دانش جوین
سه شنبه, خرداد ۲۰, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی علمی

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد پتانسیل‌های منطقه آزاد بوشهر برای استقرار شرکت‌های دریایی

دانش جوین توسط دانش جوین
۲۸ بهمن ۱۴۰۰
در علمی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
77
558
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر
پتانسیل‌های منطقه آزاد بوشهر برای استقرار شرکت‌های دریایی

مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروزه توانایی فنی ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان، وجود دارد، گفت: طبق برآوردها، شرکت‌های فعال در صنعت دریایی ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر از بومیان نوار ساحلی کشور را دارند.

روح‌اله ارجمندی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر اقتصاد دریایی رابطه تنگاتنگی با اقتصاد جهانی دارد و شاید اگر دریاها و کارآیی ناشی از آنها نباشند، اقتصاد جهانی به طور جدی با مشکل مواجه شود.

وی  نمونه‌های این مشکلات را  تاثیر مسدود شدن کانال سوئز براقتصاد جهانی در ۲۰۲۱ ذکر کرد و ادامه داد: اگر تنها بخشی از کاربرد دریاها در نظرگرفته شود مشاهده می‌شود که اقتصاد دریا چه تأثیری در زندگی روزمره افراد خواهد داشت.

ارجمندی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حمل و نقل دریایی ۹۰ درصد حمل و نقل دنیای صنعتی را تشکیل می دهد که دلایل آن می‌تواند کم هزینه بودن، امکانات و ظرفیت بالای وسائل حمل و نقل دریایی، امن بودن و مناسب‌ترین روش در حمل و نقل صنایع سنگین باشد.

مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اشتغال‌زایی بالا را از ویژگی‌های صنعت کشتی‌سازی دانست و ادامه داد:  از این رو راه اندازی این صنعت می‌تواند باعث کاهش نرخ بیکاری و ایجاد رشد اقتصادی شود. به عنوان مثال به ازای هر ۳۰ هزار دلار قرارداد کشتی سازی،  یک شغل به طور مستقیم در کارخانه کشتی‌سازی و به ازای هر شغل ایجاد شده در کارخانه، شش تا هفت شغل غیرمستقیم در خارج از کارخانه ایجاد می‌شود.

به گفته وی، هر کشتی اقیانوس پیما تجاری با وزن باربری تقریبی ۴۰ هزار تن، قیمتی معادل ۵۰ میلیون دلار دارد. بنابراین در صورتی که سالیانه در کل کشور فقط ۱۰ کشتی ساخته شود،  ۱۶ هزار و ۶۶۷ شغل مستقیم و ۸۳ هزار و ۳۳۳ شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

ارجمندی اضافه کرد: باید توجه داشت که قرارداد ۶۵۰ میلیون دلاری ساخت ۱۷ کشتی ایران با کره جنوبی پتانسیل ایجاد ۲۸ هزار شغل مستقیم و ۱۴۰ هزار شغل غیر مستقیم را داشت.
وی با بیان اینکه این قرارداد اجرایی نشده است، گفت: انعقاد این قرارداد مربوط به سال ۲۰۰۸ است و در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌ای پرداخت شد اما در مراحل بعدی به دلیل مختلفی این کار متوقف شد.

ارجمندی تاکید کرد: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده در حدود ۱۱۵ کارگاه و کارخانه کشتی‌سازی و تعمیرات در کشور به ثبت رسیده است، که بیش از ۶۰ درصد این شرکت‌ها در حال حاضر فعال هستند. با این حال به رغم فرسودگی ناوگان دریایی کشور، این شرکت‌ها نیز با ۲۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروزه توانایی فنی ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان،  وجود دارد. ادامه داد: البته مناطق آزاد جدید می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه این حوزه و افزایش عمق داخلی سازی این صنعت باشد به خصوص می‌توان با استقرار شرکت‌های جدید و توسعه شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد بوشهر و جزیره “شیف” اقدام ورزید.

ارجمندی اضافه کرد: شرکت‌هایی که در ساخت شناورهای سبک فلزی و فایبرگلاس فعالیت دارند به طور متوسط برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده‌اند و در صورت فعالیت با تمام ظرفیت، توانایی اشتغال‌زایی مستقیم برای ۳۰۰ نفر را خواهند داشت. علاوه بر این با توجه به زنجیره تامین گسترده صنایع دریایی، تا هفت برابر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی صورت خواهد گرفت.

