دانش جوین
سه شنبه, تیر ۱۷, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی بازی‌های کامپیوتری

در ساخت The Witcher 4 از هوش‌ مصنوعی مولد استفاده نمی‌شود

گیمفا توسط گیمفا
۰۶ فروردین ۱۴۰۴
در بازی‌های کامپیوتری
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
1
در ساخت The Witcher 4 از هوش‌ مصنوعی مولد استفاده نمی‌شود
5
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

یکی از مدیران سی‌دی پراجکت گفته به دلیل جلوگیری از ایجاد مشکلات حقوقی، از هوش مصنوعی مولد در توسعه پروژه‌های کنونی از جمله The Witcher 4 استفاده نخواهند کرد.

تبلیغات

سی‌دی پراجکت در ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که هوش‌مصنوعی می‌تواند به بهبود برخی از فرآیندهای بازی‌سازی کمک کند، اما جایگزین افراد نمی‌شود. به سختی می‌توان این بیانیه مبهم را به یک موقعیت واقعی نسبت داد. در ارائه مالی اخیر، مایکل نواکوفسکی (Michał Nowakowski) مدیرعامل ارتباطات سی‌دی پراجکت درباره این موضوع کمی دقیق‌تر صحبت کرد. وی گفت که استودیو از هوش‌مصنوعی مولد در The Witcher 4 یا سایر بازی‌های در حال توسعه استفاده نمی‌کند نه به این دلیل که نتایج معمولاً مبهم هستند، بلکه به دلیل مشکلات قانونی و حقوقی.

شاید این شرکت در صورت روشن‌تر شدن چشم‌انداز قانونی هوش‌مصنوعی مولد، از آن استفاده کند. اما در حال حاضر از آن اجتناب می‌کند. نواکوفسکی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازی‌های آینده سی‌دی پراجکت گفت:

قبلاً اشاره کردیم که سال گذشته، تیمی را برای بررسی استفاده از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در محصولات آینده ما ایجاد کرده‌ایم. از جمله توسعه مدل‌های هوش‌ مصنوعی شخصی‌سازی شده خودمان، ما چندین پروژه تحقیقاتی در دست اجرا داریم. با این حال، آنها لزوما بر روی هوش‌ مصنوعی مولد تمرکز نمی‌کنند. صادقانه بگویم، هوش‌ مصنوعی مولد در مورد مالکیت معنوی و قانونی IP و بسیاری از جنبه‌های دیگر چالش برانگیز است. وقتی صحبت از پیاده‌سازی هر نوع هوش‌ مصنوعی مولد در بازی‌ها می‌شود، هیچ چیزی در مورد The Witcher 4 یا هر پروژه‌ای دیگری در حال انجام نیست.

چالش‌های استفاده از هوش‌ مصنوعی تنها مربوط به سی‌دی پراجکت و The Witcher 4 نیستند

در ساخت The Witcher 4 از هوش‌ مصنوعی مولد استفاده نمی‌شود - گیمفا

سی‌دی پراجکت اولین شرکتی نیست که به دلیل نگرانی‌های قانونی مربوط به هوش‌ مصنوعی مولد، از آن دلسرد شده است. در سال ۲۰۲۲، شرکت Getty بارگذاری و فروش تصاویر تولید شده توسط هوش‌ مصنوعی را به دلیل نگرانی از احتمال وجود الگوریتم‌هایی که دارای حق کپی‌رایت هستند، ممنوع کرد. Valve نیز در سال ۲۰۲۳ نگرانی‌های مشابه‌ای را ابراز کرد. این شکرت یک بازی را که از هوش‌ مصنوعی مولد برای ساخت تصاویر مفهومی استفاده کرده بود را از Steam حذف کرد‌.

Valve در آن زمان اعلام کرد:

هوش‌ مصنوعی به یک توسعه‌دهنده حقوق کافی برای ایجاد دارایی‌هایی مانند تصاویر، متن و موسیقی را نمی‌دهد. به ویژه با وجود برخی عدم قطعیت‌های قانونی در رابطه با داده‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌های هوش‌ مصنوعی.

