دانش جوین
جمعه, مرداد ۳, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۱۵ دی ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم
10
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مقیم پور بیژنی کارگردان مستند «لال شو» که مقام نخست مستند بخش فرهنگیان پنجاه و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد را کسب کرد، درباره عنوان این مستند توضیح داد: عنوان این مستند، «لالِ شو» است که از ترکیب ۲ کلمه لال به معنای فرد لال یا کسی که حرف نمی‌زند و «شو» به معنای شب تشکیل شده است، پس لال شو یعنی شب لال بازی که در مازندران بعضی‌ها به آن سیزده شو هم می‌گویند. این شب در آبان‌ ماه اتفاق می‌افتد که در تاریخ طبری برابر با تیر ماه است، به همین دلیل سیزده شو هم نامیده می‌شود. آن شب، شبی است که آرش کمانگیر مرز ایران و توران را مشخص می‌کند. ماجرای مستند «لال شو» نیز مرتبط با این افسانه است و در فیلم، بازیگر نقش لال طبق آنچه‌ برای آرش اتفاق افتاده، به برکه‌ایی می‌رود، شنایی می‌کند و در طول فیلم هیچ حرفی نمی‌زند و این سکوت همان سکوتی است که آرش کمانگیر داشت.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی تاکید کرد: امتیاز اصلی این مستند، تحقیقات آن است زیرا این مستند بر اساس پژوهش‌های محکم و گسترده‌ای انجام شده است‌.

این کارگردان درباره دلیل انتخاب این سوژه گفت: من بیشتر کارهایی که انجام دادم، در زمینه فرهنگ عامه و فولکلور است، البته کارهای داستانی هم دارم اما درونمایه آن‌ها بیشتر اتفاقاتی است که در فرهنگ می‌افتد. درنتیجه وقتی به سوژه «لال شو» رسیدم با توجه به اینکه در زمان کودکی، ما هم این آیین را اجرا می‌کردیم و یا این لال‌ها به خانه ما نیز می‌آمدند، برایم جذاب بود.

مقیم پور تصریح کرد: «لال شو» یک مستند بازسازی است، در این نوع مستند شما می‌توانید دکوپاژ داشته باشید و از قبل بدانید که قصه چیست. ما ساخت مستند «لال شو» را با حدود بیست جلسه فیلمبرداری در بازه زمانی ۲ ماه در ارتفاعات بابل و سواد کوه انجام دادیم. برای نقش‌آفرینی نیز از افراد نابازیگری استفاده کردیم که البته در حال و هوای هنری مورد نظرمان بودند.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی درباره بازسازی شخصیت آرش کمانگیر گفت: ما از سایه شخصیت آرش هنگام پرتاب تیر در فیلم استفاده کردیم و کمی نمایش سایه‌ای هم در مستند آورده‌ایم. ریتم مستند بسیار تند است و به دلیل اینکه این مستند به صورت کلی در شب فیلمبرداری شده دارای نماهای جذاب و نورپردازی خوبی است.

مقیم‌پور در پایان درباره تاثیر این مستند در فرهنگ عامه بیان کرد: وقتی یک فرهنگ درست ارائه و تحلیل شود، تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت. ما در هشت سال دفاع مقدس نیز آرش‌های زیادی داشتیم که برای دفاع از میهن و اعتقاداتشان به جبهه رفتند و در مستند گریزی به این موضوع هم می‌زنیم. ضمن اینکه شب لال شو بهانه بسیار خوبی است که افراد دور هم جمع شوند. اینکه ایرانیان روحیه ستم ناپذیری دارند به همین دلیل مدت هاست این آیین باقی مانده و هنوز اجرا می‌شود.‌

