دانش جوین
دوشنبه, تیر ۳۰, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۳۰ تیر ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
0
نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!
1
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

آرش محمدی نویسنده و کارگردان نمایش «یک خراش کوچک» که این شب‌ها در تالار مولوی روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساختار کلی نمایش گفت: این اثر نمایشی، ساختاری تقریباً تک‌پرده‌ای دارد که در سه بخش پیوسته و با برش‌های لحظه‌ای اجرا می‌شود. بخش عمده‌ای از متن نمایشنامه بر پایه دیالوگ‌های کوتاه و تلگرافی بنا شده و روایت آن از دریچه ذهن قهرمان داستان می‌گذرد، رویکردی که این اثر را به فضای اکسپرسیونیستی نزدیک کرده است. با این حال در برخی لحظات نیز تنه‌هایی به رئالیسم می‌زند. این منطق در کارگردانی، طراحی صحنه، نورپردازی و حتی شیوه بازی بازیگران نیز دنبال شده تا فضای ذهنی شخصیت اصلی، به‌جای بازسازی صرف یک موقعیت بیرونی، به تجربه‌ای درونی برای تماشاگر تبدیل شود.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

محمدی درباره فرایند شکل‌گیری نمایش «یک خراش کوچک» و ویژگی‌های روایی آن توضیح داد: نقطه آغاز نگارش این اثر، حدود ۶ ماه پیش بوده است. نمایش «یک خراش کوچک» تلاش می‌کند با روایتی غیرمستقیم و از زاویه‌ای متفاوت، به مسئله جنگ و تبعات آن بپردازد؛ جنگی که مکان و زمان مشخصی ندارد اما تأثیرات ویرانگرش بر افراد بی‌گناه و حتی مقاوم جامعه، نقطه کانونی داستان را شکل می‌دهد. شخصیت اصلی داستان کسی است که با بضاعت محدود خود، تلاش دارد به اطرافیانش کمک کند اما در نهایت در میانه یک فاجعه گرفتار می‌شود؛ فاجعه‌ای که نسل بعد از او را نیز متأثر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به زبان چندلایه اثر افزود: نمایش تلاش می‌کند از روایت‌های خطی و یک‌بعدی فاصله بگیرد و ذهن مخاطب را به مشارکت دعوت کند. ما در عصری زندگی می‌کنیم که شبکه‌ای از روایت‌ها و گفتمان‌های غالب، ذهنیت جمعی را احاطه کرده‌اند و هنر تئاتر می‌تواند نقشی جدی در بازاندیشی این روایت‌ها ایفا کند. به همین دلیل، در طراحی این نمایش، عامدانه از ارائه یک روایت صریح و یک‌معنایی پرهیز شده تا امکان تأویل و برداشت‌های چندگانه برای مخاطب فراهم باشد.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

محمدی از ارتباط خوب مخاطبان، به‌ویژه تماشاگران جوان با نمایش ابراز خرسندی کرد و یادآور شد: برخلاف پیچیدگی‌های فرمی و موضوعی کار، تماشاگران جوان توانسته‌اند با جهان اثر ارتباط برقرار کنند و این مسئله، برای گروه اجرایی نمایش، بسیار ارزشمند بوده است. این ارتباط نشان‌دهنده این است که نمایش در بیان دغدغه‌های امروز موفق عمل کرده و توانسته با مخاطب خود وارد گفتگویی درونی شود.

محمدی ضمن اشاره به شرایط دشوار تولید تئاتر در ایران، یادآور شد: مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتاد من است. تئاتر، برخلاف سینما، رسانه‌ای اقتصادی نیست و از این‌رو بدون حمایت، بقای آن بسیار دشوار است. متأسفانه در شرایط فعلی، نه تنها تئاتر جایگاهی در سبد فرهنگی خانواده‌ها ندارد، بلکه هیچ‌گونه نگاه حمایتی مؤثری هم به آن وجود ندارد. از نگارش متن تا اجرای نهایی، هر مرحله با چالش‌های متعددی همراه است؛ از تأمین مکان تمرین گرفته تا هزینه‌های حمل‌ونقل، صحنه‌آرایی، لباس، تبلیغات و غیره، هرچند که انتظار درآمد عجیب و غریبی از تئاتر نیست اما یک فعال تئاتری نیاز به حداقل امکانات اقتصادی برای رفع نیازهای حیاتی خود مانند غذا خوردن و موارد این‌چنینی برای زنده ماندن دارد.

