دانش جوین
چهارشنبه, مرداد ۱۵, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی انرژی

فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت

گسترش نیوز توسط گسترش نیوز
۱۴ مرداد ۱۴۰۴
در انرژی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
0
فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت
0
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر


    فهرست محتوا



  • شش طرح و یک بهره‌برداری



  • مطلوبیت اقتصادی آب



  • تولید پایین، قیمت بالا



  • مسیر عبور از بحران آبی

 نکته قابل‌توجه دیگر آن است که قیمت آب در مقاصد دور از دریا تا ۵ برابر بیش از قیمت ساحلی آن (۰.۶ تا ۰.۸یورو) خواهد بود. علاوه بر این تامین انرژی این طرح‌ها با سوخت یارانه‌ای، ناترازی گاز در زمستان و برق در تابستان را تشدید می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از نظر مالی نیز، تامین بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری اولیه به تسهیلات صندوق توسعه ملی وابسته بوده که تجارب گذشته نشان‌دهنده عدم موفقیت تامین سرمایه این‌چنینی است.برای توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌های شیرین‌سازی، بررسی بازار هدف، نقش بخش خصوصی و یارانه‌ انرژی ضروری است. با توجه به هزینه بالا و ظرفیت تولید اندک، اولویت حکمرانی آب کشور باید راه‌اندازی بازار آب و مدیریت مصرف (بازتخصیص) باشد. در این چارچوب، پروژه‌های بزرگ انتقال آب به مناطق دور دست فعلا اولویت ندارند.

شش طرح و یک بهره‌برداری

در سال‌های گذشته افزایش متوسط دما و کاهش بارش، موجب کاهش منابع آب تجدیدپذیر کشور شده و تامین مصارف موجود را با چالش مواجه کرده است. این شرایط با رشد همزمان تقاضا برای مصرف آب منجر به شکل‌گیری طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب دریا به استان‌های کم‌آب شده است. در حال حاضر ۶ سامانه کلان انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به ۲ استان ساحلی جنوب یعنی هرمزگان و بوشهر و همچنین ۶ استان غیرساحلی شامل اصفهان، کرمان، یزد، فارس، خراسان جنوبی و خراسان رضوی وجود دارد. از این ۶ سامانه، تنها فاز یک خلیج فارس به بهره‌برداری رسیده است. در شرایط فعلی کشور و با وجود ناترازی‌های متعدد از جمله ناترازی بودجه، بررسی توجیه‌پذیری اقتصادی چنین طرح‌هایی از اهمیت زیادی برخوردار است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش «طرح‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب دریا در یک کشور» ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار داده است.

مطلوبیت اقتصادی آب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم توازن بین تولید و مصرف آب در کشور و غفلت از مدیریت مصرف یکی از مهم‌ترین مسائل مغفول مانده در حکمرانی آب کشور است. بر اساس گزارش مذکور مجموع مصارف آب استان‌های هدف طرح‌های انتقال آب دریا (به جز هرمزگان) ۳۳.۷میلیارد مترمکعب است که ۹۰.۶درصد آن مربوط به کشاورزی است. حجم آب شیرین تولیدی در فاز نخست تنها ۳.۳درصد و در فاز نهایی۴.۳درصد از کل مصارف موجود را پوشش می‌دهد. نکته دیگر آن است که در حال حاضر حدود ۲۳۹۳‌میلیون مترمکعب اضافه‌برداشت از چاه‌های غیرقانونی وجود دارد. بنابراین این حجم ناچیز آب شیرین تولیدشده در طرح‌های موجود نمی‌تواند بحران فعلی آب را حل کند.

تولید پایین، قیمت بالا

علاوه بر پایین بودن حجم پایین آب تولید شده در جریان اجرای طرح‌های مذکور، وجود هزینه‌های گزاف سرمایه‌گذاری و قیمت بالای آب انتقالی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای ظرفیت ۹۲۰‌میلیون مترمکعب در سال، معادل ۴۸۰ هزار‌میلیارد تومان است که ۴.۹برابر کل اعتبارات بخش آب کشور در بودجه سال ۱۴۰۲ است. بنابراین ایجاد چنین ظرفیتی از توان دولت خارج است.همچنین به‌دلیل وابستگی کشور به مواد مصرفی یا تجهیزات وارداتی، این طرح‌ها نیازمند تامین اعتبارات ارزی هستند. با توجه به بازار هدف، تحقق درآمد این طرح‌ها عمدتا با فروش آب به بخش صنعت مدنظر است.

