دانش جوین
پنجشنبه, تیر ۱۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۲ فروردین ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
0
«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید
3
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، گروه هنر خبرگزاری مهر قصد دارد در طول ایام نوروز، به سراغ یک چهره تئاتری برجسته که در سال ۱۴۰۳ با اثر نمایشی موفقی روی صحنه رفته است، برود. همچنین در گزارش های پیش رو به هنرمندان جوانی نیز می‌پردازیم که در سال گذشته در تئاتر ایران خوش درخشیدند و نمایش هایی را به صحنه بردند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان به آن روی خوش نشان دادند.

در این گزارش به سراغ نمایش «مثلث» به کارگردانی قیس یساقی رفته ایم.

«مثلث»؛ بیش از هرچیز، یک رکورددار

نمایش «مثلث» به نویسندگی فواد زیدانلویی، قیس یساقی و محمدجواد مهدیان و کارگردانی قیس یساقی در سال گذشته با بیش از ۲۰۰ اجرا، جزوه آثار رکورد دار از حیث تعداد اجرا شد و اجراهای عمومی خود را تنها به تهران بسنده نکرد و در شهرهایی نظیر مشهد، کرمان و رشت نیز روی صحنه حاضر شد. این نمایش پس از اقبال داوران و مخاطبان در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر نخستین دور از اجراهای عمومی خود را آغاز کرد و از ۲۲ بهمن تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ روی صحنه رفت. پس از شروع سال ۱۴۰۳ گروه نمایش «مثلث» اجرای این اثر را در تماشاخانه هامون از سر گرفتند و از ۲۰ اردیبهشت تا ۲۲ اسفند در این تماشاخانه، پیوسته روی صحنه حاضر شدند.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

خیانتی که در یک پاساژ رخ می‌دهد!

روایت «مثلث» بدین شکل است که هر قلمرویی شاهی دارد و هر شاهی خائنی، «مثلث» داستان خیانت یک مرد وفادار به شاه و داستان خیانت یک شاه وفادار به مرد و داستان خیانت یک زن وفادار به مرد و شاه است. یک مثلث خائنانه که در دل یک پاساژ اتفاق می‌افتد و هیچکس پایان آن را نمی‌داند جز سه برادر سرنوشت و سه نویسنده اثر.

«مثلث»؛ خلاف جریان چهره‌پسند تئاتر

شاید نکته ابتدایی که نظر هر مخاطب تئاتر دوستی را جلب کند، این است که این نمایش در روزگار چهره‌پسند و سلبریتی‌پسند تئاتر، چگونه از حیث جذب مخاطب، موفق عمل کرده است؟ در بررسی این موضوع باید در اولین بعد، خود اثر را در نظر بگیریم.

شکل‌گیری یک پارودی در تمامی ابعاد

در «مثلث» با یک پارودی از نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر طرف هستیم، لازم است در ابتدا به این موضوع توجه کنیم که ساخت و تولید اثر پارودیک موضوعی است که از شناخت قابل توجه ژانر به وجود می‌آید، پارودی به معنی (وارونه‌سازی) است، همان‌طور که از ترجمه لغوی این واژه مشخص است، در «مثلث» با وارونه «مکبث» مواجه هستیم و این وارونگی در ابتدایی‌ترین نقطه، در ژانر صورت گرفته است. همانطور که عمده اهالی آشنا به جهان درام می‌دانند؛ «مکبث» یک اثر تراژیک است، پس باتوجه به توضیحات قبلی «مثلث» باید یک اثر کمیک باشد تا به اصول پارودی وفادار مانده باشد.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

عبور سلامت از تیغ برنده نقد

یساقی در کارگردانی این نمایش جز به جز «مکبث» را در «مثلث» به شکلی پارودیک پیاده‌سازی کرده است و در کارگردانی نیز از شیوه اجرایی عروسکی بهره برده است که این موضوع به خودی‌خود ریسک‌پذیری این کارگردان جوان را ثابت می‌کند؛ باتوجه به اینکه متون نمایشی شکسپیر در باور درام‌نویسان و درام‌دوستان، حالتی مقدس دارد، یساقی جسارت به خرج داده است و ریسک حضور بر لبه تیغ برنده و مأیوس کننده نقد را به جان خریده است. البته آن‌طور که پیداست از لبه این تیغ به سلامت عبور کرده است و توجه منتقدان را مضاف بر مخاطبان، جلب کرده است.

