دانش جوین
پنجشنبه, تیر ۱۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی آرشیو تکنولوژی خودرو

حدود ۴/۵ میلیون خودرو دوگانه سوز در کشور تردد می‌کنند

دنیای خودرو توسط دنیای خودرو
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
در خودرو
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
1
حدود ۴/۵ میلیون خودرو دوگانه سوز در کشور تردد می‌کنند
5
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

معاون اتاق اصناف ایران نیز دراین‌باره تاکید کرد: «هرچند حوادث این صنعت در مقابل دامنه گسترده آن ناچیز است، اما بازتاب نامطلوبی در جامعه داشته و برخی از منتقدان، خودروهای دوگانه‌سوز را بسیار خطرناک توصیف می‌کنند که این تفکر کاملا اشتباه است؛ چراکه تمام حوادث رخداده تاکنون تنها در جایگاه‌های سی‌اِن‌جی و در زمان افزایش فشار مخزن اتفاق افتاده است.»

کاهش مصرف روزانه سی‌اِن‌جی از ۲۳ به حدود ۱۹ میلیون مترمکعب

با وجود احداث بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌اِن‌اجی از اوایل دهه ۸۰، مصرف روزانه این سوخت پاک در چند سال اخیر حدود ۴ میلیون مترمکعب کاهش یافته است؛ کاهش‌ مصرفی که مسئولان صنعت سوخت را به بازنگری در سیاست‌های تبدیل ناوگان، تولید خودروهای دوگانه‌سوز و تقویت زیرساخت‌های سوخت‌رسانی و شارژ خودروهای برقی واداشته است.

طبق اعلام کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مصرف روزانه این سوخت از ۲۳ میلیون مترمکعب به‌حدود ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. افت مصرف اخیر نشان می‌دهد تلاش‌ها برای گسترش استفاده از سوخت سی‌اِن‌جی نیازمند تقویت و سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های مختلف این صنعت است.

ویس‌کرمی تاکید دارد که برای بازگشت روند مصرف سی‌اِن‌اجی به مسیر صعودی، باید در سه حوزه کلیدی شامل تبدیل ناوگان، تولید خودروهای کارخانه‌ای دوگانه‌سوز و احداث و توسعه جایگاه‌های سی‌اِن‌اجی سرمایه‌گذاری شود. نبود انگیزه کافی برای استفاده از این سوخت می‌تواند به فراموشی تدریجی آن در میان مردم و فعالان حمل‌ونقل منجر شود.

یکی از اقدامات مهم در راستای تقویت این صنعت، اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تبدیل ۹۰۰ هزار خودرو عمومی تک‌سوز به دوگانه‌سوز است. تاکنون ۳۵۰ هزار دستگاه از این خودروها به‌صورت رایگان دوگانه‌سوز شده‌اند که می‌تواند به‌تدریج به‌افزایش مصرف سی‌ان‌اجی در کشور کمک کند.

توجه به تنوع‌بخشی در منابع انرژی

طبق آخرین اعلام، روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور توزیع می‌شود که در زمستان به ۳۲۰ میلیون لیتر می‌رسد. این حجم بالا نیازمند ناوگان مجهز و کارآمد برای توزیع است که باید نوسازی و به‌روزرسانی شود. البته توسعه حمل‌ونقل پاک در ایران تنها محدود به گسترش سی‌اِن‌اجی نیست. در همین راستا دولت برنامه‌های جدی برای ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور دارد؛ به‌طوری ‌که بر اساس مصوبات شورای اقتصاد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده گسترده از خودروهای برقی باید با جدیت دنبال شود.

یکی از اقدامات مرتبط با گسترش خودروهای برقی، جایگزینی خودروهای پرمصرف بنزینی با مدل‌های هیبرید و برقی است. این روند می‌تواند به‌کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و بهبود وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ منتهی شود؛ اما تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت گسترده است.

برای پشتیبانی از خودروهای برقی، ایجاد ایستگاه‌های شارژ در نقاط مختلف کشور یک ضرورت حیاتی است.

