دانش جوین
چهارشنبه, تیر ۱۸, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی آرشیو تکنولوژی خودرو

رقابت سخت در بازار سوخت‌های دریایی

دنیای خودرو توسط دنیای خودرو
۱۷ تیر ۱۴۰۴
در خودرو
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
0
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

نهمین نسخه این گزارش، نگاهی هوشیارانه و درعین حال راهبردی به‌مسیرهای دستیابی به انتشار خالص صفر در بخش دریایی دارد؛ مسیری که در آن CCS و سوخت‌های مصنوعی، شالوده‌ راهبردهای بلندمدت کاهش انتشار را تشکیل می‌دهند.

اگرچه تاکنون تنها پروژه‌هایی معدود در زمینه اجرای CCS در کشتی‌ها آغاز شده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ بتواند تا ۱۵ درصد از کاهش کل کربن در ناوگان را محقق سازد. این چشم‌انداز به‌روشنی بر این واقعیت تاکید دارد که انتقال کامل به سوخت‌های بدون آلایندگی برای تمام کشتی‌ها در کوتاه‌مدت میسر نیست؛ به‌ویژه در بخش‌هایی چون حمل‌ونقل اعماق دریا که سخت‌ترین چالش‌ها را در مسیر کاهش انتشار دارند.

در همین راستا، موسسه DNV بر این باور است که تا میانه قرن، سوخت‌های کربن‌خنثی (به‌ویژه آمونیاک سبز و متانول ای‌وی) به بازیگران اصلی بازار انرژی دریایی تبدیل خواهند شد.

طبق این پیش‌بینی، مجموع این دو حامل انرژی بیش از نیمی از تقاضای انرژی بخش دریایی را در سال ۲۰۵۰ تامین خواهند کرد. سهم آمونیاک به‌تنهایی ۳۶ درصد برآورد شده؛ سوختی که در نقطه احتراق فاقد نشر کربن است، از چگالی انرژی بالایی برخوردار بوده و برای کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما بسیار مناسب تلقی می‌شود.

افزون بر آن، هم‌راستایی با فناوری پیل سوختی، جایگاه آمونیاک را در آینده صنعت دریایی تقویت می‌کند. متانول الکترونیکی نیز با سهم ۱۹ درصدی مورد انتظار، به‌دلیل انطباق با زیرساخت‌های فعلی سوخت و هزینه پایین‌تر برای تبدیل، گزینه‌ای جذاب به‌شمار می‌رود.

با این همه، تحقق چنین گذار بزرگی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه تولید، توسعه زیرساخت‌های بانکرینگ، تدوین مقررات ایمنی و آموزش خدمه است. بنا بر آمارهای سال ۲۰۲۳، کمتر از دو درصد ناوگان جهانی از سوخت‌های جایگزین بهره می‌برند و کشتی‌های آماده برای استفاده از آمونیاک و متانول همچنان انگشت‌شمار هستند؛ هرچند روندی رو به‌رشد را تجربه می‌کنند.

گذار سوختی هنوز در مراحل ابتدایی خود است

فرآیند گذار به‌سوخت‌های نوین در صنعت کشتیرانی، با وجود برخی پیشرفت‌ها، همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. با آن‌که سفارش ساخت کشتی‌هایی با قابلیت استفاده از سوخت‌های جایگزین در حال افزایش است، اما واقعیت این است که ترکیب مصرف سوخت در این صنعت همچنان وابسته به‌منابع فسیلی باقی مانده است.

