دانش جوین
دوشنبه, تیر ۳۰, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۳ بهمن ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
1
ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم
9
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

مصطفی موسی پسندی تهیه‌کننده برنامه «جهت» که هم‌زمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در ۱۱ قسمت پخش شد، درباره ادامه این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: برنامه در زمان پخش با استقبال خوبی در میان اصحاب علوم انسانی مواجه شد و بر اساس بازخوردهای مثبت، برنامه‌ریزی برای تداوم تولید این برنامه در دستور کار است.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

وی اضافه کرد: البته در حال حاضر، در مرحله رایزنی و طراحی دقیق‌تر هستیم و هدف اصلی، توسعه همین قالب برای پرداختن به موضوعات دیگر در آینده است.

فضای برنامه سازی احساسی درباره حاج قاسم اشباع شده بود

این تهیه‌کننده با اشاره به ایده ساخت «جهت» توضیح داد: پس از شهادت سردار سلیمانی، هر سال تلاش کردیم اثری هنری در این حوزه خلق کنیم. مثلاً یکی از این آثار مجموعه «حرف آخر» بود که به‌نوعی پرداخت هنری به دست‌نوشته‌های وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی بود. اما در پنجمین سالگرد، با توجه به اشباع فضای رسانه‌ای از زاویه احساسی، در پی کشف حوزه‌های مغفول بودیم و یکی از این حوزه‌ها بررسی شخصیت حاج قاسم از دریچه علوم انسانی بود.

وی درباره این برنامه که با شبیه‌سازی جلسه ارائه پایان‌نامه اجرا می‌شد، اظهار کرد: با توجه به پیشینه تحصیلی ما در علوم انسانی، این ضرورت بیشتر احساس می‌شد که یک کار علمی خوب طراحی شود. با همکاری تیم تولید بر آن شدیم تا برنامه‌ای با رویکرد علمی تولید کنیم که به نوعی ادای دین اصحاب علوم انسانی به ایشان محسوب می‌شد. از نظر فرمی، سعی کردیم از جذابیت‌های برنامه‌های تد (TED) و تمرکز بر ارائه استفاده کنیم که یکی از فرم‌های محبوب و پرطرفدار جهانی است و این فرم را با فضای جلسات دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویی تلفیق کردیم.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

موسی پسندی اضافه کرد: در این راستا، طی چهار سال گذشته کلیه مقالات، پایان‌نامه‌ها و یادداشت‌های علمی مرتبط با شهید سلیمانی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور رصد شد. از میان این منابع، ۲۰ موضوع با قابلیت تبدیل به محتوای رسانه‌ای شناسایی و در نهایت ۱۱ مورد برای تولید نهایی انتخاب شد.

آسیب شباهت به برنامه‌های استعدادیابی یا تلنت شو

وی درباره دیگر مراحل پژوهشی این برنامه گفت: ما تلاش کردیم محوریت موضوعات را در حوزه‌های علوم سیاسی، رسانه، ارتباطات و مدیریت قرار دهیم تا برنامه تک‌بُعدی نباشد. در مرحله هماهنگی، بحث اصلی بر سر چینش اساتید و فرایند داوری بود. آسیب احتمالی برنامه، شباهت آن به قالب‌های استعدادیابی (مثل تلنت شوها) بود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم عنصر رقابت را حذف کنیم تا حضور اساتید در نقش ناظر تحلیلی و تکمیل‌کننده مباحث باشد. از سوی دیگر حضور دکتر وحید یامین‌پور نیز از الگوی معمول مجری‌گری فاصله گرفت و بیشتر در جایگاه یک هم‌اندیش با اساتید ظاهر شد و هدایت جلسات را نیز بر عهده داشت.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

موسی پسندی درباره نزدیک شدن به فضای علمی و بهره‌گیری از طیف‌های متنوع اساتید و پژوهشگران در برنامه گفت: در انتخاب مشارکت‌کنندگان، سعی کردیم دچار خط و ربط‌های سیاسی نشویم و همه گروه‌ها را مدنظر داشته باشیم. حضور بیژن عبدالکریمی از این باب برای ما اهمیت داشت. یکی از تلاش‌های ما برای نزدیک شدن این فضا به برنامه‌های علمی که به نوعی شاید برای اولین بار بود، این بود که متن مکتوب هر ارائه را آماده کردیم که در پایان هر قسمت، مخاطب برای مطالعه بیشتر و دقیق‌تر می‌توانست با اسکن کیوآرکد موجود در انتهای برنامه به متن مکتوب ارائه دست پیدا کند.

