دانش جوین
شنبه, خرداد ۱۷, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۱۶ خرداد ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان
1
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «میرزا مخنث» به نویسندگی و کارگردانی صالح رجایی که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود، تلفیقی از هنر تئاتر عروسکی با نگاهی معاصر به یکی از رویدادهای تأثیرگذار تاریخ کرمان یعنی حمله آقامحمدخان قاجار به آنجا است. این اثر با زبان هجو، فرم‌های بصری برگرفته از معماری ایرانی و حتی بهره‌گیری کاریکاتورگونه از هوش مصنوعی، کوشیده خشونتی تاریخی را در بستری تازه بازگو کند.

رجایی درباره روند تولید این اثر توضیح داد: کار را از تیر سال گذشته شروع کردم. ابتدا قرار بود پروژه‌ای برای پایان‌نامه‌ام باشد اما در ادامه با فرآیند کارگاهی و تجربی، به اثری حرفه‌ای تبدیل شد. موضوع اصلی، رابطه انسان با شهری است که در آن متولد شده؛ شهری که می‌تواند بر تصمیم‌ها و سرنوشت افراد اثر بگذارد.

وی در مورد انتخاب محل اجرا گفت: سالن قشقایی از ابتدا اولویت ما بود؛ هم از نظر فیزیکی و هم به دلیل سابقه‌اش در میزبانی نمایش‌های عروسکی برجسته. همکاری مدیریت تئاترشهر نیز در این مسیر بسیار تأثیرگذار بود.

کارگردان «میرزا مخنث» در مورد ساخت عروسک‌ها، نیز اظهار کرد: ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم. مکانیزم خاصی از پیش طراحی نشده بود و با تکیه بر منابع آنلاین، مخصوصاً ویدئوهای یوتیوب، مسیر را با آزمون و خطا پیش بردیم تا به مکانیزمی کاربردی برسیم.

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

رجایی در توضیح چرایی پرداختن به این موضوع گفت: من زاده کرمان هستم و ناگزیر یکی از برجسته‌ترین وقایعی که در ذهن و حافظه مردم این شهر نقش بسته، حمله آقامحمدخان قاجار است. با وجود سایر رخدادهای تاریخی مهم در این منطقه، این واقعه به علت شدت و ابعادش برای روایت نمایشی ظرفیت بالاتری داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتم با زاویه دیدی نو به آن بپردازم، به‌ویژه که با این شهر پیوندی عاطفی و ذهنی دارم.

وی افزود: تحقیق کامل و میدانی درباره چنین واقعه‌ای به‌دلیل قدمت تاریخی‌اش، مستلزم منابع و زمانی گسترده بود که در عمل در اختیار نداشتیم. اصلی‌ترین منابع من ۲ اثر از محمدعلی گلاب‌زاده بود؛ «پژوهشی در باب رویداد قتل مشتاق» و «کرمان در گذر تاریخ». همچنین خاطرات شفاهی و شنیده‌هایی که در طول زندگی‌ام در کرمان با آنها مواجه بودم، بعدها در نگارش متن اجرایی به کمکم آمدند.

رجایی درباره ارتباط میان قتل مشتاق علی‌شاه و حمله قاجار گفت: این ۲ اتفاق به شدت به یکدیگر گره خورده‌اند. برخی روایت‌ها حمله آقامحمدخان را واکنشی به صدور حکم سنگسار مشتاق توسط فرمانفرما، حاکم وقت کرمان می‌دانند. هر چند تحلیل‌های متفاوتی نیز وجود دارد اما بی‌تردید این ۲ رخداد در ایجاد فضای خشونت‌بار آن دوران، هم‌افزایی داشته‌اند. ما در این اثر به موضوع خرافه نیز توجه کرده‌ایم. در ایران با پدیده‌ای فراگیر به‌نام خرافه یا حتی ابرخرافه روبه‌رو هستیم. یکی از تلاش‌های ما در این اجرا، بازتاب این پدیده و نحوه مواجهه با آن است.

به گفته رجایی، یکی از شخصیت‌های نمایش موجودی فرازمانی و فرامکانی است که از تجربه مرگ و تولد سخن می‌گوید و می‌تواند از نظر هر مخاطب، تفسیری متفاوت داشته باشد.

