دانش جوین
سه شنبه, مرداد ۷, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

محصول مشترک و ژانرهای مغفول؛ هزار راه نرفته

دانش جوین توسط دانش جوین
۱۵ بهمن ۱۴۰۰
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
8
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

اخبارجدیدترین

«سلمان فارسی» اثر منحصر به فرد جهان می‌شود؛ قول پخش تا اواسط سال بعد

طرح سریال های جدید به تایید ساترا رسید

محمدرضا خاکی: از شرایط تئاتر خسته شده‌ام؛ انتقاد از مدیران بی‌برنامه

در جشنواره چهلم فجر برای نخستین بار به تماشای فیلم‌هایی نشستیم که در ردیف گونه‌هایی قرار داشتند که سینمای ایران در آن گونه‌ها دارای بضاعت بسیار اندکی است، بیرو مرتضی علی عباس میرزایی در گونه فیلم بیوگرافی، مرد بازنده محمد حسین مهدویان در گونه جنایی و معمایی و لایه‌های دروغ رامین سهراب در گونه اکشن.

ساختار ضعیف لایه های دروغ سبب واکنش ها و حواشی بسیار زیادی شد و فضا را برای گروهی فراهم ساخت تا به بهانه مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در چنین فیلمی که تولید مشترک هم به گونه ای محسوب می شد به شکلی تیغ تیز انتقادات را متوجه اینگونه حمایت‌ها، دلایل حمایت مدیران قبلی از فیلم مذکور، دلایل گروه انتخاب جشنواره برای انتخاب فیلم در بخش اصلی ساختند تا جایی که اصل دو موضوع به فراموشی سپرده شد.

دو موضوع مهمی که حداقل خود من از دهه هشتاد بارها و بارها در گفتگوها و نوشته هایم به آنها اشاره کرده ام. یکی اجبار و الزام سینمای ایران برای حرکت به سمت تولیدات مشترک و دیگری لازمه توجه به گونه های مغفول مانده در تولیدات سینمای ایران برای متنوع تر ساختن سبد اکران از گونه های مختلف.

اول، وضعیت مناسبات اکران در سینمای دنیا در دهه های اخیر به سمت و سویی سوق داده شده که اکثر کشورهای صاحب صنعت سینما را به مسیر تولید مشترک رهنمون کرده است. کشور آمریکا و جریان هالیوود به عنوان سردمدار سینمای جهان هم حتی از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از تولیدات این کشور نیز همراه با شرکت و حضور چند یا چندین کشور شکل گرفته است. و در واقع لازمه سهم گیری از اکران امروز سینمای دنیا تولیدات مشترک است. سینمای ایران نیز سال‌هاست که تلاش‌هایی را عمدتا در بخش دولتی برای تولید مشترک انجام داده که تقریبا تلاش موفقی نبوده و البته دلایل این عدم موفقیت می بایست به صورت کارشناسی و آسیب شناسانه با حضور متخصصان امر مورد بررسی قرار گیرد که انتظار می رود یکی از وظایف و دستورکارهای مدیریت جدید سینمای ایران همین مساله آسیب شناسی تولید مشترک با سایر کشور از مرحله خلق ایده تا اکران‌های جهانی و منطقه‌ای باشد.

اینکه چرا بخش خصوصی تمایلی به این موضوع نشان نمی دهد. اینکه چرا تفاهم نامه های متعدد با کشورهای مختلف در حوزه تولید مشترک سینمایی تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده و اینکه معدود تولیدات مشترک ایران با کشورهای دیگر چرا اکران موفق و درستی در داخل نداشته و به چه دلایلی حتی از به دست آوردن تکه کوچکی از اکران منطقه ای هم ناتوان مانده اند؟ این مساله مهم که در دوره سینمای قبل از انقلاب نیز وجود داشت و نمونه شاخص آن فیلم کاروانها به کارگردانی جیمز فارگو محصول مشترک ایران و آمریکا  است که حدود ۴۵ سال پیش ساخته شد و یا فیلمی با نام بابا عزیز که محصول مشترک ایران و تونس بود و به کارگردانی شخصی به نام ناصر خمیر در سال ۱۳۸۲ ساخته شد و هیچیک هم موفق به نشستن بر سفره اکران بین المللی نشدند. بنابر این لازم است تا تیم جدید سینمای کشور و برنامه ریزان کلان فرهنگی قبل از ورود به این مساله پیچیده تولید مشترک همه جوانب را با افق اکران جهانی بسنجند و بعد وارد این مقوله مهم بشوند.