فروش_آب

اگرچه بازار اصلی طرح‌های انتقال آب، صنایع بزرگ واقع در استان‌های هدف بوده، اما در حال حاضر ظرفیت تولید فاز نخست ۳۷درصد بیش از نیاز کنونی همه مصارف صنعتی واقع در این استان‌ها (معادل ۶۹۹‌میلیون مترمکعب در سال) است.نکته قابل‌توجه دیگر آن است که سهم اصلی هزینه تمام شده آب ناشی از خط انتقال است به طوری که قیمت آب در مقاصد دور از دریا تا ۵ برابر بیشتر از قیمت ساحلی (0.6 تا 0.8یورو بر مترمکعب) خواهد بود. به عنوان مثال، قیمت آب 0.6 یورویی سیریک، در اصفهان به 3.97 یورو می‌رسد. این افزایش شدید قیمت، مطلوبیت اقتصادی آب را به شدت کاهش داده و بازار مطمئنی برای فروش آن ایجاد نمی‌کند.در سال‌های گذشته ناترازی فزاینده انرژی یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساختاری در فضای اقتصادی کشور بوده است. با توجه به این مساله می‌توان گفت که تامین انرژی یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با طرح‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا است.با توجه به این مساله تامین سوخت یارانه‌ای مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها، ناترازی گاز در زمستان و کمبود برق در تابستان را تشدید می‌کند. از نظر مالی نیز، تامین بیش از ۵۰درصد سرمایه‌گذاری اولیه به تسهیلات صندوق توسعه ملی وابسته است. وجود تجارب ناموفق گذشته در زمینه تامین‌سرمایه‌های این‌چنینی، مدل فعلی تامین مالی طرح‌ها با عدم قطعیت جدی مواجه است.

مسیر عبور از بحران آبی

با توجه به بررسی‌ ابعاد مختلف طرح‌های آب شیرین‌کن و انتقال آب دریا به استان‌های کم‌آب، پرسشی که وجود دارد آن است که چه راهکارهایی برای عبور از بحران فعلی آب در کشور وجود دارد؟ بر اساس گزارش مرکز‌ پژوهش‌های مجلس برای حفظ منافع عمومی و ثروت‌های بین‌نسلی، ضرورت دارد توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌ها با در نظر گرفتن بازار هدف، لحاظ کردن نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری طرح‌ها و شرایط بهره‌مندی بخش‌های مختلف از یارانه انرژی به صورت جدی ارزیابی شود.

نکته قابل‌توجه دیگر آن است که در برآورد هزینه‌های طرح‌های این‌چنینی، هزینه ارائه مشوق‌های دولتی در راستای اجرای طرح‌ها نیز مدنظر قرار بگیرد تا توجیه‌پذیری واقعی طرح‌ها مشخص شود.با توجه به سهم اندک ظرفیت تولید آب این طرح‌ها نسبت به کل مصارف موجود در استان‌های هدف با وجود هزینه‌های گزافی که برای اجرای طرح‌های انتقال آب وجود دارد، از ابزارهای کم‌هزینه‌تر دیگری برای عبور از بحران فعلی آب استفاده شود. برای مثال راه‌اندازی بازار آب، استفاده و همچنین بازتخصیص آب باید به اولویت حکمرانی آب کشور تبدیل شود. به عبارت دیگر طرح‌های توسعه‌ای مناطق خشک و بیابانی کشور باید گونه‌ای تعریف شود که ضمن وجود تناسب با ظرفیت آبی این مناطق، بیشترین تولید ثروت و اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد. درنهایت می‌توان گفت که با توجه به ریسک‌ها و ابهامات مرتبط با طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب و عدم پیش‌بینی سازوکار جامع برای مدیریت آتی آن، سامانه‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب دریا نمی‌توانند در اولویت تامین آب برای مناطق درون‌سرزمینی دور از دریا قرار گیرند.

