دانش جوین
سه شنبه, تیر ۳۱, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

رئیس فرهنگستان هنر: ثمره هنر ایرانی اسلامی، «توحید» و ثمره هنر یونانی «شرک» است

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۱۰ دی ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
رئیس فرهنگستان هنر: ثمره هنر ایرانی اسلامی، «توحید» و ثمره هنر یونانی «شرک» است
4
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر در نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با اشاره به ظرفیت بزرگ بحث در حوزه هنر اسلامی و هنرمندان مسلمان اظهار داشت: به باور بنده عقل در هنر دینی عقلی است که در محضر رب رنگ توحیدی می‌گیرد. عقل در تعریف یونانی می‌شود عقل منفصل که شاید بخشی از فلسفه یونانی زاییده آن باشد. جنسی از عقلانیت که در جهان بعد از اساطیر المپ حکماً به این مدل از عقلانیت روی آوردند.

وی افزود: عقلانیت از دوران رنسانس و بعد آن عقل مبتنی بر شک همه چیز همانطور که دکارت می‌گوید است. یعنی انسان تنهاست و دستاویزی ندارد و از خلأ معرفت، خود را بازتعریف می‌کند. مدل اسلامی اما این نیست و ما در جهانی هستیم که همواره در محضر رب قرار داریم و هنر، جهان را یک گوشه از تجلی محضر رب در آئینه حسن می بیند و هنرمند اگر هنری دارد کشف گوشه‌ای از همان یک تجلی است. ثمر این هنر توحید است در حالی که ثمر هنر یونانی شرک است.

شاه حسینی در ادامه تصریح کرد: در هنر برگرفته از میراث یونان خلق رذائل و انکار فضائل و در هنر ایرانی حماسه داریم. مکاتب هنری بعد رنسانس مکتب کلاسیک مبتنی بر فره‌یونانی است و جبر کلاسیک قریب به ۲ قرن حاکم است. در نگاه هنر حکمی جنسی از رئالیسم شهودی مدنظر است، در حقیقت واقع گرایی ای که در جهان محضریت اتفاق می‌افتد. ما در اربعین می‌بینیم بخشی از برزخ و آسمان و ملکوت در زیست انسانی میلیون‌ها انسان جاری می‌شود و در حرکت رو به امام شکل می‌گیرد و نه فقط مسلمان که دیگر فرق را به این مسیر می‌کشاند از این رو جهانی خلق می‌کند که گویی بخشی از آسمان در زمین محقق می‌شود.

وی منشأ خیال در هنر حکمی و ایرانی اسلامی را خیال رحمانی و وحی دانست و گفت: وحی‌ای که خداوند به مخلوقات به ویژه در هنرمند افاضه می‌کند مرتبه‌ای عالی است. در هنر منفصل و یونانی، عنصر اختیال داریم، چیزی که تحت عنوان مختال تلفیق خیال و اختیار است.

رئیس فرهنگستان هنر همچنین بیان کرد: اگر بخواهیم در هنر اسلامی ایرانی تفکر کنیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به منشأ ماندگاری ایران و سفر تاریخی امام علی بن موسی الرضا (ع) در ایران اشاره کنیم که چگونه تشیع در ایران شکل گرفت و دانشمندان مسلمان و شیعه و هنرمندان از حجاب بیرون آمدند و توانستند دعوت خود را علنی کنند. به واسطه تفکر شیعی صفویه نام ایران را جان داد، از این رو هنر ایرانی اسلامی را جز با منطق هنر رضوی نمی‌توانیم تکمیل کنیم و باید این موضوع واکاوی عمیق شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر در نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با اشاره به ظرفیت بزرگ بحث در حوزه هنر اسلامی و هنرمندان مسلمان اظهار داشت: به باور بنده عقل در هنر دینی عقلی است که در محضر رب رنگ توحیدی می‌گیرد. عقل در تعریف یونانی می‌شود عقل منفصل که شاید بخشی از فلسفه یونانی زاییده آن باشد. جنسی از عقلانیت که در جهان بعد از اساطیر المپ حکماً به این مدل از عقلانیت روی آوردند.