وی در ادامه گفت: در این نمایش برای رسیدن به فرم مورد نظر، حتی مجبور شدم بسیاری از تجهیزات نور و صدا را خودم بسازم که این موضوع، هزینه‌های سنگینی را به گروه تحمیل کرد. با این حال، خروجی اثر به چیزی که در ذهن داشتم نزدیک شد، هرچند هیچ‌گونه بازگشت سرمایه‌ای برای آن متصور نیستم. در چنین شرایطی، کار کردن در حوزه تئاتر نه تنها سخت، بلکه چیزی شبیه به غیرممکن است.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: تئاتر، رسانه‌ای زنده است و حیات آن به ارتباط مستقیم با تماشاگر وابسته است. امیدوارم با وجود تمام دشواری‌ها و فشارها، در ادامه اجرای این اثر، مخاطبان بیشتری به تماشای آن بنشینند تا حاصل تلاش ۶ ماهه گروه اجرایی دیده شود.

محمدی ضمن قدردانی از گروه همراه خود در این پروژه در پایان عنوان کرد: بدون همدلی و تلاش بی‌وقفه اعضای گروه، تولید نمایش «یک خراش کوچک» ممکن نبود. این نمایش در کنار تلاشی برای دستیابی به فرم زیباشناختی مشخص، هدفی دیگر را نیز دنبال می‌کند؛ پرهیز از غرق شدن در روایت‌های غالب و اندیشیدن به آنچه می‌شنویم و می‌بینیم.

نمایش «یک خراش کوچک» از ۱۸ تیر در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفته است.

اکرم جلیلوند، سپیده توکلی، مهشید پناهنده و آرش محمدی گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

عکس‌ ها از امیر ناصری و پرهام یوسف ارداغی است.

آرش محمدی نویسنده و کارگردان نمایش «یک خراش کوچک» که این شب‌ها در تالار مولوی روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساختار کلی نمایش گفت: این اثر نمایشی، ساختاری تقریباً تک‌پرده‌ای دارد که در سه بخش پیوسته و با برش‌های لحظه‌ای اجرا می‌شود. بخش عمده‌ای از متن نمایشنامه بر پایه دیالوگ‌های کوتاه و تلگرافی بنا شده و روایت آن از دریچه ذهن قهرمان داستان می‌گذرد، رویکردی که این اثر را به فضای اکسپرسیونیستی نزدیک کرده است. با این حال در برخی لحظات نیز تنه‌هایی به رئالیسم می‌زند. این منطق در کارگردانی، طراحی صحنه، نورپردازی و حتی شیوه بازی بازیگران نیز دنبال شده تا فضای ذهنی شخصیت اصلی، به‌جای بازسازی صرف یک موقعیت بیرونی، به تجربه‌ای درونی برای تماشاگر تبدیل شود.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

محمدی درباره فرایند شکل‌گیری نمایش «یک خراش کوچک» و ویژگی‌های روایی آن توضیح داد: نقطه آغاز نگارش این اثر، حدود ۶ ماه پیش بوده است. نمایش «یک خراش کوچک» تلاش می‌کند با روایتی غیرمستقیم و از زاویه‌ای متفاوت، به مسئله جنگ و تبعات آن بپردازد؛ جنگی که مکان و زمان مشخصی ندارد اما تأثیرات ویرانگرش بر افراد بی‌گناه و حتی مقاوم جامعه، نقطه کانونی داستان را شکل می‌دهد. شخصیت اصلی داستان کسی است که با بضاعت محدود خود، تلاش دارد به اطرافیانش کمک کند اما در نهایت در میانه یک فاجعه گرفتار می‌شود؛ فاجعه‌ای که نسل بعد از او را نیز متأثر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به زبان چندلایه اثر افزود: نمایش تلاش می‌کند از روایت‌های خطی و یک‌بعدی فاصله بگیرد و ذهن مخاطب را به مشارکت دعوت کند. ما در عصری زندگی می‌کنیم که شبکه‌ای از روایت‌ها و گفتمان‌های غالب، ذهنیت جمعی را احاطه کرده‌اند و هنر تئاتر می‌تواند نقشی جدی در بازاندیشی این روایت‌ها ایفا کند. به همین دلیل، در طراحی این نمایش، عامدانه از ارائه یک روایت صریح و یک‌معنایی پرهیز شده تا امکان تأویل و برداشت‌های چندگانه برای مخاطب فراهم باشد.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

محمدی از ارتباط خوب مخاطبان، به‌ویژه تماشاگران جوان با نمایش ابراز خرسندی کرد و یادآور شد: برخلاف پیچیدگی‌های فرمی و موضوعی کار، تماشاگران جوان توانسته‌اند با جهان اثر ارتباط برقرار کنند و این مسئله، برای گروه اجرایی نمایش، بسیار ارزشمند بوده است. این ارتباط نشان‌دهنده این است که نمایش در بیان دغدغه‌های امروز موفق عمل کرده و توانسته با مخاطب خود وارد گفتگویی درونی شود.

