دانش جوین
پنجشنبه, مرداد ۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۲۴ دی ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
0
دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر
3
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کورش دیباج: تئاتر، هنری است که از خلال سکوت و صدا، از پس نور و سایه، و در دل زمان و مکان، انسان را به بازاندیشی در ذات خود دعوت می‌کند.در میان انبوه آثار نمایشی، گاه با اجراهایی روبه‌رو می‌شویم که نه‌تنها جنبه‌های زیبایی‌شناسانه و هنری را به اوج می‌رسانند، بلکه با ساختاری اندیشمندانه و کارگردانی ظریف، فضایی متفاوت خلق می‌کنند. چنین آثاری مخاطب را از جایگاه صرف تماشاگر بیرون می‌آورند و او را به مشارکتی ذهنی و احساسی در روند روایت دعوت می‌کنند.

نمایش «دوزخ» به کارگردانی محمد نادری دره‌کتی، این روزها در اصفهان روی صحنه رفته و توانسته توجه علاقه‌مندان هنرهای نمایشی را به خود جلب کند. این اثر، با اقتباسی از یک متن شاخص ادبی و فلسفی، در کنار اجرایی دقیق و خلاقانه، تلاش دارد فضایی متفاوت خلق کند و مخاطب را درگیر سوالاتی عمیق و تأثیرگذار نماید. برای بررسی زوایای مختلف این نمایش و آشنایی با نگاه کارگردان به اجرای آن، به گفت‌وگو با نادری دره‌کتی نشستیم تا از چالش‌ها، ایده‌ها و مسیر خلق این اثر برایمان بگوید.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

ابتدا کمی درباره ایده انتخاب نمایشنامه «دوزخ» و جذابیت این اثر برای شما بگویید.

سال‌ها بود که نمایشنامه «دوزخ» اثر ژان پل سارتر را می‌خواندم و هر بار نکته تازه‌ای از آن کشف می‌کردم. چیزی که مرا جذب کرد، نگاه متفاوت سارتر به مفهوم دوزخ بود. برخلاف تصور سنتی که دوزخ را مکانی پر از آتش و سرب داغ معرفی می‌کند، این نمایش به ما می‌گوید که دوزخ می‌تواند همین جا باشد؛ در زندگی روزمره، میان آدم‌ها و کلماتی که به کار می‌بریم. این زاویه دید، نه تنها دراماتیک، بلکه عمیقاً فلسفی است و چالش‌های وجودی انسان را به نمایش می‌گذارد.

در این نمایش با سه شخصیت مواجه هستیم که در دنیای پس از مرگ در کنار هم قرار می‌گیرند. این سه شخصیت چگونه روایتگر مفهوم دوزخ می‌شوند؟

این سه نفر در یک اتاقک بسته قرار دارند و باید تا ابد با یکدیگر زندگی کنند. هیچ راه فراری وجود ندارد. اما چیزی که برایشان عذاب‌آورتر از آتش و عذاب‌های فیزیکی است، کلمات و رفتارهایی است که از یکدیگر می‌بینند. نمایش به زیبایی نشان می‌دهد که انسان‌ها چگونه می‌توانند دوزخ یکدیگر باشند. این همان جهنم واقعی است که سارتر توصیف می‌کند و به نوعی تلنگری به زندگی ما نیز هست.

به نظر شما، نمایش «دوزخ» چه پیام یا نقطه امیدی برای مخاطبان به همراه دارد؟

با وجود فضای تاریک و پرتنش نمایش، «دوزخ» پر از امید به زندگی است. نمایش می‌خواهد بگوید که حتی در سخت‌ترین شرایط هم انسان می‌تواند با پذیرش خودش و دیگران، به معنای واقعی زندگی دست پیدا کند. این نمایش انسانیت را برجسته می‌کند و مخاطب را به بازنگری در روابط و اعمال خود فرا می‌خواند.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

