دانش جوین
شنبه, تیر ۲۱, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۲۱ تیر ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!
0
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

داریوش رعیت کارگردان نمایش «پلکانی به سوی بهشت» که این شب‌ها در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه رفته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «پلکانی به سوی بهشت» نمایشی درباره مواجهه‌ انسان با مرگ است. شخصیتی که در نمایش حضور دارد یک نویسنده است، اما در واقع نماینده تمام انسان‌هاست. این نمایش تلاشی است برای بازتاب این پرسش که وقتی انسان در برابر مرگ قرار می‌گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ معمولاً مرگ را با ترس، ابهام، غم و تلخی می‌شناسیم اما من سعی کرده‌ام از زاویه‌ای متفاوت به آن نگاه کنم؛ از مسیر طنز. با بهره‌گیری از این وجه، به نوعی نگاه هستی‌شناسانه و فلسفی رسیدم یعنی مرگ به‌عنوان دروازه‌ای برای درک معنای زندگی در نظر گرفته شده است. این نمایش، هم از منظر مفهومی و هم از نظر اجرایی، تلاشی است برای تصویر کردن طیف وسیعی از تجربه انسانی؛ از ترس و اندوه، تا شوخی و معنا. نمایش یک ساعته است اما در این مدت مخاطب با لحظاتی طنز و لحظاتی تلخ و در عین حال تامل‌برانگیز روبه‌رو می‌شود. می‌گویند تئاتر عصاره زندگی است و من فکر می‌کنم نمایش ما عصاره‌ای از مرگ و زندگی به‌طور هم‌زمان است.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

وی یادآور شد: ایده این نمایش برمی‌گردد به حدود ۲ سال پیش. برای من، نوشتن همیشه یک نیاز درونی بوده است، یک حس ناگهانی که تو را با خودش همراه می‌کند. خیلی وقت‌ها حتی نمی‌دانم که قرار است به کجا برسم. فقط شروع می‌کنم و ناگهان می‌بینم که رود داستان من را به مقصدی متفاوت و بهتر رسانده است. «پلکانی به سوی بهشت» هم در طول زمان بازنویسی شد، با وقایع و شرایط زمانه تطبیق پیدا کرد و کم و زیاد شد. در نهایت حدود سه چهار ماه پیش با فراز و نشیب‌های زیاد تمرین های عملی را آغاز کردیم.

رعیت درباره چالش‌های اجرای چنین نمایشی بیان کرد: کار تئاتر در این روزها بسیار سخت شده است؛ از پیدا کردن بازیگر گرفته تا مسأله سالن، همه چیز چالشی است. خوشبختانه خانم پریزاد سیف و آقای نادر فلاح همکاری در این نمایش را پذیرفتند و خود نادر فلاح هم تهیه‌کنندگی کار را به عهده گرفت. با هم یک گروه جمع‌وجور اما صمیمی و حرفه‌ای را تشکیل دادیم. ما جزو گروه‌هایی نیستیم که از حمایت‌های گسترده برخوردار باشیم. این کار یک اثر مستقل است که تنها با پشتکار اعضای گروه شکل گرفته و از دل همین استقلال و انگیزه درونی، کار را به جلو برده‌ایم.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

کارگردان نمایش «پلکانی به سوی بهشت ادامه داد: تئاتر امروز دیگر همان تئاتر دهه‌های گذشته نیست. زمانی امکانات دولتی مثل دکور، لباس و تبلیغات وجود داشت حالا اما همه‌چیز به فضای دیجیتال و پلتفرم‌های مجازی منتقل شده است. هزینه‌ها بالا است، توقع بازیگران و عوامل هم به‌واسطه حضور در پروژه‌های تصویری بیشتر شده است. تئاتر خصوصی هم که به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است. این باعث شده بسیاری از کارها برای جذب مخاطب به سمت سطحی شدن بروند چراکه برای سود بیشتر باید به ذائقه عامه نزدیک‌تر شد و گاهی این به قیمت نادیده گرفتن کیفیت تمام می‌شود. تئاتر، بخشی از یک زنجیره بزرگ‌تر در جامعه است و وقتی حلقه‌های دیگر این زنجیره مانند اقتصاد، امنیت، سیاست و … ضعیف شده باشند، تئاتر هم آسیب می‌بیند. امروز بسیاری از تماشاگرها نه شناختی از تئاتر دارند و نه انتظاری از آن. گاهی تنها دغدغه‌شان این است که بعد از اجرا می‌توان با فلان بازیگر عکس گرفت یا نه. این یعنی نگاه مصرف‌زده به تئاتر. تئاتر برای چنین مخاطبی تنها وسیله‌ای برای دیده شدن یا سرگرمی سطحی است، نه تجربه‌ای هنری و انسانی.