محمدی ضمن اشاره به شرایط دشوار تولید تئاتر در ایران، یادآور شد: مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتاد من است. تئاتر، برخلاف سینما، رسانه‌ای اقتصادی نیست و از این‌رو بدون حمایت، بقای آن بسیار دشوار است. متأسفانه در شرایط فعلی، نه تنها تئاتر جایگاهی در سبد فرهنگی خانواده‌ها ندارد، بلکه هیچ‌گونه نگاه حمایتی مؤثری هم به آن وجود ندارد. از نگارش متن تا اجرای نهایی، هر مرحله با چالش‌های متعددی همراه است؛ از تأمین مکان تمرین گرفته تا هزینه‌های حمل‌ونقل، صحنه‌آرایی، لباس، تبلیغات و غیره، هرچند که انتظار درآمد عجیب و غریبی از تئاتر نیست اما یک فعال تئاتری نیاز به حداقل امکانات اقتصادی برای رفع نیازهای حیاتی خود مانند غذا خوردن و موارد این‌چنینی برای زنده ماندن دارد.

وی در ادامه گفت: در این نمایش برای رسیدن به فرم مورد نظر، حتی مجبور شدم بسیاری از تجهیزات نور و صدا را خودم بسازم که این موضوع، هزینه‌های سنگینی را به گروه تحمیل کرد. با این حال، خروجی اثر به چیزی که در ذهن داشتم نزدیک شد، هرچند هیچ‌گونه بازگشت سرمایه‌ای برای آن متصور نیستم. در چنین شرایطی، کار کردن در حوزه تئاتر نه تنها سخت، بلکه چیزی شبیه به غیرممکن است.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: تئاتر، رسانه‌ای زنده است و حیات آن به ارتباط مستقیم با تماشاگر وابسته است. امیدوارم با وجود تمام دشواری‌ها و فشارها، در ادامه اجرای این اثر، مخاطبان بیشتری به تماشای آن بنشینند تا حاصل تلاش ۶ ماهه گروه اجرایی دیده شود.

محمدی ضمن قدردانی از گروه همراه خود در این پروژه در پایان عنوان کرد: بدون همدلی و تلاش بی‌وقفه اعضای گروه، تولید نمایش «یک خراش کوچک» ممکن نبود. این نمایش در کنار تلاشی برای دستیابی به فرم زیباشناختی مشخص، هدفی دیگر را نیز دنبال می‌کند؛ پرهیز از غرق شدن در روایت‌های غالب و اندیشیدن به آنچه می‌شنویم و می‌بینیم.

نمایش «یک خراش کوچک» از ۱۸ تیر در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفته است.

اکرم جلیلوند، سپیده توکلی، مهشید پناهنده و آرش محمدی گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

عکس‌ ها از امیر ناصری و پرهام یوسف ارداغی است.

اخبارجدیدترین

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران

نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران

«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود

آرش محمدی نویسنده و کارگردان نمایش «یک خراش کوچک» که این شب‌ها در تالار مولوی روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساختار کلی نمایش گفت: این اثر نمایشی، ساختاری تقریباً تک‌پرده‌ای دارد که در سه بخش پیوسته و با برش‌های لحظه‌ای اجرا می‌شود. بخش عمده‌ای از متن نمایشنامه بر پایه دیالوگ‌های کوتاه و تلگرافی بنا شده و روایت آن از دریچه ذهن قهرمان داستان می‌گذرد، رویکردی که این اثر را به فضای اکسپرسیونیستی نزدیک کرده است. با این حال در برخی لحظات نیز تنه‌هایی به رئالیسم می‌زند. این منطق در کارگردانی، طراحی صحنه، نورپردازی و حتی شیوه بازی بازیگران نیز دنبال شده تا فضای ذهنی شخصیت اصلی، به‌جای بازسازی صرف یک موقعیت بیرونی، به تجربه‌ای درونی برای تماشاگر تبدیل شود.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

