دانش جوین
سه شنبه, تیر ۲۴, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

«قطارها» برترین فیلم ایدفا ۲۰۲۵ شد

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۳ آذر ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
0
«قطارها» برترین فیلم ایدفا ۲۰۲۵ شد
2
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، «قطارها»، مستندی لهستانی از پرتره جمعی مردم اروپای قرن بیستم شامل امیدها و آرزوها، درام‌ها و تراژدی‌ها، عنوان بهترین فیلم بخش بین‌المللی جشنواره معتبر مستند آمستردام (IDFA) شد.

این فیلم که ماسیژ جی.دریگاس کارگردانی و تدوین آن را انجام داده با رای هر ۵ نفر هیئت داوران این عنوان را کسب کرد و یک جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی نیز به دست آورد. «قطارها» همچنین جایزه بهترین تدوین بخش بین‌المللی را با قدردانی از دریگاس برد.

هیئت داوران متشکل از جولیانا فنجول، سوفی فاینس، گریس لی، اسماعه المودیر و کازوهیرو سودا در تحسین این فیلم از آن برای استفاده جسورانه و مبتکرانه از آرشیو قدردانی کردند و افزودند: این فیلم مسیرهایی را برای درک پیامدهای مثبت و منفی نوآوری صنعتی مدرن نشان می‌دهد، جادوی سینما را مهار می کند و به عنوان یک مخاطب، نشان می دهد وقتی شاهد گذشته هستیم، در زمان حال خود غرق می‌شویم.

هیئت داوران جایزه بهترین کارگردانی در بخش بین‌المللی را که با جایزه ۵ هزار یورویی همراه است به اوبری ادلر برای «پاستورال آمریکایی» اهدا و عنوان کرد: این کارگردان با نگاه کردن و گوش دادن، پیچیدگی فعلی قلب آمریکا را آشکار می‌کند و بینش انتقادی را نسبت به نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری ارائه می‌دهد.

جایزه بهترین فیلمبرداری در بخش بین‌المللی به زویکا گرگوری پورتنوی و زوزانا سولاکیویچ برای فیلم «مهمان» اهدا شد.

در این مراسم که پنجشنبه شب در آمستردام برگزار شد، جوایزی در چندین بخش دیگر از جمله بخش رقابتی «انویژن» برای تجلیل از فیلم‌هایی که زبان سینمایی مستند را گسترش می‌دهند، اهدا شد و جایزه بهترین فیلم این بخش به مستند کوبایی «وقایع نگاری پوچی» به کارگردانی میگل کویولا با جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی تعلق گرفت.

هیئت داوران این بخش متشکل از سم گرین، ندوکا منتامبو، کومیانا نواکوا، بی روبی ریچ و وائل شاوکی این فیلم را از لحاظ رسمی پیچیده با زبانی که به طور ارگانیک از محدودیت‌های آن ناشی می‌شود، خواندند.

جایزه بهترین کارگردانی بخش «انویژن» به ماسیمو دانولفی و مارتینا پارنتی برای «دامداری‌ها، گیاهان خشک، حکاک‌ها» (همراه جایزه ۵ هزار یورویی) تعلق گرفت. جایزه مشارکت فوق العاده هنری هم به عمر مصمار برای فیلم «اخم قاطی کرده» از لبنان و یوهن سو برای «پارک» از تایوان اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه «گل‌ها ساکت و شاهدند» به کارگردانی تئو پاناگووپولوس (همراه جایزه نقدی ۵ هزار یورویی) اهدا شد. هیئت داوران این بخش متشکل از ارول بیلیبانی، مونیکا تابوادا-تاپیا و دارونی تردتونتاویدج نوشتند: این فیلم بینش عمیقی از پویایی قدرت استعماری دارد و با کشف لایه‌های پنهان از این قدرت برخوردار است که تصاویر زنده و زیبا را به بازتاب‌ فیلمبرداری به عنوان یک قدرت بدل ‌کند.

