دوشنبه, شهریور ۳, ۱۴۰۴
دانش جوین
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • ورود
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی آرشیو تکنولوژی خودرو

روایت صنعت تایر از سخت‌گیری‌های بی‌ثمر

دنیای خودرو توسط دنیای خودرو
۰۳ شهریور ۱۴۰۴
در خودرو
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
A A
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

جمال میرزایی، عضو انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به تصمیم اخیر شورای‌رقابت درباره واگذاری قیمت خودرو به خودروسازان گفت: «با توجه به این تحول مهم، معتقدم اکنون بهترین زمان برای تحقق آزادسازی نرخ تایر فرا رسیده است.» وی افزود: «اگر چنین تصمیم شجاعانه‌ای در حوزه تایر نیز اتخاذ شود، می‌توانیم شاهد بهبود شرایط بازار، افزایش کیفیت محصولات و ارتقای رقابت‌پذیری باشیم.»

میرزایی با تاکید بر ظرفیت بالای تولید در کشور گفت: «در حال حاضر تولید تایر از نیاز داخلی فراتر رفته و بازار آزاد نیز در ثبات قیمتی قرار دارد. از سوی دیگر، واردات تایر طی سال‌های اخیر به شکل گسترده انجام شده است. بنابراین همه‌چیز برای آزادسازی قیمت‌ها مهیاست.»

او ادامه داد: «مصرف‌کننده باید حق انتخاب داشته باشد. سیاست‌های دستوری نباید این حق را از مشتریان سلب کند. ما به‌عنوان تولیدکننده معتقدیم که رقابت سالم و شفاف، تنها در بستر بازار آزاد شکل می‌گیرد.»

در بخش بعدی به‌سراغ وضعیت تامین ارز و ثبت سفارش در این صنعت رفتیم؛ میرزایی پاسخ داد: «متاسفانه شرایط مطلوبی نداریم؛ هم در زمینه تخصیص ارز و هم در روند ثبت سفارش با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم. بسیاری از تخصیص‌هایی که در بانک مرکزی باقی مانده، به‌سختی به‌دست ما می‌رسد و حتی کمتر از نیاز واقعی صنعت است.»

وی افزود: «این مساله باعث شده بخشی از مواداولیه را ناچار از بازار آزاد و با قیمت بالاتر تهیه کنیم. طبیعی است که چنین شرایطی به ناترازی ارزی و افزایش هزینه تولید دامن می‌زند. درنهایت باید پذیرفت که برای بالا بردن آمار تولید نیاز به تامین ارز بیشتر داریم.»

درعین حال میرزایی در مورد پیدا کردن راهکار برای این مشکل گفت: «اگر سیاست‌های حمایتی وزارت صمت تغییر نکند، کار بسیار دشوار خواهد بود. با این حال، در مجموعه بارز پیش‌بینی ما این است که نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد رشد تولید داشته باشیم.»

وی افزود: «ظرفیت بیشتری برای رشد، نزدیک به ۲۰ درصد، وجود داشت که متاسفانه به‌دلیل مشکلات ارزی و محدودیت‌های انرژی به‌ویژه برق، این فرصت از دست رفت. با این حال، اگر تخصیص ارز در نیمه دوم سال به‌موقع صورت گیرد، قطعا تولید بارز نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲ درصد رشد خواهد داشت.»

او ادامه داد: «به‌خصوص در بخش تایرهای باری و اتوبوسی رادیال، امکان افزایش ظرفیت دو برابری داریم که نیاز مبرم کشور نیز هست. در حوزه تایر سواری نیز در مجموع انتظار رشد بیش از ۷ درصدی داریم.»

در پایان میرزایی به شرایط رکود در بازار اشاره کرد و گفت: «بازار در شرایط رکود کامل قرار دارد. متاسفانه واردات بی‌رویه و غیرهدفمند، چه برای تولیدکنندگان داخلی و چه برای واردکنندگان رسمی، مشکلات زیادی ایجاد کرده است. این روند باعث شده توزیع‌کنندگان و حتی شبکه فروش ما با چالش‌های جدی روبه‌رو شوند.»