گروه نویسندگان این اثر نمایشی، در ارائه اثری کمدی که رد و نشانی از «مکبث» می‌دهد، موفق و خلاق عمل کرده‌اند و شاید اصلی‌ترین دلیل موفقیت «مثلث» و اقبال مخاطبان از این اثر، وجود پررنگ بعد خلاقه در این گروه است که با کمترین امکانات اجرایی، اثری قابل توجه ارائه کرده‌اند.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

غیر از «مثلث» آثار خلاق دیگری هم هست …

شاید اگر غربال‌گری اصولی توسط اداره کل هنرهای نمایشی انجام گیرد ما به گروه‌های جوان خلاق بسیاری مانند گروه نمایش «مثلث» بر بخوریم که امکانی دور و بعید نیست. این نمایش که از دل جشنواره تهران-مبارک به هنردوستان معرفی شد، سبب شد تا امید در دل گروه‌های جوان زنده شود و دوباره این باور در ذهن این گروه‌ها جان بگیرد که هنوز اثر خلاق و گیرا مخاطب خود را دارد و مردم کماکان از آثار نمایشی ارزنده حمایت می‌کنند.

درباب آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی

گام مهم دیگری که «مثلث» در طول اجراهای خود برداشته است، آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی است. باتوجه به اینکه تعداد نمایش‌های عروسکی در سالن‌های نمایشی پایتخت به عددی بسیار نازل رسیده است و اگر اثری هم روی صحنه می‌رود با اقبال چندانی روبه‌رو نمی‌شود، «مثلث» به مخاطبان خود اندیشه تازه‌ای درباره آثار عروسکی می‌دهد و شاید به شکل ناخودآگاه می‌کوشد که کلیشه «نمایش عروسکی مختص کودکان است» را از ذهن مخاطب خود بزداید تا فعالان نمایش عروسکی نیز از توجه مخاطبان تئاتری، سهمی داشته باشند و بی‌ثمر نمانند و این امیدواری ایجاد می‌شود که نمایش‌هایی چون «مثلث» بتوانند روحیه‌ای به فعالان این حوزه نمایشی تزریق کند تا دوباره به تولید اثر مشغول شوند و از سویی دیگر جشنواره تهران-مبارک نیز در راستای معرفی آثار این‌چنینی باید بیش از پیش بکوشد تا این جریان ادامه‌دار باشد و تنها به چند نمایش، محدود بسنده نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه هنر خبرگزاری مهر قصد دارد در طول ایام نوروز، به سراغ یک چهره تئاتری برجسته که در سال ۱۴۰۳ با اثر نمایشی موفقی روی صحنه رفته است، برود. همچنین در گزارش های پیش رو به هنرمندان جوانی نیز می‌پردازیم که در سال گذشته در تئاتر ایران خوش درخشیدند و نمایش هایی را به صحنه بردند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان به آن روی خوش نشان دادند.

در این گزارش به سراغ نمایش «مثلث» به کارگردانی قیس یساقی رفته ایم.

«مثلث»؛ بیش از هرچیز، یک رکورددار

نمایش «مثلث» به نویسندگی فواد زیدانلویی، قیس یساقی و محمدجواد مهدیان و کارگردانی قیس یساقی در سال گذشته با بیش از ۲۰۰ اجرا، جزوه آثار رکورد دار از حیث تعداد اجرا شد و اجراهای عمومی خود را تنها به تهران بسنده نکرد و در شهرهایی نظیر مشهد، کرمان و رشت نیز روی صحنه حاضر شد. این نمایش پس از اقبال داوران و مخاطبان در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر نخستین دور از اجراهای عمومی خود را آغاز کرد و از ۲۲ بهمن تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ روی صحنه رفت. پس از شروع سال ۱۴۰۳ گروه نمایش «مثلث» اجرای این اثر را در تماشاخانه هامون از سر گرفتند و از ۲۰ اردیبهشت تا ۲۲ اسفند در این تماشاخانه، پیوسته روی صحنه حاضر شدند.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

خیانتی که در یک پاساژ رخ می‌دهد!

