به گزارش بامداد یکشنبه دانشجو اینترنشنال ، وزیر راه و شهرسازی در اولین جلسه همیشی با انجمن های اجتماعی و شکل های حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی که روز شنبه 17 مهر در ساختمان دادمان پدیدار شد ، با اشاره به اینکه شما حمل و نقل کشور در تولید ناخالص داخلی شرایط مناسبی ندارد ، بر همراه بخش خصوصی و ارایه ایده و نظرات این بخش برای رفع مشکلات موجود است گفت و گفت: اگر منابع مالی کشور محدود است شرایط تحریم هم وجود دارد ، اما بخشی از مشکلات کشور در حوزه حمل و نقل را با همفکری حل کرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه در حوزه ناوگان ، کشور نیازمند نوسازی است ، تأکید کرد: نوسازی ناوگان جاده راه ، هم در سرعت و هم در مصرف سوخت مورد نیاز قرار گرفت و همه اینها به نفع اقتصاد کشور است.
وزیر راه و شهرسازی نیز وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی را نامناسب برشمرد و همچنین قدردانی از ایرلندها و شرکتهای هوایی که در ایام اربعین 70 هزار مسافر در ظرف 6 روز جابه جا کردند بر ارتقای ناوگان هوایی نیز کرد.
وی از طریق تشکیل جلسات تخصصی برای برطرف کردن مشکل صنعت حمل و نقل و نقل کشور کرد و گفت: در جلسات تخصصی حتماً از نظرات بخش خصوصی بهره بگیرید. کاری که وظیفه وزارت راه در تهیه و تدوین آیین نامه های شخصی ، دستورالعمل ها و اخذ مصوبات در هیات دولت و حتی تهیه لوایحی برای رفع مشکل صنعت حمل و نقل و حمل و نقل کشور در همراهی با مجلس انجام داد ، انجام شد باشند
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نقشه راه در حوزه حمل و نقل با کمک اصناف تدوین و تهیه شد که این کار باید تا پایان سال جاری و قبل از بسته شدن نشدن بودجه انجام شود.
قاسمی علاوه بر این از طریق وزارت راه و شهرسازی می خواهید تا وضعیت حمل و نقل و ارتقا پیدا کنید ، همراه بخش خصوصی برای سرعت دادن به رفع مشکل حمل و نقل و دانستن گفت و گفت: اگر قرار است از طریق واردات انجام شود بازسازی می شود؟ ، اینکار تا بعد از داخلی شدن را تقویت می کند. همچنین باید پیشنهادات بخش خصوصی ارایه شود تا دولت در همراهی بخش خصوصی اقدام به نوسازی و ساماندهی حمل و نقل کشور بکند.
وی از نمایندگان تشکلرها و انجمنهای حمل و نقل خواست تا انتقادات خود را از این بخش برای بهبود وضعیت موجود ارایه بدهند. وی تأکید کرد: انتظار می رود تا جلسات به تدریج دستورالعمل منتج شود که اینکار با همراهی معاونت حمل و نقل و نقل و انتقال و حمل و نقل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی بر تقویت حمل و نقل بینالمللی و برطرف شدن موانع موجود کرد و گفت: در انجام برخی پروژه های وزارت راه و شهرسازی ، وزارت راه در این دوره آمادگی داشته تا با وابستگی نبوده به بخشی از منابع دولتی از پروژه های این وزارتخانه راضیاتی و اجرایی کند. به عنوان نمونه اجرای آزادراه شمال- مشهد یکی از پروژه های است که چگونه از سوی دولت پیشنهاد شد مردم در تکمیل آن مشارکت داشته باشند.
وی علاوه بر ایجاد مشوق و تضمین سرمایه گذاران در جستجوی پروژه های وزارت راه و شهرسازی ساخت کرد. به گفته وی ، وزارت راه و شهرسازی در این دوره سعی کنید تا با مشوق سرمایه گذاران شرایطی را برای سرمایه گذاری در انجام پروژه ها حمل و نقلی کنید.
قاسمی با اعلام اینکه در حال حاضر مذاکره با بخش خصوصی برای انجام پروژه مشارکتی در حوزه های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی انجام شده است ، گفت: در برنامه تا تأمین لکوموتیو ، نوسازی ناوگان ریلی ، نوسازی ناوگان جاده واقع باید با مشارکت بخش باشد خصوصی انجام می شود.
وزیر راه و شهرسازی در اجرای اجرای راهآآهن بوشهر-شیراز با اشاره به اینکه بیش از 12 سال است پروژه شروع شده و کمتر از 10 درصد پیشرفت داشته است ، گفت: تغییر در روش اجرای پروژه در دستور کار قرار گرفته است که می توان در اجرای پروژه ها و سرعت دادن به آن نقش داشته باشد.
در بخشی از این نشست ، نمایندگان تشکلرها و انجمنها نیز به ارایه نقطه نظرات خود پرداختند. درخواست عمده بخش حمل و نقل ، مداخله کمتر دولت در برخی از فعالیتها و عدم تصدی گری دولت بود. همچنین انجمنهای خواستار حمایت دولت از انجمنهای حمل و نقلی برای رفع مشکلات و بحرانهای موجود بودند.