به عنوان کارگردان، این اثر را با چه سبکی روی صحنه آورده‌اید؟

به دلیل ماهیت فلسفی و وجودگرایانه نمایشنامه، سبک اجرایی نمایش به طور عمده اگزیستانسیالیستی است. البته سعی کردم که رئالیسم هم در اجرا حضور داشته باشد تا مخاطب بتواند با شخصیت‌ها و موقعیت‌ها ارتباط نزدیک‌تری برقرار کند. این نمایش در ژانر درام اجتماعی است و تمام اتفاقات در یک پرده و طی یک ساعت و نیم، بدون هیچ تغییر صحنه یا خاموشی نور، اجرا می‌شود.

از مشکلات و چالش‌هایی که در روند آماده‌سازی این نمایش داشتید، بگویید.

مشکلات همیشه وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نبود حمایت کافی از سوی نهادهای متولی تئاتر بود. از طرف دیگر، متأسفانه فضای رقابتی بین گروه‌های تئاتری اصفهان نیز چندان سالم نیست و برخی افراد دوست ندارند کسی غیر از خودشان دیده شود. با این حال، تلاش کردیم که با همه این محدودیت‌ها، نمایشی باکیفیت روی صحنه بیاوریم.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

بازیگران نمایش «دوزخ» چه کسانی هستند و انتخاب آن‌ها بر چه اساسی صورت گرفت؟

بازیگران این نمایش روزبه جبار نژاد، محدثه آزادی، فاطمه اورنگی و حسین کیانی هستند. انتخاب آن‌ها بر اساس توانایی‌شان در درک و اجرای پیچیدگی‌های شخصیت‌ها و توانایی انتقال لایه‌های احساسی و فلسفی اثر صورت گرفت.

در پایان، چه انتظاری از مخاطبان دارید و فکر می‌کنید این نمایش چه تأثیری روی آن‌ها خواهد گذاشت؟

امیدوارم مخاطبان با ذهنی باز به تماشای این نمایش بنشینند و پیام آن را درک کنند. «دوزخ» فرصتی است برای بازنگری در رفتارها، انتخاب‌ها و تأثیراتی که روی دیگران می‌گذاریم. فکر می‌کنم تماشای این نمایش می‌تواند تلنگری برای همه ما باشد تا مراقب باشیم دوزخ دیگران نباشیم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کورش دیباج: تئاتر، هنری است که از خلال سکوت و صدا، از پس نور و سایه، و در دل زمان و مکان، انسان را به بازاندیشی در ذات خود دعوت می‌کند.در میان انبوه آثار نمایشی، گاه با اجراهایی روبه‌رو می‌شویم که نه‌تنها جنبه‌های زیبایی‌شناسانه و هنری را به اوج می‌رسانند، بلکه با ساختاری اندیشمندانه و کارگردانی ظریف، فضایی متفاوت خلق می‌کنند. چنین آثاری مخاطب را از جایگاه صرف تماشاگر بیرون می‌آورند و او را به مشارکتی ذهنی و احساسی در روند روایت دعوت می‌کنند.

نمایش «دوزخ» به کارگردانی محمد نادری دره‌کتی، این روزها در اصفهان روی صحنه رفته و توانسته توجه علاقه‌مندان هنرهای نمایشی را به خود جلب کند. این اثر، با اقتباسی از یک متن شاخص ادبی و فلسفی، در کنار اجرایی دقیق و خلاقانه، تلاش دارد فضایی متفاوت خلق کند و مخاطب را درگیر سوالاتی عمیق و تأثیرگذار نماید. برای بررسی زوایای مختلف این نمایش و آشنایی با نگاه کارگردان به اجرای آن، به گفت‌وگو با نادری دره‌کتی نشستیم تا از چالش‌ها، ایده‌ها و مسیر خلق این اثر برایمان بگوید.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

ابتدا کمی درباره ایده انتخاب نمایشنامه «دوزخ» و جذابیت این اثر برای شما بگویید.

