پنجشنبه, مرداد ۳۰, ۱۴۰۴
دانش جوین
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • ورود
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۲۸ بهمن ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
A A
سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

سعید رشتیان تهیه کننده سینمای مستند و عضو هیئت انتخاب و داوری مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره حضور این بخش در جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: حضور داشتن یا نداشتن مستند داستان کهنه‌ای است که هر سال دوباره مطرح می‌شود. عده‌ای به برخی جشنواره‌های بین المللی که بخش مستند در آن‌ها وجود ندارد استناد کرده و می‌گویند در جشنواره ما هم نباید این گونه سینمایی وجود داشته باشد و در طرف دیگر هم برخی به جشنواره‌های دیگری استناد کرده و می‌گویند اتفاقا باید تمام گونه‌ها ازجمله مستند در چنین جشنواره‌ای حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: فارغ از این مجادله‌های موقعیتی، باید ببینیم چطور می توانیم در کشور خودمان این بحث را حل و فصل کنیم. من طرفدار و جزو آن گروهی هستم که می‌گویند سینما، سینما است و شاخه های مختلفی دارد. اگر برای جشنواره خود عنوان جشنواره ملی فیلم فجر را انتخاب می کنیم باید شامل بخش های مختلف سینما اعم از داستانی، مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن باشد. ازطرف دیگر، برخی می‌گویند مستند و فیلم کوتاه جشنواره‌های تخصصی خود را دارند و دیگر لازم نیست در جشنواره ملی فجر حضور داشته باشند. من پشت این استدلال‌ها نوعی از تمامیت خواهی برای سینمای داستانی بلند را می‌بینم که فکر می‌کنم جشنواره فجر باید از آن فاصله بگیرد. تاکید می‌کنم که اگر جشنواره ملی داریم، باید بخشی از آن مربوط به سینمای مستند باشد و اگر چنین چیزی نباشد من آن را یک نقص می‌دانم.

عضو هیئت انتخاب و داوری آثار مستند جشنواره چهل و سوم فجر درباره نمایش این آثار در جشنواره توضیح داد: در این دوره آقای منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره با سابقه و اعتباری که دارند، بسیار تلاش کردند تا نمایش و داوری این بخش نیز به وضعیت مطلوب‌تری نزدیک شود. قطعا یادتان است که در دوره گذشته جایزه مستند در همان افتتاحیه و خیلی دم‌دستی اهدا شد. ولی در این دوره، با تلاش‌های آقای شاهسواری و آقای حسینی، این جایزه هم در اختتامیه و کنار سایر جوایز داده شد.

وی افزود: اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید به‌تدریج به آن دست پیدا کنیم و این زمانی به دست می‌آید که مدیریت جشنواره به ثبات برسد. ما طرف گفتگوی مستقری پیدا کنیم تا بتوانیم با او به نتایج مورد انتظار برسیم. در این سال‌ها به جای گفتگو، بیشتر کشاکش داشته‌ایم که امیدوارم با رسیدن به ثبات در بحث دبیری و مدیریت، این مسائل نیز با گفتگو به سمت بهتر شدن برود.

رشتیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: روالی که برای ورود آثار مستند درنظر گرفته شد این بود که مستندها باید بالای ۷۵ دقیقه باشند و فراخوان تازه‌ای نداشتیم. به غیر از یکی دو مورد، ما از انتخاب‌های «سینماحقیقت» استفاده کردیم. ولی امیدوارم اگر شرایط ممکن شود، از سال آینده فراخوان مستقلی برای این بخش داده شود. در این دوره حدود ۶۷ یا ۶۸ اثر انتخاب شدند که همه با دقت مورد بازبینی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به‌صورت کلی، توجه اصلی جشنواره فیلم فجر به آثاری است که رویکرد اکران عمومی دارند. در حال حاضر، چنین رویکردی در روند تولید آثار مستند غالب نیست و اکثر فیلم‌ها با رویکرد تولید برای مخاطب خاص ساخته می‌شوند. اگر از زمان ایده پردازی و در پروسه تولید، فیلم‌مان را با رویکرد پخش برای مخاطب و اکران عمومی پیش ببریم، چنین آثاری بیشتر قابلیت ارائه برای جشنواره‌ای چون فجر را خواهند داشت. تاثیری که جشنواره فیلم فجر می‌تواند بر تولید آثار مستند داشته باشد این است که علاوه بر سنت‌های تولیدی موجود، زمینه‌های شکل گیری روش‌های جدید تولیدی را فراهم کند.