وی در این باره افزود: دیگر کاراکترها ریشه‌ای تاریخی دارند و سعی ما این بوده که از طریق تئاتر، گفتگویی میان گذشته و امروز ایجاد کنیم. گذشته‌ای که بر ما سایه انداخته و امروز را شکل داده است، می‌تواند در رفتار آینده ما هم تأثیرگذار باشد. تقریباً همه شخصیت‌ها برگرفته از سندهای تاریخی هستند، به‌جز یک شخصیت خیالی که به‌نوعی جد من محسوب می‌شود. این عنصر تخیل به‌منظور ساختن روایتی جمعی وارد متن شده است. همچنین تعدد راوی‌ها به ما امکان داد تاریخ را از زوایای مختلف کنکاش کنیم.

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

وی درباره فرم بصری نمایش نیز گفت: طراحی بصری بر پایه منطق معماری شکل گرفته است. مثلاً در معماری میدان نقش‌جهان اصفهان، نسبت معروف یک‌سوم به دوسوم دیده می‌شود؛ مانند موقعیت مسجد شیخ لطف‌الله و عالی‌قاپو. این منطق را در نگارگری ایرانی هم داریم و تلاش شد همین ترکیب‌بندی در طراحی صحنه و فرم حرکتی بازیگران انعکاس پیدا کند.

رجایی درباره استفاده از هوش مصنوعی در اجرا توضیح داد: ما با واژگانی روبه‌رو هستیم که معنای آنها در حال تغییر دائم هستند. این پویایی معنا، تأثیر مستقیمی بر ذهن شهروند و هنرمند دارد. استفاده ما از هوش مصنوعی به شکل کاریکاتوری، دقیقاً در راستای همین مفهوم بود؛ هوشی دقیق اما ناقص. این تضاد، با محور هجوآمیز اثر هم‌راستا بود. ما قصد داشتیم مفاهیم را نه از منظر علمی و صریح، بلکه با بیانی اغراق‌آمیز و نمادین بررسی کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: خشونت در این نمایش تنها در سطح ظاهری و بصری نمود ندارد. بیشتر بر لایه‌های درونی و انسانی آن تمرکز کردیم. ابزارهایی مثل اغراق، کاریکاتور و زبان نمادین کمک کردند تا خشونت را به‌عنوان موقعیتی پیچیده و انسانی نه صرفاً رفتاری خشن بازتعریف کنیم.

پرنیا ابریشمی، حمیدرضا شاهپسند، مسیح عبداللهی، پانیذ نصیری، بازیگران نمایش «میرزا مخنث» هستند که ساعت ۱۸ و با مدت‌زمان ۴۵ دقیقه اجرا می‌شود.

عکس از مهدی کرمی مصلح است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «میرزا مخنث» به نویسندگی و کارگردانی صالح رجایی که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود، تلفیقی از هنر تئاتر عروسکی با نگاهی معاصر به یکی از رویدادهای تأثیرگذار تاریخ کرمان یعنی حمله آقامحمدخان قاجار به آنجا است. این اثر با زبان هجو، فرم‌های بصری برگرفته از معماری ایرانی و حتی بهره‌گیری کاریکاتورگونه از هوش مصنوعی، کوشیده خشونتی تاریخی را در بستری تازه بازگو کند.

رجایی درباره روند تولید این اثر توضیح داد: کار را از تیر سال گذشته شروع کردم. ابتدا قرار بود پروژه‌ای برای پایان‌نامه‌ام باشد اما در ادامه با فرآیند کارگاهی و تجربی، به اثری حرفه‌ای تبدیل شد. موضوع اصلی، رابطه انسان با شهری است که در آن متولد شده؛ شهری که می‌تواند بر تصمیم‌ها و سرنوشت افراد اثر بگذارد.

وی در مورد انتخاب محل اجرا گفت: سالن قشقایی از ابتدا اولویت ما بود؛ هم از نظر فیزیکی و هم به دلیل سابقه‌اش در میزبانی نمایش‌های عروسکی برجسته. همکاری مدیریت تئاترشهر نیز در این مسیر بسیار تأثیرگذار بود.

