«یک شرکت دانشبنیان با همکاری شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و مدیریت CNG شرکت پخش فرآوردههای نفتی، برای دومین سال متوالی اقدام به استقرار جایگاه سیار CNG در مرز بینالمللی خسروی کرده است.»
وی افزود: «این طرح که با استقبال کمنظیر زائرین اربعین مواجه شده، نشاندهنده تعهد بخش خصوصی و دولتی به توسعه زیرساختهای سوخت پاک در کشور است.»
عضو انجمن علمی خودروهای گازسوز با بیان اینکه استقرار جایگاه سیار CNG در مرز خسروی گامی بلند در مسیر توسعه سوخت پاک در این روزهای پرتردد در مرز خسروی است، گفت: «پیشبینی خدماترسانی به بیش از ۵ هزار خودرو در طول ماموریت این جایگاه سیار سوخترسانی را داریم.»
وی ادامه داد: «عرضه سوخت CNG توسط این جایگاه سیار بهصورت کاملا رایگان صورت میگیرد که درمجموع موجب کاهش ۶۰ درصدی هزینه سوخت برای مسافران و جلوگیری از انتشار ۱۵ تن آلایندههای محیطزیستی خواهد شد.»
سالاری خاطرنشان کرد: «تاریخ استقرار جایگاه سوخترسان سیار سیانجی، ۱۸ مردادماه ۱۴۰۴ بوده و تا مدت پایان پیک ترافیک مرزی خسروی، ماموریت جایگاه سیار ادامه خواهد داشت.»
وی افزود: «این جایگاه، توسط متخصصان جوان و نخبه یک شرکت دانشبنیان طراحی شده و تمامی تجهیزات این جایگاه ساخت داخل است.»
عضو انجمن علمی خودروهای گازسوز با بیان اینکه «این جایگاه با توجه به درخواست سفارشدهنده در ظرفیتهای مختلف قابل ساخت مجدد است»، گفت: «این جایگاه با تعداد ۱۲۰ مخزن و حجم ۱۱۵ هزار لیتر آبی امکان سوخترسانی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه خودرو سواری را داراست؛ همچنین تجهیزات مورد استفاده در این جایگاه سیار دارای استانداردهای لازم است.»
وی افزود: «روش سوختگیری این جایگاه همچون خودروهای سواری دوگانهسوز است و در تمامی جایگاههای سیانجی کشور قابلیت سوختگیری را دارد؛ ضمنا با توجه به در نظر گرفتن ۲ عدد شیر سوختگیری در این جایگاه، در مدتزمان ۹۰ دقیقه این جایگاه سوختگیری میکند.»
توانایی ایران در بومیسازی فناوری CNG
استقرار جایگاههای سیار CNG در نقاط کلیدی کشور، بهویژه در مسیرهای پرتردد مانند مرز خسروی تنها یک اقدام موقت برای تامین سوخت زائران نیست؛ بلکه میتواند بهعنوان نمادی از آیندهنگری در صنعت سوخت پاک تلقی شود. این اقدام همزمان چندین پیام روشن برای بازار خودرو و جامعه دارد که میتواند مسیر توسعه خودروهای گازسوز را تسریع کند.
نخستین پیام این طرح، ایجاد اعتماد و اطمینان خاطر برای مالکان خودروهای دوگانهسوز است. بسیاری از رانندگان تاکنون با این دغدغه مواجه بودند که در سفرهای طولانی یا مناطق کمبرخوردار دسترسی کافی به جایگاه CNG نخواهند داشت. حضور جایگاههای سیار در چنین موقعیتهایی این نگرانی را کاهش داده و نشان میدهد زیرساختها در حال گسترش هستند.
از سوی دیگر، این اقدام میتواند انگیزهای برای گسترش استفاده از خودروهای گازسوز باشد. وقتی مردم میبینند که دولت و بخش خصوصی نهتنها برای توسعه جایگاهها سرمایهگذاری کردهاند، بلکه خدماتی مانند سوخترسانی رایگان ارائه میدهند، اعتماد عمومی نسبت به آینده سوخت CNG افزایش مییابد و این امر میتواند تقاضا برای خودروهای گازسوز و حتی طرحهای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز را بیشتر کند.
نکته مهم دیگر، تقویت صنایع داخلی و دانش فنی کشور است. ساخت کامل تجهیزات این جایگاهها توسط متخصصان جوان و شرکتهای دانشبنیان نشان میدهد که ایران توانایی بومیسازی فناوری CNG را دارد. این مساله علاوهبر کاهش وابستگی به واردات، زمینه صادرات تجهیزات و حضور در بازارهای منطقهای را نیز فراهم میکند.
درنهایت، پیامدهای زیستمحیطی این طرح نیز قابل چشمپوشی نیست. کاهش دهها تن آلاینده در یک ماموریت کوتاهمدت، اهمیت استفاده از گاز طبیعی را در بهبود کیفیت هوا و کاهش هزینههای سلامت عمومی بهخوبی نشان میدهد. چنین اقداماتی اگر بهصورت مستمر و در سطح ملی دنبال شود، میتواند ایران را بهیکی از پیشگامان استفاده از سوخت پاک در منطقه تبدیل کند.