دانش جوین
دوشنبه, تیر ۲۳, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
0
مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!
1
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

رضا خانلری کارگردان مستند کوتاه «یک شب که بارون اومد …» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره داستان این فیلم گفت: بیش از پنجاه سال پیش، یکی از اساتید برجسته سینمای ایران کامران شیردل، مستندی با عنوان «اون شب که بارون اومد» ساخت که در آن روایت می‌شود نوجوانی، جان مسافران یک قطار را نجات می‌دهد. ما در «یک شب که بارون اومد …» نیز به همین قصه پرداختیم اما این فیلم یک تفاوتی اساسی با مستند شیردل دارد؛ ما بر این باور بودیم که ماهیت سینما پرداختن به حقیقت است و متأسفانه در فیلم آقای شیردل به طور غیرعمد، یک نفر زیر سوال می‌رود اما در این فیلم، سعی کردیم این نکته را که در مستند کامران شیردل به اشتباه منتقل شده بود، اصلاح و این بخش از حقیقت را تکمیل کنیم.

وی افزود: در تمام طول فیلم چهره این فرد نشان داده نمی‌شود در حالی که در فیلم آقای شیردل او به اشتباه دیوانه خطاب می‌شود. تلاش ما این بود که این سوءتعبیر را در «یک شب که بارون اومد …» تصحیح کنیم.

خانلری درباره روند شکل‌گیری این مستند یادآور شد: من در دانشگاه تدریس می‌کنم و در طول ترم، مستند «اون شب که بارون اومد» را درس می‌دهم. یکی از دانشجویانم پس از دیدن این فیلم، اطلاع داشت که روستایی که در فیلم وجود دارد کجاست و واسطه‌ای برای ارتباط با آن روستا شد و پس از بررسی لوکیشن‌های روستای لاملنگ متوجه شدم فردی که در فیلم کامران شیردل دیوانه خطاب شده بود، در حقیقت دیوانه نبوده است. این همان نکته‌ای بود که سعی کردم در فیلمم اصلاح کنم. فیلم آقای شیردل اثری بسیار مهم و ارزشمند است که به دلیل نقد شرایط اجتماعی دوران پهلوی، در زمان شاه توسط ساواک توقیف شد و اجازه اکران پیدا نکرد. اغلب علاقه‌مندان سینما پس از انقلاب موفق به دیدن این فیلم شدند.

مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!

وی در ادامه درباره ویژگی‌های فرمی، این مستند کوتاه توضیح داد: در فیلم «یک شب که بارون اومد …» از نمادپردازی استفاده کردیم تا مفاهیم پنهان را به مخاطب منتقل کنیم. همچنین از صدای نصرت کریمی، راوی فیلم «اون شب که بارون اومد» در قالب نریشن بهره بردیم و صدای افرادی را که در فیلم آقای شیردل حضور داشتند نیز روی تصاویر جدید به کار گرفتیم.

وی افزود: تمامی اهالی روستای لاملنگ در نزدیکی گرگان همچنان درباره حقیقت ماجرای فیلم آقای شیردل دچار تضاد و تناقض هستند و هرکدام روایت متفاوتی ارائه می‌دهند. من «اون شب که بارون اومد» را یکی از چند فیلم برتر تاریخ مستند ایران می‌دانم. در فیلم من موضوع قضاوت، محور اصلی اثر است که از یک تجربه شخصی در زندگی‌ام نشأت گرفته است.

این کارگردان درباره توجه خود به فرم در آثارش توضیح داد: در تمام آثارم به فرم اهمیت زیادی می‌دهم و برایم مهم است که با فرم و گرافیک، پیامم را منتقل کنم. فیلم «یک شب که بارون اومد …» از لحاظ فرمی به‌روز شده است. اگر به فرم و روایت آقای شیردل وفادار می‌ماندم، این فیلم دیگر اثر من محسوب نمی‌شد.

خانلری در ادامه با انتقاد از وضعیت آموزش سینما در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: با وجود دانشگاه‌های سینمایی، سرفصل‌های آموزشی به‌روز نیستند و بسیاری از دروس باید اصلاح شود. متأسفانه در دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه تهران هم استادانی با مدارک غیرمرتبط، چون مدرک زبان، به تدریس سینما مشغول هستند. این مسئله به کیفیت آموزش لطمه زده است. سینما نیازمند آموزش دقیق، مشخص و تمرین مداوم است زیرا زبان سینما زبان بسیار قدرتمندی است و باید با جدیت به آن پرداخته شود.

مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!

وی درباره اهمیت سینمای مستند افزود: آغاز سینما با مستند بوده و هرچقدر در سینمای مستند پیشرفت کنیم، در سینمای داستانی هم موفق‌تر خواهیم بود. ما باید ادای دینی به دوره دوم مستندسازی کنیم. مستند ایرانی از ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۷ شاهد پیشرفت‌های خوبی بود و فیلم‌هایی چون «ریتم»، «گود مقدس»، «یا ضامن آهو» و یا آثار ابراهیم گلستان و … ساخته شدند که به نظر من این دسته از آثار سبب شدند تا بهترین دوره سینمای ایران شکل بگیرد. از سال ۱۳۵۷ و با حضور چهره‌هایی چون شهید آوینی، بازهم پیشرفت‌های قابل توجهی در مستندسازی داشتیم و پس از دهه ۸۰ نیز اتفاقات خوبی رقم خورد. اما نبود مدیریت صحیح و توجه کافی باعث شده بسیاری از این آثار دیده نشوند.

خانلری با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه مستند تصریح کرد: مستند می‌تواند پایه‌های فرهنگی کشور را شکل دهد. پیش از دوران کرونا، تلویزیون رشد خوبی در زمینه نمایش مستند داشت اما متأسفانه این روند بعد از کرونا متوقف شد. در حالی که ما جشنواره‌های متعددی داریم اما همچنان سینمای مستند مظلوم واقع شده و اکران مناسبی ندارد.

وی یادآور شد: در سینمای مستند می‌توان با مخاطب صادقانه سخن گفت، اما درک درستی از این ظرفیت وجود ندارد. مسئولان می‌توانند با تکیه بر قدرت مستند، به یک انقلاب فرهنگی دست یابند. در کشور ما سالانه حدود ۲۰۰۰ فیلم کوتاه ساخته می‌شود که نشان‌دهنده پتانسیل بالای هنری مردم است. اما اگر این استعدادها درست هدایت نشوند، آثار مخرب تولید خواهند شد که به زیبایی‌شناسی سینما لطمه می‌زند.

خانلری در پایان از پروژه‌های هنری آتی خود، خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر در فصل دوم سریال «حکایت های کمال» به نویسندگی و کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی و تهیه کنندگی محمود سلامیان به عنوان بازیگر و مشاور تدوین حضور دارم.

رضا خانلری کارگردان مستند کوتاه «یک شب که بارون اومد …» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره داستان این فیلم گفت: بیش از پنجاه سال پیش، یکی از اساتید برجسته سینمای ایران کامران شیردل، مستندی با عنوان «اون شب که بارون اومد» ساخت که در آن روایت می‌شود نوجوانی، جان مسافران یک قطار را نجات می‌دهد. ما در «یک شب که بارون اومد …» نیز به همین قصه پرداختیم اما این فیلم یک تفاوتی اساسی با مستند شیردل دارد؛ ما بر این باور بودیم که ماهیت سینما پرداختن به حقیقت است و متأسفانه در فیلم آقای شیردل به طور غیرعمد، یک نفر زیر سوال می‌رود اما در این فیلم، سعی کردیم این نکته را که در مستند کامران شیردل به اشتباه منتقل شده بود، اصلاح و این بخش از حقیقت را تکمیل کنیم.

وی افزود: در تمام طول فیلم چهره این فرد نشان داده نمی‌شود در حالی که در فیلم آقای شیردل او به اشتباه دیوانه خطاب می‌شود. تلاش ما این بود که این سوءتعبیر را در «یک شب که بارون اومد …» تصحیح کنیم.

