دانش جوین
دوشنبه, خرداد ۱۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی بین المللی

سفرهای نوروزی از کِی رایج شد؟

دانش جوین توسط دانش جوین
۰۱ فروردین ۱۴۰۱
در بین المللی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
6
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر
سفرهای نوروزی از کِی رایج شد؟
عکس متعلق به نوروز ۱۳۹۷ است

هیاهوی «اسفند» که به پایان می‌رسد کار و درس و مشغله کم‌رنگ می‌شود و به‌جای آن، سفر و تفریح و استراحت رنگ می‌یابد. با وجود درگیری‌های شغلی و سختی‌های فکری و کاری، تعطیلات نوروز، بهترین بهانه برای سرک کشیدن به شهرهای دیگر و تفرّجگاه‌هاست. تقریباً دو دهه می‌شود که عبارت «سفرهای نوروزی» دمادم نوروز بر سرِ زبان‌ها می‌افتد؛ رسمی نسبتاً تازه که نصرالله حدادی درباره چگونگی رواجِ آن بیشتر توضیح داده‌است.

این تهران‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: سفر رفتن در ایام نوروز، هیچ‌گاه پیشینه باستانی نداشته. در ایران تا نیم‌قرن پیش، سفر کردن اصلاً کار راحتی نبوده و مردم بد می‌دانستند که کسی به سراغ‌شان بیاید و آن‌ها خانه نباشند.

حدادی درباره روند گرایش به سفر در نوروز گفت: سابقه مسافرت در این بازه زمانی، به دهه ۳۰ خورشیدی بازمی‌گردد. از سال ۱۳۳۹ که حکومت پهلوی در کنارِ دریای مازندران و بابلسر برای تفریح و تفرّج پرسنل ارتش، خصوصاً پرسنل نیروی هوایی، به ساختمان‌سازی و ویلاسازی دست‌به‌کار شد، تا زمانی‌که خودرو پیکان در سال ۱۳۴۶ به تولید انبوه رسید، هم‌زمان شد و به مسافرت بیشترِ مردم منجر شد. تقریباً از دهه ۵۰ به بعد، عادت بر این شد که مردم در تعطیلات نوروز، به‌جای ماندن در خانه، سفر کنند.

این تاریخ‌شناس ادامه داد: در این میان، هرچه مشکلات جامعه و مشغله‌ها بیشتر و زندگی ماشینی‌تر شد، مردمان از سنّت‌ها دورتر شدند. تا پیش از این دوران، رسوم زیبایی برای تدارک ایام نوروز وجود داشت؛ برای مثال، افراد، خصوصاً خانم‌ها، برای سفره هفت‌سین شیرینی‌های گوناگون، مانند «نان بهشتی»، «پنجیک»، «خاتون پنجره» و… درست می‌کردند، اما متأسفانه این رسوم به‌مرور ورافتادند.

حدادی همچنین گفت: بعد از آمدنِ پیکان و دیگر ماشین‌ها، مردم امکان بیشتری برای سفر کردن یافتند. و از آن‌جایی‌که «تهران» شهری مهاجرپذیر بود، سیل سفرها از پایتخت، به‌سوی دیگر شهرها شروع می‌شد و چون شهرهای شمالی به تهران نزدیک بودند، در نوروز شلوغ می‌شدند. بعد از انقلاب هم منوال بدین‌صورت شد که افراد در شهرها برای خودشان مسکن و ویلا دست‌وپا کردند تا راحت‌تر سفر کنند. با رواج خودرو، سرانه استفاده از آن افزایش یافت، به‌طوری‌که در گذشته از هر صد نفر، یک نفر ماشین داشت و در حال حاضر از هر چهار نفر، یک نفر! و تقریباً ۲۰ میلیون خودرو در ایران وجود دارد. پیشنیه سفرهای نوروزی بیش از نیم‎‌قرن سابقه ندارد؛ البته باید خاطرنشان کرد که در آن زمان هم به‌ندرت افرادی بودند که در نوروز سفر کنند، اما هرگز به‌صورت عادت عمومی، مرسوم نبود و اغلب در ایام نوروز، بسته بودنِ در خانه به روی مهمان را عیب می‌دانستند. همچنین ترتیب دیدوبازدیدها در طول عید بدین‌گونه بود که در روزهای نخستین، جوان‌ترها به خانه بزرگان می‌رفتند و روزهای بعد، بزرگ‌ترها به خانه‌ جوان‌ترها سر می‌زدند.