الگوبرداری از قالب TED، در فضای فرمی

این تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی درباره اینکه چرا جذابیت بصری، داستان‌گویی و مؤلفه‌های دیگر قالب تد در برنامه استفاده نشده است، توضیح داد: در الگوبرداری از قالب TED، تنها به اقتباس از فضای فرمی آن بسنده کردیم، ضمن اینکه محدودیت‌های فرمی این مدل کار علمی را هم باید در نظر گرفت؛ ولی این فصل عملاً نسخه آزمایشی یک فرم جدید بود که مبتنی بر بازخوردهای مخاطبان و اساتید، برنامه‌هایی برای جذاب‌تر شدن ارائه‌ها، محتوا و خلاقیت‌های فرمی برای ادامه در نظر گرفته شده است.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

وی اضافه کرد: البته بازخوردهای میدانیِ برنامه نشان می‌دهد که درنهایت این شیوه برای مخاطب، به‌ویژه برای خود ما که در فضای علوم انسانی فعالیت داریم، جذاب بود. ضمن اینکه، باید پذیرفت که چنین محتوایی برای عموم مخاطبانِ شاید تخصصی به نظر برسد. با این حال حتی خود داوران برنامه که قرار بود یک جلسه حضور داشته باشند، علاقه‌مند شدند و خواستار حضور در جلسات بعدی برنامه بودند.

تهیه‌کننده برنامه «جهت» درباره جذابیت بخشی به این ایده عنوان کرد: در راستای تلویزیونی کردن محتوا، تلاش کردیم قالب جدیدی را آزمایش کنیم که حدود نیمی از اهداف اولیه آن محقق شد. هرچند اصل محتوا و هدف ما با قالب مورد نظر انتقال یافت، اما قطعاً امکان بهبود و بهینه‌سازی در مراحل بعدی وجود دارد.

برنامه تلویزیونی «جهت» محصول «بنیاد مکتب حاج قاسم» بود که به تهیه‌کنندگی مصطفی موسی پسندی، کارگردانی سید احمد موسوی صمدی و اجرای وحید یامین پور تهیه و تولید شده است و آخرین قسمت آن هفته گذشته از شبکه افق و شبکه دو سیما پخش شد.

مصطفی موسی پسندی تهیه‌کننده برنامه «جهت» که هم‌زمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در ۱۱ قسمت پخش شد، درباره ادامه این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: برنامه در زمان پخش با استقبال خوبی در میان اصحاب علوم انسانی مواجه شد و بر اساس بازخوردهای مثبت، برنامه‌ریزی برای تداوم تولید این برنامه در دستور کار است.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

وی اضافه کرد: البته در حال حاضر، در مرحله رایزنی و طراحی دقیق‌تر هستیم و هدف اصلی، توسعه همین قالب برای پرداختن به موضوعات دیگر در آینده است.

فضای برنامه سازی احساسی درباره حاج قاسم اشباع شده بود

این تهیه‌کننده با اشاره به ایده ساخت «جهت» توضیح داد: پس از شهادت سردار سلیمانی، هر سال تلاش کردیم اثری هنری در این حوزه خلق کنیم. مثلاً یکی از این آثار مجموعه «حرف آخر» بود که به‌نوعی پرداخت هنری به دست‌نوشته‌های وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی بود. اما در پنجمین سالگرد، با توجه به اشباع فضای رسانه‌ای از زاویه احساسی، در پی کشف حوزه‌های مغفول بودیم و یکی از این حوزه‌ها بررسی شخصیت حاج قاسم از دریچه علوم انسانی بود.

