن اطلاعات و آگاهی از ویژگی‌های مختلف روغن‌هاست. مهم‌ترین ویژگی‌های روغن موتورسیکلت عبارتند از: نوع ماده پایه سازنده، گرانروی و استانداردهای عملکردی.

روغن مناسب برای هوندا ۱۲۵ باید گرانروی ۱۰W-۴۰ یا ۲۰W-۵۰ داشته و از استانداردهای SL یا SJ و JASO MA یا M۲ برخوردار باشد. همچنین تمام انواع روغن‌های معدنی، نیمه‌سنتتیک و تمام‌سنتتیک برای این موتور مناسب هستند.

منبع : بلاگ‌ترب

اخبارجدیدترین

خودرو ارز دارو را خورد ؟

کلاف قیمت‌گذاری دستوری خودرو پیچیده‌تر شد!

چگونه از جریمه شدن در رانندگی جلوگیری کنیم؟

بی‌شک هوندا ۱۲۵ یکی از خاطره‌انگیزترین موتورسیکلت‌ها در کشور به‌شمار می‌رود. قیمت مناسب، قطعات یدکی ارزان و اعتبار برند هوندا از جمله دلایل محبوبیت و ماندگاری هوندا ۱۲۵ در شهر و روستاهای ایران هستند. روغن‌موتور در CG ۱۲۵ مانند بسیاری دیگر از موتورسیکلت‌های شهری، هم‌زمان وظیفه روان‌کاری و خنک‌کنندگی موتور، سیستم کلاچ و گیربکس را برعهده دارد. به همین دلیل انتخاب بهترین روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ و تعویض به‌موقع آن، بسیار مهم و حیاتی است.

میزان غلظت روغن را با معیاری به نام گرانروی (ویسکوزیته) اندازه‌گیری می‌کنند. هرچه میزان گرانروی روغن بیشتر باشد، سخت‌تر جریان می‌یابد و اویل‌پمپ موتورسیکلت باید نیروی بیشتری برای به حرکت درآوردن آن صرف کند. در طرف مقابل روغن‌هایی با گرانروی کمتر راحت‌تر جاری می‌شوند؛ اما در حفاظت از موتور کمی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. گرانروی موتور را با استانداردی به نام SAE نشان می‌دهند.

از آن‌جا که ویسکوزیته روغن تاثیر چشم‌گیری بر عملکرد آن در دماهای مختلف دارد، در استاندارد SAE از دو عدد برای نمایش گرانروی روغن در هوای سرد و گرم استفاده می‌شود. برای مثال یک روغن با گرانروی SAE ۲۰W-۵۰ را در نظر بگیرید. عدد قبل از W، گرانروی روغن در هوای سرد را نشان می‌دهد.

هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، روغن در هوای سرد روان‌تر خواهد بود و موتورسیکلت را از آسیب‌های استارت سرد حفظ خواهد کرد. عدد بعد از W، نشان‌دهنده گرانروی یا غلظت روغن در دماهای بالا و هوای گرم است. هرچه این عدد بالاتر باشد، غلظت روغن در دماهای بالا کمتر تغییر می‌کند و روغن در هوای گرم غلظت مناسب خود را حفظ می‌کند. انجمن‌ها و موسسات مختلف در سراسر جهان، استانداردهای متنوعی را برای ارزیابی کیفیت عملکرد روغن‌ موتورسیکلت ارائه کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها استاندارد API و JASO هستند.

استاندارد API برای ارزیابی سطح کیفیت و تکنولوژی روغن خودرو و موتورسیکلت تعریف شده است و به‌صورت گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این استاندارد از دو حرف انگلیسی برای تعیین سطح کیفی روغن استفاده می‌شود. حرف اول، S است که برای تمام وسایل‌نقلیه بنزینی ثابت است.

حرف دوم بسته به کیفیت روغن تغییر می‌کند و هرچه در الفبای انگلیسی جلوتر باشد، کیفیت روغن بالاتر خواهد رفت. برای مثال روغنی با درجه SM کیفیت بالاتری از روغن با درجه SG دارد؛ زیرا حرف M در الفبای انگلیسی بعد از حرف G می‌آید. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، در بیشتر موتورسیکلت‌های روزمره و شهری مانند هوندا ۱۲۵، روغن‌موتور علاوه‌بر حفاظت و خنک‌کاری موتور، وظیفه روان‌کاری و کاهش دمای سیستم کلاچ و گیربکس را نیز برعهده دارد. به‌همین دلیل سازگاری روغن با سیستم کلاچ و گیربکس موتورسیکلت نیز حائز اهمیت است.