انتهای پیام

سفرهای نوروزی از کِی رایج شد؟
عکس متعلق به نوروز ۱۳۹۷ است

هیاهوی «اسفند» که به پایان می‌رسد کار و درس و مشغله کم‌رنگ می‌شود و به‌جای آن، سفر و تفریح و استراحت رنگ می‌یابد. با وجود درگیری‌های شغلی و سختی‌های فکری و کاری، تعطیلات نوروز، بهترین بهانه برای سرک کشیدن به شهرهای دیگر و تفرّجگاه‌هاست. تقریباً دو دهه می‌شود که عبارت «سفرهای نوروزی» دمادم نوروز بر سرِ زبان‌ها می‌افتد؛ رسمی نسبتاً تازه که نصرالله حدادی درباره چگونگی رواجِ آن بیشتر توضیح داده‌است.

این تهران‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: سفر رفتن در ایام نوروز، هیچ‌گاه پیشینه باستانی نداشته. در ایران تا نیم‌قرن پیش، سفر کردن اصلاً کار راحتی نبوده و مردم بد می‌دانستند که کسی به سراغ‌شان بیاید و آن‌ها خانه نباشند.

حدادی درباره روند گرایش به سفر در نوروز گفت: سابقه مسافرت در این بازه زمانی، به دهه ۳۰ خورشیدی بازمی‌گردد. از سال ۱۳۳۹ که حکومت پهلوی در کنارِ دریای مازندران و بابلسر برای تفریح و تفرّج پرسنل ارتش، خصوصاً پرسنل نیروی هوایی، به ساختمان‌سازی و ویلاسازی دست‌به‌کار شد، تا زمانی‌که خودرو پیکان در سال ۱۳۴۶ به تولید انبوه رسید، هم‌زمان شد و به مسافرت بیشترِ مردم منجر شد. تقریباً از دهه ۵۰ به بعد، عادت بر این شد که مردم در تعطیلات نوروز، به‌جای ماندن در خانه، سفر کنند.

این تاریخ‌شناس ادامه داد: در این میان، هرچه مشکلات جامعه و مشغله‌ها بیشتر و زندگی ماشینی‌تر شد، مردمان از سنّت‌ها دورتر شدند. تا پیش از این دوران، رسوم زیبایی برای تدارک ایام نوروز وجود داشت؛ برای مثال، افراد، خصوصاً خانم‌ها، برای سفره هفت‌سین شیرینی‌های گوناگون، مانند «نان بهشتی»، «پنجیک»، «خاتون پنجره» و… درست می‌کردند، اما متأسفانه این رسوم به‌مرور ورافتادند.

حدادی همچنین گفت: بعد از آمدنِ پیکان و دیگر ماشین‌ها، مردم امکان بیشتری برای سفر کردن یافتند. و از آن‌جایی‌که «تهران» شهری مهاجرپذیر بود، سیل سفرها از پایتخت، به‌سوی دیگر شهرها شروع می‌شد و چون شهرهای شمالی به تهران نزدیک بودند، در نوروز شلوغ می‌شدند. بعد از انقلاب هم منوال بدین‌صورت شد که افراد در شهرها برای خودشان مسکن و ویلا دست‌وپا کردند تا راحت‌تر سفر کنند. با رواج خودرو، سرانه استفاده از آن افزایش یافت، به‌طوری‌که در گذشته از هر صد نفر، یک نفر ماشین داشت و در حال حاضر از هر چهار نفر، یک نفر! و تقریباً ۲۰ میلیون خودرو در ایران وجود دارد. پیشنیه سفرهای نوروزی بیش از نیم‎‌قرن سابقه ندارد؛ البته باید خاطرنشان کرد که در آن زمان هم به‌ندرت افرادی بودند که در نوروز سفر کنند، اما هرگز به‌صورت عادت عمومی، مرسوم نبود و اغلب در ایام نوروز، بسته بودنِ در خانه به روی مهمان را عیب می‌دانستند. همچنین ترتیب دیدوبازدیدها در طول عید بدین‌گونه بود که در روزهای نخستین، جوان‌ترها به خانه بزرگان می‌رفتند و روزهای بعد، بزرگ‌ترها به خانه‌ جوان‌ترها سر می‌زدند.

