دانش جوین
سه شنبه, تیر ۳۱, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

تماشای برهه‌ای از زندگی امام خمینی (ره) از دریچه دوربین‌های مداربسته

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۱۶ خرداد ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
تماشای برهه‌ای از زندگی امام خمینی (ره) از دریچه دوربین‌های مداربسته
1
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

امیرحسین خلیل‌زاده، یکی از کارگردانان مستند «ملاقات در مداربسته»، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه پرداختن به برهه‌ای از زندگی امام خمینی (ره) از زاویه دید دوربین‌های مدار بسته بیمارستان توضیح داد: مرحوم علی زاهدی از پیشکسوتان مستندسازی و انجمن سینمای جوانان، در آن زمان مدیر بنیاد نشر آثار امام خمینی (ره) بودند. وی در این پروژه نقش مؤثری داشت. از من دعوت کرد و گفت که راش‌هایی از امام خمینی (ره) در بیمارستان دارد و دوست دارد نگاه نویی به این موضوع داشته باشد. من اهل چنین موضوعات سیاسی نبودم، اما به دلیل حق استادی که آقای زاهدی بر گردن من داشت، پذیرفتم که این راش‌ها را بررسی کنم. ایده وجود دوربین به عنوان مشاهده‌گر مستقیم و بدون قضاوت برای من جذاب بود؛ چرا که وظیفه مستندساز، روایتی هرچه نزدیک‌تر به واقعیت است، حتی اگر از زوایای مختلف باشد.

وی افزود: امام خمینی (ره) شخصیتی هستند که نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان شناخته شده‌اند. تمام ابعاد شخصی، اجتماعی، سیاسی، معنوی و فرهنگی ایشان در مقابل این دوربین به نمایش درمی‌آید. همین‌جا بود که به ذهنم رسید که در این مستند دوربین را به عنوان یک کاراکتر در نظر بگیرم.

خلیل‌زاده درباره انتخاب تصاویر عنوان کرد: ما فیلم‌های زیادی داشتیم و بخش‌هایی از آن به دلایل مختلف، ازجمله مسائل محرمانه یا موقعیت‌های خصوصی، در اختیار ما قرار نگرفت. من و تدوینگر حدود یک ماه به بازبینی این تصاویر پرداختیم و نقاط عطفی را که برای روایتِ مشاهده‌گر جذاب بود، انتخاب کردیم و برای آن قصه‌ای نوشتیم. تمرکز قصه ما بر جنبه‌های انسانی و روزمره زندگی این شخصیت بود؛ از جمله برنامه‌های روزانه امام (ره) مانند مطالعه، نظافت، دیدارهای خانوادگی، خلوت‌های شخصی و ملاقات‌های رسمی و غیررسمی.

وی تاکید کرد: برخی تصاویر، مانند لحظات درمان یا لحظه فوت امام (ره)، به دلایل اخلاقی و احترام به حریم خصوصی، در فیلم قرار نگرفت. همچنین بخش‌هایی که مربوط به جلسات سیاسی طبقه‌بندی شده بود، به‌دلیل عدم تمرکز ما بر روایت سیاسی، حذف شد زیرا هدف ما نمایش زندگی عادی امام خمینی (ره) بود، نه تحلیل فعالیت‌های خاص سیاسی.

کارگردان این مستند توضیح داد: تصاویر مستند «ملاقات در مدار بسته» مربوط به چهار سال پایانی زندگی امام (ره) بود که هر سال در فصل بهار در بیمارستان بستری می‌شدند. این مساله فرصتی در اختیار ما قرار داد تا سیر تکاملی و تغییرات ایشان را طی این سال‌ها مشاهده کنیم. به‌همین دلیل، رفت‌وآمدها در سال‌های مختلف متفاوت بودند. نکته جالب این است که شاید برخی مسائل روزمره امام (ره) مانند گوش‌دادن به رادیو، در آن سال‌ها برای کسی جذاب نبود اما این جزئیات تصویری واقعی و انسانی از یک چهره جهانی ارائه می‌داد.

