دانش جوین
دوشنبه, تیر ۳۰, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۸ آذر ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
2
فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه
13
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، فصل دوم «جوکر» از ابتدای پخش با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است که اکثر آنها انتقادی بوده است. مریم شوندی فعال رسانه در یادداشتی به رئالیتی شو «جوکر» از احسان علیخانی پرداخته است و اینکه چطور در فصل دوم دست هنرمندان از شوخی با موقعیتهای متضاد، خلاقانه و … خالی است و در بخش مردان به استفاده از بدن به عنوان آخرین تلاش برای خندادن روی آورده است.

متن این یادداشت را در زیر می‌خوانید:

«کپی کردن برنامه‌های برجسته بین‌المللی این روزها به یک سنت متعارف در صنعت برنامه‌سازی تبدیل شده است. تا جایی که حتی مدیران فرهنگی و صاحبان سکوهای نمایشی نیز ترجیح می‌دهند تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ایده‌ای بچینند که امتحانش را پس داده و تنها لازم است کمی ایرانیزه شود. ریالیتی شوی «جوکر» هم مانند تجربه پیشین سازنده آن یعنی «عصر جدید»، بر این قاعده ساخته شد. احسان علیخانی در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت نسخه ایرانی برنامه داکیومنتال ژاپنی را بسازد. داکیومنتال یک ریالیتی‌شوی چالشی بر محور خنده بود که به ابتکار هیتوشی ماتسوموتو از ۲۰۱۶ روی آنتن رفت. پس از موفقیت این برنامه، شرکت آمازون پرایم ویدئو امتیاز آن را خرید و با نام LOL مخفف Last One Laughing اقدام به ساختن نسخه‌های اختصاصی آن در کشورهای گوناگون کرد. پس از ژاپن کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند و مکزیک اقدام به ‏تولید این برنامه‏ کردند و کشورهایی ‏چون کانادا نیز خبر از ساخت آن‌ در آینده نزدیک داده‌اند.

نسخه وطنی داکیومنتال با نام «جوکر» یا لطیفه‌گو، در ادامه این سلسله اقتباس‌های جهانی تولید شد که اکنون فصل دوم آن با نام «جوکر ۲، طبقه بیست و یک» در حال پخش است. در هر قسمت از این برنامه ۸ شرکت کننده حضور دارند که از میان بازیگران و کمدین‌های مشهور کشورمان انتخاب شده‌اند، آنها در مدت ۶ ساعت در یک مکان مجهز دور یکدیگر جمع می‌شوند و باید سعی کنند تا نخندند تا در گود رقابت باقی بمانند. توجه مخاطبان به برنامه «جوکر» در سری اول سبب شد تا سازندگان «جوکر ۲» را در پلتفرم فیلیمو نمایش دهند. «جوکر ۲ طبقه بیست و یک»، در مقایسه با سری اول خود تغییرات بسیاری داشته است. از تغییر در دکوراسیون گرفته تا ویژگی‌های اتاق کنترل و چند ابداع جدید در روند بازی مانند طراحی پنالتی‌باکس برای شرکت‌کنندگان منفعل. اما مهم‌ترین تغییر این سری، حضور بانوان در فصل دوم بود که بازخوردهای فراوانی در پی داشت.

رقابت یا دورهمی؟

LOL و داکیومنتال اگرچه در بسیاری مولفه‌ها به «جوکر» ایرانی شبیه هستند و حتی گاهی شوخی‌ها، گریم‌ها و پوسترهای مشابه دارند، اما تفاوت عمده‌ای دارند و آن هم ماهیت بازی بین این دو نوع برنامه است. در نسخه خارجی برنامه، شرکت‌کنندگان مبلغ معتنابهی پول با خود می‌آورند که دست آخر همه آن پول‌ها جمع شده و به برنده می‌رسد. در داکیومنتال ژاپنی هر شرکت کننده یک میلیون ین در بازی می‌گذارد و ساختار برنامه بر مبنای رقابت افراد مرفه است. این ساختار علاوه بر اینکه ماهیت بازی را به رقابت‌های شرط‌بندی شبیه می‌کند، برد و باخت را برای افراد شرکت‌کننده جدی و چالش‌انگیزتر می‌کند. در «جوکر» ایرانی اما ماهیت بازی بیشتر جنبه دورهمی دارد و کمدین‌ها بعد از اخراج، حس بازنده بودن ندارند. این موضوع از یک طرف حاوی جنبه‌های مثبت است تا جایی که در «جوکر» فصل دوم اعلام می‌شود مبلغ جمع شده به خیریه اختصاص می‌یابد، از طرف دیگر اما غالب شدن حس دورهمی باعث می‌شود شوخی‌ها از چارچوب برنامه‌ای حساب‌شده و رقابتی دیدنی خارج شده و رنگ و بوی لودگی بگیرد. این نکته در قسمت اخیر «جوکر، طبقه بیست ویک» با بازی حمید لولایی و قدرت‌الله ایزدی به اوج می‌رسد.

تیپ‌سازی و سناریوهای کوتاه متوالی

در ریالیتی‌شوهای «جوکر» ایرانی و داکیومنتال‌های خارجی برنامه ساز سعی می‌کند با ایجاد سناریوهای پازلی و کوچک، برای خنده گرفتن از مخاطب با برنامه حرکت کند. در این مسیر لازم است برای هر کدام از شرکت‌کنندگان یک تیپ طراحی شود که تا انتهای برنامه در قالب آن تیپ ماجراهای خنده‌دار خلق کند. برای مثال در فصل اول «جوکر ۲» مجید مظفری با نگاه به انگشت شست از خندیدن فرار می‌کرد و محمدرضا علیمردانی با صداسازی تلاش می‌کرد از دیگران خنده بگیرد. این تیپ‌سازی در «جوکر» بانوان شکلی منظم و با برنامه یافته بود. گیتی قاسمی با بازی گرفتن از عکس عمه ننه، ناهید مسلمی با تکرار بخشی از یک موزیک رپ و ژاله صامتی با مناقشه بر سر مدیریت جوکر تا انتهای برنامه نقش مشخصی در ایجاد لحظه کمیک داشتند و همین امر سبب شد تا شوخی‌ها به موقع و با ضربآهنگ دلنشین به چشم مخاطب برسند.

