دانش جوین
یکشنبه, تیر ۲۲, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی حقوقی

رهایی ۷۷۷ نفر از قصاص با بخشش اولیای دم

تسنیم توسط تسنیم
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
در حقوقی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
رهایی ۷۷۷ نفر از قصاص با بخشش اولیای دم
4
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

اخبارجدیدترین

ورود عملیاتی فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی به فرآیندهای قضایی

اقدامات لازم برای بازگشت تدریجی زندانیان به زندان اوین

نامه اعتراضی دادستان به دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در دیدار با جمعی از معلمان نمونه کشوری به همراه وزیر و معاونین آموزش‌وپرورش، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کلیه‌ شهدا و شهدای معلم، بویژه شهیدان مطهری و رجایی، با تبیین و تشریح اهمیت و جایگاه نظام آموزش و تعلیم و تربیت و نقش ارزنده معلم در این نظام، اظهار کرد: معلم، جایگاهی پرمنزلت دارد و به همان میزان دارای مسئولیت نیز می‌باشد. جایگاه معلمی آنقدر والاست که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیرَنی عَبداً». من اعتقاد دارم که معلم خوب، معلمی است که علم را با هنر ممزوج می‌کند؛ معلم خوب یک هنرمند است که می‌داند با چه روش و منشی، دانش‌آموزان را از اقیانوس علم و کمالات سیراب کند.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: من همواره به زیرمجموعه خودمان در دستگاه قضایی و تمامی قضات کشور تاکید می‌کنم که بعضاً نوع رفتار شما با طرفین دعوا، اثرات مهم‌تری از حُکم صادره از ناحیه شما دارد؛ درخصوص معلمین گرانقدر هم به نظرم این قاعده حکمفرماست و نوع رفتار و منش او در داخل و بیرون از مدرسه بسیار بر فرآیند تربیتی دانش‌آموزان اثرگذار است.   

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره مسائل مطرح شده از سوی معلمین نمونه کشوری و مسئولان آموزش‌وپرورش گفت: ما در قوه قضاییه آمادگی کامل داریم که طی سلسه جلساتی تخصصی با مسئولان آموزش‌وپرورش، به طراحی الگو و شیوه‌ای برای تقویت همکاری‌ها و تبادل داده‌ها میان آموزش‌وپرورش و دستگاه قضایی مبادرت ورزیم.

رئیس عدلیه در ادامه با تبیین و تشریح آن دسته از مسئولیت‌های قوه قضاییه که معلمین نیز می‌توانند در پیشبرد و تمشیّت آنها مؤثر باشند، گفت: ما در قوه قضاییه اهتمام ویژه‌ای بر مقوله‌ی پیشگیری از وقوع جرم داریم و مجدانه راهبردهای پیشگیرانه را برای جلوگیری از وقوع جرم و بزه‌دیدگی در دستور کار قرار داده‌ایم؛ در این عرصه‌ی خطیر و مهم، معلمین و مسئولان آموزش‌وپرورش می‌‎توانند کمک‌کار ما باشند و ما دست یاری به سوی آنها دراز می‌کنیم.

قاضی‌القضات تصریح کرد: نظام آموزش‌وپرورش کشور با بهره‌مندی از حدود 16 میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون کادر مدرسه و حدود 30 میلیون خانواده دانش‌آموزان، یک نظام متکثر و موسّع است؛ برای اعضای چنین نظام متکثر و موسّعی، قطعا مسائل حقوقی و قضایی پیش می‌آید؛ فلذا ما در قوه قضاییه این آمادگی را داریم که با ایجاد سازوکارهای تخصصی و اختصاصیِ «حل اختلاف» ویژه آموزش‌وپرورش، تا آنجا که ممکن است از تشکیل پرونده‌های قضایی برای اعضای جامعه آموزش‌وپرورش جلوگیری به عمل آوریم و مسائل حقوقی و قضایی آنها را غالباً در قالب صلح و سازش و مصالحه مرتفع کنیم.