استاندارد JASO معیاری برای اندازه‌گیری میزان محافظت و سازگاری روغن از کلاچ و گیربکس موتورسیکلت است که درجه‌بندی‌های متفاوتی مانند MA، MA۱ و .. دارد. شرکت نفت بهران، روغن مناسب برای موتورسیکلت را در دو نسخه معدنی و نیمه‌سنتتیک تولید می‌کند.

نسخه معدنی، بسته‌بندی حلبی و استوانه‌ای دارد؛ درحالی که نسخه نیمه‌سنتتیک در بسته‌بندی شیک‌تری عرضه می‌شود. هر دو مدل مدنی و نیمه‌سنتتیک روغن بهران برای هوندا ۱۲۵ مناسب و قابل استفاده هستند. البته روغن نیمه سنتتیک بهران یک نسخه ۱۰W-۳۰ با استاندارد MB دارد که مخصوص موتور اسکوتر طراحی شده است.

این روغن که طرح روی بسته‌بندی آن آبی‌رنگ است، به‌هیچ عنوان برای هوندا ۱۲۵ مناسب نیست و استفاده از آن موجب لرزش کلاچ و وارد آمدن آسیب به‌سیستم انتقال قدرت موتور می‌شود. شرکت فرانسوی موتول یکی از معتبرترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان است که روغن‌هایی بسیار باکیفیت برای انواع و اقسام موتورسیکلت تولید می‌کند.

روغن نیمه‌سنتتیک ۵۱۰۰ این شرکت با گرانروی ۱۰W-۴۰ و استاندارد JASO MA۲، یکی از بهترین روغن‌ها برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ به‌شمار می‌رود. این روغن با بهره‌گیری از فناوری روز و افزودنی‌های پاک‌کننده، سلامتی و عملکرد مناسب قلپ تپنده هوندا ۱۲۵ را تضمین می‌کند. البته روغن‌های شرکت موتول به‌دلیل کیفیت بالا، قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های ایرانی دارند. پتروناس یکی از باکیفیت‌ترین و گران‌ترین روغن‌های موتورسیکلت در بازار است.

این روغن که توسط شرکت نفت مالزی تولید می‌شود، تمامی استانداردهای بین‌المللی را داراست و یکی از بهترین مارک‌های روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ محسوب می‌شود. البته با توجه به قیمت بالا، تنها کسانی که واقعا عاشق موتور هوندای‌شان هستند، از این روغن استفاده می‌کنند.

زمان تعویض روغن هوندا ۱۲۵ به‌عوامل مختلفی مانند نوع و برند روغن، آب و هوای محل زندگی و شیوه استفاده شما از موتور بستگی دارد. با این حال اگر از روغن معدنی استفاده می‌کنید، بهتر است هر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر یا هر ۲ تا ۳ ماه روغن را تعویض کنید. اگر از روغن نیمه‌سنتتیک استفاده می‌کنید، هر ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر یا هر ۳ تا ۴ ماه روغن را تعویض کنید. اگر از روغن تمام‌سنتتیک استفاده می‌کنید هر ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه روغن را تعویض کنید.

یافتن بهترین روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ نیازمند داشتن اطلاعات و آگاهی از ویژگی‌های مختلف روغن‌هاست. مهم‌ترین ویژگی‌های روغن موتورسیکلت عبارتند از: نوع ماده پایه سازنده، گرانروی و استانداردهای عملکردی.

روغن مناسب برای هوندا ۱۲۵ باید گرانروی ۱۰W-۴۰ یا ۲۰W-۵۰ داشته و از استانداردهای SL یا SJ و JASO MA یا M۲ برخوردار باشد. همچنین تمام انواع روغن‌های معدنی، نیمه‌سنتتیک و تمام‌سنتتیک برای این موتور مناسب هستند.

منبع : بلاگ‌ترب

بی‌شک هوندا ۱۲۵ یکی از خاطره‌انگیزترین موتورسیکلت‌ها در کشور به‌شمار می‌رود. قیمت مناسب، قطعات یدکی ارزان و اعتبار برند هوندا از جمله دلایل محبوبیت و ماندگاری هوندا ۱۲۵ در شهر و روستاهای ایران هستند. روغن‌موتور در CG ۱۲۵ مانند بسیاری دیگر از موتورسیکلت‌های شهری، هم‌زمان وظیفه روان‌کاری و خنک‌کنندگی موتور، سیستم کلاچ و گیربکس را برعهده دارد. به همین دلیل انتخاب بهترین روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ و تعویض به‌موقع آن، بسیار مهم و حیاتی است.