خانلری درباره روند شکل‌گیری این مستند یادآور شد: من در دانشگاه تدریس می‌کنم و در طول ترم، مستند «اون شب که بارون اومد» را درس می‌دهم. یکی از دانشجویانم پس از دیدن این فیلم، اطلاع داشت که روستایی که در فیلم وجود دارد کجاست و واسطه‌ای برای ارتباط با آن روستا شد و پس از بررسی لوکیشن‌های روستای لاملنگ متوجه شدم فردی که در فیلم کامران شیردل دیوانه خطاب شده بود، در حقیقت دیوانه نبوده است. این همان نکته‌ای بود که سعی کردم در فیلمم اصلاح کنم. فیلم آقای شیردل اثری بسیار مهم و ارزشمند است که به دلیل نقد شرایط اجتماعی دوران پهلوی، در زمان شاه توسط ساواک توقیف شد و اجازه اکران پیدا نکرد. اغلب علاقه‌مندان سینما پس از انقلاب موفق به دیدن این فیلم شدند.

مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!

وی در ادامه درباره ویژگی‌های فرمی، این مستند کوتاه توضیح داد: در فیلم «یک شب که بارون اومد …» از نمادپردازی استفاده کردیم تا مفاهیم پنهان را به مخاطب منتقل کنیم. همچنین از صدای نصرت کریمی، راوی فیلم «اون شب که بارون اومد» در قالب نریشن بهره بردیم و صدای افرادی را که در فیلم آقای شیردل حضور داشتند نیز روی تصاویر جدید به کار گرفتیم.

وی افزود: تمامی اهالی روستای لاملنگ در نزدیکی گرگان همچنان درباره حقیقت ماجرای فیلم آقای شیردل دچار تضاد و تناقض هستند و هرکدام روایت متفاوتی ارائه می‌دهند. من «اون شب که بارون اومد» را یکی از چند فیلم برتر تاریخ مستند ایران می‌دانم. در فیلم من موضوع قضاوت، محور اصلی اثر است که از یک تجربه شخصی در زندگی‌ام نشأت گرفته است.

این کارگردان درباره توجه خود به فرم در آثارش توضیح داد: در تمام آثارم به فرم اهمیت زیادی می‌دهم و برایم مهم است که با فرم و گرافیک، پیامم را منتقل کنم. فیلم «یک شب که بارون اومد …» از لحاظ فرمی به‌روز شده است. اگر به فرم و روایت آقای شیردل وفادار می‌ماندم، این فیلم دیگر اثر من محسوب نمی‌شد.

خانلری در ادامه با انتقاد از وضعیت آموزش سینما در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: با وجود دانشگاه‌های سینمایی، سرفصل‌های آموزشی به‌روز نیستند و بسیاری از دروس باید اصلاح شود. متأسفانه در دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه تهران هم استادانی با مدارک غیرمرتبط، چون مدرک زبان، به تدریس سینما مشغول هستند. این مسئله به کیفیت آموزش لطمه زده است. سینما نیازمند آموزش دقیق، مشخص و تمرین مداوم است زیرا زبان سینما زبان بسیار قدرتمندی است و باید با جدیت به آن پرداخته شود.

مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!

وی درباره اهمیت سینمای مستند افزود: آغاز سینما با مستند بوده و هرچقدر در سینمای مستند پیشرفت کنیم، در سینمای داستانی هم موفق‌تر خواهیم بود. ما باید ادای دینی به دوره دوم مستندسازی کنیم. مستند ایرانی از ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۷ شاهد پیشرفت‌های خوبی بود و فیلم‌هایی چون «ریتم»، «گود مقدس»، «یا ضامن آهو» و یا آثار ابراهیم گلستان و … ساخته شدند که به نظر من این دسته از آثار سبب شدند تا بهترین دوره سینمای ایران شکل بگیرد. از سال ۱۳۵۷ و با حضور چهره‌هایی چون شهید آوینی، بازهم پیشرفت‌های قابل توجهی در مستندسازی داشتیم و پس از دهه ۸۰ نیز اتفاقات خوبی رقم خورد. اما نبود مدیریت صحیح و توجه کافی باعث شده بسیاری از این آثار دیده نشوند.

خانلری با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه مستند تصریح کرد: مستند می‌تواند پایه‌های فرهنگی کشور را شکل دهد. پیش از دوران کرونا، تلویزیون رشد خوبی در زمینه نمایش مستند داشت اما متأسفانه این روند بعد از کرونا متوقف شد. در حالی که ما جشنواره‌های متعددی داریم اما همچنان سینمای مستند مظلوم واقع شده و اکران مناسبی ندارد.