وی در ادامه گفت: رفت‌وآمدهای سفرای کشورهای مختلف و خانواده امام (ره) به بیمارستان ازجمله نکات قابل‌توجه مستند بود اما عمداً از پرداختن به جزئیات هویتی افراد خودداری کردیم. مثلاً روی نسبت خانوادگی افراد تمرکز نکردیم، زیرا هدف ما حفظ حریم خصوصی و وفاداری به روایت دوربین مداربسته بود که صرفاً یک ناظر است از این رو به دنبال تحلیل روابط نبودیم.

خلیل‌زاده درباره نسخه‌های مختلف مستند بیان کرد: این مستند ۲ نسخه دارد؛ یک نسخه با پایان‌بندی وصیت‌نامه احمدآقا خمینی و یک نسخه با پایان‌بندی سخنان رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، که نسخه دوم بیشتر دیده شده است.

وی درباره شرایط و بودجه کم ساخت این مستند مطرح کرد: من این مستند را در سال ۹۸ با هزینه بسیار کمی ساختم اما خوشبختانه در این سال‌ها بسیار دیده شده است. در حالی که هر سال در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) حتی یک صحنه از فیلم پرهزینه‌ای مانند «فرزند صبح» جایی به نمایش درنمی‌آید.

این کارگردان با اشاره به اینکه با زاویه دید انسانی و شاعرانه به یک موضوع سیاسی پرداخته است، گفت: در ساخت مستند، زاویه دید بسیار اهمیت دارد. وقتی زاویه دید شما در راستای یک تفکر یا علیه آن باشد، ممکن است درگیر حواشی شوید. اما نگاه ما در «ملاقات در مدار بسته»، شناخت و معرفی شخصیت بدون قضاوت و بدون واسطه بود. دلیل علاقه من به ساخت این مستند، پرداختن به یک سوژه سیاسی با رویکردی غیرسیاسی بود زیرا من نگاهی تاریخی و فراحزبی به یک شخصیت تأثیرگذار در تاریخ داشتم. من فعال سیاسی نیستم که بخواهم موضعی بگیرم، بلکه می‌خواستم روایتی مستند از خلوت‌ها و لحظات خصوصی امام (ره) ارائه کنم. این ویژگی، مستند ما را از آثار سفارشی متمایز می‌کند. این مستند نه در جهت تأیید و نه رد گفتمان خاصی است، بلکه روایتی صادقانه از بخشی نادیده‌شده از زندگی یک شخصیت جهانی را ارائه می‌کند.

خلیل‌زاده در پایان متذکر شد: ما مستندسازان همواره در مواجهه با برخی مدیران و مقامات با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم اما در این مستند، به‌دلیل نگاه انسانی و شاعرانه‌ای که داشتیم به مشکل خاصی برنخوردیم. مثلاً تصویر یک فرد خاص در فیلم بود که به ما گفتند این تصویر را پاک کنیم و ما هم به راحتی پذیرفتیم زیرا خللی در روایت اصلی ایجاد نمی‌کرد. برای من مهم بود که زندگی چندبعدی امام (ره) را به تصویر بکشم.

مستند «ملاقات در مدار بسته» به کارگردانی امیرحسین خلیل‌زاده و مهدی جوزایی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر روایتی نادیده از روزهای پایانی عمر امام راحل را نمایش می‌دهد.

امام خمینی (ره)، چند روز قبل از ارتحالشان در بیمارستان بستری بودند و دوربین مدار بسته‌ای دائماً ایشان را نظاره می‌کرد. تصاویر این دوربین، لحظات خاصی را رقم زده است. روزهای بستری شدن امام خمینی (ره) در بیمارستان از نگاه دوربین مدار بسته اتاق ایشان در این مستند به تصویر کشیده شده است.