روایت «مثلث» بدین شکل است که هر قلمرویی شاهی دارد و هر شاهی خائنی، «مثلث» داستان خیانت یک مرد وفادار به شاه و داستان خیانت یک شاه وفادار به مرد و داستان خیانت یک زن وفادار به مرد و شاه است. یک مثلث خائنانه که در دل یک پاساژ اتفاق می‌افتد و هیچکس پایان آن را نمی‌داند جز سه برادر سرنوشت و سه نویسنده اثر.

«مثلث»؛ خلاف جریان چهره‌پسند تئاتر

شاید نکته ابتدایی که نظر هر مخاطب تئاتر دوستی را جلب کند، این است که این نمایش در روزگار چهره‌پسند و سلبریتی‌پسند تئاتر، چگونه از حیث جذب مخاطب، موفق عمل کرده است؟ در بررسی این موضوع باید در اولین بعد، خود اثر را در نظر بگیریم.

شکل‌گیری یک پارودی در تمامی ابعاد

در «مثلث» با یک پارودی از نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر طرف هستیم، لازم است در ابتدا به این موضوع توجه کنیم که ساخت و تولید اثر پارودیک موضوعی است که از شناخت قابل توجه ژانر به وجود می‌آید، پارودی به معنی (وارونه‌سازی) است، همان‌طور که از ترجمه لغوی این واژه مشخص است، در «مثلث» با وارونه «مکبث» مواجه هستیم و این وارونگی در ابتدایی‌ترین نقطه، در ژانر صورت گرفته است. همانطور که عمده اهالی آشنا به جهان درام می‌دانند؛ «مکبث» یک اثر تراژیک است، پس باتوجه به توضیحات قبلی «مثلث» باید یک اثر کمیک باشد تا به اصول پارودی وفادار مانده باشد.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

عبور سلامت از تیغ برنده نقد

یساقی در کارگردانی این نمایش جز به جز «مکبث» را در «مثلث» به شکلی پارودیک پیاده‌سازی کرده است و در کارگردانی نیز از شیوه اجرایی عروسکی بهره برده است که این موضوع به خودی‌خود ریسک‌پذیری این کارگردان جوان را ثابت می‌کند؛ باتوجه به اینکه متون نمایشی شکسپیر در باور درام‌نویسان و درام‌دوستان، حالتی مقدس دارد، یساقی جسارت به خرج داده است و ریسک حضور بر لبه تیغ برنده و مأیوس کننده نقد را به جان خریده است. البته آن‌طور که پیداست از لبه این تیغ به سلامت عبور کرده است و توجه منتقدان را مضاف بر مخاطبان، جلب کرده است.

گروه نویسندگان این اثر نمایشی، در ارائه اثری کمدی که رد و نشانی از «مکبث» می‌دهد، موفق و خلاق عمل کرده‌اند و شاید اصلی‌ترین دلیل موفقیت «مثلث» و اقبال مخاطبان از این اثر، وجود پررنگ بعد خلاقه در این گروه است که با کمترین امکانات اجرایی، اثری قابل توجه ارائه کرده‌اند.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

غیر از «مثلث» آثار خلاق دیگری هم هست …

شاید اگر غربال‌گری اصولی توسط اداره کل هنرهای نمایشی انجام گیرد ما به گروه‌های جوان خلاق بسیاری مانند گروه نمایش «مثلث» بر بخوریم که امکانی دور و بعید نیست. این نمایش که از دل جشنواره تهران-مبارک به هنردوستان معرفی شد، سبب شد تا امید در دل گروه‌های جوان زنده شود و دوباره این باور در ذهن این گروه‌ها جان بگیرد که هنوز اثر خلاق و گیرا مخاطب خود را دارد و مردم کماکان از آثار نمایشی ارزنده حمایت می‌کنند.