استفاده برنامه‌ساز از بازیگرانی با سنین مختلف، سبک و سطوح متفاوت حرفه نیز در راستای ساختن بعدهای متفاوت در سناریوها بود. نکته‌ای که تقریباً در تمام برنامه‌های «جوکر» رعایت شده بود. این مولفه اما لازم بود و کافی نبود. همچنان که در فصل آخر «جوکر ۲» باوجود حضور هنرمندان سطوح متفاوت، نقش‌های کمدی به خوبی شکل نگرفت و در سناریوهای متوالی برنامه به درستی کار نکرد. تلاش‌های مجید یاسر برای بازی سکه‌ها و تقلید حمید لولایی از تکه‌کلام‌های اینستاگرامی نه تنها در کمدین‌ها تیپ و سبک ایجاد نکرد، بلکه شوخی‌های معمول و مصطلح خودشان را نیز مبتذل و دم دستی ساخت.

هنر محدودیت است

«جوکر» بانوان با حضور هنرمندان خانم حوزه طنز، یک ریسک بزرگ برای گروه سازندگان «جوکر» بود. محدودیت‌های کلامی و بدنی برای خانم‌ها از یک سو و نامتعارف بودن شوخی‌های جمع بانوان در قاب تلویزیون برای مخاطب از سوی دیگر، این احتمال را ایجاد می‌کرد که با یک برنامه شکست‌خورده مواجه باشیم. اما اتفاقی که افتاد کاملاً به عکس بود و دقیقاً همان محدودیت‌ها در کلام و بدن باعث شد تا شوخی‌ها ظریف‌تر و هنرمندانه‌تر شکل بگیرد. در سطح مواجهه مخاطب نیز ناشناخته بودن طنز خالص زنانه سبب شد تا برنامه در لایه ابداع و سنت‌شکنی قدم بردارد و در این راه کنجکاوی مخاطبان تازه را هم برانگیزد. ایجاد میزانسنی جدید از مجموعه شوخی‌های مرتب و همه‌پسند به دور از رقص‌های مردانه و خالی از اسراف ارجاعات اروتیک متداول در شوخی‌های فصل‌های قبل، نوید یک موفقیت در حوزه برنامه‌سازی سرگرمی می‌دهد که می‌تواند نواقص خود را رفع کرده و به مرور بهتر هم بشود. علاوه بر این حضور بانوان در «جوکر» می‌تواند معیارهای شوخی را در قسمت‌های مردانه برنامه نیز تعدیل کند. ورود طنز ظریف زنانه، می‌تواند انحصار جهان مردانه طنز را که با محدودیت کمتری به تن و جنسیت ارجاع می‌دادند، بشکند و سطح بالاتر و شریف‌تری از موقعیت کمدی رئال به مخاطب ارائه کند.

بدن، آخرین تلاش‌ها برای خنداندن

استفاده از بدن به عنوان عامل خنده در سینمای کمدی پیشینه‌ای طولانی دارد. عاملی که بیش از گذشته در کمدی روز ایران نیز شاهدش هستیم این مدعا را ثابت می‌کند که هنرمند برای گرفتن خنده اغلب قید خلق تضاد و هجو ساختار را می‌زند و خیلی راحت‌تر با بازی بدن به استقبال کمدی می‌رود. در ریالیتی‌شوهای تلویزیونی نیز این سازوکار در حال مرسوم شدن است. بهره بردن از گریم‌های تیپ‌ساز، اسلپ‌استیک و رقص که اصطلاحاً کمدی جسمانی را می‌سازند، می‌تواند سریع‌تر از فرمول‌های داستانی در ساختن موقعیت خنده موثر باشند. اما در بعضی قسمت‌های «جوکر، طبقه بیست و یک» استفاده بیش از اندازه از کمدی جسمانی به نقض موقعیت خنده می‌انجامد. در قسمت اخیر این مسئله به حدی زیاد شد که نسبت به فصل‌های قبل دچار افت مخاطب گردید. علاوه بر این گروه سنی مخاطبان نیز در این قسمت به شکل غیرمنتظره‌ای تغییر کرد و خانواده‌هایی که با کودکان و نوجوانان این اثر را تماشا می‌کردند، برای دنبال کردن ادامه قسمت‌ها مردد شدند. این در حالی است که در «جوکر» فصل اول با اجرای سیامک انصاری همیشه به کمدین‌ها گوشزد می‌شد که مراقب شوخی‌های خودشان باشند، چون خانواده‌ها و کودکان تماشایشان می‌کنند. این ملاحظه اخلاقی جایی ابعاد جدی‌تری به خود می‌گیرد که می‌دانیم احسان علیخانی پس از سال‌ها برنامه‌سازی در تلویزیون و درک خط قرمزهای خانواده ایرانی این برنامه را در سبد مصرف فرهنگی مخاطب گذاشته‌است. چیزی که مفروض است این است سازوکارهای بازاری در سکوهای شبکه خانگی دچار تغییرات غیرقابل انکاری شده است. و این سازوکارها بر پربیننده‌ترین ریالیتی‌شوی این روزها تاثیراتی گذاشته تا به هر قیمتی مخاطب خود را نگه‌دارد. مسلماً کمدین ناتوان از خلق موقعیت کمیک چاره‌ای جز رقص و بدن‌نمایی مبتذل ندارد و یا نهایتاً مجبور می‌شود ارجاعات اروتیک را که پیش از این در دو لایه می‌پیچاند، مستقیم و بی محابا بیان کند. جذب مخاطب آنی با این فرمول اگرچه محتمل است اما مشخص نیست ادامه این روند بتواند مخاطب را پای برنامه نگه‌دارد و خیلی زود دست برنامه‌ساز را رو می‌کند که در خورجینش هنر ندارد.»

به گزارش خبرنگار مهر، فصل دوم «جوکر» از ابتدای پخش با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است که اکثر آنها انتقادی بوده است. مریم شوندی فعال رسانه در یادداشتی به رئالیتی شو «جوکر» از احسان علیخانی پرداخته است و اینکه چطور در فصل دوم دست هنرمندان از شوخی با موقعیتهای متضاد، خلاقانه و … خالی است و در بخش مردان به استفاده از بدن به عنوان آخرین تلاش برای خندادن روی آورده است.

