معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد از فارغالتحصیلی سالیانه ۱۴۰۰ دانشگاهی در حوزه ارتباطات در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه بیشتر این افراد که در دوره دکتری تحصیل کردهاند به جای کنشگری در حوزه خود، تمایل بیشتری به حوزههای مدیریتی دارند.
به گزارش ایسنا، دکتر مهدیپور در آیین بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی که امروز ـ دوشنبه ـ ۲۶ اردیبهشت ماه با حضور وزیر علوم و مدیران روابط عمومی مراکز آموزش عالی در دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است، به اهمیت جایگاه روابط عمومی در دستگاهها و نقش دانشگاهها در تبیین این جایگاه اشاره کرد و گفت: اگر جلسهای برای روز جهانی ارتباطات تشکیل میدهیم از جهت ارزیابی و یادآوری اهمیت جایگاه روابط عمومی به اهالی رسانه نیست بلکه این جلسه با هدف توجه دادن به نهاد حکمرانی به روابط عمومی تشکیل میشود؛ چرا که جایگاه و اهمیت این بخش در دستگاهها تا اندازهای مهم و کلیدی است که فضای روانی کشور و جهان تحت تاثیر عملکرد آن هدایت میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر امروز دربارهی روابط عمومیها و ارتباطات سخنرانی میکنیم در واقع صحبت از کهکشانی است که حدود و قصوری برای آن وجود ندارد و آینده کشور و جهان نیز از این بخش و عملکرد ارتباطات جدید است؛ چرا که نمیتوان ارتباطات را صرفا به رسانههایی که ما میشناسیم خلاصه کرد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد یادآور شد: ما نمیتوانیم ارتباطات را بخشبندی و از حوزههای مختلف حذف کنیم؛ در واقع ما امروز در کشور دهها و صدها واحد روابط عمومی داریم اما همچنان متاسفانه با چالش اقناع افکار عمومی در کشور مواجه شدیم و باید صورتبندی دقیقی در این زمینه انجام شود؛ چراکه آینده حال و دور کشورمان به حوزه ارتباطات متکی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه ارتباطات موفق عمل کنیم ما میتوانیم شکست را پیروزی و حتی پیروزی را شکست نشان دهیم بنابراین نباید از تاثیرات و نقش کلیدی این حوزه غفلت بورزیم.
مهدیپور یادآور شد: ما در سال ۱۴۰۰ خروجی دانشگاهها در حوزه ارتباطات داریم که بیشتر این فارغالتحصیلان در دوره دکتری و بعد از آن در مقطع ارشد و در نهایت کارشناسی هستند اما متاسفانه نتیجهای که حاصل شده است این است که کنشگران کارشناسی ارتباطات تمایل بیشتری به نقش مدیریتی دارند.
وی خاطرنشان کرد: بین مفهوم ارتباطات و روابط عمومی تفاوتی وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. روابط عمومی نباید جایگزین رسانه شود و وظیفه آن پاسخگویی به افکار عمومی در حوزه ابهامات است. متاسفانه امروزه این مفهوم با کار رسانهای معادل شده است.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: آینده جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ به حوزه ارتباطات وابسته است و باید ما حکمرانی و تنظیمگری رسانهای کشور را تغییر بدهیم و در این زمینه آکادمی میتواند نقش اصلی ایفا کند و همچنان که دانشگاهها سه ضلع اصلی تولید جنگ نرم در آمریکا هستند باید در کشور نیز به نقش آن توجه ویژهای صورت گیرد تا موقعیت ارتباطات و روابط عمومی از حالت انفعالی به فعال تبدیل شود.
انتهای پیام