مسئولان وزارت نفت پیشنهاد داده‌اند جایگاه‌های فعلی عرضه سوخت مایع و سی‌اِن‌اجی به‌عنوان پایگاه‌های مناسب برای نصب تجهیزات شارژ مورد استفاده قرار گیرند. این اقدام می‌تواند موجب صرفه‌جویی در منابع زیرساختی شده و شبکه‌ای گسترده از ایستگاه‌های شارژ را با کمترین هزینه توسعه دهد.

همچنین، این ترکیب چندمنظوره در جایگاه‌ها، امکان انتخاب سوخت را برای مصرف‌کنندگان تسهیل خواهد کرد. در نهایت، آینده صنعت سی‌اِن‌اجی در کشور به‌میزان سرمایه‌گذاری، حمایت دولتی و استقبال عمومی بستگی دارد. با توجه به‌شرایط فعلی و لزوم کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی، بازآرایی سیاست‌های سوختی و توجه به‌تنوع‌بخشی در منابع انرژی می‌تواند ایران را در مسیر توسعه پایدار انرژی قرار دهد.

ضرورت جلوگیری از سوخت‌گیری با مخزن فرسوده

چندی پیش محسن جوهری، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG گفت: «مخازن گاز سی‌اِن‌جی خودروها فرسوده است؛ چراکه برخی از رانندگان توجه خاصی به این موضوع ندارند.»

جوهری افزود: «اگر به‌موقع برای تعویض مخازن فرسوده اقدام شود، ما شاهد بروز برخی حوادث تلخ نبودیم؛ متاسفانه هنوز معاینات فنی درستی روی این نوع از خودروها انجام نمی‌شود.»

وی همچنین گفت: «مصرف‌کنندگان سوخت CNG توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض مخازن خودرو خود را ندارند و دولت باید راهکار درستی برای پرداخت هزینه تعویض این مخازن اتخاذ کند و هر تصمیمی که بدون در نظر گرفتن این موضوع باشد، نتیجه درستی در بر نخواهد داشت.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: «به‌نظر من باید به‌مخازن دارای استاندارد، گواهی سلامت یا معاینه فنی بدهند و باید امکان سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت CNG تنها برای خودروهای دارای معاینه فنی معتبر فراهم شود.»

جوهری تاکید کرد: «راهکار فوری جلوگیری از تکرار این حوادث، نصب دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه‌فنی ایران) و سامانه IRNGV (سامانه جامع خودروهای گازسوز) در جایگاه‌های CNG برای شناسایی و هدایت خودروهای پرخطر و فاقد معاینه فنی به‌مراکز معاینه‌فنی و آزمون مخازن CNG همراه با اختصاص منابع مالی مورد نیاز از طرف دولت برای تعویض رایگان مخازن فرسوده است.» رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور در پایان بیان کرد: «در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون‌دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد، تاریخ اعتبار حدود یک‌میلیون دستگاه منقضی شده و مخازن بسیاری از این خودروها به‌دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد.»

معاون اتاق اصناف ایران نیز دراین‌باره تاکید کرد: «هرچند حوادث این صنعت در مقابل دامنه گسترده آن ناچیز است، اما بازتاب نامطلوبی در جامعه داشته و برخی از منتقدان، خودروهای دوگانه‌سوز را بسیار خطرناک توصیف می‌کنند که این تفکر کاملا اشتباه است؛ چراکه تمام حوادث رخداده تاکنون تنها در جایگاه‌های سی‌اِن‌جی و در زمان افزایش فشار مخزن اتفاق افتاده است.»

کاهش مصرف روزانه سی‌اِن‌جی از ۲۳ به حدود ۱۹ میلیون مترمکعب

با وجود احداث بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌اِن‌اجی از اوایل دهه ۸۰، مصرف روزانه این سوخت پاک در چند سال اخیر حدود ۴ میلیون مترمکعب کاهش یافته است؛ کاهش‌ مصرفی که مسئولان صنعت سوخت را به بازنگری در سیاست‌های تبدیل ناوگان، تولید خودروهای دوگانه‌سوز و تقویت زیرساخت‌های سوخت‌رسانی و شارژ خودروهای برقی واداشته است.