محمدی درباره فرایند شکل‌گیری نمایش «یک خراش کوچک» و ویژگی‌های روایی آن توضیح داد: نقطه آغاز نگارش این اثر، حدود ۶ ماه پیش بوده است. نمایش «یک خراش کوچک» تلاش می‌کند با روایتی غیرمستقیم و از زاویه‌ای متفاوت، به مسئله جنگ و تبعات آن بپردازد؛ جنگی که مکان و زمان مشخصی ندارد اما تأثیرات ویرانگرش بر افراد بی‌گناه و حتی مقاوم جامعه، نقطه کانونی داستان را شکل می‌دهد. شخصیت اصلی داستان کسی است که با بضاعت محدود خود، تلاش دارد به اطرافیانش کمک کند اما در نهایت در میانه یک فاجعه گرفتار می‌شود؛ فاجعه‌ای که نسل بعد از او را نیز متأثر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به زبان چندلایه اثر افزود: نمایش تلاش می‌کند از روایت‌های خطی و یک‌بعدی فاصله بگیرد و ذهن مخاطب را به مشارکت دعوت کند. ما در عصری زندگی می‌کنیم که شبکه‌ای از روایت‌ها و گفتمان‌های غالب، ذهنیت جمعی را احاطه کرده‌اند و هنر تئاتر می‌تواند نقشی جدی در بازاندیشی این روایت‌ها ایفا کند. به همین دلیل، در طراحی این نمایش، عامدانه از ارائه یک روایت صریح و یک‌معنایی پرهیز شده تا امکان تأویل و برداشت‌های چندگانه برای مخاطب فراهم باشد.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

محمدی از ارتباط خوب مخاطبان، به‌ویژه تماشاگران جوان با نمایش ابراز خرسندی کرد و یادآور شد: برخلاف پیچیدگی‌های فرمی و موضوعی کار، تماشاگران جوان توانسته‌اند با جهان اثر ارتباط برقرار کنند و این مسئله، برای گروه اجرایی نمایش، بسیار ارزشمند بوده است. این ارتباط نشان‌دهنده این است که نمایش در بیان دغدغه‌های امروز موفق عمل کرده و توانسته با مخاطب خود وارد گفتگویی درونی شود.

محمدی ضمن اشاره به شرایط دشوار تولید تئاتر در ایران، یادآور شد: مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتاد من است. تئاتر، برخلاف سینما، رسانه‌ای اقتصادی نیست و از این‌رو بدون حمایت، بقای آن بسیار دشوار است. متأسفانه در شرایط فعلی، نه تنها تئاتر جایگاهی در سبد فرهنگی خانواده‌ها ندارد، بلکه هیچ‌گونه نگاه حمایتی مؤثری هم به آن وجود ندارد. از نگارش متن تا اجرای نهایی، هر مرحله با چالش‌های متعددی همراه است؛ از تأمین مکان تمرین گرفته تا هزینه‌های حمل‌ونقل، صحنه‌آرایی، لباس، تبلیغات و غیره، هرچند که انتظار درآمد عجیب و غریبی از تئاتر نیست اما یک فعال تئاتری نیاز به حداقل امکانات اقتصادی برای رفع نیازهای حیاتی خود مانند غذا خوردن و موارد این‌چنینی برای زنده ماندن دارد.

وی در ادامه گفت: در این نمایش برای رسیدن به فرم مورد نظر، حتی مجبور شدم بسیاری از تجهیزات نور و صدا را خودم بسازم که این موضوع، هزینه‌های سنگینی را به گروه تحمیل کرد. با این حال، خروجی اثر به چیزی که در ذهن داشتم نزدیک شد، هرچند هیچ‌گونه بازگشت سرمایه‌ای برای آن متصور نیستم. در چنین شرایطی، کار کردن در حوزه تئاتر نه تنها سخت، بلکه چیزی شبیه به غیرممکن است.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: تئاتر، رسانه‌ای زنده است و حیات آن به ارتباط مستقیم با تماشاگر وابسته است. امیدوارم با وجود تمام دشواری‌ها و فشارها، در ادامه اجرای این اثر، مخاطبان بیشتری به تماشای آن بنشینند تا حاصل تلاش ۶ ماهه گروه اجرایی دیده شود.