این مستند تولید هنرهای تصویری حوزه هنری مازندران و محصول مرکز مستند سوره است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مقیم پور بیژنی کارگردان مستند «لال شو» که مقام نخست مستند بخش فرهنگیان پنجاه و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد را کسب کرد، درباره عنوان این مستند توضیح داد: عنوان این مستند، «لالِ شو» است که از ترکیب ۲ کلمه لال به معنای فرد لال یا کسی که حرف نمی‌زند و «شو» به معنای شب تشکیل شده است، پس لال شو یعنی شب لال بازی که در مازندران بعضی‌ها به آن سیزده شو هم می‌گویند. این شب در آبان‌ ماه اتفاق می‌افتد که در تاریخ طبری برابر با تیر ماه است، به همین دلیل سیزده شو هم نامیده می‌شود. آن شب، شبی است که آرش کمانگیر مرز ایران و توران را مشخص می‌کند. ماجرای مستند «لال شو» نیز مرتبط با این افسانه است و در فیلم، بازیگر نقش لال طبق آنچه‌ برای آرش اتفاق افتاده، به برکه‌ایی می‌رود، شنایی می‌کند و در طول فیلم هیچ حرفی نمی‌زند و این سکوت همان سکوتی است که آرش کمانگیر داشت.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی تاکید کرد: امتیاز اصلی این مستند، تحقیقات آن است زیرا این مستند بر اساس پژوهش‌های محکم و گسترده‌ای انجام شده است‌.

این کارگردان درباره دلیل انتخاب این سوژه گفت: من بیشتر کارهایی که انجام دادم، در زمینه فرهنگ عامه و فولکلور است، البته کارهای داستانی هم دارم اما درونمایه آن‌ها بیشتر اتفاقاتی است که در فرهنگ می‌افتد. درنتیجه وقتی به سوژه «لال شو» رسیدم با توجه به اینکه در زمان کودکی، ما هم این آیین را اجرا می‌کردیم و یا این لال‌ها به خانه ما نیز می‌آمدند، برایم جذاب بود.

مقیم پور تصریح کرد: «لال شو» یک مستند بازسازی است، در این نوع مستند شما می‌توانید دکوپاژ داشته باشید و از قبل بدانید که قصه چیست. ما ساخت مستند «لال شو» را با حدود بیست جلسه فیلمبرداری در بازه زمانی ۲ ماه در ارتفاعات بابل و سواد کوه انجام دادیم. برای نقش‌آفرینی نیز از افراد نابازیگری استفاده کردیم که البته در حال و هوای هنری مورد نظرمان بودند.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی درباره بازسازی شخصیت آرش کمانگیر گفت: ما از سایه شخصیت آرش هنگام پرتاب تیر در فیلم استفاده کردیم و کمی نمایش سایه‌ای هم در مستند آورده‌ایم. ریتم مستند بسیار تند است و به دلیل اینکه این مستند به صورت کلی در شب فیلمبرداری شده دارای نماهای جذاب و نورپردازی خوبی است.

مقیم‌پور در پایان درباره تاثیر این مستند در فرهنگ عامه بیان کرد: وقتی یک فرهنگ درست ارائه و تحلیل شود، تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت. ما در هشت سال دفاع مقدس نیز آرش‌های زیادی داشتیم که برای دفاع از میهن و اعتقاداتشان به جبهه رفتند و در مستند گریزی به این موضوع هم می‌زنیم. ضمن اینکه شب لال شو بهانه بسیار خوبی است که افراد دور هم جمع شوند. اینکه ایرانیان روحیه ستم ناپذیری دارند به همین دلیل مدت هاست این آیین باقی مانده و هنوز اجرا می‌شود.‌

این مستند تولید هنرهای تصویری حوزه هنری مازندران و محصول مرکز مستند سوره است.

اخبارجدیدترین

پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین روز سینمای ایران در تیر ماه کدام بود؟

احمد وثوق احمدی نقاش شعر و آسمان درگذشت

فرصت‌سوزی به سبک مریم مومن؛ کنایه طنازانه «هفت» به مهمان شبکه نسیم!

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مقیم پور بیژنی کارگردان مستند «لال شو» که مقام نخست مستند بخش فرهنگیان پنجاه و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد را کسب کرد، درباره عنوان این مستند توضیح داد: عنوان این مستند، «لالِ شو» است که از ترکیب ۲ کلمه لال به معنای فرد لال یا کسی که حرف نمی‌زند و «شو» به معنای شب تشکیل شده است، پس لال شو یعنی شب لال بازی که در مازندران بعضی‌ها به آن سیزده شو هم می‌گویند. این شب در آبان‌ ماه اتفاق می‌افتد که در تاریخ طبری برابر با تیر ماه است، به همین دلیل سیزده شو هم نامیده می‌شود. آن شب، شبی است که آرش کمانگیر مرز ایران و توران را مشخص می‌کند. ماجرای مستند «لال شو» نیز مرتبط با این افسانه است و در فیلم، بازیگر نقش لال طبق آنچه‌ برای آرش اتفاق افتاده، به برکه‌ایی می‌رود، شنایی می‌کند و در طول فیلم هیچ حرفی نمی‌زند و این سکوت همان سکوتی است که آرش کمانگیر داشت.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی تاکید کرد: امتیاز اصلی این مستند، تحقیقات آن است زیرا این مستند بر اساس پژوهش‌های محکم و گسترده‌ای انجام شده است‌.