سال‌ها بود که نمایشنامه «دوزخ» اثر ژان پل سارتر را می‌خواندم و هر بار نکته تازه‌ای از آن کشف می‌کردم. چیزی که مرا جذب کرد، نگاه متفاوت سارتر به مفهوم دوزخ بود. برخلاف تصور سنتی که دوزخ را مکانی پر از آتش و سرب داغ معرفی می‌کند، این نمایش به ما می‌گوید که دوزخ می‌تواند همین جا باشد؛ در زندگی روزمره، میان آدم‌ها و کلماتی که به کار می‌بریم. این زاویه دید، نه تنها دراماتیک، بلکه عمیقاً فلسفی است و چالش‌های وجودی انسان را به نمایش می‌گذارد.

در این نمایش با سه شخصیت مواجه هستیم که در دنیای پس از مرگ در کنار هم قرار می‌گیرند. این سه شخصیت چگونه روایتگر مفهوم دوزخ می‌شوند؟

این سه نفر در یک اتاقک بسته قرار دارند و باید تا ابد با یکدیگر زندگی کنند. هیچ راه فراری وجود ندارد. اما چیزی که برایشان عذاب‌آورتر از آتش و عذاب‌های فیزیکی است، کلمات و رفتارهایی است که از یکدیگر می‌بینند. نمایش به زیبایی نشان می‌دهد که انسان‌ها چگونه می‌توانند دوزخ یکدیگر باشند. این همان جهنم واقعی است که سارتر توصیف می‌کند و به نوعی تلنگری به زندگی ما نیز هست.

به نظر شما، نمایش «دوزخ» چه پیام یا نقطه امیدی برای مخاطبان به همراه دارد؟

با وجود فضای تاریک و پرتنش نمایش، «دوزخ» پر از امید به زندگی است. نمایش می‌خواهد بگوید که حتی در سخت‌ترین شرایط هم انسان می‌تواند با پذیرش خودش و دیگران، به معنای واقعی زندگی دست پیدا کند. این نمایش انسانیت را برجسته می‌کند و مخاطب را به بازنگری در روابط و اعمال خود فرا می‌خواند.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

به عنوان کارگردان، این اثر را با چه سبکی روی صحنه آورده‌اید؟

به دلیل ماهیت فلسفی و وجودگرایانه نمایشنامه، سبک اجرایی نمایش به طور عمده اگزیستانسیالیستی است. البته سعی کردم که رئالیسم هم در اجرا حضور داشته باشد تا مخاطب بتواند با شخصیت‌ها و موقعیت‌ها ارتباط نزدیک‌تری برقرار کند. این نمایش در ژانر درام اجتماعی است و تمام اتفاقات در یک پرده و طی یک ساعت و نیم، بدون هیچ تغییر صحنه یا خاموشی نور، اجرا می‌شود.

از مشکلات و چالش‌هایی که در روند آماده‌سازی این نمایش داشتید، بگویید.

مشکلات همیشه وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نبود حمایت کافی از سوی نهادهای متولی تئاتر بود. از طرف دیگر، متأسفانه فضای رقابتی بین گروه‌های تئاتری اصفهان نیز چندان سالم نیست و برخی افراد دوست ندارند کسی غیر از خودشان دیده شود. با این حال، تلاش کردیم که با همه این محدودیت‌ها، نمایشی باکیفیت روی صحنه بیاوریم.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

بازیگران نمایش «دوزخ» چه کسانی هستند و انتخاب آن‌ها بر چه اساسی صورت گرفت؟

بازیگران این نمایش روزبه جبار نژاد، محدثه آزادی، فاطمه اورنگی و حسین کیانی هستند. انتخاب آن‌ها بر اساس توانایی‌شان در درک و اجرای پیچیدگی‌های شخصیت‌ها و توانایی انتقال لایه‌های احساسی و فلسفی اثر صورت گرفت.