وی یادآور شد: در سینمای مستند می‌توان با مخاطب صادقانه سخن گفت، اما درک درستی از این ظرفیت وجود ندارد. مسئولان می‌توانند با تکیه بر قدرت مستند، به یک انقلاب فرهنگی دست یابند. در کشور ما سالانه حدود ۲۰۰۰ فیلم کوتاه ساخته می‌شود که نشان‌دهنده پتانسیل بالای هنری مردم است. اما اگر این استعدادها درست هدایت نشوند، آثار مخرب تولید خواهند شد که به زیبایی‌شناسی سینما لطمه می‌زند.

خانلری در پایان از پروژه‌های هنری آتی خود، خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر در فصل دوم سریال «حکایت های کمال» به نویسندگی و کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی و تهیه کنندگی محمود سلامیان به عنوان بازیگر و مشاور تدوین حضور دارم.

اخبارجدیدترین

خدا خواست تجاوز صهیون‌ها ثبت شود؛ اینجا میدان نبرد خبرنگاران متعهد است

«بر زمین می‌زندش»؛ تجربه‌ای کوانتومی از زمان روی صحنه تئاتر!

نمایش ویژه «خدای جنگ» در سینما بهمن

رضا خانلری کارگردان مستند کوتاه «یک شب که بارون اومد …» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره داستان این فیلم گفت: بیش از پنجاه سال پیش، یکی از اساتید برجسته سینمای ایران کامران شیردل، مستندی با عنوان «اون شب که بارون اومد» ساخت که در آن روایت می‌شود نوجوانی، جان مسافران یک قطار را نجات می‌دهد. ما در «یک شب که بارون اومد …» نیز به همین قصه پرداختیم اما این فیلم یک تفاوتی اساسی با مستند شیردل دارد؛ ما بر این باور بودیم که ماهیت سینما پرداختن به حقیقت است و متأسفانه در فیلم آقای شیردل به طور غیرعمد، یک نفر زیر سوال می‌رود اما در این فیلم، سعی کردیم این نکته را که در مستند کامران شیردل به اشتباه منتقل شده بود، اصلاح و این بخش از حقیقت را تکمیل کنیم.

وی افزود: در تمام طول فیلم چهره این فرد نشان داده نمی‌شود در حالی که در فیلم آقای شیردل او به اشتباه دیوانه خطاب می‌شود. تلاش ما این بود که این سوءتعبیر را در «یک شب که بارون اومد …» تصحیح کنیم.

خانلری درباره روند شکل‌گیری این مستند یادآور شد: من در دانشگاه تدریس می‌کنم و در طول ترم، مستند «اون شب که بارون اومد» را درس می‌دهم. یکی از دانشجویانم پس از دیدن این فیلم، اطلاع داشت که روستایی که در فیلم وجود دارد کجاست و واسطه‌ای برای ارتباط با آن روستا شد و پس از بررسی لوکیشن‌های روستای لاملنگ متوجه شدم فردی که در فیلم کامران شیردل دیوانه خطاب شده بود، در حقیقت دیوانه نبوده است. این همان نکته‌ای بود که سعی کردم در فیلمم اصلاح کنم. فیلم آقای شیردل اثری بسیار مهم و ارزشمند است که به دلیل نقد شرایط اجتماعی دوران پهلوی، در زمان شاه توسط ساواک توقیف شد و اجازه اکران پیدا نکرد. اغلب علاقه‌مندان سینما پس از انقلاب موفق به دیدن این فیلم شدند.

مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!

وی در ادامه درباره ویژگی‌های فرمی، این مستند کوتاه توضیح داد: در فیلم «یک شب که بارون اومد …» از نمادپردازی استفاده کردیم تا مفاهیم پنهان را به مخاطب منتقل کنیم. همچنین از صدای نصرت کریمی، راوی فیلم «اون شب که بارون اومد» در قالب نریشن بهره بردیم و صدای افرادی را که در فیلم آقای شیردل حضور داشتند نیز روی تصاویر جدید به کار گرفتیم.

وی افزود: تمامی اهالی روستای لاملنگ در نزدیکی گرگان همچنان درباره حقیقت ماجرای فیلم آقای شیردل دچار تضاد و تناقض هستند و هرکدام روایت متفاوتی ارائه می‌دهند. من «اون شب که بارون اومد» را یکی از چند فیلم برتر تاریخ مستند ایران می‌دانم. در فیلم من موضوع قضاوت، محور اصلی اثر است که از یک تجربه شخصی در زندگی‌ام نشأت گرفته است.