هیئت منصفه در ادامه افزود: این تصاویر کشف شده دوباره انسانیت مشترکمان را به ما یادآوری می‌کند و هشداری تلخ در برابر خطر فراموشی است. این فیلم به طرز ماهرانه‌ای تصاویر آرشیوی را بازیابی می کند و حضور نادیده گرفته شده فلسطینی‌های عرب را برجسته می کند. از طریق ویرایش ظریف خود، ارائه نادرست را به حضور تبدیل می‌کند و حذف‌های تاریخ را با قدرتی آرام و تداعی کننده به چالش می‌کشد.

هیئت داوران از مستند کوتاه «ماما میرکا» به کارگردانی برکا بلوشر نیز تقدیر ویژه کردند.

در بخش ایدفا داک‌لب، لیزا شامله برای «یک تصویر» جایزه غیرداستانی را با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی برد. هیئت داوران از این فیلم برای پویایی قدرتمندی که بین بازنمایی‌های فیزیکی و دیجیتالی بدن ایجاد می‌کند تا فعالانه مخاطبان را درگیر کند، تجلیل کرد. از «لیمینال» ساخته علا المیناوی هم تقدیر ویژه به عمل آمد.

پگاه طبسی‌نژاد نیز برنده جایزه داک‌لب برای داستان سرایی دیجیتال با فیلم «میدان‌های جابه جایی آنتروپیک» با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی شد.

کریم بن خلیفه، ایمی رز و جارل شولپ، داوران این بخش درباره این فیلم نوشتند: برنده مسابقه داک‌لب در بخش داستان سرایی دیجیتال، یک قطعه فریبنده ساده با موضوعی است که فضای بین واقعیت و غیرواقعیت را بررسی می‌کند و در سالی که دو قطبی‌سازی فزاینده، مردسالاری مسلط و خشونت جهانی علیه حاشیه‌نشینان را بررسی می‌کند، هیئت داوران به اتفاق آرا می‌پذیرند که مقاومت و همبستگی این فیلم تکان دهنده است و به شکلی قدرتمند و چند لایه، سر و صدای وعده‌ها و رویاهای مجازی را کاهش می دهد تا یک اثر هنری عمیقاً متحرک و به موقع خلق کند.

در این بخش از «زاده شده برای غیبت» به کارگردانی املین کورسیر تقدیر ویژه شد.

جایزه ایدفا برای بهترین مستند جوانان بالای ۱۳ سال به افجه بلانکه فورت و لارا آرتس برای «همه چیز درست خواهد شد» با جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی تعلق گرفت و از «به سادگی الهی» ملودی بولیسیر تقدیر ویژه به عمل آمد.

جایزه ایدفا برای بهترین مستند جوانان (۱۲- ۹ سال) به پوروا بات برای فیلم «درباره چیست؟» با یک جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی رسید و از «غیرقابل دیدن» ساخته مارتین بلکندال تقدیر ویژه شد.

اعضای هیئت داوران بخش مستند جوانان آنتا اوزورک، فستوس تول، تاریک ترایدیا، ریانا وودز و سارا لونا زوریچ بودند.

جایزه ایدفا برای بهترین فیلم اول هم به «سایکل ماهش» ساخته سهیل بانرجی با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی رسید و جایزه بهترین فیلم هلندی را هم لوک بومن برای فیلم «پروپاگاند» با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی به خانه برد.

جایزه ری فریم ایدفا را فرحناز شریفی برای فیلم «سیاه دزدیده شده من» با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی دریافت کرد و در این بخش از فیلم «هشت کارت پستال از اتوپیا» ساخته کریستین فرنس-فلاتس و رادو جود تقدیر ویژه شد.

جایزه فیپرشی هم به «نوشتن حوا» ساخته نجیبه نوری تعلق گرفت.

سی و هفتمین دوره ایدفا بزرگترین جشنواره فیلم مستند جهان، که از ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) شروع شد، فردا یکشنبه به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، «قطارها»، مستندی لهستانی از پرتره جمعی مردم اروپای قرن بیستم شامل امیدها و آرزوها، درام‌ها و تراژدی‌ها، عنوان بهترین فیلم بخش بین‌المللی جشنواره معتبر مستند آمستردام (IDFA) شد.

این فیلم که ماسیژ جی.دریگاس کارگردانی و تدوین آن را انجام داده با رای هر ۵ نفر هیئت داوران این عنوان را کسب کرد و یک جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی نیز به دست آورد. «قطارها» همچنین جایزه بهترین تدوین بخش بین‌المللی را با قدردانی از دریگاس برد.