متن این یادداشت را در زیر می‌خوانید:

«کپی کردن برنامه‌های برجسته بین‌المللی این روزها به یک سنت متعارف در صنعت برنامه‌سازی تبدیل شده است. تا جایی که حتی مدیران فرهنگی و صاحبان سکوهای نمایشی نیز ترجیح می‌دهند تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ایده‌ای بچینند که امتحانش را پس داده و تنها لازم است کمی ایرانیزه شود. ریالیتی شوی «جوکر» هم مانند تجربه پیشین سازنده آن یعنی «عصر جدید»، بر این قاعده ساخته شد. احسان علیخانی در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت نسخه ایرانی برنامه داکیومنتال ژاپنی را بسازد. داکیومنتال یک ریالیتی‌شوی چالشی بر محور خنده بود که به ابتکار هیتوشی ماتسوموتو از ۲۰۱۶ روی آنتن رفت. پس از موفقیت این برنامه، شرکت آمازون پرایم ویدئو امتیاز آن را خرید و با نام LOL مخفف Last One Laughing اقدام به ساختن نسخه‌های اختصاصی آن در کشورهای گوناگون کرد. پس از ژاپن کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند و مکزیک اقدام به ‏تولید این برنامه‏ کردند و کشورهایی ‏چون کانادا نیز خبر از ساخت آن‌ در آینده نزدیک داده‌اند.

نسخه وطنی داکیومنتال با نام «جوکر» یا لطیفه‌گو، در ادامه این سلسله اقتباس‌های جهانی تولید شد که اکنون فصل دوم آن با نام «جوکر ۲، طبقه بیست و یک» در حال پخش است. در هر قسمت از این برنامه ۸ شرکت کننده حضور دارند که از میان بازیگران و کمدین‌های مشهور کشورمان انتخاب شده‌اند، آنها در مدت ۶ ساعت در یک مکان مجهز دور یکدیگر جمع می‌شوند و باید سعی کنند تا نخندند تا در گود رقابت باقی بمانند. توجه مخاطبان به برنامه «جوکر» در سری اول سبب شد تا سازندگان «جوکر ۲» را در پلتفرم فیلیمو نمایش دهند. «جوکر ۲ طبقه بیست و یک»، در مقایسه با سری اول خود تغییرات بسیاری داشته است. از تغییر در دکوراسیون گرفته تا ویژگی‌های اتاق کنترل و چند ابداع جدید در روند بازی مانند طراحی پنالتی‌باکس برای شرکت‌کنندگان منفعل. اما مهم‌ترین تغییر این سری، حضور بانوان در فصل دوم بود که بازخوردهای فراوانی در پی داشت.

رقابت یا دورهمی؟

LOL و داکیومنتال اگرچه در بسیاری مولفه‌ها به «جوکر» ایرانی شبیه هستند و حتی گاهی شوخی‌ها، گریم‌ها و پوسترهای مشابه دارند، اما تفاوت عمده‌ای دارند و آن هم ماهیت بازی بین این دو نوع برنامه است. در نسخه خارجی برنامه، شرکت‌کنندگان مبلغ معتنابهی پول با خود می‌آورند که دست آخر همه آن پول‌ها جمع شده و به برنده می‌رسد. در داکیومنتال ژاپنی هر شرکت کننده یک میلیون ین در بازی می‌گذارد و ساختار برنامه بر مبنای رقابت افراد مرفه است. این ساختار علاوه بر اینکه ماهیت بازی را به رقابت‌های شرط‌بندی شبیه می‌کند، برد و باخت را برای افراد شرکت‌کننده جدی و چالش‌انگیزتر می‌کند. در «جوکر» ایرانی اما ماهیت بازی بیشتر جنبه دورهمی دارد و کمدین‌ها بعد از اخراج، حس بازنده بودن ندارند. این موضوع از یک طرف حاوی جنبه‌های مثبت است تا جایی که در «جوکر» فصل دوم اعلام می‌شود مبلغ جمع شده به خیریه اختصاص می‌یابد، از طرف دیگر اما غالب شدن حس دورهمی باعث می‌شود شوخی‌ها از چارچوب برنامه‌ای حساب‌شده و رقابتی دیدنی خارج شده و رنگ و بوی لودگی بگیرد. این نکته در قسمت اخیر «جوکر، طبقه بیست ویک» با بازی حمید لولایی و قدرت‌الله ایزدی به اوج می‌رسد.

تیپ‌سازی و سناریوهای کوتاه متوالی

در ریالیتی‌شوهای «جوکر» ایرانی و داکیومنتال‌های خارجی برنامه ساز سعی می‌کند با ایجاد سناریوهای پازلی و کوچک، برای خنده گرفتن از مخاطب با برنامه حرکت کند. در این مسیر لازم است برای هر کدام از شرکت‌کنندگان یک تیپ طراحی شود که تا انتهای برنامه در قالب آن تیپ ماجراهای خنده‌دار خلق کند. برای مثال در فصل اول «جوکر ۲» مجید مظفری با نگاه به انگشت شست از خندیدن فرار می‌کرد و محمدرضا علیمردانی با صداسازی تلاش می‌کرد از دیگران خنده بگیرد. این تیپ‌سازی در «جوکر» بانوان شکلی منظم و با برنامه یافته بود. گیتی قاسمی با بازی گرفتن از عکس عمه ننه، ناهید مسلمی با تکرار بخشی از یک موزیک رپ و ژاله صامتی با مناقشه بر سر مدیریت جوکر تا انتهای برنامه نقش مشخصی در ایجاد لحظه کمیک داشتند و همین امر سبب شد تا شوخی‌ها به موقع و با ضربآهنگ دلنشین به چشم مخاطب برسند.