میزان غلظت روغن را با معیاری به نام گرانروی (ویسکوزیته) اندازه‌گیری می‌کنند. هرچه میزان گرانروی روغن بیشتر باشد، سخت‌تر جریان می‌یابد و اویل‌پمپ موتورسیکلت باید نیروی بیشتری برای به حرکت درآوردن آن صرف کند. در طرف مقابل روغن‌هایی با گرانروی کمتر راحت‌تر جاری می‌شوند؛ اما در حفاظت از موتور کمی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. گرانروی موتور را با استانداردی به نام SAE نشان می‌دهند.

از آن‌جا که ویسکوزیته روغن تاثیر چشم‌گیری بر عملکرد آن در دماهای مختلف دارد، در استاندارد SAE از دو عدد برای نمایش گرانروی روغن در هوای سرد و گرم استفاده می‌شود. برای مثال یک روغن با گرانروی SAE ۲۰W-۵۰ را در نظر بگیرید. عدد قبل از W، گرانروی روغن در هوای سرد را نشان می‌دهد.

هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، روغن در هوای سرد روان‌تر خواهد بود و موتورسیکلت را از آسیب‌های استارت سرد حفظ خواهد کرد. عدد بعد از W، نشان‌دهنده گرانروی یا غلظت روغن در دماهای بالا و هوای گرم است. هرچه این عدد بالاتر باشد، غلظت روغن در دماهای بالا کمتر تغییر می‌کند و روغن در هوای گرم غلظت مناسب خود را حفظ می‌کند. انجمن‌ها و موسسات مختلف در سراسر جهان، استانداردهای متنوعی را برای ارزیابی کیفیت عملکرد روغن‌ موتورسیکلت ارائه کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها استاندارد API و JASO هستند.

استاندارد API برای ارزیابی سطح کیفیت و تکنولوژی روغن خودرو و موتورسیکلت تعریف شده است و به‌صورت گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این استاندارد از دو حرف انگلیسی برای تعیین سطح کیفی روغن استفاده می‌شود. حرف اول، S است که برای تمام وسایل‌نقلیه بنزینی ثابت است.

حرف دوم بسته به کیفیت روغن تغییر می‌کند و هرچه در الفبای انگلیسی جلوتر باشد، کیفیت روغن بالاتر خواهد رفت. برای مثال روغنی با درجه SM کیفیت بالاتری از روغن با درجه SG دارد؛ زیرا حرف M در الفبای انگلیسی بعد از حرف G می‌آید. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، در بیشتر موتورسیکلت‌های روزمره و شهری مانند هوندا ۱۲۵، روغن‌موتور علاوه‌بر حفاظت و خنک‌کاری موتور، وظیفه روان‌کاری و کاهش دمای سیستم کلاچ و گیربکس را نیز برعهده دارد. به‌همین دلیل سازگاری روغن با سیستم کلاچ و گیربکس موتورسیکلت نیز حائز اهمیت است.

استاندارد JASO معیاری برای اندازه‌گیری میزان محافظت و سازگاری روغن از کلاچ و گیربکس موتورسیکلت است که درجه‌بندی‌های متفاوتی مانند MA، MA۱ و .. دارد. شرکت نفت بهران، روغن مناسب برای موتورسیکلت را در دو نسخه معدنی و نیمه‌سنتتیک تولید می‌کند.

نسخه معدنی، بسته‌بندی حلبی و استوانه‌ای دارد؛ درحالی که نسخه نیمه‌سنتتیک در بسته‌بندی شیک‌تری عرضه می‌شود. هر دو مدل مدنی و نیمه‌سنتتیک روغن بهران برای هوندا ۱۲۵ مناسب و قابل استفاده هستند. البته روغن نیمه سنتتیک بهران یک نسخه ۱۰W-۳۰ با استاندارد MB دارد که مخصوص موتور اسکوتر طراحی شده است.

