دانش جوین
یکشنبه, تیر ۲۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

«تخت طاقدیس» منتشر شد؛ ۳۰ سال تحقیق و پژوهش روی آواز اصیل ایرانی

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۱۳ بهمن ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
«تخت طاقدیس» منتشر شد؛ ۳۰ سال تحقیق و پژوهش روی آواز اصیل ایرانی
2
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «تخت طاقدیس» متشکل از مجموعه ردیف‌های آوازی اصیل ایرانی که حاصل ۳۰ سال تحقیق و پژوهش روی ردیف‌های آوازی مکاتب مختلف بوده است، منتشر شد. در این مجموعه روی آثار و سبک اساتیدی همچون عبداله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیه خوان، دماوندی، اقبال آذر، طاهرزاده و خیلی دیگر از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی صاحب سبک و مطرح پژوهش انجام گرفته است.

قطعات این آلبوم به این شرح است: «دستگاه شور» با سه تار رضا کلانتری، «آواز بیات ترک» با بربط: علی زینالی و تنبک: احسان داودآبادی، «آواز افشاری» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «آواز ابوعطا» با سه تار زنده یاد علی بیانی، «آواز دشتی» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی، «آواز کرد بیات» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داودآبادی، «آواز بیات اصفهان» با بربط اصغر زینالی و تنبک احسان داودآبادی، «دستگاه ماهور» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر، «دستگاه سه گاه» با تار رضا کلانتری، «دستگاه چارگاه» با تار زنده یاد علی بیانی، «دستگاه همایون» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر، «دستگاه نوا» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «دستگاه راست پنجگاه» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر و «مثنوی مرکب» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی.

خسرو عامری‌فر در توضیح این آلبوم نوشته است: «در ردیف‌های آوازی مذکور سعی بر آن شده که تفاوت‌های نسبی نسبت به ردیف‌های ضبط شده حاضر در نظر گرفته شود که به شرح زیر است:

۱. اول اینکه اجرای هر دستگاه و یا هر آواز با نواخته های یکی از اساتید همراهی شده است.

۲ در لابه لای آواز، قطعاتی ضربی و تصانیف قدیمی خوانده شده که از نظر آموزش برای هنرجویان و همچنین آشنایی با ریتم و وزن می‌تواند ثمربخش باشد.

۳. خواندن گوشه‌هایی که بعضاً مهجور یا فراموش شده یا فقط اسمی از آن مانده و ملودیش گم شده، اجرا شده است.

در نحوه خوانش سعی و دقت بر آن شده که صفر مطلق ردیف خوانده نشود، بلکه مرصع خوانی، زیباشناسی و احساس که در موسیقی اصیل ایرانی به وفور در آن موج می‌زند، لحاظ شود. ضمناً به طور جداگانه در این مجموعه، مثنوی خوانده شده که حاصل تحقیق و پژوهش و تجربه اینجانب است که عنوان آن «مثنوی مرکب» نهاده شده؛ به این شکل که با مثنوی شور شروع شده و مثنوی دستگاه‌ها و آوازهای دیگر را در بر گرفته است. از نظر تکنیکی و کوک ساز تمام نسبت‌ها و فواصل هر آواز و هر دستگاه نسبت به تونیک شور دقیقاً رعایت شده است و هر ساز قادر است با آن همراهی کند. این کار می‌تواند برای هنرجویانی که دوره را به پایان رسانیده مفید و آموزش خوبی برای فراگیری مرکب خوانی باشد.

با علم و آگاهی به اینکه موسیقی اصیل ایرانی دریایی است بیکران و عمیق و دارای رمز و رازهای فراوان که به جرات می‌توان گفت تاکنون هیچکس در هیچ زمان به طور کامل نتوانسته به انتهای این اقیانوس راه یابد. ما هم به قدر توان و بضاعت کم خود سعی کردیم قدمی در حفظ و اشاعه این هنر بی بدیل برداریم، امیدوارم تا توانسته باشم تا اندازه ای ولو اندک به این مهم دست یابم.»