رعیت درباره فرم اجرایی اثر بیان کرد: از نظر فرمی و متن، نمایش ما به سبک ابزورد نزدیک می‌شود اما از مرز پوچی عبور می‌کند و به نوعی آگاهی و معنا می‌رسد. در بازی‌ها از تکنیک‌های فاصله‌گذاری بهره برده‌ایم و در طراحی صحنه هم با مینیمالیسم مواجه خواهید شد. تلاش کردیم یک کار مدرن ارائه بدهیم؛ نه کاملاً تراژیک و نه کاملاً کمیک، بلکه ترکیبی از سبک‌ها و تجربه‌ها. در نهایت با همه سختی‌ها، باز هم ما کارمان را انجام دادیم. تئاتر برای ما مانند درمان است. مثل زخمی که باید روی آن مرهم گذاشت. تئاتر با مخاطبش ارتباط برقرار می‌کند، به او تلنگر می‌زند تا شاید بتواند کمی زخم‌های روحی جامعه را التیام ببخشد. ما به حضور مخاطب نیاز داریم. حضور تماشاگر در سالن تئاتر، خود نوعی کمک فرهنگی است. امیدوارم این چرخه دوباره زنده شود.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

نمایش «پلکانی به سوی بهشت» از ۱۸ تیر تا ۱۸ مرداد هرشب ساعت ۱۸ در تالار قشقایی تئاترشهر تهران روی صحنه می‌رود.

عوامل اصلی این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: داریوش رعیت بازیگران: نادر فلاح و پریزاد سیف تهیه‌کننده: نادر فلاح مجری طرح: نورالدین حیدری‌ماهر.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در یک غروب سرد و غم انگیز پاییزی دیدار مرگ و نویسنده به موقعیتی هستی شناسانه و در عین حال طنز منجر می‌شود.

عکس‌ها از مریم ایدی است.

داریوش رعیت کارگردان نمایش «پلکانی به سوی بهشت» که این شب‌ها در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه رفته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «پلکانی به سوی بهشت» نمایشی درباره مواجهه‌ انسان با مرگ است. شخصیتی که در نمایش حضور دارد یک نویسنده است، اما در واقع نماینده تمام انسان‌هاست. این نمایش تلاشی است برای بازتاب این پرسش که وقتی انسان در برابر مرگ قرار می‌گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ معمولاً مرگ را با ترس، ابهام، غم و تلخی می‌شناسیم اما من سعی کرده‌ام از زاویه‌ای متفاوت به آن نگاه کنم؛ از مسیر طنز. با بهره‌گیری از این وجه، به نوعی نگاه هستی‌شناسانه و فلسفی رسیدم یعنی مرگ به‌عنوان دروازه‌ای برای درک معنای زندگی در نظر گرفته شده است. این نمایش، هم از منظر مفهومی و هم از نظر اجرایی، تلاشی است برای تصویر کردن طیف وسیعی از تجربه انسانی؛ از ترس و اندوه، تا شوخی و معنا. نمایش یک ساعته است اما در این مدت مخاطب با لحظاتی طنز و لحظاتی تلخ و در عین حال تامل‌برانگیز روبه‌رو می‌شود. می‌گویند تئاتر عصاره زندگی است و من فکر می‌کنم نمایش ما عصاره‌ای از مرگ و زندگی به‌طور هم‌زمان است.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

وی یادآور شد: ایده این نمایش برمی‌گردد به حدود ۲ سال پیش. برای من، نوشتن همیشه یک نیاز درونی بوده است، یک حس ناگهانی که تو را با خودش همراه می‌کند. خیلی وقت‌ها حتی نمی‌دانم که قرار است به کجا برسم. فقط شروع می‌کنم و ناگهان می‌بینم که رود داستان من را به مقصدی متفاوت و بهتر رسانده است. «پلکانی به سوی بهشت» هم در طول زمان بازنویسی شد، با وقایع و شرایط زمانه تطبیق پیدا کرد و کم و زیاد شد. در نهایت حدود سه چهار ماه پیش با فراز و نشیب‌های زیاد تمرین های عملی را آغاز کردیم.