استفاده برنامه‌ساز از بازیگرانی با سنین مختلف، سبک و سطوح متفاوت حرفه نیز در راستای ساختن بعدهای متفاوت در سناریوها بود. نکته‌ای که تقریباً در تمام برنامه‌های «جوکر» رعایت شده بود. این مولفه اما لازم بود و کافی نبود. همچنان که در فصل آخر «جوکر ۲» باوجود حضور هنرمندان سطوح متفاوت، نقش‌های کمدی به خوبی شکل نگرفت و در سناریوهای متوالی برنامه به درستی کار نکرد. تلاش‌های مجید یاسر برای بازی سکه‌ها و تقلید حمید لولایی از تکه‌کلام‌های اینستاگرامی نه تنها در کمدین‌ها تیپ و سبک ایجاد نکرد، بلکه شوخی‌های معمول و مصطلح خودشان را نیز مبتذل و دم دستی ساخت.

هنر محدودیت است

«جوکر» بانوان با حضور هنرمندان خانم حوزه طنز، یک ریسک بزرگ برای گروه سازندگان «جوکر» بود. محدودیت‌های کلامی و بدنی برای خانم‌ها از یک سو و نامتعارف بودن شوخی‌های جمع بانوان در قاب تلویزیون برای مخاطب از سوی دیگر، این احتمال را ایجاد می‌کرد که با یک برنامه شکست‌خورده مواجه باشیم. اما اتفاقی که افتاد کاملاً به عکس بود و دقیقاً همان محدودیت‌ها در کلام و بدن باعث شد تا شوخی‌ها ظریف‌تر و هنرمندانه‌تر شکل بگیرد. در سطح مواجهه مخاطب نیز ناشناخته بودن طنز خالص زنانه سبب شد تا برنامه در لایه ابداع و سنت‌شکنی قدم بردارد و در این راه کنجکاوی مخاطبان تازه را هم برانگیزد. ایجاد میزانسنی جدید از مجموعه شوخی‌های مرتب و همه‌پسند به دور از رقص‌های مردانه و خالی از اسراف ارجاعات اروتیک متداول در شوخی‌های فصل‌های قبل، نوید یک موفقیت در حوزه برنامه‌سازی سرگرمی می‌دهد که می‌تواند نواقص خود را رفع کرده و به مرور بهتر هم بشود. علاوه بر این حضور بانوان در «جوکر» می‌تواند معیارهای شوخی را در قسمت‌های مردانه برنامه نیز تعدیل کند. ورود طنز ظریف زنانه، می‌تواند انحصار جهان مردانه طنز را که با محدودیت کمتری به تن و جنسیت ارجاع می‌دادند، بشکند و سطح بالاتر و شریف‌تری از موقعیت کمدی رئال به مخاطب ارائه کند.

بدن، آخرین تلاش‌ها برای خنداندن

استفاده از بدن به عنوان عامل خنده در سینمای کمدی پیشینه‌ای طولانی دارد. عاملی که بیش از گذشته در کمدی روز ایران نیز شاهدش هستیم این مدعا را ثابت می‌کند که هنرمند برای گرفتن خنده اغلب قید خلق تضاد و هجو ساختار را می‌زند و خیلی راحت‌تر با بازی بدن به استقبال کمدی می‌رود. در ریالیتی‌شوهای تلویزیونی نیز این سازوکار در حال مرسوم شدن است. بهره بردن از گریم‌های تیپ‌ساز، اسلپ‌استیک و رقص که اصطلاحاً کمدی جسمانی را می‌سازند، می‌تواند سریع‌تر از فرمول‌های داستانی در ساختن موقعیت خنده موثر باشند. اما در بعضی قسمت‌های «جوکر، طبقه بیست و یک» استفاده بیش از اندازه از کمدی جسمانی به نقض موقعیت خنده می‌انجامد. در قسمت اخیر این مسئله به حدی زیاد شد که نسبت به فصل‌های قبل دچار افت مخاطب گردید. علاوه بر این گروه سنی مخاطبان نیز در این قسمت به شکل غیرمنتظره‌ای تغییر کرد و خانواده‌هایی که با کودکان و نوجوانان این اثر را تماشا می‌کردند، برای دنبال کردن ادامه قسمت‌ها مردد شدند. این در حالی است که در «جوکر» فصل اول با اجرای سیامک انصاری همیشه به کمدین‌ها گوشزد می‌شد که مراقب شوخی‌های خودشان باشند، چون خانواده‌ها و کودکان تماشایشان می‌کنند. این ملاحظه اخلاقی جایی ابعاد جدی‌تری به خود می‌گیرد که می‌دانیم احسان علیخانی پس از سال‌ها برنامه‌سازی در تلویزیون و درک خط قرمزهای خانواده ایرانی این برنامه را در سبد مصرف فرهنگی مخاطب گذاشته‌است. چیزی که مفروض است این است سازوکارهای بازاری در سکوهای شبکه خانگی دچار تغییرات غیرقابل انکاری شده است. و این سازوکارها بر پربیننده‌ترین ریالیتی‌شوی این روزها تاثیراتی گذاشته تا به هر قیمتی مخاطب خود را نگه‌دارد. مسلماً کمدین ناتوان از خلق موقعیت کمیک چاره‌ای جز رقص و بدن‌نمایی مبتذل ندارد و یا نهایتاً مجبور می‌شود ارجاعات اروتیک را که پیش از این در دو لایه می‌پیچاند، مستقیم و بی محابا بیان کند. جذب مخاطب آنی با این فرمول اگرچه محتمل است اما مشخص نیست ادامه این روند بتواند مخاطب را پای برنامه نگه‌دارد و خیلی زود دست برنامه‌ساز را رو می‌کند که در خورجینش هنر ندارد.»

اخبارجدیدترین

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران

نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران

«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، فصل دوم «جوکر» از ابتدای پخش با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است که اکثر آنها انتقادی بوده است. مریم شوندی فعال رسانه در یادداشتی به رئالیتی شو «جوکر» از احسان علیخانی پرداخته است و اینکه چطور در فصل دوم دست هنرمندان از شوخی با موقعیتهای متضاد، خلاقانه و … خالی است و در بخش مردان به استفاده از بدن به عنوان آخرین تلاش برای خندادن روی آورده است.

