دانش جوین
شنبه, تیر ۲۸, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

وقتی علم و هنر تئاتر تلاقی می‌کنند؛ «آرمان، حنا، آری، حسام» روایتی از روابط انسانی

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۲۱ آذر ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
1
وقتی علم و هنر تئاتر تلاقی می‌کنند؛ «آرمان، حنا، آری، حسام» روایتی از روابط انسانی
7
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

خَبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – کورش دیباج: تئاتر همواره بستری برای تجربه‌گرایی، طرح نظریه‌های نو و کاوش در مفاهیم پیچیده انسانی بوده است. نمایش «آرمان، حنا، آری، حسام یا نظریه کششی سطحی» که به نویسندگی و کارگردانی بهزاد سیفی در تالار هنر اصفهان روی صحنه رفته، نمونه‌ای از این جریان تجربی و متفاوت در هنرهای نمایشی است. این نمایش با نگاهی به موقعیت‌های انسانی و استفاده از فرم‌های نمایشی خاص، تلاش دارد تا پیوندی میان علم و هنر برقرار کند.

در ادامه، گفت‌وگوی تفصیلی با بهزاد سیفی، خالق این اثر را می‌خوانیم که از دغدغه‌هایش برای خلق چنین اثری و چالش‌های اجرای نمایش‌های تجربی در فضای تئاتر امروز ایران سخن می‌گوید.

وقتی علم و هنر تئاتر تلاقی می‌کنند؛ «آرمان، حنا، آری، حسام» روایتی از روابط انسانی
بهزاد سیفی، کارگردان نمایش

آقای سیفی، ایده‌پردازی اولیه نمایش «آرمان، حنا، آری، حسام» از کجا شکل گرفت و چرا نام «نظریه کششی سطحی» را برای آن انتخاب کردید؟

ایده این نمایش از دغدغه‌ای علمی و انسانی نشأت می‌گیرد. همیشه برایم جذاب بود که مفاهیمی از علم و فیزیک مانند «کشش سطحی» را به زندگی روزمره و روابط انسانی پیوند بزنم. کشش سطحی در علم، اشاره به خاصیتی از مایعات دارد که تمایل دارند سطح خود را تا حد ممکن کاهش دهند. این مفهوم برای من استعاره‌ای شد از کشش و فشارهایی که در روابط انسانی وجود دارد؛ لحظاتی که آدم‌ها در مواجهه با یکدیگر، در آستانه فروپاشی یا بازسازی قرار می‌گیرند.

فرم اجرایی نمایش به نظر می‌رسد از تئاترهای مدرن و تجربی الهام گرفته باشد. در این باره توضیح دهید.

بله، فرم اجرایی این اثر متأثر از تئاتر مدرن و جریان‌های پست‌مدرن است. در «آرمان، حنا، آری، حسام» تلاش کرده‌ایم از روایت خطی عبور کنیم و با استفاده از تصاویر بصری، حرکات بدن و دیالوگ‌های گاه‌به‌گاه، مخاطب را در موقعیتی چندلایه قرار دهیم. به‌طور مثال، حضور و حرکت بازیگران بیشتر از آن‌که داستان‌گو باشد، نوعی بیان تصویری از کشش و تنش در روابط است.

بازیگران این نمایش چه‌قدر در انتقال مفهوم کشش سطحی مؤثر بوده‌اند و انتخاب آن‌ها چگونه صورت گرفت؟

بازیگران نمایش، مهدی احمدی‌پور، سارا رفیعی، فرناز سرگل زائی و امیر شاهین مرادی، از هنرمندان توانای تئاتر اصفهان هستند. مهم‌ترین معیار من برای انتخاب بازیگران، انعطاف‌پذیری آن‌ها برای تجربه‌گرایی و حضور فیزیکی در صحنه بود. از آن جایی که فرم اجرایی این نمایش نیاز به درک عمیق بدن و فضا داشت، تمرین‌های بدنی و کارگاهی متعددی برگزار کردیم تا به زبان مشترکی میان بدن، صدا و مفهوم کشش برسیم.