این کارگردان درباره توجه خود به فرم در آثارش توضیح داد: در تمام آثارم به فرم اهمیت زیادی می‌دهم و برایم مهم است که با فرم و گرافیک، پیامم را منتقل کنم. فیلم «یک شب که بارون اومد …» از لحاظ فرمی به‌روز شده است. اگر به فرم و روایت آقای شیردل وفادار می‌ماندم، این فیلم دیگر اثر من محسوب نمی‌شد.

خانلری در ادامه با انتقاد از وضعیت آموزش سینما در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: با وجود دانشگاه‌های سینمایی، سرفصل‌های آموزشی به‌روز نیستند و بسیاری از دروس باید اصلاح شود. متأسفانه در دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه تهران هم استادانی با مدارک غیرمرتبط، چون مدرک زبان، به تدریس سینما مشغول هستند. این مسئله به کیفیت آموزش لطمه زده است. سینما نیازمند آموزش دقیق، مشخص و تمرین مداوم است زیرا زبان سینما زبان بسیار قدرتمندی است و باید با جدیت به آن پرداخته شود.

مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!

وی درباره اهمیت سینمای مستند افزود: آغاز سینما با مستند بوده و هرچقدر در سینمای مستند پیشرفت کنیم، در سینمای داستانی هم موفق‌تر خواهیم بود. ما باید ادای دینی به دوره دوم مستندسازی کنیم. مستند ایرانی از ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۷ شاهد پیشرفت‌های خوبی بود و فیلم‌هایی چون «ریتم»، «گود مقدس»، «یا ضامن آهو» و یا آثار ابراهیم گلستان و … ساخته شدند که به نظر من این دسته از آثار سبب شدند تا بهترین دوره سینمای ایران شکل بگیرد. از سال ۱۳۵۷ و با حضور چهره‌هایی چون شهید آوینی، بازهم پیشرفت‌های قابل توجهی در مستندسازی داشتیم و پس از دهه ۸۰ نیز اتفاقات خوبی رقم خورد. اما نبود مدیریت صحیح و توجه کافی باعث شده بسیاری از این آثار دیده نشوند.

خانلری با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه مستند تصریح کرد: مستند می‌تواند پایه‌های فرهنگی کشور را شکل دهد. پیش از دوران کرونا، تلویزیون رشد خوبی در زمینه نمایش مستند داشت اما متأسفانه این روند بعد از کرونا متوقف شد. در حالی که ما جشنواره‌های متعددی داریم اما همچنان سینمای مستند مظلوم واقع شده و اکران مناسبی ندارد.

وی یادآور شد: در سینمای مستند می‌توان با مخاطب صادقانه سخن گفت، اما درک درستی از این ظرفیت وجود ندارد. مسئولان می‌توانند با تکیه بر قدرت مستند، به یک انقلاب فرهنگی دست یابند. در کشور ما سالانه حدود ۲۰۰۰ فیلم کوتاه ساخته می‌شود که نشان‌دهنده پتانسیل بالای هنری مردم است. اما اگر این استعدادها درست هدایت نشوند، آثار مخرب تولید خواهند شد که به زیبایی‌شناسی سینما لطمه می‌زند.

خانلری در پایان از پروژه‌های هنری آتی خود، خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر در فصل دوم سریال «حکایت های کمال» به نویسندگی و کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی و تهیه کنندگی محمود سلامیان به عنوان بازیگر و مشاور تدوین حضور دارم.

رضا خانلری کارگردان مستند کوتاه «یک شب که بارون اومد …» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره داستان این فیلم گفت: بیش از پنجاه سال پیش، یکی از اساتید برجسته سینمای ایران کامران شیردل، مستندی با عنوان «اون شب که بارون اومد» ساخت که در آن روایت می‌شود نوجوانی، جان مسافران یک قطار را نجات می‌دهد. ما در «یک شب که بارون اومد …» نیز به همین قصه پرداختیم اما این فیلم یک تفاوتی اساسی با مستند شیردل دارد؛ ما بر این باور بودیم که ماهیت سینما پرداختن به حقیقت است و متأسفانه در فیلم آقای شیردل به طور غیرعمد، یک نفر زیر سوال می‌رود اما در این فیلم، سعی کردیم این نکته را که در مستند کامران شیردل به اشتباه منتقل شده بود، اصلاح و این بخش از حقیقت را تکمیل کنیم.