 

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز

ایتا گسترش نیوز


منبع:

فرارو


  • گسترش نیوز



  • صنعت و معدن


  • فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت


  • انرژی


  • فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت


کدخبر:
357954


پریا ابراهیمی



۱۴۰۴/۰۵/۱۳ ۱۱:۳۰:۳۶



    فهرست محتوا



  • شش طرح و یک بهره‌برداری



  • مطلوبیت اقتصادی آب



  • تولید پایین، قیمت بالا



  • مسیر عبور از بحران آبی

 نکته قابل‌توجه دیگر آن است که قیمت آب در مقاصد دور از دریا تا ۵ برابر بیش از قیمت ساحلی آن (۰.۶ تا ۰.۸یورو) خواهد بود. علاوه بر این تامین انرژی این طرح‌ها با سوخت یارانه‌ای، ناترازی گاز در زمستان و برق در تابستان را تشدید می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از نظر مالی نیز، تامین بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری اولیه به تسهیلات صندوق توسعه ملی وابسته بوده که تجارب گذشته نشان‌دهنده عدم موفقیت تامین سرمایه این‌چنینی است.برای توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌های شیرین‌سازی، بررسی بازار هدف، نقش بخش خصوصی و یارانه‌ انرژی ضروری است. با توجه به هزینه بالا و ظرفیت تولید اندک، اولویت حکمرانی آب کشور باید راه‌اندازی بازار آب و مدیریت مصرف (بازتخصیص) باشد. در این چارچوب، پروژه‌های بزرگ انتقال آب به مناطق دور دست فعلا اولویت ندارند.

شش طرح و یک بهره‌برداری

در سال‌های گذشته افزایش متوسط دما و کاهش بارش، موجب کاهش منابع آب تجدیدپذیر کشور شده و تامین مصارف موجود را با چالش مواجه کرده است. این شرایط با رشد همزمان تقاضا برای مصرف آب منجر به شکل‌گیری طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب دریا به استان‌های کم‌آب شده است. در حال حاضر ۶ سامانه کلان انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به ۲ استان ساحلی جنوب یعنی هرمزگان و بوشهر و همچنین ۶ استان غیرساحلی شامل اصفهان، کرمان، یزد، فارس، خراسان جنوبی و خراسان رضوی وجود دارد. از این ۶ سامانه، تنها فاز یک خلیج فارس به بهره‌برداری رسیده است. در شرایط فعلی کشور و با وجود ناترازی‌های متعدد از جمله ناترازی بودجه، بررسی توجیه‌پذیری اقتصادی چنین طرح‌هایی از اهمیت زیادی برخوردار است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش «طرح‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب دریا در یک کشور» ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار داده است.

مطلوبیت اقتصادی آب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم توازن بین تولید و مصرف آب در کشور و غفلت از مدیریت مصرف یکی از مهم‌ترین مسائل مغفول مانده در حکمرانی آب کشور است. بر اساس گزارش مذکور مجموع مصارف آب استان‌های هدف طرح‌های انتقال آب دریا (به جز هرمزگان) ۳۳.۷میلیارد مترمکعب است که ۹۰.۶درصد آن مربوط به کشاورزی است. حجم آب شیرین تولیدی در فاز نخست تنها ۳.۳درصد و در فاز نهایی۴.۳درصد از کل مصارف موجود را پوشش می‌دهد. نکته دیگر آن است که در حال حاضر حدود ۲۳۹۳‌میلیون مترمکعب اضافه‌برداشت از چاه‌های غیرقانونی وجود دارد. بنابراین این حجم ناچیز آب شیرین تولیدشده در طرح‌های موجود نمی‌تواند بحران فعلی آب را حل کند.

تولید پایین، قیمت بالا

علاوه بر پایین بودن حجم پایین آب تولید شده در جریان اجرای طرح‌های مذکور، وجود هزینه‌های گزاف سرمایه‌گذاری و قیمت بالای آب انتقالی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای ظرفیت ۹۲۰‌میلیون مترمکعب در سال، معادل ۴۸۰ هزار‌میلیارد تومان است که ۴.۹برابر کل اعتبارات بخش آب کشور در بودجه سال ۱۴۰۲ است. بنابراین ایجاد چنین ظرفیتی از توان دولت خارج است.همچنین به‌دلیل وابستگی کشور به مواد مصرفی یا تجهیزات وارداتی، این طرح‌ها نیازمند تامین اعتبارات ارزی هستند. با توجه به بازار هدف، تحقق درآمد این طرح‌ها عمدتا با فروش آب به بخش صنعت مدنظر است.

