دانش جوین
پنجشنبه, تیر ۲۶, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هوش مصنوعی

عدالت در دسترسی به ابزار هوش مصنوعی و جلوگیری از شکاف دیجیتالی یکی از وظایف دانشگاه است

خبرگزاری ایسنا توسط خبرگزاری ایسنا
۲۴ فروردین ۱۴۰۴
در هوش مصنوعی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
عدالت در دسترسی به ابزار هوش مصنوعی و جلوگیری از شکاف دیجیتالی یکی از وظایف دانشگاه است
5
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش ایسنا، محمدمهدی طهرانچی در نشست هم‌اندیشی راهبران گروه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که روز گذشته در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با بیان اینکه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ با شعارهای غلط و عدم راهبری درست به جایگاه اشتباهی در علم و فناوری در دنیا رسیده‌ایم، گفت: به فرمایش رهبری اگر دست برتر در علم و فناوری را داشتیم، ضاحیه و غزه رخ نمی‌داد. هرجا کوتاهی کنیم، دیگران بیدارند.

وی ادامه داد: ما امروز در یک مرحله اورژانسی هستیم. جریانات تحول بین بودن و نبودن با ما سخن می‌گویند. تبدل و تحول را اگر دریابیم می‌مانیم و درغیر اینصورت باقی نخواهیم ماند. در واقع امروز مدیران گروهی وجود دارند که هیچ دانشجویی در گروه آموزشی خود ندارند. این یعنی آنها وجود ندارند. سنت‌های الهی تبدیل ندارد و بر اساس قرآن کریم، فقط آنچه که نفع مردم در آن باشد، ماندنی است. ما امروز نباید دغدغه‌ای جز باقی ماندن نظام آموزش عالی در ایران بزرگ داشته باشیم.

طهرانچی در ادامه با اشاره به داستان قوم لوط در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: لوط در محاجه با قوم خود می‌گوید اگر من قوه و رکن شدید داشتم، این اتفاق رخ نمی‌داد. قوه حاصل توانایی، کارآمدی و مدیریت تحول است. رکن شدید نیز حاصل دانایی، پایداری و مدیریت تبدیل است. باید ترفندی داشت تا پایداری و کارآمدی رخ دهد که به این ترفندها سیاست می‌گویند. بدون سیاست و سیاستگذاری تبدیل و تحول رخ نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نیازمند سیاست علمی است، گفت:ما تاکنون بیشتر گمان کرده‌ایم که دانشگاه باید علم را برای سیاست تولید کند درحالی که اگر سیاست برای علم نباشد، علم برای سیاست نیز کارا نیست. سیاست برای علم بخشی از سیاست عمومی کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی مدعی است بیش از ۴۰ درصد از بارآموش عالی را بدوش می‌کشد باید سیاست خود را داشته باشد که ذیل آن هدایت و راهبری آموزش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آنچه هوش مصنوعی از اساتید بزودی خواهد گرفت، بخش تکراری آموزش است، گفت: بر این اساس دیگر جزوه‌های تکراری کاربردی نخواهند داشت. ما باید ذیل سیاست علمی، سیاست آموزشی که نوعی آگاهی هوشمندانه در زمینه انتخاب میان دو یا چند راه برای تحقق نظام آموزشی احسن است، را داشته باشیم. باید توجه داشته باشیم که در این میان فقط یک راه نجات برای پایداری دانشگاه وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گروه‌های آموزشی برخلاف گذشته برای امر اداری آموزش، بسیج نشده‌اند، اظهار داشت: هوش مصنوعی و سامانه‌ها حتما بهتر از افراد از پس امر اداری برخواهند آمد. گروه‌های آموزشی برای راهبری آموزش ایجاد شده‌اند. مسئله ما اداره آموزش نیست؛ بلکه راهبری آموزش است. مدیران گروه‌ها راهبر آموزش در حوزه تخصصی خود خواهند بود و دیگر کاری با فرآیندهای اداری آموزش ندارند. این فرآیندها از طرق ادارات دیگر پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: یکی از تغییرات دانشگاه در نظام مکاتبات، علاوه بر معاون آموزشی، مدیران گروه‌های استانی و کشوری دانشی نیز به عنوان بالاسری مدیران گروه وجود دارند. راهبر آموزشی سوق دهنده آموزش به سمت هدفی معین با اتخاذ سیاست‌های اجرایی و تعامل دو طرفه و تاثیرگذاری در حوزه مخاطبان اعم از استاد و دانشجو است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش دانشگاه، ارتقای سرمایه انسانی و حفظ هویت ملی کشور را برعهده دارد، گفت: تربیت قوه عاقله امری هوشمندانه، آگاهانه و با هدف است. دانشگاه در ۱۴۰۴ با ۴ مقوله اصلی اقتصاد ملی، امنیت منطقه‌ای، تحولات فناورانه و ذائقه اجتماعی سر و کار خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: گروه‌های کشوری راهبر نظام دانایی بخش سازنده جامعه خلاق خواهند بود. همچنین شکل‌گیری جامعه نوآور برعهده دانشکده‌های موضوعی خواهد بود. در این میان «سیاست آموزشی دربرگیرنده» شامل رصد چالش‌ها، تعیین راهبردهای لازم در غلبه بر چالش‌ها و تحقق تحول در نظام آموزش در حوزه دانشی است.

