دانش جوین
شنبه, تیر ۲۸, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

خردمندان: برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشت

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
0
خردمندان: برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشت
2
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، سید محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم سینمایی «ناتور دشت» که روز گذشته ۱۶ اردیبهشت در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اکران شد، با حضور در نشست پرسش و پاسخ با فیلمسازان گفت: من فیلمسازی را از جشنواره ۱۰۰ شروع کردم. از این جشنواره ممنونم چون اولین فرصت دیده شدن را در این جشنواره کسب کردم، جایزه گرفتم، کارهایم دیده شدند و به من اعتماد شد. خودم را مدیون این جشنواره می‌دانم و در هر کسوتی تمام قد به این جشنواره خدمت می‌کنم.

خردمندان بیان کرد: نگاهم این است که فیلم ۱۰۰ ثانیه خودش یک مقصد است. دوست داشتم هنوز فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازم چون به ساختن این نوع فیلم‌ها خیلی علاقه مند هستم.

وی در پاسخ به این سوال که در ادامه فیلمنامه «ناتور دشت» چه اتفاقی می‌افتد، ادامه داد: در فیلمنامه‌نویسی ۲ مقوله داریم؛ پیش داستان و پس داستان. فیلم‌های خوب فیلم‌هایی هستند که پیش‌داستان مهیجی داشته باشد. در چنین فیلمنامه‌هایی شروع از وسط بحران است. بخشی هم پس داستان است یعنی وقتی فیلم تمام می‌شود در واقع تمام نمی‌شود بلکه در تخیل مخاطب می‌تواند ادامه یابد. اگر فیلمی تمام شد و مخاطب ذهنش درگیر ادامه داستان نشد یعنی پس‌داستان خوبی نداشته است. این مخاطب است که تخیل می‌کند ادامه این داستان چیست. از نظر من به عنوان فیلمساز این فیلم در همین نقطه تمام شده است.

این فیلمساز درباره اینکه فیلمنامه «ناتور دشت» چقدر واقعی و چقدر خیالی است، بیان کرد: اثر هنری ترکیبی از تخیل و واقعیت است. اول باید یک واقعیت پتانسیل داشته باشد که بتوان درباره آن خیال‌پردازی کرد؛ چیزی که به عنوان متریال اولیه نیاز است. در ماجرای روستای کلاله، تلاش‌های مردمی را وام گرفتیم و آن را به بخشی از درام داستان تبدیل کردیم.

وی اظهار کرد: به نظر من برای ورود به هر مرحله‌ای به جسارت نیاز است. وقتی می‌خواهید اولین فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای خود را بسازید هم جسارت می‌خواهید. گاهی استعداد و سواد هست اما ترسی وجود دارد که ناشناخته است و جسارت را از فرد می‌گیرد. برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشته باشیم. ممکن است در این مسیر شکست هم بخورید اما جسارت بخشی از سوخت حرکتی ما است که باید در هر مرحله‌ای وجود داشته باشد. حداقل تکلیف با خودتان معلوم می‌شود و می‌فهمید که استعداد دارید یا ندارید.

خردمندان: برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشت

کارگردان «ناتور دشت» افزود: خیلی‌ها از قضاوت شدن می‌ترسند. برای فیلمساز شدن نباید ترسید. باید فیلمتان را بسازید بعد به نقدها گوش کنید و خودتان را به مسیر درست برسانید. اینکه هیچ‌وقت فیلم نسازید کار درستی نیست بلکه باید فیلم را بسازید تا ایرادهای کارتان را متوجه شوید.

خردمندان گفت: برای ساختن فیلم کوتاه به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است یک داستان کوتاه و عمیق داشته باشیم و بتوانیم ساختار و مهندسی یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای را به تولید برسانیم. اولین فیلم‌های من را مادربزرگ، پدربزرگ و خاله خدابیامرزم بازی کردند.

وی در پاسخ به اینکه چطور باید به ایده فیلم‌های کوتاه کوتاه رسید، گفت: وقتی می‌خواهید فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازید باید کاشف لحظه‌هایی باشید که به درد این دسته از تولیدها می‌خورد. در زندگی ما لحظه‌هایی وجود دارد که ما قبل و بعد آن آدم‌های دیگری می‌شویم. باید در زندگی خودمان و اطرافیانمان بگردیم و این لحظه‌ها را پیدا کنیم و با دراماتیزه کردن آن، به ایده فیلم کوتاه برسیم.