این تهیه کننده درباره بررسی دقیق آثار با مختصات جشنواره فجر توضیح داد: برخی از آثار این بخش با انتخاب برای مخاطب و اکران عمومی فاصله داشتند و نظر اکثریت داوران این بود که این ۲ فیلم «شگرد» و «یک وجب خاک» قابلیت بیشتری برای کسب جایزه در این بخش را دارند. هرچند که بقیه فیلم‌ها مختصات بسیار خوبی داشتند که شاید مورد توجه یک جشنواره دیگر مانند «سینماحقیقت» قرار گیرند، ولی متناسب با رویکردهای جشنواره فجر نبودند.

رشتیان در پایان گفت: قطعا بخش‌های مختلف مانند فیلمبرداری، صدابرداری و … سینمای مستند هم شایسته توجه و قدردانی است زیرا در بالاترین سطح موجود پیش می‌روند و باید این بخش‌ها نیز در جوایز سینمای مستند مورد توجه قرار بگیرند.

شاید برای شما جالب باشد

گزارش یک خداحافظی موسیقایی؛ در کنسرت «نامیرا» چه گذشت؟

«چابک‌سوار» در نیمه‌نهایی جشنواره کره‌ای

«استاد لولو» به بوتیک هنر ایران می‌آید

سعید رشتیان تهیه کننده سینمای مستند و عضو هیئت انتخاب و داوری مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره حضور این بخش در جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: حضور داشتن یا نداشتن مستند داستان کهنه‌ای است که هر سال دوباره مطرح می‌شود. عده‌ای به برخی جشنواره‌های بین المللی که بخش مستند در آن‌ها وجود ندارد استناد کرده و می‌گویند در جشنواره ما هم نباید این گونه سینمایی وجود داشته باشد و در طرف دیگر هم برخی به جشنواره‌های دیگری استناد کرده و می‌گویند اتفاقا باید تمام گونه‌ها ازجمله مستند در چنین جشنواره‌ای حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: فارغ از این مجادله‌های موقعیتی، باید ببینیم چطور می توانیم در کشور خودمان این بحث را حل و فصل کنیم. من طرفدار و جزو آن گروهی هستم که می‌گویند سینما، سینما است و شاخه های مختلفی دارد. اگر برای جشنواره خود عنوان جشنواره ملی فیلم فجر را انتخاب می کنیم باید شامل بخش های مختلف سینما اعم از داستانی، مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن باشد. ازطرف دیگر، برخی می‌گویند مستند و فیلم کوتاه جشنواره‌های تخصصی خود را دارند و دیگر لازم نیست در جشنواره ملی فجر حضور داشته باشند. من پشت این استدلال‌ها نوعی از تمامیت خواهی برای سینمای داستانی بلند را می‌بینم که فکر می‌کنم جشنواره فجر باید از آن فاصله بگیرد. تاکید می‌کنم که اگر جشنواره ملی داریم، باید بخشی از آن مربوط به سینمای مستند باشد و اگر چنین چیزی نباشد من آن را یک نقص می‌دانم.

عضو هیئت انتخاب و داوری آثار مستند جشنواره چهل و سوم فجر درباره نمایش این آثار در جشنواره توضیح داد: در این دوره آقای منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره با سابقه و اعتباری که دارند، بسیار تلاش کردند تا نمایش و داوری این بخش نیز به وضعیت مطلوب‌تری نزدیک شود. قطعا یادتان است که در دوره گذشته جایزه مستند در همان افتتاحیه و خیلی دم‌دستی اهدا شد. ولی در این دوره، با تلاش‌های آقای شاهسواری و آقای حسینی، این جایزه هم در اختتامیه و کنار سایر جوایز داده شد.