امیرحسین خلیل‌زاده، یکی از کارگردانان مستند «ملاقات در مداربسته»، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه پرداختن به برهه‌ای از زندگی امام خمینی (ره) از زاویه دید دوربین‌های مدار بسته بیمارستان توضیح داد: مرحوم علی زاهدی از پیشکسوتان مستندسازی و انجمن سینمای جوانان، در آن زمان مدیر بنیاد نشر آثار امام خمینی (ره) بودند. وی در این پروژه نقش مؤثری داشت. از من دعوت کرد و گفت که راش‌هایی از امام خمینی (ره) در بیمارستان دارد و دوست دارد نگاه نویی به این موضوع داشته باشد. من اهل چنین موضوعات سیاسی نبودم، اما به دلیل حق استادی که آقای زاهدی بر گردن من داشت، پذیرفتم که این راش‌ها را بررسی کنم. ایده وجود دوربین به عنوان مشاهده‌گر مستقیم و بدون قضاوت برای من جذاب بود؛ چرا که وظیفه مستندساز، روایتی هرچه نزدیک‌تر به واقعیت است، حتی اگر از زوایای مختلف باشد.

وی افزود: امام خمینی (ره) شخصیتی هستند که نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان شناخته شده‌اند. تمام ابعاد شخصی، اجتماعی، سیاسی، معنوی و فرهنگی ایشان در مقابل این دوربین به نمایش درمی‌آید. همین‌جا بود که به ذهنم رسید که در این مستند دوربین را به عنوان یک کاراکتر در نظر بگیرم.

خلیل‌زاده درباره انتخاب تصاویر عنوان کرد: ما فیلم‌های زیادی داشتیم و بخش‌هایی از آن به دلایل مختلف، ازجمله مسائل محرمانه یا موقعیت‌های خصوصی، در اختیار ما قرار نگرفت. من و تدوینگر حدود یک ماه به بازبینی این تصاویر پرداختیم و نقاط عطفی را که برای روایتِ مشاهده‌گر جذاب بود، انتخاب کردیم و برای آن قصه‌ای نوشتیم. تمرکز قصه ما بر جنبه‌های انسانی و روزمره زندگی این شخصیت بود؛ از جمله برنامه‌های روزانه امام (ره) مانند مطالعه، نظافت، دیدارهای خانوادگی، خلوت‌های شخصی و ملاقات‌های رسمی و غیررسمی.

وی تاکید کرد: برخی تصاویر، مانند لحظات درمان یا لحظه فوت امام (ره)، به دلایل اخلاقی و احترام به حریم خصوصی، در فیلم قرار نگرفت. همچنین بخش‌هایی که مربوط به جلسات سیاسی طبقه‌بندی شده بود، به‌دلیل عدم تمرکز ما بر روایت سیاسی، حذف شد زیرا هدف ما نمایش زندگی عادی امام خمینی (ره) بود، نه تحلیل فعالیت‌های خاص سیاسی.

کارگردان این مستند توضیح داد: تصاویر مستند «ملاقات در مدار بسته» مربوط به چهار سال پایانی زندگی امام (ره) بود که هر سال در فصل بهار در بیمارستان بستری می‌شدند. این مساله فرصتی در اختیار ما قرار داد تا سیر تکاملی و تغییرات ایشان را طی این سال‌ها مشاهده کنیم. به‌همین دلیل، رفت‌وآمدها در سال‌های مختلف متفاوت بودند. نکته جالب این است که شاید برخی مسائل روزمره امام (ره) مانند گوش‌دادن به رادیو، در آن سال‌ها برای کسی جذاب نبود اما این جزئیات تصویری واقعی و انسانی از یک چهره جهانی ارائه می‌داد.

وی در ادامه گفت: رفت‌وآمدهای سفرای کشورهای مختلف و خانواده امام (ره) به بیمارستان ازجمله نکات قابل‌توجه مستند بود اما عمداً از پرداختن به جزئیات هویتی افراد خودداری کردیم. مثلاً روی نسبت خانوادگی افراد تمرکز نکردیم، زیرا هدف ما حفظ حریم خصوصی و وفاداری به روایت دوربین مداربسته بود که صرفاً یک ناظر است از این رو به دنبال تحلیل روابط نبودیم.