این کارگردان سینما اظهار کرد: مهندسی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای متفاوت‌تر از فیلم کوتاه و بلند است زیرا فرصت بیان داستان کمتر است. در چنین تولیدهایی وقت شخصیت‌پردازی نیست و فیلم در موقعیت رخ می‌دهد. با تمرین کردن می‌توان به این ایده‌ها رسید. ساختار فیلم‌هایی ۱۰۰ ثانیه‌ای باید پایان‌بندی غافلگیرکننده داشته و ما را به فکر فرو ببرد.

خردمندان گفت: اگر بتوانید یاد بگیرید در ۱۰۰ ثانیه فیلم بسازید، مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و تکلیفتان را با فیلم روشن کنید، هر تولید دیگری می‌توانید انجام دهید. در فیلم بلند برای من هر سکانس یک فیلم کوتاه بود. تمرین ایجاز که در ساخت فیلم‌کوتاه انجام داده بودم در فیلمنامه نویسی به من کمک کرد که اضافات را دور بریزم. این موضوع باعث صرفه‌جویی بسیار در هزینه‌ها می‌شود.

وی به سینماگران جوان توصیه کرد: کتاب نظری را فراموش کنید و تا می‌توانید داستان بخوانید. من حسرتم این است که در سال‌هایی که وقت داشتم، ای کاش به جای ۲ هزار داستان، ۵ هزار داستان می‌خواندم. داستان‌ها ذهن را روایی می‌کنند، به شما زاویه‌دید می‌دهند و تجربه‌هایی می‌کنید بدون اینکه هزینه کنید.

خردمندان در پایان بیان کرد: در ساخت فیلم‌هایم تا ۸۵ درصد به متن وفادارم و تقریباً ۱۵ درصد برای صحنه در فیلمنامه فکر می‌کنم. همیشه این آمادگی را دارم که در صحنه چیزهایی عوض شود. خصوصاً ستاره و بازیگر برجسته، ایده‌هایی دارد که روی آن کار کرده است. باید کارگردان آمادگی این را داشته باشد که با بازیگر و حتی لوکیشن منطبق شود.

نمایش فیلم سینمایی و نشست‌پرسش و پاسخ با کارگردان اثر، امشب ۱۷ اردیبهشت با حضور محمود کریمی و نمایش فیلم سینمایی «بچه مردم» و پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور رسول صدرعاملی و نمایش فیلم «زیبا صدایم کن» در چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، سید محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم سینمایی «ناتور دشت» که روز گذشته ۱۶ اردیبهشت در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اکران شد، با حضور در نشست پرسش و پاسخ با فیلمسازان گفت: من فیلمسازی را از جشنواره ۱۰۰ شروع کردم. از این جشنواره ممنونم چون اولین فرصت دیده شدن را در این جشنواره کسب کردم، جایزه گرفتم، کارهایم دیده شدند و به من اعتماد شد. خودم را مدیون این جشنواره می‌دانم و در هر کسوتی تمام قد به این جشنواره خدمت می‌کنم.

خردمندان بیان کرد: نگاهم این است که فیلم ۱۰۰ ثانیه خودش یک مقصد است. دوست داشتم هنوز فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازم چون به ساختن این نوع فیلم‌ها خیلی علاقه مند هستم.

وی در پاسخ به این سوال که در ادامه فیلمنامه «ناتور دشت» چه اتفاقی می‌افتد، ادامه داد: در فیلمنامه‌نویسی ۲ مقوله داریم؛ پیش داستان و پس داستان. فیلم‌های خوب فیلم‌هایی هستند که پیش‌داستان مهیجی داشته باشد. در چنین فیلمنامه‌هایی شروع از وسط بحران است. بخشی هم پس داستان است یعنی وقتی فیلم تمام می‌شود در واقع تمام نمی‌شود بلکه در تخیل مخاطب می‌تواند ادامه یابد. اگر فیلمی تمام شد و مخاطب ذهنش درگیر ادامه داستان نشد یعنی پس‌داستان خوبی نداشته است. این مخاطب است که تخیل می‌کند ادامه این داستان چیست. از نظر من به عنوان فیلمساز این فیلم در همین نقطه تمام شده است.