طبق اعلام کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مصرف روزانه این سوخت از ۲۳ میلیون مترمکعب به‌حدود ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. افت مصرف اخیر نشان می‌دهد تلاش‌ها برای گسترش استفاده از سوخت سی‌اِن‌جی نیازمند تقویت و سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های مختلف این صنعت است.

ویس‌کرمی تاکید دارد که برای بازگشت روند مصرف سی‌اِن‌اجی به مسیر صعودی، باید در سه حوزه کلیدی شامل تبدیل ناوگان، تولید خودروهای کارخانه‌ای دوگانه‌سوز و احداث و توسعه جایگاه‌های سی‌اِن‌اجی سرمایه‌گذاری شود. نبود انگیزه کافی برای استفاده از این سوخت می‌تواند به فراموشی تدریجی آن در میان مردم و فعالان حمل‌ونقل منجر شود.

یکی از اقدامات مهم در راستای تقویت این صنعت، اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تبدیل ۹۰۰ هزار خودرو عمومی تک‌سوز به دوگانه‌سوز است. تاکنون ۳۵۰ هزار دستگاه از این خودروها به‌صورت رایگان دوگانه‌سوز شده‌اند که می‌تواند به‌تدریج به‌افزایش مصرف سی‌ان‌اجی در کشور کمک کند.

توجه به تنوع‌بخشی در منابع انرژی

طبق آخرین اعلام، روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور توزیع می‌شود که در زمستان به ۳۲۰ میلیون لیتر می‌رسد. این حجم بالا نیازمند ناوگان مجهز و کارآمد برای توزیع است که باید نوسازی و به‌روزرسانی شود. البته توسعه حمل‌ونقل پاک در ایران تنها محدود به گسترش سی‌اِن‌اجی نیست. در همین راستا دولت برنامه‌های جدی برای ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور دارد؛ به‌طوری ‌که بر اساس مصوبات شورای اقتصاد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده گسترده از خودروهای برقی باید با جدیت دنبال شود.

یکی از اقدامات مرتبط با گسترش خودروهای برقی، جایگزینی خودروهای پرمصرف بنزینی با مدل‌های هیبرید و برقی است. این روند می‌تواند به‌کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و بهبود وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ منتهی شود؛ اما تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت گسترده است.

برای پشتیبانی از خودروهای برقی، ایجاد ایستگاه‌های شارژ در نقاط مختلف کشور یک ضرورت حیاتی است.

مسئولان وزارت نفت پیشنهاد داده‌اند جایگاه‌های فعلی عرضه سوخت مایع و سی‌اِن‌اجی به‌عنوان پایگاه‌های مناسب برای نصب تجهیزات شارژ مورد استفاده قرار گیرند. این اقدام می‌تواند موجب صرفه‌جویی در منابع زیرساختی شده و شبکه‌ای گسترده از ایستگاه‌های شارژ را با کمترین هزینه توسعه دهد.

همچنین، این ترکیب چندمنظوره در جایگاه‌ها، امکان انتخاب سوخت را برای مصرف‌کنندگان تسهیل خواهد کرد. در نهایت، آینده صنعت سی‌اِن‌اجی در کشور به‌میزان سرمایه‌گذاری، حمایت دولتی و استقبال عمومی بستگی دارد. با توجه به‌شرایط فعلی و لزوم کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی، بازآرایی سیاست‌های سوختی و توجه به‌تنوع‌بخشی در منابع انرژی می‌تواند ایران را در مسیر توسعه پایدار انرژی قرار دهد.

ضرورت جلوگیری از سوخت‌گیری با مخزن فرسوده

چندی پیش محسن جوهری، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG گفت: «مخازن گاز سی‌اِن‌جی خودروها فرسوده است؛ چراکه برخی از رانندگان توجه خاصی به این موضوع ندارند.»

جوهری افزود: «اگر به‌موقع برای تعویض مخازن فرسوده اقدام شود، ما شاهد بروز برخی حوادث تلخ نبودیم؛ متاسفانه هنوز معاینات فنی درستی روی این نوع از خودروها انجام نمی‌شود.»