متن این یادداشت را در زیر می‌خوانید:

«کپی کردن برنامه‌های برجسته بین‌المللی این روزها به یک سنت متعارف در صنعت برنامه‌سازی تبدیل شده است. تا جایی که حتی مدیران فرهنگی و صاحبان سکوهای نمایشی نیز ترجیح می‌دهند تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ایده‌ای بچینند که امتحانش را پس داده و تنها لازم است کمی ایرانیزه شود. ریالیتی شوی «جوکر» هم مانند تجربه پیشین سازنده آن یعنی «عصر جدید»، بر این قاعده ساخته شد. احسان علیخانی در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت نسخه ایرانی برنامه داکیومنتال ژاپنی را بسازد. داکیومنتال یک ریالیتی‌شوی چالشی بر محور خنده بود که به ابتکار هیتوشی ماتسوموتو از ۲۰۱۶ روی آنتن رفت. پس از موفقیت این برنامه، شرکت آمازون پرایم ویدئو امتیاز آن را خرید و با نام LOL مخفف Last One Laughing اقدام به ساختن نسخه‌های اختصاصی آن در کشورهای گوناگون کرد. پس از ژاپن کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند و مکزیک اقدام به ‏تولید این برنامه‏ کردند و کشورهایی ‏چون کانادا نیز خبر از ساخت آن‌ در آینده نزدیک داده‌اند.

نسخه وطنی داکیومنتال با نام «جوکر» یا لطیفه‌گو، در ادامه این سلسله اقتباس‌های جهانی تولید شد که اکنون فصل دوم آن با نام «جوکر ۲، طبقه بیست و یک» در حال پخش است. در هر قسمت از این برنامه ۸ شرکت کننده حضور دارند که از میان بازیگران و کمدین‌های مشهور کشورمان انتخاب شده‌اند، آنها در مدت ۶ ساعت در یک مکان مجهز دور یکدیگر جمع می‌شوند و باید سعی کنند تا نخندند تا در گود رقابت باقی بمانند. توجه مخاطبان به برنامه «جوکر» در سری اول سبب شد تا سازندگان «جوکر ۲» را در پلتفرم فیلیمو نمایش دهند. «جوکر ۲ طبقه بیست و یک»، در مقایسه با سری اول خود تغییرات بسیاری داشته است. از تغییر در دکوراسیون گرفته تا ویژگی‌های اتاق کنترل و چند ابداع جدید در روند بازی مانند طراحی پنالتی‌باکس برای شرکت‌کنندگان منفعل. اما مهم‌ترین تغییر این سری، حضور بانوان در فصل دوم بود که بازخوردهای فراوانی در پی داشت.

رقابت یا دورهمی؟

LOL و داکیومنتال اگرچه در بسیاری مولفه‌ها به «جوکر» ایرانی شبیه هستند و حتی گاهی شوخی‌ها، گریم‌ها و پوسترهای مشابه دارند، اما تفاوت عمده‌ای دارند و آن هم ماهیت بازی بین این دو نوع برنامه است. در نسخه خارجی برنامه، شرکت‌کنندگان مبلغ معتنابهی پول با خود می‌آورند که دست آخر همه آن پول‌ها جمع شده و به برنده می‌رسد. در داکیومنتال ژاپنی هر شرکت کننده یک میلیون ین در بازی می‌گذارد و ساختار برنامه بر مبنای رقابت افراد مرفه است. این ساختار علاوه بر اینکه ماهیت بازی را به رقابت‌های شرط‌بندی شبیه می‌کند، برد و باخت را برای افراد شرکت‌کننده جدی و چالش‌انگیزتر می‌کند. در «جوکر» ایرانی اما ماهیت بازی بیشتر جنبه دورهمی دارد و کمدین‌ها بعد از اخراج، حس بازنده بودن ندارند. این موضوع از یک طرف حاوی جنبه‌های مثبت است تا جایی که در «جوکر» فصل دوم اعلام می‌شود مبلغ جمع شده به خیریه اختصاص می‌یابد، از طرف دیگر اما غالب شدن حس دورهمی باعث می‌شود شوخی‌ها از چارچوب برنامه‌ای حساب‌شده و رقابتی دیدنی خارج شده و رنگ و بوی لودگی بگیرد. این نکته در قسمت اخیر «جوکر، طبقه بیست ویک» با بازی حمید لولایی و قدرت‌الله ایزدی به اوج می‌رسد.

تیپ‌سازی و سناریوهای کوتاه متوالی

در ریالیتی‌شوهای «جوکر» ایرانی و داکیومنتال‌های خارجی برنامه ساز سعی می‌کند با ایجاد سناریوهای پازلی و کوچک، برای خنده گرفتن از مخاطب با برنامه حرکت کند. در این مسیر لازم است برای هر کدام از شرکت‌کنندگان یک تیپ طراحی شود که تا انتهای برنامه در قالب آن تیپ ماجراهای خنده‌دار خلق کند. برای مثال در فصل اول «جوکر ۲» مجید مظفری با نگاه به انگشت شست از خندیدن فرار می‌کرد و محمدرضا علیمردانی با صداسازی تلاش می‌کرد از دیگران خنده بگیرد. این تیپ‌سازی در «جوکر» بانوان شکلی منظم و با برنامه یافته بود. گیتی قاسمی با بازی گرفتن از عکس عمه ننه، ناهید مسلمی با تکرار بخشی از یک موزیک رپ و ژاله صامتی با مناقشه بر سر مدیریت جوکر تا انتهای برنامه نقش مشخصی در ایجاد لحظه کمیک داشتند و همین امر سبب شد تا شوخی‌ها به موقع و با ضربآهنگ دلنشین به چشم مخاطب برسند.

استفاده برنامه‌ساز از بازیگرانی با سنین مختلف، سبک و سطوح متفاوت حرفه نیز در راستای ساختن بعدهای متفاوت در سناریوها بود. نکته‌ای که تقریباً در تمام برنامه‌های «جوکر» رعایت شده بود. این مولفه اما لازم بود و کافی نبود. همچنان که در فصل آخر «جوکر ۲» باوجود حضور هنرمندان سطوح متفاوت، نقش‌های کمدی به خوبی شکل نگرفت و در سناریوهای متوالی برنامه به درستی کار نکرد. تلاش‌های مجید یاسر برای بازی سکه‌ها و تقلید حمید لولایی از تکه‌کلام‌های اینستاگرامی نه تنها در کمدین‌ها تیپ و سبک ایجاد نکرد، بلکه شوخی‌های معمول و مصطلح خودشان را نیز مبتذل و دم دستی ساخت.