خلیل‌زاده درباره نسخه‌های مختلف مستند بیان کرد: این مستند ۲ نسخه دارد؛ یک نسخه با پایان‌بندی وصیت‌نامه احمدآقا خمینی و یک نسخه با پایان‌بندی سخنان رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، که نسخه دوم بیشتر دیده شده است.

وی درباره شرایط و بودجه کم ساخت این مستند مطرح کرد: من این مستند را در سال ۹۸ با هزینه بسیار کمی ساختم اما خوشبختانه در این سال‌ها بسیار دیده شده است. در حالی که هر سال در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) حتی یک صحنه از فیلم پرهزینه‌ای مانند «فرزند صبح» جایی به نمایش درنمی‌آید.

این کارگردان با اشاره به اینکه با زاویه دید انسانی و شاعرانه به یک موضوع سیاسی پرداخته است، گفت: در ساخت مستند، زاویه دید بسیار اهمیت دارد. وقتی زاویه دید شما در راستای یک تفکر یا علیه آن باشد، ممکن است درگیر حواشی شوید. اما نگاه ما در «ملاقات در مدار بسته»، شناخت و معرفی شخصیت بدون قضاوت و بدون واسطه بود. دلیل علاقه من به ساخت این مستند، پرداختن به یک سوژه سیاسی با رویکردی غیرسیاسی بود زیرا من نگاهی تاریخی و فراحزبی به یک شخصیت تأثیرگذار در تاریخ داشتم. من فعال سیاسی نیستم که بخواهم موضعی بگیرم، بلکه می‌خواستم روایتی مستند از خلوت‌ها و لحظات خصوصی امام (ره) ارائه کنم. این ویژگی، مستند ما را از آثار سفارشی متمایز می‌کند. این مستند نه در جهت تأیید و نه رد گفتمان خاصی است، بلکه روایتی صادقانه از بخشی نادیده‌شده از زندگی یک شخصیت جهانی را ارائه می‌کند.

خلیل‌زاده در پایان متذکر شد: ما مستندسازان همواره در مواجهه با برخی مدیران و مقامات با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم اما در این مستند، به‌دلیل نگاه انسانی و شاعرانه‌ای که داشتیم به مشکل خاصی برنخوردیم. مثلاً تصویر یک فرد خاص در فیلم بود که به ما گفتند این تصویر را پاک کنیم و ما هم به راحتی پذیرفتیم زیرا خللی در روایت اصلی ایجاد نمی‌کرد. برای من مهم بود که زندگی چندبعدی امام (ره) را به تصویر بکشم.

مستند «ملاقات در مدار بسته» به کارگردانی امیرحسین خلیل‌زاده و مهدی جوزایی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر روایتی نادیده از روزهای پایانی عمر امام راحل را نمایش می‌دهد.

امام خمینی (ره)، چند روز قبل از ارتحالشان در بیمارستان بستری بودند و دوربین مدار بسته‌ای دائماً ایشان را نظاره می‌کرد. تصاویر این دوربین، لحظات خاصی را رقم زده است. روزهای بستری شدن امام خمینی (ره) در بیمارستان از نگاه دوربین مدار بسته اتاق ایشان در این مستند به تصویر کشیده شده است.

اخبارجدیدترین

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران

نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران

«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود

امیرحسین خلیل‌زاده، یکی از کارگردانان مستند «ملاقات در مداربسته»، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه پرداختن به برهه‌ای از زندگی امام خمینی (ره) از زاویه دید دوربین‌های مدار بسته بیمارستان توضیح داد: مرحوم علی زاهدی از پیشکسوتان مستندسازی و انجمن سینمای جوانان، در آن زمان مدیر بنیاد نشر آثار امام خمینی (ره) بودند. وی در این پروژه نقش مؤثری داشت. از من دعوت کرد و گفت که راش‌هایی از امام خمینی (ره) در بیمارستان دارد و دوست دارد نگاه نویی به این موضوع داشته باشد. من اهل چنین موضوعات سیاسی نبودم، اما به دلیل حق استادی که آقای زاهدی بر گردن من داشت، پذیرفتم که این راش‌ها را بررسی کنم. ایده وجود دوربین به عنوان مشاهده‌گر مستقیم و بدون قضاوت برای من جذاب بود؛ چرا که وظیفه مستندساز، روایتی هرچه نزدیک‌تر به واقعیت است، حتی اگر از زوایای مختلف باشد.