وی درباره این برنامه که با شبیه‌سازی جلسه ارائه پایان‌نامه اجرا می‌شد، اظهار کرد: با توجه به پیشینه تحصیلی ما در علوم انسانی، این ضرورت بیشتر احساس می‌شد که یک کار علمی خوب طراحی شود. با همکاری تیم تولید بر آن شدیم تا برنامه‌ای با رویکرد علمی تولید کنیم که به نوعی ادای دین اصحاب علوم انسانی به ایشان محسوب می‌شد. از نظر فرمی، سعی کردیم از جذابیت‌های برنامه‌های تد (TED) و تمرکز بر ارائه استفاده کنیم که یکی از فرم‌های محبوب و پرطرفدار جهانی است و این فرم را با فضای جلسات دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویی تلفیق کردیم.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

موسی پسندی اضافه کرد: در این راستا، طی چهار سال گذشته کلیه مقالات، پایان‌نامه‌ها و یادداشت‌های علمی مرتبط با شهید سلیمانی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور رصد شد. از میان این منابع، ۲۰ موضوع با قابلیت تبدیل به محتوای رسانه‌ای شناسایی و در نهایت ۱۱ مورد برای تولید نهایی انتخاب شد.

آسیب شباهت به برنامه‌های استعدادیابی یا تلنت شو

وی درباره دیگر مراحل پژوهشی این برنامه گفت: ما تلاش کردیم محوریت موضوعات را در حوزه‌های علوم سیاسی، رسانه، ارتباطات و مدیریت قرار دهیم تا برنامه تک‌بُعدی نباشد. در مرحله هماهنگی، بحث اصلی بر سر چینش اساتید و فرایند داوری بود. آسیب احتمالی برنامه، شباهت آن به قالب‌های استعدادیابی (مثل تلنت شوها) بود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم عنصر رقابت را حذف کنیم تا حضور اساتید در نقش ناظر تحلیلی و تکمیل‌کننده مباحث باشد. از سوی دیگر حضور دکتر وحید یامین‌پور نیز از الگوی معمول مجری‌گری فاصله گرفت و بیشتر در جایگاه یک هم‌اندیش با اساتید ظاهر شد و هدایت جلسات را نیز بر عهده داشت.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

موسی پسندی درباره نزدیک شدن به فضای علمی و بهره‌گیری از طیف‌های متنوع اساتید و پژوهشگران در برنامه گفت: در انتخاب مشارکت‌کنندگان، سعی کردیم دچار خط و ربط‌های سیاسی نشویم و همه گروه‌ها را مدنظر داشته باشیم. حضور بیژن عبدالکریمی از این باب برای ما اهمیت داشت. یکی از تلاش‌های ما برای نزدیک شدن این فضا به برنامه‌های علمی که به نوعی شاید برای اولین بار بود، این بود که متن مکتوب هر ارائه را آماده کردیم که در پایان هر قسمت، مخاطب برای مطالعه بیشتر و دقیق‌تر می‌توانست با اسکن کیوآرکد موجود در انتهای برنامه به متن مکتوب ارائه دست پیدا کند.

الگوبرداری از قالب TED، در فضای فرمی

این تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی درباره اینکه چرا جذابیت بصری، داستان‌گویی و مؤلفه‌های دیگر قالب تد در برنامه استفاده نشده است، توضیح داد: در الگوبرداری از قالب TED، تنها به اقتباس از فضای فرمی آن بسنده کردیم، ضمن اینکه محدودیت‌های فرمی این مدل کار علمی را هم باید در نظر گرفت؛ ولی این فصل عملاً نسخه آزمایشی یک فرم جدید بود که مبتنی بر بازخوردهای مخاطبان و اساتید، برنامه‌هایی برای جذاب‌تر شدن ارائه‌ها، محتوا و خلاقیت‌های فرمی برای ادامه در نظر گرفته شده است.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

وی اضافه کرد: البته بازخوردهای میدانیِ برنامه نشان می‌دهد که درنهایت این شیوه برای مخاطب، به‌ویژه برای خود ما که در فضای علوم انسانی فعالیت داریم، جذاب بود. ضمن اینکه، باید پذیرفت که چنین محتوایی برای عموم مخاطبانِ شاید تخصصی به نظر برسد. با این حال حتی خود داوران برنامه که قرار بود یک جلسه حضور داشته باشند، علاقه‌مند شدند و خواستار حضور در جلسات بعدی برنامه بودند.