درباب آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی

گام مهم دیگری که «مثلث» در طول اجراهای خود برداشته است، آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی است. باتوجه به اینکه تعداد نمایش‌های عروسکی در سالن‌های نمایشی پایتخت به عددی بسیار نازل رسیده است و اگر اثری هم روی صحنه می‌رود با اقبال چندانی روبه‌رو نمی‌شود، «مثلث» به مخاطبان خود اندیشه تازه‌ای درباره آثار عروسکی می‌دهد و شاید به شکل ناخودآگاه می‌کوشد که کلیشه «نمایش عروسکی مختص کودکان است» را از ذهن مخاطب خود بزداید تا فعالان نمایش عروسکی نیز از توجه مخاطبان تئاتری، سهمی داشته باشند و بی‌ثمر نمانند و این امیدواری ایجاد می‌شود که نمایش‌هایی چون «مثلث» بتوانند روحیه‌ای به فعالان این حوزه نمایشی تزریق کند تا دوباره به تولید اثر مشغول شوند و از سویی دیگر جشنواره تهران-مبارک نیز در راستای معرفی آثار این‌چنینی باید بیش از پیش بکوشد تا این جریان ادامه‌دار باشد و تنها به چند نمایش، محدود بسنده نشود.

اخبارجدیدترین

چالش شناخت مخاطب؛ برخی تصور می‌کنند تئاتر عروسکی فقط برای کودکان است!

قصه انتشار آلبومی که بدون هیاهو تولید شد؛ این موسیقی را تنها بشنوید

مایکل شنون: هرگز ترامپ را رئیس جمهور آمریکا نمی‌دانم

به گزارش خبرنگار مهر، گروه هنر خبرگزاری مهر قصد دارد در طول ایام نوروز، به سراغ یک چهره تئاتری برجسته که در سال ۱۴۰۳ با اثر نمایشی موفقی روی صحنه رفته است، برود. همچنین در گزارش های پیش رو به هنرمندان جوانی نیز می‌پردازیم که در سال گذشته در تئاتر ایران خوش درخشیدند و نمایش هایی را به صحنه بردند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان به آن روی خوش نشان دادند.

در این گزارش به سراغ نمایش «مثلث» به کارگردانی قیس یساقی رفته ایم.

«مثلث»؛ بیش از هرچیز، یک رکورددار

نمایش «مثلث» به نویسندگی فواد زیدانلویی، قیس یساقی و محمدجواد مهدیان و کارگردانی قیس یساقی در سال گذشته با بیش از ۲۰۰ اجرا، جزوه آثار رکورد دار از حیث تعداد اجرا شد و اجراهای عمومی خود را تنها به تهران بسنده نکرد و در شهرهایی نظیر مشهد، کرمان و رشت نیز روی صحنه حاضر شد. این نمایش پس از اقبال داوران و مخاطبان در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر نخستین دور از اجراهای عمومی خود را آغاز کرد و از ۲۲ بهمن تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ روی صحنه رفت. پس از شروع سال ۱۴۰۳ گروه نمایش «مثلث» اجرای این اثر را در تماشاخانه هامون از سر گرفتند و از ۲۰ اردیبهشت تا ۲۲ اسفند در این تماشاخانه، پیوسته روی صحنه حاضر شدند.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

خیانتی که در یک پاساژ رخ می‌دهد!

روایت «مثلث» بدین شکل است که هر قلمرویی شاهی دارد و هر شاهی خائنی، «مثلث» داستان خیانت یک مرد وفادار به شاه و داستان خیانت یک شاه وفادار به مرد و داستان خیانت یک زن وفادار به مرد و شاه است. یک مثلث خائنانه که در دل یک پاساژ اتفاق می‌افتد و هیچکس پایان آن را نمی‌داند جز سه برادر سرنوشت و سه نویسنده اثر.

«مثلث»؛ خلاف جریان چهره‌پسند تئاتر

شاید نکته ابتدایی که نظر هر مخاطب تئاتر دوستی را جلب کند، این است که این نمایش در روزگار چهره‌پسند و سلبریتی‌پسند تئاتر، چگونه از حیث جذب مخاطب، موفق عمل کرده است؟ در بررسی این موضوع باید در اولین بعد، خود اثر را در نظر بگیریم.