رعیت درباره چالش‌های اجرای چنین نمایشی بیان کرد: کار تئاتر در این روزها بسیار سخت شده است؛ از پیدا کردن بازیگر گرفته تا مسأله سالن، همه چیز چالشی است. خوشبختانه خانم پریزاد سیف و آقای نادر فلاح همکاری در این نمایش را پذیرفتند و خود نادر فلاح هم تهیه‌کنندگی کار را به عهده گرفت. با هم یک گروه جمع‌وجور اما صمیمی و حرفه‌ای را تشکیل دادیم. ما جزو گروه‌هایی نیستیم که از حمایت‌های گسترده برخوردار باشیم. این کار یک اثر مستقل است که تنها با پشتکار اعضای گروه شکل گرفته و از دل همین استقلال و انگیزه درونی، کار را به جلو برده‌ایم.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

کارگردان نمایش «پلکانی به سوی بهشت ادامه داد: تئاتر امروز دیگر همان تئاتر دهه‌های گذشته نیست. زمانی امکانات دولتی مثل دکور، لباس و تبلیغات وجود داشت حالا اما همه‌چیز به فضای دیجیتال و پلتفرم‌های مجازی منتقل شده است. هزینه‌ها بالا است، توقع بازیگران و عوامل هم به‌واسطه حضور در پروژه‌های تصویری بیشتر شده است. تئاتر خصوصی هم که به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است. این باعث شده بسیاری از کارها برای جذب مخاطب به سمت سطحی شدن بروند چراکه برای سود بیشتر باید به ذائقه عامه نزدیک‌تر شد و گاهی این به قیمت نادیده گرفتن کیفیت تمام می‌شود. تئاتر، بخشی از یک زنجیره بزرگ‌تر در جامعه است و وقتی حلقه‌های دیگر این زنجیره مانند اقتصاد، امنیت، سیاست و … ضعیف شده باشند، تئاتر هم آسیب می‌بیند. امروز بسیاری از تماشاگرها نه شناختی از تئاتر دارند و نه انتظاری از آن. گاهی تنها دغدغه‌شان این است که بعد از اجرا می‌توان با فلان بازیگر عکس گرفت یا نه. این یعنی نگاه مصرف‌زده به تئاتر. تئاتر برای چنین مخاطبی تنها وسیله‌ای برای دیده شدن یا سرگرمی سطحی است، نه تجربه‌ای هنری و انسانی.

رعیت درباره فرم اجرایی اثر بیان کرد: از نظر فرمی و متن، نمایش ما به سبک ابزورد نزدیک می‌شود اما از مرز پوچی عبور می‌کند و به نوعی آگاهی و معنا می‌رسد. در بازی‌ها از تکنیک‌های فاصله‌گذاری بهره برده‌ایم و در طراحی صحنه هم با مینیمالیسم مواجه خواهید شد. تلاش کردیم یک کار مدرن ارائه بدهیم؛ نه کاملاً تراژیک و نه کاملاً کمیک، بلکه ترکیبی از سبک‌ها و تجربه‌ها. در نهایت با همه سختی‌ها، باز هم ما کارمان را انجام دادیم. تئاتر برای ما مانند درمان است. مثل زخمی که باید روی آن مرهم گذاشت. تئاتر با مخاطبش ارتباط برقرار می‌کند، به او تلنگر می‌زند تا شاید بتواند کمی زخم‌های روحی جامعه را التیام ببخشد. ما به حضور مخاطب نیاز داریم. حضور تماشاگر در سالن تئاتر، خود نوعی کمک فرهنگی است. امیدوارم این چرخه دوباره زنده شود.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

نمایش «پلکانی به سوی بهشت» از ۱۸ تیر تا ۱۸ مرداد هرشب ساعت ۱۸ در تالار قشقایی تئاترشهر تهران روی صحنه می‌رود.

عوامل اصلی این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: داریوش رعیت بازیگران: نادر فلاح و پریزاد سیف تهیه‌کننده: نادر فلاح مجری طرح: نورالدین حیدری‌ماهر.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در یک غروب سرد و غم انگیز پاییزی دیدار مرگ و نویسنده به موقعیتی هستی شناسانه و در عین حال طنز منجر می‌شود.