این روغن که طرح روی بسته‌بندی آن آبی‌رنگ است، به‌هیچ عنوان برای هوندا ۱۲۵ مناسب نیست و استفاده از آن موجب لرزش کلاچ و وارد آمدن آسیب به‌سیستم انتقال قدرت موتور می‌شود. شرکت فرانسوی موتول یکی از معتبرترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان است که روغن‌هایی بسیار باکیفیت برای انواع و اقسام موتورسیکلت تولید می‌کند.

روغن نیمه‌سنتتیک ۵۱۰۰ این شرکت با گرانروی ۱۰W-۴۰ و استاندارد JASO MA۲، یکی از بهترین روغن‌ها برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ به‌شمار می‌رود. این روغن با بهره‌گیری از فناوری روز و افزودنی‌های پاک‌کننده، سلامتی و عملکرد مناسب قلپ تپنده هوندا ۱۲۵ را تضمین می‌کند. البته روغن‌های شرکت موتول به‌دلیل کیفیت بالا، قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های ایرانی دارند. پتروناس یکی از باکیفیت‌ترین و گران‌ترین روغن‌های موتورسیکلت در بازار است.

این روغن که توسط شرکت نفت مالزی تولید می‌شود، تمامی استانداردهای بین‌المللی را داراست و یکی از بهترین مارک‌های روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ محسوب می‌شود. البته با توجه به قیمت بالا، تنها کسانی که واقعا عاشق موتور هوندای‌شان هستند، از این روغن استفاده می‌کنند.

زمان تعویض روغن هوندا ۱۲۵ به‌عوامل مختلفی مانند نوع و برند روغن، آب و هوای محل زندگی و شیوه استفاده شما از موتور بستگی دارد. با این حال اگر از روغن معدنی استفاده می‌کنید، بهتر است هر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر یا هر ۲ تا ۳ ماه روغن را تعویض کنید. اگر از روغن نیمه‌سنتتیک استفاده می‌کنید، هر ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر یا هر ۳ تا ۴ ماه روغن را تعویض کنید. اگر از روغن تمام‌سنتتیک استفاده می‌کنید هر ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه روغن را تعویض کنید.

یافتن بهترین روغن برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ نیازمند داشتن اطلاعات و آگاهی از ویژگی‌های مختلف روغن‌هاست. مهم‌ترین ویژگی‌های روغن موتورسیکلت عبارتند از: نوع ماده پایه سازنده، گرانروی و استانداردهای عملکردی.

روغن مناسب برای هوندا ۱۲۵ باید گرانروی ۱۰W-۴۰ یا ۲۰W-۵۰ داشته و از استانداردهای SL یا SJ و JASO MA یا M۲ برخوردار باشد. همچنین تمام انواع روغن‌های معدنی، نیمه‌سنتتیک و تمام‌سنتتیک برای این موتور مناسب هستند.

منبع : بلاگ‌ترب

پست قبلی

رنگ‌های متفاوت گوشی جدید آیفون / عکس

پست بعدی

قیمت اتریوم امروز چهارشنبه ۸ مرداد ماه ۱۴۰۴

مربوطه پست ها

خودرو

خودرو ارز دارو را خورد ؟

۱۲ مرداد ۱۴۰۴
کلاف قیمت‌گذاری دستوری خودرو پیچیده‌تر شد!
خودرو

کلاف قیمت‌گذاری دستوری خودرو پیچیده‌تر شد!

۱۲ مرداد ۱۴۰۴
چگونه از جریمه شدن در رانندگی جلوگیری کنیم؟
خودرو

چگونه از جریمه شدن در رانندگی جلوگیری کنیم؟

۱۲ مرداد ۱۴۰۴
خودرو

آقای علی‌آبادی برق کجا می‌رود؟

۱۲ مرداد ۱۴۰۴
فونیکس، همواره در مسیر ارتقا!
خودرو

فونیکس، همواره در مسیر ارتقا!

۱۰ مرداد ۱۴۰۴
خودرو

ناز خودروساز دیگر خریدار ندارد

۱۰ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 3 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • پرداخت ۴۴ درصد مطالبات گندم‌کاران؛ کشت برنج در ۳ استان
  • دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد؛ افزایش ۲ درجه‌ای در اکثر نقاط کشور
  • غربالگری هپاتیت در معتادان تحت درمان از اواخر شهریور؛ درمان رایگان هپاتیت در کشور
  • تحویل یک رام قطار ملی به متروی تهران/ شهرداری تکلیف قانونی در زمینه آب ندارد
  • قرارداد خانه اندیشمندان به پایان رسیده است
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.