وی افزود: اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید به‌تدریج به آن دست پیدا کنیم و این زمانی به دست می‌آید که مدیریت جشنواره به ثبات برسد. ما طرف گفتگوی مستقری پیدا کنیم تا بتوانیم با او به نتایج مورد انتظار برسیم. در این سال‌ها به جای گفتگو، بیشتر کشاکش داشته‌ایم که امیدوارم با رسیدن به ثبات در بحث دبیری و مدیریت، این مسائل نیز با گفتگو به سمت بهتر شدن برود.

رشتیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: روالی که برای ورود آثار مستند درنظر گرفته شد این بود که مستندها باید بالای ۷۵ دقیقه باشند و فراخوان تازه‌ای نداشتیم. به غیر از یکی دو مورد، ما از انتخاب‌های «سینماحقیقت» استفاده کردیم. ولی امیدوارم اگر شرایط ممکن شود، از سال آینده فراخوان مستقلی برای این بخش داده شود. در این دوره حدود ۶۷ یا ۶۸ اثر انتخاب شدند که همه با دقت مورد بازبینی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به‌صورت کلی، توجه اصلی جشنواره فیلم فجر به آثاری است که رویکرد اکران عمومی دارند. در حال حاضر، چنین رویکردی در روند تولید آثار مستند غالب نیست و اکثر فیلم‌ها با رویکرد تولید برای مخاطب خاص ساخته می‌شوند. اگر از زمان ایده پردازی و در پروسه تولید، فیلم‌مان را با رویکرد پخش برای مخاطب و اکران عمومی پیش ببریم، چنین آثاری بیشتر قابلیت ارائه برای جشنواره‌ای چون فجر را خواهند داشت. تاثیری که جشنواره فیلم فجر می‌تواند بر تولید آثار مستند داشته باشد این است که علاوه بر سنت‌های تولیدی موجود، زمینه‌های شکل گیری روش‌های جدید تولیدی را فراهم کند.

این تهیه کننده درباره بررسی دقیق آثار با مختصات جشنواره فجر توضیح داد: برخی از آثار این بخش با انتخاب برای مخاطب و اکران عمومی فاصله داشتند و نظر اکثریت داوران این بود که این ۲ فیلم «شگرد» و «یک وجب خاک» قابلیت بیشتری برای کسب جایزه در این بخش را دارند. هرچند که بقیه فیلم‌ها مختصات بسیار خوبی داشتند که شاید مورد توجه یک جشنواره دیگر مانند «سینماحقیقت» قرار گیرند، ولی متناسب با رویکردهای جشنواره فجر نبودند.

رشتیان در پایان گفت: قطعا بخش‌های مختلف مانند فیلمبرداری، صدابرداری و … سینمای مستند هم شایسته توجه و قدردانی است زیرا در بالاترین سطح موجود پیش می‌روند و باید این بخش‌ها نیز در جوایز سینمای مستند مورد توجه قرار بگیرند.

پست قبلی

صفر تا صد فرمول جدید افزایش حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۴

پست بعدی

حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش می‌کند!

پست بعدی
حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش می‌کند!

حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

شانزده − 12 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • آغاز محدودیت‌های ترافیکی از فردا در جاده‌های شمال
  • ادارات لرستان چهارشنبه ۲۹ مرداد تعطیل شد
  • هر دو باند تونل توحید امشب مسدود می‌شود
  • المپیادی‌ها از «سربازی» معاف نیستند
  • گزارش یک خداحافظی موسیقایی؛ در کنسرت «نامیرا» چه گذشت؟
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری
  • سنگ قبر
  • خرید کتاب زبا انگلیسی – قیمت کتاب زبان انگلیسی با تخفیف – کتاب آموزشی زبان انگلیسی

تمامی حقوق برای دانش جوین محفوظ بوده و کپی از آن پیگرد قانونی خواهد داشت

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمامی حقوق برای دانش جوین محفوظ بوده و کپی از آن پیگرد قانونی خواهد داشت