هیئت داوران متشکل از جولیانا فنجول، سوفی فاینس، گریس لی، اسماعه المودیر و کازوهیرو سودا در تحسین این فیلم از آن برای استفاده جسورانه و مبتکرانه از آرشیو قدردانی کردند و افزودند: این فیلم مسیرهایی را برای درک پیامدهای مثبت و منفی نوآوری صنعتی مدرن نشان می‌دهد، جادوی سینما را مهار می کند و به عنوان یک مخاطب، نشان می دهد وقتی شاهد گذشته هستیم، در زمان حال خود غرق می‌شویم.

هیئت داوران جایزه بهترین کارگردانی در بخش بین‌المللی را که با جایزه ۵ هزار یورویی همراه است به اوبری ادلر برای «پاستورال آمریکایی» اهدا و عنوان کرد: این کارگردان با نگاه کردن و گوش دادن، پیچیدگی فعلی قلب آمریکا را آشکار می‌کند و بینش انتقادی را نسبت به نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری ارائه می‌دهد.

جایزه بهترین فیلمبرداری در بخش بین‌المللی به زویکا گرگوری پورتنوی و زوزانا سولاکیویچ برای فیلم «مهمان» اهدا شد.

در این مراسم که پنجشنبه شب در آمستردام برگزار شد، جوایزی در چندین بخش دیگر از جمله بخش رقابتی «انویژن» برای تجلیل از فیلم‌هایی که زبان سینمایی مستند را گسترش می‌دهند، اهدا شد و جایزه بهترین فیلم این بخش به مستند کوبایی «وقایع نگاری پوچی» به کارگردانی میگل کویولا با جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی تعلق گرفت.

هیئت داوران این بخش متشکل از سم گرین، ندوکا منتامبو، کومیانا نواکوا، بی روبی ریچ و وائل شاوکی این فیلم را از لحاظ رسمی پیچیده با زبانی که به طور ارگانیک از محدودیت‌های آن ناشی می‌شود، خواندند.

جایزه بهترین کارگردانی بخش «انویژن» به ماسیمو دانولفی و مارتینا پارنتی برای «دامداری‌ها، گیاهان خشک، حکاک‌ها» (همراه جایزه ۵ هزار یورویی) تعلق گرفت. جایزه مشارکت فوق العاده هنری هم به عمر مصمار برای فیلم «اخم قاطی کرده» از لبنان و یوهن سو برای «پارک» از تایوان اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه «گل‌ها ساکت و شاهدند» به کارگردانی تئو پاناگووپولوس (همراه جایزه نقدی ۵ هزار یورویی) اهدا شد. هیئت داوران این بخش متشکل از ارول بیلیبانی، مونیکا تابوادا-تاپیا و دارونی تردتونتاویدج نوشتند: این فیلم بینش عمیقی از پویایی قدرت استعماری دارد و با کشف لایه‌های پنهان از این قدرت برخوردار است که تصاویر زنده و زیبا را به بازتاب‌ فیلمبرداری به عنوان یک قدرت بدل ‌کند.

هیئت منصفه در ادامه افزود: این تصاویر کشف شده دوباره انسانیت مشترکمان را به ما یادآوری می‌کند و هشداری تلخ در برابر خطر فراموشی است. این فیلم به طرز ماهرانه‌ای تصاویر آرشیوی را بازیابی می کند و حضور نادیده گرفته شده فلسطینی‌های عرب را برجسته می کند. از طریق ویرایش ظریف خود، ارائه نادرست را به حضور تبدیل می‌کند و حذف‌های تاریخ را با قدرتی آرام و تداعی کننده به چالش می‌کشد.

هیئت داوران از مستند کوتاه «ماما میرکا» به کارگردانی برکا بلوشر نیز تقدیر ویژه کردند.

در بخش ایدفا داک‌لب، لیزا شامله برای «یک تصویر» جایزه غیرداستانی را با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی برد. هیئت داوران از این فیلم برای پویایی قدرتمندی که بین بازنمایی‌های فیزیکی و دیجیتالی بدن ایجاد می‌کند تا فعالانه مخاطبان را درگیر کند، تجلیل کرد. از «لیمینال» ساخته علا المیناوی هم تقدیر ویژه به عمل آمد.