در پایان، چه انتظاری از مخاطبان دارید و فکر می‌کنید این نمایش چه تأثیری روی آن‌ها خواهد گذاشت؟

امیدوارم مخاطبان با ذهنی باز به تماشای این نمایش بنشینند و پیام آن را درک کنند. «دوزخ» فرصتی است برای بازنگری در رفتارها، انتخاب‌ها و تأثیراتی که روی دیگران می‌گذاریم. فکر می‌کنم تماشای این نمایش می‌تواند تلنگری برای همه ما باشد تا مراقب باشیم دوزخ دیگران نباشیم.

اخبارجدیدترین

مهرشاد سهیلی برنامه‌ای در صداوسیما ندارد؛ پول‌پاشی برای سفیدشویی

جلسه شورای هنر با تاکید سندنویسی هنرهای تجسمی برگزار شد

قراداد خدمات رسانه‌ای تئاتر رسمیت پیدا کرد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کورش دیباج: تئاتر، هنری است که از خلال سکوت و صدا، از پس نور و سایه، و در دل زمان و مکان، انسان را به بازاندیشی در ذات خود دعوت می‌کند.در میان انبوه آثار نمایشی، گاه با اجراهایی روبه‌رو می‌شویم که نه‌تنها جنبه‌های زیبایی‌شناسانه و هنری را به اوج می‌رسانند، بلکه با ساختاری اندیشمندانه و کارگردانی ظریف، فضایی متفاوت خلق می‌کنند. چنین آثاری مخاطب را از جایگاه صرف تماشاگر بیرون می‌آورند و او را به مشارکتی ذهنی و احساسی در روند روایت دعوت می‌کنند.

نمایش «دوزخ» به کارگردانی محمد نادری دره‌کتی، این روزها در اصفهان روی صحنه رفته و توانسته توجه علاقه‌مندان هنرهای نمایشی را به خود جلب کند. این اثر، با اقتباسی از یک متن شاخص ادبی و فلسفی، در کنار اجرایی دقیق و خلاقانه، تلاش دارد فضایی متفاوت خلق کند و مخاطب را درگیر سوالاتی عمیق و تأثیرگذار نماید. برای بررسی زوایای مختلف این نمایش و آشنایی با نگاه کارگردان به اجرای آن، به گفت‌وگو با نادری دره‌کتی نشستیم تا از چالش‌ها، ایده‌ها و مسیر خلق این اثر برایمان بگوید.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

ابتدا کمی درباره ایده انتخاب نمایشنامه «دوزخ» و جذابیت این اثر برای شما بگویید.

سال‌ها بود که نمایشنامه «دوزخ» اثر ژان پل سارتر را می‌خواندم و هر بار نکته تازه‌ای از آن کشف می‌کردم. چیزی که مرا جذب کرد، نگاه متفاوت سارتر به مفهوم دوزخ بود. برخلاف تصور سنتی که دوزخ را مکانی پر از آتش و سرب داغ معرفی می‌کند، این نمایش به ما می‌گوید که دوزخ می‌تواند همین جا باشد؛ در زندگی روزمره، میان آدم‌ها و کلماتی که به کار می‌بریم. این زاویه دید، نه تنها دراماتیک، بلکه عمیقاً فلسفی است و چالش‌های وجودی انسان را به نمایش می‌گذارد.

در این نمایش با سه شخصیت مواجه هستیم که در دنیای پس از مرگ در کنار هم قرار می‌گیرند. این سه شخصیت چگونه روایتگر مفهوم دوزخ می‌شوند؟

این سه نفر در یک اتاقک بسته قرار دارند و باید تا ابد با یکدیگر زندگی کنند. هیچ راه فراری وجود ندارد. اما چیزی که برایشان عذاب‌آورتر از آتش و عذاب‌های فیزیکی است، کلمات و رفتارهایی است که از یکدیگر می‌بینند. نمایش به زیبایی نشان می‌دهد که انسان‌ها چگونه می‌توانند دوزخ یکدیگر باشند. این همان جهنم واقعی است که سارتر توصیف می‌کند و به نوعی تلنگری به زندگی ما نیز هست.