طبق آمار سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۹ درصد انرژی مصرفی ناوگان جهانی از سوخت‌هایی همچون نفت کوره سنگین (HFO)، نفت‌گاز دریایی (MGO) و گاز طبیعی مایع (LNG) تامین شده است. در این میان، LNG به‌عنوان گزینه‌ای با آلایندگی کمتر، نقش نوعی «سوخت پل» را ایفا کرده و به‌ویژه در پروژه‌های جدید ساختمانی جایگاه خوبی یافته، اما چالش‌هایی چون پدیده لغزش متان و ظرفیت محدود آن در کاهش کلی انتشار، آینده بلندمدت این سوخت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

موسسه DNV پیش‌بینی می‌کند که در صورت اعمال سیاست‌های موثر در قیمت‌گذاری کربن و حمایت‌های نظارتی، آمونیاک می‌تواند تا میانه دهه ۲۰۳۰ در رقابت اقتصادی از LNG پیشی بگیرد.

یکی از پیام‌های کلیدی گزارش اخیر DNV این است که سیاست‌گزاری، نقشی تعیین‌کننده در موفقیت یا ناکامی گذار انرژی ایفا می‌کند. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در نشست MEPC 83 که در آوریل ۲۰۲۵ برگزار شد، استراتژی به‌روزشده‌ای برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ارائه کرد که طبق آن، دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ به‌تعهدی قانونی تبدیل شده است. با این حال، اجرای موفق این اهداف به میزان زیادی به چگونگی پیاده‌سازی، پایش و ضمانت اجرایی آن‌ها بستگی دارد. درحالی که پیش‌بینی می‌شود استاندارد جهانی سوخت (GFS) و سازوکارهای قیمت‌گذاری کربن IMO در بازه زمانی ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ به‌مرحله اجرا برسند، مالکان کشتی‌ها همچنان با احتیاط و انتظار در حال رصد تحولات‌ هستند.

گزارش DNV بر لزوم تدوین مقرراتی شفاف و قابل پیش‌بینی، طراحی مشوق‌هایی روشن برای استفاده از سوخت‌های کم‌کربن و ایجاد هماهنگی میان ابتکارات منطقه‌ای مانند FuelEU با چارچوب‌های IMO تاکید دارد. در این میان، مساله قیمت‌گذاری واقعی سوخت‌های فسیلی، نقطه کانونی مباحث سیاست‌گزاری به‌شمار می‌رود.

این ابزار می‌تواند شکاف هزینه‌ای میان سوخت‌های فسیلی و گزینه‌های پاک‌تری چون سوخت‌های الکترونیکی—که در حال حاضر تا دو تا سه برابر گران‌تر هستند—را کاهش دهد. مدل‌سازی‌های DNV نشان می‌دهد در صورت تشدید جریمه‌های نظارتی در کنار اعطای پاداش‌های هدفمند، می‌توان به‌تسریع در تحقق برابری هزینه و عرضه زودهنگام سوخت‌های مقیاس‌پذیر به بازار امیدوار بود.

نهمین نسخه این گزارش، نگاهی هوشیارانه و درعین حال راهبردی به‌مسیرهای دستیابی به انتشار خالص صفر در بخش دریایی دارد؛ مسیری که در آن CCS و سوخت‌های مصنوعی، شالوده‌ راهبردهای بلندمدت کاهش انتشار را تشکیل می‌دهند.

اگرچه تاکنون تنها پروژه‌هایی معدود در زمینه اجرای CCS در کشتی‌ها آغاز شده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ بتواند تا ۱۵ درصد از کاهش کل کربن در ناوگان را محقق سازد. این چشم‌انداز به‌روشنی بر این واقعیت تاکید دارد که انتقال کامل به سوخت‌های بدون آلایندگی برای تمام کشتی‌ها در کوتاه‌مدت میسر نیست؛ به‌ویژه در بخش‌هایی چون حمل‌ونقل اعماق دریا که سخت‌ترین چالش‌ها را در مسیر کاهش انتشار دارند.

در همین راستا، موسسه DNV بر این باور است که تا میانه قرن، سوخت‌های کربن‌خنثی (به‌ویژه آمونیاک سبز و متانول ای‌وی) به بازیگران اصلی بازار انرژی دریایی تبدیل خواهند شد.