فروش_آب

اگرچه بازار اصلی طرح‌های انتقال آب، صنایع بزرگ واقع در استان‌های هدف بوده، اما در حال حاضر ظرفیت تولید فاز نخست ۳۷درصد بیش از نیاز کنونی همه مصارف صنعتی واقع در این استان‌ها (معادل ۶۹۹‌میلیون مترمکعب در سال) است.نکته قابل‌توجه دیگر آن است که سهم اصلی هزینه تمام شده آب ناشی از خط انتقال است به طوری که قیمت آب در مقاصد دور از دریا تا ۵ برابر بیشتر از قیمت ساحلی (0.6 تا 0.8یورو بر مترمکعب) خواهد بود. به عنوان مثال، قیمت آب 0.6 یورویی سیریک، در اصفهان به 3.97 یورو می‌رسد. این افزایش شدید قیمت، مطلوبیت اقتصادی آب را به شدت کاهش داده و بازار مطمئنی برای فروش آن ایجاد نمی‌کند.در سال‌های گذشته ناترازی فزاینده انرژی یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساختاری در فضای اقتصادی کشور بوده است. با توجه به این مساله می‌توان گفت که تامین انرژی یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با طرح‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا است.با توجه به این مساله تامین سوخت یارانه‌ای مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها، ناترازی گاز در زمستان و کمبود برق در تابستان را تشدید می‌کند. از نظر مالی نیز، تامین بیش از ۵۰درصد سرمایه‌گذاری اولیه به تسهیلات صندوق توسعه ملی وابسته است. وجود تجارب ناموفق گذشته در زمینه تامین‌سرمایه‌های این‌چنینی، مدل فعلی تامین مالی طرح‌ها با عدم قطعیت جدی مواجه است.

مسیر عبور از بحران آبی

با توجه به بررسی‌ ابعاد مختلف طرح‌های آب شیرین‌کن و انتقال آب دریا به استان‌های کم‌آب، پرسشی که وجود دارد آن است که چه راهکارهایی برای عبور از بحران فعلی آب در کشور وجود دارد؟ بر اساس گزارش مرکز‌ پژوهش‌های مجلس برای حفظ منافع عمومی و ثروت‌های بین‌نسلی، ضرورت دارد توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌ها با در نظر گرفتن بازار هدف، لحاظ کردن نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری طرح‌ها و شرایط بهره‌مندی بخش‌های مختلف از یارانه انرژی به صورت جدی ارزیابی شود.

نکته قابل‌توجه دیگر آن است که در برآورد هزینه‌های طرح‌های این‌چنینی، هزینه ارائه مشوق‌های دولتی در راستای اجرای طرح‌ها نیز مدنظر قرار بگیرد تا توجیه‌پذیری واقعی طرح‌ها مشخص شود.با توجه به سهم اندک ظرفیت تولید آب این طرح‌ها نسبت به کل مصارف موجود در استان‌های هدف با وجود هزینه‌های گزافی که برای اجرای طرح‌های انتقال آب وجود دارد، از ابزارهای کم‌هزینه‌تر دیگری برای عبور از بحران فعلی آب استفاده شود. برای مثال راه‌اندازی بازار آب، استفاده و همچنین بازتخصیص آب باید به اولویت حکمرانی آب کشور تبدیل شود. به عبارت دیگر طرح‌های توسعه‌ای مناطق خشک و بیابانی کشور باید گونه‌ای تعریف شود که ضمن وجود تناسب با ظرفیت آبی این مناطق، بیشترین تولید ثروت و اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد. درنهایت می‌توان گفت که با توجه به ریسک‌ها و ابهامات مرتبط با طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب و عدم پیش‌بینی سازوکار جامع برای مدیریت آتی آن، سامانه‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب دریا نمی‌توانند در اولویت تامین آب برای مناطق درون‌سرزمینی دور از دریا قرار گیرند.

 

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز

ایتا گسترش نیوز


منبع:

فرارو


  • گسترش نیوز



  • صنعت و معدن


  • فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت


  • انرژی


  • فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت


کدخبر:
357954


پریا ابراهیمی



۱۴۰۴/۰۵/۱۳ ۱۱:۳۰:۳۶

اخبارجدیدترین

چین قدرت جهان را به دست گرفت !

مردم منتظر فاجعه‌ای عظیم ؛ بحران شدت گرفت

فوری؛ ادارات این استان‌ دو روز تعطیل شد



    فهرست محتوا



  • شش طرح و یک بهره‌برداری



  • مطلوبیت اقتصادی آب



  • تولید پایین، قیمت بالا



  • مسیر عبور از بحران آبی

 نکته قابل‌توجه دیگر آن است که قیمت آب در مقاصد دور از دریا تا ۵ برابر بیش از قیمت ساحلی آن (۰.۶ تا ۰.۸یورو) خواهد بود. علاوه بر این تامین انرژی این طرح‌ها با سوخت یارانه‌ای، ناترازی گاز در زمستان و برق در تابستان را تشدید می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از نظر مالی نیز، تامین بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری اولیه به تسهیلات صندوق توسعه ملی وابسته بوده که تجارب گذشته نشان‌دهنده عدم موفقیت تامین سرمایه این‌چنینی است.برای توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌های شیرین‌سازی، بررسی بازار هدف، نقش بخش خصوصی و یارانه‌ انرژی ضروری است. با توجه به هزینه بالا و ظرفیت تولید اندک، اولویت حکمرانی آب کشور باید راه‌اندازی بازار آب و مدیریت مصرف (بازتخصیص) باشد. در این چارچوب، پروژه‌های بزرگ انتقال آب به مناطق دور دست فعلا اولویت ندارند.