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «تخت طاقدیس» متشکل از مجموعه ردیف‌های آوازی اصیل ایرانی که حاصل ۳۰ سال تحقیق و پژوهش روی ردیف‌های آوازی مکاتب مختلف بوده است، منتشر شد. در این مجموعه روی آثار و سبک اساتیدی همچون عبداله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیه خوان، دماوندی، اقبال آذر، طاهرزاده و خیلی دیگر از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی صاحب سبک و مطرح پژوهش انجام گرفته است.

قطعات این آلبوم به این شرح است: «دستگاه شور» با سه تار رضا کلانتری، «آواز بیات ترک» با بربط: علی زینالی و تنبک: احسان داودآبادی، «آواز افشاری» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «آواز ابوعطا» با سه تار زنده یاد علی بیانی، «آواز دشتی» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی، «آواز کرد بیات» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داودآبادی، «آواز بیات اصفهان» با بربط اصغر زینالی و تنبک احسان داودآبادی، «دستگاه ماهور» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر، «دستگاه سه گاه» با تار رضا کلانتری، «دستگاه چارگاه» با تار زنده یاد علی بیانی، «دستگاه همایون» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر، «دستگاه نوا» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «دستگاه راست پنجگاه» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر و «مثنوی مرکب» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی.

خسرو عامری‌فر در توضیح این آلبوم نوشته است: «در ردیف‌های آوازی مذکور سعی بر آن شده که تفاوت‌های نسبی نسبت به ردیف‌های ضبط شده حاضر در نظر گرفته شود که به شرح زیر است:

۱. اول اینکه اجرای هر دستگاه و یا هر آواز با نواخته های یکی از اساتید همراهی شده است.

۲ در لابه لای آواز، قطعاتی ضربی و تصانیف قدیمی خوانده شده که از نظر آموزش برای هنرجویان و همچنین آشنایی با ریتم و وزن می‌تواند ثمربخش باشد.

۳. خواندن گوشه‌هایی که بعضاً مهجور یا فراموش شده یا فقط اسمی از آن مانده و ملودیش گم شده، اجرا شده است.

در نحوه خوانش سعی و دقت بر آن شده که صفر مطلق ردیف خوانده نشود، بلکه مرصع خوانی، زیباشناسی و احساس که در موسیقی اصیل ایرانی به وفور در آن موج می‌زند، لحاظ شود. ضمناً به طور جداگانه در این مجموعه، مثنوی خوانده شده که حاصل تحقیق و پژوهش و تجربه اینجانب است که عنوان آن «مثنوی مرکب» نهاده شده؛ به این شکل که با مثنوی شور شروع شده و مثنوی دستگاه‌ها و آوازهای دیگر را در بر گرفته است. از نظر تکنیکی و کوک ساز تمام نسبت‌ها و فواصل هر آواز و هر دستگاه نسبت به تونیک شور دقیقاً رعایت شده است و هر ساز قادر است با آن همراهی کند. این کار می‌تواند برای هنرجویانی که دوره را به پایان رسانیده مفید و آموزش خوبی برای فراگیری مرکب خوانی باشد.

با علم و آگاهی به اینکه موسیقی اصیل ایرانی دریایی است بیکران و عمیق و دارای رمز و رازهای فراوان که به جرات می‌توان گفت تاکنون هیچکس در هیچ زمان به طور کامل نتوانسته به انتهای این اقیانوس راه یابد. ما هم به قدر توان و بضاعت کم خود سعی کردیم قدمی در حفظ و اشاعه این هنر بی بدیل برداریم، امیدوارم تا توانسته باشم تا اندازه ای ولو اندک به این مهم دست یابم.»

اخبارجدیدترین

«شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه

فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!

انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «تخت طاقدیس» متشکل از مجموعه ردیف‌های آوازی اصیل ایرانی که حاصل ۳۰ سال تحقیق و پژوهش روی ردیف‌های آوازی مکاتب مختلف بوده است، منتشر شد. در این مجموعه روی آثار و سبک اساتیدی همچون عبداله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیه خوان، دماوندی، اقبال آذر، طاهرزاده و خیلی دیگر از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی صاحب سبک و مطرح پژوهش انجام گرفته است.