پگاه طبسی‌نژاد نیز برنده جایزه داک‌لب برای داستان سرایی دیجیتال با فیلم «میدان‌های جابه جایی آنتروپیک» با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی شد.

کریم بن خلیفه، ایمی رز و جارل شولپ، داوران این بخش درباره این فیلم نوشتند: برنده مسابقه داک‌لب در بخش داستان سرایی دیجیتال، یک قطعه فریبنده ساده با موضوعی است که فضای بین واقعیت و غیرواقعیت را بررسی می‌کند و در سالی که دو قطبی‌سازی فزاینده، مردسالاری مسلط و خشونت جهانی علیه حاشیه‌نشینان را بررسی می‌کند، هیئت داوران به اتفاق آرا می‌پذیرند که مقاومت و همبستگی این فیلم تکان دهنده است و به شکلی قدرتمند و چند لایه، سر و صدای وعده‌ها و رویاهای مجازی را کاهش می دهد تا یک اثر هنری عمیقاً متحرک و به موقع خلق کند.

در این بخش از «زاده شده برای غیبت» به کارگردانی املین کورسیر تقدیر ویژه شد.

جایزه ایدفا برای بهترین مستند جوانان بالای ۱۳ سال به افجه بلانکه فورت و لارا آرتس برای «همه چیز درست خواهد شد» با جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی تعلق گرفت و از «به سادگی الهی» ملودی بولیسیر تقدیر ویژه به عمل آمد.

جایزه ایدفا برای بهترین مستند جوانان (۱۲- ۹ سال) به پوروا بات برای فیلم «درباره چیست؟» با یک جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی رسید و از «غیرقابل دیدن» ساخته مارتین بلکندال تقدیر ویژه شد.

اعضای هیئت داوران بخش مستند جوانان آنتا اوزورک، فستوس تول، تاریک ترایدیا، ریانا وودز و سارا لونا زوریچ بودند.

جایزه ایدفا برای بهترین فیلم اول هم به «سایکل ماهش» ساخته سهیل بانرجی با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی رسید و جایزه بهترین فیلم هلندی را هم لوک بومن برای فیلم «پروپاگاند» با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی به خانه برد.

جایزه ری فریم ایدفا را فرحناز شریفی برای فیلم «سیاه دزدیده شده من» با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی دریافت کرد و در این بخش از فیلم «هشت کارت پستال از اتوپیا» ساخته کریستین فرنس-فلاتس و رادو جود تقدیر ویژه شد.

جایزه فیپرشی هم به «نوشتن حوا» ساخته نجیبه نوری تعلق گرفت.

سی و هفتمین دوره ایدفا بزرگترین جشنواره فیلم مستند جهان، که از ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) شروع شد، فردا یکشنبه به پایان می‌رسد.

اخبارجدیدترین

راز مردی که حیات دوباره یافت؛ سینما به میانسالان کم‌توجه است

توضیحات معاون سیما درباره همکاری با رشیدپور؛ جنگ ۱۲ روزه سریال می‌شود

بازیگر «بیشه»: ترامپ دقیقاً عکس هر چیزی که گفته عمل می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، «قطارها»، مستندی لهستانی از پرتره جمعی مردم اروپای قرن بیستم شامل امیدها و آرزوها، درام‌ها و تراژدی‌ها، عنوان بهترین فیلم بخش بین‌المللی جشنواره معتبر مستند آمستردام (IDFA) شد.

این فیلم که ماسیژ جی.دریگاس کارگردانی و تدوین آن را انجام داده با رای هر ۵ نفر هیئت داوران این عنوان را کسب کرد و یک جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی نیز به دست آورد. «قطارها» همچنین جایزه بهترین تدوین بخش بین‌المللی را با قدردانی از دریگاس برد.