شش طرح و یک بهره‌برداری

در سال‌های گذشته افزایش متوسط دما و کاهش بارش، موجب کاهش منابع آب تجدیدپذیر کشور شده و تامین مصارف موجود را با چالش مواجه کرده است. این شرایط با رشد همزمان تقاضا برای مصرف آب منجر به شکل‌گیری طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب دریا به استان‌های کم‌آب شده است. در حال حاضر ۶ سامانه کلان انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به ۲ استان ساحلی جنوب یعنی هرمزگان و بوشهر و همچنین ۶ استان غیرساحلی شامل اصفهان، کرمان، یزد، فارس، خراسان جنوبی و خراسان رضوی وجود دارد. از این ۶ سامانه، تنها فاز یک خلیج فارس به بهره‌برداری رسیده است. در شرایط فعلی کشور و با وجود ناترازی‌های متعدد از جمله ناترازی بودجه، بررسی توجیه‌پذیری اقتصادی چنین طرح‌هایی از اهمیت زیادی برخوردار است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش «طرح‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب دریا در یک کشور» ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار داده است.

مطلوبیت اقتصادی آب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم توازن بین تولید و مصرف آب در کشور و غفلت از مدیریت مصرف یکی از مهم‌ترین مسائل مغفول مانده در حکمرانی آب کشور است. بر اساس گزارش مذکور مجموع مصارف آب استان‌های هدف طرح‌های انتقال آب دریا (به جز هرمزگان) ۳۳.۷میلیارد مترمکعب است که ۹۰.۶درصد آن مربوط به کشاورزی است. حجم آب شیرین تولیدی در فاز نخست تنها ۳.۳درصد و در فاز نهایی۴.۳درصد از کل مصارف موجود را پوشش می‌دهد. نکته دیگر آن است که در حال حاضر حدود ۲۳۹۳‌میلیون مترمکعب اضافه‌برداشت از چاه‌های غیرقانونی وجود دارد. بنابراین این حجم ناچیز آب شیرین تولیدشده در طرح‌های موجود نمی‌تواند بحران فعلی آب را حل کند.

تولید پایین، قیمت بالا

علاوه بر پایین بودن حجم پایین آب تولید شده در جریان اجرای طرح‌های مذکور، وجود هزینه‌های گزاف سرمایه‌گذاری و قیمت بالای آب انتقالی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای ظرفیت ۹۲۰‌میلیون مترمکعب در سال، معادل ۴۸۰ هزار‌میلیارد تومان است که ۴.۹برابر کل اعتبارات بخش آب کشور در بودجه سال ۱۴۰۲ است. بنابراین ایجاد چنین ظرفیتی از توان دولت خارج است.همچنین به‌دلیل وابستگی کشور به مواد مصرفی یا تجهیزات وارداتی، این طرح‌ها نیازمند تامین اعتبارات ارزی هستند. با توجه به بازار هدف، تحقق درآمد این طرح‌ها عمدتا با فروش آب به بخش صنعت مدنظر است.

فروش_آب

اگرچه بازار اصلی طرح‌های انتقال آب، صنایع بزرگ واقع در استان‌های هدف بوده، اما در حال حاضر ظرفیت تولید فاز نخست ۳۷درصد بیش از نیاز کنونی همه مصارف صنعتی واقع در این استان‌ها (معادل ۶۹۹‌میلیون مترمکعب در سال) است.نکته قابل‌توجه دیگر آن است که سهم اصلی هزینه تمام شده آب ناشی از خط انتقال است به طوری که قیمت آب در مقاصد دور از دریا تا ۵ برابر بیشتر از قیمت ساحلی (0.6 تا 0.8یورو بر مترمکعب) خواهد بود. به عنوان مثال، قیمت آب 0.6 یورویی سیریک، در اصفهان به 3.97 یورو می‌رسد. این افزایش شدید قیمت، مطلوبیت اقتصادی آب را به شدت کاهش داده و بازار مطمئنی برای فروش آن ایجاد نمی‌کند.در سال‌های گذشته ناترازی فزاینده انرژی یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساختاری در فضای اقتصادی کشور بوده است. با توجه به این مساله می‌توان گفت که تامین انرژی یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با طرح‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا است.با توجه به این مساله تامین سوخت یارانه‌ای مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها، ناترازی گاز در زمستان و کمبود برق در تابستان را تشدید می‌کند. از نظر مالی نیز، تامین بیش از ۵۰درصد سرمایه‌گذاری اولیه به تسهیلات صندوق توسعه ملی وابسته است. وجود تجارب ناموفق گذشته در زمینه تامین‌سرمایه‌های این‌چنینی، مدل فعلی تامین مالی طرح‌ها با عدم قطعیت جدی مواجه است.