طهرانچی با بیان اینکه غرب به این نتیجه رسیده است که فرهنگ مقاومت به توپ و تفنگ نیست، بلکه به نظام تعلیم و تربیت است که فرزندان غزه را رشد و نمو می‌دهد، گفت: دانشگاه و مدرسه نهادهای برآمده از مدرنیته بودند، اما همین‌ها هم برای آنها کافی بنظر نرسید بلکه بدنبال جهانی سازی آن هستند. تاکنون در هر کشوری متخصصان علوم اجتماعی برنامه درسی آن کشور را تعیین می‌کردند، اما امروز می‌گویند هر فرد خود برنامه درسی‌اش را مشخص کند. به عبارتی شخصی سازی برنامه درسی در مقابل برنامه درسی هویت‌گرا برای عبور از هویت ملی قرار گرفته است.

وی افزود: امروز ۱۰ درصد دانش‌آموزان ما ریاضی میخوانند؛ ۹۰ درصد از ریاضی گریزان‌اند. هنرستان دیگر برای مهارت آموزی نیست، بلکه مسیر فرار از ریاضی شده‌است. درحالی که ریاضی است که زندگی می‌سازد. ما تاکنون نظام یاددهی یا روش تدریس داشتیم که غرب روش یادگیری را بجای آن مورد توجه قرار داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دانشگاه هویت‌گرا تعلیم و تربیت رسمی مستلزم وجود معلم و شاگرد است، گفت: مفهوم نقش و کنش معلم و شاگرد به دیدگاه فرد نسبت به ماهیت انسان وابسته است. اما در عصر تحول انسان-ماشین نقش معلم برعهده ماشین قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه سازمان یاددهنده‌ای است که اولا خود باید یادگیرنده باشد. ما نباید نگاه ماشینی به آموزش داشته باشیم. سوال مطرح این است که آهنگ منحنی یادگیری دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده در دنیای پرشتاب امروز چقدر است؟ ما نمی‌توانیم هیچ کار خود را به فردا بسپاریم. مشاغل رویه پذیر به ماشین سپرده خواهد شد. اگر معلمی رویه‌پذیر نباشد، به ماشین سپرده نخواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی واقعیت امروز ماست، گفت: ما از این ترم تحصیلی در امتحانات گوشی همراه را آزاد خواهیم کرد. اینکه ما هوش مصنوعی را به رسمیت نمی‌شناسیم و به اتفاقات به هنگام پاسخ نمی‌دهیم؛ در تبدل و تحول موفق نخواهیم بود. ما باید امروز واقعیت هوش مصنوعی را به عنوان ابزار مکمل آموزشی بپذیریم. اگر این را بپذیریم، می‌توانیم از جایگزینی آن با خلاقیت دانشجو جلوگیری کنیم و از آن در آموزش بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی لزوم تغییر نقش استاد است. استاد دیگر صرفا مطرح کننده درس عادی در کلاس نیست. آیا با روش‌های گذشته دانش و درک تخصصی دانشجوها بالا می‌رود؟ این تغییر کار دشواری است، اما باید آن را در مدت کوتاهی دنبال کرد. نمی‌توان این تغییر را به زمان سپرد؛ زیرا صحبت از بودن و نبودن است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: نقش استاد از مداومت در یاددهی به تحریک یادگیری و مراقبت از بروز تنبلی شناختی در دانشجو به لحاظ وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی و دوری از تحلیل عمیق و کاهش مهارت‌های نوشتاری و استدلالی تغییر می‌کند. راهبران گروه‌های آموزشی باید سیاست‌های اجرایی مدون خود رادر مدت کوتاهی آماده اجرا کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دستیار آموزشی در چارچوب تحولی ما نقش اساسی دارد، گفت: ما امروز ۲۰هزار دستیار آموزشی را درکنار ۲۰هزار استاد دانشگاه قرار داده‌ایم تا به عنوان پیش‌برنده این تحول نقش ایفا کنند. دانشگاه باید شکاف دیجیتالی موجود را نیز برطرف کند. عدالت در دسترسی به ابزار هوش مصنوعی و جلوگیری از شکاف دیجیتالی یکی از وظایف دانشگاه است که ما امروز به جد به دنبال آن هستیم. البته هوش صنوعی برخلاف لغت فارسی آن در حقیقت یک فناوری گردآوری، تحلیل، پردازش و قیاس اطلاعات است.

طهرانچی ادامه داد: سوگیری الگوریتیمی امروز در دنیا یک موضوع جدی است لذا سواد هوش مصنوعی از الزامات امروز اساتید ماست که لازم است دوره‌هایی برای آن در دانشگاه تعریف شود. در جریان این تحول، تربیت انسان‌هایی با اخلاق تقابلی در استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار تقلب با تقویت ارزش‌های اخلاقی و طراحی تکالیف خلاقانه‌تر نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دانش فردی، رابطه استاد و دانشجو و نتیجه آن که جامعه خلاق خواهد بود برعهده گروه‌های کشوری است، گفت: راهبران گروه‌های آموزشی باید سیاست‌های اجرایی مدون خود را ظرف مدت کوتاهی آماده اجرا کنند. در این میان دستیاران، دبیران و مجریان به کمک تحقق چرخش‌های تحولی خواهند آمد.

طهرانچی افزود: دانشگاه باید در جریان تبدل و تحول، هم سیاست‌های تدافعی و هم تهاجمی داشته باشد. ماشین جای انسان نمی‌نشیند. ما هستیم که بد عمل می‌کنیم و نتیجه مصیبت‌بار این بدعملی را می‌بینیم.

انتهای پیام

به گزارش ایسنا، محمدمهدی طهرانچی در نشست هم‌اندیشی راهبران گروه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که روز گذشته در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با بیان اینکه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ با شعارهای غلط و عدم راهبری درست به جایگاه اشتباهی در علم و فناوری در دنیا رسیده‌ایم، گفت: به فرمایش رهبری اگر دست برتر در علم و فناوری را داشتیم، ضاحیه و غزه رخ نمی‌داد. هرجا کوتاهی کنیم، دیگران بیدارند.

