دانش جوین
چهارشنبه, مرداد ۱۵, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۳۰ فروردین ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
1
هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»
7
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کوروش دیباج: مجسمه‌سازی معاصر ایران در دهه‌های اخیر با رویکردهای متنوعی از بازخوانی سنت تا مواجهه با متریال‌های صنعتی و مستهلک روبه‌رو شده است؛ جریانی که هنرمندان بسیاری را به سمت تجربه‌ورزی با مواد نو و مفاهیم تازه سوق داده. در این میان، حسین مدنی بروجنی، هنرمند باسابقه هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»، با پشتوانه بیش از نیم قرن فعالیت هنری، گامی در مسیر بازتعریف کارکرد و معنای «فلز» در پیکره‌سازی برداشته است.

او در این نمایشگاه با بهره‌گیری از قطعات اسقاطی و دورریختنی فلزی، آثار حجمی‌ای خلق کرده که هم از نظر فرمی و هم از منظر مفهومی، بر امتداد سنت و مدرنیته ایستاده‌اند.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»
حسین مدنی بروجنی، هنرمند باسابقه هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» که از جمعه ۲۹ فروردین‌ماه در گالری باغ سرمایه هتل عباسی اصفهان گشایش یافته، نه‌تنها روایتگر تجربه زیسته یک هنرمند در مواجهه با جوهر ماده و فرم است، بلکه در لایه‌های درونی خود، مواجهه‌ای تأمل‌برانگیز با مفهوم انسان، حیوان، زندگی و بازآفرینی معنا از دل متریال فرسوده را به مخاطب ارائه می‌دهد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی تفصیلی با این هنرمند است درباره روند شکل‌گیری این آثار، تأثیرات فکری و زیبایی‌شناختی و چرایی بازگشت به فرم‌های آشنای تندیس‌سازی از زبان آهن.

لطفاً ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید که چه مدت در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت دارید؟

من حسین مدنی بروجنی هستم، متولد سال ۱۳۳۳. حدود پنجاه سال است که در عرصه هنر فعالیت دارم. در ابتدا بیشتر در زمینه نقاشی طبیعت و تکنیک آبرنگ کار می‌کردم. اما از حدود سال ۱۳۷۰ به آثار حجمی و فلزی علاقه‌مند شدم. یکی از منابع الهام من برای ورود به این حوزه، استاد مشتی اسماعیل توکل بود که در تهران فعالیت می‌کرد و از هنرمندان تأثیرگذار در این زمینه به شمار می‌رود.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

از نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» برای ما بگویید. عنوان، محتوا و محور اصلی این آثار چیست؟

نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» شامل حدود ۳۰ اثر حجمی است که با قطعات فلزات اسقاطی و دورریختنی ساخته‌ام. این آثار الهام‌گرفته از پیوند سنت و مدرنیته هستند؛ یعنی ترکیبی از نگاه دیروز و امروز. متریال آثار عمدتاً فلزات فرسوده‌ای هستند که در فرآیند خلاقه دوباره معنا یافته‌اند. این نمایشگاه از جمعه ۲۹ فروردین گشایش یافته و تا پایان اردیبهشت هر روز از ساعت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری باغ سرمایه هتل عباسی ادامه دارد.

در چه بازه زمانی این آثار خلق شده‌اند؟ و بیشتر به چه موضوعاتی می‌پردازند؟

این ۳۰ اثر در بازه‌ای حدود ۲۵ سال خلق شده‌اند. برخی از آثار متعلق به ۲۰ سال اخیر هستند، اما روند کار از همان سال‌های ابتدایی آغاز شد و در طول زمان تکامل پیدا کرد. در این نمایشگاه، برخی آثار مربوط به دو سه سال اخیر هم به نمایش درآمده‌اند. موضوعات آثار تلفیقی از انسان، حیوان، زندگی روزمره و فرم‌های رئال و انتزاعی هستند.

برای مثال، تندیس‌هایی از مرغ‌ها یا جنگجویان طراحی کرده‌ام که با قطعات فلزی ساخته شده‌اند، نه با تکنیک‌های مرسوم ساخت مجسمه. این قطعات به‌صورت خلاقانه و ترکیبی کنار هم قرار گرفته‌اند تا روایت‌هایی از جهان انسانی و حیوانی خلق کنند.