با توجه به فضای تئاتر اصفهان، اجرای نمایش‌های تجربی با چه چالش‌هایی مواجه است؟

تئاتر تجربی همیشه چالش‌برانگیز است. نخستین چالش، ارتباط با مخاطب است؛ زیرا مخاطب عام ممکن است به دنبال روایت‌های سرراست‌تری باشد. ما سعی کردیم این اثر هرچند تجربی است، اما فضایی ملموس و انسانی داشته باشد. چالش دیگر، نبود حمایت کافی برای اجرای نمایش‌های غیرمتعارف در شهرستان‌هاست. اصفهان ظرفیت زیادی دارد، اما زیرساخت‌ها و حمایت‌ها هنوز متناسب با این ظرفیت‌ها نیست.

فکر می‌کنید این نمایش چه پیامی برای مخاطبان دارد و چقدر توانسته ارتباط لازم را برقرار کند؟

من معتقدم تئاتر تجربی وظیفه طرح پرسش را دارد نه ارائه پاسخ. این نمایش هم تلاشی است برای بازتاب کشش‌ها و تنش‌هایی که در زندگی روزمره همه ما وجود دارد. بازخوردها نشان می‌دهد که مخاطبان به این فضا واکنش‌های متفاوتی دارند؛ برخی به دنبال معناهای بیشتری می‌گردند و برخی دیگر با لحظات و تصاویر نمایش ارتباط برقرار می‌کنند.

بازخورد مخاطبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا موفق به ایجاد دیالوگ با تماشاگر شده‌اید؟

بازخوردها متفاوت بوده است. برخی مخاطبان از فرم و ایده‌های نمایش استقبال کرده‌اند و برخی دیگر به دنبال روایت مشخص‌تری می‌گشتند. این کاملاً طبیعی است؛ تئاتر تجربی قرار نیست پاسخ بدهد، بلکه سؤالاتی را در ذهن تماشاگر ایجاد می‌کند.

آینده تئاتر تجربی در اصفهان را چگونه می‌بینید؟

تئاتر تجربی در اصفهان ظرفیت‌های زیادی دارد، اما نیازمند حمایت جدی‌تر است. هم در حوزه تولید و هم در جذب مخاطب باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد. خوشبختانه هنرمندان جوان اصفهان ایده‌های خلاقانه‌ای دارند که می‌تواند مسیرهای تازه‌ای برای تئاتر باز کند.

چه برنامه‌ای برای ادامه این مسیردارید؟ آیا اجرای دیگری از این نمایش در نظر دارید؟

ما قصد داریم اجرای این نمایش را در شهرهای دیگر ادامه دهیم. این تجربه برای گروه ما بسیار ارزشمند بود و بازخوردها نشان داد که چنین تئاترهایی می‌تواند مخاطبان خاص خود را پیدا کند. در آینده هم تلاش می‌کنم آثاری خلق کنم که جسارت تجربه‌گرایی و عبور از روایت‌های آشنا را داشته باشد.

خَبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – کورش دیباج: تئاتر همواره بستری برای تجربه‌گرایی، طرح نظریه‌های نو و کاوش در مفاهیم پیچیده انسانی بوده است. نمایش «آرمان، حنا، آری، حسام یا نظریه کششی سطحی» که به نویسندگی و کارگردانی بهزاد سیفی در تالار هنر اصفهان روی صحنه رفته، نمونه‌ای از این جریان تجربی و متفاوت در هنرهای نمایشی است. این نمایش با نگاهی به موقعیت‌های انسانی و استفاده از فرم‌های نمایشی خاص، تلاش دارد تا پیوندی میان علم و هنر برقرار کند.

در ادامه، گفت‌وگوی تفصیلی با بهزاد سیفی، خالق این اثر را می‌خوانیم که از دغدغه‌هایش برای خلق چنین اثری و چالش‌های اجرای نمایش‌های تجربی در فضای تئاتر امروز ایران سخن می‌گوید.