شکل‌گیری یک پارودی در تمامی ابعاد

در «مثلث» با یک پارودی از نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر طرف هستیم، لازم است در ابتدا به این موضوع توجه کنیم که ساخت و تولید اثر پارودیک موضوعی است که از شناخت قابل توجه ژانر به وجود می‌آید، پارودی به معنی (وارونه‌سازی) است، همان‌طور که از ترجمه لغوی این واژه مشخص است، در «مثلث» با وارونه «مکبث» مواجه هستیم و این وارونگی در ابتدایی‌ترین نقطه، در ژانر صورت گرفته است. همانطور که عمده اهالی آشنا به جهان درام می‌دانند؛ «مکبث» یک اثر تراژیک است، پس باتوجه به توضیحات قبلی «مثلث» باید یک اثر کمیک باشد تا به اصول پارودی وفادار مانده باشد.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

عبور سلامت از تیغ برنده نقد

یساقی در کارگردانی این نمایش جز به جز «مکبث» را در «مثلث» به شکلی پارودیک پیاده‌سازی کرده است و در کارگردانی نیز از شیوه اجرایی عروسکی بهره برده است که این موضوع به خودی‌خود ریسک‌پذیری این کارگردان جوان را ثابت می‌کند؛ باتوجه به اینکه متون نمایشی شکسپیر در باور درام‌نویسان و درام‌دوستان، حالتی مقدس دارد، یساقی جسارت به خرج داده است و ریسک حضور بر لبه تیغ برنده و مأیوس کننده نقد را به جان خریده است. البته آن‌طور که پیداست از لبه این تیغ به سلامت عبور کرده است و توجه منتقدان را مضاف بر مخاطبان، جلب کرده است.

گروه نویسندگان این اثر نمایشی، در ارائه اثری کمدی که رد و نشانی از «مکبث» می‌دهد، موفق و خلاق عمل کرده‌اند و شاید اصلی‌ترین دلیل موفقیت «مثلث» و اقبال مخاطبان از این اثر، وجود پررنگ بعد خلاقه در این گروه است که با کمترین امکانات اجرایی، اثری قابل توجه ارائه کرده‌اند.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

غیر از «مثلث» آثار خلاق دیگری هم هست …

شاید اگر غربال‌گری اصولی توسط اداره کل هنرهای نمایشی انجام گیرد ما به گروه‌های جوان خلاق بسیاری مانند گروه نمایش «مثلث» بر بخوریم که امکانی دور و بعید نیست. این نمایش که از دل جشنواره تهران-مبارک به هنردوستان معرفی شد، سبب شد تا امید در دل گروه‌های جوان زنده شود و دوباره این باور در ذهن این گروه‌ها جان بگیرد که هنوز اثر خلاق و گیرا مخاطب خود را دارد و مردم کماکان از آثار نمایشی ارزنده حمایت می‌کنند.

درباب آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی

گام مهم دیگری که «مثلث» در طول اجراهای خود برداشته است، آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی است. باتوجه به اینکه تعداد نمایش‌های عروسکی در سالن‌های نمایشی پایتخت به عددی بسیار نازل رسیده است و اگر اثری هم روی صحنه می‌رود با اقبال چندانی روبه‌رو نمی‌شود، «مثلث» به مخاطبان خود اندیشه تازه‌ای درباره آثار عروسکی می‌دهد و شاید به شکل ناخودآگاه می‌کوشد که کلیشه «نمایش عروسکی مختص کودکان است» را از ذهن مخاطب خود بزداید تا فعالان نمایش عروسکی نیز از توجه مخاطبان تئاتری، سهمی داشته باشند و بی‌ثمر نمانند و این امیدواری ایجاد می‌شود که نمایش‌هایی چون «مثلث» بتوانند روحیه‌ای به فعالان این حوزه نمایشی تزریق کند تا دوباره به تولید اثر مشغول شوند و از سویی دیگر جشنواره تهران-مبارک نیز در راستای معرفی آثار این‌چنینی باید بیش از پیش بکوشد تا این جریان ادامه‌دار باشد و تنها به چند نمایش، محدود بسنده نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه هنر خبرگزاری مهر قصد دارد در طول ایام نوروز، به سراغ یک چهره تئاتری برجسته که در سال ۱۴۰۳ با اثر نمایشی موفقی روی صحنه رفته است، برود. همچنین در گزارش های پیش رو به هنرمندان جوانی نیز می‌پردازیم که در سال گذشته در تئاتر ایران خوش درخشیدند و نمایش هایی را به صحنه بردند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان به آن روی خوش نشان دادند.

در این گزارش به سراغ نمایش «مثلث» به کارگردانی قیس یساقی رفته ایم.