وی افزود: در تمام طول فیلم چهره این فرد نشان داده نمی‌شود در حالی که در فیلم آقای شیردل او به اشتباه دیوانه خطاب می‌شود. تلاش ما این بود که این سوءتعبیر را در «یک شب که بارون اومد …» تصحیح کنیم.

خانلری درباره روند شکل‌گیری این مستند یادآور شد: من در دانشگاه تدریس می‌کنم و در طول ترم، مستند «اون شب که بارون اومد» را درس می‌دهم. یکی از دانشجویانم پس از دیدن این فیلم، اطلاع داشت که روستایی که در فیلم وجود دارد کجاست و واسطه‌ای برای ارتباط با آن روستا شد و پس از بررسی لوکیشن‌های روستای لاملنگ متوجه شدم فردی که در فیلم کامران شیردل دیوانه خطاب شده بود، در حقیقت دیوانه نبوده است. این همان نکته‌ای بود که سعی کردم در فیلمم اصلاح کنم. فیلم آقای شیردل اثری بسیار مهم و ارزشمند است که به دلیل نقد شرایط اجتماعی دوران پهلوی، در زمان شاه توسط ساواک توقیف شد و اجازه اکران پیدا نکرد. اغلب علاقه‌مندان سینما پس از انقلاب موفق به دیدن این فیلم شدند.

مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!

وی در ادامه درباره ویژگی‌های فرمی، این مستند کوتاه توضیح داد: در فیلم «یک شب که بارون اومد …» از نمادپردازی استفاده کردیم تا مفاهیم پنهان را به مخاطب منتقل کنیم. همچنین از صدای نصرت کریمی، راوی فیلم «اون شب که بارون اومد» در قالب نریشن بهره بردیم و صدای افرادی را که در فیلم آقای شیردل حضور داشتند نیز روی تصاویر جدید به کار گرفتیم.

وی افزود: تمامی اهالی روستای لاملنگ در نزدیکی گرگان همچنان درباره حقیقت ماجرای فیلم آقای شیردل دچار تضاد و تناقض هستند و هرکدام روایت متفاوتی ارائه می‌دهند. من «اون شب که بارون اومد» را یکی از چند فیلم برتر تاریخ مستند ایران می‌دانم. در فیلم من موضوع قضاوت، محور اصلی اثر است که از یک تجربه شخصی در زندگی‌ام نشأت گرفته است.

این کارگردان درباره توجه خود به فرم در آثارش توضیح داد: در تمام آثارم به فرم اهمیت زیادی می‌دهم و برایم مهم است که با فرم و گرافیک، پیامم را منتقل کنم. فیلم «یک شب که بارون اومد …» از لحاظ فرمی به‌روز شده است. اگر به فرم و روایت آقای شیردل وفادار می‌ماندم، این فیلم دیگر اثر من محسوب نمی‌شد.

خانلری در ادامه با انتقاد از وضعیت آموزش سینما در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: با وجود دانشگاه‌های سینمایی، سرفصل‌های آموزشی به‌روز نیستند و بسیاری از دروس باید اصلاح شود. متأسفانه در دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه تهران هم استادانی با مدارک غیرمرتبط، چون مدرک زبان، به تدریس سینما مشغول هستند. این مسئله به کیفیت آموزش لطمه زده است. سینما نیازمند آموزش دقیق، مشخص و تمرین مداوم است زیرا زبان سینما زبان بسیار قدرتمندی است و باید با جدیت به آن پرداخته شود.

مستند کامران شیردل سوژه یک فیلم دیگر شد؛ قصه دیوانه‌ای که دیوانه نبود!