وقتی علم و هنر تئاتر تلاقی می‌کنند؛ «آرمان، حنا، آری، حسام» روایتی از روابط انسانی
بهزاد سیفی، کارگردان نمایش

آقای سیفی، ایده‌پردازی اولیه نمایش «آرمان، حنا، آری، حسام» از کجا شکل گرفت و چرا نام «نظریه کششی سطحی» را برای آن انتخاب کردید؟

ایده این نمایش از دغدغه‌ای علمی و انسانی نشأت می‌گیرد. همیشه برایم جذاب بود که مفاهیمی از علم و فیزیک مانند «کشش سطحی» را به زندگی روزمره و روابط انسانی پیوند بزنم. کشش سطحی در علم، اشاره به خاصیتی از مایعات دارد که تمایل دارند سطح خود را تا حد ممکن کاهش دهند. این مفهوم برای من استعاره‌ای شد از کشش و فشارهایی که در روابط انسانی وجود دارد؛ لحظاتی که آدم‌ها در مواجهه با یکدیگر، در آستانه فروپاشی یا بازسازی قرار می‌گیرند.

فرم اجرایی نمایش به نظر می‌رسد از تئاترهای مدرن و تجربی الهام گرفته باشد. در این باره توضیح دهید.

بله، فرم اجرایی این اثر متأثر از تئاتر مدرن و جریان‌های پست‌مدرن است. در «آرمان، حنا، آری، حسام» تلاش کرده‌ایم از روایت خطی عبور کنیم و با استفاده از تصاویر بصری، حرکات بدن و دیالوگ‌های گاه‌به‌گاه، مخاطب را در موقعیتی چندلایه قرار دهیم. به‌طور مثال، حضور و حرکت بازیگران بیشتر از آن‌که داستان‌گو باشد، نوعی بیان تصویری از کشش و تنش در روابط است.

بازیگران این نمایش چه‌قدر در انتقال مفهوم کشش سطحی مؤثر بوده‌اند و انتخاب آن‌ها چگونه صورت گرفت؟

بازیگران نمایش، مهدی احمدی‌پور، سارا رفیعی، فرناز سرگل زائی و امیر شاهین مرادی، از هنرمندان توانای تئاتر اصفهان هستند. مهم‌ترین معیار من برای انتخاب بازیگران، انعطاف‌پذیری آن‌ها برای تجربه‌گرایی و حضور فیزیکی در صحنه بود. از آن جایی که فرم اجرایی این نمایش نیاز به درک عمیق بدن و فضا داشت، تمرین‌های بدنی و کارگاهی متعددی برگزار کردیم تا به زبان مشترکی میان بدن، صدا و مفهوم کشش برسیم.

با توجه به فضای تئاتر اصفهان، اجرای نمایش‌های تجربی با چه چالش‌هایی مواجه است؟

تئاتر تجربی همیشه چالش‌برانگیز است. نخستین چالش، ارتباط با مخاطب است؛ زیرا مخاطب عام ممکن است به دنبال روایت‌های سرراست‌تری باشد. ما سعی کردیم این اثر هرچند تجربی است، اما فضایی ملموس و انسانی داشته باشد. چالش دیگر، نبود حمایت کافی برای اجرای نمایش‌های غیرمتعارف در شهرستان‌هاست. اصفهان ظرفیت زیادی دارد، اما زیرساخت‌ها و حمایت‌ها هنوز متناسب با این ظرفیت‌ها نیست.

فکر می‌کنید این نمایش چه پیامی برای مخاطبان دارد و چقدر توانسته ارتباط لازم را برقرار کند؟

من معتقدم تئاتر تجربی وظیفه طرح پرسش را دارد نه ارائه پاسخ. این نمایش هم تلاشی است برای بازتاب کشش‌ها و تنش‌هایی که در زندگی روزمره همه ما وجود دارد. بازخوردها نشان می‌دهد که مخاطبان به این فضا واکنش‌های متفاوتی دارند؛ برخی به دنبال معناهای بیشتری می‌گردند و برخی دیگر با لحظات و تصاویر نمایش ارتباط برقرار می‌کنند.

بازخورد مخاطبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا موفق به ایجاد دیالوگ با تماشاگر شده‌اید؟

بازخوردها متفاوت بوده است. برخی مخاطبان از فرم و ایده‌های نمایش استقبال کرده‌اند و برخی دیگر به دنبال روایت مشخص‌تری می‌گشتند. این کاملاً طبیعی است؛ تئاتر تجربی قرار نیست پاسخ بدهد، بلکه سؤالاتی را در ذهن تماشاگر ایجاد می‌کند.

