دانش جوین
سه شنبه, تیر ۱۷, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی سایر اخبار تکنولوژی

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

خبرآنلاین توسط خبرآنلاین
۱۷ تیر ۱۴۰۴
در سایر اخبار تکنولوژی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
0
راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟
0
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

امیرمسعود عابدین: اگر نقشه هوایی زنده را مشاهده کنید، تعداد زیادی هواپیما را مشاهده می‌کنید که در حال حرکت در آسمان هستند. اینکه انبوهی از هواپیماها در آسمان از کنار یکدیگر رد می‌شوند، این سئوال را برای ما به وجود می‌آورد که چرا آن‌ها با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل برخورد نکردن هواپیماها در آسمان، رعایت قوانین بین‌المللی هوانوردی در خصوص جداسازی عمودی و افقی پروازها است. این قوانین توسط سازمان ایکائو (ICAO) و در هماهنگی با نهادهای نظارتی هوایی هر کشور اجرا می‌شوند.

جداسازی عمودی بر اساس جهت پرواز

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

در سطح پروازی کروز (Cruise Altitude)، یعنی ارتفاعی که هواپیما پس از اوج‌گیری به آن می‌رسد و مسیر طولانی پرواز را طی می‌کند، یک قاعده کلیدی وجود دارد:

  • هواپیماهایی که از شرق به غرب در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات زوج (مثل ۳۲۰۰۰، ۳۶۰۰۰ یا ۳۹۰۰۰ پا) پرواز کنند.

  • هواپیماهایی که از غرب به شرق در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات فرد (مثل ۳۱۰۰۰، ۳۵۰۰۰ یا ۳۸۰۰۰ پا) پرواز کنند.

این تفکیک ساده اما مؤثر باعث می‌شود که حتی اگر دو هواپیما در یک مسیر افقی و در یک زمان پرواز کنند، به دلیل اختلاف ارتفاع، احتمال برخورد وجود نداشته باشد.

قانون RVSM (Reduced Vertical Separation Minimum)

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

تا سال ۲۰۰۲، حداقل فاصله عمودی ایمن بین دو هواپیمای در حال پرواز، ۲۰۰۰ پا بود. اما با اجرای قانون RVSM در سطح جهانی، این فاصله برای هواپیماهای دارای تجهیزات دقیق ارتفاع‌سنجی و ناوبری به ۱۰۰۰ پا کاهش یافت. RVSM معمولاً در بازه ارتفاعی ۲۹۰۰۰ تا ۴۱۰۰۰ پا اجرا می‌شود.

به عنوان مثال، اگر هواپیمایی از دبی به فرانکفورت در حال پرواز باشد، در ارتفاع ۳۸۰۰۰ پا حرکت می‌کند و هواپیمای دیگری که از فرانکفورت به دبی می‌آید، در ارتفاع ۳۹۰۰۰ پا قرار دارد. هر دو هواپیما در یک مسیر هوایی هستند اما به دلیل رعایت فاصله عمودی و قوانین جهت پرواز، ایمنی آن‌ها تضمین شده است.

نقش کنترل ترافیک هوایی (ATC)

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

علاوه بر قوانین پروازی، یکی دیگر از عوامل مؤثر در پیشگیری از برخوردها، نظارت دائم توسط مراکز کنترل ترافیک هوایی (ATC) است. این مراکز به صورت لحظه‌ای اطلاعات مربوط به موقعیت، ارتفاع و مسیر هواپیماها را دریافت کرده و با هدایت دقیق، مسیرهای ایمن برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

بنابراین، ایمنی در پرواز حاصل یک سیستم چندلایه از قوانین، فناوری و کنترل انسانی است. قوانین جداسازی ارتفاعی و قانون RVSM، در کنار هدایت دقیق توسط ATC، باعث شده‌اند که با وجود میلیون‌ها ساعت پرواز در سال، حوادث ناشی از برخورد هوایی به‌شدت نادر باشند.

۲۲۷۳۲۲

امیرمسعود عابدین: اگر نقشه هوایی زنده را مشاهده کنید، تعداد زیادی هواپیما را مشاهده می‌کنید که در حال حرکت در آسمان هستند. اینکه انبوهی از هواپیماها در آسمان از کنار یکدیگر رد می‌شوند، این سئوال را برای ما به وجود می‌آورد که چرا آن‌ها با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل برخورد نکردن هواپیماها در آسمان، رعایت قوانین بین‌المللی هوانوردی در خصوص جداسازی عمودی و افقی پروازها است. این قوانین توسط سازمان ایکائو (ICAO) و در هماهنگی با نهادهای نظارتی هوایی هر کشور اجرا می‌شوند.