«مثلث»؛ بیش از هرچیز، یک رکورددار

نمایش «مثلث» به نویسندگی فواد زیدانلویی، قیس یساقی و محمدجواد مهدیان و کارگردانی قیس یساقی در سال گذشته با بیش از ۲۰۰ اجرا، جزوه آثار رکورد دار از حیث تعداد اجرا شد و اجراهای عمومی خود را تنها به تهران بسنده نکرد و در شهرهایی نظیر مشهد، کرمان و رشت نیز روی صحنه حاضر شد. این نمایش پس از اقبال داوران و مخاطبان در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر نخستین دور از اجراهای عمومی خود را آغاز کرد و از ۲۲ بهمن تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ روی صحنه رفت. پس از شروع سال ۱۴۰۳ گروه نمایش «مثلث» اجرای این اثر را در تماشاخانه هامون از سر گرفتند و از ۲۰ اردیبهشت تا ۲۲ اسفند در این تماشاخانه، پیوسته روی صحنه حاضر شدند.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

خیانتی که در یک پاساژ رخ می‌دهد!

روایت «مثلث» بدین شکل است که هر قلمرویی شاهی دارد و هر شاهی خائنی، «مثلث» داستان خیانت یک مرد وفادار به شاه و داستان خیانت یک شاه وفادار به مرد و داستان خیانت یک زن وفادار به مرد و شاه است. یک مثلث خائنانه که در دل یک پاساژ اتفاق می‌افتد و هیچکس پایان آن را نمی‌داند جز سه برادر سرنوشت و سه نویسنده اثر.

«مثلث»؛ خلاف جریان چهره‌پسند تئاتر

شاید نکته ابتدایی که نظر هر مخاطب تئاتر دوستی را جلب کند، این است که این نمایش در روزگار چهره‌پسند و سلبریتی‌پسند تئاتر، چگونه از حیث جذب مخاطب، موفق عمل کرده است؟ در بررسی این موضوع باید در اولین بعد، خود اثر را در نظر بگیریم.

شکل‌گیری یک پارودی در تمامی ابعاد

در «مثلث» با یک پارودی از نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر طرف هستیم، لازم است در ابتدا به این موضوع توجه کنیم که ساخت و تولید اثر پارودیک موضوعی است که از شناخت قابل توجه ژانر به وجود می‌آید، پارودی به معنی (وارونه‌سازی) است، همان‌طور که از ترجمه لغوی این واژه مشخص است، در «مثلث» با وارونه «مکبث» مواجه هستیم و این وارونگی در ابتدایی‌ترین نقطه، در ژانر صورت گرفته است. همانطور که عمده اهالی آشنا به جهان درام می‌دانند؛ «مکبث» یک اثر تراژیک است، پس باتوجه به توضیحات قبلی «مثلث» باید یک اثر کمیک باشد تا به اصول پارودی وفادار مانده باشد.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

عبور سلامت از تیغ برنده نقد

یساقی در کارگردانی این نمایش جز به جز «مکبث» را در «مثلث» به شکلی پارودیک پیاده‌سازی کرده است و در کارگردانی نیز از شیوه اجرایی عروسکی بهره برده است که این موضوع به خودی‌خود ریسک‌پذیری این کارگردان جوان را ثابت می‌کند؛ باتوجه به اینکه متون نمایشی شکسپیر در باور درام‌نویسان و درام‌دوستان، حالتی مقدس دارد، یساقی جسارت به خرج داده است و ریسک حضور بر لبه تیغ برنده و مأیوس کننده نقد را به جان خریده است. البته آن‌طور که پیداست از لبه این تیغ به سلامت عبور کرده است و توجه منتقدان را مضاف بر مخاطبان، جلب کرده است.

گروه نویسندگان این اثر نمایشی، در ارائه اثری کمدی که رد و نشانی از «مکبث» می‌دهد، موفق و خلاق عمل کرده‌اند و شاید اصلی‌ترین دلیل موفقیت «مثلث» و اقبال مخاطبان از این اثر، وجود پررنگ بعد خلاقه در این گروه است که با کمترین امکانات اجرایی، اثری قابل توجه ارائه کرده‌اند.