مسیر عبور از بحران آبی

با توجه به بررسی‌ ابعاد مختلف طرح‌های آب شیرین‌کن و انتقال آب دریا به استان‌های کم‌آب، پرسشی که وجود دارد آن است که چه راهکارهایی برای عبور از بحران فعلی آب در کشور وجود دارد؟ بر اساس گزارش مرکز‌ پژوهش‌های مجلس برای حفظ منافع عمومی و ثروت‌های بین‌نسلی، ضرورت دارد توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌ها با در نظر گرفتن بازار هدف، لحاظ کردن نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری طرح‌ها و شرایط بهره‌مندی بخش‌های مختلف از یارانه انرژی به صورت جدی ارزیابی شود.

نکته قابل‌توجه دیگر آن است که در برآورد هزینه‌های طرح‌های این‌چنینی، هزینه ارائه مشوق‌های دولتی در راستای اجرای طرح‌ها نیز مدنظر قرار بگیرد تا توجیه‌پذیری واقعی طرح‌ها مشخص شود.با توجه به سهم اندک ظرفیت تولید آب این طرح‌ها نسبت به کل مصارف موجود در استان‌های هدف با وجود هزینه‌های گزافی که برای اجرای طرح‌های انتقال آب وجود دارد، از ابزارهای کم‌هزینه‌تر دیگری برای عبور از بحران فعلی آب استفاده شود. برای مثال راه‌اندازی بازار آب، استفاده و همچنین بازتخصیص آب باید به اولویت حکمرانی آب کشور تبدیل شود. به عبارت دیگر طرح‌های توسعه‌ای مناطق خشک و بیابانی کشور باید گونه‌ای تعریف شود که ضمن وجود تناسب با ظرفیت آبی این مناطق، بیشترین تولید ثروت و اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد. درنهایت می‌توان گفت که با توجه به ریسک‌ها و ابهامات مرتبط با طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب و عدم پیش‌بینی سازوکار جامع برای مدیریت آتی آن، سامانه‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب دریا نمی‌توانند در اولویت تامین آب برای مناطق درون‌سرزمینی دور از دریا قرار گیرند.

 

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز

ایتا گسترش نیوز


منبع:

فرارو


  • گسترش نیوز



  • صنعت و معدن


  • فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت


  • انرژی


  • فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت


کدخبر:
357954


پریا ابراهیمی



۱۴۰۴/۰۵/۱۳ ۱۱:۳۰:۳۶



    فهرست محتوا



  • شش طرح و یک بهره‌برداری



  • مطلوبیت اقتصادی آب



  • تولید پایین، قیمت بالا



  • مسیر عبور از بحران آبی

 نکته قابل‌توجه دیگر آن است که قیمت آب در مقاصد دور از دریا تا ۵ برابر بیش از قیمت ساحلی آن (۰.۶ تا ۰.۸یورو) خواهد بود. علاوه بر این تامین انرژی این طرح‌ها با سوخت یارانه‌ای، ناترازی گاز در زمستان و برق در تابستان را تشدید می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از نظر مالی نیز، تامین بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری اولیه به تسهیلات صندوق توسعه ملی وابسته بوده که تجارب گذشته نشان‌دهنده عدم موفقیت تامین سرمایه این‌چنینی است.برای توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌های شیرین‌سازی، بررسی بازار هدف، نقش بخش خصوصی و یارانه‌ انرژی ضروری است. با توجه به هزینه بالا و ظرفیت تولید اندک، اولویت حکمرانی آب کشور باید راه‌اندازی بازار آب و مدیریت مصرف (بازتخصیص) باشد. در این چارچوب، پروژه‌های بزرگ انتقال آب به مناطق دور دست فعلا اولویت ندارند.