آینده تئاتر تجربی در اصفهان را چگونه می‌بینید؟

تئاتر تجربی در اصفهان ظرفیت‌های زیادی دارد، اما نیازمند حمایت جدی‌تر است. هم در حوزه تولید و هم در جذب مخاطب باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد. خوشبختانه هنرمندان جوان اصفهان ایده‌های خلاقانه‌ای دارند که می‌تواند مسیرهای تازه‌ای برای تئاتر باز کند.

چه برنامه‌ای برای ادامه این مسیردارید؟ آیا اجرای دیگری از این نمایش در نظر دارید؟

ما قصد داریم اجرای این نمایش را در شهرهای دیگر ادامه دهیم. این تجربه برای گروه ما بسیار ارزشمند بود و بازخوردها نشان داد که چنین تئاترهایی می‌تواند مخاطبان خاص خود را پیدا کند. در آینده هم تلاش می‌کنم آثاری خلق کنم که جسارت تجربه‌گرایی و عبور از روایت‌های آشنا را داشته باشد.

اخبارجدیدترین

صدای حقیقت خاموش نمی‌شود؛ سلاح ما میکروفن ماست

«مهمان‌کُشی» روزهای پایانی تیر روی آنتن می‌رود

حضور نمایش رادیویی «فریگیس» با داستانی از شاهنامه در ای‌بی‌یو

خَبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – کورش دیباج: تئاتر همواره بستری برای تجربه‌گرایی، طرح نظریه‌های نو و کاوش در مفاهیم پیچیده انسانی بوده است. نمایش «آرمان، حنا، آری، حسام یا نظریه کششی سطحی» که به نویسندگی و کارگردانی بهزاد سیفی در تالار هنر اصفهان روی صحنه رفته، نمونه‌ای از این جریان تجربی و متفاوت در هنرهای نمایشی است. این نمایش با نگاهی به موقعیت‌های انسانی و استفاده از فرم‌های نمایشی خاص، تلاش دارد تا پیوندی میان علم و هنر برقرار کند.

در ادامه، گفت‌وگوی تفصیلی با بهزاد سیفی، خالق این اثر را می‌خوانیم که از دغدغه‌هایش برای خلق چنین اثری و چالش‌های اجرای نمایش‌های تجربی در فضای تئاتر امروز ایران سخن می‌گوید.

وقتی علم و هنر تئاتر تلاقی می‌کنند؛ «آرمان، حنا، آری، حسام» روایتی از روابط انسانی
بهزاد سیفی، کارگردان نمایش

آقای سیفی، ایده‌پردازی اولیه نمایش «آرمان، حنا، آری، حسام» از کجا شکل گرفت و چرا نام «نظریه کششی سطحی» را برای آن انتخاب کردید؟

ایده این نمایش از دغدغه‌ای علمی و انسانی نشأت می‌گیرد. همیشه برایم جذاب بود که مفاهیمی از علم و فیزیک مانند «کشش سطحی» را به زندگی روزمره و روابط انسانی پیوند بزنم. کشش سطحی در علم، اشاره به خاصیتی از مایعات دارد که تمایل دارند سطح خود را تا حد ممکن کاهش دهند. این مفهوم برای من استعاره‌ای شد از کشش و فشارهایی که در روابط انسانی وجود دارد؛ لحظاتی که آدم‌ها در مواجهه با یکدیگر، در آستانه فروپاشی یا بازسازی قرار می‌گیرند.

فرم اجرایی نمایش به نظر می‌رسد از تئاترهای مدرن و تجربی الهام گرفته باشد. در این باره توضیح دهید.

بله، فرم اجرایی این اثر متأثر از تئاتر مدرن و جریان‌های پست‌مدرن است. در «آرمان، حنا، آری، حسام» تلاش کرده‌ایم از روایت خطی عبور کنیم و با استفاده از تصاویر بصری، حرکات بدن و دیالوگ‌های گاه‌به‌گاه، مخاطب را در موقعیتی چندلایه قرار دهیم. به‌طور مثال، حضور و حرکت بازیگران بیشتر از آن‌که داستان‌گو باشد، نوعی بیان تصویری از کشش و تنش در روابط است.