این فیلمساز درباره اینکه فیلمنامه «ناتور دشت» چقدر واقعی و چقدر خیالی است، بیان کرد: اثر هنری ترکیبی از تخیل و واقعیت است. اول باید یک واقعیت پتانسیل داشته باشد که بتوان درباره آن خیال‌پردازی کرد؛ چیزی که به عنوان متریال اولیه نیاز است. در ماجرای روستای کلاله، تلاش‌های مردمی را وام گرفتیم و آن را به بخشی از درام داستان تبدیل کردیم.

وی اظهار کرد: به نظر من برای ورود به هر مرحله‌ای به جسارت نیاز است. وقتی می‌خواهید اولین فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای خود را بسازید هم جسارت می‌خواهید. گاهی استعداد و سواد هست اما ترسی وجود دارد که ناشناخته است و جسارت را از فرد می‌گیرد. برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشته باشیم. ممکن است در این مسیر شکست هم بخورید اما جسارت بخشی از سوخت حرکتی ما است که باید در هر مرحله‌ای وجود داشته باشد. حداقل تکلیف با خودتان معلوم می‌شود و می‌فهمید که استعداد دارید یا ندارید.

خردمندان: برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشت

کارگردان «ناتور دشت» افزود: خیلی‌ها از قضاوت شدن می‌ترسند. برای فیلمساز شدن نباید ترسید. باید فیلمتان را بسازید بعد به نقدها گوش کنید و خودتان را به مسیر درست برسانید. اینکه هیچ‌وقت فیلم نسازید کار درستی نیست بلکه باید فیلم را بسازید تا ایرادهای کارتان را متوجه شوید.

خردمندان گفت: برای ساختن فیلم کوتاه به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است یک داستان کوتاه و عمیق داشته باشیم و بتوانیم ساختار و مهندسی یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای را به تولید برسانیم. اولین فیلم‌های من را مادربزرگ، پدربزرگ و خاله خدابیامرزم بازی کردند.

وی در پاسخ به اینکه چطور باید به ایده فیلم‌های کوتاه کوتاه رسید، گفت: وقتی می‌خواهید فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازید باید کاشف لحظه‌هایی باشید که به درد این دسته از تولیدها می‌خورد. در زندگی ما لحظه‌هایی وجود دارد که ما قبل و بعد آن آدم‌های دیگری می‌شویم. باید در زندگی خودمان و اطرافیانمان بگردیم و این لحظه‌ها را پیدا کنیم و با دراماتیزه کردن آن، به ایده فیلم کوتاه برسیم.

این کارگردان سینما اظهار کرد: مهندسی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای متفاوت‌تر از فیلم کوتاه و بلند است زیرا فرصت بیان داستان کمتر است. در چنین تولیدهایی وقت شخصیت‌پردازی نیست و فیلم در موقعیت رخ می‌دهد. با تمرین کردن می‌توان به این ایده‌ها رسید. ساختار فیلم‌هایی ۱۰۰ ثانیه‌ای باید پایان‌بندی غافلگیرکننده داشته و ما را به فکر فرو ببرد.

خردمندان گفت: اگر بتوانید یاد بگیرید در ۱۰۰ ثانیه فیلم بسازید، مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و تکلیفتان را با فیلم روشن کنید، هر تولید دیگری می‌توانید انجام دهید. در فیلم بلند برای من هر سکانس یک فیلم کوتاه بود. تمرین ایجاز که در ساخت فیلم‌کوتاه انجام داده بودم در فیلمنامه نویسی به من کمک کرد که اضافات را دور بریزم. این موضوع باعث صرفه‌جویی بسیار در هزینه‌ها می‌شود.

وی به سینماگران جوان توصیه کرد: کتاب نظری را فراموش کنید و تا می‌توانید داستان بخوانید. من حسرتم این است که در سال‌هایی که وقت داشتم، ای کاش به جای ۲ هزار داستان، ۵ هزار داستان می‌خواندم. داستان‌ها ذهن را روایی می‌کنند، به شما زاویه‌دید می‌دهند و تجربه‌هایی می‌کنید بدون اینکه هزینه کنید.