هیئت داوران متشکل از جولیانا فنجول، سوفی فاینس، گریس لی، اسماعه المودیر و کازوهیرو سودا در تحسین این فیلم از آن برای استفاده جسورانه و مبتکرانه از آرشیو قدردانی کردند و افزودند: این فیلم مسیرهایی را برای درک پیامدهای مثبت و منفی نوآوری صنعتی مدرن نشان می‌دهد، جادوی سینما را مهار می کند و به عنوان یک مخاطب، نشان می دهد وقتی شاهد گذشته هستیم، در زمان حال خود غرق می‌شویم.

هیئت داوران جایزه بهترین کارگردانی در بخش بین‌المللی را که با جایزه ۵ هزار یورویی همراه است به اوبری ادلر برای «پاستورال آمریکایی» اهدا و عنوان کرد: این کارگردان با نگاه کردن و گوش دادن، پیچیدگی فعلی قلب آمریکا را آشکار می‌کند و بینش انتقادی را نسبت به نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری ارائه می‌دهد.

جایزه بهترین فیلمبرداری در بخش بین‌المللی به زویکا گرگوری پورتنوی و زوزانا سولاکیویچ برای فیلم «مهمان» اهدا شد.

در این مراسم که پنجشنبه شب در آمستردام برگزار شد، جوایزی در چندین بخش دیگر از جمله بخش رقابتی «انویژن» برای تجلیل از فیلم‌هایی که زبان سینمایی مستند را گسترش می‌دهند، اهدا شد و جایزه بهترین فیلم این بخش به مستند کوبایی «وقایع نگاری پوچی» به کارگردانی میگل کویولا با جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی تعلق گرفت.

هیئت داوران این بخش متشکل از سم گرین، ندوکا منتامبو، کومیانا نواکوا، بی روبی ریچ و وائل شاوکی این فیلم را از لحاظ رسمی پیچیده با زبانی که به طور ارگانیک از محدودیت‌های آن ناشی می‌شود، خواندند.

جایزه بهترین کارگردانی بخش «انویژن» به ماسیمو دانولفی و مارتینا پارنتی برای «دامداری‌ها، گیاهان خشک، حکاک‌ها» (همراه جایزه ۵ هزار یورویی) تعلق گرفت. جایزه مشارکت فوق العاده هنری هم به عمر مصمار برای فیلم «اخم قاطی کرده» از لبنان و یوهن سو برای «پارک» از تایوان اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه «گل‌ها ساکت و شاهدند» به کارگردانی تئو پاناگووپولوس (همراه جایزه نقدی ۵ هزار یورویی) اهدا شد. هیئت داوران این بخش متشکل از ارول بیلیبانی، مونیکا تابوادا-تاپیا و دارونی تردتونتاویدج نوشتند: این فیلم بینش عمیقی از پویایی قدرت استعماری دارد و با کشف لایه‌های پنهان از این قدرت برخوردار است که تصاویر زنده و زیبا را به بازتاب‌ فیلمبرداری به عنوان یک قدرت بدل ‌کند.

هیئت منصفه در ادامه افزود: این تصاویر کشف شده دوباره انسانیت مشترکمان را به ما یادآوری می‌کند و هشداری تلخ در برابر خطر فراموشی است. این فیلم به طرز ماهرانه‌ای تصاویر آرشیوی را بازیابی می کند و حضور نادیده گرفته شده فلسطینی‌های عرب را برجسته می کند. از طریق ویرایش ظریف خود، ارائه نادرست را به حضور تبدیل می‌کند و حذف‌های تاریخ را با قدرتی آرام و تداعی کننده به چالش می‌کشد.

هیئت داوران از مستند کوتاه «ماما میرکا» به کارگردانی برکا بلوشر نیز تقدیر ویژه کردند.

در بخش ایدفا داک‌لب، لیزا شامله برای «یک تصویر» جایزه غیرداستانی را با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی برد. هیئت داوران از این فیلم برای پویایی قدرتمندی که بین بازنمایی‌های فیزیکی و دیجیتالی بدن ایجاد می‌کند تا فعالانه مخاطبان را درگیر کند، تجلیل کرد. از «لیمینال» ساخته علا المیناوی هم تقدیر ویژه به عمل آمد.

پگاه طبسی‌نژاد نیز برنده جایزه داک‌لب برای داستان سرایی دیجیتال با فیلم «میدان‌های جابه جایی آنتروپیک» با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی شد.