بازیگران این نمایش چه‌قدر در انتقال مفهوم کشش سطحی مؤثر بوده‌اند و انتخاب آن‌ها چگونه صورت گرفت؟

بازیگران نمایش، مهدی احمدی‌پور، سارا رفیعی، فرناز سرگل زائی و امیر شاهین مرادی، از هنرمندان توانای تئاتر اصفهان هستند. مهم‌ترین معیار من برای انتخاب بازیگران، انعطاف‌پذیری آن‌ها برای تجربه‌گرایی و حضور فیزیکی در صحنه بود. از آن جایی که فرم اجرایی این نمایش نیاز به درک عمیق بدن و فضا داشت، تمرین‌های بدنی و کارگاهی متعددی برگزار کردیم تا به زبان مشترکی میان بدن، صدا و مفهوم کشش برسیم.

با توجه به فضای تئاتر اصفهان، اجرای نمایش‌های تجربی با چه چالش‌هایی مواجه است؟

تئاتر تجربی همیشه چالش‌برانگیز است. نخستین چالش، ارتباط با مخاطب است؛ زیرا مخاطب عام ممکن است به دنبال روایت‌های سرراست‌تری باشد. ما سعی کردیم این اثر هرچند تجربی است، اما فضایی ملموس و انسانی داشته باشد. چالش دیگر، نبود حمایت کافی برای اجرای نمایش‌های غیرمتعارف در شهرستان‌هاست. اصفهان ظرفیت زیادی دارد، اما زیرساخت‌ها و حمایت‌ها هنوز متناسب با این ظرفیت‌ها نیست.

فکر می‌کنید این نمایش چه پیامی برای مخاطبان دارد و چقدر توانسته ارتباط لازم را برقرار کند؟

من معتقدم تئاتر تجربی وظیفه طرح پرسش را دارد نه ارائه پاسخ. این نمایش هم تلاشی است برای بازتاب کشش‌ها و تنش‌هایی که در زندگی روزمره همه ما وجود دارد. بازخوردها نشان می‌دهد که مخاطبان به این فضا واکنش‌های متفاوتی دارند؛ برخی به دنبال معناهای بیشتری می‌گردند و برخی دیگر با لحظات و تصاویر نمایش ارتباط برقرار می‌کنند.

بازخورد مخاطبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا موفق به ایجاد دیالوگ با تماشاگر شده‌اید؟

بازخوردها متفاوت بوده است. برخی مخاطبان از فرم و ایده‌های نمایش استقبال کرده‌اند و برخی دیگر به دنبال روایت مشخص‌تری می‌گشتند. این کاملاً طبیعی است؛ تئاتر تجربی قرار نیست پاسخ بدهد، بلکه سؤالاتی را در ذهن تماشاگر ایجاد می‌کند.

آینده تئاتر تجربی در اصفهان را چگونه می‌بینید؟

تئاتر تجربی در اصفهان ظرفیت‌های زیادی دارد، اما نیازمند حمایت جدی‌تر است. هم در حوزه تولید و هم در جذب مخاطب باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد. خوشبختانه هنرمندان جوان اصفهان ایده‌های خلاقانه‌ای دارند که می‌تواند مسیرهای تازه‌ای برای تئاتر باز کند.

چه برنامه‌ای برای ادامه این مسیردارید؟ آیا اجرای دیگری از این نمایش در نظر دارید؟

ما قصد داریم اجرای این نمایش را در شهرهای دیگر ادامه دهیم. این تجربه برای گروه ما بسیار ارزشمند بود و بازخوردها نشان داد که چنین تئاترهایی می‌تواند مخاطبان خاص خود را پیدا کند. در آینده هم تلاش می‌کنم آثاری خلق کنم که جسارت تجربه‌گرایی و عبور از روایت‌های آشنا را داشته باشد.

خَبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – کورش دیباج: تئاتر همواره بستری برای تجربه‌گرایی، طرح نظریه‌های نو و کاوش در مفاهیم پیچیده انسانی بوده است. نمایش «آرمان، حنا، آری، حسام یا نظریه کششی سطحی» که به نویسندگی و کارگردانی بهزاد سیفی در تالار هنر اصفهان روی صحنه رفته، نمونه‌ای از این جریان تجربی و متفاوت در هنرهای نمایشی است. این نمایش با نگاهی به موقعیت‌های انسانی و استفاده از فرم‌های نمایشی خاص، تلاش دارد تا پیوندی میان علم و هنر برقرار کند.