انتهای پیام

اخبارجدیدترین

واکنش آمریکا به ناآرامی‌ها در بغداد/ الکاظمی امروز را تعطیل رسمی اعلام کرد

درخواست بلینکن برای صحبت با لاوروف؛ وزیر خارجه آمریکا: به روسیه پیشنهاد توافق داده‌ایم

چرا عربستان نفت روسیه را می‌خرد؟

سفرهای نوروزی از کِی رایج شد؟
عکس متعلق به نوروز ۱۳۹۷ است

هیاهوی «اسفند» که به پایان می‌رسد کار و درس و مشغله کم‌رنگ می‌شود و به‌جای آن، سفر و تفریح و استراحت رنگ می‌یابد. با وجود درگیری‌های شغلی و سختی‌های فکری و کاری، تعطیلات نوروز، بهترین بهانه برای سرک کشیدن به شهرهای دیگر و تفرّجگاه‌هاست. تقریباً دو دهه می‌شود که عبارت «سفرهای نوروزی» دمادم نوروز بر سرِ زبان‌ها می‌افتد؛ رسمی نسبتاً تازه که نصرالله حدادی درباره چگونگی رواجِ آن بیشتر توضیح داده‌است.

این تهران‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: سفر رفتن در ایام نوروز، هیچ‌گاه پیشینه باستانی نداشته. در ایران تا نیم‌قرن پیش، سفر کردن اصلاً کار راحتی نبوده و مردم بد می‌دانستند که کسی به سراغ‌شان بیاید و آن‌ها خانه نباشند.

حدادی درباره روند گرایش به سفر در نوروز گفت: سابقه مسافرت در این بازه زمانی، به دهه ۳۰ خورشیدی بازمی‌گردد. از سال ۱۳۳۹ که حکومت پهلوی در کنارِ دریای مازندران و بابلسر برای تفریح و تفرّج پرسنل ارتش، خصوصاً پرسنل نیروی هوایی، به ساختمان‌سازی و ویلاسازی دست‌به‌کار شد، تا زمانی‌که خودرو پیکان در سال ۱۳۴۶ به تولید انبوه رسید، هم‌زمان شد و به مسافرت بیشترِ مردم منجر شد. تقریباً از دهه ۵۰ به بعد، عادت بر این شد که مردم در تعطیلات نوروز، به‌جای ماندن در خانه، سفر کنند.

این تاریخ‌شناس ادامه داد: در این میان، هرچه مشکلات جامعه و مشغله‌ها بیشتر و زندگی ماشینی‌تر شد، مردمان از سنّت‌ها دورتر شدند. تا پیش از این دوران، رسوم زیبایی برای تدارک ایام نوروز وجود داشت؛ برای مثال، افراد، خصوصاً خانم‌ها، برای سفره هفت‌سین شیرینی‌های گوناگون، مانند «نان بهشتی»، «پنجیک»، «خاتون پنجره» و… درست می‌کردند، اما متأسفانه این رسوم به‌مرور ورافتادند.