وی افزود: «علاوه‌بر این، سامانه توزیع موجود نیز به یکی از موانع اصلی تبدیل شده است. مصرف‌کننده تمایلی ندارد که صرفا برای خرید یک‌جفت تایر، مشخصات خودرو یا مدارک شخصی خود را ارائه کند. این روند برای فعالانی که شفاف و قانونی کار می‌کنند، بسیار سخت شده است.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر، کسانی که خارج از سامانه فعالیت می‌کنند، فرصت بیشتری برای تجارت پیدا کرده‌اند. این روند منصفانه نیست و ما انتظار داریم سیاست‌ها به‌نحوی اصلاح شود که فعالان قانونی مورد حمایت قرار بگیرند. سخت‌گیری‌های بی‌مورد در سامانه فروش نه تنها بازار را شفاف‌تر نکرده، بلکه بعضا توزیع‌کنندگان را مجبور به رفتارهایی کرده که خلاف اصول حرفه‌ای است.»

اکنون که صنعت‌خودرو توانسته از بند قیمت‌گذاری دستوری رها شود، صنعت تایر نیز در آستانه یک نقطه عطف تاریخی است. جمال میرزایی با نگاهی امیدوارانه اما واقع‌گرایانه، از ظرفیت‌های مغفول‌مانده‌ای سخن می‌گوید که اگر آزاد شوند، می‌توانند چرخ‌های این صنعت را با شتابی تازه به حرکت درآورند. آیا وقت آن نرسیده که سیاست‌گزاران، فرمان را به دست تولیدکنندگان تایر بسپارند؟

شاید برای شما جالب باشد

وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های‌ خودرو در کشور

ادتیو جدید «رَوِنول» براساس نیترید بورن 6 ضلعی معرفی شد

تعهدی ماندگار در هر کیلومتر؛ فونیکس، تجربه گارانتی جامع و کامل

جمال میرزایی، عضو انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به تصمیم اخیر شورای‌رقابت درباره واگذاری قیمت خودرو به خودروسازان گفت: «با توجه به این تحول مهم، معتقدم اکنون بهترین زمان برای تحقق آزادسازی نرخ تایر فرا رسیده است.» وی افزود: «اگر چنین تصمیم شجاعانه‌ای در حوزه تایر نیز اتخاذ شود، می‌توانیم شاهد بهبود شرایط بازار، افزایش کیفیت محصولات و ارتقای رقابت‌پذیری باشیم.»

میرزایی با تاکید بر ظرفیت بالای تولید در کشور گفت: «در حال حاضر تولید تایر از نیاز داخلی فراتر رفته و بازار آزاد نیز در ثبات قیمتی قرار دارد. از سوی دیگر، واردات تایر طی سال‌های اخیر به شکل گسترده انجام شده است. بنابراین همه‌چیز برای آزادسازی قیمت‌ها مهیاست.»

او ادامه داد: «مصرف‌کننده باید حق انتخاب داشته باشد. سیاست‌های دستوری نباید این حق را از مشتریان سلب کند. ما به‌عنوان تولیدکننده معتقدیم که رقابت سالم و شفاف، تنها در بستر بازار آزاد شکل می‌گیرد.»

در بخش بعدی به‌سراغ وضعیت تامین ارز و ثبت سفارش در این صنعت رفتیم؛ میرزایی پاسخ داد: «متاسفانه شرایط مطلوبی نداریم؛ هم در زمینه تخصیص ارز و هم در روند ثبت سفارش با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم. بسیاری از تخصیص‌هایی که در بانک مرکزی باقی مانده، به‌سختی به‌دست ما می‌رسد و حتی کمتر از نیاز واقعی صنعت است.»

وی افزود: «این مساله باعث شده بخشی از مواداولیه را ناچار از بازار آزاد و با قیمت بالاتر تهیه کنیم. طبیعی است که چنین شرایطی به ناترازی ارزی و افزایش هزینه تولید دامن می‌زند. درنهایت باید پذیرفت که برای بالا بردن آمار تولید نیاز به تامین ارز بیشتر داریم.»

درعین حال میرزایی در مورد پیدا کردن راهکار برای این مشکل گفت: «اگر سیاست‌های حمایتی وزارت صمت تغییر نکند، کار بسیار دشوار خواهد بود. با این حال، در مجموعه بارز پیش‌بینی ما این است که نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد رشد تولید داشته باشیم.»