وی همچنین گفت: «مصرف‌کنندگان سوخت CNG توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض مخازن خودرو خود را ندارند و دولت باید راهکار درستی برای پرداخت هزینه تعویض این مخازن اتخاذ کند و هر تصمیمی که بدون در نظر گرفتن این موضوع باشد، نتیجه درستی در بر نخواهد داشت.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: «به‌نظر من باید به‌مخازن دارای استاندارد، گواهی سلامت یا معاینه فنی بدهند و باید امکان سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت CNG تنها برای خودروهای دارای معاینه فنی معتبر فراهم شود.»

جوهری تاکید کرد: «راهکار فوری جلوگیری از تکرار این حوادث، نصب دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه‌فنی ایران) و سامانه IRNGV (سامانه جامع خودروهای گازسوز) در جایگاه‌های CNG برای شناسایی و هدایت خودروهای پرخطر و فاقد معاینه فنی به‌مراکز معاینه‌فنی و آزمون مخازن CNG همراه با اختصاص منابع مالی مورد نیاز از طرف دولت برای تعویض رایگان مخازن فرسوده است.» رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور در پایان بیان کرد: «در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون‌دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد، تاریخ اعتبار حدود یک‌میلیون دستگاه منقضی شده و مخازن بسیاری از این خودروها به‌دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد.»

اخبارجدیدترین

تحویل فوری یا کوتاه‌مدت، راهکار عبور از رکود بازار

رقابت سخت در بازار سوخت‌های دریایی

گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟

معاون اتاق اصناف ایران نیز دراین‌باره تاکید کرد: «هرچند حوادث این صنعت در مقابل دامنه گسترده آن ناچیز است، اما بازتاب نامطلوبی در جامعه داشته و برخی از منتقدان، خودروهای دوگانه‌سوز را بسیار خطرناک توصیف می‌کنند که این تفکر کاملا اشتباه است؛ چراکه تمام حوادث رخداده تاکنون تنها در جایگاه‌های سی‌اِن‌جی و در زمان افزایش فشار مخزن اتفاق افتاده است.»

کاهش مصرف روزانه سی‌اِن‌جی از ۲۳ به حدود ۱۹ میلیون مترمکعب

با وجود احداث بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌اِن‌اجی از اوایل دهه ۸۰، مصرف روزانه این سوخت پاک در چند سال اخیر حدود ۴ میلیون مترمکعب کاهش یافته است؛ کاهش‌ مصرفی که مسئولان صنعت سوخت را به بازنگری در سیاست‌های تبدیل ناوگان، تولید خودروهای دوگانه‌سوز و تقویت زیرساخت‌های سوخت‌رسانی و شارژ خودروهای برقی واداشته است.

طبق اعلام کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مصرف روزانه این سوخت از ۲۳ میلیون مترمکعب به‌حدود ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. افت مصرف اخیر نشان می‌دهد تلاش‌ها برای گسترش استفاده از سوخت سی‌اِن‌جی نیازمند تقویت و سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های مختلف این صنعت است.

ویس‌کرمی تاکید دارد که برای بازگشت روند مصرف سی‌اِن‌اجی به مسیر صعودی، باید در سه حوزه کلیدی شامل تبدیل ناوگان، تولید خودروهای کارخانه‌ای دوگانه‌سوز و احداث و توسعه جایگاه‌های سی‌اِن‌اجی سرمایه‌گذاری شود. نبود انگیزه کافی برای استفاده از این سوخت می‌تواند به فراموشی تدریجی آن در میان مردم و فعالان حمل‌ونقل منجر شود.

یکی از اقدامات مهم در راستای تقویت این صنعت، اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تبدیل ۹۰۰ هزار خودرو عمومی تک‌سوز به دوگانه‌سوز است. تاکنون ۳۵۰ هزار دستگاه از این خودروها به‌صورت رایگان دوگانه‌سوز شده‌اند که می‌تواند به‌تدریج به‌افزایش مصرف سی‌ان‌اجی در کشور کمک کند.

توجه به تنوع‌بخشی در منابع انرژی

طبق آخرین اعلام، روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور توزیع می‌شود که در زمستان به ۳۲۰ میلیون لیتر می‌رسد. این حجم بالا نیازمند ناوگان مجهز و کارآمد برای توزیع است که باید نوسازی و به‌روزرسانی شود. البته توسعه حمل‌ونقل پاک در ایران تنها محدود به گسترش سی‌اِن‌اجی نیست. در همین راستا دولت برنامه‌های جدی برای ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور دارد؛ به‌طوری ‌که بر اساس مصوبات شورای اقتصاد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده گسترده از خودروهای برقی باید با جدیت دنبال شود.