خردمندان در پایان بیان کرد: در ساخت فیلم‌هایم تا ۸۵ درصد به متن وفادارم و تقریباً ۱۵ درصد برای صحنه در فیلمنامه فکر می‌کنم. همیشه این آمادگی را دارم که در صحنه چیزهایی عوض شود. خصوصاً ستاره و بازیگر برجسته، ایده‌هایی دارد که روی آن کار کرده است. باید کارگردان آمادگی این را داشته باشد که با بازیگر و حتی لوکیشن منطبق شود.

نمایش فیلم سینمایی و نشست‌پرسش و پاسخ با کارگردان اثر، امشب ۱۷ اردیبهشت با حضور محمود کریمی و نمایش فیلم سینمایی «بچه مردم» و پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور رسول صدرعاملی و نمایش فیلم «زیبا صدایم کن» در چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ ادامه خواهد یافت.

اخبارجدیدترین

صدای حقیقت خاموش نمی‌شود؛ سلاح ما میکروفن ماست

«مهمان‌کُشی» روزهای پایانی تیر روی آنتن می‌رود

حضور نمایش رادیویی «فریگیس» با داستانی از شاهنامه در ای‌بی‌یو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، سید محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم سینمایی «ناتور دشت» که روز گذشته ۱۶ اردیبهشت در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اکران شد، با حضور در نشست پرسش و پاسخ با فیلمسازان گفت: من فیلمسازی را از جشنواره ۱۰۰ شروع کردم. از این جشنواره ممنونم چون اولین فرصت دیده شدن را در این جشنواره کسب کردم، جایزه گرفتم، کارهایم دیده شدند و به من اعتماد شد. خودم را مدیون این جشنواره می‌دانم و در هر کسوتی تمام قد به این جشنواره خدمت می‌کنم.

خردمندان بیان کرد: نگاهم این است که فیلم ۱۰۰ ثانیه خودش یک مقصد است. دوست داشتم هنوز فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازم چون به ساختن این نوع فیلم‌ها خیلی علاقه مند هستم.

وی در پاسخ به این سوال که در ادامه فیلمنامه «ناتور دشت» چه اتفاقی می‌افتد، ادامه داد: در فیلمنامه‌نویسی ۲ مقوله داریم؛ پیش داستان و پس داستان. فیلم‌های خوب فیلم‌هایی هستند که پیش‌داستان مهیجی داشته باشد. در چنین فیلمنامه‌هایی شروع از وسط بحران است. بخشی هم پس داستان است یعنی وقتی فیلم تمام می‌شود در واقع تمام نمی‌شود بلکه در تخیل مخاطب می‌تواند ادامه یابد. اگر فیلمی تمام شد و مخاطب ذهنش درگیر ادامه داستان نشد یعنی پس‌داستان خوبی نداشته است. این مخاطب است که تخیل می‌کند ادامه این داستان چیست. از نظر من به عنوان فیلمساز این فیلم در همین نقطه تمام شده است.

این فیلمساز درباره اینکه فیلمنامه «ناتور دشت» چقدر واقعی و چقدر خیالی است، بیان کرد: اثر هنری ترکیبی از تخیل و واقعیت است. اول باید یک واقعیت پتانسیل داشته باشد که بتوان درباره آن خیال‌پردازی کرد؛ چیزی که به عنوان متریال اولیه نیاز است. در ماجرای روستای کلاله، تلاش‌های مردمی را وام گرفتیم و آن را به بخشی از درام داستان تبدیل کردیم.

وی اظهار کرد: به نظر من برای ورود به هر مرحله‌ای به جسارت نیاز است. وقتی می‌خواهید اولین فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای خود را بسازید هم جسارت می‌خواهید. گاهی استعداد و سواد هست اما ترسی وجود دارد که ناشناخته است و جسارت را از فرد می‌گیرد. برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشته باشیم. ممکن است در این مسیر شکست هم بخورید اما جسارت بخشی از سوخت حرکتی ما است که باید در هر مرحله‌ای وجود داشته باشد. حداقل تکلیف با خودتان معلوم می‌شود و می‌فهمید که استعداد دارید یا ندارید.