جداسازی عمودی بر اساس جهت پرواز

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

در سطح پروازی کروز (Cruise Altitude)، یعنی ارتفاعی که هواپیما پس از اوج‌گیری به آن می‌رسد و مسیر طولانی پرواز را طی می‌کند، یک قاعده کلیدی وجود دارد:

  • هواپیماهایی که از شرق به غرب در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات زوج (مثل ۳۲۰۰۰، ۳۶۰۰۰ یا ۳۹۰۰۰ پا) پرواز کنند.

  • هواپیماهایی که از غرب به شرق در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات فرد (مثل ۳۱۰۰۰، ۳۵۰۰۰ یا ۳۸۰۰۰ پا) پرواز کنند.

این تفکیک ساده اما مؤثر باعث می‌شود که حتی اگر دو هواپیما در یک مسیر افقی و در یک زمان پرواز کنند، به دلیل اختلاف ارتفاع، احتمال برخورد وجود نداشته باشد.

قانون RVSM (Reduced Vertical Separation Minimum)

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

تا سال ۲۰۰۲، حداقل فاصله عمودی ایمن بین دو هواپیمای در حال پرواز، ۲۰۰۰ پا بود. اما با اجرای قانون RVSM در سطح جهانی، این فاصله برای هواپیماهای دارای تجهیزات دقیق ارتفاع‌سنجی و ناوبری به ۱۰۰۰ پا کاهش یافت. RVSM معمولاً در بازه ارتفاعی ۲۹۰۰۰ تا ۴۱۰۰۰ پا اجرا می‌شود.

به عنوان مثال، اگر هواپیمایی از دبی به فرانکفورت در حال پرواز باشد، در ارتفاع ۳۸۰۰۰ پا حرکت می‌کند و هواپیمای دیگری که از فرانکفورت به دبی می‌آید، در ارتفاع ۳۹۰۰۰ پا قرار دارد. هر دو هواپیما در یک مسیر هوایی هستند اما به دلیل رعایت فاصله عمودی و قوانین جهت پرواز، ایمنی آن‌ها تضمین شده است.

نقش کنترل ترافیک هوایی (ATC)

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

علاوه بر قوانین پروازی، یکی دیگر از عوامل مؤثر در پیشگیری از برخوردها، نظارت دائم توسط مراکز کنترل ترافیک هوایی (ATC) است. این مراکز به صورت لحظه‌ای اطلاعات مربوط به موقعیت، ارتفاع و مسیر هواپیماها را دریافت کرده و با هدایت دقیق، مسیرهای ایمن برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

بنابراین، ایمنی در پرواز حاصل یک سیستم چندلایه از قوانین، فناوری و کنترل انسانی است. قوانین جداسازی ارتفاعی و قانون RVSM، در کنار هدایت دقیق توسط ATC، باعث شده‌اند که با وجود میلیون‌ها ساعت پرواز در سال، حوادث ناشی از برخورد هوایی به‌شدت نادر باشند.

۲۲۷۳۲۲

اخبارجدیدترین

انتقاد تند کاخ سفید از تیم کوک، مدیرعامل اپل

جاسوس یا فناوری؟

مرورگر اج سریع‌تر از همیشه؛ مایکروسافت از پیشرفت بزرگ در عملکرد رابط کاربری خبر داد

امیرمسعود عابدین: اگر نقشه هوایی زنده را مشاهده کنید، تعداد زیادی هواپیما را مشاهده می‌کنید که در حال حرکت در آسمان هستند. اینکه انبوهی از هواپیماها در آسمان از کنار یکدیگر رد می‌شوند، این سئوال را برای ما به وجود می‌آورد که چرا آن‌ها با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل برخورد نکردن هواپیماها در آسمان، رعایت قوانین بین‌المللی هوانوردی در خصوص جداسازی عمودی و افقی پروازها است. این قوانین توسط سازمان ایکائو (ICAO) و در هماهنگی با نهادهای نظارتی هوایی هر کشور اجرا می‌شوند.