تهیه‌کننده برنامه «جهت» درباره جذابیت بخشی به این ایده عنوان کرد: در راستای تلویزیونی کردن محتوا، تلاش کردیم قالب جدیدی را آزمایش کنیم که حدود نیمی از اهداف اولیه آن محقق شد. هرچند اصل محتوا و هدف ما با قالب مورد نظر انتقال یافت، اما قطعاً امکان بهبود و بهینه‌سازی در مراحل بعدی وجود دارد.

برنامه تلویزیونی «جهت» محصول «بنیاد مکتب حاج قاسم» بود که به تهیه‌کنندگی مصطفی موسی پسندی، کارگردانی سید احمد موسوی صمدی و اجرای وحید یامین پور تهیه و تولید شده است و آخرین قسمت آن هفته گذشته از شبکه افق و شبکه دو سیما پخش شد.

اخبارجدیدترین

«شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه

فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!

انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر

مصطفی موسی پسندی تهیه‌کننده برنامه «جهت» که هم‌زمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در ۱۱ قسمت پخش شد، درباره ادامه این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: برنامه در زمان پخش با استقبال خوبی در میان اصحاب علوم انسانی مواجه شد و بر اساس بازخوردهای مثبت، برنامه‌ریزی برای تداوم تولید این برنامه در دستور کار است.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

وی اضافه کرد: البته در حال حاضر، در مرحله رایزنی و طراحی دقیق‌تر هستیم و هدف اصلی، توسعه همین قالب برای پرداختن به موضوعات دیگر در آینده است.

فضای برنامه سازی احساسی درباره حاج قاسم اشباع شده بود

این تهیه‌کننده با اشاره به ایده ساخت «جهت» توضیح داد: پس از شهادت سردار سلیمانی، هر سال تلاش کردیم اثری هنری در این حوزه خلق کنیم. مثلاً یکی از این آثار مجموعه «حرف آخر» بود که به‌نوعی پرداخت هنری به دست‌نوشته‌های وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی بود. اما در پنجمین سالگرد، با توجه به اشباع فضای رسانه‌ای از زاویه احساسی، در پی کشف حوزه‌های مغفول بودیم و یکی از این حوزه‌ها بررسی شخصیت حاج قاسم از دریچه علوم انسانی بود.

وی درباره این برنامه که با شبیه‌سازی جلسه ارائه پایان‌نامه اجرا می‌شد، اظهار کرد: با توجه به پیشینه تحصیلی ما در علوم انسانی، این ضرورت بیشتر احساس می‌شد که یک کار علمی خوب طراحی شود. با همکاری تیم تولید بر آن شدیم تا برنامه‌ای با رویکرد علمی تولید کنیم که به نوعی ادای دین اصحاب علوم انسانی به ایشان محسوب می‌شد. از نظر فرمی، سعی کردیم از جذابیت‌های برنامه‌های تد (TED) و تمرکز بر ارائه استفاده کنیم که یکی از فرم‌های محبوب و پرطرفدار جهانی است و این فرم را با فضای جلسات دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویی تلفیق کردیم.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

موسی پسندی اضافه کرد: در این راستا، طی چهار سال گذشته کلیه مقالات، پایان‌نامه‌ها و یادداشت‌های علمی مرتبط با شهید سلیمانی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور رصد شد. از میان این منابع، ۲۰ موضوع با قابلیت تبدیل به محتوای رسانه‌ای شناسایی و در نهایت ۱۱ مورد برای تولید نهایی انتخاب شد.