این کارگردان درباره دلیل انتخاب این سوژه گفت: من بیشتر کارهایی که انجام دادم، در زمینه فرهنگ عامه و فولکلور است، البته کارهای داستانی هم دارم اما درونمایه آن‌ها بیشتر اتفاقاتی است که در فرهنگ می‌افتد. درنتیجه وقتی به سوژه «لال شو» رسیدم با توجه به اینکه در زمان کودکی، ما هم این آیین را اجرا می‌کردیم و یا این لال‌ها به خانه ما نیز می‌آمدند، برایم جذاب بود.

مقیم پور تصریح کرد: «لال شو» یک مستند بازسازی است، در این نوع مستند شما می‌توانید دکوپاژ داشته باشید و از قبل بدانید که قصه چیست. ما ساخت مستند «لال شو» را با حدود بیست جلسه فیلمبرداری در بازه زمانی ۲ ماه در ارتفاعات بابل و سواد کوه انجام دادیم. برای نقش‌آفرینی نیز از افراد نابازیگری استفاده کردیم که البته در حال و هوای هنری مورد نظرمان بودند.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی درباره بازسازی شخصیت آرش کمانگیر گفت: ما از سایه شخصیت آرش هنگام پرتاب تیر در فیلم استفاده کردیم و کمی نمایش سایه‌ای هم در مستند آورده‌ایم. ریتم مستند بسیار تند است و به دلیل اینکه این مستند به صورت کلی در شب فیلمبرداری شده دارای نماهای جذاب و نورپردازی خوبی است.

مقیم‌پور در پایان درباره تاثیر این مستند در فرهنگ عامه بیان کرد: وقتی یک فرهنگ درست ارائه و تحلیل شود، تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت. ما در هشت سال دفاع مقدس نیز آرش‌های زیادی داشتیم که برای دفاع از میهن و اعتقاداتشان به جبهه رفتند و در مستند گریزی به این موضوع هم می‌زنیم. ضمن اینکه شب لال شو بهانه بسیار خوبی است که افراد دور هم جمع شوند. اینکه ایرانیان روحیه ستم ناپذیری دارند به همین دلیل مدت هاست این آیین باقی مانده و هنوز اجرا می‌شود.‌

این مستند تولید هنرهای تصویری حوزه هنری مازندران و محصول مرکز مستند سوره است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مقیم پور بیژنی کارگردان مستند «لال شو» که مقام نخست مستند بخش فرهنگیان پنجاه و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد را کسب کرد، درباره عنوان این مستند توضیح داد: عنوان این مستند، «لالِ شو» است که از ترکیب ۲ کلمه لال به معنای فرد لال یا کسی که حرف نمی‌زند و «شو» به معنای شب تشکیل شده است، پس لال شو یعنی شب لال بازی که در مازندران بعضی‌ها به آن سیزده شو هم می‌گویند. این شب در آبان‌ ماه اتفاق می‌افتد که در تاریخ طبری برابر با تیر ماه است، به همین دلیل سیزده شو هم نامیده می‌شود. آن شب، شبی است که آرش کمانگیر مرز ایران و توران را مشخص می‌کند. ماجرای مستند «لال شو» نیز مرتبط با این افسانه است و در فیلم، بازیگر نقش لال طبق آنچه‌ برای آرش اتفاق افتاده، به برکه‌ایی می‌رود، شنایی می‌کند و در طول فیلم هیچ حرفی نمی‌زند و این سکوت همان سکوتی است که آرش کمانگیر داشت.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی تاکید کرد: امتیاز اصلی این مستند، تحقیقات آن است زیرا این مستند بر اساس پژوهش‌های محکم و گسترده‌ای انجام شده است‌.