وی افزود: عقلانیت از دوران رنسانس و بعد آن عقل مبتنی بر شک همه چیز همانطور که دکارت می‌گوید است. یعنی انسان تنهاست و دستاویزی ندارد و از خلأ معرفت، خود را بازتعریف می‌کند. مدل اسلامی اما این نیست و ما در جهانی هستیم که همواره در محضر رب قرار داریم و هنر، جهان را یک گوشه از تجلی محضر رب در آئینه حسن می بیند و هنرمند اگر هنری دارد کشف گوشه‌ای از همان یک تجلی است. ثمر این هنر توحید است در حالی که ثمر هنر یونانی شرک است.

شاه حسینی در ادامه تصریح کرد: در هنر برگرفته از میراث یونان خلق رذائل و انکار فضائل و در هنر ایرانی حماسه داریم. مکاتب هنری بعد رنسانس مکتب کلاسیک مبتنی بر فره‌یونانی است و جبر کلاسیک قریب به ۲ قرن حاکم است. در نگاه هنر حکمی جنسی از رئالیسم شهودی مدنظر است، در حقیقت واقع گرایی ای که در جهان محضریت اتفاق می‌افتد. ما در اربعین می‌بینیم بخشی از برزخ و آسمان و ملکوت در زیست انسانی میلیون‌ها انسان جاری می‌شود و در حرکت رو به امام شکل می‌گیرد و نه فقط مسلمان که دیگر فرق را به این مسیر می‌کشاند از این رو جهانی خلق می‌کند که گویی بخشی از آسمان در زمین محقق می‌شود.

وی منشأ خیال در هنر حکمی و ایرانی اسلامی را خیال رحمانی و وحی دانست و گفت: وحی‌ای که خداوند به مخلوقات به ویژه در هنرمند افاضه می‌کند مرتبه‌ای عالی است. در هنر منفصل و یونانی، عنصر اختیال داریم، چیزی که تحت عنوان مختال تلفیق خیال و اختیار است.

رئیس فرهنگستان هنر همچنین بیان کرد: اگر بخواهیم در هنر اسلامی ایرانی تفکر کنیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به منشأ ماندگاری ایران و سفر تاریخی امام علی بن موسی الرضا (ع) در ایران اشاره کنیم که چگونه تشیع در ایران شکل گرفت و دانشمندان مسلمان و شیعه و هنرمندان از حجاب بیرون آمدند و توانستند دعوت خود را علنی کنند. به واسطه تفکر شیعی صفویه نام ایران را جان داد، از این رو هنر ایرانی اسلامی را جز با منطق هنر رضوی نمی‌توانیم تکمیل کنیم و باید این موضوع واکاوی عمیق شود.

اخبارجدیدترین

جانی دپ شخصیت اصلی پروژه بعدی ریدلی اسکات را خلق می‌کند

چالش «آلا» در تولید؛ بازیگری که حضور در پلتفرم دستمزدش را ۱۰ برابر کرد

«۴۰ هزار سرباز» آماده نمایش شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر در نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با اشاره به ظرفیت بزرگ بحث در حوزه هنر اسلامی و هنرمندان مسلمان اظهار داشت: به باور بنده عقل در هنر دینی عقلی است که در محضر رب رنگ توحیدی می‌گیرد. عقل در تعریف یونانی می‌شود عقل منفصل که شاید بخشی از فلسفه یونانی زاییده آن باشد. جنسی از عقلانیت که در جهان بعد از اساطیر المپ حکماً به این مدل از عقلانیت روی آوردند.