وی افزود: امام خمینی (ره) شخصیتی هستند که نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان شناخته شده‌اند. تمام ابعاد شخصی، اجتماعی، سیاسی، معنوی و فرهنگی ایشان در مقابل این دوربین به نمایش درمی‌آید. همین‌جا بود که به ذهنم رسید که در این مستند دوربین را به عنوان یک کاراکتر در نظر بگیرم.

خلیل‌زاده درباره انتخاب تصاویر عنوان کرد: ما فیلم‌های زیادی داشتیم و بخش‌هایی از آن به دلایل مختلف، ازجمله مسائل محرمانه یا موقعیت‌های خصوصی، در اختیار ما قرار نگرفت. من و تدوینگر حدود یک ماه به بازبینی این تصاویر پرداختیم و نقاط عطفی را که برای روایتِ مشاهده‌گر جذاب بود، انتخاب کردیم و برای آن قصه‌ای نوشتیم. تمرکز قصه ما بر جنبه‌های انسانی و روزمره زندگی این شخصیت بود؛ از جمله برنامه‌های روزانه امام (ره) مانند مطالعه، نظافت، دیدارهای خانوادگی، خلوت‌های شخصی و ملاقات‌های رسمی و غیررسمی.

وی تاکید کرد: برخی تصاویر، مانند لحظات درمان یا لحظه فوت امام (ره)، به دلایل اخلاقی و احترام به حریم خصوصی، در فیلم قرار نگرفت. همچنین بخش‌هایی که مربوط به جلسات سیاسی طبقه‌بندی شده بود، به‌دلیل عدم تمرکز ما بر روایت سیاسی، حذف شد زیرا هدف ما نمایش زندگی عادی امام خمینی (ره) بود، نه تحلیل فعالیت‌های خاص سیاسی.

کارگردان این مستند توضیح داد: تصاویر مستند «ملاقات در مدار بسته» مربوط به چهار سال پایانی زندگی امام (ره) بود که هر سال در فصل بهار در بیمارستان بستری می‌شدند. این مساله فرصتی در اختیار ما قرار داد تا سیر تکاملی و تغییرات ایشان را طی این سال‌ها مشاهده کنیم. به‌همین دلیل، رفت‌وآمدها در سال‌های مختلف متفاوت بودند. نکته جالب این است که شاید برخی مسائل روزمره امام (ره) مانند گوش‌دادن به رادیو، در آن سال‌ها برای کسی جذاب نبود اما این جزئیات تصویری واقعی و انسانی از یک چهره جهانی ارائه می‌داد.

وی در ادامه گفت: رفت‌وآمدهای سفرای کشورهای مختلف و خانواده امام (ره) به بیمارستان ازجمله نکات قابل‌توجه مستند بود اما عمداً از پرداختن به جزئیات هویتی افراد خودداری کردیم. مثلاً روی نسبت خانوادگی افراد تمرکز نکردیم، زیرا هدف ما حفظ حریم خصوصی و وفاداری به روایت دوربین مداربسته بود که صرفاً یک ناظر است از این رو به دنبال تحلیل روابط نبودیم.

خلیل‌زاده درباره نسخه‌های مختلف مستند بیان کرد: این مستند ۲ نسخه دارد؛ یک نسخه با پایان‌بندی وصیت‌نامه احمدآقا خمینی و یک نسخه با پایان‌بندی سخنان رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، که نسخه دوم بیشتر دیده شده است.