خردمندان: برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشت

کارگردان «ناتور دشت» افزود: خیلی‌ها از قضاوت شدن می‌ترسند. برای فیلمساز شدن نباید ترسید. باید فیلمتان را بسازید بعد به نقدها گوش کنید و خودتان را به مسیر درست برسانید. اینکه هیچ‌وقت فیلم نسازید کار درستی نیست بلکه باید فیلم را بسازید تا ایرادهای کارتان را متوجه شوید.

خردمندان گفت: برای ساختن فیلم کوتاه به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است یک داستان کوتاه و عمیق داشته باشیم و بتوانیم ساختار و مهندسی یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای را به تولید برسانیم. اولین فیلم‌های من را مادربزرگ، پدربزرگ و خاله خدابیامرزم بازی کردند.

وی در پاسخ به اینکه چطور باید به ایده فیلم‌های کوتاه کوتاه رسید، گفت: وقتی می‌خواهید فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازید باید کاشف لحظه‌هایی باشید که به درد این دسته از تولیدها می‌خورد. در زندگی ما لحظه‌هایی وجود دارد که ما قبل و بعد آن آدم‌های دیگری می‌شویم. باید در زندگی خودمان و اطرافیانمان بگردیم و این لحظه‌ها را پیدا کنیم و با دراماتیزه کردن آن، به ایده فیلم کوتاه برسیم.

این کارگردان سینما اظهار کرد: مهندسی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای متفاوت‌تر از فیلم کوتاه و بلند است زیرا فرصت بیان داستان کمتر است. در چنین تولیدهایی وقت شخصیت‌پردازی نیست و فیلم در موقعیت رخ می‌دهد. با تمرین کردن می‌توان به این ایده‌ها رسید. ساختار فیلم‌هایی ۱۰۰ ثانیه‌ای باید پایان‌بندی غافلگیرکننده داشته و ما را به فکر فرو ببرد.

خردمندان گفت: اگر بتوانید یاد بگیرید در ۱۰۰ ثانیه فیلم بسازید، مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و تکلیفتان را با فیلم روشن کنید، هر تولید دیگری می‌توانید انجام دهید. در فیلم بلند برای من هر سکانس یک فیلم کوتاه بود. تمرین ایجاز که در ساخت فیلم‌کوتاه انجام داده بودم در فیلمنامه نویسی به من کمک کرد که اضافات را دور بریزم. این موضوع باعث صرفه‌جویی بسیار در هزینه‌ها می‌شود.

وی به سینماگران جوان توصیه کرد: کتاب نظری را فراموش کنید و تا می‌توانید داستان بخوانید. من حسرتم این است که در سال‌هایی که وقت داشتم، ای کاش به جای ۲ هزار داستان، ۵ هزار داستان می‌خواندم. داستان‌ها ذهن را روایی می‌کنند، به شما زاویه‌دید می‌دهند و تجربه‌هایی می‌کنید بدون اینکه هزینه کنید.

خردمندان در پایان بیان کرد: در ساخت فیلم‌هایم تا ۸۵ درصد به متن وفادارم و تقریباً ۱۵ درصد برای صحنه در فیلمنامه فکر می‌کنم. همیشه این آمادگی را دارم که در صحنه چیزهایی عوض شود. خصوصاً ستاره و بازیگر برجسته، ایده‌هایی دارد که روی آن کار کرده است. باید کارگردان آمادگی این را داشته باشد که با بازیگر و حتی لوکیشن منطبق شود.

نمایش فیلم سینمایی و نشست‌پرسش و پاسخ با کارگردان اثر، امشب ۱۷ اردیبهشت با حضور محمود کریمی و نمایش فیلم سینمایی «بچه مردم» و پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور رسول صدرعاملی و نمایش فیلم «زیبا صدایم کن» در چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، سید محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم سینمایی «ناتور دشت» که روز گذشته ۱۶ اردیبهشت در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اکران شد، با حضور در نشست پرسش و پاسخ با فیلمسازان گفت: من فیلمسازی را از جشنواره ۱۰۰ شروع کردم. از این جشنواره ممنونم چون اولین فرصت دیده شدن را در این جشنواره کسب کردم، جایزه گرفتم، کارهایم دیده شدند و به من اعتماد شد. خودم را مدیون این جشنواره می‌دانم و در هر کسوتی تمام قد به این جشنواره خدمت می‌کنم.