یکی از اقدامات مرتبط با گسترش خودروهای برقی، جایگزینی خودروهای پرمصرف بنزینی با مدل‌های هیبرید و برقی است. این روند می‌تواند به‌کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و بهبود وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ منتهی شود؛ اما تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت گسترده است.

برای پشتیبانی از خودروهای برقی، ایجاد ایستگاه‌های شارژ در نقاط مختلف کشور یک ضرورت حیاتی است.

مسئولان وزارت نفت پیشنهاد داده‌اند جایگاه‌های فعلی عرضه سوخت مایع و سی‌اِن‌اجی به‌عنوان پایگاه‌های مناسب برای نصب تجهیزات شارژ مورد استفاده قرار گیرند. این اقدام می‌تواند موجب صرفه‌جویی در منابع زیرساختی شده و شبکه‌ای گسترده از ایستگاه‌های شارژ را با کمترین هزینه توسعه دهد.

همچنین، این ترکیب چندمنظوره در جایگاه‌ها، امکان انتخاب سوخت را برای مصرف‌کنندگان تسهیل خواهد کرد. در نهایت، آینده صنعت سی‌اِن‌اجی در کشور به‌میزان سرمایه‌گذاری، حمایت دولتی و استقبال عمومی بستگی دارد. با توجه به‌شرایط فعلی و لزوم کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی، بازآرایی سیاست‌های سوختی و توجه به‌تنوع‌بخشی در منابع انرژی می‌تواند ایران را در مسیر توسعه پایدار انرژی قرار دهد.

ضرورت جلوگیری از سوخت‌گیری با مخزن فرسوده

چندی پیش محسن جوهری، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG گفت: «مخازن گاز سی‌اِن‌جی خودروها فرسوده است؛ چراکه برخی از رانندگان توجه خاصی به این موضوع ندارند.»

جوهری افزود: «اگر به‌موقع برای تعویض مخازن فرسوده اقدام شود، ما شاهد بروز برخی حوادث تلخ نبودیم؛ متاسفانه هنوز معاینات فنی درستی روی این نوع از خودروها انجام نمی‌شود.»

وی همچنین گفت: «مصرف‌کنندگان سوخت CNG توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض مخازن خودرو خود را ندارند و دولت باید راهکار درستی برای پرداخت هزینه تعویض این مخازن اتخاذ کند و هر تصمیمی که بدون در نظر گرفتن این موضوع باشد، نتیجه درستی در بر نخواهد داشت.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: «به‌نظر من باید به‌مخازن دارای استاندارد، گواهی سلامت یا معاینه فنی بدهند و باید امکان سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت CNG تنها برای خودروهای دارای معاینه فنی معتبر فراهم شود.»

جوهری تاکید کرد: «راهکار فوری جلوگیری از تکرار این حوادث، نصب دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه‌فنی ایران) و سامانه IRNGV (سامانه جامع خودروهای گازسوز) در جایگاه‌های CNG برای شناسایی و هدایت خودروهای پرخطر و فاقد معاینه فنی به‌مراکز معاینه‌فنی و آزمون مخازن CNG همراه با اختصاص منابع مالی مورد نیاز از طرف دولت برای تعویض رایگان مخازن فرسوده است.» رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور در پایان بیان کرد: «در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون‌دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد، تاریخ اعتبار حدود یک‌میلیون دستگاه منقضی شده و مخازن بسیاری از این خودروها به‌دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد.»

معاون اتاق اصناف ایران نیز دراین‌باره تاکید کرد: «هرچند حوادث این صنعت در مقابل دامنه گسترده آن ناچیز است، اما بازتاب نامطلوبی در جامعه داشته و برخی از منتقدان، خودروهای دوگانه‌سوز را بسیار خطرناک توصیف می‌کنند که این تفکر کاملا اشتباه است؛ چراکه تمام حوادث رخداده تاکنون تنها در جایگاه‌های سی‌اِن‌جی و در زمان افزایش فشار مخزن اتفاق افتاده است.»