وی افزود: «ظرفیت بیشتری برای رشد، نزدیک به ۲۰ درصد، وجود داشت که متاسفانه به‌دلیل مشکلات ارزی و محدودیت‌های انرژی به‌ویژه برق، این فرصت از دست رفت. با این حال، اگر تخصیص ارز در نیمه دوم سال به‌موقع صورت گیرد، قطعا تولید بارز نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲ درصد رشد خواهد داشت.»

او ادامه داد: «به‌خصوص در بخش تایرهای باری و اتوبوسی رادیال، امکان افزایش ظرفیت دو برابری داریم که نیاز مبرم کشور نیز هست. در حوزه تایر سواری نیز در مجموع انتظار رشد بیش از ۷ درصدی داریم.»

در پایان میرزایی به شرایط رکود در بازار اشاره کرد و گفت: «بازار در شرایط رکود کامل قرار دارد. متاسفانه واردات بی‌رویه و غیرهدفمند، چه برای تولیدکنندگان داخلی و چه برای واردکنندگان رسمی، مشکلات زیادی ایجاد کرده است. این روند باعث شده توزیع‌کنندگان و حتی شبکه فروش ما با چالش‌های جدی روبه‌رو شوند.»

وی افزود: «علاوه‌بر این، سامانه توزیع موجود نیز به یکی از موانع اصلی تبدیل شده است. مصرف‌کننده تمایلی ندارد که صرفا برای خرید یک‌جفت تایر، مشخصات خودرو یا مدارک شخصی خود را ارائه کند. این روند برای فعالانی که شفاف و قانونی کار می‌کنند، بسیار سخت شده است.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر، کسانی که خارج از سامانه فعالیت می‌کنند، فرصت بیشتری برای تجارت پیدا کرده‌اند. این روند منصفانه نیست و ما انتظار داریم سیاست‌ها به‌نحوی اصلاح شود که فعالان قانونی مورد حمایت قرار بگیرند. سخت‌گیری‌های بی‌مورد در سامانه فروش نه تنها بازار را شفاف‌تر نکرده، بلکه بعضا توزیع‌کنندگان را مجبور به رفتارهایی کرده که خلاف اصول حرفه‌ای است.»

اکنون که صنعت‌خودرو توانسته از بند قیمت‌گذاری دستوری رها شود، صنعت تایر نیز در آستانه یک نقطه عطف تاریخی است. جمال میرزایی با نگاهی امیدوارانه اما واقع‌گرایانه، از ظرفیت‌های مغفول‌مانده‌ای سخن می‌گوید که اگر آزاد شوند، می‌توانند چرخ‌های این صنعت را با شتابی تازه به حرکت درآورند. آیا وقت آن نرسیده که سیاست‌گزاران، فرمان را به دست تولیدکنندگان تایر بسپارند؟

پست قبلی

سود طلب های تامین اجتماعی از دولت چقدر است؟

پست بعدی

ادتیو جدید «رَوِنول» براساس نیترید بورن 6 ضلعی معرفی شد

پست بعدی

ادتیو جدید «رَوِنول» براساس نیترید بورن 6 ضلعی معرفی شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

چهارده + پانزده =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • برپایی کنسرت گروه روایت در خانه هنرمندان
  • فصل سوم مجموعه مستند «آئینه عمر» روی آنتن شبکه چهار
  • گلاب آدینه و علی قمصری با «داستان شهریار» به تالار وحدت می‌آیند
  • «راهبرد» نه هیجان‌زده نه منفعل؛ مجری باید متعهد، منصف و تحلیلگر باشد
  • «عشق در انفرادی» مسعود کیمیایی پروانه ساخت گرفت
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری
  • سنگ قبر
  • خرید کتاب زبا انگلیسی – قیمت کتاب زبان انگلیسی با تخفیف – کتاب آموزشی زبان انگلیسی

تمامی حقوق برای دانش جوین محفوظ بوده و کپی از آن پیگرد قانونی خواهد داشت

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمامی حقوق برای دانش جوین محفوظ بوده و کپی از آن پیگرد قانونی خواهد داشت