دانش جوین
سه شنبه, تیر ۳۱, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

«بی‌پدر»؛ روایتی ضد پیرنگ از زیست انسان معاصر

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۲۴ اسفند ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
«بی‌پدر»؛ روایتی ضد پیرنگ از زیست انسان معاصر
4
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «بی‌پدر» به نویسندگی و کارگردانی محمد مساوات از ۱۴ بهمن تا ۱۲ اسفند در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه رفته است. این نمایش از ابعاد مختلفی قابل بررسی و تحلیل است و ویژگی‌هایی فراتر از جریان کنونی تئاتر را با خود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آشنایی زدایی از داستان «شنگول و منگول»

مساوات با بهره‌گیری از داستان کهن «شنگول و منگول» رویکرد تازه‌ای برای مخاطب ایجاد می‌کند که این رویکرد بر مبنای تغییر و شاکله زدایی از درونمایه این قصه در ذهن مخاطب است. گویی که وارونه این روایت مطرح می‌شود و این‌بار گرگ در میان شنگول و منگول از ابتدا حضور دارد، اما این گرگ خصلت مرموز بودن خود را همچنان داراست و حتی تا انتها مشخص نمی‌شود که به راستی در این خانواده، گرگ چه کسی است؟

روایت ضد پیرنگ و کاراکترهای بی‌پشتوانه

در بُعد روایی، «بی‌پدر» با روایتی ضد پیرنگ پیش می‌رود؛ به این معنا که هیچ علت و معلول مشخصی در رخدادهای نمایش به دست مخاطب نمی‌رسد. این نمایش یک اثر کمدی است که از روش ماکابر بهره می‌برد که پس از نشاندن خنده بر لب، خنده را بر لب مخاطب خشک می‌کند.

شخصیت پردازی مدرن در این اثر از نکات قابل توجه است؛ شخصیت‌های نمایش هیچ پشتوانه‌ای ندارند و حتی از عواطف مادرانه و پدرانه نیز بی‌بهره‌اند. این بی‌پشتوانگی از ویژگی‌های مهم کاراکترپردازی مدرن محسوب می‌شود.

طراحی میزانسن و درک موقعیت

محمد مساوات در پرداخت به قصه هوشمندانه عمل کرده و با شناخت صحیح از این نوع روایت، با طراحی اکت‌های متنوع و میزانسن‌های گیرا، مخاطب را تا پایان نمایش میخکوب نگه می‌دارد. مساوات در کارگردانی، علاوه بر میزانسن و اکت، ریتم را به‌ خوبی به گروه بازیگران منتقل کرده است. بازیگران نمایش به‌خوبی موقعیت موجود را درک کرده‌اند و این حاصل جلسات تمرینی متعدد است که منجر به هماهنگی حداکثری در اجرا شده است.

فاصله‌گذاری و پیام روایی

یکی از نکات قابل توجه در اجرای این اثر، فاصله گرفتن محل اجرای بازیگران از جایگاه مخاطب است. این فاصله‌گذاری به‌ نوعی مخاطب را از بروز احساسات سطحی بازمی‌دارد و او را به تفکر درباره موقعیت دراماتیک نمایش وا می‌دارد.

مساوات با بهره‌گیری از قصه کهن «شنگول و منگول»، پیامی در راستای زیست مضمحلانه انسان معاصر ارائه می‌دهد؛ انگار انسان امروزه با پرتگاه انحطاط و رسیدن به فاجعه دیگرخواری، فاصله‌ چندانی ندارد.

بازی دشوار، نتیجه موفق

گروه بازیگران این نمایش بدون تردید در حال تجربه یکی از چالش‌برانگیزترین نقش‌های خود هستند. آنچه مساوات ترسیم کرده، انسان‌نما است و نه انسان، که این موضوع کار بازیگران را پیچیده‌تر کرده است. بااین‌حال، نتیجه به‌دست‌آمده نشان از موفقیت در اجرای این مفهوم دارد.

طراحی صحنه و نورپردازی مینیمال

طراحی صحنه و نور این نمایش جذاب و مینیمال است. این ویژگی باعث شده است که علاوه بر روایت، نورپردازی و طراحی صحنه هم به سهم خود در جذب مخاطب موفق عمل کنند.