محمدی ضمن قدردانی از گروه همراه خود در این پروژه در پایان عنوان کرد: بدون همدلی و تلاش بی‌وقفه اعضای گروه، تولید نمایش «یک خراش کوچک» ممکن نبود. این نمایش در کنار تلاشی برای دستیابی به فرم زیباشناختی مشخص، هدفی دیگر را نیز دنبال می‌کند؛ پرهیز از غرق شدن در روایت‌های غالب و اندیشیدن به آنچه می‌شنویم و می‌بینیم.

نمایش «یک خراش کوچک» از ۱۸ تیر در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفته است.

اکرم جلیلوند، سپیده توکلی، مهشید پناهنده و آرش محمدی گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

عکس‌ ها از امیر ناصری و پرهام یوسف ارداغی است.

آرش محمدی نویسنده و کارگردان نمایش «یک خراش کوچک» که این شب‌ها در تالار مولوی روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساختار کلی نمایش گفت: این اثر نمایشی، ساختاری تقریباً تک‌پرده‌ای دارد که در سه بخش پیوسته و با برش‌های لحظه‌ای اجرا می‌شود. بخش عمده‌ای از متن نمایشنامه بر پایه دیالوگ‌های کوتاه و تلگرافی بنا شده و روایت آن از دریچه ذهن قهرمان داستان می‌گذرد، رویکردی که این اثر را به فضای اکسپرسیونیستی نزدیک کرده است. با این حال در برخی لحظات نیز تنه‌هایی به رئالیسم می‌زند. این منطق در کارگردانی، طراحی صحنه، نورپردازی و حتی شیوه بازی بازیگران نیز دنبال شده تا فضای ذهنی شخصیت اصلی، به‌جای بازسازی صرف یک موقعیت بیرونی، به تجربه‌ای درونی برای تماشاگر تبدیل شود.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

محمدی درباره فرایند شکل‌گیری نمایش «یک خراش کوچک» و ویژگی‌های روایی آن توضیح داد: نقطه آغاز نگارش این اثر، حدود ۶ ماه پیش بوده است. نمایش «یک خراش کوچک» تلاش می‌کند با روایتی غیرمستقیم و از زاویه‌ای متفاوت، به مسئله جنگ و تبعات آن بپردازد؛ جنگی که مکان و زمان مشخصی ندارد اما تأثیرات ویرانگرش بر افراد بی‌گناه و حتی مقاوم جامعه، نقطه کانونی داستان را شکل می‌دهد. شخصیت اصلی داستان کسی است که با بضاعت محدود خود، تلاش دارد به اطرافیانش کمک کند اما در نهایت در میانه یک فاجعه گرفتار می‌شود؛ فاجعه‌ای که نسل بعد از او را نیز متأثر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به زبان چندلایه اثر افزود: نمایش تلاش می‌کند از روایت‌های خطی و یک‌بعدی فاصله بگیرد و ذهن مخاطب را به مشارکت دعوت کند. ما در عصری زندگی می‌کنیم که شبکه‌ای از روایت‌ها و گفتمان‌های غالب، ذهنیت جمعی را احاطه کرده‌اند و هنر تئاتر می‌تواند نقشی جدی در بازاندیشی این روایت‌ها ایفا کند. به همین دلیل، در طراحی این نمایش، عامدانه از ارائه یک روایت صریح و یک‌معنایی پرهیز شده تا امکان تأویل و برداشت‌های چندگانه برای مخاطب فراهم باشد.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

محمدی از ارتباط خوب مخاطبان، به‌ویژه تماشاگران جوان با نمایش ابراز خرسندی کرد و یادآور شد: برخلاف پیچیدگی‌های فرمی و موضوعی کار، تماشاگران جوان توانسته‌اند با جهان اثر ارتباط برقرار کنند و این مسئله، برای گروه اجرایی نمایش، بسیار ارزشمند بوده است. این ارتباط نشان‌دهنده این است که نمایش در بیان دغدغه‌های امروز موفق عمل کرده و توانسته با مخاطب خود وارد گفتگویی درونی شود.