آسیب شباهت به برنامه‌های استعدادیابی یا تلنت شو

وی درباره دیگر مراحل پژوهشی این برنامه گفت: ما تلاش کردیم محوریت موضوعات را در حوزه‌های علوم سیاسی، رسانه، ارتباطات و مدیریت قرار دهیم تا برنامه تک‌بُعدی نباشد. در مرحله هماهنگی، بحث اصلی بر سر چینش اساتید و فرایند داوری بود. آسیب احتمالی برنامه، شباهت آن به قالب‌های استعدادیابی (مثل تلنت شوها) بود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم عنصر رقابت را حذف کنیم تا حضور اساتید در نقش ناظر تحلیلی و تکمیل‌کننده مباحث باشد. از سوی دیگر حضور دکتر وحید یامین‌پور نیز از الگوی معمول مجری‌گری فاصله گرفت و بیشتر در جایگاه یک هم‌اندیش با اساتید ظاهر شد و هدایت جلسات را نیز بر عهده داشت.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

موسی پسندی درباره نزدیک شدن به فضای علمی و بهره‌گیری از طیف‌های متنوع اساتید و پژوهشگران در برنامه گفت: در انتخاب مشارکت‌کنندگان، سعی کردیم دچار خط و ربط‌های سیاسی نشویم و همه گروه‌ها را مدنظر داشته باشیم. حضور بیژن عبدالکریمی از این باب برای ما اهمیت داشت. یکی از تلاش‌های ما برای نزدیک شدن این فضا به برنامه‌های علمی که به نوعی شاید برای اولین بار بود، این بود که متن مکتوب هر ارائه را آماده کردیم که در پایان هر قسمت، مخاطب برای مطالعه بیشتر و دقیق‌تر می‌توانست با اسکن کیوآرکد موجود در انتهای برنامه به متن مکتوب ارائه دست پیدا کند.

الگوبرداری از قالب TED، در فضای فرمی

این تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی درباره اینکه چرا جذابیت بصری، داستان‌گویی و مؤلفه‌های دیگر قالب تد در برنامه استفاده نشده است، توضیح داد: در الگوبرداری از قالب TED، تنها به اقتباس از فضای فرمی آن بسنده کردیم، ضمن اینکه محدودیت‌های فرمی این مدل کار علمی را هم باید در نظر گرفت؛ ولی این فصل عملاً نسخه آزمایشی یک فرم جدید بود که مبتنی بر بازخوردهای مخاطبان و اساتید، برنامه‌هایی برای جذاب‌تر شدن ارائه‌ها، محتوا و خلاقیت‌های فرمی برای ادامه در نظر گرفته شده است.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

وی اضافه کرد: البته بازخوردهای میدانیِ برنامه نشان می‌دهد که درنهایت این شیوه برای مخاطب، به‌ویژه برای خود ما که در فضای علوم انسانی فعالیت داریم، جذاب بود. ضمن اینکه، باید پذیرفت که چنین محتوایی برای عموم مخاطبانِ شاید تخصصی به نظر برسد. با این حال حتی خود داوران برنامه که قرار بود یک جلسه حضور داشته باشند، علاقه‌مند شدند و خواستار حضور در جلسات بعدی برنامه بودند.

تهیه‌کننده برنامه «جهت» درباره جذابیت بخشی به این ایده عنوان کرد: در راستای تلویزیونی کردن محتوا، تلاش کردیم قالب جدیدی را آزمایش کنیم که حدود نیمی از اهداف اولیه آن محقق شد. هرچند اصل محتوا و هدف ما با قالب مورد نظر انتقال یافت، اما قطعاً امکان بهبود و بهینه‌سازی در مراحل بعدی وجود دارد.

برنامه تلویزیونی «جهت» محصول «بنیاد مکتب حاج قاسم» بود که به تهیه‌کنندگی مصطفی موسی پسندی، کارگردانی سید احمد موسوی صمدی و اجرای وحید یامین پور تهیه و تولید شده است و آخرین قسمت آن هفته گذشته از شبکه افق و شبکه دو سیما پخش شد.