وی افزود: عقلانیت از دوران رنسانس و بعد آن عقل مبتنی بر شک همه چیز همانطور که دکارت می‌گوید است. یعنی انسان تنهاست و دستاویزی ندارد و از خلأ معرفت، خود را بازتعریف می‌کند. مدل اسلامی اما این نیست و ما در جهانی هستیم که همواره در محضر رب قرار داریم و هنر، جهان را یک گوشه از تجلی محضر رب در آئینه حسن می بیند و هنرمند اگر هنری دارد کشف گوشه‌ای از همان یک تجلی است. ثمر این هنر توحید است در حالی که ثمر هنر یونانی شرک است.

شاه حسینی در ادامه تصریح کرد: در هنر برگرفته از میراث یونان خلق رذائل و انکار فضائل و در هنر ایرانی حماسه داریم. مکاتب هنری بعد رنسانس مکتب کلاسیک مبتنی بر فره‌یونانی است و جبر کلاسیک قریب به ۲ قرن حاکم است. در نگاه هنر حکمی جنسی از رئالیسم شهودی مدنظر است، در حقیقت واقع گرایی ای که در جهان محضریت اتفاق می‌افتد. ما در اربعین می‌بینیم بخشی از برزخ و آسمان و ملکوت در زیست انسانی میلیون‌ها انسان جاری می‌شود و در حرکت رو به امام شکل می‌گیرد و نه فقط مسلمان که دیگر فرق را به این مسیر می‌کشاند از این رو جهانی خلق می‌کند که گویی بخشی از آسمان در زمین محقق می‌شود.

وی منشأ خیال در هنر حکمی و ایرانی اسلامی را خیال رحمانی و وحی دانست و گفت: وحی‌ای که خداوند به مخلوقات به ویژه در هنرمند افاضه می‌کند مرتبه‌ای عالی است. در هنر منفصل و یونانی، عنصر اختیال داریم، چیزی که تحت عنوان مختال تلفیق خیال و اختیار است.

رئیس فرهنگستان هنر همچنین بیان کرد: اگر بخواهیم در هنر اسلامی ایرانی تفکر کنیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به منشأ ماندگاری ایران و سفر تاریخی امام علی بن موسی الرضا (ع) در ایران اشاره کنیم که چگونه تشیع در ایران شکل گرفت و دانشمندان مسلمان و شیعه و هنرمندان از حجاب بیرون آمدند و توانستند دعوت خود را علنی کنند. به واسطه تفکر شیعی صفویه نام ایران را جان داد، از این رو هنر ایرانی اسلامی را جز با منطق هنر رضوی نمی‌توانیم تکمیل کنیم و باید این موضوع واکاوی عمیق شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر در نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان با اشاره به ظرفیت بزرگ بحث در حوزه هنر اسلامی و هنرمندان مسلمان اظهار داشت: به باور بنده عقل در هنر دینی عقلی است که در محضر رب رنگ توحیدی می‌گیرد. عقل در تعریف یونانی می‌شود عقل منفصل که شاید بخشی از فلسفه یونانی زاییده آن باشد. جنسی از عقلانیت که در جهان بعد از اساطیر المپ حکماً به این مدل از عقلانیت روی آوردند.

وی افزود: عقلانیت از دوران رنسانس و بعد آن عقل مبتنی بر شک همه چیز همانطور که دکارت می‌گوید است. یعنی انسان تنهاست و دستاویزی ندارد و از خلأ معرفت، خود را بازتعریف می‌کند. مدل اسلامی اما این نیست و ما در جهانی هستیم که همواره در محضر رب قرار داریم و هنر، جهان را یک گوشه از تجلی محضر رب در آئینه حسن می بیند و هنرمند اگر هنری دارد کشف گوشه‌ای از همان یک تجلی است. ثمر این هنر توحید است در حالی که ثمر هنر یونانی شرک است.