هنر محدودیت است

«جوکر» بانوان با حضور هنرمندان خانم حوزه طنز، یک ریسک بزرگ برای گروه سازندگان «جوکر» بود. محدودیت‌های کلامی و بدنی برای خانم‌ها از یک سو و نامتعارف بودن شوخی‌های جمع بانوان در قاب تلویزیون برای مخاطب از سوی دیگر، این احتمال را ایجاد می‌کرد که با یک برنامه شکست‌خورده مواجه باشیم. اما اتفاقی که افتاد کاملاً به عکس بود و دقیقاً همان محدودیت‌ها در کلام و بدن باعث شد تا شوخی‌ها ظریف‌تر و هنرمندانه‌تر شکل بگیرد. در سطح مواجهه مخاطب نیز ناشناخته بودن طنز خالص زنانه سبب شد تا برنامه در لایه ابداع و سنت‌شکنی قدم بردارد و در این راه کنجکاوی مخاطبان تازه را هم برانگیزد. ایجاد میزانسنی جدید از مجموعه شوخی‌های مرتب و همه‌پسند به دور از رقص‌های مردانه و خالی از اسراف ارجاعات اروتیک متداول در شوخی‌های فصل‌های قبل، نوید یک موفقیت در حوزه برنامه‌سازی سرگرمی می‌دهد که می‌تواند نواقص خود را رفع کرده و به مرور بهتر هم بشود. علاوه بر این حضور بانوان در «جوکر» می‌تواند معیارهای شوخی را در قسمت‌های مردانه برنامه نیز تعدیل کند. ورود طنز ظریف زنانه، می‌تواند انحصار جهان مردانه طنز را که با محدودیت کمتری به تن و جنسیت ارجاع می‌دادند، بشکند و سطح بالاتر و شریف‌تری از موقعیت کمدی رئال به مخاطب ارائه کند.

بدن، آخرین تلاش‌ها برای خنداندن

استفاده از بدن به عنوان عامل خنده در سینمای کمدی پیشینه‌ای طولانی دارد. عاملی که بیش از گذشته در کمدی روز ایران نیز شاهدش هستیم این مدعا را ثابت می‌کند که هنرمند برای گرفتن خنده اغلب قید خلق تضاد و هجو ساختار را می‌زند و خیلی راحت‌تر با بازی بدن به استقبال کمدی می‌رود. در ریالیتی‌شوهای تلویزیونی نیز این سازوکار در حال مرسوم شدن است. بهره بردن از گریم‌های تیپ‌ساز، اسلپ‌استیک و رقص که اصطلاحاً کمدی جسمانی را می‌سازند، می‌تواند سریع‌تر از فرمول‌های داستانی در ساختن موقعیت خنده موثر باشند. اما در بعضی قسمت‌های «جوکر، طبقه بیست و یک» استفاده بیش از اندازه از کمدی جسمانی به نقض موقعیت خنده می‌انجامد. در قسمت اخیر این مسئله به حدی زیاد شد که نسبت به فصل‌های قبل دچار افت مخاطب گردید. علاوه بر این گروه سنی مخاطبان نیز در این قسمت به شکل غیرمنتظره‌ای تغییر کرد و خانواده‌هایی که با کودکان و نوجوانان این اثر را تماشا می‌کردند، برای دنبال کردن ادامه قسمت‌ها مردد شدند. این در حالی است که در «جوکر» فصل اول با اجرای سیامک انصاری همیشه به کمدین‌ها گوشزد می‌شد که مراقب شوخی‌های خودشان باشند، چون خانواده‌ها و کودکان تماشایشان می‌کنند. این ملاحظه اخلاقی جایی ابعاد جدی‌تری به خود می‌گیرد که می‌دانیم احسان علیخانی پس از سال‌ها برنامه‌سازی در تلویزیون و درک خط قرمزهای خانواده ایرانی این برنامه را در سبد مصرف فرهنگی مخاطب گذاشته‌است. چیزی که مفروض است این است سازوکارهای بازاری در سکوهای شبکه خانگی دچار تغییرات غیرقابل انکاری شده است. و این سازوکارها بر پربیننده‌ترین ریالیتی‌شوی این روزها تاثیراتی گذاشته تا به هر قیمتی مخاطب خود را نگه‌دارد. مسلماً کمدین ناتوان از خلق موقعیت کمیک چاره‌ای جز رقص و بدن‌نمایی مبتذل ندارد و یا نهایتاً مجبور می‌شود ارجاعات اروتیک را که پیش از این در دو لایه می‌پیچاند، مستقیم و بی محابا بیان کند. جذب مخاطب آنی با این فرمول اگرچه محتمل است اما مشخص نیست ادامه این روند بتواند مخاطب را پای برنامه نگه‌دارد و خیلی زود دست برنامه‌ساز را رو می‌کند که در خورجینش هنر ندارد.»

به گزارش خبرنگار مهر، فصل دوم «جوکر» از ابتدای پخش با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است که اکثر آنها انتقادی بوده است. مریم شوندی فعال رسانه در یادداشتی به رئالیتی شو «جوکر» از احسان علیخانی پرداخته است و اینکه چطور در فصل دوم دست هنرمندان از شوخی با موقعیتهای متضاد، خلاقانه و … خالی است و در بخش مردان به استفاده از بدن به عنوان آخرین تلاش برای خندادن روی آورده است.

متن این یادداشت را در زیر می‌خوانید:

«کپی کردن برنامه‌های برجسته بین‌المللی این روزها به یک سنت متعارف در صنعت برنامه‌سازی تبدیل شده است. تا جایی که حتی مدیران فرهنگی و صاحبان سکوهای نمایشی نیز ترجیح می‌دهند تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ایده‌ای بچینند که امتحانش را پس داده و تنها لازم است کمی ایرانیزه شود. ریالیتی شوی «جوکر» هم مانند تجربه پیشین سازنده آن یعنی «عصر جدید»، بر این قاعده ساخته شد. احسان علیخانی در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت نسخه ایرانی برنامه داکیومنتال ژاپنی را بسازد. داکیومنتال یک ریالیتی‌شوی چالشی بر محور خنده بود که به ابتکار هیتوشی ماتسوموتو از ۲۰۱۶ روی آنتن رفت. پس از موفقیت این برنامه، شرکت آمازون پرایم ویدئو امتیاز آن را خرید و با نام LOL مخفف Last One Laughing اقدام به ساختن نسخه‌های اختصاصی آن در کشورهای گوناگون کرد. پس از ژاپن کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند و مکزیک اقدام به ‏تولید این برنامه‏ کردند و کشورهایی ‏چون کانادا نیز خبر از ساخت آن‌ در آینده نزدیک داده‌اند.