حدادی همچنین گفت: بعد از آمدنِ پیکان و دیگر ماشین‌ها، مردم امکان بیشتری برای سفر کردن یافتند. و از آن‌جایی‌که «تهران» شهری مهاجرپذیر بود، سیل سفرها از پایتخت، به‌سوی دیگر شهرها شروع می‌شد و چون شهرهای شمالی به تهران نزدیک بودند، در نوروز شلوغ می‌شدند. بعد از انقلاب هم منوال بدین‌صورت شد که افراد در شهرها برای خودشان مسکن و ویلا دست‌وپا کردند تا راحت‌تر سفر کنند. با رواج خودرو، سرانه استفاده از آن افزایش یافت، به‌طوری‌که در گذشته از هر صد نفر، یک نفر ماشین داشت و در حال حاضر از هر چهار نفر، یک نفر! و تقریباً ۲۰ میلیون خودرو در ایران وجود دارد. پیشنیه سفرهای نوروزی بیش از نیم‎‌قرن سابقه ندارد؛ البته باید خاطرنشان کرد که در آن زمان هم به‌ندرت افرادی بودند که در نوروز سفر کنند، اما هرگز به‌صورت عادت عمومی، مرسوم نبود و اغلب در ایام نوروز، بسته بودنِ در خانه به روی مهمان را عیب می‌دانستند. همچنین ترتیب دیدوبازدیدها در طول عید بدین‌گونه بود که در روزهای نخستین، جوان‌ترها به خانه بزرگان می‌رفتند و روزهای بعد، بزرگ‌ترها به خانه‌ جوان‌ترها سر می‌زدند.

انتهای پیام

سفرهای نوروزی از کِی رایج شد؟
عکس متعلق به نوروز ۱۳۹۷ است

هیاهوی «اسفند» که به پایان می‌رسد کار و درس و مشغله کم‌رنگ می‌شود و به‌جای آن، سفر و تفریح و استراحت رنگ می‌یابد. با وجود درگیری‌های شغلی و سختی‌های فکری و کاری، تعطیلات نوروز، بهترین بهانه برای سرک کشیدن به شهرهای دیگر و تفرّجگاه‌هاست. تقریباً دو دهه می‌شود که عبارت «سفرهای نوروزی» دمادم نوروز بر سرِ زبان‌ها می‌افتد؛ رسمی نسبتاً تازه که نصرالله حدادی درباره چگونگی رواجِ آن بیشتر توضیح داده‌است.

این تهران‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: سفر رفتن در ایام نوروز، هیچ‌گاه پیشینه باستانی نداشته. در ایران تا نیم‌قرن پیش، سفر کردن اصلاً کار راحتی نبوده و مردم بد می‌دانستند که کسی به سراغ‌شان بیاید و آن‌ها خانه نباشند.

حدادی درباره روند گرایش به سفر در نوروز گفت: سابقه مسافرت در این بازه زمانی، به دهه ۳۰ خورشیدی بازمی‌گردد. از سال ۱۳۳۹ که حکومت پهلوی در کنارِ دریای مازندران و بابلسر برای تفریح و تفرّج پرسنل ارتش، خصوصاً پرسنل نیروی هوایی، به ساختمان‌سازی و ویلاسازی دست‌به‌کار شد، تا زمانی‌که خودرو پیکان در سال ۱۳۴۶ به تولید انبوه رسید، هم‌زمان شد و به مسافرت بیشترِ مردم منجر شد. تقریباً از دهه ۵۰ به بعد، عادت بر این شد که مردم در تعطیلات نوروز، به‌جای ماندن در خانه، سفر کنند.

این تاریخ‌شناس ادامه داد: در این میان، هرچه مشکلات جامعه و مشغله‌ها بیشتر و زندگی ماشینی‌تر شد، مردمان از سنّت‌ها دورتر شدند. تا پیش از این دوران، رسوم زیبایی برای تدارک ایام نوروز وجود داشت؛ برای مثال، افراد، خصوصاً خانم‌ها، برای سفره هفت‌سین شیرینی‌های گوناگون، مانند «نان بهشتی»، «پنجیک»، «خاتون پنجره» و… درست می‌کردند، اما متأسفانه این رسوم به‌مرور ورافتادند.