قطعات این آلبوم به این شرح است: «دستگاه شور» با سه تار رضا کلانتری، «آواز بیات ترک» با بربط: علی زینالی و تنبک: احسان داودآبادی، «آواز افشاری» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «آواز ابوعطا» با سه تار زنده یاد علی بیانی، «آواز دشتی» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی، «آواز کرد بیات» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داودآبادی، «آواز بیات اصفهان» با بربط اصغر زینالی و تنبک احسان داودآبادی، «دستگاه ماهور» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر، «دستگاه سه گاه» با تار رضا کلانتری، «دستگاه چارگاه» با تار زنده یاد علی بیانی، «دستگاه همایون» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر، «دستگاه نوا» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «دستگاه راست پنجگاه» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر و «مثنوی مرکب» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی.

خسرو عامری‌فر در توضیح این آلبوم نوشته است: «در ردیف‌های آوازی مذکور سعی بر آن شده که تفاوت‌های نسبی نسبت به ردیف‌های ضبط شده حاضر در نظر گرفته شود که به شرح زیر است:

۱. اول اینکه اجرای هر دستگاه و یا هر آواز با نواخته های یکی از اساتید همراهی شده است.

۲ در لابه لای آواز، قطعاتی ضربی و تصانیف قدیمی خوانده شده که از نظر آموزش برای هنرجویان و همچنین آشنایی با ریتم و وزن می‌تواند ثمربخش باشد.

۳. خواندن گوشه‌هایی که بعضاً مهجور یا فراموش شده یا فقط اسمی از آن مانده و ملودیش گم شده، اجرا شده است.

در نحوه خوانش سعی و دقت بر آن شده که صفر مطلق ردیف خوانده نشود، بلکه مرصع خوانی، زیباشناسی و احساس که در موسیقی اصیل ایرانی به وفور در آن موج می‌زند، لحاظ شود. ضمناً به طور جداگانه در این مجموعه، مثنوی خوانده شده که حاصل تحقیق و پژوهش و تجربه اینجانب است که عنوان آن «مثنوی مرکب» نهاده شده؛ به این شکل که با مثنوی شور شروع شده و مثنوی دستگاه‌ها و آوازهای دیگر را در بر گرفته است. از نظر تکنیکی و کوک ساز تمام نسبت‌ها و فواصل هر آواز و هر دستگاه نسبت به تونیک شور دقیقاً رعایت شده است و هر ساز قادر است با آن همراهی کند. این کار می‌تواند برای هنرجویانی که دوره را به پایان رسانیده مفید و آموزش خوبی برای فراگیری مرکب خوانی باشد.

با علم و آگاهی به اینکه موسیقی اصیل ایرانی دریایی است بیکران و عمیق و دارای رمز و رازهای فراوان که به جرات می‌توان گفت تاکنون هیچکس در هیچ زمان به طور کامل نتوانسته به انتهای این اقیانوس راه یابد. ما هم به قدر توان و بضاعت کم خود سعی کردیم قدمی در حفظ و اشاعه این هنر بی بدیل برداریم، امیدوارم تا توانسته باشم تا اندازه ای ولو اندک به این مهم دست یابم.»

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «تخت طاقدیس» متشکل از مجموعه ردیف‌های آوازی اصیل ایرانی که حاصل ۳۰ سال تحقیق و پژوهش روی ردیف‌های آوازی مکاتب مختلف بوده است، منتشر شد. در این مجموعه روی آثار و سبک اساتیدی همچون عبداله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیه خوان، دماوندی، اقبال آذر، طاهرزاده و خیلی دیگر از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی صاحب سبک و مطرح پژوهش انجام گرفته است.

قطعات این آلبوم به این شرح است: «دستگاه شور» با سه تار رضا کلانتری، «آواز بیات ترک» با بربط: علی زینالی و تنبک: احسان داودآبادی، «آواز افشاری» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «آواز ابوعطا» با سه تار زنده یاد علی بیانی، «آواز دشتی» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی، «آواز کرد بیات» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داودآبادی، «آواز بیات اصفهان» با بربط اصغر زینالی و تنبک احسان داودآبادی، «دستگاه ماهور» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر، «دستگاه سه گاه» با تار رضا کلانتری، «دستگاه چارگاه» با تار زنده یاد علی بیانی، «دستگاه همایون» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر، «دستگاه نوا» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «دستگاه راست پنجگاه» با سه تار و آواز خسرو عامری‌فر و «مثنوی مرکب» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی.