کارگردان «میرزا مخنث» در مورد ساخت عروسک‌ها، نیز اظهار کرد: ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم. مکانیزم خاصی از پیش طراحی نشده بود و با تکیه بر منابع آنلاین، مخصوصاً ویدئوهای یوتیوب، مسیر را با آزمون و خطا پیش بردیم تا به مکانیزمی کاربردی برسیم.

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

رجایی در توضیح چرایی پرداختن به این موضوع گفت: من زاده کرمان هستم و ناگزیر یکی از برجسته‌ترین وقایعی که در ذهن و حافظه مردم این شهر نقش بسته، حمله آقامحمدخان قاجار است. با وجود سایر رخدادهای تاریخی مهم در این منطقه، این واقعه به علت شدت و ابعادش برای روایت نمایشی ظرفیت بالاتری داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتم با زاویه دیدی نو به آن بپردازم، به‌ویژه که با این شهر پیوندی عاطفی و ذهنی دارم.

وی افزود: تحقیق کامل و میدانی درباره چنین واقعه‌ای به‌دلیل قدمت تاریخی‌اش، مستلزم منابع و زمانی گسترده بود که در عمل در اختیار نداشتیم. اصلی‌ترین منابع من ۲ اثر از محمدعلی گلاب‌زاده بود؛ «پژوهشی در باب رویداد قتل مشتاق» و «کرمان در گذر تاریخ». همچنین خاطرات شفاهی و شنیده‌هایی که در طول زندگی‌ام در کرمان با آنها مواجه بودم، بعدها در نگارش متن اجرایی به کمکم آمدند.

رجایی درباره ارتباط میان قتل مشتاق علی‌شاه و حمله قاجار گفت: این ۲ اتفاق به شدت به یکدیگر گره خورده‌اند. برخی روایت‌ها حمله آقامحمدخان را واکنشی به صدور حکم سنگسار مشتاق توسط فرمانفرما، حاکم وقت کرمان می‌دانند. هر چند تحلیل‌های متفاوتی نیز وجود دارد اما بی‌تردید این ۲ رخداد در ایجاد فضای خشونت‌بار آن دوران، هم‌افزایی داشته‌اند. ما در این اثر به موضوع خرافه نیز توجه کرده‌ایم. در ایران با پدیده‌ای فراگیر به‌نام خرافه یا حتی ابرخرافه روبه‌رو هستیم. یکی از تلاش‌های ما در این اجرا، بازتاب این پدیده و نحوه مواجهه با آن است.

به گفته رجایی، یکی از شخصیت‌های نمایش موجودی فرازمانی و فرامکانی است که از تجربه مرگ و تولد سخن می‌گوید و می‌تواند از نظر هر مخاطب، تفسیری متفاوت داشته باشد.

وی در این باره افزود: دیگر کاراکترها ریشه‌ای تاریخی دارند و سعی ما این بوده که از طریق تئاتر، گفتگویی میان گذشته و امروز ایجاد کنیم. گذشته‌ای که بر ما سایه انداخته و امروز را شکل داده است، می‌تواند در رفتار آینده ما هم تأثیرگذار باشد. تقریباً همه شخصیت‌ها برگرفته از سندهای تاریخی هستند، به‌جز یک شخصیت خیالی که به‌نوعی جد من محسوب می‌شود. این عنصر تخیل به‌منظور ساختن روایتی جمعی وارد متن شده است. همچنین تعدد راوی‌ها به ما امکان داد تاریخ را از زوایای مختلف کنکاش کنیم.

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

وی درباره فرم بصری نمایش نیز گفت: طراحی بصری بر پایه منطق معماری شکل گرفته است. مثلاً در معماری میدان نقش‌جهان اصفهان، نسبت معروف یک‌سوم به دوسوم دیده می‌شود؛ مانند موقعیت مسجد شیخ لطف‌الله و عالی‌قاپو. این منطق را در نگارگری ایرانی هم داریم و تلاش شد همین ترکیب‌بندی در طراحی صحنه و فرم حرکتی بازیگران انعکاس پیدا کند.