طبق این پیش‌بینی، مجموع این دو حامل انرژی بیش از نیمی از تقاضای انرژی بخش دریایی را در سال ۲۰۵۰ تامین خواهند کرد. سهم آمونیاک به‌تنهایی ۳۶ درصد برآورد شده؛ سوختی که در نقطه احتراق فاقد نشر کربن است، از چگالی انرژی بالایی برخوردار بوده و برای کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما بسیار مناسب تلقی می‌شود.

افزون بر آن، هم‌راستایی با فناوری پیل سوختی، جایگاه آمونیاک را در آینده صنعت دریایی تقویت می‌کند. متانول الکترونیکی نیز با سهم ۱۹ درصدی مورد انتظار، به‌دلیل انطباق با زیرساخت‌های فعلی سوخت و هزینه پایین‌تر برای تبدیل، گزینه‌ای جذاب به‌شمار می‌رود.

با این همه، تحقق چنین گذار بزرگی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه تولید، توسعه زیرساخت‌های بانکرینگ، تدوین مقررات ایمنی و آموزش خدمه است. بنا بر آمارهای سال ۲۰۲۳، کمتر از دو درصد ناوگان جهانی از سوخت‌های جایگزین بهره می‌برند و کشتی‌های آماده برای استفاده از آمونیاک و متانول همچنان انگشت‌شمار هستند؛ هرچند روندی رو به‌رشد را تجربه می‌کنند.

گذار سوختی هنوز در مراحل ابتدایی خود است

فرآیند گذار به‌سوخت‌های نوین در صنعت کشتیرانی، با وجود برخی پیشرفت‌ها، همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. با آن‌که سفارش ساخت کشتی‌هایی با قابلیت استفاده از سوخت‌های جایگزین در حال افزایش است، اما واقعیت این است که ترکیب مصرف سوخت در این صنعت همچنان وابسته به‌منابع فسیلی باقی مانده است.

طبق آمار سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۹ درصد انرژی مصرفی ناوگان جهانی از سوخت‌هایی همچون نفت کوره سنگین (HFO)، نفت‌گاز دریایی (MGO) و گاز طبیعی مایع (LNG) تامین شده است. در این میان، LNG به‌عنوان گزینه‌ای با آلایندگی کمتر، نقش نوعی «سوخت پل» را ایفا کرده و به‌ویژه در پروژه‌های جدید ساختمانی جایگاه خوبی یافته، اما چالش‌هایی چون پدیده لغزش متان و ظرفیت محدود آن در کاهش کلی انتشار، آینده بلندمدت این سوخت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

موسسه DNV پیش‌بینی می‌کند که در صورت اعمال سیاست‌های موثر در قیمت‌گذاری کربن و حمایت‌های نظارتی، آمونیاک می‌تواند تا میانه دهه ۲۰۳۰ در رقابت اقتصادی از LNG پیشی بگیرد.

یکی از پیام‌های کلیدی گزارش اخیر DNV این است که سیاست‌گزاری، نقشی تعیین‌کننده در موفقیت یا ناکامی گذار انرژی ایفا می‌کند. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در نشست MEPC 83 که در آوریل ۲۰۲۵ برگزار شد، استراتژی به‌روزشده‌ای برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ارائه کرد که طبق آن، دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ به‌تعهدی قانونی تبدیل شده است. با این حال، اجرای موفق این اهداف به میزان زیادی به چگونگی پیاده‌سازی، پایش و ضمانت اجرایی آن‌ها بستگی دارد. درحالی که پیش‌بینی می‌شود استاندارد جهانی سوخت (GFS) و سازوکارهای قیمت‌گذاری کربن IMO در بازه زمانی ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ به‌مرحله اجرا برسند، مالکان کشتی‌ها همچنان با احتیاط و انتظار در حال رصد تحولات‌ هستند.