به نظر شما، نمایش «دوزخ» چه پیام یا نقطه امیدی برای مخاطبان به همراه دارد؟

با وجود فضای تاریک و پرتنش نمایش، «دوزخ» پر از امید به زندگی است. نمایش می‌خواهد بگوید که حتی در سخت‌ترین شرایط هم انسان می‌تواند با پذیرش خودش و دیگران، به معنای واقعی زندگی دست پیدا کند. این نمایش انسانیت را برجسته می‌کند و مخاطب را به بازنگری در روابط و اعمال خود فرا می‌خواند.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

به عنوان کارگردان، این اثر را با چه سبکی روی صحنه آورده‌اید؟

به دلیل ماهیت فلسفی و وجودگرایانه نمایشنامه، سبک اجرایی نمایش به طور عمده اگزیستانسیالیستی است. البته سعی کردم که رئالیسم هم در اجرا حضور داشته باشد تا مخاطب بتواند با شخصیت‌ها و موقعیت‌ها ارتباط نزدیک‌تری برقرار کند. این نمایش در ژانر درام اجتماعی است و تمام اتفاقات در یک پرده و طی یک ساعت و نیم، بدون هیچ تغییر صحنه یا خاموشی نور، اجرا می‌شود.

از مشکلات و چالش‌هایی که در روند آماده‌سازی این نمایش داشتید، بگویید.

مشکلات همیشه وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نبود حمایت کافی از سوی نهادهای متولی تئاتر بود. از طرف دیگر، متأسفانه فضای رقابتی بین گروه‌های تئاتری اصفهان نیز چندان سالم نیست و برخی افراد دوست ندارند کسی غیر از خودشان دیده شود. با این حال، تلاش کردیم که با همه این محدودیت‌ها، نمایشی باکیفیت روی صحنه بیاوریم.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

بازیگران نمایش «دوزخ» چه کسانی هستند و انتخاب آن‌ها بر چه اساسی صورت گرفت؟

بازیگران این نمایش روزبه جبار نژاد، محدثه آزادی، فاطمه اورنگی و حسین کیانی هستند. انتخاب آن‌ها بر اساس توانایی‌شان در درک و اجرای پیچیدگی‌های شخصیت‌ها و توانایی انتقال لایه‌های احساسی و فلسفی اثر صورت گرفت.

در پایان، چه انتظاری از مخاطبان دارید و فکر می‌کنید این نمایش چه تأثیری روی آن‌ها خواهد گذاشت؟

امیدوارم مخاطبان با ذهنی باز به تماشای این نمایش بنشینند و پیام آن را درک کنند. «دوزخ» فرصتی است برای بازنگری در رفتارها، انتخاب‌ها و تأثیراتی که روی دیگران می‌گذاریم. فکر می‌کنم تماشای این نمایش می‌تواند تلنگری برای همه ما باشد تا مراقب باشیم دوزخ دیگران نباشیم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کورش دیباج: تئاتر، هنری است که از خلال سکوت و صدا، از پس نور و سایه، و در دل زمان و مکان، انسان را به بازاندیشی در ذات خود دعوت می‌کند.در میان انبوه آثار نمایشی، گاه با اجراهایی روبه‌رو می‌شویم که نه‌تنها جنبه‌های زیبایی‌شناسانه و هنری را به اوج می‌رسانند، بلکه با ساختاری اندیشمندانه و کارگردانی ظریف، فضایی متفاوت خلق می‌کنند. چنین آثاری مخاطب را از جایگاه صرف تماشاگر بیرون می‌آورند و او را به مشارکتی ذهنی و احساسی در روند روایت دعوت می‌کنند.