وی ادامه داد: ما امروز در یک مرحله اورژانسی هستیم. جریانات تحول بین بودن و نبودن با ما سخن می‌گویند. تبدل و تحول را اگر دریابیم می‌مانیم و درغیر اینصورت باقی نخواهیم ماند. در واقع امروز مدیران گروهی وجود دارند که هیچ دانشجویی در گروه آموزشی خود ندارند. این یعنی آنها وجود ندارند. سنت‌های الهی تبدیل ندارد و بر اساس قرآن کریم، فقط آنچه که نفع مردم در آن باشد، ماندنی است. ما امروز نباید دغدغه‌ای جز باقی ماندن نظام آموزش عالی در ایران بزرگ داشته باشیم.

طهرانچی در ادامه با اشاره به داستان قوم لوط در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: لوط در محاجه با قوم خود می‌گوید اگر من قوه و رکن شدید داشتم، این اتفاق رخ نمی‌داد. قوه حاصل توانایی، کارآمدی و مدیریت تحول است. رکن شدید نیز حاصل دانایی، پایداری و مدیریت تبدیل است. باید ترفندی داشت تا پایداری و کارآمدی رخ دهد که به این ترفندها سیاست می‌گویند. بدون سیاست و سیاستگذاری تبدیل و تحول رخ نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نیازمند سیاست علمی است، گفت:ما تاکنون بیشتر گمان کرده‌ایم که دانشگاه باید علم را برای سیاست تولید کند درحالی که اگر سیاست برای علم نباشد، علم برای سیاست نیز کارا نیست. سیاست برای علم بخشی از سیاست عمومی کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی مدعی است بیش از ۴۰ درصد از بارآموش عالی را بدوش می‌کشد باید سیاست خود را داشته باشد که ذیل آن هدایت و راهبری آموزش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آنچه هوش مصنوعی از اساتید بزودی خواهد گرفت، بخش تکراری آموزش است، گفت: بر این اساس دیگر جزوه‌های تکراری کاربردی نخواهند داشت. ما باید ذیل سیاست علمی، سیاست آموزشی که نوعی آگاهی هوشمندانه در زمینه انتخاب میان دو یا چند راه برای تحقق نظام آموزشی احسن است، را داشته باشیم. باید توجه داشته باشیم که در این میان فقط یک راه نجات برای پایداری دانشگاه وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گروه‌های آموزشی برخلاف گذشته برای امر اداری آموزش، بسیج نشده‌اند، اظهار داشت: هوش مصنوعی و سامانه‌ها حتما بهتر از افراد از پس امر اداری برخواهند آمد. گروه‌های آموزشی برای راهبری آموزش ایجاد شده‌اند. مسئله ما اداره آموزش نیست؛ بلکه راهبری آموزش است. مدیران گروه‌ها راهبر آموزش در حوزه تخصصی خود خواهند بود و دیگر کاری با فرآیندهای اداری آموزش ندارند. این فرآیندها از طرق ادارات دیگر پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: یکی از تغییرات دانشگاه در نظام مکاتبات، علاوه بر معاون آموزشی، مدیران گروه‌های استانی و کشوری دانشی نیز به عنوان بالاسری مدیران گروه وجود دارند. راهبر آموزشی سوق دهنده آموزش به سمت هدفی معین با اتخاذ سیاست‌های اجرایی و تعامل دو طرفه و تاثیرگذاری در حوزه مخاطبان اعم از استاد و دانشجو است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش دانشگاه، ارتقای سرمایه انسانی و حفظ هویت ملی کشور را برعهده دارد، گفت: تربیت قوه عاقله امری هوشمندانه، آگاهانه و با هدف است. دانشگاه در ۱۴۰۴ با ۴ مقوله اصلی اقتصاد ملی، امنیت منطقه‌ای، تحولات فناورانه و ذائقه اجتماعی سر و کار خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: گروه‌های کشوری راهبر نظام دانایی بخش سازنده جامعه خلاق خواهند بود. همچنین شکل‌گیری جامعه نوآور برعهده دانشکده‌های موضوعی خواهد بود. در این میان «سیاست آموزشی دربرگیرنده» شامل رصد چالش‌ها، تعیین راهبردهای لازم در غلبه بر چالش‌ها و تحقق تحول در نظام آموزش در حوزه دانشی است.

طهرانچی با بیان اینکه غرب به این نتیجه رسیده است که فرهنگ مقاومت به توپ و تفنگ نیست، بلکه به نظام تعلیم و تربیت است که فرزندان غزه را رشد و نمو می‌دهد، گفت: دانشگاه و مدرسه نهادهای برآمده از مدرنیته بودند، اما همین‌ها هم برای آنها کافی بنظر نرسید بلکه بدنبال جهانی سازی آن هستند. تاکنون در هر کشوری متخصصان علوم اجتماعی برنامه درسی آن کشور را تعیین می‌کردند، اما امروز می‌گویند هر فرد خود برنامه درسی‌اش را مشخص کند. به عبارتی شخصی سازی برنامه درسی در مقابل برنامه درسی هویت‌گرا برای عبور از هویت ملی قرار گرفته است.