شش طرح و یک بهره‌برداری

در سال‌های گذشته افزایش متوسط دما و کاهش بارش، موجب کاهش منابع آب تجدیدپذیر کشور شده و تامین مصارف موجود را با چالش مواجه کرده است. این شرایط با رشد همزمان تقاضا برای مصرف آب منجر به شکل‌گیری طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب دریا به استان‌های کم‌آب شده است. در حال حاضر ۶ سامانه کلان انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به ۲ استان ساحلی جنوب یعنی هرمزگان و بوشهر و همچنین ۶ استان غیرساحلی شامل اصفهان، کرمان، یزد، فارس، خراسان جنوبی و خراسان رضوی وجود دارد. از این ۶ سامانه، تنها فاز یک خلیج فارس به بهره‌برداری رسیده است. در شرایط فعلی کشور و با وجود ناترازی‌های متعدد از جمله ناترازی بودجه، بررسی توجیه‌پذیری اقتصادی چنین طرح‌هایی از اهمیت زیادی برخوردار است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش «طرح‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب دریا در یک کشور» ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار داده است.

مطلوبیت اقتصادی آب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم توازن بین تولید و مصرف آب در کشور و غفلت از مدیریت مصرف یکی از مهم‌ترین مسائل مغفول مانده در حکمرانی آب کشور است. بر اساس گزارش مذکور مجموع مصارف آب استان‌های هدف طرح‌های انتقال آب دریا (به جز هرمزگان) ۳۳.۷میلیارد مترمکعب است که ۹۰.۶درصد آن مربوط به کشاورزی است. حجم آب شیرین تولیدی در فاز نخست تنها ۳.۳درصد و در فاز نهایی۴.۳درصد از کل مصارف موجود را پوشش می‌دهد. نکته دیگر آن است که در حال حاضر حدود ۲۳۹۳‌میلیون مترمکعب اضافه‌برداشت از چاه‌های غیرقانونی وجود دارد. بنابراین این حجم ناچیز آب شیرین تولیدشده در طرح‌های موجود نمی‌تواند بحران فعلی آب را حل کند.

تولید پایین، قیمت بالا

علاوه بر پایین بودن حجم پایین آب تولید شده در جریان اجرای طرح‌های مذکور، وجود هزینه‌های گزاف سرمایه‌گذاری و قیمت بالای آب انتقالی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای ظرفیت ۹۲۰‌میلیون مترمکعب در سال، معادل ۴۸۰ هزار‌میلیارد تومان است که ۴.۹برابر کل اعتبارات بخش آب کشور در بودجه سال ۱۴۰۲ است. بنابراین ایجاد چنین ظرفیتی از توان دولت خارج است.همچنین به‌دلیل وابستگی کشور به مواد مصرفی یا تجهیزات وارداتی، این طرح‌ها نیازمند تامین اعتبارات ارزی هستند. با توجه به بازار هدف، تحقق درآمد این طرح‌ها عمدتا با فروش آب به بخش صنعت مدنظر است.

فروش_آب

اگرچه بازار اصلی طرح‌های انتقال آب، صنایع بزرگ واقع در استان‌های هدف بوده، اما در حال حاضر ظرفیت تولید فاز نخست ۳۷درصد بیش از نیاز کنونی همه مصارف صنعتی واقع در این استان‌ها (معادل ۶۹۹‌میلیون مترمکعب در سال) است.نکته قابل‌توجه دیگر آن است که سهم اصلی هزینه تمام شده آب ناشی از خط انتقال است به طوری که قیمت آب در مقاصد دور از دریا تا ۵ برابر بیشتر از قیمت ساحلی (0.6 تا 0.8یورو بر مترمکعب) خواهد بود. به عنوان مثال، قیمت آب 0.6 یورویی سیریک، در اصفهان به 3.97 یورو می‌رسد. این افزایش شدید قیمت، مطلوبیت اقتصادی آب را به شدت کاهش داده و بازار مطمئنی برای فروش آن ایجاد نمی‌کند.در سال‌های گذشته ناترازی فزاینده انرژی یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساختاری در فضای اقتصادی کشور بوده است. با توجه به این مساله می‌توان گفت که تامین انرژی یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با طرح‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا است.با توجه به این مساله تامین سوخت یارانه‌ای مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها، ناترازی گاز در زمستان و کمبود برق در تابستان را تشدید می‌کند. از نظر مالی نیز، تامین بیش از ۵۰درصد سرمایه‌گذاری اولیه به تسهیلات صندوق توسعه ملی وابسته است. وجود تجارب ناموفق گذشته در زمینه تامین‌سرمایه‌های این‌چنینی، مدل فعلی تامین مالی طرح‌ها با عدم قطعیت جدی مواجه است.