در نهایت، نمایش «بی‌پدر» را می‌توان مشق خوبی برای دانشجویان و هنرجویان تئاتر دانست؛ نمایشی که آنها را از اصول و قواعد کلاسیک فاصله داده و با شیوه‌های نوین و نزدیک‌تر به زیست معاصر آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «بی‌پدر» به نویسندگی و کارگردانی محمد مساوات از ۱۴ بهمن تا ۱۲ اسفند در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه رفته است. این نمایش از ابعاد مختلفی قابل بررسی و تحلیل است و ویژگی‌هایی فراتر از جریان کنونی تئاتر را با خود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آشنایی زدایی از داستان «شنگول و منگول»

مساوات با بهره‌گیری از داستان کهن «شنگول و منگول» رویکرد تازه‌ای برای مخاطب ایجاد می‌کند که این رویکرد بر مبنای تغییر و شاکله زدایی از درونمایه این قصه در ذهن مخاطب است. گویی که وارونه این روایت مطرح می‌شود و این‌بار گرگ در میان شنگول و منگول از ابتدا حضور دارد، اما این گرگ خصلت مرموز بودن خود را همچنان داراست و حتی تا انتها مشخص نمی‌شود که به راستی در این خانواده، گرگ چه کسی است؟

روایت ضد پیرنگ و کاراکترهای بی‌پشتوانه

در بُعد روایی، «بی‌پدر» با روایتی ضد پیرنگ پیش می‌رود؛ به این معنا که هیچ علت و معلول مشخصی در رخدادهای نمایش به دست مخاطب نمی‌رسد. این نمایش یک اثر کمدی است که از روش ماکابر بهره می‌برد که پس از نشاندن خنده بر لب، خنده را بر لب مخاطب خشک می‌کند.

شخصیت پردازی مدرن در این اثر از نکات قابل توجه است؛ شخصیت‌های نمایش هیچ پشتوانه‌ای ندارند و حتی از عواطف مادرانه و پدرانه نیز بی‌بهره‌اند. این بی‌پشتوانگی از ویژگی‌های مهم کاراکترپردازی مدرن محسوب می‌شود.

طراحی میزانسن و درک موقعیت

محمد مساوات در پرداخت به قصه هوشمندانه عمل کرده و با شناخت صحیح از این نوع روایت، با طراحی اکت‌های متنوع و میزانسن‌های گیرا، مخاطب را تا پایان نمایش میخکوب نگه می‌دارد. مساوات در کارگردانی، علاوه بر میزانسن و اکت، ریتم را به‌ خوبی به گروه بازیگران منتقل کرده است. بازیگران نمایش به‌خوبی موقعیت موجود را درک کرده‌اند و این حاصل جلسات تمرینی متعدد است که منجر به هماهنگی حداکثری در اجرا شده است.

فاصله‌گذاری و پیام روایی

یکی از نکات قابل توجه در اجرای این اثر، فاصله گرفتن محل اجرای بازیگران از جایگاه مخاطب است. این فاصله‌گذاری به‌ نوعی مخاطب را از بروز احساسات سطحی بازمی‌دارد و او را به تفکر درباره موقعیت دراماتیک نمایش وا می‌دارد.

مساوات با بهره‌گیری از قصه کهن «شنگول و منگول»، پیامی در راستای زیست مضمحلانه انسان معاصر ارائه می‌دهد؛ انگار انسان امروزه با پرتگاه انحطاط و رسیدن به فاجعه دیگرخواری، فاصله‌ چندانی ندارد.

بازی دشوار، نتیجه موفق

گروه بازیگران این نمایش بدون تردید در حال تجربه یکی از چالش‌برانگیزترین نقش‌های خود هستند. آنچه مساوات ترسیم کرده، انسان‌نما است و نه انسان، که این موضوع کار بازیگران را پیچیده‌تر کرده است. بااین‌حال، نتیجه به‌دست‌آمده نشان از موفقیت در اجرای این مفهوم دارد.

طراحی صحنه و نورپردازی مینیمال

طراحی صحنه و نور این نمایش جذاب و مینیمال است. این ویژگی باعث شده است که علاوه بر روایت، نورپردازی و طراحی صحنه هم به سهم خود در جذب مخاطب موفق عمل کنند.

در نهایت، نمایش «بی‌پدر» را می‌توان مشق خوبی برای دانشجویان و هنرجویان تئاتر دانست؛ نمایشی که آنها را از اصول و قواعد کلاسیک فاصله داده و با شیوه‌های نوین و نزدیک‌تر به زیست معاصر آشنا می‌کند.

اخبارجدیدترین

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران

نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران

«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «بی‌پدر» به نویسندگی و کارگردانی محمد مساوات از ۱۴ بهمن تا ۱۲ اسفند در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه رفته است. این نمایش از ابعاد مختلفی قابل بررسی و تحلیل است و ویژگی‌هایی فراتر از جریان کنونی تئاتر را با خود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آشنایی زدایی از داستان «شنگول و منگول»

مساوات با بهره‌گیری از داستان کهن «شنگول و منگول» رویکرد تازه‌ای برای مخاطب ایجاد می‌کند که این رویکرد بر مبنای تغییر و شاکله زدایی از درونمایه این قصه در ذهن مخاطب است. گویی که وارونه این روایت مطرح می‌شود و این‌بار گرگ در میان شنگول و منگول از ابتدا حضور دارد، اما این گرگ خصلت مرموز بودن خود را همچنان داراست و حتی تا انتها مشخص نمی‌شود که به راستی در این خانواده، گرگ چه کسی است؟

روایت ضد پیرنگ و کاراکترهای بی‌پشتوانه

در بُعد روایی، «بی‌پدر» با روایتی ضد پیرنگ پیش می‌رود؛ به این معنا که هیچ علت و معلول مشخصی در رخدادهای نمایش به دست مخاطب نمی‌رسد. این نمایش یک اثر کمدی است که از روش ماکابر بهره می‌برد که پس از نشاندن خنده بر لب، خنده را بر لب مخاطب خشک می‌کند.