وی درباره اهمیت سینمای مستند افزود: آغاز سینما با مستند بوده و هرچقدر در سینمای مستند پیشرفت کنیم، در سینمای داستانی هم موفق‌تر خواهیم بود. ما باید ادای دینی به دوره دوم مستندسازی کنیم. مستند ایرانی از ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۷ شاهد پیشرفت‌های خوبی بود و فیلم‌هایی چون «ریتم»، «گود مقدس»، «یا ضامن آهو» و یا آثار ابراهیم گلستان و … ساخته شدند که به نظر من این دسته از آثار سبب شدند تا بهترین دوره سینمای ایران شکل بگیرد. از سال ۱۳۵۷ و با حضور چهره‌هایی چون شهید آوینی، بازهم پیشرفت‌های قابل توجهی در مستندسازی داشتیم و پس از دهه ۸۰ نیز اتفاقات خوبی رقم خورد. اما نبود مدیریت صحیح و توجه کافی باعث شده بسیاری از این آثار دیده نشوند.

خانلری با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه مستند تصریح کرد: مستند می‌تواند پایه‌های فرهنگی کشور را شکل دهد. پیش از دوران کرونا، تلویزیون رشد خوبی در زمینه نمایش مستند داشت اما متأسفانه این روند بعد از کرونا متوقف شد. در حالی که ما جشنواره‌های متعددی داریم اما همچنان سینمای مستند مظلوم واقع شده و اکران مناسبی ندارد.

وی یادآور شد: در سینمای مستند می‌توان با مخاطب صادقانه سخن گفت، اما درک درستی از این ظرفیت وجود ندارد. مسئولان می‌توانند با تکیه بر قدرت مستند، به یک انقلاب فرهنگی دست یابند. در کشور ما سالانه حدود ۲۰۰۰ فیلم کوتاه ساخته می‌شود که نشان‌دهنده پتانسیل بالای هنری مردم است. اما اگر این استعدادها درست هدایت نشوند، آثار مخرب تولید خواهند شد که به زیبایی‌شناسی سینما لطمه می‌زند.

خانلری در پایان از پروژه‌های هنری آتی خود، خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر در فصل دوم سریال «حکایت های کمال» به نویسندگی و کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی و تهیه کنندگی محمود سلامیان به عنوان بازیگر و مشاور تدوین حضور دارم.

پست قبلی

«خونه مادربزرگه» استعاره‌ای نوستالژیک از وطن است

پست بعدی

رگبار و رعد و برق در ۲۱ استان| کاهش نسبی هوا در نیمه شمالی

مربوطه پست ها

خدا خواست تجاوز صهیون‌ها ثبت شود؛ اینجا میدان نبرد خبرنگاران متعهد است
هنر و فرهنگ

خدا خواست تجاوز صهیون‌ها ثبت شود؛ اینجا میدان نبرد خبرنگاران متعهد است

۲۲ تیر ۱۴۰۴
«بر زمین می‌زندش»؛ تجربه‌ای کوانتومی از زمان روی صحنه تئاتر!
هنر و فرهنگ

«بر زمین می‌زندش»؛ تجربه‌ای کوانتومی از زمان روی صحنه تئاتر!

۲۲ تیر ۱۴۰۴
نمایش ویژه «خدای جنگ» در سینما بهمن
هنر و فرهنگ

نمایش ویژه «خدای جنگ» در سینما بهمن

۲۲ تیر ۱۴۰۴
۱۱ موشک به ساختمان شیشه‌ای اصابت کرد؛ بازسازی یک سال زمان می‌برد
هنر و فرهنگ

۱۱ موشک به ساختمان شیشه‌ای اصابت کرد؛ بازسازی یک سال زمان می‌برد

۲۲ تیر ۱۴۰۴
از «پدر» تا «رام کردن اسب چوبی» در تئاتر شهرزاد
هنر و فرهنگ

از «پدر» تا «رام کردن اسب چوبی» در تئاتر شهرزاد

۲۲ تیر ۱۴۰۴
یادبود شهدای رسانه ملی برگزار شد؛ از حدادیان تا مدیران به مراسم آمدند
هنر و فرهنگ

یادبود شهدای رسانه ملی برگزار شد؛ از حدادیان تا مدیران به مراسم آمدند

۲۲ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پنج =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • واردات و مونتاژ خودرو قطع می‌شود؟
  • ۶ عامل کاهش ۱۳.۷ درصدی تولید خودرو در فصل بهار
  • ۲۴ تیرماه؛ آغاز نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده
  • وضعیت مبهم واردات خودرو طی سال جاری
  • آینده نامعلوم برنامه هیدروژنی «هوندا»
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.