وی یاداور شد: حدود ۳۰ درصد از شرکت‌های فعال در ساخت و تعمیرات شناور های سنگین و نیمه سنگین فعالیت دارند که ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم هر کدام از این شرکت‌ها تا ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر نیز وجود دارد. به طور کلی برآورد می‌شود شرکت‌های فعال در حال حاضر ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر از بومیان نوار ساحلی کشور را دارند.

این مقام مسوول اضافه کرد: همچنین ظرفیت اشتغال غیرمستقیم این صنعت حداقل ۳۵۰ هزار نفر در خارج از کارگاه‌های ساخت و تعمیر شناور خواهد بود.

وی از دیگر دلایل توجه ویژه به صنایع دریایی را کاهش وابستگی به خارج از کشور، جلوگیری از بدعهدی‌های خارجی‌ها به بهانه تحریم و همچنین جلوگیری از خروج ارز به همراه ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی عنوان کرد و گفت: عمده موانع سد راه فعالیت شرکت‌های کشتی‌سازی برخورد سلیقه‌ای و شفاف نبودن قوانین مالیات و دارایی، عدم تجمیع تقاضا و سرمایه در گردش است که اکثر این موضوعات در مناطق آزاد قابل حل می‌باشد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد بوشهر می‌تواند با توسعه صنعت کشتی‌سازی و با ایجاد زیست بوم این صنعت در این منطقه، شرکت‌های دانش بنیان را در خود مستقر کند و از سوی دیگر حمایت‌های معاونت علمی می‌تواند به رشد این شرکت‌ها کمک کند.

انتهای پیام

پتانسیل‌های منطقه آزاد بوشهر برای استقرار شرکت‌های دریایی

مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروزه توانایی فنی ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان، وجود دارد، گفت: طبق برآوردها، شرکت‌های فعال در صنعت دریایی ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر از بومیان نوار ساحلی کشور را دارند.

روح‌اله ارجمندی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر اقتصاد دریایی رابطه تنگاتنگی با اقتصاد جهانی دارد و شاید اگر دریاها و کارآیی ناشی از آنها نباشند، اقتصاد جهانی به طور جدی با مشکل مواجه شود.

وی  نمونه‌های این مشکلات را  تاثیر مسدود شدن کانال سوئز براقتصاد جهانی در ۲۰۲۱ ذکر کرد و ادامه داد: اگر تنها بخشی از کاربرد دریاها در نظرگرفته شود مشاهده می‌شود که اقتصاد دریا چه تأثیری در زندگی روزمره افراد خواهد داشت.

ارجمندی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حمل و نقل دریایی ۹۰ درصد حمل و نقل دنیای صنعتی را تشکیل می دهد که دلایل آن می‌تواند کم هزینه بودن، امکانات و ظرفیت بالای وسائل حمل و نقل دریایی، امن بودن و مناسب‌ترین روش در حمل و نقل صنایع سنگین باشد.

مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اشتغال‌زایی بالا را از ویژگی‌های صنعت کشتی‌سازی دانست و ادامه داد:  از این رو راه اندازی این صنعت می‌تواند باعث کاهش نرخ بیکاری و ایجاد رشد اقتصادی شود. به عنوان مثال به ازای هر ۳۰ هزار دلار قرارداد کشتی سازی،  یک شغل به طور مستقیم در کارخانه کشتی‌سازی و به ازای هر شغل ایجاد شده در کارخانه، شش تا هفت شغل غیرمستقیم در خارج از کارخانه ایجاد می‌شود.

به گفته وی، هر کشتی اقیانوس پیما تجاری با وزن باربری تقریبی ۴۰ هزار تن، قیمتی معادل ۵۰ میلیون دلار دارد. بنابراین در صورتی که سالیانه در کل کشور فقط ۱۰ کشتی ساخته شود،  ۱۶ هزار و ۶۶۷ شغل مستقیم و ۸۳ هزار و ۳۳۳ شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

ارجمندی اضافه کرد: باید توجه داشت که قرارداد ۶۵۰ میلیون دلاری ساخت ۱۷ کشتی ایران با کره جنوبی پتانسیل ایجاد ۲۸ هزار شغل مستقیم و ۱۴۰ هزار شغل غیر مستقیم را داشت.
وی با بیان اینکه این قرارداد اجرایی نشده است، گفت: انعقاد این قرارداد مربوط به سال ۲۰۰۸ است و در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌ای پرداخت شد اما در مراحل بعدی به دلیل مختلفی این کار متوقف شد.