نمایش «دوزخ» به کارگردانی محمد نادری دره‌کتی، این روزها در اصفهان روی صحنه رفته و توانسته توجه علاقه‌مندان هنرهای نمایشی را به خود جلب کند. این اثر، با اقتباسی از یک متن شاخص ادبی و فلسفی، در کنار اجرایی دقیق و خلاقانه، تلاش دارد فضایی متفاوت خلق کند و مخاطب را درگیر سوالاتی عمیق و تأثیرگذار نماید. برای بررسی زوایای مختلف این نمایش و آشنایی با نگاه کارگردان به اجرای آن، به گفت‌وگو با نادری دره‌کتی نشستیم تا از چالش‌ها، ایده‌ها و مسیر خلق این اثر برایمان بگوید.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

ابتدا کمی درباره ایده انتخاب نمایشنامه «دوزخ» و جذابیت این اثر برای شما بگویید.

سال‌ها بود که نمایشنامه «دوزخ» اثر ژان پل سارتر را می‌خواندم و هر بار نکته تازه‌ای از آن کشف می‌کردم. چیزی که مرا جذب کرد، نگاه متفاوت سارتر به مفهوم دوزخ بود. برخلاف تصور سنتی که دوزخ را مکانی پر از آتش و سرب داغ معرفی می‌کند، این نمایش به ما می‌گوید که دوزخ می‌تواند همین جا باشد؛ در زندگی روزمره، میان آدم‌ها و کلماتی که به کار می‌بریم. این زاویه دید، نه تنها دراماتیک، بلکه عمیقاً فلسفی است و چالش‌های وجودی انسان را به نمایش می‌گذارد.

در این نمایش با سه شخصیت مواجه هستیم که در دنیای پس از مرگ در کنار هم قرار می‌گیرند. این سه شخصیت چگونه روایتگر مفهوم دوزخ می‌شوند؟

این سه نفر در یک اتاقک بسته قرار دارند و باید تا ابد با یکدیگر زندگی کنند. هیچ راه فراری وجود ندارد. اما چیزی که برایشان عذاب‌آورتر از آتش و عذاب‌های فیزیکی است، کلمات و رفتارهایی است که از یکدیگر می‌بینند. نمایش به زیبایی نشان می‌دهد که انسان‌ها چگونه می‌توانند دوزخ یکدیگر باشند. این همان جهنم واقعی است که سارتر توصیف می‌کند و به نوعی تلنگری به زندگی ما نیز هست.

به نظر شما، نمایش «دوزخ» چه پیام یا نقطه امیدی برای مخاطبان به همراه دارد؟

با وجود فضای تاریک و پرتنش نمایش، «دوزخ» پر از امید به زندگی است. نمایش می‌خواهد بگوید که حتی در سخت‌ترین شرایط هم انسان می‌تواند با پذیرش خودش و دیگران، به معنای واقعی زندگی دست پیدا کند. این نمایش انسانیت را برجسته می‌کند و مخاطب را به بازنگری در روابط و اعمال خود فرا می‌خواند.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

به عنوان کارگردان، این اثر را با چه سبکی روی صحنه آورده‌اید؟

به دلیل ماهیت فلسفی و وجودگرایانه نمایشنامه، سبک اجرایی نمایش به طور عمده اگزیستانسیالیستی است. البته سعی کردم که رئالیسم هم در اجرا حضور داشته باشد تا مخاطب بتواند با شخصیت‌ها و موقعیت‌ها ارتباط نزدیک‌تری برقرار کند. این نمایش در ژانر درام اجتماعی است و تمام اتفاقات در یک پرده و طی یک ساعت و نیم، بدون هیچ تغییر صحنه یا خاموشی نور، اجرا می‌شود.

از مشکلات و چالش‌هایی که در روند آماده‌سازی این نمایش داشتید، بگویید.

مشکلات همیشه وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نبود حمایت کافی از سوی نهادهای متولی تئاتر بود. از طرف دیگر، متأسفانه فضای رقابتی بین گروه‌های تئاتری اصفهان نیز چندان سالم نیست و برخی افراد دوست ندارند کسی غیر از خودشان دیده شود. با این حال، تلاش کردیم که با همه این محدودیت‌ها، نمایشی باکیفیت روی صحنه بیاوریم.