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید

غیر از «مثلث» آثار خلاق دیگری هم هست …

شاید اگر غربال‌گری اصولی توسط اداره کل هنرهای نمایشی انجام گیرد ما به گروه‌های جوان خلاق بسیاری مانند گروه نمایش «مثلث» بر بخوریم که امکانی دور و بعید نیست. این نمایش که از دل جشنواره تهران-مبارک به هنردوستان معرفی شد، سبب شد تا امید در دل گروه‌های جوان زنده شود و دوباره این باور در ذهن این گروه‌ها جان بگیرد که هنوز اثر خلاق و گیرا مخاطب خود را دارد و مردم کماکان از آثار نمایشی ارزنده حمایت می‌کنند.

درباب آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی

گام مهم دیگری که «مثلث» در طول اجراهای خود برداشته است، آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی است. باتوجه به اینکه تعداد نمایش‌های عروسکی در سالن‌های نمایشی پایتخت به عددی بسیار نازل رسیده است و اگر اثری هم روی صحنه می‌رود با اقبال چندانی روبه‌رو نمی‌شود، «مثلث» به مخاطبان خود اندیشه تازه‌ای درباره آثار عروسکی می‌دهد و شاید به شکل ناخودآگاه می‌کوشد که کلیشه «نمایش عروسکی مختص کودکان است» را از ذهن مخاطب خود بزداید تا فعالان نمایش عروسکی نیز از توجه مخاطبان تئاتری، سهمی داشته باشند و بی‌ثمر نمانند و این امیدواری ایجاد می‌شود که نمایش‌هایی چون «مثلث» بتوانند روحیه‌ای به فعالان این حوزه نمایشی تزریق کند تا دوباره به تولید اثر مشغول شوند و از سویی دیگر جشنواره تهران-مبارک نیز در راستای معرفی آثار این‌چنینی باید بیش از پیش بکوشد تا این جریان ادامه‌دار باشد و تنها به چند نمایش، محدود بسنده نشود.

پست قبلی

معاون صدای رسانه ملی: رادیو رسانه جهاد تبیین در سال نو است

پست بعدی

هواشناسی امروز؛ ۲ فروردین| ادامه بارش های بهاری

مربوطه پست ها

چالش شناخت مخاطب؛ برخی تصور می‌کنند تئاتر عروسکی فقط برای کودکان است!
هنر و فرهنگ

چالش شناخت مخاطب؛ برخی تصور می‌کنند تئاتر عروسکی فقط برای کودکان است!

۱۸ تیر ۱۴۰۴
قصه انتشار آلبومی که بدون هیاهو تولید شد؛ این موسیقی را تنها بشنوید
هنر و فرهنگ

قصه انتشار آلبومی که بدون هیاهو تولید شد؛ این موسیقی را تنها بشنوید

۱۸ تیر ۱۴۰۴
مایکل شنون: هرگز ترامپ را رئیس جمهور آمریکا نمی‌دانم
هنر و فرهنگ

مایکل شنون: هرگز ترامپ را رئیس جمهور آمریکا نمی‌دانم

۱۸ تیر ۱۴۰۴
بازیگر غایب در کن سرانجام جایزه‌اش را از ژولیت بینوش گرفت
هنر و فرهنگ

بازیگر غایب در کن سرانجام جایزه‌اش را از ژولیت بینوش گرفت

۱۸ تیر ۱۴۰۴
تاریخ جدید ورکشاپ «رو در رو» اعلام شد؛ نقاشی در ستایش صلح و هنر
هنر و فرهنگ

تاریخ جدید ورکشاپ «رو در رو» اعلام شد؛ نقاشی در ستایش صلح و هنر

۱۸ تیر ۱۴۰۴
ارزیابی بیش از ۱۰۰ طرح در بنیاد سینمایی فارابی
هنر و فرهنگ

ارزیابی بیش از ۱۰۰ طرح در بنیاد سینمایی فارابی

۱۸ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − چهار =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • ۴ میلیون ملک‌ در کشور سند ندارند
  • آغاز بازسازی ساختمان‌های آسیب‌دیده در پهنه شرقی پایتخت
  • هشدار نارنجی بحران در هفت استان ؛ وقوع سیلاب و تندباد در جنوب کشور
  • افزایش توانگری مالی بیمه «پارسیان»
  • وضعیت واریز وام ازدواج بعد از جنگ ۱۲ روزه
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.