در ادامه، گفت‌وگوی تفصیلی با بهزاد سیفی، خالق این اثر را می‌خوانیم که از دغدغه‌هایش برای خلق چنین اثری و چالش‌های اجرای نمایش‌های تجربی در فضای تئاتر امروز ایران سخن می‌گوید.

وقتی علم و هنر تئاتر تلاقی می‌کنند؛ «آرمان، حنا، آری، حسام» روایتی از روابط انسانی
بهزاد سیفی، کارگردان نمایش

آقای سیفی، ایده‌پردازی اولیه نمایش «آرمان، حنا، آری، حسام» از کجا شکل گرفت و چرا نام «نظریه کششی سطحی» را برای آن انتخاب کردید؟

ایده این نمایش از دغدغه‌ای علمی و انسانی نشأت می‌گیرد. همیشه برایم جذاب بود که مفاهیمی از علم و فیزیک مانند «کشش سطحی» را به زندگی روزمره و روابط انسانی پیوند بزنم. کشش سطحی در علم، اشاره به خاصیتی از مایعات دارد که تمایل دارند سطح خود را تا حد ممکن کاهش دهند. این مفهوم برای من استعاره‌ای شد از کشش و فشارهایی که در روابط انسانی وجود دارد؛ لحظاتی که آدم‌ها در مواجهه با یکدیگر، در آستانه فروپاشی یا بازسازی قرار می‌گیرند.

فرم اجرایی نمایش به نظر می‌رسد از تئاترهای مدرن و تجربی الهام گرفته باشد. در این باره توضیح دهید.

بله، فرم اجرایی این اثر متأثر از تئاتر مدرن و جریان‌های پست‌مدرن است. در «آرمان، حنا، آری، حسام» تلاش کرده‌ایم از روایت خطی عبور کنیم و با استفاده از تصاویر بصری، حرکات بدن و دیالوگ‌های گاه‌به‌گاه، مخاطب را در موقعیتی چندلایه قرار دهیم. به‌طور مثال، حضور و حرکت بازیگران بیشتر از آن‌که داستان‌گو باشد، نوعی بیان تصویری از کشش و تنش در روابط است.

بازیگران این نمایش چه‌قدر در انتقال مفهوم کشش سطحی مؤثر بوده‌اند و انتخاب آن‌ها چگونه صورت گرفت؟

بازیگران نمایش، مهدی احمدی‌پور، سارا رفیعی، فرناز سرگل زائی و امیر شاهین مرادی، از هنرمندان توانای تئاتر اصفهان هستند. مهم‌ترین معیار من برای انتخاب بازیگران، انعطاف‌پذیری آن‌ها برای تجربه‌گرایی و حضور فیزیکی در صحنه بود. از آن جایی که فرم اجرایی این نمایش نیاز به درک عمیق بدن و فضا داشت، تمرین‌های بدنی و کارگاهی متعددی برگزار کردیم تا به زبان مشترکی میان بدن، صدا و مفهوم کشش برسیم.

با توجه به فضای تئاتر اصفهان، اجرای نمایش‌های تجربی با چه چالش‌هایی مواجه است؟

تئاتر تجربی همیشه چالش‌برانگیز است. نخستین چالش، ارتباط با مخاطب است؛ زیرا مخاطب عام ممکن است به دنبال روایت‌های سرراست‌تری باشد. ما سعی کردیم این اثر هرچند تجربی است، اما فضایی ملموس و انسانی داشته باشد. چالش دیگر، نبود حمایت کافی برای اجرای نمایش‌های غیرمتعارف در شهرستان‌هاست. اصفهان ظرفیت زیادی دارد، اما زیرساخت‌ها و حمایت‌ها هنوز متناسب با این ظرفیت‌ها نیست.

فکر می‌کنید این نمایش چه پیامی برای مخاطبان دارد و چقدر توانسته ارتباط لازم را برقرار کند؟

من معتقدم تئاتر تجربی وظیفه طرح پرسش را دارد نه ارائه پاسخ. این نمایش هم تلاشی است برای بازتاب کشش‌ها و تنش‌هایی که در زندگی روزمره همه ما وجود دارد. بازخوردها نشان می‌دهد که مخاطبان به این فضا واکنش‌های متفاوتی دارند؛ برخی به دنبال معناهای بیشتری می‌گردند و برخی دیگر با لحظات و تصاویر نمایش ارتباط برقرار می‌کنند.