وی درباره شرایط و بودجه کم ساخت این مستند مطرح کرد: من این مستند را در سال ۹۸ با هزینه بسیار کمی ساختم اما خوشبختانه در این سال‌ها بسیار دیده شده است. در حالی که هر سال در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) حتی یک صحنه از فیلم پرهزینه‌ای مانند «فرزند صبح» جایی به نمایش درنمی‌آید.

این کارگردان با اشاره به اینکه با زاویه دید انسانی و شاعرانه به یک موضوع سیاسی پرداخته است، گفت: در ساخت مستند، زاویه دید بسیار اهمیت دارد. وقتی زاویه دید شما در راستای یک تفکر یا علیه آن باشد، ممکن است درگیر حواشی شوید. اما نگاه ما در «ملاقات در مدار بسته»، شناخت و معرفی شخصیت بدون قضاوت و بدون واسطه بود. دلیل علاقه من به ساخت این مستند، پرداختن به یک سوژه سیاسی با رویکردی غیرسیاسی بود زیرا من نگاهی تاریخی و فراحزبی به یک شخصیت تأثیرگذار در تاریخ داشتم. من فعال سیاسی نیستم که بخواهم موضعی بگیرم، بلکه می‌خواستم روایتی مستند از خلوت‌ها و لحظات خصوصی امام (ره) ارائه کنم. این ویژگی، مستند ما را از آثار سفارشی متمایز می‌کند. این مستند نه در جهت تأیید و نه رد گفتمان خاصی است، بلکه روایتی صادقانه از بخشی نادیده‌شده از زندگی یک شخصیت جهانی را ارائه می‌کند.

خلیل‌زاده در پایان متذکر شد: ما مستندسازان همواره در مواجهه با برخی مدیران و مقامات با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم اما در این مستند، به‌دلیل نگاه انسانی و شاعرانه‌ای که داشتیم به مشکل خاصی برنخوردیم. مثلاً تصویر یک فرد خاص در فیلم بود که به ما گفتند این تصویر را پاک کنیم و ما هم به راحتی پذیرفتیم زیرا خللی در روایت اصلی ایجاد نمی‌کرد. برای من مهم بود که زندگی چندبعدی امام (ره) را به تصویر بکشم.

مستند «ملاقات در مدار بسته» به کارگردانی امیرحسین خلیل‌زاده و مهدی جوزایی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر روایتی نادیده از روزهای پایانی عمر امام راحل را نمایش می‌دهد.

امام خمینی (ره)، چند روز قبل از ارتحالشان در بیمارستان بستری بودند و دوربین مدار بسته‌ای دائماً ایشان را نظاره می‌کرد. تصاویر این دوربین، لحظات خاصی را رقم زده است. روزهای بستری شدن امام خمینی (ره) در بیمارستان از نگاه دوربین مدار بسته اتاق ایشان در این مستند به تصویر کشیده شده است.

امیرحسین خلیل‌زاده، یکی از کارگردانان مستند «ملاقات در مداربسته»، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه پرداختن به برهه‌ای از زندگی امام خمینی (ره) از زاویه دید دوربین‌های مدار بسته بیمارستان توضیح داد: مرحوم علی زاهدی از پیشکسوتان مستندسازی و انجمن سینمای جوانان، در آن زمان مدیر بنیاد نشر آثار امام خمینی (ره) بودند. وی در این پروژه نقش مؤثری داشت. از من دعوت کرد و گفت که راش‌هایی از امام خمینی (ره) در بیمارستان دارد و دوست دارد نگاه نویی به این موضوع داشته باشد. من اهل چنین موضوعات سیاسی نبودم، اما به دلیل حق استادی که آقای زاهدی بر گردن من داشت، پذیرفتم که این راش‌ها را بررسی کنم. ایده وجود دوربین به عنوان مشاهده‌گر مستقیم و بدون قضاوت برای من جذاب بود؛ چرا که وظیفه مستندساز، روایتی هرچه نزدیک‌تر به واقعیت است، حتی اگر از زوایای مختلف باشد.