دوزخ؛ نمایشی از جنگ کلمات و رفتارها بر صحنه تئاتر

بازیگران نمایش «دوزخ» چه کسانی هستند و انتخاب آن‌ها بر چه اساسی صورت گرفت؟

بازیگران این نمایش روزبه جبار نژاد، محدثه آزادی، فاطمه اورنگی و حسین کیانی هستند. انتخاب آن‌ها بر اساس توانایی‌شان در درک و اجرای پیچیدگی‌های شخصیت‌ها و توانایی انتقال لایه‌های احساسی و فلسفی اثر صورت گرفت.

در پایان، چه انتظاری از مخاطبان دارید و فکر می‌کنید این نمایش چه تأثیری روی آن‌ها خواهد گذاشت؟

امیدوارم مخاطبان با ذهنی باز به تماشای این نمایش بنشینند و پیام آن را درک کنند. «دوزخ» فرصتی است برای بازنگری در رفتارها، انتخاب‌ها و تأثیراتی که روی دیگران می‌گذاریم. فکر می‌کنم تماشای این نمایش می‌تواند تلنگری برای همه ما باشد تا مراقب باشیم دوزخ دیگران نباشیم.

پست قبلی

پیکر فریدون شهبازیان تشییع شد؛ بدرقه هنرمندی که با صدای الله اکبر از دنیا رفت

پست بعدی

لزوم توجه به الگوهایی از بازار هنر که سبب تضعیف هنر و هنرمند می‌شود

مربوطه پست ها

مهرشاد سهیلی برنامه‌ای در صداوسیما ندارد؛ پول‌پاشی برای سفیدشویی
هنر و فرهنگ

مهرشاد سهیلی برنامه‌ای در صداوسیما ندارد؛ پول‌پاشی برای سفیدشویی

۰۷ مرداد ۱۴۰۴
جلسه شورای هنر با تاکید سندنویسی هنرهای تجسمی برگزار شد
هنر و فرهنگ

جلسه شورای هنر با تاکید سندنویسی هنرهای تجسمی برگزار شد

۰۷ مرداد ۱۴۰۴
قراداد خدمات رسانه‌ای تئاتر رسمیت پیدا کرد
هنر و فرهنگ

قراداد خدمات رسانه‌ای تئاتر رسمیت پیدا کرد

۰۷ مرداد ۱۴۰۴
جیمی لی کرتیس هالیوود را ترک می‌کند؛ انتقاد از ظاهر ساختگی سلبریتی‌ها
هنر و فرهنگ

جیمی لی کرتیس هالیوود را ترک می‌کند؛ انتقاد از ظاهر ساختگی سلبریتی‌ها

۰۷ مرداد ۱۴۰۴
پلی میان نقاشی و سینما؛ «کوب» روایتی شاعرانه از جنگ دارد
هنر و فرهنگ

پلی میان نقاشی و سینما؛ «کوب» روایتی شاعرانه از جنگ دارد

۰۷ مرداد ۱۴۰۴
چالش یک ناشنوا در خانواده‌ای شنوا؛ «قبیله‌ها» روایت شنیده‌ نشدن است
هنر و فرهنگ

چالش یک ناشنوا در خانواده‌ای شنوا؛ «قبیله‌ها» روایت شنیده‌ نشدن است

۰۷ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 20 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • آغاز فروش ویژه اربعین کفش ملی با شعار «همپای ایران حسینی»
  • مهرشاد سهیلی برنامه‌ای در صداوسیما ندارد؛ پول‌پاشی برای سفیدشویی
  • جلسه شورای هنر با تاکید سندنویسی هنرهای تجسمی برگزار شد
  • قراداد خدمات رسانه‌ای تئاتر رسمیت پیدا کرد
  • جیمی لی کرتیس هالیوود را ترک می‌کند؛ انتقاد از ظاهر ساختگی سلبریتی‌ها
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.