وی افزود: امروز ۱۰ درصد دانش‌آموزان ما ریاضی میخوانند؛ ۹۰ درصد از ریاضی گریزان‌اند. هنرستان دیگر برای مهارت آموزی نیست، بلکه مسیر فرار از ریاضی شده‌است. درحالی که ریاضی است که زندگی می‌سازد. ما تاکنون نظام یاددهی یا روش تدریس داشتیم که غرب روش یادگیری را بجای آن مورد توجه قرار داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دانشگاه هویت‌گرا تعلیم و تربیت رسمی مستلزم وجود معلم و شاگرد است، گفت: مفهوم نقش و کنش معلم و شاگرد به دیدگاه فرد نسبت به ماهیت انسان وابسته است. اما در عصر تحول انسان-ماشین نقش معلم برعهده ماشین قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه سازمان یاددهنده‌ای است که اولا خود باید یادگیرنده باشد. ما نباید نگاه ماشینی به آموزش داشته باشیم. سوال مطرح این است که آهنگ منحنی یادگیری دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده در دنیای پرشتاب امروز چقدر است؟ ما نمی‌توانیم هیچ کار خود را به فردا بسپاریم. مشاغل رویه پذیر به ماشین سپرده خواهد شد. اگر معلمی رویه‌پذیر نباشد، به ماشین سپرده نخواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی واقعیت امروز ماست، گفت: ما از این ترم تحصیلی در امتحانات گوشی همراه را آزاد خواهیم کرد. اینکه ما هوش مصنوعی را به رسمیت نمی‌شناسیم و به اتفاقات به هنگام پاسخ نمی‌دهیم؛ در تبدل و تحول موفق نخواهیم بود. ما باید امروز واقعیت هوش مصنوعی را به عنوان ابزار مکمل آموزشی بپذیریم. اگر این را بپذیریم، می‌توانیم از جایگزینی آن با خلاقیت دانشجو جلوگیری کنیم و از آن در آموزش بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی لزوم تغییر نقش استاد است. استاد دیگر صرفا مطرح کننده درس عادی در کلاس نیست. آیا با روش‌های گذشته دانش و درک تخصصی دانشجوها بالا می‌رود؟ این تغییر کار دشواری است، اما باید آن را در مدت کوتاهی دنبال کرد. نمی‌توان این تغییر را به زمان سپرد؛ زیرا صحبت از بودن و نبودن است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: نقش استاد از مداومت در یاددهی به تحریک یادگیری و مراقبت از بروز تنبلی شناختی در دانشجو به لحاظ وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی و دوری از تحلیل عمیق و کاهش مهارت‌های نوشتاری و استدلالی تغییر می‌کند. راهبران گروه‌های آموزشی باید سیاست‌های اجرایی مدون خود رادر مدت کوتاهی آماده اجرا کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دستیار آموزشی در چارچوب تحولی ما نقش اساسی دارد، گفت: ما امروز ۲۰هزار دستیار آموزشی را درکنار ۲۰هزار استاد دانشگاه قرار داده‌ایم تا به عنوان پیش‌برنده این تحول نقش ایفا کنند. دانشگاه باید شکاف دیجیتالی موجود را نیز برطرف کند. عدالت در دسترسی به ابزار هوش مصنوعی و جلوگیری از شکاف دیجیتالی یکی از وظایف دانشگاه است که ما امروز به جد به دنبال آن هستیم. البته هوش صنوعی برخلاف لغت فارسی آن در حقیقت یک فناوری گردآوری، تحلیل، پردازش و قیاس اطلاعات است.

طهرانچی ادامه داد: سوگیری الگوریتیمی امروز در دنیا یک موضوع جدی است لذا سواد هوش مصنوعی از الزامات امروز اساتید ماست که لازم است دوره‌هایی برای آن در دانشگاه تعریف شود. در جریان این تحول، تربیت انسان‌هایی با اخلاق تقابلی در استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار تقلب با تقویت ارزش‌های اخلاقی و طراحی تکالیف خلاقانه‌تر نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دانش فردی، رابطه استاد و دانشجو و نتیجه آن که جامعه خلاق خواهد بود برعهده گروه‌های کشوری است، گفت: راهبران گروه‌های آموزشی باید سیاست‌های اجرایی مدون خود را ظرف مدت کوتاهی آماده اجرا کنند. در این میان دستیاران، دبیران و مجریان به کمک تحقق چرخش‌های تحولی خواهند آمد.

طهرانچی افزود: دانشگاه باید در جریان تبدل و تحول، هم سیاست‌های تدافعی و هم تهاجمی داشته باشد. ماشین جای انسان نمی‌نشیند. ما هستیم که بد عمل می‌کنیم و نتیجه مصیبت‌بار این بدعملی را می‌بینیم.

انتهای پیام

اخبارجدیدترین

انتقاد شدید محققان هوش مصنوعی از فرهنگ کاری xAI: توجهی به مسائل ایمنی نمی‌شود

مدیرعامل انویدیا: هوش مصنوعی همه مشاغل را به‌طور کامل تغییر می‌دهد

چت‌بات هوش مصنوعی Claude به‌صورت رسمی با Canva یکپارچه شد

به گزارش ایسنا، محمدمهدی طهرانچی در نشست هم‌اندیشی راهبران گروه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که روز گذشته در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با بیان اینکه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ با شعارهای غلط و عدم راهبری درست به جایگاه اشتباهی در علم و فناوری در دنیا رسیده‌ایم، گفت: به فرمایش رهبری اگر دست برتر در علم و فناوری را داشتیم، ضاحیه و غزه رخ نمی‌داد. هرجا کوتاهی کنیم، دیگران بیدارند.

وی ادامه داد: ما امروز در یک مرحله اورژانسی هستیم. جریانات تحول بین بودن و نبودن با ما سخن می‌گویند. تبدل و تحول را اگر دریابیم می‌مانیم و درغیر اینصورت باقی نخواهیم ماند. در واقع امروز مدیران گروهی وجود دارند که هیچ دانشجویی در گروه آموزشی خود ندارند. این یعنی آنها وجود ندارند. سنت‌های الهی تبدیل ندارد و بر اساس قرآن کریم، فقط آنچه که نفع مردم در آن باشد، ماندنی است. ما امروز نباید دغدغه‌ای جز باقی ماندن نظام آموزش عالی در ایران بزرگ داشته باشیم.