استفاده از مطالب دارای حق کپی‌رایت در آموزش هوش‌مصنوعی مولد، به یک مسئله بسیار بزرگ تبدیل شده است. شرکت‌های عظیم و چند میلیارد دلاری هوش مصنوعی ادعا می‌کنند که نمی‌توانند بدون بهره‌گیری از موادی که حق استفاده از آن‌ها را ندارند، به بقای خود ادامه دهند. برخی از هنرمندان و روزنامه‌نگارانی که واقعاً آثار را خلق می‌کنند، به این موضوع اعتراض کرده‌اند. ولی می‌دانیم که معمولاً شرکت‌های بزرگ در نهایت به خواسته‌های خود می‌رسند. در حال حاضر سوالات زیادی وجود دارد و احتمال بروز مشکلاتی هم هست.

fanboy hunterSUKUNA

یکی از مدیران سی‌دی پراجکت گفته به دلیل جلوگیری از ایجاد مشکلات حقوقی، از هوش مصنوعی مولد در توسعه پروژه‌های کنونی از جمله The Witcher 4 استفاده نخواهند کرد.

تبلیغات

سی‌دی پراجکت در ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که هوش‌مصنوعی می‌تواند به بهبود برخی از فرآیندهای بازی‌سازی کمک کند، اما جایگزین افراد نمی‌شود. به سختی می‌توان این بیانیه مبهم را به یک موقعیت واقعی نسبت داد. در ارائه مالی اخیر، مایکل نواکوفسکی (Michał Nowakowski) مدیرعامل ارتباطات سی‌دی پراجکت درباره این موضوع کمی دقیق‌تر صحبت کرد. وی گفت که استودیو از هوش‌مصنوعی مولد در The Witcher 4 یا سایر بازی‌های در حال توسعه استفاده نمی‌کند نه به این دلیل که نتایج معمولاً مبهم هستند، بلکه به دلیل مشکلات قانونی و حقوقی.

شاید این شرکت در صورت روشن‌تر شدن چشم‌انداز قانونی هوش‌مصنوعی مولد، از آن استفاده کند. اما در حال حاضر از آن اجتناب می‌کند. نواکوفسکی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازی‌های آینده سی‌دی پراجکت گفت:

قبلاً اشاره کردیم که سال گذشته، تیمی را برای بررسی استفاده از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در محصولات آینده ما ایجاد کرده‌ایم. از جمله توسعه مدل‌های هوش‌ مصنوعی شخصی‌سازی شده خودمان، ما چندین پروژه تحقیقاتی در دست اجرا داریم. با این حال، آنها لزوما بر روی هوش‌ مصنوعی مولد تمرکز نمی‌کنند. صادقانه بگویم، هوش‌ مصنوعی مولد در مورد مالکیت معنوی و قانونی IP و بسیاری از جنبه‌های دیگر چالش برانگیز است. وقتی صحبت از پیاده‌سازی هر نوع هوش‌ مصنوعی مولد در بازی‌ها می‌شود، هیچ چیزی در مورد The Witcher 4 یا هر پروژه‌ای دیگری در حال انجام نیست.

چالش‌های استفاده از هوش‌ مصنوعی تنها مربوط به سی‌دی پراجکت و The Witcher 4 نیستند

در ساخت The Witcher 4 از هوش‌ مصنوعی مولد استفاده نمی‌شود - گیمفا

سی‌دی پراجکت اولین شرکتی نیست که به دلیل نگرانی‌های قانونی مربوط به هوش‌ مصنوعی مولد، از آن دلسرد شده است. در سال ۲۰۲۲، شرکت Getty بارگذاری و فروش تصاویر تولید شده توسط هوش‌ مصنوعی را به دلیل نگرانی از احتمال وجود الگوریتم‌هایی که دارای حق کپی‌رایت هستند، ممنوع کرد. Valve نیز در سال ۲۰۲۳ نگرانی‌های مشابه‌ای را ابراز کرد. این شکرت یک بازی را که از هوش‌ مصنوعی مولد برای ساخت تصاویر مفهومی استفاده کرده بود را از Steam حذف کرد‌.

Valve در آن زمان اعلام کرد:

هوش‌ مصنوعی به یک توسعه‌دهنده حقوق کافی برای ایجاد دارایی‌هایی مانند تصاویر، متن و موسیقی را نمی‌دهد. به ویژه با وجود برخی عدم قطعیت‌های قانونی در رابطه با داده‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌های هوش‌ مصنوعی.