خردمندان بیان کرد: نگاهم این است که فیلم ۱۰۰ ثانیه خودش یک مقصد است. دوست داشتم هنوز فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازم چون به ساختن این نوع فیلم‌ها خیلی علاقه مند هستم.

وی در پاسخ به این سوال که در ادامه فیلمنامه «ناتور دشت» چه اتفاقی می‌افتد، ادامه داد: در فیلمنامه‌نویسی ۲ مقوله داریم؛ پیش داستان و پس داستان. فیلم‌های خوب فیلم‌هایی هستند که پیش‌داستان مهیجی داشته باشد. در چنین فیلمنامه‌هایی شروع از وسط بحران است. بخشی هم پس داستان است یعنی وقتی فیلم تمام می‌شود در واقع تمام نمی‌شود بلکه در تخیل مخاطب می‌تواند ادامه یابد. اگر فیلمی تمام شد و مخاطب ذهنش درگیر ادامه داستان نشد یعنی پس‌داستان خوبی نداشته است. این مخاطب است که تخیل می‌کند ادامه این داستان چیست. از نظر من به عنوان فیلمساز این فیلم در همین نقطه تمام شده است.

این فیلمساز درباره اینکه فیلمنامه «ناتور دشت» چقدر واقعی و چقدر خیالی است، بیان کرد: اثر هنری ترکیبی از تخیل و واقعیت است. اول باید یک واقعیت پتانسیل داشته باشد که بتوان درباره آن خیال‌پردازی کرد؛ چیزی که به عنوان متریال اولیه نیاز است. در ماجرای روستای کلاله، تلاش‌های مردمی را وام گرفتیم و آن را به بخشی از درام داستان تبدیل کردیم.

وی اظهار کرد: به نظر من برای ورود به هر مرحله‌ای به جسارت نیاز است. وقتی می‌خواهید اولین فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای خود را بسازید هم جسارت می‌خواهید. گاهی استعداد و سواد هست اما ترسی وجود دارد که ناشناخته است و جسارت را از فرد می‌گیرد. برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشته باشیم. ممکن است در این مسیر شکست هم بخورید اما جسارت بخشی از سوخت حرکتی ما است که باید در هر مرحله‌ای وجود داشته باشد. حداقل تکلیف با خودتان معلوم می‌شود و می‌فهمید که استعداد دارید یا ندارید.

خردمندان: برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه‌رو شدن با مخاطب را داشت

کارگردان «ناتور دشت» افزود: خیلی‌ها از قضاوت شدن می‌ترسند. برای فیلمساز شدن نباید ترسید. باید فیلمتان را بسازید بعد به نقدها گوش کنید و خودتان را به مسیر درست برسانید. اینکه هیچ‌وقت فیلم نسازید کار درستی نیست بلکه باید فیلم را بسازید تا ایرادهای کارتان را متوجه شوید.

خردمندان گفت: برای ساختن فیلم کوتاه به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است یک داستان کوتاه و عمیق داشته باشیم و بتوانیم ساختار و مهندسی یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای را به تولید برسانیم. اولین فیلم‌های من را مادربزرگ، پدربزرگ و خاله خدابیامرزم بازی کردند.

وی در پاسخ به اینکه چطور باید به ایده فیلم‌های کوتاه کوتاه رسید، گفت: وقتی می‌خواهید فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازید باید کاشف لحظه‌هایی باشید که به درد این دسته از تولیدها می‌خورد. در زندگی ما لحظه‌هایی وجود دارد که ما قبل و بعد آن آدم‌های دیگری می‌شویم. باید در زندگی خودمان و اطرافیانمان بگردیم و این لحظه‌ها را پیدا کنیم و با دراماتیزه کردن آن، به ایده فیلم کوتاه برسیم.

این کارگردان سینما اظهار کرد: مهندسی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای متفاوت‌تر از فیلم کوتاه و بلند است زیرا فرصت بیان داستان کمتر است. در چنین تولیدهایی وقت شخصیت‌پردازی نیست و فیلم در موقعیت رخ می‌دهد. با تمرین کردن می‌توان به این ایده‌ها رسید. ساختار فیلم‌هایی ۱۰۰ ثانیه‌ای باید پایان‌بندی غافلگیرکننده داشته و ما را به فکر فرو ببرد.