چه عاملی باعث شد به سمت مجسمه‌سازی فلزی بروید؟

من سال‌ها با تکنیک‌های نقاشی مثل رنگ‌روغن و آبرنگ کار می‌کردم، اما احساس می‌کردم دیگر این قالب‌ها مرا راضی نمی‌کنند. در ادامه، با تشویق برخی از دوستانم که در زمینه مجسمه‌سازی فعالیت می‌کردند، به سمت ساخت آثار حجمی کشیده شدم. با توجه به علاقه‌ای که به تکنیک و جنس متریال داشتم، در نهایت به کار با فلز گرایش پیدا کردم. البته ساخت این آثار با جوشکاری بسیار سخت و زمان‌بر است، اما نتیجه نهایی هم ماندگارتر است و هم بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

از میان هنرمندانی که الهام‌بخش من بودند، می‌توانم به استادانی چون اجازه طباطبایی، پرویز تناولی و مشتی اسماعیل توکل اشاره کنم.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

با چه نگاهی این نمایشگاه را برپا کردید؟ و چه پیامی برای مخاطبان دارید؟

هدف اصلی من از برگزاری این نمایشگاه، تجربه‌اندوزی بیشتر در عرصه هنر و محک زدن آثارم در مواجهه با مخاطب است. هنر باید دیده شود؛ باید مخاطب از آن لذت ببرد، به تأمل واداشته شود و ارتباط برقرار کند. در نمایشگاه‌های هنری، هنرمند می‌تواند بازخورد بگیرد و مسیر کار خود را بهتر ببیند. همچنین، فروش آثار نیز بخشی از مسیر حرفه‌ای هنرمند است و اگر مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند، این اتفاق هم می‌تواند رخ دهد.

تاکنون چند نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده‌اید؟

من تاکنون حدود ۱۲ نمایشگاه انفرادی در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان و تهران داشته‌ام. همچنین، در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده‌ام.

از جمله نمایشگاه‌های بین‌المللی که در آن‌ها حضور داشتم می‌توان به نمایشگاهی در کویت و حضور در اکسپوی چین اشاره کرد.

آیا آثار این نمایشگاه قبلاً هم در نمایشگاه‌های دیگری ارائه شده‌اند؟

برخی از آثار این مجموعه در گذشته در نمایشگاه‌های دیگر به نمایش درآمده‌اند، اما بخش قابل‌توجهی از آن‌ها برای نخستین بار در این قالب ارائه می‌شوند. در واقع، این مجموعه حاصل جمع‌بندی و انتخاب نهایی از میان آثاری است که طی سال‌ها خلق کرده‌ام و بخشی از آن‌ها نیز در کلکسیون شخصی‌ام نگهداری می‌شدند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کوروش دیباج: مجسمه‌سازی معاصر ایران در دهه‌های اخیر با رویکردهای متنوعی از بازخوانی سنت تا مواجهه با متریال‌های صنعتی و مستهلک روبه‌رو شده است؛ جریانی که هنرمندان بسیاری را به سمت تجربه‌ورزی با مواد نو و مفاهیم تازه سوق داده. در این میان، حسین مدنی بروجنی، هنرمند باسابقه هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»، با پشتوانه بیش از نیم قرن فعالیت هنری، گامی در مسیر بازتعریف کارکرد و معنای «فلز» در پیکره‌سازی برداشته است.

او در این نمایشگاه با بهره‌گیری از قطعات اسقاطی و دورریختنی فلزی، آثار حجمی‌ای خلق کرده که هم از نظر فرمی و هم از منظر مفهومی، بر امتداد سنت و مدرنیته ایستاده‌اند.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»
حسین مدنی بروجنی، هنرمند باسابقه هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» که از جمعه ۲۹ فروردین‌ماه در گالری باغ سرمایه هتل عباسی اصفهان گشایش یافته، نه‌تنها روایتگر تجربه زیسته یک هنرمند در مواجهه با جوهر ماده و فرم است، بلکه در لایه‌های درونی خود، مواجهه‌ای تأمل‌برانگیز با مفهوم انسان، حیوان، زندگی و بازآفرینی معنا از دل متریال فرسوده را به مخاطب ارائه می‌دهد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی تفصیلی با این هنرمند است درباره روند شکل‌گیری این آثار، تأثیرات فکری و زیبایی‌شناختی و چرایی بازگشت به فرم‌های آشنای تندیس‌سازی از زبان آهن.