رجایی درباره استفاده از هوش مصنوعی در اجرا توضیح داد: ما با واژگانی روبه‌رو هستیم که معنای آنها در حال تغییر دائم هستند. این پویایی معنا، تأثیر مستقیمی بر ذهن شهروند و هنرمند دارد. استفاده ما از هوش مصنوعی به شکل کاریکاتوری، دقیقاً در راستای همین مفهوم بود؛ هوشی دقیق اما ناقص. این تضاد، با محور هجوآمیز اثر هم‌راستا بود. ما قصد داشتیم مفاهیم را نه از منظر علمی و صریح، بلکه با بیانی اغراق‌آمیز و نمادین بررسی کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: خشونت در این نمایش تنها در سطح ظاهری و بصری نمود ندارد. بیشتر بر لایه‌های درونی و انسانی آن تمرکز کردیم. ابزارهایی مثل اغراق، کاریکاتور و زبان نمادین کمک کردند تا خشونت را به‌عنوان موقعیتی پیچیده و انسانی نه صرفاً رفتاری خشن بازتعریف کنیم.

پرنیا ابریشمی، حمیدرضا شاهپسند، مسیح عبداللهی، پانیذ نصیری، بازیگران نمایش «میرزا مخنث» هستند که ساعت ۱۸ و با مدت‌زمان ۴۵ دقیقه اجرا می‌شود.

عکس از مهدی کرمی مصلح است.

اخبارجدیدترین

بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد

از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر درباره اینکه هنرمند خلاق نیست!

رادیو صبا با «چشم روشنی» به استقبال دهه ولایت می‌رود

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «میرزا مخنث» به نویسندگی و کارگردانی صالح رجایی که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود، تلفیقی از هنر تئاتر عروسکی با نگاهی معاصر به یکی از رویدادهای تأثیرگذار تاریخ کرمان یعنی حمله آقامحمدخان قاجار به آنجا است. این اثر با زبان هجو، فرم‌های بصری برگرفته از معماری ایرانی و حتی بهره‌گیری کاریکاتورگونه از هوش مصنوعی، کوشیده خشونتی تاریخی را در بستری تازه بازگو کند.

رجایی درباره روند تولید این اثر توضیح داد: کار را از تیر سال گذشته شروع کردم. ابتدا قرار بود پروژه‌ای برای پایان‌نامه‌ام باشد اما در ادامه با فرآیند کارگاهی و تجربی، به اثری حرفه‌ای تبدیل شد. موضوع اصلی، رابطه انسان با شهری است که در آن متولد شده؛ شهری که می‌تواند بر تصمیم‌ها و سرنوشت افراد اثر بگذارد.

وی در مورد انتخاب محل اجرا گفت: سالن قشقایی از ابتدا اولویت ما بود؛ هم از نظر فیزیکی و هم به دلیل سابقه‌اش در میزبانی نمایش‌های عروسکی برجسته. همکاری مدیریت تئاترشهر نیز در این مسیر بسیار تأثیرگذار بود.

کارگردان «میرزا مخنث» در مورد ساخت عروسک‌ها، نیز اظهار کرد: ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم. مکانیزم خاصی از پیش طراحی نشده بود و با تکیه بر منابع آنلاین، مخصوصاً ویدئوهای یوتیوب، مسیر را با آزمون و خطا پیش بردیم تا به مکانیزمی کاربردی برسیم.

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

رجایی در توضیح چرایی پرداختن به این موضوع گفت: من زاده کرمان هستم و ناگزیر یکی از برجسته‌ترین وقایعی که در ذهن و حافظه مردم این شهر نقش بسته، حمله آقامحمدخان قاجار است. با وجود سایر رخدادهای تاریخی مهم در این منطقه، این واقعه به علت شدت و ابعادش برای روایت نمایشی ظرفیت بالاتری داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتم با زاویه دیدی نو به آن بپردازم، به‌ویژه که با این شهر پیوندی عاطفی و ذهنی دارم.

وی افزود: تحقیق کامل و میدانی درباره چنین واقعه‌ای به‌دلیل قدمت تاریخی‌اش، مستلزم منابع و زمانی گسترده بود که در عمل در اختیار نداشتیم. اصلی‌ترین منابع من ۲ اثر از محمدعلی گلاب‌زاده بود؛ «پژوهشی در باب رویداد قتل مشتاق» و «کرمان در گذر تاریخ». همچنین خاطرات شفاهی و شنیده‌هایی که در طول زندگی‌ام در کرمان با آنها مواجه بودم، بعدها در نگارش متن اجرایی به کمکم آمدند.