کریم بن خلیفه، ایمی رز و جارل شولپ، داوران این بخش درباره این فیلم نوشتند: برنده مسابقه داک‌لب در بخش داستان سرایی دیجیتال، یک قطعه فریبنده ساده با موضوعی است که فضای بین واقعیت و غیرواقعیت را بررسی می‌کند و در سالی که دو قطبی‌سازی فزاینده، مردسالاری مسلط و خشونت جهانی علیه حاشیه‌نشینان را بررسی می‌کند، هیئت داوران به اتفاق آرا می‌پذیرند که مقاومت و همبستگی این فیلم تکان دهنده است و به شکلی قدرتمند و چند لایه، سر و صدای وعده‌ها و رویاهای مجازی را کاهش می دهد تا یک اثر هنری عمیقاً متحرک و به موقع خلق کند.

در این بخش از «زاده شده برای غیبت» به کارگردانی املین کورسیر تقدیر ویژه شد.

جایزه ایدفا برای بهترین مستند جوانان بالای ۱۳ سال به افجه بلانکه فورت و لارا آرتس برای «همه چیز درست خواهد شد» با جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی تعلق گرفت و از «به سادگی الهی» ملودی بولیسیر تقدیر ویژه به عمل آمد.

جایزه ایدفا برای بهترین مستند جوانان (۱۲- ۹ سال) به پوروا بات برای فیلم «درباره چیست؟» با یک جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی رسید و از «غیرقابل دیدن» ساخته مارتین بلکندال تقدیر ویژه شد.

اعضای هیئت داوران بخش مستند جوانان آنتا اوزورک، فستوس تول، تاریک ترایدیا، ریانا وودز و سارا لونا زوریچ بودند.

جایزه ایدفا برای بهترین فیلم اول هم به «سایکل ماهش» ساخته سهیل بانرجی با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی رسید و جایزه بهترین فیلم هلندی را هم لوک بومن برای فیلم «پروپاگاند» با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی به خانه برد.

جایزه ری فریم ایدفا را فرحناز شریفی برای فیلم «سیاه دزدیده شده من» با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی دریافت کرد و در این بخش از فیلم «هشت کارت پستال از اتوپیا» ساخته کریستین فرنس-فلاتس و رادو جود تقدیر ویژه شد.

جایزه فیپرشی هم به «نوشتن حوا» ساخته نجیبه نوری تعلق گرفت.

سی و هفتمین دوره ایدفا بزرگترین جشنواره فیلم مستند جهان، که از ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) شروع شد، فردا یکشنبه به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، «قطارها»، مستندی لهستانی از پرتره جمعی مردم اروپای قرن بیستم شامل امیدها و آرزوها، درام‌ها و تراژدی‌ها، عنوان بهترین فیلم بخش بین‌المللی جشنواره معتبر مستند آمستردام (IDFA) شد.

این فیلم که ماسیژ جی.دریگاس کارگردانی و تدوین آن را انجام داده با رای هر ۵ نفر هیئت داوران این عنوان را کسب کرد و یک جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی نیز به دست آورد. «قطارها» همچنین جایزه بهترین تدوین بخش بین‌المللی را با قدردانی از دریگاس برد.

هیئت داوران متشکل از جولیانا فنجول، سوفی فاینس، گریس لی، اسماعه المودیر و کازوهیرو سودا در تحسین این فیلم از آن برای استفاده جسورانه و مبتکرانه از آرشیو قدردانی کردند و افزودند: این فیلم مسیرهایی را برای درک پیامدهای مثبت و منفی نوآوری صنعتی مدرن نشان می‌دهد، جادوی سینما را مهار می کند و به عنوان یک مخاطب، نشان می دهد وقتی شاهد گذشته هستیم، در زمان حال خود غرق می‌شویم.

هیئت داوران جایزه بهترین کارگردانی در بخش بین‌المللی را که با جایزه ۵ هزار یورویی همراه است به اوبری ادلر برای «پاستورال آمریکایی» اهدا و عنوان کرد: این کارگردان با نگاه کردن و گوش دادن، پیچیدگی فعلی قلب آمریکا را آشکار می‌کند و بینش انتقادی را نسبت به نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری ارائه می‌دهد.