لطفاً ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید که چه مدت در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت دارید؟

من حسین مدنی بروجنی هستم، متولد سال ۱۳۳۳. حدود پنجاه سال است که در عرصه هنر فعالیت دارم. در ابتدا بیشتر در زمینه نقاشی طبیعت و تکنیک آبرنگ کار می‌کردم. اما از حدود سال ۱۳۷۰ به آثار حجمی و فلزی علاقه‌مند شدم. یکی از منابع الهام من برای ورود به این حوزه، استاد مشتی اسماعیل توکل بود که در تهران فعالیت می‌کرد و از هنرمندان تأثیرگذار در این زمینه به شمار می‌رود.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

از نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» برای ما بگویید. عنوان، محتوا و محور اصلی این آثار چیست؟

نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» شامل حدود ۳۰ اثر حجمی است که با قطعات فلزات اسقاطی و دورریختنی ساخته‌ام. این آثار الهام‌گرفته از پیوند سنت و مدرنیته هستند؛ یعنی ترکیبی از نگاه دیروز و امروز. متریال آثار عمدتاً فلزات فرسوده‌ای هستند که در فرآیند خلاقه دوباره معنا یافته‌اند. این نمایشگاه از جمعه ۲۹ فروردین گشایش یافته و تا پایان اردیبهشت هر روز از ساعت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری باغ سرمایه هتل عباسی ادامه دارد.

در چه بازه زمانی این آثار خلق شده‌اند؟ و بیشتر به چه موضوعاتی می‌پردازند؟

این ۳۰ اثر در بازه‌ای حدود ۲۵ سال خلق شده‌اند. برخی از آثار متعلق به ۲۰ سال اخیر هستند، اما روند کار از همان سال‌های ابتدایی آغاز شد و در طول زمان تکامل پیدا کرد. در این نمایشگاه، برخی آثار مربوط به دو سه سال اخیر هم به نمایش درآمده‌اند. موضوعات آثار تلفیقی از انسان، حیوان، زندگی روزمره و فرم‌های رئال و انتزاعی هستند.

برای مثال، تندیس‌هایی از مرغ‌ها یا جنگجویان طراحی کرده‌ام که با قطعات فلزی ساخته شده‌اند، نه با تکنیک‌های مرسوم ساخت مجسمه. این قطعات به‌صورت خلاقانه و ترکیبی کنار هم قرار گرفته‌اند تا روایت‌هایی از جهان انسانی و حیوانی خلق کنند.

چه عاملی باعث شد به سمت مجسمه‌سازی فلزی بروید؟

من سال‌ها با تکنیک‌های نقاشی مثل رنگ‌روغن و آبرنگ کار می‌کردم، اما احساس می‌کردم دیگر این قالب‌ها مرا راضی نمی‌کنند. در ادامه، با تشویق برخی از دوستانم که در زمینه مجسمه‌سازی فعالیت می‌کردند، به سمت ساخت آثار حجمی کشیده شدم. با توجه به علاقه‌ای که به تکنیک و جنس متریال داشتم، در نهایت به کار با فلز گرایش پیدا کردم. البته ساخت این آثار با جوشکاری بسیار سخت و زمان‌بر است، اما نتیجه نهایی هم ماندگارتر است و هم بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

از میان هنرمندانی که الهام‌بخش من بودند، می‌توانم به استادانی چون اجازه طباطبایی، پرویز تناولی و مشتی اسماعیل توکل اشاره کنم.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

با چه نگاهی این نمایشگاه را برپا کردید؟ و چه پیامی برای مخاطبان دارید؟

هدف اصلی من از برگزاری این نمایشگاه، تجربه‌اندوزی بیشتر در عرصه هنر و محک زدن آثارم در مواجهه با مخاطب است. هنر باید دیده شود؛ باید مخاطب از آن لذت ببرد، به تأمل واداشته شود و ارتباط برقرار کند. در نمایشگاه‌های هنری، هنرمند می‌تواند بازخورد بگیرد و مسیر کار خود را بهتر ببیند. همچنین، فروش آثار نیز بخشی از مسیر حرفه‌ای هنرمند است و اگر مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند، این اتفاق هم می‌تواند رخ دهد.