وی افزود: امام خمینی (ره) شخصیتی هستند که نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان شناخته شده‌اند. تمام ابعاد شخصی، اجتماعی، سیاسی، معنوی و فرهنگی ایشان در مقابل این دوربین به نمایش درمی‌آید. همین‌جا بود که به ذهنم رسید که در این مستند دوربین را به عنوان یک کاراکتر در نظر بگیرم.

خلیل‌زاده درباره انتخاب تصاویر عنوان کرد: ما فیلم‌های زیادی داشتیم و بخش‌هایی از آن به دلایل مختلف، ازجمله مسائل محرمانه یا موقعیت‌های خصوصی، در اختیار ما قرار نگرفت. من و تدوینگر حدود یک ماه به بازبینی این تصاویر پرداختیم و نقاط عطفی را که برای روایتِ مشاهده‌گر جذاب بود، انتخاب کردیم و برای آن قصه‌ای نوشتیم. تمرکز قصه ما بر جنبه‌های انسانی و روزمره زندگی این شخصیت بود؛ از جمله برنامه‌های روزانه امام (ره) مانند مطالعه، نظافت، دیدارهای خانوادگی، خلوت‌های شخصی و ملاقات‌های رسمی و غیررسمی.

وی تاکید کرد: برخی تصاویر، مانند لحظات درمان یا لحظه فوت امام (ره)، به دلایل اخلاقی و احترام به حریم خصوصی، در فیلم قرار نگرفت. همچنین بخش‌هایی که مربوط به جلسات سیاسی طبقه‌بندی شده بود، به‌دلیل عدم تمرکز ما بر روایت سیاسی، حذف شد زیرا هدف ما نمایش زندگی عادی امام خمینی (ره) بود، نه تحلیل فعالیت‌های خاص سیاسی.

کارگردان این مستند توضیح داد: تصاویر مستند «ملاقات در مدار بسته» مربوط به چهار سال پایانی زندگی امام (ره) بود که هر سال در فصل بهار در بیمارستان بستری می‌شدند. این مساله فرصتی در اختیار ما قرار داد تا سیر تکاملی و تغییرات ایشان را طی این سال‌ها مشاهده کنیم. به‌همین دلیل، رفت‌وآمدها در سال‌های مختلف متفاوت بودند. نکته جالب این است که شاید برخی مسائل روزمره امام (ره) مانند گوش‌دادن به رادیو، در آن سال‌ها برای کسی جذاب نبود اما این جزئیات تصویری واقعی و انسانی از یک چهره جهانی ارائه می‌داد.

وی در ادامه گفت: رفت‌وآمدهای سفرای کشورهای مختلف و خانواده امام (ره) به بیمارستان ازجمله نکات قابل‌توجه مستند بود اما عمداً از پرداختن به جزئیات هویتی افراد خودداری کردیم. مثلاً روی نسبت خانوادگی افراد تمرکز نکردیم، زیرا هدف ما حفظ حریم خصوصی و وفاداری به روایت دوربین مداربسته بود که صرفاً یک ناظر است از این رو به دنبال تحلیل روابط نبودیم.

خلیل‌زاده درباره نسخه‌های مختلف مستند بیان کرد: این مستند ۲ نسخه دارد؛ یک نسخه با پایان‌بندی وصیت‌نامه احمدآقا خمینی و یک نسخه با پایان‌بندی سخنان رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، که نسخه دوم بیشتر دیده شده است.

وی درباره شرایط و بودجه کم ساخت این مستند مطرح کرد: من این مستند را در سال ۹۸ با هزینه بسیار کمی ساختم اما خوشبختانه در این سال‌ها بسیار دیده شده است. در حالی که هر سال در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) حتی یک صحنه از فیلم پرهزینه‌ای مانند «فرزند صبح» جایی به نمایش درنمی‌آید.