شاه حسینی در ادامه تصریح کرد: در هنر برگرفته از میراث یونان خلق رذائل و انکار فضائل و در هنر ایرانی حماسه داریم. مکاتب هنری بعد رنسانس مکتب کلاسیک مبتنی بر فره‌یونانی است و جبر کلاسیک قریب به ۲ قرن حاکم است. در نگاه هنر حکمی جنسی از رئالیسم شهودی مدنظر است، در حقیقت واقع گرایی ای که در جهان محضریت اتفاق می‌افتد. ما در اربعین می‌بینیم بخشی از برزخ و آسمان و ملکوت در زیست انسانی میلیون‌ها انسان جاری می‌شود و در حرکت رو به امام شکل می‌گیرد و نه فقط مسلمان که دیگر فرق را به این مسیر می‌کشاند از این رو جهانی خلق می‌کند که گویی بخشی از آسمان در زمین محقق می‌شود.

وی منشأ خیال در هنر حکمی و ایرانی اسلامی را خیال رحمانی و وحی دانست و گفت: وحی‌ای که خداوند به مخلوقات به ویژه در هنرمند افاضه می‌کند مرتبه‌ای عالی است. در هنر منفصل و یونانی، عنصر اختیال داریم، چیزی که تحت عنوان مختال تلفیق خیال و اختیار است.

رئیس فرهنگستان هنر همچنین بیان کرد: اگر بخواهیم در هنر اسلامی ایرانی تفکر کنیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به منشأ ماندگاری ایران و سفر تاریخی امام علی بن موسی الرضا (ع) در ایران اشاره کنیم که چگونه تشیع در ایران شکل گرفت و دانشمندان مسلمان و شیعه و هنرمندان از حجاب بیرون آمدند و توانستند دعوت خود را علنی کنند. به واسطه تفکر شیعی صفویه نام ایران را جان داد، از این رو هنر ایرانی اسلامی را جز با منطق هنر رضوی نمی‌توانیم تکمیل کنیم و باید این موضوع واکاوی عمیق شود.

پست قبلی

خسروپناه: سازهای موسیقی ایرانی مبتنی بر حکمت است

پست بعدی

رئیس فرهنگستان هنر: ثمره هنر ایرانی اسلامی، «توحید» و ثمره هنر یونانی «شرک» است

مربوطه پست ها

جانی دپ شخصیت اصلی پروژه بعدی ریدلی اسکات را خلق می‌کند
هنر و فرهنگ

جانی دپ شخصیت اصلی پروژه بعدی ریدلی اسکات را خلق می‌کند

۳۱ تیر ۱۴۰۴
چالش «آلا» در تولید؛ بازیگری که حضور در پلتفرم دستمزدش را ۱۰ برابر کرد
هنر و فرهنگ

چالش «آلا» در تولید؛ بازیگری که حضور در پلتفرم دستمزدش را ۱۰ برابر کرد

۳۱ تیر ۱۴۰۴
«۴۰ هزار سرباز» آماده نمایش شد
هنر و فرهنگ

«۴۰ هزار سرباز» آماده نمایش شد

۳۱ تیر ۱۴۰۴
باید سینماگران را آزاد گذاشت تا در سینما فکر تولید کنند
هنر و فرهنگ

باید سینماگران را آزاد گذاشت تا در سینما فکر تولید کنند

۳۱ تیر ۱۴۰۴
«همه پنگوئن یا چی؟» به مرکز تئاتر کانون می‌آید
هنر و فرهنگ

«همه پنگوئن یا چی؟» به مرکز تئاتر کانون می‌آید

۳۱ تیر ۱۴۰۴
نسل‌کشی بی‌سابقه در غزه از اربعین جدا نیست؛ میدان جهانی عدالت‌خواهی
هنر و فرهنگ

نسل‌کشی بی‌سابقه در غزه از اربعین جدا نیست؛ میدان جهانی عدالت‌خواهی

۳۱ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 4 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • یزد هم چهارشنبه یکم مردادماه تعطیل شد
  • قیمت رهن کامل آپارتمان در امیرآباد تهران چقدر است؟
  • هشدار افزایش گرمای شدید و گردوخاک در ۳ استان
  • توصیه‌هایی برای محافظت در برابر اشعه فرابنفش / لزوم دوری از نور خورشید از ساعت ۱۱ تا ۱۶
  • میادین میوه و تره‌بار روز چهارشنبه فعال هستند
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.