طهرانچی در ادامه با اشاره به داستان قوم لوط در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: لوط در محاجه با قوم خود می‌گوید اگر من قوه و رکن شدید داشتم، این اتفاق رخ نمی‌داد. قوه حاصل توانایی، کارآمدی و مدیریت تحول است. رکن شدید نیز حاصل دانایی، پایداری و مدیریت تبدیل است. باید ترفندی داشت تا پایداری و کارآمدی رخ دهد که به این ترفندها سیاست می‌گویند. بدون سیاست و سیاستگذاری تبدیل و تحول رخ نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نیازمند سیاست علمی است، گفت:ما تاکنون بیشتر گمان کرده‌ایم که دانشگاه باید علم را برای سیاست تولید کند درحالی که اگر سیاست برای علم نباشد، علم برای سیاست نیز کارا نیست. سیاست برای علم بخشی از سیاست عمومی کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی مدعی است بیش از ۴۰ درصد از بارآموش عالی را بدوش می‌کشد باید سیاست خود را داشته باشد که ذیل آن هدایت و راهبری آموزش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آنچه هوش مصنوعی از اساتید بزودی خواهد گرفت، بخش تکراری آموزش است، گفت: بر این اساس دیگر جزوه‌های تکراری کاربردی نخواهند داشت. ما باید ذیل سیاست علمی، سیاست آموزشی که نوعی آگاهی هوشمندانه در زمینه انتخاب میان دو یا چند راه برای تحقق نظام آموزشی احسن است، را داشته باشیم. باید توجه داشته باشیم که در این میان فقط یک راه نجات برای پایداری دانشگاه وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گروه‌های آموزشی برخلاف گذشته برای امر اداری آموزش، بسیج نشده‌اند، اظهار داشت: هوش مصنوعی و سامانه‌ها حتما بهتر از افراد از پس امر اداری برخواهند آمد. گروه‌های آموزشی برای راهبری آموزش ایجاد شده‌اند. مسئله ما اداره آموزش نیست؛ بلکه راهبری آموزش است. مدیران گروه‌ها راهبر آموزش در حوزه تخصصی خود خواهند بود و دیگر کاری با فرآیندهای اداری آموزش ندارند. این فرآیندها از طرق ادارات دیگر پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: یکی از تغییرات دانشگاه در نظام مکاتبات، علاوه بر معاون آموزشی، مدیران گروه‌های استانی و کشوری دانشی نیز به عنوان بالاسری مدیران گروه وجود دارند. راهبر آموزشی سوق دهنده آموزش به سمت هدفی معین با اتخاذ سیاست‌های اجرایی و تعامل دو طرفه و تاثیرگذاری در حوزه مخاطبان اعم از استاد و دانشجو است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش دانشگاه، ارتقای سرمایه انسانی و حفظ هویت ملی کشور را برعهده دارد، گفت: تربیت قوه عاقله امری هوشمندانه، آگاهانه و با هدف است. دانشگاه در ۱۴۰۴ با ۴ مقوله اصلی اقتصاد ملی، امنیت منطقه‌ای، تحولات فناورانه و ذائقه اجتماعی سر و کار خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: گروه‌های کشوری راهبر نظام دانایی بخش سازنده جامعه خلاق خواهند بود. همچنین شکل‌گیری جامعه نوآور برعهده دانشکده‌های موضوعی خواهد بود. در این میان «سیاست آموزشی دربرگیرنده» شامل رصد چالش‌ها، تعیین راهبردهای لازم در غلبه بر چالش‌ها و تحقق تحول در نظام آموزش در حوزه دانشی است.

طهرانچی با بیان اینکه غرب به این نتیجه رسیده است که فرهنگ مقاومت به توپ و تفنگ نیست، بلکه به نظام تعلیم و تربیت است که فرزندان غزه را رشد و نمو می‌دهد، گفت: دانشگاه و مدرسه نهادهای برآمده از مدرنیته بودند، اما همین‌ها هم برای آنها کافی بنظر نرسید بلکه بدنبال جهانی سازی آن هستند. تاکنون در هر کشوری متخصصان علوم اجتماعی برنامه درسی آن کشور را تعیین می‌کردند، اما امروز می‌گویند هر فرد خود برنامه درسی‌اش را مشخص کند. به عبارتی شخصی سازی برنامه درسی در مقابل برنامه درسی هویت‌گرا برای عبور از هویت ملی قرار گرفته است.