شخصیت پردازی مدرن در این اثر از نکات قابل توجه است؛ شخصیت‌های نمایش هیچ پشتوانه‌ای ندارند و حتی از عواطف مادرانه و پدرانه نیز بی‌بهره‌اند. این بی‌پشتوانگی از ویژگی‌های مهم کاراکترپردازی مدرن محسوب می‌شود.

طراحی میزانسن و درک موقعیت

محمد مساوات در پرداخت به قصه هوشمندانه عمل کرده و با شناخت صحیح از این نوع روایت، با طراحی اکت‌های متنوع و میزانسن‌های گیرا، مخاطب را تا پایان نمایش میخکوب نگه می‌دارد. مساوات در کارگردانی، علاوه بر میزانسن و اکت، ریتم را به‌ خوبی به گروه بازیگران منتقل کرده است. بازیگران نمایش به‌خوبی موقعیت موجود را درک کرده‌اند و این حاصل جلسات تمرینی متعدد است که منجر به هماهنگی حداکثری در اجرا شده است.

فاصله‌گذاری و پیام روایی

یکی از نکات قابل توجه در اجرای این اثر، فاصله گرفتن محل اجرای بازیگران از جایگاه مخاطب است. این فاصله‌گذاری به‌ نوعی مخاطب را از بروز احساسات سطحی بازمی‌دارد و او را به تفکر درباره موقعیت دراماتیک نمایش وا می‌دارد.

مساوات با بهره‌گیری از قصه کهن «شنگول و منگول»، پیامی در راستای زیست مضمحلانه انسان معاصر ارائه می‌دهد؛ انگار انسان امروزه با پرتگاه انحطاط و رسیدن به فاجعه دیگرخواری، فاصله‌ چندانی ندارد.

بازی دشوار، نتیجه موفق

گروه بازیگران این نمایش بدون تردید در حال تجربه یکی از چالش‌برانگیزترین نقش‌های خود هستند. آنچه مساوات ترسیم کرده، انسان‌نما است و نه انسان، که این موضوع کار بازیگران را پیچیده‌تر کرده است. بااین‌حال، نتیجه به‌دست‌آمده نشان از موفقیت در اجرای این مفهوم دارد.

طراحی صحنه و نورپردازی مینیمال

طراحی صحنه و نور این نمایش جذاب و مینیمال است. این ویژگی باعث شده است که علاوه بر روایت، نورپردازی و طراحی صحنه هم به سهم خود در جذب مخاطب موفق عمل کنند.

در نهایت، نمایش «بی‌پدر» را می‌توان مشق خوبی برای دانشجویان و هنرجویان تئاتر دانست؛ نمایشی که آنها را از اصول و قواعد کلاسیک فاصله داده و با شیوه‌های نوین و نزدیک‌تر به زیست معاصر آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «بی‌پدر» به نویسندگی و کارگردانی محمد مساوات از ۱۴ بهمن تا ۱۲ اسفند در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه رفته است. این نمایش از ابعاد مختلفی قابل بررسی و تحلیل است و ویژگی‌هایی فراتر از جریان کنونی تئاتر را با خود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آشنایی زدایی از داستان «شنگول و منگول»

مساوات با بهره‌گیری از داستان کهن «شنگول و منگول» رویکرد تازه‌ای برای مخاطب ایجاد می‌کند که این رویکرد بر مبنای تغییر و شاکله زدایی از درونمایه این قصه در ذهن مخاطب است. گویی که وارونه این روایت مطرح می‌شود و این‌بار گرگ در میان شنگول و منگول از ابتدا حضور دارد، اما این گرگ خصلت مرموز بودن خود را همچنان داراست و حتی تا انتها مشخص نمی‌شود که به راستی در این خانواده، گرگ چه کسی است؟

روایت ضد پیرنگ و کاراکترهای بی‌پشتوانه

در بُعد روایی، «بی‌پدر» با روایتی ضد پیرنگ پیش می‌رود؛ به این معنا که هیچ علت و معلول مشخصی در رخدادهای نمایش به دست مخاطب نمی‌رسد. این نمایش یک اثر کمدی است که از روش ماکابر بهره می‌برد که پس از نشاندن خنده بر لب، خنده را بر لب مخاطب خشک می‌کند.