گزارش DNV بر لزوم تدوین مقرراتی شفاف و قابل پیش‌بینی، طراحی مشوق‌هایی روشن برای استفاده از سوخت‌های کم‌کربن و ایجاد هماهنگی میان ابتکارات منطقه‌ای مانند FuelEU با چارچوب‌های IMO تاکید دارد. در این میان، مساله قیمت‌گذاری واقعی سوخت‌های فسیلی، نقطه کانونی مباحث سیاست‌گزاری به‌شمار می‌رود.

این ابزار می‌تواند شکاف هزینه‌ای میان سوخت‌های فسیلی و گزینه‌های پاک‌تری چون سوخت‌های الکترونیکی—که در حال حاضر تا دو تا سه برابر گران‌تر هستند—را کاهش دهد. مدل‌سازی‌های DNV نشان می‌دهد در صورت تشدید جریمه‌های نظارتی در کنار اعطای پاداش‌های هدفمند، می‌توان به‌تسریع در تحقق برابری هزینه و عرضه زودهنگام سوخت‌های مقیاس‌پذیر به بازار امیدوار بود.

اخبارجدیدترین

تحویل فوری یا کوتاه‌مدت، راهکار عبور از رکود بازار

گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟

تایرساز هندی به فکر جوانان مجارستانی باشگاه «منچستر»

نهمین نسخه این گزارش، نگاهی هوشیارانه و درعین حال راهبردی به‌مسیرهای دستیابی به انتشار خالص صفر در بخش دریایی دارد؛ مسیری که در آن CCS و سوخت‌های مصنوعی، شالوده‌ راهبردهای بلندمدت کاهش انتشار را تشکیل می‌دهند.

اگرچه تاکنون تنها پروژه‌هایی معدود در زمینه اجرای CCS در کشتی‌ها آغاز شده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ بتواند تا ۱۵ درصد از کاهش کل کربن در ناوگان را محقق سازد. این چشم‌انداز به‌روشنی بر این واقعیت تاکید دارد که انتقال کامل به سوخت‌های بدون آلایندگی برای تمام کشتی‌ها در کوتاه‌مدت میسر نیست؛ به‌ویژه در بخش‌هایی چون حمل‌ونقل اعماق دریا که سخت‌ترین چالش‌ها را در مسیر کاهش انتشار دارند.

در همین راستا، موسسه DNV بر این باور است که تا میانه قرن، سوخت‌های کربن‌خنثی (به‌ویژه آمونیاک سبز و متانول ای‌وی) به بازیگران اصلی بازار انرژی دریایی تبدیل خواهند شد.

طبق این پیش‌بینی، مجموع این دو حامل انرژی بیش از نیمی از تقاضای انرژی بخش دریایی را در سال ۲۰۵۰ تامین خواهند کرد. سهم آمونیاک به‌تنهایی ۳۶ درصد برآورد شده؛ سوختی که در نقطه احتراق فاقد نشر کربن است، از چگالی انرژی بالایی برخوردار بوده و برای کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما بسیار مناسب تلقی می‌شود.

افزون بر آن، هم‌راستایی با فناوری پیل سوختی، جایگاه آمونیاک را در آینده صنعت دریایی تقویت می‌کند. متانول الکترونیکی نیز با سهم ۱۹ درصدی مورد انتظار، به‌دلیل انطباق با زیرساخت‌های فعلی سوخت و هزینه پایین‌تر برای تبدیل، گزینه‌ای جذاب به‌شمار می‌رود.

با این همه، تحقق چنین گذار بزرگی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه تولید، توسعه زیرساخت‌های بانکرینگ، تدوین مقررات ایمنی و آموزش خدمه است. بنا بر آمارهای سال ۲۰۲۳، کمتر از دو درصد ناوگان جهانی از سوخت‌های جایگزین بهره می‌برند و کشتی‌های آماده برای استفاده از آمونیاک و متانول همچنان انگشت‌شمار هستند؛ هرچند روندی رو به‌رشد را تجربه می‌کنند.

