دانش جوین
دوشنبه, تیر ۳۰, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

خسروپناه: سازهای موسیقی ایرانی مبتنی بر حکمت است

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۱۰ دی ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
خسروپناه: سازهای موسیقی ایرانی مبتنی بر حکمت است
3
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه در فرهنگستان هنر برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه با مقایسه هنر حکمی و هنر مدرن و به بیان دیگر نسبت هنر حکمی، سنتی و مدرن با یکدیگر گفت: وقتی از هنر سخن به زبان می‌آید منظور همه هنرهای جهان است. در حوزه اندیشه هنر و اندیشمندانی که در باب هنر سخن گفتند کتاب‌ها و مقالات زیادی منتشر شده است و هم در حوزه فلسفه هنر و هم در حوزه فقه هنر کارهای خوبی داریم. عمده آثار در حوزه مسائل فقه هنر کتاب است و همایش‌هایی نیز با این عنوان برگزار شده است که از جمله آن هنر از باب فلسفه ابن سینا، اشراق و حکمت متعالیه است، بنابراین ما در آغاز راه نیستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نکته مهم در پرداختن به اندیشه هنر را اجرای آن در حکمرانی دانست و در خصوص انواع اندیشه هنری بشر افزود: کل تمدن بشری از سه نوع هنر برخوردار است، هنر سنتی، هنر مدرن و هنر حکمت. هنر سنتی هم اقسامی دارد که می‌توان به هنر در مسیحیت و حتی در قرن وسطی اشاره کرد که با واژه ترادیشن مطرح می‌شد، در شرق آسیا در هند و چین نیز هنر سنتی مبتنی بر آموزه‌های دینی وجود داشته است. البته سنت در قرون وسطا معناگرایی بود و هنر مبتنی بر ایمان محسوب می‌شد که از عقل عملی و معاش خبری نبود. در آئین‌های شرقی نیز عمدتاً دغدغه عقل معاد و سازنده حیات پس از حیات دنیوی مطرح بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: تخیل را از هنر نمی‌شود جدا کرد، کسی که بخواهد این دو را جدا کند پارادوکسیکال است. باید ببینیم این هنر با عقل معاد مبتنی بر اندیشه‌های دکارت پیوند دارد یا با عقل معاش مبتنی بر اندیشه‌های کانت پیوند. ما مدعی هستیم در دوره تمدن اسلامی هنر مبتنی بر حکمت بوده است. حتی سازهای تمدن ایرانی مثل رباب، سنتور، نی، تنبک و دستگاه‌های موسیقی تا خوشنویسی و معماری ما از جمله مسجد جامع یزد و اصفهان دقیقاً مبتنی بر حکمت است. هنر سنت قرون وسطایی مبتنی بر عقل معاد بود هنر مدرن مبتنی بر عقل معاش بود و اینجا هنر مبتنی بر حکمت است. این جدای از فلسفه اسلامی است، چرا که هنر مبتنی بر حکمت پیش از اسلام هم بود و بر مبنای عقل نظری و عملی جلو رفته است.