شخصیت پردازی مدرن در این اثر از نکات قابل توجه است؛ شخصیت‌های نمایش هیچ پشتوانه‌ای ندارند و حتی از عواطف مادرانه و پدرانه نیز بی‌بهره‌اند. این بی‌پشتوانگی از ویژگی‌های مهم کاراکترپردازی مدرن محسوب می‌شود.

طراحی میزانسن و درک موقعیت

محمد مساوات در پرداخت به قصه هوشمندانه عمل کرده و با شناخت صحیح از این نوع روایت، با طراحی اکت‌های متنوع و میزانسن‌های گیرا، مخاطب را تا پایان نمایش میخکوب نگه می‌دارد. مساوات در کارگردانی، علاوه بر میزانسن و اکت، ریتم را به‌ خوبی به گروه بازیگران منتقل کرده است. بازیگران نمایش به‌خوبی موقعیت موجود را درک کرده‌اند و این حاصل جلسات تمرینی متعدد است که منجر به هماهنگی حداکثری در اجرا شده است.

فاصله‌گذاری و پیام روایی

یکی از نکات قابل توجه در اجرای این اثر، فاصله گرفتن محل اجرای بازیگران از جایگاه مخاطب است. این فاصله‌گذاری به‌ نوعی مخاطب را از بروز احساسات سطحی بازمی‌دارد و او را به تفکر درباره موقعیت دراماتیک نمایش وا می‌دارد.

مساوات با بهره‌گیری از قصه کهن «شنگول و منگول»، پیامی در راستای زیست مضمحلانه انسان معاصر ارائه می‌دهد؛ انگار انسان امروزه با پرتگاه انحطاط و رسیدن به فاجعه دیگرخواری، فاصله‌ چندانی ندارد.

بازی دشوار، نتیجه موفق

گروه بازیگران این نمایش بدون تردید در حال تجربه یکی از چالش‌برانگیزترین نقش‌های خود هستند. آنچه مساوات ترسیم کرده، انسان‌نما است و نه انسان، که این موضوع کار بازیگران را پیچیده‌تر کرده است. بااین‌حال، نتیجه به‌دست‌آمده نشان از موفقیت در اجرای این مفهوم دارد.

طراحی صحنه و نورپردازی مینیمال

طراحی صحنه و نور این نمایش جذاب و مینیمال است. این ویژگی باعث شده است که علاوه بر روایت، نورپردازی و طراحی صحنه هم به سهم خود در جذب مخاطب موفق عمل کنند.

در نهایت، نمایش «بی‌پدر» را می‌توان مشق خوبی برای دانشجویان و هنرجویان تئاتر دانست؛ نمایشی که آنها را از اصول و قواعد کلاسیک فاصله داده و با شیوه‌های نوین و نزدیک‌تر به زیست معاصر آشنا می‌کند.

پست قبلی

شکار فرصت در بازار نزولی ارز دیجیتال/ ۳ توکن که برای بازگشت صعودی آماده می‌شوند کدام اند؟!

پست بعدی

چالش‌های عکاسی فیلم؛ تکنولوژی جایگزین خلاقیت نشود

مربوطه پست ها

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران
هنر و فرهنگ

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران

۳۰ تیر ۱۴۰۴
نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران
هنر و فرهنگ

نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران

۳۰ تیر ۱۴۰۴
«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود
هنر و فرهنگ

«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود

۳۰ تیر ۱۴۰۴
نشست هم اندیشی وضعیت قرمز در آمل؛ روایت تلاش کادر درمان در دوران کرونا
هنر و فرهنگ

نشست هم اندیشی وضعیت قرمز در آمل؛ روایت تلاش کادر درمان در دوران کرونا

۳۰ تیر ۱۴۰۴
مروری بر برنامه‌های تئاتری روی زمین‌مانده؛ چه سیاستی در پیش است؟
هنر و فرهنگ

مروری بر برنامه‌های تئاتری روی زمین‌مانده؛ چه سیاستی در پیش است؟

۳۰ تیر ۱۴۰۴
بازپخش مستند «تارکد» با تمرکز بر پرونده‌های امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی
هنر و فرهنگ

بازپخش مستند «تارکد» با تمرکز بر پرونده‌های امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی

۳۰ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + چهار =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • کشف لاشه 39 قلاده فوک خزری از ابتدای 1404 تاکنون
  • مسکن کارگری؛ وعده‌هایی که روی زمین ماند
  • «سوگلی» قلعه‌نویی به دردسر افتاد
  • هواشناسی هشدار داد: احتمال وزش طوفان در تهران
  • دستیار فرهاد مجیدی مربی سپاهان شد
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.