جداسازی عمودی بر اساس جهت پرواز

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

در سطح پروازی کروز (Cruise Altitude)، یعنی ارتفاعی که هواپیما پس از اوج‌گیری به آن می‌رسد و مسیر طولانی پرواز را طی می‌کند، یک قاعده کلیدی وجود دارد:

  • هواپیماهایی که از شرق به غرب در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات زوج (مثل ۳۲۰۰۰، ۳۶۰۰۰ یا ۳۹۰۰۰ پا) پرواز کنند.

  • هواپیماهایی که از غرب به شرق در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات فرد (مثل ۳۱۰۰۰، ۳۵۰۰۰ یا ۳۸۰۰۰ پا) پرواز کنند.

این تفکیک ساده اما مؤثر باعث می‌شود که حتی اگر دو هواپیما در یک مسیر افقی و در یک زمان پرواز کنند، به دلیل اختلاف ارتفاع، احتمال برخورد وجود نداشته باشد.

قانون RVSM (Reduced Vertical Separation Minimum)

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

تا سال ۲۰۰۲، حداقل فاصله عمودی ایمن بین دو هواپیمای در حال پرواز، ۲۰۰۰ پا بود. اما با اجرای قانون RVSM در سطح جهانی، این فاصله برای هواپیماهای دارای تجهیزات دقیق ارتفاع‌سنجی و ناوبری به ۱۰۰۰ پا کاهش یافت. RVSM معمولاً در بازه ارتفاعی ۲۹۰۰۰ تا ۴۱۰۰۰ پا اجرا می‌شود.

به عنوان مثال، اگر هواپیمایی از دبی به فرانکفورت در حال پرواز باشد، در ارتفاع ۳۸۰۰۰ پا حرکت می‌کند و هواپیمای دیگری که از فرانکفورت به دبی می‌آید، در ارتفاع ۳۹۰۰۰ پا قرار دارد. هر دو هواپیما در یک مسیر هوایی هستند اما به دلیل رعایت فاصله عمودی و قوانین جهت پرواز، ایمنی آن‌ها تضمین شده است.

نقش کنترل ترافیک هوایی (ATC)

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

علاوه بر قوانین پروازی، یکی دیگر از عوامل مؤثر در پیشگیری از برخوردها، نظارت دائم توسط مراکز کنترل ترافیک هوایی (ATC) است. این مراکز به صورت لحظه‌ای اطلاعات مربوط به موقعیت، ارتفاع و مسیر هواپیماها را دریافت کرده و با هدایت دقیق، مسیرهای ایمن برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

بنابراین، ایمنی در پرواز حاصل یک سیستم چندلایه از قوانین، فناوری و کنترل انسانی است. قوانین جداسازی ارتفاعی و قانون RVSM، در کنار هدایت دقیق توسط ATC، باعث شده‌اند که با وجود میلیون‌ها ساعت پرواز در سال، حوادث ناشی از برخورد هوایی به‌شدت نادر باشند.

۲۲۷۳۲۲

امیرمسعود عابدین: اگر نقشه هوایی زنده را مشاهده کنید، تعداد زیادی هواپیما را مشاهده می‌کنید که در حال حرکت در آسمان هستند. اینکه انبوهی از هواپیماها در آسمان از کنار یکدیگر رد می‌شوند، این سئوال را برای ما به وجود می‌آورد که چرا آن‌ها با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل برخورد نکردن هواپیماها در آسمان، رعایت قوانین بین‌المللی هوانوردی در خصوص جداسازی عمودی و افقی پروازها است. این قوانین توسط سازمان ایکائو (ICAO) و در هماهنگی با نهادهای نظارتی هوایی هر کشور اجرا می‌شوند.

جداسازی عمودی بر اساس جهت پرواز

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

در سطح پروازی کروز (Cruise Altitude)، یعنی ارتفاعی که هواپیما پس از اوج‌گیری به آن می‌رسد و مسیر طولانی پرواز را طی می‌کند، یک قاعده کلیدی وجود دارد:

  • هواپیماهایی که از شرق به غرب در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات زوج (مثل ۳۲۰۰۰، ۳۶۰۰۰ یا ۳۹۰۰۰ پا) پرواز کنند.

  • هواپیماهایی که از غرب به شرق در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات فرد (مثل ۳۱۰۰۰، ۳۵۰۰۰ یا ۳۸۰۰۰ پا) پرواز کنند.