دوم، تنوع ژانر، یکی از گره های ما در سینمای داخل کشور است. در چند دهه اخیر عمده محصولات سینمای داخل صرفا به گونه اجتماعی خانوادگی و کمدی محدود شده و برخی وقت‌ها هم شاید فیلمی با موضع جنگی دفاع مقدس یا دینی و سیاسی روی پرده داشته باشیم. همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که از میان بیست و اندی گونه و زیرگونه های متعدد  سینمایی، صرفا در تولید، خودمان را محدود کرده ایم به دو سه گونه محدود که جدا معتقدم یکی از دلایل ریزش شدید مخاطب در سینمای ما و عدم توانایی مدیران و سینماگران برای افزایش تعداد بیشتری از مخاطبان، همین مساله بی توجهی به سایر گونه ها و زیر گونه های سینمایی و ارائه منوی محدودی به مخاطب است که طبعا باعث عدم رضایت مخاطب شده و طبعا نیاز فرهنگی خود را با رفتن به سمت و سوی کانالهای ماهواره ای و اینترنت و سایر موارد تامین کرده و تمایلی به حضور در سالن سینما نخواهد داشت.

در این مسیر هم سینمای ما بی توجه به صورت مساله تصور کرده چنانچه هنجار شکنی های بیشتری را در فیلم های به اصطلاح کمدی داشته و یا پا را از خطوط قرمز در گونه سینمای اجتماعی فراتر نهد موفق به جذب مخاطب خواهد شد که تجربه حداقل ده ساله اخیر نشان داد هنجار شکنی بیشتر و رد کردن خطوط قرمز تنها به سینما و سینماگر و نظام آسیب می زند و بس. و در این میان یکی از راه‌های برون رفت از بحران مخاطب توجه به گونه های مغفول مانده سینمایی است که کمتر به آن پرداخته شده.

به همه این موارد اشاره کردم که بگویم منکر ضعف‌های محتوایی و ساختاری فیلمی مثل لایه های دروغ نیستم و بدون تردید فیلم مذکور اثر خوبی در سینمای اکشن ایران نیست. اما سئوال اینجاست که چند فیلم در کارنامه چهل ساله سینمای ایران بعد از انقلاب وجود دارد که در گونه اکشن ساخته شده؟ چند فیلم رزمی داشته ایم؟ آمارها در حوزه فیلم‌های ترسناک و فانتزی چگونه است و غیره؟  چرا فیلمسازان شاخص سینمای ما به سمت و سوی ساخت گونه های مغفول مانده حتی با بهره گیری از حمایت‌های دولتی نمی روند؟ مشکل در کجاست؟ ریشه یابی و آسیب شناسی این موضوع هم از برنامه های ضروری است که می‌بایست در دستور کار مدیران و سیاستگذاران سینمایی قرار گیرد و امید که گوش شنوایی برای توجه به این مساله وجود داشته باشد.

برچسب ها: دفاع مقدس
پست قبلی

واکنش سخنگوی دولت به ممانعت آمریکا از صدور روادید اعضای تیم ملی کشتی

پست بعدی

   آرای مردمی جشنواره چهلم به کام پنج فیلم

مربوطه پست ها

«سلمان فارسی» اثر منحصر به فرد جهان می‌شود؛ قول پخش تا اواسط سال بعد
هنر و فرهنگ

«سلمان فارسی» اثر منحصر به فرد جهان می‌شود؛ قول پخش تا اواسط سال بعد

۰۶ مرداد ۱۴۰۴
طرح سریال های جدید به تایید ساترا رسید
هنر و فرهنگ

طرح سریال های جدید به تایید ساترا رسید

۰۶ مرداد ۱۴۰۴
محمدرضا خاکی: از شرایط تئاتر خسته شده‌ام؛ انتقاد از مدیران بی‌برنامه
هنر و فرهنگ

محمدرضا خاکی: از شرایط تئاتر خسته شده‌ام؛ انتقاد از مدیران بی‌برنامه

۰۶ مرداد ۱۴۰۴
«شیوع» و ماجرای انسان‌های مسخ‌شده؛ کاش برای ذهن‌های خالی کاری کنیم
هنر و فرهنگ

«شیوع» و ماجرای انسان‌های مسخ‌شده؛ کاش برای ذهن‌های خالی کاری کنیم

۰۶ مرداد ۱۴۰۴
«اتاقک گلی» افتتاح شد؛ روایت حماسه‌آفرینی رزمندگان در عملیات مرصاد
هنر و فرهنگ

«اتاقک گلی» افتتاح شد؛ روایت حماسه‌آفرینی رزمندگان در عملیات مرصاد

۰۶ مرداد ۱۴۰۴
«باگ» به آمریکا می‌رود
هنر و فرهنگ

«باگ» به آمریکا می‌رود

۰۶ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • شروع اعزام زائران عمره از ابتدای شهریور
  • «سلمان فارسی» اثر منحصر به فرد جهان می‌شود؛ قول پخش تا اواسط سال بعد
  • طرح سریال های جدید به تایید ساترا رسید
  • رشد ۵ برابری کشف ماینرهای غیرمجاز در ۱۴۰۴
  • وضعیت سبز در خط دفاع پرسپولیس با دو بازیکن جدید
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.