رجایی درباره ارتباط میان قتل مشتاق علی‌شاه و حمله قاجار گفت: این ۲ اتفاق به شدت به یکدیگر گره خورده‌اند. برخی روایت‌ها حمله آقامحمدخان را واکنشی به صدور حکم سنگسار مشتاق توسط فرمانفرما، حاکم وقت کرمان می‌دانند. هر چند تحلیل‌های متفاوتی نیز وجود دارد اما بی‌تردید این ۲ رخداد در ایجاد فضای خشونت‌بار آن دوران، هم‌افزایی داشته‌اند. ما در این اثر به موضوع خرافه نیز توجه کرده‌ایم. در ایران با پدیده‌ای فراگیر به‌نام خرافه یا حتی ابرخرافه روبه‌رو هستیم. یکی از تلاش‌های ما در این اجرا، بازتاب این پدیده و نحوه مواجهه با آن است.

به گفته رجایی، یکی از شخصیت‌های نمایش موجودی فرازمانی و فرامکانی است که از تجربه مرگ و تولد سخن می‌گوید و می‌تواند از نظر هر مخاطب، تفسیری متفاوت داشته باشد.

وی در این باره افزود: دیگر کاراکترها ریشه‌ای تاریخی دارند و سعی ما این بوده که از طریق تئاتر، گفتگویی میان گذشته و امروز ایجاد کنیم. گذشته‌ای که بر ما سایه انداخته و امروز را شکل داده است، می‌تواند در رفتار آینده ما هم تأثیرگذار باشد. تقریباً همه شخصیت‌ها برگرفته از سندهای تاریخی هستند، به‌جز یک شخصیت خیالی که به‌نوعی جد من محسوب می‌شود. این عنصر تخیل به‌منظور ساختن روایتی جمعی وارد متن شده است. همچنین تعدد راوی‌ها به ما امکان داد تاریخ را از زوایای مختلف کنکاش کنیم.

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

وی درباره فرم بصری نمایش نیز گفت: طراحی بصری بر پایه منطق معماری شکل گرفته است. مثلاً در معماری میدان نقش‌جهان اصفهان، نسبت معروف یک‌سوم به دوسوم دیده می‌شود؛ مانند موقعیت مسجد شیخ لطف‌الله و عالی‌قاپو. این منطق را در نگارگری ایرانی هم داریم و تلاش شد همین ترکیب‌بندی در طراحی صحنه و فرم حرکتی بازیگران انعکاس پیدا کند.

رجایی درباره استفاده از هوش مصنوعی در اجرا توضیح داد: ما با واژگانی روبه‌رو هستیم که معنای آنها در حال تغییر دائم هستند. این پویایی معنا، تأثیر مستقیمی بر ذهن شهروند و هنرمند دارد. استفاده ما از هوش مصنوعی به شکل کاریکاتوری، دقیقاً در راستای همین مفهوم بود؛ هوشی دقیق اما ناقص. این تضاد، با محور هجوآمیز اثر هم‌راستا بود. ما قصد داشتیم مفاهیم را نه از منظر علمی و صریح، بلکه با بیانی اغراق‌آمیز و نمادین بررسی کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: خشونت در این نمایش تنها در سطح ظاهری و بصری نمود ندارد. بیشتر بر لایه‌های درونی و انسانی آن تمرکز کردیم. ابزارهایی مثل اغراق، کاریکاتور و زبان نمادین کمک کردند تا خشونت را به‌عنوان موقعیتی پیچیده و انسانی نه صرفاً رفتاری خشن بازتعریف کنیم.

پرنیا ابریشمی، حمیدرضا شاهپسند، مسیح عبداللهی، پانیذ نصیری، بازیگران نمایش «میرزا مخنث» هستند که ساعت ۱۸ و با مدت‌زمان ۴۵ دقیقه اجرا می‌شود.

عکس از مهدی کرمی مصلح است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «میرزا مخنث» به نویسندگی و کارگردانی صالح رجایی که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود، تلفیقی از هنر تئاتر عروسکی با نگاهی معاصر به یکی از رویدادهای تأثیرگذار تاریخ کرمان یعنی حمله آقامحمدخان قاجار به آنجا است. این اثر با زبان هجو، فرم‌های بصری برگرفته از معماری ایرانی و حتی بهره‌گیری کاریکاتورگونه از هوش مصنوعی، کوشیده خشونتی تاریخی را در بستری تازه بازگو کند.