تاکنون چند نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده‌اید؟

من تاکنون حدود ۱۲ نمایشگاه انفرادی در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان و تهران داشته‌ام. همچنین، در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده‌ام.

از جمله نمایشگاه‌های بین‌المللی که در آن‌ها حضور داشتم می‌توان به نمایشگاهی در کویت و حضور در اکسپوی چین اشاره کرد.

آیا آثار این نمایشگاه قبلاً هم در نمایشگاه‌های دیگری ارائه شده‌اند؟

برخی از آثار این مجموعه در گذشته در نمایشگاه‌های دیگر به نمایش درآمده‌اند، اما بخش قابل‌توجهی از آن‌ها برای نخستین بار در این قالب ارائه می‌شوند. در واقع، این مجموعه حاصل جمع‌بندی و انتخاب نهایی از میان آثاری است که طی سال‌ها خلق کرده‌ام و بخشی از آن‌ها نیز در کلکسیون شخصی‌ام نگهداری می‌شدند.

اخبارجدیدترین

ارسطو خوش‌رزم: یکی از داوران گفت سالم‌ترین سیمرغ فجر را به تو دادیم

از پورشیرازی تا اکبر عبدی جلوی دوربین؛ کدام کارگردانان سریال می‌سازند؟

محمد فوقانی دبیر نهمین مسابقه عکس سینمای ایران شد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کوروش دیباج: مجسمه‌سازی معاصر ایران در دهه‌های اخیر با رویکردهای متنوعی از بازخوانی سنت تا مواجهه با متریال‌های صنعتی و مستهلک روبه‌رو شده است؛ جریانی که هنرمندان بسیاری را به سمت تجربه‌ورزی با مواد نو و مفاهیم تازه سوق داده. در این میان، حسین مدنی بروجنی، هنرمند باسابقه هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»، با پشتوانه بیش از نیم قرن فعالیت هنری، گامی در مسیر بازتعریف کارکرد و معنای «فلز» در پیکره‌سازی برداشته است.

او در این نمایشگاه با بهره‌گیری از قطعات اسقاطی و دورریختنی فلزی، آثار حجمی‌ای خلق کرده که هم از نظر فرمی و هم از منظر مفهومی، بر امتداد سنت و مدرنیته ایستاده‌اند.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»
حسین مدنی بروجنی، هنرمند باسابقه هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» که از جمعه ۲۹ فروردین‌ماه در گالری باغ سرمایه هتل عباسی اصفهان گشایش یافته، نه‌تنها روایتگر تجربه زیسته یک هنرمند در مواجهه با جوهر ماده و فرم است، بلکه در لایه‌های درونی خود، مواجهه‌ای تأمل‌برانگیز با مفهوم انسان، حیوان، زندگی و بازآفرینی معنا از دل متریال فرسوده را به مخاطب ارائه می‌دهد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی تفصیلی با این هنرمند است درباره روند شکل‌گیری این آثار، تأثیرات فکری و زیبایی‌شناختی و چرایی بازگشت به فرم‌های آشنای تندیس‌سازی از زبان آهن.

لطفاً ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید که چه مدت در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت دارید؟

من حسین مدنی بروجنی هستم، متولد سال ۱۳۳۳. حدود پنجاه سال است که در عرصه هنر فعالیت دارم. در ابتدا بیشتر در زمینه نقاشی طبیعت و تکنیک آبرنگ کار می‌کردم. اما از حدود سال ۱۳۷۰ به آثار حجمی و فلزی علاقه‌مند شدم. یکی از منابع الهام من برای ورود به این حوزه، استاد مشتی اسماعیل توکل بود که در تهران فعالیت می‌کرد و از هنرمندان تأثیرگذار در این زمینه به شمار می‌رود.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

از نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» برای ما بگویید. عنوان، محتوا و محور اصلی این آثار چیست؟

نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» شامل حدود ۳۰ اثر حجمی است که با قطعات فلزات اسقاطی و دورریختنی ساخته‌ام. این آثار الهام‌گرفته از پیوند سنت و مدرنیته هستند؛ یعنی ترکیبی از نگاه دیروز و امروز. متریال آثار عمدتاً فلزات فرسوده‌ای هستند که در فرآیند خلاقه دوباره معنا یافته‌اند. این نمایشگاه از جمعه ۲۹ فروردین گشایش یافته و تا پایان اردیبهشت هر روز از ساعت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری باغ سرمایه هتل عباسی ادامه دارد.