استفاده از مطالب دارای حق کپی‌رایت در آموزش هوش‌مصنوعی مولد، به یک مسئله بسیار بزرگ تبدیل شده است. شرکت‌های عظیم و چند میلیارد دلاری هوش مصنوعی ادعا می‌کنند که نمی‌توانند بدون بهره‌گیری از موادی که حق استفاده از آن‌ها را ندارند، به بقای خود ادامه دهند. برخی از هنرمندان و روزنامه‌نگارانی که واقعاً آثار را خلق می‌کنند، به این موضوع اعتراض کرده‌اند. ولی می‌دانیم که معمولاً شرکت‌های بزرگ در نهایت به خواسته‌های خود می‌رسند. در حال حاضر سوالات زیادی وجود دارد و احتمال بروز مشکلاتی هم هست.

fanboy hunterSUKUNA

اخبارجدیدترین

ویدیوی ۱۱ دقیقه‌ای از گیم‌پلی بازی The Outer Worlds 2 را تماشا کنید

کوجیما: ۹۵ درصد مراحل توسعه Death Stranding 2 تکمیل شده است

بودجه Star Citizen هر روز به یک میلیارد دلار نزدیک‌تر می‌شود

یکی از مدیران سی‌دی پراجکت گفته به دلیل جلوگیری از ایجاد مشکلات حقوقی، از هوش مصنوعی مولد در توسعه پروژه‌های کنونی از جمله The Witcher 4 استفاده نخواهند کرد.

تبلیغات

سی‌دی پراجکت در ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که هوش‌مصنوعی می‌تواند به بهبود برخی از فرآیندهای بازی‌سازی کمک کند، اما جایگزین افراد نمی‌شود. به سختی می‌توان این بیانیه مبهم را به یک موقعیت واقعی نسبت داد. در ارائه مالی اخیر، مایکل نواکوفسکی (Michał Nowakowski) مدیرعامل ارتباطات سی‌دی پراجکت درباره این موضوع کمی دقیق‌تر صحبت کرد. وی گفت که استودیو از هوش‌مصنوعی مولد در The Witcher 4 یا سایر بازی‌های در حال توسعه استفاده نمی‌کند نه به این دلیل که نتایج معمولاً مبهم هستند، بلکه به دلیل مشکلات قانونی و حقوقی.

شاید این شرکت در صورت روشن‌تر شدن چشم‌انداز قانونی هوش‌مصنوعی مولد، از آن استفاده کند. اما در حال حاضر از آن اجتناب می‌کند. نواکوفسکی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازی‌های آینده سی‌دی پراجکت گفت:

قبلاً اشاره کردیم که سال گذشته، تیمی را برای بررسی استفاده از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در محصولات آینده ما ایجاد کرده‌ایم. از جمله توسعه مدل‌های هوش‌ مصنوعی شخصی‌سازی شده خودمان، ما چندین پروژه تحقیقاتی در دست اجرا داریم. با این حال، آنها لزوما بر روی هوش‌ مصنوعی مولد تمرکز نمی‌کنند. صادقانه بگویم، هوش‌ مصنوعی مولد در مورد مالکیت معنوی و قانونی IP و بسیاری از جنبه‌های دیگر چالش برانگیز است. وقتی صحبت از پیاده‌سازی هر نوع هوش‌ مصنوعی مولد در بازی‌ها می‌شود، هیچ چیزی در مورد The Witcher 4 یا هر پروژه‌ای دیگری در حال انجام نیست.

چالش‌های استفاده از هوش‌ مصنوعی تنها مربوط به سی‌دی پراجکت و The Witcher 4 نیستند

در ساخت The Witcher 4 از هوش‌ مصنوعی مولد استفاده نمی‌شود - گیمفا

سی‌دی پراجکت اولین شرکتی نیست که به دلیل نگرانی‌های قانونی مربوط به هوش‌ مصنوعی مولد، از آن دلسرد شده است. در سال ۲۰۲۲، شرکت Getty بارگذاری و فروش تصاویر تولید شده توسط هوش‌ مصنوعی را به دلیل نگرانی از احتمال وجود الگوریتم‌هایی که دارای حق کپی‌رایت هستند، ممنوع کرد. Valve نیز در سال ۲۰۲۳ نگرانی‌های مشابه‌ای را ابراز کرد. این شکرت یک بازی را که از هوش‌ مصنوعی مولد برای ساخت تصاویر مفهومی استفاده کرده بود را از Steam حذف کرد‌.