این کارگردان درباره دلیل انتخاب این سوژه گفت: من بیشتر کارهایی که انجام دادم، در زمینه فرهنگ عامه و فولکلور است، البته کارهای داستانی هم دارم اما درونمایه آن‌ها بیشتر اتفاقاتی است که در فرهنگ می‌افتد. درنتیجه وقتی به سوژه «لال شو» رسیدم با توجه به اینکه در زمان کودکی، ما هم این آیین را اجرا می‌کردیم و یا این لال‌ها به خانه ما نیز می‌آمدند، برایم جذاب بود.

مقیم پور تصریح کرد: «لال شو» یک مستند بازسازی است، در این نوع مستند شما می‌توانید دکوپاژ داشته باشید و از قبل بدانید که قصه چیست. ما ساخت مستند «لال شو» را با حدود بیست جلسه فیلمبرداری در بازه زمانی ۲ ماه در ارتفاعات بابل و سواد کوه انجام دادیم. برای نقش‌آفرینی نیز از افراد نابازیگری استفاده کردیم که البته در حال و هوای هنری مورد نظرمان بودند.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی درباره بازسازی شخصیت آرش کمانگیر گفت: ما از سایه شخصیت آرش هنگام پرتاب تیر در فیلم استفاده کردیم و کمی نمایش سایه‌ای هم در مستند آورده‌ایم. ریتم مستند بسیار تند است و به دلیل اینکه این مستند به صورت کلی در شب فیلمبرداری شده دارای نماهای جذاب و نورپردازی خوبی است.

مقیم‌پور در پایان درباره تاثیر این مستند در فرهنگ عامه بیان کرد: وقتی یک فرهنگ درست ارائه و تحلیل شود، تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت. ما در هشت سال دفاع مقدس نیز آرش‌های زیادی داشتیم که برای دفاع از میهن و اعتقاداتشان به جبهه رفتند و در مستند گریزی به این موضوع هم می‌زنیم. ضمن اینکه شب لال شو بهانه بسیار خوبی است که افراد دور هم جمع شوند. اینکه ایرانیان روحیه ستم ناپذیری دارند به همین دلیل مدت هاست این آیین باقی مانده و هنوز اجرا می‌شود.‌

این مستند تولید هنرهای تصویری حوزه هنری مازندران و محصول مرکز مستند سوره است.

پست قبلی

برگزاری مسابقه طراحی روشنایی با محوریت هنر ایرانی

پست بعدی

احیای شکوه سرامیک ایران در گردهمایی نسل‌ها

مربوطه پست ها

پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین روز سینمای ایران در تیر ماه کدام بود؟
هنر و فرهنگ

پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین روز سینمای ایران در تیر ماه کدام بود؟

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
احمد وثوق احمدی نقاش شعر و آسمان درگذشت
هنر و فرهنگ

احمد وثوق احمدی نقاش شعر و آسمان درگذشت

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
فرصت‌سوزی به سبک مریم مومن؛ کنایه طنازانه «هفت» به مهمان شبکه نسیم!
هنر و فرهنگ

فرصت‌سوزی به سبک مریم مومن؛ کنایه طنازانه «هفت» به مهمان شبکه نسیم!

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
«قول مردونه» حوزه هنری رونمایی شد؛ رضا صادقی برای شهدای جنگ خواند
هنر و فرهنگ

«قول مردونه» حوزه هنری رونمایی شد؛ رضا صادقی برای شهدای جنگ خواند

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
روایتی از گزارش زنان در خانه هنرمندان؛ آثار جدید به موزه اضافه می‌شود
هنر و فرهنگ

روایتی از گزارش زنان در خانه هنرمندان؛ آثار جدید به موزه اضافه می‌شود

۰۳ مرداد ۱۴۰۴
پیکر احمد وثوق احمدی در قطعه هنرمندان آرام می‌گیرد
هنر و فرهنگ

پیکر احمد وثوق احمدی در قطعه هنرمندان آرام می‌گیرد

۰۳ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 20 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • موتور گلزنی لیگ نخبگان در راه استقلال
  • هادی ساعی سمت جهانی گرفت
  • استقلال به دنبال انتقام از سپاهان / اخباری آبی‌پوش می‌شود؟
  • پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین روز سینمای ایران در تیر ماه کدام بود؟
  • مهدی طارمی به سوپر لیگ ترکیه می‌رود؟
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.