این تفکیک ساده اما مؤثر باعث می‌شود که حتی اگر دو هواپیما در یک مسیر افقی و در یک زمان پرواز کنند، به دلیل اختلاف ارتفاع، احتمال برخورد وجود نداشته باشد.

قانون RVSM (Reduced Vertical Separation Minimum)

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

تا سال ۲۰۰۲، حداقل فاصله عمودی ایمن بین دو هواپیمای در حال پرواز، ۲۰۰۰ پا بود. اما با اجرای قانون RVSM در سطح جهانی، این فاصله برای هواپیماهای دارای تجهیزات دقیق ارتفاع‌سنجی و ناوبری به ۱۰۰۰ پا کاهش یافت. RVSM معمولاً در بازه ارتفاعی ۲۹۰۰۰ تا ۴۱۰۰۰ پا اجرا می‌شود.

به عنوان مثال، اگر هواپیمایی از دبی به فرانکفورت در حال پرواز باشد، در ارتفاع ۳۸۰۰۰ پا حرکت می‌کند و هواپیمای دیگری که از فرانکفورت به دبی می‌آید، در ارتفاع ۳۹۰۰۰ پا قرار دارد. هر دو هواپیما در یک مسیر هوایی هستند اما به دلیل رعایت فاصله عمودی و قوانین جهت پرواز، ایمنی آن‌ها تضمین شده است.

نقش کنترل ترافیک هوایی (ATC)

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

علاوه بر قوانین پروازی، یکی دیگر از عوامل مؤثر در پیشگیری از برخوردها، نظارت دائم توسط مراکز کنترل ترافیک هوایی (ATC) است. این مراکز به صورت لحظه‌ای اطلاعات مربوط به موقعیت، ارتفاع و مسیر هواپیماها را دریافت کرده و با هدایت دقیق، مسیرهای ایمن برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

بنابراین، ایمنی در پرواز حاصل یک سیستم چندلایه از قوانین، فناوری و کنترل انسانی است. قوانین جداسازی ارتفاعی و قانون RVSM، در کنار هدایت دقیق توسط ATC، باعث شده‌اند که با وجود میلیون‌ها ساعت پرواز در سال، حوادث ناشی از برخورد هوایی به‌شدت نادر باشند.

۲۲۷۳۲۲

پست قبلی

بازگشت غایبِ همیشه حاضر زیست‌بوم دیجیتال ایران

پست بعدی

معرفی بازیگران و عوامل نمایش «یک خراش کوچک»

مربوطه پست ها

انتقاد تند کاخ سفید از تیم کوک، مدیرعامل اپل
سایر اخبار تکنولوژی

انتقاد تند کاخ سفید از تیم کوک، مدیرعامل اپل

۱۷ تیر ۱۴۰۴
جاسوس یا فناوری؟
سایر اخبار تکنولوژی

جاسوس یا فناوری؟

۱۷ تیر ۱۴۰۴
مرورگر اج سریع‌تر از همیشه؛ مایکروسافت از پیشرفت بزرگ در عملکرد رابط کاربری خبر داد
سایر اخبار تکنولوژی

مرورگر اج سریع‌تر از همیشه؛ مایکروسافت از پیشرفت بزرگ در عملکرد رابط کاربری خبر داد

۱۷ تیر ۱۴۰۴
ارزان‌ترین گوشی هوش مصنوعی دنیا عرضه شد
سایر اخبار تکنولوژی

ارزان‌ترین گوشی هوش مصنوعی دنیا عرضه شد

۱۷ تیر ۱۴۰۴
تلگرام کانال گروه هکری حنظله را مسدود کرد
سایر اخبار تکنولوژی

تلگرام کانال گروه هکری حنظله را مسدود کرد

۱۷ تیر ۱۴۰۴
عکس | این گوشی، آیفون ۱۷ است؟
سایر اخبار تکنولوژی

عکس | این گوشی، آیفون ۱۷ است؟

۱۷ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • «کشتی‌گیران» وارد دنیای انیمیشن شدند!؛ ورزشی که محل وفاق است نه نفاق
  • حسن ریاحی در بیمارستان بستری شد؛ بهبودی اوضاع جسمی
  • جلوه خوشنویسی و نقاشی‌خط پیشکسوتان در «بی‌انتهاتر از عشق»
  • چمران: دلیل آلودگی فعلی هوا نه ترافیک است و نه وارونگی هوا
  • نمایش «نزیسته» در خانه نمایش دا اجرا می‌شود
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.