ارجمندی تاکید کرد: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده در حدود ۱۱۵ کارگاه و کارخانه کشتی‌سازی و تعمیرات در کشور به ثبت رسیده است، که بیش از ۶۰ درصد این شرکت‌ها در حال حاضر فعال هستند. با این حال به رغم فرسودگی ناوگان دریایی کشور، این شرکت‌ها نیز با ۲۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروزه توانایی فنی ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان،  وجود دارد. ادامه داد: البته مناطق آزاد جدید می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه این حوزه و افزایش عمق داخلی سازی این صنعت باشد به خصوص می‌توان با استقرار شرکت‌های جدید و توسعه شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد بوشهر و جزیره “شیف” اقدام ورزید.

ارجمندی اضافه کرد: شرکت‌هایی که در ساخت شناورهای سبک فلزی و فایبرگلاس فعالیت دارند به طور متوسط برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده‌اند و در صورت فعالیت با تمام ظرفیت، توانایی اشتغال‌زایی مستقیم برای ۳۰۰ نفر را خواهند داشت. علاوه بر این با توجه به زنجیره تامین گسترده صنایع دریایی، تا هفت برابر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی صورت خواهد گرفت.

وی یاداور شد: حدود ۳۰ درصد از شرکت‌های فعال در ساخت و تعمیرات شناور های سنگین و نیمه سنگین فعالیت دارند که ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم هر کدام از این شرکت‌ها تا ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر نیز وجود دارد. به طور کلی برآورد می‌شود شرکت‌های فعال در حال حاضر ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر از بومیان نوار ساحلی کشور را دارند.

این مقام مسوول اضافه کرد: همچنین ظرفیت اشتغال غیرمستقیم این صنعت حداقل ۳۵۰ هزار نفر در خارج از کارگاه‌های ساخت و تعمیر شناور خواهد بود.

وی از دیگر دلایل توجه ویژه به صنایع دریایی را کاهش وابستگی به خارج از کشور، جلوگیری از بدعهدی‌های خارجی‌ها به بهانه تحریم و همچنین جلوگیری از خروج ارز به همراه ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی عنوان کرد و گفت: عمده موانع سد راه فعالیت شرکت‌های کشتی‌سازی برخورد سلیقه‌ای و شفاف نبودن قوانین مالیات و دارایی، عدم تجمیع تقاضا و سرمایه در گردش است که اکثر این موضوعات در مناطق آزاد قابل حل می‌باشد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد بوشهر می‌تواند با توسعه صنعت کشتی‌سازی و با ایجاد زیست بوم این صنعت در این منطقه، شرکت‌های دانش بنیان را در خود مستقر کند و از سوی دیگر حمایت‌های معاونت علمی می‌تواند به رشد این شرکت‌ها کمک کند.

انتهای پیام

اخبارجدیدترین

شغل مناسب برای کسانی که اهل شور و هیجان زیادی نیستند!

راهنمای جامع نگارش رزومه حرفه‌ای برای اپلای

چگونه از فناوری برای افزایش خلاقیت و نوآوری در محیط آموزشی استفاده کنیم؟

پتانسیل‌های منطقه آزاد بوشهر برای استقرار شرکت‌های دریایی

مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروزه توانایی فنی ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان، وجود دارد، گفت: طبق برآوردها، شرکت‌های فعال در صنعت دریایی ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر از بومیان نوار ساحلی کشور را دارند.

روح‌اله ارجمندی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر اقتصاد دریایی رابطه تنگاتنگی با اقتصاد جهانی دارد و شاید اگر دریاها و کارآیی ناشی از آنها نباشند، اقتصاد جهانی به طور جدی با مشکل مواجه شود.