کاهش مصرف روزانه سی‌اِن‌جی از ۲۳ به حدود ۱۹ میلیون مترمکعب

با وجود احداث بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌اِن‌اجی از اوایل دهه ۸۰، مصرف روزانه این سوخت پاک در چند سال اخیر حدود ۴ میلیون مترمکعب کاهش یافته است؛ کاهش‌ مصرفی که مسئولان صنعت سوخت را به بازنگری در سیاست‌های تبدیل ناوگان، تولید خودروهای دوگانه‌سوز و تقویت زیرساخت‌های سوخت‌رسانی و شارژ خودروهای برقی واداشته است.

طبق اعلام کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مصرف روزانه این سوخت از ۲۳ میلیون مترمکعب به‌حدود ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. افت مصرف اخیر نشان می‌دهد تلاش‌ها برای گسترش استفاده از سوخت سی‌اِن‌جی نیازمند تقویت و سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های مختلف این صنعت است.

ویس‌کرمی تاکید دارد که برای بازگشت روند مصرف سی‌اِن‌اجی به مسیر صعودی، باید در سه حوزه کلیدی شامل تبدیل ناوگان، تولید خودروهای کارخانه‌ای دوگانه‌سوز و احداث و توسعه جایگاه‌های سی‌اِن‌اجی سرمایه‌گذاری شود. نبود انگیزه کافی برای استفاده از این سوخت می‌تواند به فراموشی تدریجی آن در میان مردم و فعالان حمل‌ونقل منجر شود.

یکی از اقدامات مهم در راستای تقویت این صنعت، اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تبدیل ۹۰۰ هزار خودرو عمومی تک‌سوز به دوگانه‌سوز است. تاکنون ۳۵۰ هزار دستگاه از این خودروها به‌صورت رایگان دوگانه‌سوز شده‌اند که می‌تواند به‌تدریج به‌افزایش مصرف سی‌ان‌اجی در کشور کمک کند.

توجه به تنوع‌بخشی در منابع انرژی

طبق آخرین اعلام، روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور توزیع می‌شود که در زمستان به ۳۲۰ میلیون لیتر می‌رسد. این حجم بالا نیازمند ناوگان مجهز و کارآمد برای توزیع است که باید نوسازی و به‌روزرسانی شود. البته توسعه حمل‌ونقل پاک در ایران تنها محدود به گسترش سی‌اِن‌اجی نیست. در همین راستا دولت برنامه‌های جدی برای ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور دارد؛ به‌طوری ‌که بر اساس مصوبات شورای اقتصاد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده گسترده از خودروهای برقی باید با جدیت دنبال شود.

یکی از اقدامات مرتبط با گسترش خودروهای برقی، جایگزینی خودروهای پرمصرف بنزینی با مدل‌های هیبرید و برقی است. این روند می‌تواند به‌کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و بهبود وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ منتهی شود؛ اما تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت گسترده است.

برای پشتیبانی از خودروهای برقی، ایجاد ایستگاه‌های شارژ در نقاط مختلف کشور یک ضرورت حیاتی است.

مسئولان وزارت نفت پیشنهاد داده‌اند جایگاه‌های فعلی عرضه سوخت مایع و سی‌اِن‌اجی به‌عنوان پایگاه‌های مناسب برای نصب تجهیزات شارژ مورد استفاده قرار گیرند. این اقدام می‌تواند موجب صرفه‌جویی در منابع زیرساختی شده و شبکه‌ای گسترده از ایستگاه‌های شارژ را با کمترین هزینه توسعه دهد.

همچنین، این ترکیب چندمنظوره در جایگاه‌ها، امکان انتخاب سوخت را برای مصرف‌کنندگان تسهیل خواهد کرد. در نهایت، آینده صنعت سی‌اِن‌اجی در کشور به‌میزان سرمایه‌گذاری، حمایت دولتی و استقبال عمومی بستگی دارد. با توجه به‌شرایط فعلی و لزوم کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی، بازآرایی سیاست‌های سوختی و توجه به‌تنوع‌بخشی در منابع انرژی می‌تواند ایران را در مسیر توسعه پایدار انرژی قرار دهد.