در چه بازه زمانی این آثار خلق شده‌اند؟ و بیشتر به چه موضوعاتی می‌پردازند؟

این ۳۰ اثر در بازه‌ای حدود ۲۵ سال خلق شده‌اند. برخی از آثار متعلق به ۲۰ سال اخیر هستند، اما روند کار از همان سال‌های ابتدایی آغاز شد و در طول زمان تکامل پیدا کرد. در این نمایشگاه، برخی آثار مربوط به دو سه سال اخیر هم به نمایش درآمده‌اند. موضوعات آثار تلفیقی از انسان، حیوان، زندگی روزمره و فرم‌های رئال و انتزاعی هستند.

برای مثال، تندیس‌هایی از مرغ‌ها یا جنگجویان طراحی کرده‌ام که با قطعات فلزی ساخته شده‌اند، نه با تکنیک‌های مرسوم ساخت مجسمه. این قطعات به‌صورت خلاقانه و ترکیبی کنار هم قرار گرفته‌اند تا روایت‌هایی از جهان انسانی و حیوانی خلق کنند.

چه عاملی باعث شد به سمت مجسمه‌سازی فلزی بروید؟

من سال‌ها با تکنیک‌های نقاشی مثل رنگ‌روغن و آبرنگ کار می‌کردم، اما احساس می‌کردم دیگر این قالب‌ها مرا راضی نمی‌کنند. در ادامه، با تشویق برخی از دوستانم که در زمینه مجسمه‌سازی فعالیت می‌کردند، به سمت ساخت آثار حجمی کشیده شدم. با توجه به علاقه‌ای که به تکنیک و جنس متریال داشتم، در نهایت به کار با فلز گرایش پیدا کردم. البته ساخت این آثار با جوشکاری بسیار سخت و زمان‌بر است، اما نتیجه نهایی هم ماندگارتر است و هم بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

از میان هنرمندانی که الهام‌بخش من بودند، می‌توانم به استادانی چون اجازه طباطبایی، پرویز تناولی و مشتی اسماعیل توکل اشاره کنم.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

با چه نگاهی این نمایشگاه را برپا کردید؟ و چه پیامی برای مخاطبان دارید؟

هدف اصلی من از برگزاری این نمایشگاه، تجربه‌اندوزی بیشتر در عرصه هنر و محک زدن آثارم در مواجهه با مخاطب است. هنر باید دیده شود؛ باید مخاطب از آن لذت ببرد، به تأمل واداشته شود و ارتباط برقرار کند. در نمایشگاه‌های هنری، هنرمند می‌تواند بازخورد بگیرد و مسیر کار خود را بهتر ببیند. همچنین، فروش آثار نیز بخشی از مسیر حرفه‌ای هنرمند است و اگر مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند، این اتفاق هم می‌تواند رخ دهد.

تاکنون چند نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده‌اید؟

من تاکنون حدود ۱۲ نمایشگاه انفرادی در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان و تهران داشته‌ام. همچنین، در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده‌ام.

از جمله نمایشگاه‌های بین‌المللی که در آن‌ها حضور داشتم می‌توان به نمایشگاهی در کویت و حضور در اکسپوی چین اشاره کرد.

آیا آثار این نمایشگاه قبلاً هم در نمایشگاه‌های دیگری ارائه شده‌اند؟

برخی از آثار این مجموعه در گذشته در نمایشگاه‌های دیگر به نمایش درآمده‌اند، اما بخش قابل‌توجهی از آن‌ها برای نخستین بار در این قالب ارائه می‌شوند. در واقع، این مجموعه حاصل جمع‌بندی و انتخاب نهایی از میان آثاری است که طی سال‌ها خلق کرده‌ام و بخشی از آن‌ها نیز در کلکسیون شخصی‌ام نگهداری می‌شدند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کوروش دیباج: مجسمه‌سازی معاصر ایران در دهه‌های اخیر با رویکردهای متنوعی از بازخوانی سنت تا مواجهه با متریال‌های صنعتی و مستهلک روبه‌رو شده است؛ جریانی که هنرمندان بسیاری را به سمت تجربه‌ورزی با مواد نو و مفاهیم تازه سوق داده. در این میان، حسین مدنی بروجنی، هنرمند باسابقه هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»، با پشتوانه بیش از نیم قرن فعالیت هنری، گامی در مسیر بازتعریف کارکرد و معنای «فلز» در پیکره‌سازی برداشته است.