این کارگردان با اشاره به اینکه با زاویه دید انسانی و شاعرانه به یک موضوع سیاسی پرداخته است، گفت: در ساخت مستند، زاویه دید بسیار اهمیت دارد. وقتی زاویه دید شما در راستای یک تفکر یا علیه آن باشد، ممکن است درگیر حواشی شوید. اما نگاه ما در «ملاقات در مدار بسته»، شناخت و معرفی شخصیت بدون قضاوت و بدون واسطه بود. دلیل علاقه من به ساخت این مستند، پرداختن به یک سوژه سیاسی با رویکردی غیرسیاسی بود زیرا من نگاهی تاریخی و فراحزبی به یک شخصیت تأثیرگذار در تاریخ داشتم. من فعال سیاسی نیستم که بخواهم موضعی بگیرم، بلکه می‌خواستم روایتی مستند از خلوت‌ها و لحظات خصوصی امام (ره) ارائه کنم. این ویژگی، مستند ما را از آثار سفارشی متمایز می‌کند. این مستند نه در جهت تأیید و نه رد گفتمان خاصی است، بلکه روایتی صادقانه از بخشی نادیده‌شده از زندگی یک شخصیت جهانی را ارائه می‌کند.

خلیل‌زاده در پایان متذکر شد: ما مستندسازان همواره در مواجهه با برخی مدیران و مقامات با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم اما در این مستند، به‌دلیل نگاه انسانی و شاعرانه‌ای که داشتیم به مشکل خاصی برنخوردیم. مثلاً تصویر یک فرد خاص در فیلم بود که به ما گفتند این تصویر را پاک کنیم و ما هم به راحتی پذیرفتیم زیرا خللی در روایت اصلی ایجاد نمی‌کرد. برای من مهم بود که زندگی چندبعدی امام (ره) را به تصویر بکشم.

مستند «ملاقات در مدار بسته» به کارگردانی امیرحسین خلیل‌زاده و مهدی جوزایی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر روایتی نادیده از روزهای پایانی عمر امام راحل را نمایش می‌دهد.

امام خمینی (ره)، چند روز قبل از ارتحالشان در بیمارستان بستری بودند و دوربین مدار بسته‌ای دائماً ایشان را نظاره می‌کرد. تصاویر این دوربین، لحظات خاصی را رقم زده است. روزهای بستری شدن امام خمینی (ره) در بیمارستان از نگاه دوربین مدار بسته اتاق ایشان در این مستند به تصویر کشیده شده است.

پست قبلی

پدیده لیگ برتر پرسپولیسی شد

پست بعدی

قیمت شکر بسته بندی شده اعلام شد

مربوطه پست ها

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران
هنر و فرهنگ

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران

۳۰ تیر ۱۴۰۴
نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران
هنر و فرهنگ

نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران

۳۰ تیر ۱۴۰۴
«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود
هنر و فرهنگ

«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود

۳۰ تیر ۱۴۰۴
نشست هم اندیشی وضعیت قرمز در آمل؛ روایت تلاش کادر درمان در دوران کرونا
هنر و فرهنگ

نشست هم اندیشی وضعیت قرمز در آمل؛ روایت تلاش کادر درمان در دوران کرونا

۳۰ تیر ۱۴۰۴
مروری بر برنامه‌های تئاتری روی زمین‌مانده؛ چه سیاستی در پیش است؟
هنر و فرهنگ

مروری بر برنامه‌های تئاتری روی زمین‌مانده؛ چه سیاستی در پیش است؟

۳۰ تیر ۱۴۰۴
بازپخش مستند «تارکد» با تمرکز بر پرونده‌های امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی
هنر و فرهنگ

بازپخش مستند «تارکد» با تمرکز بر پرونده‌های امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی

۳۰ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 3 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • کشف لاشه 39 قلاده فوک خزری از ابتدای 1404 تاکنون
  • مسکن کارگری؛ وعده‌هایی که روی زمین ماند
  • «سوگلی» قلعه‌نویی به دردسر افتاد
  • هواشناسی هشدار داد: احتمال وزش طوفان در تهران
  • دستیار فرهاد مجیدی مربی سپاهان شد
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.