حدادی همچنین گفت: بعد از آمدنِ پیکان و دیگر ماشین‌ها، مردم امکان بیشتری برای سفر کردن یافتند. و از آن‌جایی‌که «تهران» شهری مهاجرپذیر بود، سیل سفرها از پایتخت، به‌سوی دیگر شهرها شروع می‌شد و چون شهرهای شمالی به تهران نزدیک بودند، در نوروز شلوغ می‌شدند. بعد از انقلاب هم منوال بدین‌صورت شد که افراد در شهرها برای خودشان مسکن و ویلا دست‌وپا کردند تا راحت‌تر سفر کنند. با رواج خودرو، سرانه استفاده از آن افزایش یافت، به‌طوری‌که در گذشته از هر صد نفر، یک نفر ماشین داشت و در حال حاضر از هر چهار نفر، یک نفر! و تقریباً ۲۰ میلیون خودرو در ایران وجود دارد. پیشنیه سفرهای نوروزی بیش از نیم‎‌قرن سابقه ندارد؛ البته باید خاطرنشان کرد که در آن زمان هم به‌ندرت افرادی بودند که در نوروز سفر کنند، اما هرگز به‌صورت عادت عمومی، مرسوم نبود و اغلب در ایام نوروز، بسته بودنِ در خانه به روی مهمان را عیب می‌دانستند. همچنین ترتیب دیدوبازدیدها در طول عید بدین‌گونه بود که در روزهای نخستین، جوان‌ترها به خانه بزرگان می‌رفتند و روزهای بعد، بزرگ‌ترها به خانه‌ جوان‌ترها سر می‌زدند.

انتهای پیام

برچسب ها: نوروز 1401
پست قبلی

رشد ۵ درصدی ارزش صادرات از گمرکات خراسان رضوی

پست بعدی

سخنگوی وزارت امور خارجه وارد پاکستان شد

مربوطه پست ها

واکنش آمریکا به ناآرامی‌ها در بغداد/ الکاظمی امروز را تعطیل رسمی اعلام کرد
بین المللی

واکنش آمریکا به ناآرامی‌ها در بغداد/ الکاظمی امروز را تعطیل رسمی اعلام کرد

۰۹ مرداد ۱۴۰۱
درخواست بلینکن برای صحبت با لاوروف؛ وزیر خارجه آمریکا: به روسیه پیشنهاد توافق داده‌ایم
بین المللی

درخواست بلینکن برای صحبت با لاوروف؛ وزیر خارجه آمریکا: به روسیه پیشنهاد توافق داده‌ایم

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
چرا عربستان نفت روسیه را می‌خرد؟
بین المللی

چرا عربستان نفت روسیه را می‌خرد؟

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
اردوغان: پوتین خواستار همکاری در ساخت پهپادهای بیرقدار است
بین المللی

اردوغان: پوتین خواستار همکاری در ساخت پهپادهای بیرقدار است

۰۵ مرداد ۱۴۰۱
بنی گانتس: پدافند روسیه به سوی جنگنده‌های اسراییل در سوریه موشک شلیک کرده است
بین المللی

بنی گانتس: پدافند روسیه به سوی جنگنده‌های اسراییل در سوریه موشک شلیک کرده است

۰۵ مرداد ۱۴۰۱
امیر قطر؛ تأثیرگذارترین شخصیت مسلمان جهان در سال ۲۰۲۲
بین المللی

امیر قطر؛ تأثیرگذارترین شخصیت مسلمان جهان در سال ۲۰۲۲

۰۵ مرداد ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • ۴۰ هزار رشته قنات در کشور احیا می شود
  • آب مسأله اول کشور شده است
  • ۱۹ میلیون هکتار زمین طی ۵ سال آبخیزداری می‌شود
  • بررسی بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت
  • سیگنال صعودی ارز چین لینک «Chainlink»
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.