وی  نمونه‌های این مشکلات را  تاثیر مسدود شدن کانال سوئز براقتصاد جهانی در ۲۰۲۱ ذکر کرد و ادامه داد: اگر تنها بخشی از کاربرد دریاها در نظرگرفته شود مشاهده می‌شود که اقتصاد دریا چه تأثیری در زندگی روزمره افراد خواهد داشت.

ارجمندی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حمل و نقل دریایی ۹۰ درصد حمل و نقل دنیای صنعتی را تشکیل می دهد که دلایل آن می‌تواند کم هزینه بودن، امکانات و ظرفیت بالای وسائل حمل و نقل دریایی، امن بودن و مناسب‌ترین روش در حمل و نقل صنایع سنگین باشد.

مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اشتغال‌زایی بالا را از ویژگی‌های صنعت کشتی‌سازی دانست و ادامه داد:  از این رو راه اندازی این صنعت می‌تواند باعث کاهش نرخ بیکاری و ایجاد رشد اقتصادی شود. به عنوان مثال به ازای هر ۳۰ هزار دلار قرارداد کشتی سازی،  یک شغل به طور مستقیم در کارخانه کشتی‌سازی و به ازای هر شغل ایجاد شده در کارخانه، شش تا هفت شغل غیرمستقیم در خارج از کارخانه ایجاد می‌شود.

به گفته وی، هر کشتی اقیانوس پیما تجاری با وزن باربری تقریبی ۴۰ هزار تن، قیمتی معادل ۵۰ میلیون دلار دارد. بنابراین در صورتی که سالیانه در کل کشور فقط ۱۰ کشتی ساخته شود،  ۱۶ هزار و ۶۶۷ شغل مستقیم و ۸۳ هزار و ۳۳۳ شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

ارجمندی اضافه کرد: باید توجه داشت که قرارداد ۶۵۰ میلیون دلاری ساخت ۱۷ کشتی ایران با کره جنوبی پتانسیل ایجاد ۲۸ هزار شغل مستقیم و ۱۴۰ هزار شغل غیر مستقیم را داشت.
وی با بیان اینکه این قرارداد اجرایی نشده است، گفت: انعقاد این قرارداد مربوط به سال ۲۰۰۸ است و در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌ای پرداخت شد اما در مراحل بعدی به دلیل مختلفی این کار متوقف شد.

ارجمندی تاکید کرد: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده در حدود ۱۱۵ کارگاه و کارخانه کشتی‌سازی و تعمیرات در کشور به ثبت رسیده است، که بیش از ۶۰ درصد این شرکت‌ها در حال حاضر فعال هستند. با این حال به رغم فرسودگی ناوگان دریایی کشور، این شرکت‌ها نیز با ۲۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروزه توانایی فنی ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان،  وجود دارد. ادامه داد: البته مناطق آزاد جدید می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه این حوزه و افزایش عمق داخلی سازی این صنعت باشد به خصوص می‌توان با استقرار شرکت‌های جدید و توسعه شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد بوشهر و جزیره “شیف” اقدام ورزید.

ارجمندی اضافه کرد: شرکت‌هایی که در ساخت شناورهای سبک فلزی و فایبرگلاس فعالیت دارند به طور متوسط برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده‌اند و در صورت فعالیت با تمام ظرفیت، توانایی اشتغال‌زایی مستقیم برای ۳۰۰ نفر را خواهند داشت. علاوه بر این با توجه به زنجیره تامین گسترده صنایع دریایی، تا هفت برابر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی صورت خواهد گرفت.

وی یاداور شد: حدود ۳۰ درصد از شرکت‌های فعال در ساخت و تعمیرات شناور های سنگین و نیمه سنگین فعالیت دارند که ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم هر کدام از این شرکت‌ها تا ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر نیز وجود دارد. به طور کلی برآورد می‌شود شرکت‌های فعال در حال حاضر ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر از بومیان نوار ساحلی کشور را دارند.

این مقام مسوول اضافه کرد: همچنین ظرفیت اشتغال غیرمستقیم این صنعت حداقل ۳۵۰ هزار نفر در خارج از کارگاه‌های ساخت و تعمیر شناور خواهد بود.