نسخه وطنی داکیومنتال با نام «جوکر» یا لطیفه‌گو، در ادامه این سلسله اقتباس‌های جهانی تولید شد که اکنون فصل دوم آن با نام «جوکر ۲، طبقه بیست و یک» در حال پخش است. در هر قسمت از این برنامه ۸ شرکت کننده حضور دارند که از میان بازیگران و کمدین‌های مشهور کشورمان انتخاب شده‌اند، آنها در مدت ۶ ساعت در یک مکان مجهز دور یکدیگر جمع می‌شوند و باید سعی کنند تا نخندند تا در گود رقابت باقی بمانند. توجه مخاطبان به برنامه «جوکر» در سری اول سبب شد تا سازندگان «جوکر ۲» را در پلتفرم فیلیمو نمایش دهند. «جوکر ۲ طبقه بیست و یک»، در مقایسه با سری اول خود تغییرات بسیاری داشته است. از تغییر در دکوراسیون گرفته تا ویژگی‌های اتاق کنترل و چند ابداع جدید در روند بازی مانند طراحی پنالتی‌باکس برای شرکت‌کنندگان منفعل. اما مهم‌ترین تغییر این سری، حضور بانوان در فصل دوم بود که بازخوردهای فراوانی در پی داشت.

رقابت یا دورهمی؟

LOL و داکیومنتال اگرچه در بسیاری مولفه‌ها به «جوکر» ایرانی شبیه هستند و حتی گاهی شوخی‌ها، گریم‌ها و پوسترهای مشابه دارند، اما تفاوت عمده‌ای دارند و آن هم ماهیت بازی بین این دو نوع برنامه است. در نسخه خارجی برنامه، شرکت‌کنندگان مبلغ معتنابهی پول با خود می‌آورند که دست آخر همه آن پول‌ها جمع شده و به برنده می‌رسد. در داکیومنتال ژاپنی هر شرکت کننده یک میلیون ین در بازی می‌گذارد و ساختار برنامه بر مبنای رقابت افراد مرفه است. این ساختار علاوه بر اینکه ماهیت بازی را به رقابت‌های شرط‌بندی شبیه می‌کند، برد و باخت را برای افراد شرکت‌کننده جدی و چالش‌انگیزتر می‌کند. در «جوکر» ایرانی اما ماهیت بازی بیشتر جنبه دورهمی دارد و کمدین‌ها بعد از اخراج، حس بازنده بودن ندارند. این موضوع از یک طرف حاوی جنبه‌های مثبت است تا جایی که در «جوکر» فصل دوم اعلام می‌شود مبلغ جمع شده به خیریه اختصاص می‌یابد، از طرف دیگر اما غالب شدن حس دورهمی باعث می‌شود شوخی‌ها از چارچوب برنامه‌ای حساب‌شده و رقابتی دیدنی خارج شده و رنگ و بوی لودگی بگیرد. این نکته در قسمت اخیر «جوکر، طبقه بیست ویک» با بازی حمید لولایی و قدرت‌الله ایزدی به اوج می‌رسد.

تیپ‌سازی و سناریوهای کوتاه متوالی

در ریالیتی‌شوهای «جوکر» ایرانی و داکیومنتال‌های خارجی برنامه ساز سعی می‌کند با ایجاد سناریوهای پازلی و کوچک، برای خنده گرفتن از مخاطب با برنامه حرکت کند. در این مسیر لازم است برای هر کدام از شرکت‌کنندگان یک تیپ طراحی شود که تا انتهای برنامه در قالب آن تیپ ماجراهای خنده‌دار خلق کند. برای مثال در فصل اول «جوکر ۲» مجید مظفری با نگاه به انگشت شست از خندیدن فرار می‌کرد و محمدرضا علیمردانی با صداسازی تلاش می‌کرد از دیگران خنده بگیرد. این تیپ‌سازی در «جوکر» بانوان شکلی منظم و با برنامه یافته بود. گیتی قاسمی با بازی گرفتن از عکس عمه ننه، ناهید مسلمی با تکرار بخشی از یک موزیک رپ و ژاله صامتی با مناقشه بر سر مدیریت جوکر تا انتهای برنامه نقش مشخصی در ایجاد لحظه کمیک داشتند و همین امر سبب شد تا شوخی‌ها به موقع و با ضربآهنگ دلنشین به چشم مخاطب برسند.

استفاده برنامه‌ساز از بازیگرانی با سنین مختلف، سبک و سطوح متفاوت حرفه نیز در راستای ساختن بعدهای متفاوت در سناریوها بود. نکته‌ای که تقریباً در تمام برنامه‌های «جوکر» رعایت شده بود. این مولفه اما لازم بود و کافی نبود. همچنان که در فصل آخر «جوکر ۲» باوجود حضور هنرمندان سطوح متفاوت، نقش‌های کمدی به خوبی شکل نگرفت و در سناریوهای متوالی برنامه به درستی کار نکرد. تلاش‌های مجید یاسر برای بازی سکه‌ها و تقلید حمید لولایی از تکه‌کلام‌های اینستاگرامی نه تنها در کمدین‌ها تیپ و سبک ایجاد نکرد، بلکه شوخی‌های معمول و مصطلح خودشان را نیز مبتذل و دم دستی ساخت.