Valve در آن زمان اعلام کرد:

هوش‌ مصنوعی به یک توسعه‌دهنده حقوق کافی برای ایجاد دارایی‌هایی مانند تصاویر، متن و موسیقی را نمی‌دهد. به ویژه با وجود برخی عدم قطعیت‌های قانونی در رابطه با داده‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌های هوش‌ مصنوعی.

استفاده از مطالب دارای حق کپی‌رایت در آموزش هوش‌مصنوعی مولد، به یک مسئله بسیار بزرگ تبدیل شده است. شرکت‌های عظیم و چند میلیارد دلاری هوش مصنوعی ادعا می‌کنند که نمی‌توانند بدون بهره‌گیری از موادی که حق استفاده از آن‌ها را ندارند، به بقای خود ادامه دهند. برخی از هنرمندان و روزنامه‌نگارانی که واقعاً آثار را خلق می‌کنند، به این موضوع اعتراض کرده‌اند. ولی می‌دانیم که معمولاً شرکت‌های بزرگ در نهایت به خواسته‌های خود می‌رسند. در حال حاضر سوالات زیادی وجود دارد و احتمال بروز مشکلاتی هم هست.

fanboy hunterSUKUNA

یکی از مدیران سی‌دی پراجکت گفته به دلیل جلوگیری از ایجاد مشکلات حقوقی، از هوش مصنوعی مولد در توسعه پروژه‌های کنونی از جمله The Witcher 4 استفاده نخواهند کرد.

تبلیغات

سی‌دی پراجکت در ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که هوش‌مصنوعی می‌تواند به بهبود برخی از فرآیندهای بازی‌سازی کمک کند، اما جایگزین افراد نمی‌شود. به سختی می‌توان این بیانیه مبهم را به یک موقعیت واقعی نسبت داد. در ارائه مالی اخیر، مایکل نواکوفسکی (Michał Nowakowski) مدیرعامل ارتباطات سی‌دی پراجکت درباره این موضوع کمی دقیق‌تر صحبت کرد. وی گفت که استودیو از هوش‌مصنوعی مولد در The Witcher 4 یا سایر بازی‌های در حال توسعه استفاده نمی‌کند نه به این دلیل که نتایج معمولاً مبهم هستند، بلکه به دلیل مشکلات قانونی و حقوقی.

شاید این شرکت در صورت روشن‌تر شدن چشم‌انداز قانونی هوش‌مصنوعی مولد، از آن استفاده کند. اما در حال حاضر از آن اجتناب می‌کند. نواکوفسکی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازی‌های آینده سی‌دی پراجکت گفت:

قبلاً اشاره کردیم که سال گذشته، تیمی را برای بررسی استفاده از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در محصولات آینده ما ایجاد کرده‌ایم. از جمله توسعه مدل‌های هوش‌ مصنوعی شخصی‌سازی شده خودمان، ما چندین پروژه تحقیقاتی در دست اجرا داریم. با این حال، آنها لزوما بر روی هوش‌ مصنوعی مولد تمرکز نمی‌کنند. صادقانه بگویم، هوش‌ مصنوعی مولد در مورد مالکیت معنوی و قانونی IP و بسیاری از جنبه‌های دیگر چالش برانگیز است. وقتی صحبت از پیاده‌سازی هر نوع هوش‌ مصنوعی مولد در بازی‌ها می‌شود، هیچ چیزی در مورد The Witcher 4 یا هر پروژه‌ای دیگری در حال انجام نیست.

چالش‌های استفاده از هوش‌ مصنوعی تنها مربوط به سی‌دی پراجکت و The Witcher 4 نیستند

در ساخت The Witcher 4 از هوش‌ مصنوعی مولد استفاده نمی‌شود - گیمفا

سی‌دی پراجکت اولین شرکتی نیست که به دلیل نگرانی‌های قانونی مربوط به هوش‌ مصنوعی مولد، از آن دلسرد شده است. در سال ۲۰۲۲، شرکت Getty بارگذاری و فروش تصاویر تولید شده توسط هوش‌ مصنوعی را به دلیل نگرانی از احتمال وجود الگوریتم‌هایی که دارای حق کپی‌رایت هستند، ممنوع کرد. Valve نیز در سال ۲۰۲۳ نگرانی‌های مشابه‌ای را ابراز کرد. این شکرت یک بازی را که از هوش‌ مصنوعی مولد برای ساخت تصاویر مفهومی استفاده کرده بود را از Steam حذف کرد‌.