او در این نمایشگاه با بهره‌گیری از قطعات اسقاطی و دورریختنی فلزی، آثار حجمی‌ای خلق کرده که هم از نظر فرمی و هم از منظر مفهومی، بر امتداد سنت و مدرنیته ایستاده‌اند.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»
حسین مدنی بروجنی، هنرمند باسابقه هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» که از جمعه ۲۹ فروردین‌ماه در گالری باغ سرمایه هتل عباسی اصفهان گشایش یافته، نه‌تنها روایتگر تجربه زیسته یک هنرمند در مواجهه با جوهر ماده و فرم است، بلکه در لایه‌های درونی خود، مواجهه‌ای تأمل‌برانگیز با مفهوم انسان، حیوان، زندگی و بازآفرینی معنا از دل متریال فرسوده را به مخاطب ارائه می‌دهد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی تفصیلی با این هنرمند است درباره روند شکل‌گیری این آثار، تأثیرات فکری و زیبایی‌شناختی و چرایی بازگشت به فرم‌های آشنای تندیس‌سازی از زبان آهن.

لطفاً ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید که چه مدت در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت دارید؟

من حسین مدنی بروجنی هستم، متولد سال ۱۳۳۳. حدود پنجاه سال است که در عرصه هنر فعالیت دارم. در ابتدا بیشتر در زمینه نقاشی طبیعت و تکنیک آبرنگ کار می‌کردم. اما از حدود سال ۱۳۷۰ به آثار حجمی و فلزی علاقه‌مند شدم. یکی از منابع الهام من برای ورود به این حوزه، استاد مشتی اسماعیل توکل بود که در تهران فعالیت می‌کرد و از هنرمندان تأثیرگذار در این زمینه به شمار می‌رود.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

از نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» برای ما بگویید. عنوان، محتوا و محور اصلی این آثار چیست؟

نمایشگاه «تندیس‌های آهنی» شامل حدود ۳۰ اثر حجمی است که با قطعات فلزات اسقاطی و دورریختنی ساخته‌ام. این آثار الهام‌گرفته از پیوند سنت و مدرنیته هستند؛ یعنی ترکیبی از نگاه دیروز و امروز. متریال آثار عمدتاً فلزات فرسوده‌ای هستند که در فرآیند خلاقه دوباره معنا یافته‌اند. این نمایشگاه از جمعه ۲۹ فروردین گشایش یافته و تا پایان اردیبهشت هر روز از ساعت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری باغ سرمایه هتل عباسی ادامه دارد.

در چه بازه زمانی این آثار خلق شده‌اند؟ و بیشتر به چه موضوعاتی می‌پردازند؟

این ۳۰ اثر در بازه‌ای حدود ۲۵ سال خلق شده‌اند. برخی از آثار متعلق به ۲۰ سال اخیر هستند، اما روند کار از همان سال‌های ابتدایی آغاز شد و در طول زمان تکامل پیدا کرد. در این نمایشگاه، برخی آثار مربوط به دو سه سال اخیر هم به نمایش درآمده‌اند. موضوعات آثار تلفیقی از انسان، حیوان، زندگی روزمره و فرم‌های رئال و انتزاعی هستند.

برای مثال، تندیس‌هایی از مرغ‌ها یا جنگجویان طراحی کرده‌ام که با قطعات فلزی ساخته شده‌اند، نه با تکنیک‌های مرسوم ساخت مجسمه. این قطعات به‌صورت خلاقانه و ترکیبی کنار هم قرار گرفته‌اند تا روایت‌هایی از جهان انسانی و حیوانی خلق کنند.

چه عاملی باعث شد به سمت مجسمه‌سازی فلزی بروید؟

من سال‌ها با تکنیک‌های نقاشی مثل رنگ‌روغن و آبرنگ کار می‌کردم، اما احساس می‌کردم دیگر این قالب‌ها مرا راضی نمی‌کنند. در ادامه، با تشویق برخی از دوستانم که در زمینه مجسمه‌سازی فعالیت می‌کردند، به سمت ساخت آثار حجمی کشیده شدم. با توجه به علاقه‌ای که به تکنیک و جنس متریال داشتم، در نهایت به کار با فلز گرایش پیدا کردم. البته ساخت این آثار با جوشکاری بسیار سخت و زمان‌بر است، اما نتیجه نهایی هم ماندگارتر است و هم بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

از میان هنرمندانی که الهام‌بخش من بودند، می‌توانم به استادانی چون اجازه طباطبایی، پرویز تناولی و مشتی اسماعیل توکل اشاره کنم.