گذار سوختی هنوز در مراحل ابتدایی خود است

فرآیند گذار به‌سوخت‌های نوین در صنعت کشتیرانی، با وجود برخی پیشرفت‌ها، همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. با آن‌که سفارش ساخت کشتی‌هایی با قابلیت استفاده از سوخت‌های جایگزین در حال افزایش است، اما واقعیت این است که ترکیب مصرف سوخت در این صنعت همچنان وابسته به‌منابع فسیلی باقی مانده است.

طبق آمار سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۹ درصد انرژی مصرفی ناوگان جهانی از سوخت‌هایی همچون نفت کوره سنگین (HFO)، نفت‌گاز دریایی (MGO) و گاز طبیعی مایع (LNG) تامین شده است. در این میان، LNG به‌عنوان گزینه‌ای با آلایندگی کمتر، نقش نوعی «سوخت پل» را ایفا کرده و به‌ویژه در پروژه‌های جدید ساختمانی جایگاه خوبی یافته، اما چالش‌هایی چون پدیده لغزش متان و ظرفیت محدود آن در کاهش کلی انتشار، آینده بلندمدت این سوخت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

موسسه DNV پیش‌بینی می‌کند که در صورت اعمال سیاست‌های موثر در قیمت‌گذاری کربن و حمایت‌های نظارتی، آمونیاک می‌تواند تا میانه دهه ۲۰۳۰ در رقابت اقتصادی از LNG پیشی بگیرد.

یکی از پیام‌های کلیدی گزارش اخیر DNV این است که سیاست‌گزاری، نقشی تعیین‌کننده در موفقیت یا ناکامی گذار انرژی ایفا می‌کند. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در نشست MEPC 83 که در آوریل ۲۰۲۵ برگزار شد، استراتژی به‌روزشده‌ای برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ارائه کرد که طبق آن، دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ به‌تعهدی قانونی تبدیل شده است. با این حال، اجرای موفق این اهداف به میزان زیادی به چگونگی پیاده‌سازی، پایش و ضمانت اجرایی آن‌ها بستگی دارد. درحالی که پیش‌بینی می‌شود استاندارد جهانی سوخت (GFS) و سازوکارهای قیمت‌گذاری کربن IMO در بازه زمانی ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ به‌مرحله اجرا برسند، مالکان کشتی‌ها همچنان با احتیاط و انتظار در حال رصد تحولات‌ هستند.

گزارش DNV بر لزوم تدوین مقرراتی شفاف و قابل پیش‌بینی، طراحی مشوق‌هایی روشن برای استفاده از سوخت‌های کم‌کربن و ایجاد هماهنگی میان ابتکارات منطقه‌ای مانند FuelEU با چارچوب‌های IMO تاکید دارد. در این میان، مساله قیمت‌گذاری واقعی سوخت‌های فسیلی، نقطه کانونی مباحث سیاست‌گزاری به‌شمار می‌رود.

این ابزار می‌تواند شکاف هزینه‌ای میان سوخت‌های فسیلی و گزینه‌های پاک‌تری چون سوخت‌های الکترونیکی—که در حال حاضر تا دو تا سه برابر گران‌تر هستند—را کاهش دهد. مدل‌سازی‌های DNV نشان می‌دهد در صورت تشدید جریمه‌های نظارتی در کنار اعطای پاداش‌های هدفمند، می‌توان به‌تسریع در تحقق برابری هزینه و عرضه زودهنگام سوخت‌های مقیاس‌پذیر به بازار امیدوار بود.

نهمین نسخه این گزارش، نگاهی هوشیارانه و درعین حال راهبردی به‌مسیرهای دستیابی به انتشار خالص صفر در بخش دریایی دارد؛ مسیری که در آن CCS و سوخت‌های مصنوعی، شالوده‌ راهبردهای بلندمدت کاهش انتشار را تشکیل می‌دهند.