خردمندان گفت: اگر بتوانید یاد بگیرید در ۱۰۰ ثانیه فیلم بسازید، مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و تکلیفتان را با فیلم روشن کنید، هر تولید دیگری می‌توانید انجام دهید. در فیلم بلند برای من هر سکانس یک فیلم کوتاه بود. تمرین ایجاز که در ساخت فیلم‌کوتاه انجام داده بودم در فیلمنامه نویسی به من کمک کرد که اضافات را دور بریزم. این موضوع باعث صرفه‌جویی بسیار در هزینه‌ها می‌شود.

وی به سینماگران جوان توصیه کرد: کتاب نظری را فراموش کنید و تا می‌توانید داستان بخوانید. من حسرتم این است که در سال‌هایی که وقت داشتم، ای کاش به جای ۲ هزار داستان، ۵ هزار داستان می‌خواندم. داستان‌ها ذهن را روایی می‌کنند، به شما زاویه‌دید می‌دهند و تجربه‌هایی می‌کنید بدون اینکه هزینه کنید.

خردمندان در پایان بیان کرد: در ساخت فیلم‌هایم تا ۸۵ درصد به متن وفادارم و تقریباً ۱۵ درصد برای صحنه در فیلمنامه فکر می‌کنم. همیشه این آمادگی را دارم که در صحنه چیزهایی عوض شود. خصوصاً ستاره و بازیگر برجسته، ایده‌هایی دارد که روی آن کار کرده است. باید کارگردان آمادگی این را داشته باشد که با بازیگر و حتی لوکیشن منطبق شود.

نمایش فیلم سینمایی و نشست‌پرسش و پاسخ با کارگردان اثر، امشب ۱۷ اردیبهشت با حضور محمود کریمی و نمایش فیلم سینمایی «بچه مردم» و پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور رسول صدرعاملی و نمایش فیلم «زیبا صدایم کن» در چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ ادامه خواهد یافت.

پست قبلی

همکاری دوباره محسن چاوشی و حسین صفا در «زندان‌بان»

پست بعدی

فیلم جدید جورج کلونی از حالا مدعی اسکار است

مربوطه پست ها

صدای حقیقت خاموش نمی‌شود؛ سلاح ما میکروفن ماست
هنر و فرهنگ

صدای حقیقت خاموش نمی‌شود؛ سلاح ما میکروفن ماست

۲۷ تیر ۱۴۰۴
«مهمان‌کُشی» روزهای پایانی تیر روی آنتن می‌رود
هنر و فرهنگ

«مهمان‌کُشی» روزهای پایانی تیر روی آنتن می‌رود

۲۷ تیر ۱۴۰۴
حضور نمایش رادیویی «فریگیس» با داستانی از شاهنامه در ای‌بی‌یو
هنر و فرهنگ

حضور نمایش رادیویی «فریگیس» با داستانی از شاهنامه در ای‌بی‌یو

۲۷ تیر ۱۴۰۴
«مجنون» در هفته دفاع مقدس اکران می‌شود؛ پرتره‌ای از شهید زین‌الدین
هنر و فرهنگ

«مجنون» در هفته دفاع مقدس اکران می‌شود؛ پرتره‌ای از شهید زین‌الدین

۲۷ تیر ۱۴۰۴
به افتخار موسیقی‌های تمام نشدنی وطن؛ شنوندگان عزیز این صدای ایران است
هنر و فرهنگ

به افتخار موسیقی‌های تمام نشدنی وطن؛ شنوندگان عزیز این صدای ایران است

۲۷ تیر ۱۴۰۴
دعوتی برای ورود به دنیای نوجوانان اوتیسم؛ اینجا صحنه جای درمان است!
هنر و فرهنگ

دعوتی برای ورود به دنیای نوجوانان اوتیسم؛ اینجا صحنه جای درمان است!

۲۷ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 5 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • بلیت‌های اربعین روی کاغذ هست، در عمل نیست! | سردرگمی زائران در فروش پلکانی ایران‌ایر
  • صدای حقیقت خاموش نمی‌شود؛ سلاح ما میکروفن ماست
  • جزئیات استرداد بلیت پروازهای اربعین اعلام شد
  • وزش تندباد لحظه‌ای در تهران| ماندگاری هوای گرم طی هفته آینده
  • «مهمان‌کُشی» روزهای پایانی تیر روی آنتن می‌رود
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.