بازخورد مخاطبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا موفق به ایجاد دیالوگ با تماشاگر شده‌اید؟

بازخوردها متفاوت بوده است. برخی مخاطبان از فرم و ایده‌های نمایش استقبال کرده‌اند و برخی دیگر به دنبال روایت مشخص‌تری می‌گشتند. این کاملاً طبیعی است؛ تئاتر تجربی قرار نیست پاسخ بدهد، بلکه سؤالاتی را در ذهن تماشاگر ایجاد می‌کند.

آینده تئاتر تجربی در اصفهان را چگونه می‌بینید؟

تئاتر تجربی در اصفهان ظرفیت‌های زیادی دارد، اما نیازمند حمایت جدی‌تر است. هم در حوزه تولید و هم در جذب مخاطب باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد. خوشبختانه هنرمندان جوان اصفهان ایده‌های خلاقانه‌ای دارند که می‌تواند مسیرهای تازه‌ای برای تئاتر باز کند.

چه برنامه‌ای برای ادامه این مسیردارید؟ آیا اجرای دیگری از این نمایش در نظر دارید؟

ما قصد داریم اجرای این نمایش را در شهرهای دیگر ادامه دهیم. این تجربه برای گروه ما بسیار ارزشمند بود و بازخوردها نشان داد که چنین تئاترهایی می‌تواند مخاطبان خاص خود را پیدا کند. در آینده هم تلاش می‌کنم آثاری خلق کنم که جسارت تجربه‌گرایی و عبور از روایت‌های آشنا را داشته باشد.

پست قبلی

دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای واقعه تروریستی خاش آغاز شد

پست بعدی

روایت حسن روح‌الامین از هدیه رهبری

مربوطه پست ها

صدای حقیقت خاموش نمی‌شود؛ سلاح ما میکروفن ماست
هنر و فرهنگ

صدای حقیقت خاموش نمی‌شود؛ سلاح ما میکروفن ماست

۲۷ تیر ۱۴۰۴
«مهمان‌کُشی» روزهای پایانی تیر روی آنتن می‌رود
هنر و فرهنگ

«مهمان‌کُشی» روزهای پایانی تیر روی آنتن می‌رود

۲۷ تیر ۱۴۰۴
حضور نمایش رادیویی «فریگیس» با داستانی از شاهنامه در ای‌بی‌یو
هنر و فرهنگ

حضور نمایش رادیویی «فریگیس» با داستانی از شاهنامه در ای‌بی‌یو

۲۷ تیر ۱۴۰۴
«مجنون» در هفته دفاع مقدس اکران می‌شود؛ پرتره‌ای از شهید زین‌الدین
هنر و فرهنگ

«مجنون» در هفته دفاع مقدس اکران می‌شود؛ پرتره‌ای از شهید زین‌الدین

۲۷ تیر ۱۴۰۴
به افتخار موسیقی‌های تمام نشدنی وطن؛ شنوندگان عزیز این صدای ایران است
هنر و فرهنگ

به افتخار موسیقی‌های تمام نشدنی وطن؛ شنوندگان عزیز این صدای ایران است

۲۷ تیر ۱۴۰۴
دعوتی برای ورود به دنیای نوجوانان اوتیسم؛ اینجا صحنه جای درمان است!
هنر و فرهنگ

دعوتی برای ورود به دنیای نوجوانان اوتیسم؛ اینجا صحنه جای درمان است!

۲۷ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 15 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • بلیت‌های اربعین روی کاغذ هست، در عمل نیست! | سردرگمی زائران در فروش پلکانی ایران‌ایر
  • صدای حقیقت خاموش نمی‌شود؛ سلاح ما میکروفن ماست
  • جزئیات استرداد بلیت پروازهای اربعین اعلام شد
  • وزش تندباد لحظه‌ای در تهران| ماندگاری هوای گرم طی هفته آینده
  • «مهمان‌کُشی» روزهای پایانی تیر روی آنتن می‌رود
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.