اگرچه تاکنون تنها پروژه‌هایی معدود در زمینه اجرای CCS در کشتی‌ها آغاز شده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ بتواند تا ۱۵ درصد از کاهش کل کربن در ناوگان را محقق سازد. این چشم‌انداز به‌روشنی بر این واقعیت تاکید دارد که انتقال کامل به سوخت‌های بدون آلایندگی برای تمام کشتی‌ها در کوتاه‌مدت میسر نیست؛ به‌ویژه در بخش‌هایی چون حمل‌ونقل اعماق دریا که سخت‌ترین چالش‌ها را در مسیر کاهش انتشار دارند.

در همین راستا، موسسه DNV بر این باور است که تا میانه قرن، سوخت‌های کربن‌خنثی (به‌ویژه آمونیاک سبز و متانول ای‌وی) به بازیگران اصلی بازار انرژی دریایی تبدیل خواهند شد.

طبق این پیش‌بینی، مجموع این دو حامل انرژی بیش از نیمی از تقاضای انرژی بخش دریایی را در سال ۲۰۵۰ تامین خواهند کرد. سهم آمونیاک به‌تنهایی ۳۶ درصد برآورد شده؛ سوختی که در نقطه احتراق فاقد نشر کربن است، از چگالی انرژی بالایی برخوردار بوده و برای کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما بسیار مناسب تلقی می‌شود.

افزون بر آن، هم‌راستایی با فناوری پیل سوختی، جایگاه آمونیاک را در آینده صنعت دریایی تقویت می‌کند. متانول الکترونیکی نیز با سهم ۱۹ درصدی مورد انتظار، به‌دلیل انطباق با زیرساخت‌های فعلی سوخت و هزینه پایین‌تر برای تبدیل، گزینه‌ای جذاب به‌شمار می‌رود.

با این همه، تحقق چنین گذار بزرگی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه تولید، توسعه زیرساخت‌های بانکرینگ، تدوین مقررات ایمنی و آموزش خدمه است. بنا بر آمارهای سال ۲۰۲۳، کمتر از دو درصد ناوگان جهانی از سوخت‌های جایگزین بهره می‌برند و کشتی‌های آماده برای استفاده از آمونیاک و متانول همچنان انگشت‌شمار هستند؛ هرچند روندی رو به‌رشد را تجربه می‌کنند.

گذار سوختی هنوز در مراحل ابتدایی خود است

فرآیند گذار به‌سوخت‌های نوین در صنعت کشتیرانی، با وجود برخی پیشرفت‌ها، همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. با آن‌که سفارش ساخت کشتی‌هایی با قابلیت استفاده از سوخت‌های جایگزین در حال افزایش است، اما واقعیت این است که ترکیب مصرف سوخت در این صنعت همچنان وابسته به‌منابع فسیلی باقی مانده است.

طبق آمار سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۹ درصد انرژی مصرفی ناوگان جهانی از سوخت‌هایی همچون نفت کوره سنگین (HFO)، نفت‌گاز دریایی (MGO) و گاز طبیعی مایع (LNG) تامین شده است. در این میان، LNG به‌عنوان گزینه‌ای با آلایندگی کمتر، نقش نوعی «سوخت پل» را ایفا کرده و به‌ویژه در پروژه‌های جدید ساختمانی جایگاه خوبی یافته، اما چالش‌هایی چون پدیده لغزش متان و ظرفیت محدود آن در کاهش کلی انتشار، آینده بلندمدت این سوخت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

موسسه DNV پیش‌بینی می‌کند که در صورت اعمال سیاست‌های موثر در قیمت‌گذاری کربن و حمایت‌های نظارتی، آمونیاک می‌تواند تا میانه دهه ۲۰۳۰ در رقابت اقتصادی از LNG پیشی بگیرد.