مصطفی موسی پسندی تهیه‌کننده برنامه «جهت» که هم‌زمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در ۱۱ قسمت پخش شد، درباره ادامه این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: برنامه در زمان پخش با استقبال خوبی در میان اصحاب علوم انسانی مواجه شد و بر اساس بازخوردهای مثبت، برنامه‌ریزی برای تداوم تولید این برنامه در دستور کار است.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

وی اضافه کرد: البته در حال حاضر، در مرحله رایزنی و طراحی دقیق‌تر هستیم و هدف اصلی، توسعه همین قالب برای پرداختن به موضوعات دیگر در آینده است.

فضای برنامه سازی احساسی درباره حاج قاسم اشباع شده بود

این تهیه‌کننده با اشاره به ایده ساخت «جهت» توضیح داد: پس از شهادت سردار سلیمانی، هر سال تلاش کردیم اثری هنری در این حوزه خلق کنیم. مثلاً یکی از این آثار مجموعه «حرف آخر» بود که به‌نوعی پرداخت هنری به دست‌نوشته‌های وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی بود. اما در پنجمین سالگرد، با توجه به اشباع فضای رسانه‌ای از زاویه احساسی، در پی کشف حوزه‌های مغفول بودیم و یکی از این حوزه‌ها بررسی شخصیت حاج قاسم از دریچه علوم انسانی بود.

وی درباره این برنامه که با شبیه‌سازی جلسه ارائه پایان‌نامه اجرا می‌شد، اظهار کرد: با توجه به پیشینه تحصیلی ما در علوم انسانی، این ضرورت بیشتر احساس می‌شد که یک کار علمی خوب طراحی شود. با همکاری تیم تولید بر آن شدیم تا برنامه‌ای با رویکرد علمی تولید کنیم که به نوعی ادای دین اصحاب علوم انسانی به ایشان محسوب می‌شد. از نظر فرمی، سعی کردیم از جذابیت‌های برنامه‌های تد (TED) و تمرکز بر ارائه استفاده کنیم که یکی از فرم‌های محبوب و پرطرفدار جهانی است و این فرم را با فضای جلسات دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویی تلفیق کردیم.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

موسی پسندی اضافه کرد: در این راستا، طی چهار سال گذشته کلیه مقالات، پایان‌نامه‌ها و یادداشت‌های علمی مرتبط با شهید سلیمانی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور رصد شد. از میان این منابع، ۲۰ موضوع با قابلیت تبدیل به محتوای رسانه‌ای شناسایی و در نهایت ۱۱ مورد برای تولید نهایی انتخاب شد.

آسیب شباهت به برنامه‌های استعدادیابی یا تلنت شو

وی درباره دیگر مراحل پژوهشی این برنامه گفت: ما تلاش کردیم محوریت موضوعات را در حوزه‌های علوم سیاسی، رسانه، ارتباطات و مدیریت قرار دهیم تا برنامه تک‌بُعدی نباشد. در مرحله هماهنگی، بحث اصلی بر سر چینش اساتید و فرایند داوری بود. آسیب احتمالی برنامه، شباهت آن به قالب‌های استعدادیابی (مثل تلنت شوها) بود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم عنصر رقابت را حذف کنیم تا حضور اساتید در نقش ناظر تحلیلی و تکمیل‌کننده مباحث باشد. از سوی دیگر حضور دکتر وحید یامین‌پور نیز از الگوی معمول مجری‌گری فاصله گرفت و بیشتر در جایگاه یک هم‌اندیش با اساتید ظاهر شد و هدایت جلسات را نیز بر عهده داشت.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

موسی پسندی درباره نزدیک شدن به فضای علمی و بهره‌گیری از طیف‌های متنوع اساتید و پژوهشگران در برنامه گفت: در انتخاب مشارکت‌کنندگان، سعی کردیم دچار خط و ربط‌های سیاسی نشویم و همه گروه‌ها را مدنظر داشته باشیم. حضور بیژن عبدالکریمی از این باب برای ما اهمیت داشت. یکی از تلاش‌های ما برای نزدیک شدن این فضا به برنامه‌های علمی که به نوعی شاید برای اولین بار بود، این بود که متن مکتوب هر ارائه را آماده کردیم که در پایان هر قسمت، مخاطب برای مطالعه بیشتر و دقیق‌تر می‌توانست با اسکن کیوآرکد موجود در انتهای برنامه به متن مکتوب ارائه دست پیدا کند.