وی افزود: امروز ۱۰ درصد دانش‌آموزان ما ریاضی میخوانند؛ ۹۰ درصد از ریاضی گریزان‌اند. هنرستان دیگر برای مهارت آموزی نیست، بلکه مسیر فرار از ریاضی شده‌است. درحالی که ریاضی است که زندگی می‌سازد. ما تاکنون نظام یاددهی یا روش تدریس داشتیم که غرب روش یادگیری را بجای آن مورد توجه قرار داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دانشگاه هویت‌گرا تعلیم و تربیت رسمی مستلزم وجود معلم و شاگرد است، گفت: مفهوم نقش و کنش معلم و شاگرد به دیدگاه فرد نسبت به ماهیت انسان وابسته است. اما در عصر تحول انسان-ماشین نقش معلم برعهده ماشین قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه سازمان یاددهنده‌ای است که اولا خود باید یادگیرنده باشد. ما نباید نگاه ماشینی به آموزش داشته باشیم. سوال مطرح این است که آهنگ منحنی یادگیری دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده در دنیای پرشتاب امروز چقدر است؟ ما نمی‌توانیم هیچ کار خود را به فردا بسپاریم. مشاغل رویه پذیر به ماشین سپرده خواهد شد. اگر معلمی رویه‌پذیر نباشد، به ماشین سپرده نخواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی واقعیت امروز ماست، گفت: ما از این ترم تحصیلی در امتحانات گوشی همراه را آزاد خواهیم کرد. اینکه ما هوش مصنوعی را به رسمیت نمی‌شناسیم و به اتفاقات به هنگام پاسخ نمی‌دهیم؛ در تبدل و تحول موفق نخواهیم بود. ما باید امروز واقعیت هوش مصنوعی را به عنوان ابزار مکمل آموزشی بپذیریم. اگر این را بپذیریم، می‌توانیم از جایگزینی آن با خلاقیت دانشجو جلوگیری کنیم و از آن در آموزش بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی لزوم تغییر نقش استاد است. استاد دیگر صرفا مطرح کننده درس عادی در کلاس نیست. آیا با روش‌های گذشته دانش و درک تخصصی دانشجوها بالا می‌رود؟ این تغییر کار دشواری است، اما باید آن را در مدت کوتاهی دنبال کرد. نمی‌توان این تغییر را به زمان سپرد؛ زیرا صحبت از بودن و نبودن است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: نقش استاد از مداومت در یاددهی به تحریک یادگیری و مراقبت از بروز تنبلی شناختی در دانشجو به لحاظ وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی و دوری از تحلیل عمیق و کاهش مهارت‌های نوشتاری و استدلالی تغییر می‌کند. راهبران گروه‌های آموزشی باید سیاست‌های اجرایی مدون خود رادر مدت کوتاهی آماده اجرا کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دستیار آموزشی در چارچوب تحولی ما نقش اساسی دارد، گفت: ما امروز ۲۰هزار دستیار آموزشی را درکنار ۲۰هزار استاد دانشگاه قرار داده‌ایم تا به عنوان پیش‌برنده این تحول نقش ایفا کنند. دانشگاه باید شکاف دیجیتالی موجود را نیز برطرف کند. عدالت در دسترسی به ابزار هوش مصنوعی و جلوگیری از شکاف دیجیتالی یکی از وظایف دانشگاه است که ما امروز به جد به دنبال آن هستیم. البته هوش صنوعی برخلاف لغت فارسی آن در حقیقت یک فناوری گردآوری، تحلیل، پردازش و قیاس اطلاعات است.

طهرانچی ادامه داد: سوگیری الگوریتیمی امروز در دنیا یک موضوع جدی است لذا سواد هوش مصنوعی از الزامات امروز اساتید ماست که لازم است دوره‌هایی برای آن در دانشگاه تعریف شود. در جریان این تحول، تربیت انسان‌هایی با اخلاق تقابلی در استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار تقلب با تقویت ارزش‌های اخلاقی و طراحی تکالیف خلاقانه‌تر نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دانش فردی، رابطه استاد و دانشجو و نتیجه آن که جامعه خلاق خواهد بود برعهده گروه‌های کشوری است، گفت: راهبران گروه‌های آموزشی باید سیاست‌های اجرایی مدون خود را ظرف مدت کوتاهی آماده اجرا کنند. در این میان دستیاران، دبیران و مجریان به کمک تحقق چرخش‌های تحولی خواهند آمد.

طهرانچی افزود: دانشگاه باید در جریان تبدل و تحول، هم سیاست‌های تدافعی و هم تهاجمی داشته باشد. ماشین جای انسان نمی‌نشیند. ما هستیم که بد عمل می‌کنیم و نتیجه مصیبت‌بار این بدعملی را می‌بینیم.

انتهای پیام

به گزارش ایسنا، محمدمهدی طهرانچی در نشست هم‌اندیشی راهبران گروه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که روز گذشته در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با بیان اینکه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ با شعارهای غلط و عدم راهبری درست به جایگاه اشتباهی در علم و فناوری در دنیا رسیده‌ایم، گفت: به فرمایش رهبری اگر دست برتر در علم و فناوری را داشتیم، ضاحیه و غزه رخ نمی‌داد. هرجا کوتاهی کنیم، دیگران بیدارند.

وی ادامه داد: ما امروز در یک مرحله اورژانسی هستیم. جریانات تحول بین بودن و نبودن با ما سخن می‌گویند. تبدل و تحول را اگر دریابیم می‌مانیم و درغیر اینصورت باقی نخواهیم ماند. در واقع امروز مدیران گروهی وجود دارند که هیچ دانشجویی در گروه آموزشی خود ندارند. این یعنی آنها وجود ندارند. سنت‌های الهی تبدیل ندارد و بر اساس قرآن کریم، فقط آنچه که نفع مردم در آن باشد، ماندنی است. ما امروز نباید دغدغه‌ای جز باقی ماندن نظام آموزش عالی در ایران بزرگ داشته باشیم.