یکی از پیام‌های کلیدی گزارش اخیر DNV این است که سیاست‌گزاری، نقشی تعیین‌کننده در موفقیت یا ناکامی گذار انرژی ایفا می‌کند. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در نشست MEPC 83 که در آوریل ۲۰۲۵ برگزار شد، استراتژی به‌روزشده‌ای برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ارائه کرد که طبق آن، دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ به‌تعهدی قانونی تبدیل شده است. با این حال، اجرای موفق این اهداف به میزان زیادی به چگونگی پیاده‌سازی، پایش و ضمانت اجرایی آن‌ها بستگی دارد. درحالی که پیش‌بینی می‌شود استاندارد جهانی سوخت (GFS) و سازوکارهای قیمت‌گذاری کربن IMO در بازه زمانی ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ به‌مرحله اجرا برسند، مالکان کشتی‌ها همچنان با احتیاط و انتظار در حال رصد تحولات‌ هستند.

گزارش DNV بر لزوم تدوین مقرراتی شفاف و قابل پیش‌بینی، طراحی مشوق‌هایی روشن برای استفاده از سوخت‌های کم‌کربن و ایجاد هماهنگی میان ابتکارات منطقه‌ای مانند FuelEU با چارچوب‌های IMO تاکید دارد. در این میان، مساله قیمت‌گذاری واقعی سوخت‌های فسیلی، نقطه کانونی مباحث سیاست‌گزاری به‌شمار می‌رود.

این ابزار می‌تواند شکاف هزینه‌ای میان سوخت‌های فسیلی و گزینه‌های پاک‌تری چون سوخت‌های الکترونیکی—که در حال حاضر تا دو تا سه برابر گران‌تر هستند—را کاهش دهد. مدل‌سازی‌های DNV نشان می‌دهد در صورت تشدید جریمه‌های نظارتی در کنار اعطای پاداش‌های هدفمند، می‌توان به‌تسریع در تحقق برابری هزینه و عرضه زودهنگام سوخت‌های مقیاس‌پذیر به بازار امیدوار بود.

پست قبلی

گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟

پست بعدی

تحویل فوری یا کوتاه‌مدت، راهکار عبور از رکود بازار

مربوطه پست ها

خودرو

تحویل فوری یا کوتاه‌مدت، راهکار عبور از رکود بازار

۱۷ تیر ۱۴۰۴
گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟
خودرو

گرن‌کوپه محبوب «ب‌ام‌و» چه در چنته دارد؟

۱۷ تیر ۱۴۰۴
تایرساز هندی به فکر جوانان مجارستانی باشگاه «منچستر»
خودرو

تایرساز هندی به فکر جوانان مجارستانی باشگاه «منچستر»

۱۷ تیر ۱۴۰۴
فعالیت بدون وقفه خدمات برند لوکس خودروهای اکستریم و ارائه بازدید فنی رایگان در سراسر کشور
خودرو

فعالیت بدون وقفه خدمات برند لوکس خودروهای اکستریم و ارائه بازدید فنی رایگان در سراسر کشور

۱۷ تیر ۱۴۰۴
اکستریم LX؛ تجلی طراحی مدرن، توان فنی برجسته و تجربه رانندگی متمایز برای جوانان مدرن
خودرو

اکستریم LX؛ تجلی طراحی مدرن، توان فنی برجسته و تجربه رانندگی متمایز برای جوانان مدرن

۱۷ تیر ۱۴۰۴
XTRIM TXL خودروی SUV لوکس پنج‌نفره: عملکرد همه‌جانبه برای تجارت، تفریح و رفت‌وآمد روزمره
خودرو

XTRIM TXL خودروی SUV لوکس پنج‌نفره: عملکرد همه‌جانبه برای تجارت، تفریح و رفت‌وآمد روزمره

۱۷ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • ساپینتو بالاخره به تهران رسید
  • پرسپولیس: ۸۰ میلیارد بدهیداین بازیکن را ببرید
  • تمرینات پیش فصل پرسپولیس کلید خورد/ قرمز‌ها آماده سفر به ترکیه
  • ستاره محبوب پرسپولیس ساز جدایی کوک کرد!
  • ربیعی سرمربی هوادار شد
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.