جایزه بهترین فیلمبرداری در بخش بین‌المللی به زویکا گرگوری پورتنوی و زوزانا سولاکیویچ برای فیلم «مهمان» اهدا شد.

در این مراسم که پنجشنبه شب در آمستردام برگزار شد، جوایزی در چندین بخش دیگر از جمله بخش رقابتی «انویژن» برای تجلیل از فیلم‌هایی که زبان سینمایی مستند را گسترش می‌دهند، اهدا شد و جایزه بهترین فیلم این بخش به مستند کوبایی «وقایع نگاری پوچی» به کارگردانی میگل کویولا با جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی تعلق گرفت.

هیئت داوران این بخش متشکل از سم گرین، ندوکا منتامبو، کومیانا نواکوا، بی روبی ریچ و وائل شاوکی این فیلم را از لحاظ رسمی پیچیده با زبانی که به طور ارگانیک از محدودیت‌های آن ناشی می‌شود، خواندند.

جایزه بهترین کارگردانی بخش «انویژن» به ماسیمو دانولفی و مارتینا پارنتی برای «دامداری‌ها، گیاهان خشک، حکاک‌ها» (همراه جایزه ۵ هزار یورویی) تعلق گرفت. جایزه مشارکت فوق العاده هنری هم به عمر مصمار برای فیلم «اخم قاطی کرده» از لبنان و یوهن سو برای «پارک» از تایوان اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه «گل‌ها ساکت و شاهدند» به کارگردانی تئو پاناگووپولوس (همراه جایزه نقدی ۵ هزار یورویی) اهدا شد. هیئت داوران این بخش متشکل از ارول بیلیبانی، مونیکا تابوادا-تاپیا و دارونی تردتونتاویدج نوشتند: این فیلم بینش عمیقی از پویایی قدرت استعماری دارد و با کشف لایه‌های پنهان از این قدرت برخوردار است که تصاویر زنده و زیبا را به بازتاب‌ فیلمبرداری به عنوان یک قدرت بدل ‌کند.

هیئت منصفه در ادامه افزود: این تصاویر کشف شده دوباره انسانیت مشترکمان را به ما یادآوری می‌کند و هشداری تلخ در برابر خطر فراموشی است. این فیلم به طرز ماهرانه‌ای تصاویر آرشیوی را بازیابی می کند و حضور نادیده گرفته شده فلسطینی‌های عرب را برجسته می کند. از طریق ویرایش ظریف خود، ارائه نادرست را به حضور تبدیل می‌کند و حذف‌های تاریخ را با قدرتی آرام و تداعی کننده به چالش می‌کشد.

هیئت داوران از مستند کوتاه «ماما میرکا» به کارگردانی برکا بلوشر نیز تقدیر ویژه کردند.

در بخش ایدفا داک‌لب، لیزا شامله برای «یک تصویر» جایزه غیرداستانی را با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی برد. هیئت داوران از این فیلم برای پویایی قدرتمندی که بین بازنمایی‌های فیزیکی و دیجیتالی بدن ایجاد می‌کند تا فعالانه مخاطبان را درگیر کند، تجلیل کرد. از «لیمینال» ساخته علا المیناوی هم تقدیر ویژه به عمل آمد.

پگاه طبسی‌نژاد نیز برنده جایزه داک‌لب برای داستان سرایی دیجیتال با فیلم «میدان‌های جابه جایی آنتروپیک» با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی شد.

کریم بن خلیفه، ایمی رز و جارل شولپ، داوران این بخش درباره این فیلم نوشتند: برنده مسابقه داک‌لب در بخش داستان سرایی دیجیتال، یک قطعه فریبنده ساده با موضوعی است که فضای بین واقعیت و غیرواقعیت را بررسی می‌کند و در سالی که دو قطبی‌سازی فزاینده، مردسالاری مسلط و خشونت جهانی علیه حاشیه‌نشینان را بررسی می‌کند، هیئت داوران به اتفاق آرا می‌پذیرند که مقاومت و همبستگی این فیلم تکان دهنده است و به شکلی قدرتمند و چند لایه، سر و صدای وعده‌ها و رویاهای مجازی را کاهش می دهد تا یک اثر هنری عمیقاً متحرک و به موقع خلق کند.