خسروپناه در تفسیر هنر مبتنی بر حکمت افزود: فرق هنر حکمی و سنتی در منشأ تخیل است. گاهی منشأ تخیل عقل معاد است، گاهی منشأ عقل معاش است یا عقل معاش با عقل نظری یا عملی است یا منشأ عقل معاد و نظری و عملی و معاش است. مساجدی چون یزد و اصفهان تلفیقی از این چهار عقل بوده و هنر حکمی را پدید آورده است. در مسئله هنر با ۲ مسئله جدی پیوند هنر با حکمت و پیوند حکمت هنر با اندیشه حکمرانی رو به رو هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه در فرهنگستان هنر برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه با مقایسه هنر حکمی و هنر مدرن و به بیان دیگر نسبت هنر حکمی، سنتی و مدرن با یکدیگر گفت: وقتی از هنر سخن به زبان می‌آید منظور همه هنرهای جهان است. در حوزه اندیشه هنر و اندیشمندانی که در باب هنر سخن گفتند کتاب‌ها و مقالات زیادی منتشر شده است و هم در حوزه فلسفه هنر و هم در حوزه فقه هنر کارهای خوبی داریم. عمده آثار در حوزه مسائل فقه هنر کتاب است و همایش‌هایی نیز با این عنوان برگزار شده است که از جمله آن هنر از باب فلسفه ابن سینا، اشراق و حکمت متعالیه است، بنابراین ما در آغاز راه نیستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نکته مهم در پرداختن به اندیشه هنر را اجرای آن در حکمرانی دانست و در خصوص انواع اندیشه هنری بشر افزود: کل تمدن بشری از سه نوع هنر برخوردار است، هنر سنتی، هنر مدرن و هنر حکمت. هنر سنتی هم اقسامی دارد که می‌توان به هنر در مسیحیت و حتی در قرن وسطی اشاره کرد که با واژه ترادیشن مطرح می‌شد، در شرق آسیا در هند و چین نیز هنر سنتی مبتنی بر آموزه‌های دینی وجود داشته است. البته سنت در قرون وسطا معناگرایی بود و هنر مبتنی بر ایمان محسوب می‌شد که از عقل عملی و معاش خبری نبود. در آئین‌های شرقی نیز عمدتاً دغدغه عقل معاد و سازنده حیات پس از حیات دنیوی مطرح بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: تخیل را از هنر نمی‌شود جدا کرد، کسی که بخواهد این دو را جدا کند پارادوکسیکال است. باید ببینیم این هنر با عقل معاد مبتنی بر اندیشه‌های دکارت پیوند دارد یا با عقل معاش مبتنی بر اندیشه‌های کانت پیوند. ما مدعی هستیم در دوره تمدن اسلامی هنر مبتنی بر حکمت بوده است. حتی سازهای تمدن ایرانی مثل رباب، سنتور، نی، تنبک و دستگاه‌های موسیقی تا خوشنویسی و معماری ما از جمله مسجد جامع یزد و اصفهان دقیقاً مبتنی بر حکمت است. هنر سنت قرون وسطایی مبتنی بر عقل معاد بود هنر مدرن مبتنی بر عقل معاش بود و اینجا هنر مبتنی بر حکمت است. این جدای از فلسفه اسلامی است، چرا که هنر مبتنی بر حکمت پیش از اسلام هم بود و بر مبنای عقل نظری و عملی جلو رفته است.

خسروپناه در تفسیر هنر مبتنی بر حکمت افزود: فرق هنر حکمی و سنتی در منشأ تخیل است. گاهی منشأ تخیل عقل معاد است، گاهی منشأ عقل معاش است یا عقل معاش با عقل نظری یا عملی است یا منشأ عقل معاد و نظری و عملی و معاش است. مساجدی چون یزد و اصفهان تلفیقی از این چهار عقل بوده و هنر حکمی را پدید آورده است. در مسئله هنر با ۲ مسئله جدی پیوند هنر با حکمت و پیوند حکمت هنر با اندیشه حکمرانی رو به رو هستیم.

اخبارجدیدترین

«شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه

فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!

انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه در فرهنگستان هنر برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه با مقایسه هنر حکمی و هنر مدرن و به بیان دیگر نسبت هنر حکمی، سنتی و مدرن با یکدیگر گفت: وقتی از هنر سخن به زبان می‌آید منظور همه هنرهای جهان است. در حوزه اندیشه هنر و اندیشمندانی که در باب هنر سخن گفتند کتاب‌ها و مقالات زیادی منتشر شده است و هم در حوزه فلسفه هنر و هم در حوزه فقه هنر کارهای خوبی داریم. عمده آثار در حوزه مسائل فقه هنر کتاب است و همایش‌هایی نیز با این عنوان برگزار شده است که از جمله آن هنر از باب فلسفه ابن سینا، اشراق و حکمت متعالیه است، بنابراین ما در آغاز راه نیستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نکته مهم در پرداختن به اندیشه هنر را اجرای آن در حکمرانی دانست و در خصوص انواع اندیشه هنری بشر افزود: کل تمدن بشری از سه نوع هنر برخوردار است، هنر سنتی، هنر مدرن و هنر حکمت. هنر سنتی هم اقسامی دارد که می‌توان به هنر در مسیحیت و حتی در قرن وسطی اشاره کرد که با واژه ترادیشن مطرح می‌شد، در شرق آسیا در هند و چین نیز هنر سنتی مبتنی بر آموزه‌های دینی وجود داشته است. البته سنت در قرون وسطا معناگرایی بود و هنر مبتنی بر ایمان محسوب می‌شد که از عقل عملی و معاش خبری نبود. در آئین‌های شرقی نیز عمدتاً دغدغه عقل معاد و سازنده حیات پس از حیات دنیوی مطرح بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: تخیل را از هنر نمی‌شود جدا کرد، کسی که بخواهد این دو را جدا کند پارادوکسیکال است. باید ببینیم این هنر با عقل معاد مبتنی بر اندیشه‌های دکارت پیوند دارد یا با عقل معاش مبتنی بر اندیشه‌های کانت پیوند. ما مدعی هستیم در دوره تمدن اسلامی هنر مبتنی بر حکمت بوده است. حتی سازهای تمدن ایرانی مثل رباب، سنتور، نی، تنبک و دستگاه‌های موسیقی تا خوشنویسی و معماری ما از جمله مسجد جامع یزد و اصفهان دقیقاً مبتنی بر حکمت است. هنر سنت قرون وسطایی مبتنی بر عقل معاد بود هنر مدرن مبتنی بر عقل معاش بود و اینجا هنر مبتنی بر حکمت است. این جدای از فلسفه اسلامی است، چرا که هنر مبتنی بر حکمت پیش از اسلام هم بود و بر مبنای عقل نظری و عملی جلو رفته است.

خسروپناه در تفسیر هنر مبتنی بر حکمت افزود: فرق هنر حکمی و سنتی در منشأ تخیل است. گاهی منشأ تخیل عقل معاد است، گاهی منشأ عقل معاش است یا عقل معاش با عقل نظری یا عملی است یا منشأ عقل معاد و نظری و عملی و معاش است. مساجدی چون یزد و اصفهان تلفیقی از این چهار عقل بوده و هنر حکمی را پدید آورده است. در مسئله هنر با ۲ مسئله جدی پیوند هنر با حکمت و پیوند حکمت هنر با اندیشه حکمرانی رو به رو هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه در فرهنگستان هنر برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه با مقایسه هنر حکمی و هنر مدرن و به بیان دیگر نسبت هنر حکمی، سنتی و مدرن با یکدیگر گفت: وقتی از هنر سخن به زبان می‌آید منظور همه هنرهای جهان است. در حوزه اندیشه هنر و اندیشمندانی که در باب هنر سخن گفتند کتاب‌ها و مقالات زیادی منتشر شده است و هم در حوزه فلسفه هنر و هم در حوزه فقه هنر کارهای خوبی داریم. عمده آثار در حوزه مسائل فقه هنر کتاب است و همایش‌هایی نیز با این عنوان برگزار شده است که از جمله آن هنر از باب فلسفه ابن سینا، اشراق و حکمت متعالیه است، بنابراین ما در آغاز راه نیستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نکته مهم در پرداختن به اندیشه هنر را اجرای آن در حکمرانی دانست و در خصوص انواع اندیشه هنری بشر افزود: کل تمدن بشری از سه نوع هنر برخوردار است، هنر سنتی، هنر مدرن و هنر حکمت. هنر سنتی هم اقسامی دارد که می‌توان به هنر در مسیحیت و حتی در قرن وسطی اشاره کرد که با واژه ترادیشن مطرح می‌شد، در شرق آسیا در هند و چین نیز هنر سنتی مبتنی بر آموزه‌های دینی وجود داشته است. البته سنت در قرون وسطا معناگرایی بود و هنر مبتنی بر ایمان محسوب می‌شد که از عقل عملی و معاش خبری نبود. در آئین‌های شرقی نیز عمدتاً دغدغه عقل معاد و سازنده حیات پس از حیات دنیوی مطرح بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: تخیل را از هنر نمی‌شود جدا کرد، کسی که بخواهد این دو را جدا کند پارادوکسیکال است. باید ببینیم این هنر با عقل معاد مبتنی بر اندیشه‌های دکارت پیوند دارد یا با عقل معاش مبتنی بر اندیشه‌های کانت پیوند. ما مدعی هستیم در دوره تمدن اسلامی هنر مبتنی بر حکمت بوده است. حتی سازهای تمدن ایرانی مثل رباب، سنتور، نی، تنبک و دستگاه‌های موسیقی تا خوشنویسی و معماری ما از جمله مسجد جامع یزد و اصفهان دقیقاً مبتنی بر حکمت است. هنر سنت قرون وسطایی مبتنی بر عقل معاد بود هنر مدرن مبتنی بر عقل معاش بود و اینجا هنر مبتنی بر حکمت است. این جدای از فلسفه اسلامی است، چرا که هنر مبتنی بر حکمت پیش از اسلام هم بود و بر مبنای عقل نظری و عملی جلو رفته است.