ضرورت جلوگیری از سوخت‌گیری با مخزن فرسوده

چندی پیش محسن جوهری، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG گفت: «مخازن گاز سی‌اِن‌جی خودروها فرسوده است؛ چراکه برخی از رانندگان توجه خاصی به این موضوع ندارند.»

جوهری افزود: «اگر به‌موقع برای تعویض مخازن فرسوده اقدام شود، ما شاهد بروز برخی حوادث تلخ نبودیم؛ متاسفانه هنوز معاینات فنی درستی روی این نوع از خودروها انجام نمی‌شود.»

وی همچنین گفت: «مصرف‌کنندگان سوخت CNG توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض مخازن خودرو خود را ندارند و دولت باید راهکار درستی برای پرداخت هزینه تعویض این مخازن اتخاذ کند و هر تصمیمی که بدون در نظر گرفتن این موضوع باشد، نتیجه درستی در بر نخواهد داشت.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: «به‌نظر من باید به‌مخازن دارای استاندارد، گواهی سلامت یا معاینه فنی بدهند و باید امکان سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت CNG تنها برای خودروهای دارای معاینه فنی معتبر فراهم شود.»

جوهری تاکید کرد: «راهکار فوری جلوگیری از تکرار این حوادث، نصب دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه‌فنی ایران) و سامانه IRNGV (سامانه جامع خودروهای گازسوز) در جایگاه‌های CNG برای شناسایی و هدایت خودروهای پرخطر و فاقد معاینه فنی به‌مراکز معاینه‌فنی و آزمون مخازن CNG همراه با اختصاص منابع مالی مورد نیاز از طرف دولت برای تعویض رایگان مخازن فرسوده است.» رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور در پایان بیان کرد: «در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون‌دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد، تاریخ اعتبار حدود یک‌میلیون دستگاه منقضی شده و مخازن بسیاری از این خودروها به‌دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد.»

پست قبلی

لوازم یدکی ام جی ؛ ترکیبی از کیفیت، دوام و اصالت

پست بعدی

چالش‌های تولید و واردات در مدرن‌ترین کشور آفریقایی

مربوطه پست ها

خودرو

تحویل فوری یا کوتاه‌مدت، راهکار عبور از رکود بازار

۱۷ تیر ۱۴۰۴
رقابت سخت در بازار سوخت‌های دریایی
خودرو

رقابت سخت در بازار سوخت‌های دریایی

۱۷ تیر ۱۴۰۴
گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟
خودرو

گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟

۱۷ تیر ۱۴۰۴
تایرساز هندی به فکر جوانان مجارستانی باشگاه «منچستر»
خودرو

تایرساز هندی به فکر جوانان مجارستانی باشگاه «منچستر»

۱۷ تیر ۱۴۰۴
فعالیت بدون وقفه خدمات برند لوکس خودروهای اکستریم و ارائه بازدید فنی رایگان در سراسر کشور
خودرو

فعالیت بدون وقفه خدمات برند لوکس خودروهای اکستریم و ارائه بازدید فنی رایگان در سراسر کشور

۱۷ تیر ۱۴۰۴
اکستریم LX؛ تجلی طراحی مدرن، توان فنی برجسته و تجربه رانندگی متمایز برای جوانان مدرن
خودرو

اکستریم LX؛ تجلی طراحی مدرن، توان فنی برجسته و تجربه رانندگی متمایز برای جوانان مدرن

۱۷ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 19 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • چالش شناخت مخاطب؛ برخی تصور می‌کنند تئاتر عروسکی فقط برای کودکان است!
  • قصه انتشار آلبومی که بدون هیاهو تولید شد؛ این موسیقی را تنها بشنوید
  • مایکل شنون: هرگز ترامپ را رئیس جمهور آمریکا نمی‌دانم
  • بازیگر غایب در کن سرانجام جایزه‌اش را از ژولیت بینوش گرفت
  • تاریخ جدید ورکشاپ «رو در رو» اعلام شد؛ نقاشی در ستایش صلح و هنر
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.