در این بخش از «زاده شده برای غیبت» به کارگردانی املین کورسیر تقدیر ویژه شد.

جایزه ایدفا برای بهترین مستند جوانان بالای ۱۳ سال به افجه بلانکه فورت و لارا آرتس برای «همه چیز درست خواهد شد» با جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی تعلق گرفت و از «به سادگی الهی» ملودی بولیسیر تقدیر ویژه به عمل آمد.

جایزه ایدفا برای بهترین مستند جوانان (۱۲- ۹ سال) به پوروا بات برای فیلم «درباره چیست؟» با یک جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی رسید و از «غیرقابل دیدن» ساخته مارتین بلکندال تقدیر ویژه شد.

اعضای هیئت داوران بخش مستند جوانان آنتا اوزورک، فستوس تول، تاریک ترایدیا، ریانا وودز و سارا لونا زوریچ بودند.

جایزه ایدفا برای بهترین فیلم اول هم به «سایکل ماهش» ساخته سهیل بانرجی با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی رسید و جایزه بهترین فیلم هلندی را هم لوک بومن برای فیلم «پروپاگاند» با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی به خانه برد.

جایزه ری فریم ایدفا را فرحناز شریفی برای فیلم «سیاه دزدیده شده من» با یک جایزه نقدی ۵ هزار یورویی دریافت کرد و در این بخش از فیلم «هشت کارت پستال از اتوپیا» ساخته کریستین فرنس-فلاتس و رادو جود تقدیر ویژه شد.

جایزه فیپرشی هم به «نوشتن حوا» ساخته نجیبه نوری تعلق گرفت.

سی و هفتمین دوره ایدفا بزرگترین جشنواره فیلم مستند جهان، که از ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) شروع شد، فردا یکشنبه به پایان می‌رسد.

پست قبلی

تحول در مالکیت صنعتی و فکری ایران چگونه صورت می‌گیرد

پست بعدی

«به زور» وارد تئاتر لبخند می‌شود!

مربوطه پست ها

راز مردی که حیات دوباره یافت؛ سینما به میانسالان کم‌توجه است
هنر و فرهنگ

راز مردی که حیات دوباره یافت؛ سینما به میانسالان کم‌توجه است

۲۳ تیر ۱۴۰۴
توضیحات معاون سیما درباره همکاری با رشیدپور؛ جنگ ۱۲ روزه سریال می‌شود
هنر و فرهنگ

توضیحات معاون سیما درباره همکاری با رشیدپور؛ جنگ ۱۲ روزه سریال می‌شود

۲۳ تیر ۱۴۰۴
بازیگر «بیشه»: ترامپ دقیقاً عکس هر چیزی که گفته عمل می‌کند
هنر و فرهنگ

بازیگر «بیشه»: ترامپ دقیقاً عکس هر چیزی که گفته عمل می‌کند

۲۳ تیر ۱۴۰۴
ماجرای فداکاری برای تولد «هنر انقلاب»؛ ورودی دانشکده‌های هنر خالی است!
هنر و فرهنگ

ماجرای فداکاری برای تولد «هنر انقلاب»؛ ورودی دانشکده‌های هنر خالی است!

۲۳ تیر ۱۴۰۴
چالش‌های اجرای دانشجویی؛ «مهمانسرای دو دنیا» روایتِ در لحظه زیستن است
هنر و فرهنگ

چالش‌های اجرای دانشجویی؛ «مهمانسرای دو دنیا» روایتِ در لحظه زیستن است

۲۳ تیر ۱۴۰۴
عرضه پنج انیمیشن کوتاه برای کاهش استرس بچه‌ها
هنر و فرهنگ

عرضه پنج انیمیشن کوتاه برای کاهش استرس بچه‌ها

۲۳ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • چرا گوشی‌ تاشوی سامسونگ قلم ندارد؟
  • اپ جدید جک دورسی میزان دریافت ویتامین D و نور خورشید شما را اندازه می‌گیرد
  • تاثیر دما روی مصرف سوخت
  • خلاصه زیبایی و راحتی در کراس‌اوور «بنتلی»
  • احتمال انفجار قیمت دلار زیر سایه ماشه | تتر از اعتبار افتاد؟
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.