وی از دیگر دلایل توجه ویژه به صنایع دریایی را کاهش وابستگی به خارج از کشور، جلوگیری از بدعهدی‌های خارجی‌ها به بهانه تحریم و همچنین جلوگیری از خروج ارز به همراه ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی عنوان کرد و گفت: عمده موانع سد راه فعالیت شرکت‌های کشتی‌سازی برخورد سلیقه‌ای و شفاف نبودن قوانین مالیات و دارایی، عدم تجمیع تقاضا و سرمایه در گردش است که اکثر این موضوعات در مناطق آزاد قابل حل می‌باشد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد بوشهر می‌تواند با توسعه صنعت کشتی‌سازی و با ایجاد زیست بوم این صنعت در این منطقه، شرکت‌های دانش بنیان را در خود مستقر کند و از سوی دیگر حمایت‌های معاونت علمی می‌تواند به رشد این شرکت‌ها کمک کند.

انتهای پیام

پتانسیل‌های منطقه آزاد بوشهر برای استقرار شرکت‌های دریایی

مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروزه توانایی فنی ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان، وجود دارد، گفت: طبق برآوردها، شرکت‌های فعال در صنعت دریایی ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر از بومیان نوار ساحلی کشور را دارند.

روح‌اله ارجمندی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر اقتصاد دریایی رابطه تنگاتنگی با اقتصاد جهانی دارد و شاید اگر دریاها و کارآیی ناشی از آنها نباشند، اقتصاد جهانی به طور جدی با مشکل مواجه شود.

وی  نمونه‌های این مشکلات را  تاثیر مسدود شدن کانال سوئز براقتصاد جهانی در ۲۰۲۱ ذکر کرد و ادامه داد: اگر تنها بخشی از کاربرد دریاها در نظرگرفته شود مشاهده می‌شود که اقتصاد دریا چه تأثیری در زندگی روزمره افراد خواهد داشت.

ارجمندی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حمل و نقل دریایی ۹۰ درصد حمل و نقل دنیای صنعتی را تشکیل می دهد که دلایل آن می‌تواند کم هزینه بودن، امکانات و ظرفیت بالای وسائل حمل و نقل دریایی، امن بودن و مناسب‌ترین روش در حمل و نقل صنایع سنگین باشد.

مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اشتغال‌زایی بالا را از ویژگی‌های صنعت کشتی‌سازی دانست و ادامه داد:  از این رو راه اندازی این صنعت می‌تواند باعث کاهش نرخ بیکاری و ایجاد رشد اقتصادی شود. به عنوان مثال به ازای هر ۳۰ هزار دلار قرارداد کشتی سازی،  یک شغل به طور مستقیم در کارخانه کشتی‌سازی و به ازای هر شغل ایجاد شده در کارخانه، شش تا هفت شغل غیرمستقیم در خارج از کارخانه ایجاد می‌شود.

به گفته وی، هر کشتی اقیانوس پیما تجاری با وزن باربری تقریبی ۴۰ هزار تن، قیمتی معادل ۵۰ میلیون دلار دارد. بنابراین در صورتی که سالیانه در کل کشور فقط ۱۰ کشتی ساخته شود،  ۱۶ هزار و ۶۶۷ شغل مستقیم و ۸۳ هزار و ۳۳۳ شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

ارجمندی اضافه کرد: باید توجه داشت که قرارداد ۶۵۰ میلیون دلاری ساخت ۱۷ کشتی ایران با کره جنوبی پتانسیل ایجاد ۲۸ هزار شغل مستقیم و ۱۴۰ هزار شغل غیر مستقیم را داشت.
وی با بیان اینکه این قرارداد اجرایی نشده است، گفت: انعقاد این قرارداد مربوط به سال ۲۰۰۸ است و در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌ای پرداخت شد اما در مراحل بعدی به دلیل مختلفی این کار متوقف شد.

ارجمندی تاکید کرد: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده در حدود ۱۱۵ کارگاه و کارخانه کشتی‌سازی و تعمیرات در کشور به ثبت رسیده است، که بیش از ۶۰ درصد این شرکت‌ها در حال حاضر فعال هستند. با این حال به رغم فرسودگی ناوگان دریایی کشور، این شرکت‌ها نیز با ۲۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروزه توانایی فنی ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور با استفاده از متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان،  وجود دارد. ادامه داد: البته مناطق آزاد جدید می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه این حوزه و افزایش عمق داخلی سازی این صنعت باشد به خصوص می‌توان با استقرار شرکت‌های جدید و توسعه شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد بوشهر و جزیره “شیف” اقدام ورزید.

