پنجشنبه, مرداد ۳۰, ۱۴۰۴
دانش جوین
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • ورود
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

روایت کوروساوا از قدرت‌طلبی و جاه طلبی در «سریر خون»

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۹ بهمن ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
A A
روایت کوروساوا از قدرت‌طلبی و جاه طلبی در «سریر خون»
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رویداد، ششصد و چهاردهمین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳، به نمایش فیلم سینمایی «سریر خون» ساخته آکیرا کوروساوا (۱۹۵۷) اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور ناهید حسن‌زاده (کارگردان و منتقد سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سعید نوری بود.

اقتباس کوروساوا از «مکبث» یکی از اقتباس‌های او از شکسپیر (در کنار ۲ اقتباس دیگرش از «شاه‌لیر» و «هملت») است که به یک فیلم کاملاً ژاپنی بدل شده است.

در «سریر خون» سردار واشیزو و دوستش سردار میکی پس از پیروزی در جنگ، در جنگل گم می‌شوند و جادوگری را می‌بینند که پیش‌گوئی می‌کند واشیزو به حکومت خواهد رسید، اما ورثه میکی جانشینش می‌شوند و …

ناهید حسن‌زاده در این نشست گفت: فیلم گویاست و داستانی سرراست دارد اما آنچه برایم اهمیت دارد، این است که کوروساوا چطور توانسته با زبان سینمایی، مفهوم و ماهیتی به این مهمی را به تصویر بکشد. ما کهن‌الگوهایی داریم که آنها را یونگ مطرح کرده است. آنیما و آنیموس از جمله این کهن الگوها به شمار می‌آیند.

وی افزود: کوروسوا داستان این فیلم را از «مکبث» شکسپیر اقتباس کرده است. فیلمسازان متعددی، از روی مکبث به ساخت اثر مورد نظر خود پرداختند ولی در اینجا مشخص است که کارگردان با مفاهیم آنیما و آنیموس آشنا بوده، زیرا در آن زمان آثار مختلفی درباره این موضوع نوشته شده و جهان شروع به شناختن روح زنانه جوامع کرده بود.

این منتقد سینما در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: دنیای مدرن می‌گوید که اگر شما روح زنانه جامعه خود را بیدار نکنید و آن را نشناسید؛ به این صورت سیستم روی همان بعد مردانه و مردسالاری باقی می‌ماند. جامعه رشد پیدا نمی‌کند و توسعه فرهنگی پیش نمی‌آید. در چنین جامعه‌ای خلاقیت خشک شده و خشونت در آن زیاد می‌شود. مانند اتفاقی که ما اکنون در خاورمیانه شاهد آن هستیم. در اینجا مسئله حائز اهمیت این بوده که اگر کارهای فرهنگی برجسته‌تری شده بود (که البته اجازه انجام آن نبود) شاید مسائلی که اکنون به شکل عمیقی با آنها درگیر هستیم، اتفاق نمی‌افتاد و جامعه‌ای که روح زنانه‌اش، رشد نکرده باشد، خشونت در آن بیشتر است.

حسن‌زاده در بخش دیگر این نشست گفت: شخصیت واشیزو که پیروز از جنگ بر می‌گردد، ناگهان با یک جادوگر برخورد می‌کند. نوری که در صحنه است، لباسی که دارد و نوع صحبتش که انگار از اعماق تاریخ است، شمایل یک روحانی را به ما می‌دهد که سبب می‌شود فکر نکنیم با یک روح پلید مواجه هستیم. انگار که آنها با خدایی در جنگل مواجه می‌شوند که پیشگویی‌اش به حقیقت می‌پیوندد. در واقع ما در ادامه متوجه می‌شویم که تاریکی درون واشیزو را دیده‌ایم که با صدای زنش یا جادوگر صحبت می‌شود.

وی در پایان نشست گفت: فیلم «سریر خون» درباره سایه قدرت‌طلبی و شهوت قدرت، جاه‌طلبی و مسائلی از این دست است.

شاید برای شما جالب باشد

گزارش یک خداحافظی موسیقایی؛ در کنسرت «نامیرا» چه گذشت؟

«چابک‌سوار» در نیمه‌نهایی جشنواره کره‌ای

«استاد لولو» به بوتیک هنر ایران می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رویداد، ششصد و چهاردهمین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳، به نمایش فیلم سینمایی «سریر خون» ساخته آکیرا کوروساوا (۱۹۵۷) اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور ناهید حسن‌زاده (کارگردان و منتقد سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سعید نوری بود.

اقتباس کوروساوا از «مکبث» یکی از اقتباس‌های او از شکسپیر (در کنار ۲ اقتباس دیگرش از «شاه‌لیر» و «هملت») است که به یک فیلم کاملاً ژاپنی بدل شده است.