خسرو عامری‌فر در توضیح این آلبوم نوشته است: «در ردیف‌های آوازی مذکور سعی بر آن شده که تفاوت‌های نسبی نسبت به ردیف‌های ضبط شده حاضر در نظر گرفته شود که به شرح زیر است:

۱. اول اینکه اجرای هر دستگاه و یا هر آواز با نواخته های یکی از اساتید همراهی شده است.

۲ در لابه لای آواز، قطعاتی ضربی و تصانیف قدیمی خوانده شده که از نظر آموزش برای هنرجویان و همچنین آشنایی با ریتم و وزن می‌تواند ثمربخش باشد.

۳. خواندن گوشه‌هایی که بعضاً مهجور یا فراموش شده یا فقط اسمی از آن مانده و ملودیش گم شده، اجرا شده است.

در نحوه خوانش سعی و دقت بر آن شده که صفر مطلق ردیف خوانده نشود، بلکه مرصع خوانی، زیباشناسی و احساس که در موسیقی اصیل ایرانی به وفور در آن موج می‌زند، لحاظ شود. ضمناً به طور جداگانه در این مجموعه، مثنوی خوانده شده که حاصل تحقیق و پژوهش و تجربه اینجانب است که عنوان آن «مثنوی مرکب» نهاده شده؛ به این شکل که با مثنوی شور شروع شده و مثنوی دستگاه‌ها و آوازهای دیگر را در بر گرفته است. از نظر تکنیکی و کوک ساز تمام نسبت‌ها و فواصل هر آواز و هر دستگاه نسبت به تونیک شور دقیقاً رعایت شده است و هر ساز قادر است با آن همراهی کند. این کار می‌تواند برای هنرجویانی که دوره را به پایان رسانیده مفید و آموزش خوبی برای فراگیری مرکب خوانی باشد.

با علم و آگاهی به اینکه موسیقی اصیل ایرانی دریایی است بیکران و عمیق و دارای رمز و رازهای فراوان که به جرات می‌توان گفت تاکنون هیچکس در هیچ زمان به طور کامل نتوانسته به انتهای این اقیانوس راه یابد. ما هم به قدر توان و بضاعت کم خود سعی کردیم قدمی در حفظ و اشاعه این هنر بی بدیل برداریم، امیدوارم تا توانسته باشم تا اندازه ای ولو اندک به این مهم دست یابم.»

پست قبلی

«مثل یک راز» الناز شاکردوست به «فجر» اضافه شد؛ شکل‌گیری ایده در مسترکلاس اصغر فرهادی

پست بعدی

روایت افسانه دریایی مامازار در «مرکب»؛ آیین را با شیوه‌های مدرن تلفیق کردم

مربوطه پست ها

«شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه
هنر و فرهنگ

«شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه

۲۸ تیر ۱۴۰۴
فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!
هنر و فرهنگ

فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!

۲۸ تیر ۱۴۰۴
انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر
هنر و فرهنگ

انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر

۲۸ تیر ۱۴۰۴
پیکر «همایون» یکشنبه در قطعه هنرمندان تشییع می‌شود
هنر و فرهنگ

پیکر «همایون» یکشنبه در قطعه هنرمندان تشییع می‌شود

۲۸ تیر ۱۴۰۴
حال‌وهوای این روزهای آلبوم‌ها در فضای مجازی؛ «تولید» در سکوت!
هنر و فرهنگ

حال‌وهوای این روزهای آلبوم‌ها در فضای مجازی؛ «تولید» در سکوت!

۲۸ تیر ۱۴۰۴
نویسنده و هنرمند تئاتر لرستان درگذشت
هنر و فرهنگ

نویسنده و هنرمند تئاتر لرستان درگذشت

۲۸ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • نقش ترجمه رسمی ایتالیایی در موفقیت امور اداری، تجاری و آموزشی
  • شغل های پردرآمد در ایران
  • «شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه
  • فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!
  • انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.