ارجمندی اضافه کرد: شرکت‌هایی که در ساخت شناورهای سبک فلزی و فایبرگلاس فعالیت دارند به طور متوسط برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده‌اند و در صورت فعالیت با تمام ظرفیت، توانایی اشتغال‌زایی مستقیم برای ۳۰۰ نفر را خواهند داشت. علاوه بر این با توجه به زنجیره تامین گسترده صنایع دریایی، تا هفت برابر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی صورت خواهد گرفت.

وی یاداور شد: حدود ۳۰ درصد از شرکت‌های فعال در ساخت و تعمیرات شناور های سنگین و نیمه سنگین فعالیت دارند که ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم هر کدام از این شرکت‌ها تا ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر نیز وجود دارد. به طور کلی برآورد می‌شود شرکت‌های فعال در حال حاضر ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم برای حداقل ۵۱ هزار نفر از بومیان نوار ساحلی کشور را دارند.

این مقام مسوول اضافه کرد: همچنین ظرفیت اشتغال غیرمستقیم این صنعت حداقل ۳۵۰ هزار نفر در خارج از کارگاه‌های ساخت و تعمیر شناور خواهد بود.

وی از دیگر دلایل توجه ویژه به صنایع دریایی را کاهش وابستگی به خارج از کشور، جلوگیری از بدعهدی‌های خارجی‌ها به بهانه تحریم و همچنین جلوگیری از خروج ارز به همراه ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی عنوان کرد و گفت: عمده موانع سد راه فعالیت شرکت‌های کشتی‌سازی برخورد سلیقه‌ای و شفاف نبودن قوانین مالیات و دارایی، عدم تجمیع تقاضا و سرمایه در گردش است که اکثر این موضوعات در مناطق آزاد قابل حل می‌باشد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد بوشهر می‌تواند با توسعه صنعت کشتی‌سازی و با ایجاد زیست بوم این صنعت در این منطقه، شرکت‌های دانش بنیان را در خود مستقر کند و از سوی دیگر حمایت‌های معاونت علمی می‌تواند به رشد این شرکت‌ها کمک کند.

انتهای پیام

برچسب ها: منطقه آزاد
پست قبلی

جامعه عراق نباید امکان تفاهم و گفت‌وگو را از دست بدهد

پست بعدی

اوکراین، انگلیس و لهستان همکاری‌های خود را گسترش می‌دهند

مربوطه پست ها

شغل مناسب من
علمی

شغل مناسب برای کسانی که اهل شور و هیجان زیادی نیستند!

۳۰ فروردین ۱۴۰۴
راهنمای جامع نگارش رزومه حرفه‌ای برای اپلای
علمی

راهنمای جامع نگارش رزومه حرفه‌ای برای اپلای

۲۵ اسفند ۱۴۰۳
چگونه از فناوری برای افزایش خلاقیت و نوآوری در محیط آموزشی استفاده کنیم؟
علمی

چگونه از فناوری برای افزایش خلاقیت و نوآوری در محیط آموزشی استفاده کنیم؟

۰۸ بهمن ۱۴۰۳
آموزش دیجیتال: آینده‌ای روشن برای یادگیری مادام‌العمر
علمی

آموزش دیجیتال: آینده‌ای روشن برای یادگیری مادام‌العمر

۰۷ بهمن ۱۴۰۳
چطور با استفاده از ابزارهای علمی، چالش‌های روزمره را حل کنیم؟
علمی

چطور با استفاده از ابزارهای علمی، چالش‌های روزمره را حل کنیم؟

۰۶ بهمن ۱۴۰۳
نقش تکنولوژی در تسهیل دسترسی به منابع آموزشی در سراسر جهان
علمی

نقش تکنولوژی در تسهیل دسترسی به منابع آموزشی در سراسر جهان

۰۵ بهمن ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • ۴۰ هزار رشته قنات در کشور احیا می شود
  • آب مسأله اول کشور شده است
  • ۱۹ میلیون هکتار زمین طی ۵ سال آبخیزداری می‌شود
  • بررسی بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت
  • سیگنال صعودی ارز چین لینک «Chainlink»
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.