الگوبرداری از قالب TED، در فضای فرمی

این تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی درباره اینکه چرا جذابیت بصری، داستان‌گویی و مؤلفه‌های دیگر قالب تد در برنامه استفاده نشده است، توضیح داد: در الگوبرداری از قالب TED، تنها به اقتباس از فضای فرمی آن بسنده کردیم، ضمن اینکه محدودیت‌های فرمی این مدل کار علمی را هم باید در نظر گرفت؛ ولی این فصل عملاً نسخه آزمایشی یک فرم جدید بود که مبتنی بر بازخوردهای مخاطبان و اساتید، برنامه‌هایی برای جذاب‌تر شدن ارائه‌ها، محتوا و خلاقیت‌های فرمی برای ادامه در نظر گرفته شده است.

ترکیب برنامه «تِد» با ارائه پایان‌نامه؛ دنبال کار متفاوت برای حاج قاسم بودیم

وی اضافه کرد: البته بازخوردهای میدانیِ برنامه نشان می‌دهد که درنهایت این شیوه برای مخاطب، به‌ویژه برای خود ما که در فضای علوم انسانی فعالیت داریم، جذاب بود. ضمن اینکه، باید پذیرفت که چنین محتوایی برای عموم مخاطبانِ شاید تخصصی به نظر برسد. با این حال حتی خود داوران برنامه که قرار بود یک جلسه حضور داشته باشند، علاقه‌مند شدند و خواستار حضور در جلسات بعدی برنامه بودند.

تهیه‌کننده برنامه «جهت» درباره جذابیت بخشی به این ایده عنوان کرد: در راستای تلویزیونی کردن محتوا، تلاش کردیم قالب جدیدی را آزمایش کنیم که حدود نیمی از اهداف اولیه آن محقق شد. هرچند اصل محتوا و هدف ما با قالب مورد نظر انتقال یافت، اما قطعاً امکان بهبود و بهینه‌سازی در مراحل بعدی وجود دارد.

برنامه تلویزیونی «جهت» محصول «بنیاد مکتب حاج قاسم» بود که به تهیه‌کنندگی مصطفی موسی پسندی، کارگردانی سید احمد موسوی صمدی و اجرای وحید یامین پور تهیه و تولید شده است و آخرین قسمت آن هفته گذشته از شبکه افق و شبکه دو سیما پخش شد.

پست قبلی

چراغ چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روشن شد

پست بعدی

هواشناسی امروز ۳ بهمن؛ جو پایدار همراه با افزایش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی

مربوطه پست ها

«شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه
هنر و فرهنگ

«شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه

۲۸ تیر ۱۴۰۴
فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!
هنر و فرهنگ

فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!

۲۸ تیر ۱۴۰۴
انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر
هنر و فرهنگ

انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر

۲۸ تیر ۱۴۰۴
پیکر «همایون» یکشنبه در قطعه هنرمندان تشییع می‌شود
هنر و فرهنگ

پیکر «همایون» یکشنبه در قطعه هنرمندان تشییع می‌شود

۲۸ تیر ۱۴۰۴
حال‌وهوای این روزهای آلبوم‌ها در فضای مجازی؛ «تولید» در سکوت!
هنر و فرهنگ

حال‌وهوای این روزهای آلبوم‌ها در فضای مجازی؛ «تولید» در سکوت!

۲۸ تیر ۱۴۰۴
نویسنده و هنرمند تئاتر لرستان درگذشت
هنر و فرهنگ

نویسنده و هنرمند تئاتر لرستان درگذشت

۲۸ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 9 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • نقش ترجمه رسمی ایتالیایی در موفقیت امور اداری، تجاری و آموزشی
  • شغل های پردرآمد در ایران
  • «شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه
  • فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!
  • انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.