Valve در آن زمان اعلام کرد:

هوش‌ مصنوعی به یک توسعه‌دهنده حقوق کافی برای ایجاد دارایی‌هایی مانند تصاویر، متن و موسیقی را نمی‌دهد. به ویژه با وجود برخی عدم قطعیت‌های قانونی در رابطه با داده‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌های هوش‌ مصنوعی.

استفاده از مطالب دارای حق کپی‌رایت در آموزش هوش‌مصنوعی مولد، به یک مسئله بسیار بزرگ تبدیل شده است. شرکت‌های عظیم و چند میلیارد دلاری هوش مصنوعی ادعا می‌کنند که نمی‌توانند بدون بهره‌گیری از موادی که حق استفاده از آن‌ها را ندارند، به بقای خود ادامه دهند. برخی از هنرمندان و روزنامه‌نگارانی که واقعاً آثار را خلق می‌کنند، به این موضوع اعتراض کرده‌اند. ولی می‌دانیم که معمولاً شرکت‌های بزرگ در نهایت به خواسته‌های خود می‌رسند. در حال حاضر سوالات زیادی وجود دارد و احتمال بروز مشکلاتی هم هست.

fanboy hunterSUKUNA
پست قبلی

بازی بعدی استودیوی Rocksteady با Unreal Engine 5 ساخته می‌شود

پست بعدی

بازی Phantom Blade Zero قصد دارد Black Myth: Wukong را شکست دهد

مربوطه پست ها

ویدیوی ۱۱ دقیقه‌ای از گیم‌پلی بازی The Outer Worlds 2 را تماشا کنید
بازی‌های کامپیوتری

ویدیوی ۱۱ دقیقه‌ای از گیم‌پلی بازی The Outer Worlds 2 را تماشا کنید

۲۱ فروردین ۱۴۰۴
کوجیما: ۹۵ درصد مراحل توسعه Death Stranding 2 تکمیل شده است
بازی‌های کامپیوتری

کوجیما: ۹۵ درصد مراحل توسعه Death Stranding 2 تکمیل شده است

۲۱ فروردین ۱۴۰۴
بودجه Star Citizen هر روز به یک میلیارد دلار نزدیک‌تر می‌شود
بازی‌های کامپیوتری

بودجه Star Citizen هر روز به یک میلیارد دلار نزدیک‌تر می‌شود

۲۱ فروردین ۱۴۰۴
تحلیلگر: GTA 6 و سوییچ ۲ درآمد صنعت گیمینگ را تا سال ۲۰۲۷ به ۹۲ میلیارد دلار افزایش خواهند داد
بازی‌های کامپیوتری

تحلیلگر: GTA 6 و سوییچ ۲ درآمد صنعت گیمینگ را تا سال ۲۰۲۷ به ۹۲ میلیارد دلار افزایش خواهند داد

۲۱ فروردین ۱۴۰۴
منبع داخلی: مراسم تابستانه Xbox شامل غافلگیری‌های زیادی نخواهد شد + اطلاعات بیشتر
بازی‌های کامپیوتری

منبع داخلی: مراسم تابستانه Xbox شامل غافلگیری‌های زیادی نخواهد شد + اطلاعات بیشتر

۲۱ فروردین ۱۴۰۴
انتخاب Assassin’s Creed Shadows به عنوان بهترین بازی پلی استیشن در ماه مارس
بازی‌های کامپیوتری

انتخاب Assassin’s Creed Shadows به عنوان بهترین بازی پلی استیشن در ماه مارس

۲۱ فروردین ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − سه =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • یارانه‌بگیران بخوانند؛ زمان دقیق واریز یارانه جدید تیرماه اعلام شد
  • قیمت ارز‌های دیجیتال امروز دوشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۴
  • قیمت بیت کوین امروز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۴
  • قیمت تتر امروز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۴
  • حداقل بودجه برای رهن آپارتمان 2خوابه در تهران؛ از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.