مسیر عبور از بحران آبی

با توجه به بررسی‌ ابعاد مختلف طرح‌های آب شیرین‌کن و انتقال آب دریا به استان‌های کم‌آب، پرسشی که وجود دارد آن است که چه راهکارهایی برای عبور از بحران فعلی آب در کشور وجود دارد؟ بر اساس گزارش مرکز‌ پژوهش‌های مجلس برای حفظ منافع عمومی و ثروت‌های بین‌نسلی، ضرورت دارد توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌ها با در نظر گرفتن بازار هدف، لحاظ کردن نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری طرح‌ها و شرایط بهره‌مندی بخش‌های مختلف از یارانه انرژی به صورت جدی ارزیابی شود.

نکته قابل‌توجه دیگر آن است که در برآورد هزینه‌های طرح‌های این‌چنینی، هزینه ارائه مشوق‌های دولتی در راستای اجرای طرح‌ها نیز مدنظر قرار بگیرد تا توجیه‌پذیری واقعی طرح‌ها مشخص شود.با توجه به سهم اندک ظرفیت تولید آب این طرح‌ها نسبت به کل مصارف موجود در استان‌های هدف با وجود هزینه‌های گزافی که برای اجرای طرح‌های انتقال آب وجود دارد، از ابزارهای کم‌هزینه‌تر دیگری برای عبور از بحران فعلی آب استفاده شود. برای مثال راه‌اندازی بازار آب، استفاده و همچنین بازتخصیص آب باید به اولویت حکمرانی آب کشور تبدیل شود. به عبارت دیگر طرح‌های توسعه‌ای مناطق خشک و بیابانی کشور باید گونه‌ای تعریف شود که ضمن وجود تناسب با ظرفیت آبی این مناطق، بیشترین تولید ثروت و اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد. درنهایت می‌توان گفت که با توجه به ریسک‌ها و ابهامات مرتبط با طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب و عدم پیش‌بینی سازوکار جامع برای مدیریت آتی آن، سامانه‌های کلان شیرین‌سازی و انتقال آب دریا نمی‌توانند در اولویت تامین آب برای مناطق درون‌سرزمینی دور از دریا قرار گیرند.

 

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز

ایتا گسترش نیوز


منبع:

فرارو


  • گسترش نیوز



  • صنعت و معدن


  • فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت


  • انرژی


  • فاجعه اقتصادی ؛ منابع کشور به هدر رفت


کدخبر:
357954


پریا ابراهیمی



۱۴۰۴/۰۵/۱۳ ۱۱:۳۰:۳۶

پست قبلی

قیمت طلا رسماً سر به فلک کشید + جدول

پست بعدی

دولت مبلغ حقوق دو گروه از کارمندان را تغییر می‌دهد + جزئیات پرداخت جدید

مربوطه پست ها

انرژی

چین قدرت جهان را به دست گرفت !

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
مردم منتظر فاجعه‌ای عظیم ؛ بحران شدت گرفت
انرژی

مردم منتظر فاجعه‌ای عظیم ؛ بحران شدت گرفت

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
فوری؛ ادارات این استان‌ دو روز تعطیل شد
انرژی

فوری؛ ادارات این استان‌ دو روز تعطیل شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
یکی از سارقان برق ایران پیدا شد
انرژی

یکی از سارقان برق ایران پیدا شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
لیست استان‌های تعطیل و دورکار در روز چهارشنبه اعلام شد
انرژی

لیست استان‌های تعطیل و دورکار در روز چهارشنبه اعلام شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
انرژی

اوضاع کشور حسابی وخیم شد | بحران پشت درب منازل

۱۳ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − چهار =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • موضوع رپورتاژ: قبل از ساخت هر ابزار هوش مصنوعی، این ۵ نکته حیاتی را بدانید!
  • چگونه فالوور خارجی بگیریم؟ بهترین راهکارها برای گسترش مخاطبین جهانی
  • کارنامه رتبه‌های برتر سال‌های گذشته
  • آخرین وضعیت لایحه طرح ترافیک جدید تهران
  • فرمانده انتظامی چالوس: ۱۴۳۹ نفر از اتباع غیرمجاز ردمرز شدند
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری
  • سنگ قبر

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.