هنر محدودیت است

«جوکر» بانوان با حضور هنرمندان خانم حوزه طنز، یک ریسک بزرگ برای گروه سازندگان «جوکر» بود. محدودیت‌های کلامی و بدنی برای خانم‌ها از یک سو و نامتعارف بودن شوخی‌های جمع بانوان در قاب تلویزیون برای مخاطب از سوی دیگر، این احتمال را ایجاد می‌کرد که با یک برنامه شکست‌خورده مواجه باشیم. اما اتفاقی که افتاد کاملاً به عکس بود و دقیقاً همان محدودیت‌ها در کلام و بدن باعث شد تا شوخی‌ها ظریف‌تر و هنرمندانه‌تر شکل بگیرد. در سطح مواجهه مخاطب نیز ناشناخته بودن طنز خالص زنانه سبب شد تا برنامه در لایه ابداع و سنت‌شکنی قدم بردارد و در این راه کنجکاوی مخاطبان تازه را هم برانگیزد. ایجاد میزانسنی جدید از مجموعه شوخی‌های مرتب و همه‌پسند به دور از رقص‌های مردانه و خالی از اسراف ارجاعات اروتیک متداول در شوخی‌های فصل‌های قبل، نوید یک موفقیت در حوزه برنامه‌سازی سرگرمی می‌دهد که می‌تواند نواقص خود را رفع کرده و به مرور بهتر هم بشود. علاوه بر این حضور بانوان در «جوکر» می‌تواند معیارهای شوخی را در قسمت‌های مردانه برنامه نیز تعدیل کند. ورود طنز ظریف زنانه، می‌تواند انحصار جهان مردانه طنز را که با محدودیت کمتری به تن و جنسیت ارجاع می‌دادند، بشکند و سطح بالاتر و شریف‌تری از موقعیت کمدی رئال به مخاطب ارائه کند.

بدن، آخرین تلاش‌ها برای خنداندن

استفاده از بدن به عنوان عامل خنده در سینمای کمدی پیشینه‌ای طولانی دارد. عاملی که بیش از گذشته در کمدی روز ایران نیز شاهدش هستیم این مدعا را ثابت می‌کند که هنرمند برای گرفتن خنده اغلب قید خلق تضاد و هجو ساختار را می‌زند و خیلی راحت‌تر با بازی بدن به استقبال کمدی می‌رود. در ریالیتی‌شوهای تلویزیونی نیز این سازوکار در حال مرسوم شدن است. بهره بردن از گریم‌های تیپ‌ساز، اسلپ‌استیک و رقص که اصطلاحاً کمدی جسمانی را می‌سازند، می‌تواند سریع‌تر از فرمول‌های داستانی در ساختن موقعیت خنده موثر باشند. اما در بعضی قسمت‌های «جوکر، طبقه بیست و یک» استفاده بیش از اندازه از کمدی جسمانی به نقض موقعیت خنده می‌انجامد. در قسمت اخیر این مسئله به حدی زیاد شد که نسبت به فصل‌های قبل دچار افت مخاطب گردید. علاوه بر این گروه سنی مخاطبان نیز در این قسمت به شکل غیرمنتظره‌ای تغییر کرد و خانواده‌هایی که با کودکان و نوجوانان این اثر را تماشا می‌کردند، برای دنبال کردن ادامه قسمت‌ها مردد شدند. این در حالی است که در «جوکر» فصل اول با اجرای سیامک انصاری همیشه به کمدین‌ها گوشزد می‌شد که مراقب شوخی‌های خودشان باشند، چون خانواده‌ها و کودکان تماشایشان می‌کنند. این ملاحظه اخلاقی جایی ابعاد جدی‌تری به خود می‌گیرد که می‌دانیم احسان علیخانی پس از سال‌ها برنامه‌سازی در تلویزیون و درک خط قرمزهای خانواده ایرانی این برنامه را در سبد مصرف فرهنگی مخاطب گذاشته‌است. چیزی که مفروض است این است سازوکارهای بازاری در سکوهای شبکه خانگی دچار تغییرات غیرقابل انکاری شده است. و این سازوکارها بر پربیننده‌ترین ریالیتی‌شوی این روزها تاثیراتی گذاشته تا به هر قیمتی مخاطب خود را نگه‌دارد. مسلماً کمدین ناتوان از خلق موقعیت کمیک چاره‌ای جز رقص و بدن‌نمایی مبتذل ندارد و یا نهایتاً مجبور می‌شود ارجاعات اروتیک را که پیش از این در دو لایه می‌پیچاند، مستقیم و بی محابا بیان کند. جذب مخاطب آنی با این فرمول اگرچه محتمل است اما مشخص نیست ادامه این روند بتواند مخاطب را پای برنامه نگه‌دارد و خیلی زود دست برنامه‌ساز را رو می‌کند که در خورجینش هنر ندارد.»

پست قبلی

عرضه یک گوشی اقتصادی با باتری غول‌پیکر و بدنه مقاوم /عکس

پست بعدی

۵ قابلیت اندروید ۱۵ که اپل باید در نسخه های بعدی iOS کپی کند

مربوطه پست ها

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران
هنر و فرهنگ

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران

۳۰ تیر ۱۴۰۴
نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران
هنر و فرهنگ

نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران

۳۰ تیر ۱۴۰۴
«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود
هنر و فرهنگ

«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود

۳۰ تیر ۱۴۰۴
نشست هم اندیشی وضعیت قرمز در آمل؛ روایت تلاش کادر درمان در دوران کرونا
هنر و فرهنگ

نشست هم اندیشی وضعیت قرمز در آمل؛ روایت تلاش کادر درمان در دوران کرونا

۳۰ تیر ۱۴۰۴
مروری بر برنامه‌های تئاتری روی زمین‌مانده؛ چه سیاستی در پیش است؟
هنر و فرهنگ

مروری بر برنامه‌های تئاتری روی زمین‌مانده؛ چه سیاستی در پیش است؟

۳۰ تیر ۱۴۰۴
بازپخش مستند «تارکد» با تمرکز بر پرونده‌های امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی
هنر و فرهنگ

بازپخش مستند «تارکد» با تمرکز بر پرونده‌های امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی

۳۰ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • کشف لاشه 39 قلاده فوک خزری از ابتدای 1404 تاکنون
  • مسکن کارگری؛ وعده‌هایی که روی زمین ماند
  • «سوگلی» قلعه‌نویی به دردسر افتاد
  • هواشناسی هشدار داد: احتمال وزش طوفان در تهران
  • دستیار فرهاد مجیدی مربی سپاهان شد
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.