خسروپناه در تفسیر هنر مبتنی بر حکمت افزود: فرق هنر حکمی و سنتی در منشأ تخیل است. گاهی منشأ تخیل عقل معاد است، گاهی منشأ عقل معاش است یا عقل معاش با عقل نظری یا عملی است یا منشأ عقل معاد و نظری و عملی و معاش است. مساجدی چون یزد و اصفهان تلفیقی از این چهار عقل بوده و هنر حکمی را پدید آورده است. در مسئله هنر با ۲ مسئله جدی پیوند هنر با حکمت و پیوند حکمت هنر با اندیشه حکمرانی رو به رو هستیم.

پست قبلی

«بی‌کرانگی» سرامیست‌ها در «نیاوران» گسترده شد

پست بعدی

رئیس فرهنگستان هنر: ثمره هنر ایرانی اسلامی، «توحید» و ثمره هنر یونانی «شرک» است

مربوطه پست ها

«شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه
هنر و فرهنگ

«شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه

۲۸ تیر ۱۴۰۴
فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!
هنر و فرهنگ

فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!

۲۸ تیر ۱۴۰۴
انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر
هنر و فرهنگ

انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر

۲۸ تیر ۱۴۰۴
پیکر «همایون» یکشنبه در قطعه هنرمندان تشییع می‌شود
هنر و فرهنگ

پیکر «همایون» یکشنبه در قطعه هنرمندان تشییع می‌شود

۲۸ تیر ۱۴۰۴
حال‌وهوای این روزهای آلبوم‌ها در فضای مجازی؛ «تولید» در سکوت!
هنر و فرهنگ

حال‌وهوای این روزهای آلبوم‌ها در فضای مجازی؛ «تولید» در سکوت!

۲۸ تیر ۱۴۰۴
نویسنده و هنرمند تئاتر لرستان درگذشت
هنر و فرهنگ

نویسنده و هنرمند تئاتر لرستان درگذشت

۲۸ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 3 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • نقش ترجمه رسمی ایتالیایی در موفقیت امور اداری، تجاری و آموزشی
  • شغل های پردرآمد در ایران
  • «شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عکاسانه
  • فرهنگسازی با هنر؛ تئاتر حتی در زمان جنگ‌های جهانی هم تعطیل نشده است!
  • انتشار یک سه‌گانه‌ جدید؛ نگاهی نو به نسبت روان‌کاوی با سینما و تئاتر
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.