رجایی درباره روند تولید این اثر توضیح داد: کار را از تیر سال گذشته شروع کردم. ابتدا قرار بود پروژه‌ای برای پایان‌نامه‌ام باشد اما در ادامه با فرآیند کارگاهی و تجربی، به اثری حرفه‌ای تبدیل شد. موضوع اصلی، رابطه انسان با شهری است که در آن متولد شده؛ شهری که می‌تواند بر تصمیم‌ها و سرنوشت افراد اثر بگذارد.

وی در مورد انتخاب محل اجرا گفت: سالن قشقایی از ابتدا اولویت ما بود؛ هم از نظر فیزیکی و هم به دلیل سابقه‌اش در میزبانی نمایش‌های عروسکی برجسته. همکاری مدیریت تئاترشهر نیز در این مسیر بسیار تأثیرگذار بود.

کارگردان «میرزا مخنث» در مورد ساخت عروسک‌ها، نیز اظهار کرد: ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم. مکانیزم خاصی از پیش طراحی نشده بود و با تکیه بر منابع آنلاین، مخصوصاً ویدئوهای یوتیوب، مسیر را با آزمون و خطا پیش بردیم تا به مکانیزمی کاربردی برسیم.

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

رجایی در توضیح چرایی پرداختن به این موضوع گفت: من زاده کرمان هستم و ناگزیر یکی از برجسته‌ترین وقایعی که در ذهن و حافظه مردم این شهر نقش بسته، حمله آقامحمدخان قاجار است. با وجود سایر رخدادهای تاریخی مهم در این منطقه، این واقعه به علت شدت و ابعادش برای روایت نمایشی ظرفیت بالاتری داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتم با زاویه دیدی نو به آن بپردازم، به‌ویژه که با این شهر پیوندی عاطفی و ذهنی دارم.

وی افزود: تحقیق کامل و میدانی درباره چنین واقعه‌ای به‌دلیل قدمت تاریخی‌اش، مستلزم منابع و زمانی گسترده بود که در عمل در اختیار نداشتیم. اصلی‌ترین منابع من ۲ اثر از محمدعلی گلاب‌زاده بود؛ «پژوهشی در باب رویداد قتل مشتاق» و «کرمان در گذر تاریخ». همچنین خاطرات شفاهی و شنیده‌هایی که در طول زندگی‌ام در کرمان با آنها مواجه بودم، بعدها در نگارش متن اجرایی به کمکم آمدند.

رجایی درباره ارتباط میان قتل مشتاق علی‌شاه و حمله قاجار گفت: این ۲ اتفاق به شدت به یکدیگر گره خورده‌اند. برخی روایت‌ها حمله آقامحمدخان را واکنشی به صدور حکم سنگسار مشتاق توسط فرمانفرما، حاکم وقت کرمان می‌دانند. هر چند تحلیل‌های متفاوتی نیز وجود دارد اما بی‌تردید این ۲ رخداد در ایجاد فضای خشونت‌بار آن دوران، هم‌افزایی داشته‌اند. ما در این اثر به موضوع خرافه نیز توجه کرده‌ایم. در ایران با پدیده‌ای فراگیر به‌نام خرافه یا حتی ابرخرافه روبه‌رو هستیم. یکی از تلاش‌های ما در این اجرا، بازتاب این پدیده و نحوه مواجهه با آن است.

به گفته رجایی، یکی از شخصیت‌های نمایش موجودی فرازمانی و فرامکانی است که از تجربه مرگ و تولد سخن می‌گوید و می‌تواند از نظر هر مخاطب، تفسیری متفاوت داشته باشد.

وی در این باره افزود: دیگر کاراکترها ریشه‌ای تاریخی دارند و سعی ما این بوده که از طریق تئاتر، گفتگویی میان گذشته و امروز ایجاد کنیم. گذشته‌ای که بر ما سایه انداخته و امروز را شکل داده است، می‌تواند در رفتار آینده ما هم تأثیرگذار باشد. تقریباً همه شخصیت‌ها برگرفته از سندهای تاریخی هستند، به‌جز یک شخصیت خیالی که به‌نوعی جد من محسوب می‌شود. این عنصر تخیل به‌منظور ساختن روایتی جمعی وارد متن شده است. همچنین تعدد راوی‌ها به ما امکان داد تاریخ را از زوایای مختلف کنکاش کنیم.