گذشت از قصاص یک جوان در قزوین

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: ممکن است برای معلم یا اولیاء دانش‌آموزی، مسئله‌ای کیفری پیش آید و برای او وفق قانون، مجازات تجویز شود؛ در اینجا اعضای نظام آموزش‌وپرورش می‌توانند بستر اِعمال ارفاقات قانونی برای آن عضو جامعه و قشر خود را فراهم آورند و با حضور در ندامتگاه، به‌گونه‌ای با آن عضوِ خاطی یا مجرم جامعه خود گفتگوی ارشادی کنند که زمینه تنبّه و ندامت او ایجاد شود و چنانچه واجدشرایط باشد، با ارفاقات قانونی مواجه شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: در سال 1401 فضایی ایجاد شد که منجر به تشکیل حدود 90 هزار پرونده گشت؛ متهمان و محکومان این پرونده‌ها از اقشار مختلفی بودند؛ در میان آنها بعضاً معلم و دانش‌آموز و دانشجو نیز بود؛ چنانچه برای همه آنها حکم محکومیت صادر می‌شد، یا پرونده قضایی شکل می گرفت بستر سوء‌استفاده دشمنان فراهم می‌آمد؛ در اینجا ما از حوزه‌های علمیه، بسیج، دانشگاهیان و معلمین کمک گرفتیم و با حضور آنها در ندامتگاه‌ها، قاطبه محکومین سال 1401 متنبه و ارشاد شدند و بستر برای عفو آنها فراهم شد؛ حتی در آن سال، پرونده‌های کثیری که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده بودند، مختومه شدند؛ البته ما منکر نبودیم که ممکن است افرادی که اظهار تنبّه و توبه کرده‌اند، مجدداً به ارتکاب اقدام مجرمانه و خطای قبلی خود مباردت ورزند، اما نمی‌توانستیم به صرف یک احتمال، از بستری که برای بازاجتماعی کردن افراد زیادی فراهم شده بود، چشم‌پوشی کنیم. قابل ذکر است که در آن جریانات، مجرمینی که جنایت کرده بودند و اقدامات تشکیلاتی انجام داده بودند، قضیه جداگانه‌ای داشتند و با انها برخورد قانونی صورت گرفت و مشمول عفو و ارفاقات نشدند.  

رئیس دستگاه قضا در ادامه بیان داشت: معلمین و اعضای نظام آموزش و پرورش کشور می‌توانند کمک‌کار قوه قضاییه در امر بازاجتماعی کردن و اصلاح مجرمین و زندانیان باشند.

رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر 777 نفر با بخشش اولیای‌دم، از قصاص رهایی یافتند؛ قطعاً، طبق نص صریح قرآن، در قصاص حیات است و قصاص، انتقام شخصى نیست بلکه تأمین‌کننده امنیت اجتماعى است؛ اما در موارد و مصادیقی نیز قصاص شدن افراد تبعاتی برای خانواده فردِ قصاص‌شده و حتی برای خانواده صاحب‌دم دارد؛ فلذا کمک به رهایی از قصاص، یک عمل خیر به حساب می‌آید. به هر ترتیب، با مشارکت فعالانه خیرین و انسان‌های دارای نفوذ کلام که معلمین نیز در زمره همین افراد هستند، 777 نفر که رقم قابل توجهی است فرصت حیات یافتند؛ ما در قوه قضاییه در این زمینه نیز هر چه بیشتر و وسیع‌تر نیازمند کمک و یاری شما معلمین فرهیخته و انسان‌ساز هستیم.

انتهای پیام/

پست قبلی

کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس با همکاری قوه قضائیه

پست بعدی

قتل ناخواسته در خانه مسکن مهر

مربوطه پست ها

ورود عملیاتی فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی به فرآیندهای قضایی
حقوقی

ورود عملیاتی فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی به فرآیندهای قضایی

۲۲ تیر ۱۴۰۴
اقدامات لازم برای بازگشت تدریجی زندانیان به زندان اوین
حقوقی

اقدامات لازم برای بازگشت تدریجی زندانیان به زندان اوین

۲۲ تیر ۱۴۰۴
نامه اعتراضی دادستان به دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
حقوقی

نامه اعتراضی دادستان به دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

۲۲ تیر ۱۴۰۴
جلوگیری از بیکاری ۱۹۷۹ کارگر کارخانه چای دبش
حقوقی

جلوگیری از بیکاری ۱۹۷۹ کارگر کارخانه چای دبش

۲۲ تیر ۱۴۰۴
حکم اعدام عامل اصلی پرونده تجاوز و قتل دختربچه بوکانی در ملأ عام اجرا شد
حقوقی

حکم اعدام عامل اصلی پرونده تجاوز و قتل دختربچه بوکانی در ملأ عام اجرا شد

۲۱ تیر ۱۴۰۴
تمامیت ارضی ایران، جان مردم این سرزمین است
حقوقی

تمامیت ارضی ایران، جان مردم این سرزمین است

۲۱ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • خدا خواست تجاوز صهیون‌ها ثبت شود؛ اینجا میدان نبرد خبرنگاران متعهد است
  • «بر زمین می‌زندش»؛ تجربه‌ای کوانتومی از زمان روی صحنه تئاتر!
  • نمایش ویژه «خدای جنگ» در سینما بهمن
  • ۱۱ موشک به ساختمان شیشه‌ای اصابت کرد؛ بازسازی یک سال زمان می‌برد
  • از «پدر» تا «رام کردن اسب چوبی» در تئاتر شهرزاد
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.