طهرانچی در ادامه با اشاره به داستان قوم لوط در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: لوط در محاجه با قوم خود می‌گوید اگر من قوه و رکن شدید داشتم، این اتفاق رخ نمی‌داد. قوه حاصل توانایی، کارآمدی و مدیریت تحول است. رکن شدید نیز حاصل دانایی، پایداری و مدیریت تبدیل است. باید ترفندی داشت تا پایداری و کارآمدی رخ دهد که به این ترفندها سیاست می‌گویند. بدون سیاست و سیاستگذاری تبدیل و تحول رخ نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نیازمند سیاست علمی است، گفت:ما تاکنون بیشتر گمان کرده‌ایم که دانشگاه باید علم را برای سیاست تولید کند درحالی که اگر سیاست برای علم نباشد، علم برای سیاست نیز کارا نیست. سیاست برای علم بخشی از سیاست عمومی کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی مدعی است بیش از ۴۰ درصد از بارآموش عالی را بدوش می‌کشد باید سیاست خود را داشته باشد که ذیل آن هدایت و راهبری آموزش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آنچه هوش مصنوعی از اساتید بزودی خواهد گرفت، بخش تکراری آموزش است، گفت: بر این اساس دیگر جزوه‌های تکراری کاربردی نخواهند داشت. ما باید ذیل سیاست علمی، سیاست آموزشی که نوعی آگاهی هوشمندانه در زمینه انتخاب میان دو یا چند راه برای تحقق نظام آموزشی احسن است، را داشته باشیم. باید توجه داشته باشیم که در این میان فقط یک راه نجات برای پایداری دانشگاه وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گروه‌های آموزشی برخلاف گذشته برای امر اداری آموزش، بسیج نشده‌اند، اظهار داشت: هوش مصنوعی و سامانه‌ها حتما بهتر از افراد از پس امر اداری برخواهند آمد. گروه‌های آموزشی برای راهبری آموزش ایجاد شده‌اند. مسئله ما اداره آموزش نیست؛ بلکه راهبری آموزش است. مدیران گروه‌ها راهبر آموزش در حوزه تخصصی خود خواهند بود و دیگر کاری با فرآیندهای اداری آموزش ندارند. این فرآیندها از طرق ادارات دیگر پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: یکی از تغییرات دانشگاه در نظام مکاتبات، علاوه بر معاون آموزشی، مدیران گروه‌های استانی و کشوری دانشی نیز به عنوان بالاسری مدیران گروه وجود دارند. راهبر آموزشی سوق دهنده آموزش به سمت هدفی معین با اتخاذ سیاست‌های اجرایی و تعامل دو طرفه و تاثیرگذاری در حوزه مخاطبان اعم از استاد و دانشجو است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش دانشگاه، ارتقای سرمایه انسانی و حفظ هویت ملی کشور را برعهده دارد، گفت: تربیت قوه عاقله امری هوشمندانه، آگاهانه و با هدف است. دانشگاه در ۱۴۰۴ با ۴ مقوله اصلی اقتصاد ملی، امنیت منطقه‌ای، تحولات فناورانه و ذائقه اجتماعی سر و کار خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: گروه‌های کشوری راهبر نظام دانایی بخش سازنده جامعه خلاق خواهند بود. همچنین شکل‌گیری جامعه نوآور برعهده دانشکده‌های موضوعی خواهد بود. در این میان «سیاست آموزشی دربرگیرنده» شامل رصد چالش‌ها، تعیین راهبردهای لازم در غلبه بر چالش‌ها و تحقق تحول در نظام آموزش در حوزه دانشی است.

طهرانچی با بیان اینکه غرب به این نتیجه رسیده است که فرهنگ مقاومت به توپ و تفنگ نیست، بلکه به نظام تعلیم و تربیت است که فرزندان غزه را رشد و نمو می‌دهد، گفت: دانشگاه و مدرسه نهادهای برآمده از مدرنیته بودند، اما همین‌ها هم برای آنها کافی بنظر نرسید بلکه بدنبال جهانی سازی آن هستند. تاکنون در هر کشوری متخصصان علوم اجتماعی برنامه درسی آن کشور را تعیین می‌کردند، اما امروز می‌گویند هر فرد خود برنامه درسی‌اش را مشخص کند. به عبارتی شخصی سازی برنامه درسی در مقابل برنامه درسی هویت‌گرا برای عبور از هویت ملی قرار گرفته است.

وی افزود: امروز ۱۰ درصد دانش‌آموزان ما ریاضی میخوانند؛ ۹۰ درصد از ریاضی گریزان‌اند. هنرستان دیگر برای مهارت آموزی نیست، بلکه مسیر فرار از ریاضی شده‌است. درحالی که ریاضی است که زندگی می‌سازد. ما تاکنون نظام یاددهی یا روش تدریس داشتیم که غرب روش یادگیری را بجای آن مورد توجه قرار داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دانشگاه هویت‌گرا تعلیم و تربیت رسمی مستلزم وجود معلم و شاگرد است، گفت: مفهوم نقش و کنش معلم و شاگرد به دیدگاه فرد نسبت به ماهیت انسان وابسته است. اما در عصر تحول انسان-ماشین نقش معلم برعهده ماشین قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه سازمان یاددهنده‌ای است که اولا خود باید یادگیرنده باشد. ما نباید نگاه ماشینی به آموزش داشته باشیم. سوال مطرح این است که آهنگ منحنی یادگیری دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده در دنیای پرشتاب امروز چقدر است؟ ما نمی‌توانیم هیچ کار خود را به فردا بسپاریم. مشاغل رویه پذیر به ماشین سپرده خواهد شد. اگر معلمی رویه‌پذیر نباشد، به ماشین سپرده نخواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی واقعیت امروز ماست، گفت: ما از این ترم تحصیلی در امتحانات گوشی همراه را آزاد خواهیم کرد. اینکه ما هوش مصنوعی را به رسمیت نمی‌شناسیم و به اتفاقات به هنگام پاسخ نمی‌دهیم؛ در تبدل و تحول موفق نخواهیم بود. ما باید امروز واقعیت هوش مصنوعی را به عنوان ابزار مکمل آموزشی بپذیریم. اگر این را بپذیریم، می‌توانیم از جایگزینی آن با خلاقیت دانشجو جلوگیری کنیم و از آن در آموزش بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی لزوم تغییر نقش استاد است. استاد دیگر صرفا مطرح کننده درس عادی در کلاس نیست. آیا با روش‌های گذشته دانش و درک تخصصی دانشجوها بالا می‌رود؟ این تغییر کار دشواری است، اما باید آن را در مدت کوتاهی دنبال کرد. نمی‌توان این تغییر را به زمان سپرد؛ زیرا صحبت از بودن و نبودن است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: نقش استاد از مداومت در یاددهی به تحریک یادگیری و مراقبت از بروز تنبلی شناختی در دانشجو به لحاظ وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی و دوری از تحلیل عمیق و کاهش مهارت‌های نوشتاری و استدلالی تغییر می‌کند. راهبران گروه‌های آموزشی باید سیاست‌های اجرایی مدون خود رادر مدت کوتاهی آماده اجرا کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دستیار آموزشی در چارچوب تحولی ما نقش اساسی دارد، گفت: ما امروز ۲۰هزار دستیار آموزشی را درکنار ۲۰هزار استاد دانشگاه قرار داده‌ایم تا به عنوان پیش‌برنده این تحول نقش ایفا کنند. دانشگاه باید شکاف دیجیتالی موجود را نیز برطرف کند. عدالت در دسترسی به ابزار هوش مصنوعی و جلوگیری از شکاف دیجیتالی یکی از وظایف دانشگاه است که ما امروز به جد به دنبال آن هستیم. البته هوش صنوعی برخلاف لغت فارسی آن در حقیقت یک فناوری گردآوری، تحلیل، پردازش و قیاس اطلاعات است.