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

وی درباره فرم بصری نمایش نیز گفت: طراحی بصری بر پایه منطق معماری شکل گرفته است. مثلاً در معماری میدان نقش‌جهان اصفهان، نسبت معروف یک‌سوم به دوسوم دیده می‌شود؛ مانند موقعیت مسجد شیخ لطف‌الله و عالی‌قاپو. این منطق را در نگارگری ایرانی هم داریم و تلاش شد همین ترکیب‌بندی در طراحی صحنه و فرم حرکتی بازیگران انعکاس پیدا کند.

رجایی درباره استفاده از هوش مصنوعی در اجرا توضیح داد: ما با واژگانی روبه‌رو هستیم که معنای آنها در حال تغییر دائم هستند. این پویایی معنا، تأثیر مستقیمی بر ذهن شهروند و هنرمند دارد. استفاده ما از هوش مصنوعی به شکل کاریکاتوری، دقیقاً در راستای همین مفهوم بود؛ هوشی دقیق اما ناقص. این تضاد، با محور هجوآمیز اثر هم‌راستا بود. ما قصد داشتیم مفاهیم را نه از منظر علمی و صریح، بلکه با بیانی اغراق‌آمیز و نمادین بررسی کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: خشونت در این نمایش تنها در سطح ظاهری و بصری نمود ندارد. بیشتر بر لایه‌های درونی و انسانی آن تمرکز کردیم. ابزارهایی مثل اغراق، کاریکاتور و زبان نمادین کمک کردند تا خشونت را به‌عنوان موقعیتی پیچیده و انسانی نه صرفاً رفتاری خشن بازتعریف کنیم.

پرنیا ابریشمی، حمیدرضا شاهپسند، مسیح عبداللهی، پانیذ نصیری، بازیگران نمایش «میرزا مخنث» هستند که ساعت ۱۸ و با مدت‌زمان ۴۵ دقیقه اجرا می‌شود.

عکس از مهدی کرمی مصلح است.

پست قبلی

از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر درباره اینکه هنرمند خلاق نیست!

پست بعدی

بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد

مربوطه پست ها

بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد
هنر و فرهنگ

بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد

۱۶ خرداد ۱۴۰۴
از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر درباره اینکه هنرمند خلاق نیست!
هنر و فرهنگ

از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر درباره اینکه هنرمند خلاق نیست!

۱۶ خرداد ۱۴۰۴
رادیو صبا با «چشم روشنی» به استقبال دهه ولایت می‌رود
هنر و فرهنگ

رادیو صبا با «چشم روشنی» به استقبال دهه ولایت می‌رود

۱۶ خرداد ۱۴۰۴
نماهنگ «رویاشهر» رونمایی شد؛ قهرمان آینده کیه؟!
هنر و فرهنگ

نماهنگ «رویاشهر» رونمایی شد؛ قهرمان آینده کیه؟!

۱۶ خرداد ۱۴۰۴
تام کروز رکورد گینس را هم شکست؛ ۱۶ بار پرش با چتر نجات شعله‌ور
هنر و فرهنگ

تام کروز رکورد گینس را هم شکست؛ ۱۶ بار پرش با چتر نجات شعله‌ور

۱۶ خرداد ۱۴۰۴
۶۶ سال است گوینده آنونس هستم؛ لزوم ورود افراد شایسته به دوبله
هنر و فرهنگ

۶۶ سال است گوینده آنونس هستم؛ لزوم ورود افراد شایسته به دوبله

۱۶ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 3 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • وعده قطعی دولت درباره واریز مطالبات + جزئیات
  • استخراج بیت‌کوین به گاوداری‌ها، مدارس و مساجد هم رسید/ پای چینی‌ها در میان است
  • عبور خودروسازان از سیاهچاله زیان
  • سگ‌گردانی؛ نه ممنوع، نه بی‌ضابطه
  • جزییات آتش‌سوزی مهیب در کارخانه لبنیات تهران
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.