محمدی ضمن اشاره به شرایط دشوار تولید تئاتر در ایران، یادآور شد: مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتاد من است. تئاتر، برخلاف سینما، رسانه‌ای اقتصادی نیست و از این‌رو بدون حمایت، بقای آن بسیار دشوار است. متأسفانه در شرایط فعلی، نه تنها تئاتر جایگاهی در سبد فرهنگی خانواده‌ها ندارد، بلکه هیچ‌گونه نگاه حمایتی مؤثری هم به آن وجود ندارد. از نگارش متن تا اجرای نهایی، هر مرحله با چالش‌های متعددی همراه است؛ از تأمین مکان تمرین گرفته تا هزینه‌های حمل‌ونقل، صحنه‌آرایی، لباس، تبلیغات و غیره، هرچند که انتظار درآمد عجیب و غریبی از تئاتر نیست اما یک فعال تئاتری نیاز به حداقل امکانات اقتصادی برای رفع نیازهای حیاتی خود مانند غذا خوردن و موارد این‌چنینی برای زنده ماندن دارد.

وی در ادامه گفت: در این نمایش برای رسیدن به فرم مورد نظر، حتی مجبور شدم بسیاری از تجهیزات نور و صدا را خودم بسازم که این موضوع، هزینه‌های سنگینی را به گروه تحمیل کرد. با این حال، خروجی اثر به چیزی که در ذهن داشتم نزدیک شد، هرچند هیچ‌گونه بازگشت سرمایه‌ای برای آن متصور نیستم. در چنین شرایطی، کار کردن در حوزه تئاتر نه تنها سخت، بلکه چیزی شبیه به غیرممکن است.

نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتری‌ها مثنوی هفتادمن است!

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: تئاتر، رسانه‌ای زنده است و حیات آن به ارتباط مستقیم با تماشاگر وابسته است. امیدوارم با وجود تمام دشواری‌ها و فشارها، در ادامه اجرای این اثر، مخاطبان بیشتری به تماشای آن بنشینند تا حاصل تلاش ۶ ماهه گروه اجرایی دیده شود.

محمدی ضمن قدردانی از گروه همراه خود در این پروژه در پایان عنوان کرد: بدون همدلی و تلاش بی‌وقفه اعضای گروه، تولید نمایش «یک خراش کوچک» ممکن نبود. این نمایش در کنار تلاشی برای دستیابی به فرم زیباشناختی مشخص، هدفی دیگر را نیز دنبال می‌کند؛ پرهیز از غرق شدن در روایت‌های غالب و اندیشیدن به آنچه می‌شنویم و می‌بینیم.

نمایش «یک خراش کوچک» از ۱۸ تیر در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفته است.

اکرم جلیلوند، سپیده توکلی، مهشید پناهنده و آرش محمدی گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

عکس‌ ها از امیر ناصری و پرهام یوسف ارداغی است.

پست قبلی

توسعه خدمات گازرسانی با تکیه بر فناوری‌های نوین در چهارمحال و بختیاری

پست بعدی

نفس‌های پایانی دریاچه ارومیه؟

مربوطه پست ها

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران
هنر و فرهنگ

«دنیای مخفی آریتی» در خانه هنرمندان ایران

۳۰ تیر ۱۴۰۴
نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران
هنر و فرهنگ

نامگذاری یکی از سالن‌های باغ کتاب به نام هامون سینمای ایران

۳۰ تیر ۱۴۰۴
«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود
هنر و فرهنگ

«عملیات مهندسی» آماده پخش می‌شود

۳۰ تیر ۱۴۰۴
نشست هم اندیشی وضعیت قرمز در آمل؛ روایت تلاش کادر درمان در دوران کرونا
هنر و فرهنگ

نشست هم اندیشی وضعیت قرمز در آمل؛ روایت تلاش کادر درمان در دوران کرونا

۳۰ تیر ۱۴۰۴
مروری بر برنامه‌های تئاتری روی زمین‌مانده؛ چه سیاستی در پیش است؟
هنر و فرهنگ

مروری بر برنامه‌های تئاتری روی زمین‌مانده؛ چه سیاستی در پیش است؟

۳۰ تیر ۱۴۰۴
بازپخش مستند «تارکد» با تمرکز بر پرونده‌های امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی
هنر و فرهنگ

بازپخش مستند «تارکد» با تمرکز بر پرونده‌های امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی

۳۰ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 2 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • کشف لاشه 39 قلاده فوک خزری از ابتدای 1404 تاکنون
  • مسکن کارگری؛ وعده‌هایی که روی زمین ماند
  • «سوگلی» قلعه‌نویی به دردسر افتاد
  • هواشناسی هشدار داد: احتمال وزش طوفان در تهران
  • دستیار فرهاد مجیدی مربی سپاهان شد
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.