طهرانچی ادامه داد: سوگیری الگوریتیمی امروز در دنیا یک موضوع جدی است لذا سواد هوش مصنوعی از الزامات امروز اساتید ماست که لازم است دوره‌هایی برای آن در دانشگاه تعریف شود. در جریان این تحول، تربیت انسان‌هایی با اخلاق تقابلی در استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار تقلب با تقویت ارزش‌های اخلاقی و طراحی تکالیف خلاقانه‌تر نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دانش فردی، رابطه استاد و دانشجو و نتیجه آن که جامعه خلاق خواهد بود برعهده گروه‌های کشوری است، گفت: راهبران گروه‌های آموزشی باید سیاست‌های اجرایی مدون خود را ظرف مدت کوتاهی آماده اجرا کنند. در این میان دستیاران، دبیران و مجریان به کمک تحقق چرخش‌های تحولی خواهند آمد.

طهرانچی افزود: دانشگاه باید در جریان تبدل و تحول، هم سیاست‌های تدافعی و هم تهاجمی داشته باشد. ماشین جای انسان نمی‌نشیند. ما هستیم که بد عمل می‌کنیم و نتیجه مصیبت‌بار این بدعملی را می‌بینیم.

انتهای پیام

پست قبلی

نجات بازار مسکن ۱۴۰۴ با واحدهای کوچک؛ خریداران دنبال نقلی‌ها

پست بعدی

آیا هوش مصنوعی شریک عاطفی مناسبی است؟

مربوطه پست ها

انتقاد شدید محققان هوش مصنوعی از فرهنگ کاری xAI: توجهی به مسائل ایمنی نمی‌شود
هوش مصنوعی

انتقاد شدید محققان هوش مصنوعی از فرهنگ کاری xAI: توجهی به مسائل ایمنی نمی‌شود

۲۶ تیر ۱۴۰۴
مدیرعامل انویدیا: هوش مصنوعی همه مشاغل را به‌طور کامل تغییر می‌دهد
هوش مصنوعی

مدیرعامل انویدیا: هوش مصنوعی همه مشاغل را به‌طور کامل تغییر می‌دهد

۲۵ تیر ۱۴۰۴
چت‌بات هوش مصنوعی Claude به‌صورت رسمی با Canva یکپارچه شد
هوش مصنوعی

چت‌بات هوش مصنوعی Claude به‌صورت رسمی با Canva یکپارچه شد

۲۵ تیر ۱۴۰۴
گوگل قراردادی ۳ میلیارد دلاری برای خرید انرژی برق‌آبی امضا کرد
هوش مصنوعی

گوگل قراردادی ۳ میلیارد دلاری برای خرید انرژی برق‌آبی امضا کرد

۲۵ تیر ۱۴۰۴
هوش مصنوعی کوپایلوت در ویندوز حالا می‌تواند تمام صفحه‌نمایش شما را ببیند
هوش مصنوعی

هوش مصنوعی کوپایلوت در ویندوز حالا می‌تواند تمام صفحه‌نمایش شما را ببیند

۲۵ تیر ۱۴۰۴
تزار هوش مصنوعی کاخ سفید: دلیل لغو محدودیت فروش تراشه به چین مقابله با هواوی است
هوش مصنوعی

تزار هوش مصنوعی کاخ سفید: دلیل لغو محدودیت فروش تراشه به چین مقابله با هواوی است

۲۵ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نوزده =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • چالش‌های امنیتی صرافی های ارز دیجیتال در ایران و راهکارهای مقابله
  • بازسازی خانه‌های آسیب دیده در جنگ از شنبه آغاز می‌شود/ تأمین بخشی از مسکن مورد نیاز از واحدهای آماده
  • نتایج کنکور چه زمانی اعلام می‌شود؟/ شناسایی و دستگیری شبکه‌های شایعه‌ساز کنکور
  • آخرین وضعیت ترافیک در آزادراه تهران- شمال
  • سقف قیمت بلیت اتوبوس اربعین مشخص شد/ طرح شکایات در سامانه ۱۴۱
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.