در «سریر خون» سردار واشیزو و دوستش سردار میکی پس از پیروزی در جنگ، در جنگل گم می‌شوند و جادوگری را می‌بینند که پیش‌گوئی می‌کند واشیزو به حکومت خواهد رسید، اما ورثه میکی جانشینش می‌شوند و …

ناهید حسن‌زاده در این نشست گفت: فیلم گویاست و داستانی سرراست دارد اما آنچه برایم اهمیت دارد، این است که کوروساوا چطور توانسته با زبان سینمایی، مفهوم و ماهیتی به این مهمی را به تصویر بکشد. ما کهن‌الگوهایی داریم که آنها را یونگ مطرح کرده است. آنیما و آنیموس از جمله این کهن الگوها به شمار می‌آیند.

وی افزود: کوروسوا داستان این فیلم را از «مکبث» شکسپیر اقتباس کرده است. فیلمسازان متعددی، از روی مکبث به ساخت اثر مورد نظر خود پرداختند ولی در اینجا مشخص است که کارگردان با مفاهیم آنیما و آنیموس آشنا بوده، زیرا در آن زمان آثار مختلفی درباره این موضوع نوشته شده و جهان شروع به شناختن روح زنانه جوامع کرده بود.

این منتقد سینما در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: دنیای مدرن می‌گوید که اگر شما روح زنانه جامعه خود را بیدار نکنید و آن را نشناسید؛ به این صورت سیستم روی همان بعد مردانه و مردسالاری باقی می‌ماند. جامعه رشد پیدا نمی‌کند و توسعه فرهنگی پیش نمی‌آید. در چنین جامعه‌ای خلاقیت خشک شده و خشونت در آن زیاد می‌شود. مانند اتفاقی که ما اکنون در خاورمیانه شاهد آن هستیم. در اینجا مسئله حائز اهمیت این بوده که اگر کارهای فرهنگی برجسته‌تری شده بود (که البته اجازه انجام آن نبود) شاید مسائلی که اکنون به شکل عمیقی با آنها درگیر هستیم، اتفاق نمی‌افتاد و جامعه‌ای که روح زنانه‌اش، رشد نکرده باشد، خشونت در آن بیشتر است.

حسن‌زاده در بخش دیگر این نشست گفت: شخصیت واشیزو که پیروز از جنگ بر می‌گردد، ناگهان با یک جادوگر برخورد می‌کند. نوری که در صحنه است، لباسی که دارد و نوع صحبتش که انگار از اعماق تاریخ است، شمایل یک روحانی را به ما می‌دهد که سبب می‌شود فکر نکنیم با یک روح پلید مواجه هستیم. انگار که آنها با خدایی در جنگل مواجه می‌شوند که پیشگویی‌اش به حقیقت می‌پیوندد. در واقع ما در ادامه متوجه می‌شویم که تاریکی درون واشیزو را دیده‌ایم که با صدای زنش یا جادوگر صحبت می‌شود.

وی در پایان نشست گفت: فیلم «سریر خون» درباره سایه قدرت‌طلبی و شهوت قدرت، جاه‌طلبی و مسائلی از این دست است.

پست قبلی

اژه‌ای: پرونده قضایی‌ مردم باید با سرعت رسیدگی شود

پست بعدی

علیرضا خمسه: با بیضایی شروع کردم و بازیگر پر کار کمدی‌های دهه ۷۰ شدم

پست بعدی
علیرضا خمسه: با بیضایی شروع کردم و بازیگر پر کار کمدی‌های دهه ۷۰ شدم

علیرضا خمسه: با بیضایی شروع کردم و بازیگر پر کار کمدی‌های دهه ۷۰ شدم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هجده =

4 × 3 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • آغاز محدودیت‌های ترافیکی از فردا در جاده‌های شمال
  • ادارات لرستان چهارشنبه ۲۹ مرداد تعطیل شد
  • هر دو باند تونل توحید امشب مسدود می‌شود
  • المپیادی‌ها از «سربازی» معاف نیستند
  • گزارش یک خداحافظی موسیقایی؛ در کنسرت «نامیرا» چه گذشت؟
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری
  • سنگ قبر
  • خرید کتاب زبا انگلیسی – قیمت کتاب زبان انگلیسی با تخفیف – کتاب آموزشی زبان انگلیسی

تمامی حقوق برای دانش جوین محفوظ بوده و کپی از آن پیگرد قانونی خواهد داشت

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمامی حقوق برای دانش جوین محفوظ بوده و کپی از آن پیگرد قانونی خواهد داشت