هویت‌بخشی به فلزات فرسوده در نمایشگاه «تندیس‌های آهنی»

با چه نگاهی این نمایشگاه را برپا کردید؟ و چه پیامی برای مخاطبان دارید؟

هدف اصلی من از برگزاری این نمایشگاه، تجربه‌اندوزی بیشتر در عرصه هنر و محک زدن آثارم در مواجهه با مخاطب است. هنر باید دیده شود؛ باید مخاطب از آن لذت ببرد، به تأمل واداشته شود و ارتباط برقرار کند. در نمایشگاه‌های هنری، هنرمند می‌تواند بازخورد بگیرد و مسیر کار خود را بهتر ببیند. همچنین، فروش آثار نیز بخشی از مسیر حرفه‌ای هنرمند است و اگر مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند، این اتفاق هم می‌تواند رخ دهد.

تاکنون چند نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده‌اید؟

من تاکنون حدود ۱۲ نمایشگاه انفرادی در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان و تهران داشته‌ام. همچنین، در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده‌ام.

از جمله نمایشگاه‌های بین‌المللی که در آن‌ها حضور داشتم می‌توان به نمایشگاهی در کویت و حضور در اکسپوی چین اشاره کرد.

آیا آثار این نمایشگاه قبلاً هم در نمایشگاه‌های دیگری ارائه شده‌اند؟

برخی از آثار این مجموعه در گذشته در نمایشگاه‌های دیگر به نمایش درآمده‌اند، اما بخش قابل‌توجهی از آن‌ها برای نخستین بار در این قالب ارائه می‌شوند. در واقع، این مجموعه حاصل جمع‌بندی و انتخاب نهایی از میان آثاری است که طی سال‌ها خلق کرده‌ام و بخشی از آن‌ها نیز در کلکسیون شخصی‌ام نگهداری می‌شدند.

پست قبلی

۱۰ اپلیکیشنی که برای حفظ حریم خصوصی خود باید همین حالا حذف کنید

پست بعدی

اعلام برنامه‌های جدید رادیو صبا در روزهای بهاری

مربوطه پست ها

ارسطو خوش‌رزم: یکی از داوران گفت سالم‌ترین سیمرغ فجر را به تو دادیم
هنر و فرهنگ

ارسطو خوش‌رزم: یکی از داوران گفت سالم‌ترین سیمرغ فجر را به تو دادیم

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
از پورشیرازی تا اکبر عبدی جلوی دوربین؛ کدام کارگردانان سریال می‌سازند؟
هنر و فرهنگ

از پورشیرازی تا اکبر عبدی جلوی دوربین؛ کدام کارگردانان سریال می‌سازند؟

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
محمد فوقانی دبیر نهمین مسابقه عکس سینمای ایران شد
هنر و فرهنگ

محمد فوقانی دبیر نهمین مسابقه عکس سینمای ایران شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
شاهرخ خان بهترین بازیگر جوایز ملی هند شد
هنر و فرهنگ

شاهرخ خان بهترین بازیگر جوایز ملی هند شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
«آنسوی افسانه» در تماشاخانه سنگلج
هنر و فرهنگ

«آنسوی افسانه» در تماشاخانه سنگلج

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
«پُلی بر رودخانه خشک» یادآور جایگاه حیاتی آب است
هنر و فرهنگ

«پُلی بر رودخانه خشک» یادآور جایگاه حیاتی آب است

۱۴ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + دوازده =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • مزایا و قابلیت‌های سرور HP DL360 G10 برای مراکز داده مدرن
  • موضوع رپورتاژ: قبل از ساخت هر ابزار هوش مصنوعی، این ۵ نکته حیاتی را بدانید!
  • چگونه فالوور خارجی بگیریم؟ بهترین راهکارها برای گسترش مخاطبین جهانی
  • کارنامه رتبه‌های برتر سال‌های گذشته
  • آخرین وضعیت لایحه طرح ترافیک جدید تهران
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری
  • سنگ قبر

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.