عکس‌ها از مریم ایدی است.

اخبارجدیدترین

قسمت اول مستند زخم جنگ؛ سالن بهشت آندیا

زمان برگزاری و انتشار فراخوان جشنواره «لوتوس» به تعویق افتاد

«باشو غریبه کوچک» در راه ونیز

داریوش رعیت کارگردان نمایش «پلکانی به سوی بهشت» که این شب‌ها در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه رفته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «پلکانی به سوی بهشت» نمایشی درباره مواجهه‌ انسان با مرگ است. شخصیتی که در نمایش حضور دارد یک نویسنده است، اما در واقع نماینده تمام انسان‌هاست. این نمایش تلاشی است برای بازتاب این پرسش که وقتی انسان در برابر مرگ قرار می‌گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ معمولاً مرگ را با ترس، ابهام، غم و تلخی می‌شناسیم اما من سعی کرده‌ام از زاویه‌ای متفاوت به آن نگاه کنم؛ از مسیر طنز. با بهره‌گیری از این وجه، به نوعی نگاه هستی‌شناسانه و فلسفی رسیدم یعنی مرگ به‌عنوان دروازه‌ای برای درک معنای زندگی در نظر گرفته شده است. این نمایش، هم از منظر مفهومی و هم از نظر اجرایی، تلاشی است برای تصویر کردن طیف وسیعی از تجربه انسانی؛ از ترس و اندوه، تا شوخی و معنا. نمایش یک ساعته است اما در این مدت مخاطب با لحظاتی طنز و لحظاتی تلخ و در عین حال تامل‌برانگیز روبه‌رو می‌شود. می‌گویند تئاتر عصاره زندگی است و من فکر می‌کنم نمایش ما عصاره‌ای از مرگ و زندگی به‌طور هم‌زمان است.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

وی یادآور شد: ایده این نمایش برمی‌گردد به حدود ۲ سال پیش. برای من، نوشتن همیشه یک نیاز درونی بوده است، یک حس ناگهانی که تو را با خودش همراه می‌کند. خیلی وقت‌ها حتی نمی‌دانم که قرار است به کجا برسم. فقط شروع می‌کنم و ناگهان می‌بینم که رود داستان من را به مقصدی متفاوت و بهتر رسانده است. «پلکانی به سوی بهشت» هم در طول زمان بازنویسی شد، با وقایع و شرایط زمانه تطبیق پیدا کرد و کم و زیاد شد. در نهایت حدود سه چهار ماه پیش با فراز و نشیب‌های زیاد تمرین های عملی را آغاز کردیم.

رعیت درباره چالش‌های اجرای چنین نمایشی بیان کرد: کار تئاتر در این روزها بسیار سخت شده است؛ از پیدا کردن بازیگر گرفته تا مسأله سالن، همه چیز چالشی است. خوشبختانه خانم پریزاد سیف و آقای نادر فلاح همکاری در این نمایش را پذیرفتند و خود نادر فلاح هم تهیه‌کنندگی کار را به عهده گرفت. با هم یک گروه جمع‌وجور اما صمیمی و حرفه‌ای را تشکیل دادیم. ما جزو گروه‌هایی نیستیم که از حمایت‌های گسترده برخوردار باشیم. این کار یک اثر مستقل است که تنها با پشتکار اعضای گروه شکل گرفته و از دل همین استقلال و انگیزه درونی، کار را به جلو برده‌ایم.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

کارگردان نمایش «پلکانی به سوی بهشت ادامه داد: تئاتر امروز دیگر همان تئاتر دهه‌های گذشته نیست. زمانی امکانات دولتی مثل دکور، لباس و تبلیغات وجود داشت حالا اما همه‌چیز به فضای دیجیتال و پلتفرم‌های مجازی منتقل شده است. هزینه‌ها بالا است، توقع بازیگران و عوامل هم به‌واسطه حضور در پروژه‌های تصویری بیشتر شده است. تئاتر خصوصی هم که به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است. این باعث شده بسیاری از کارها برای جذب مخاطب به سمت سطحی شدن بروند چراکه برای سود بیشتر باید به ذائقه عامه نزدیک‌تر شد و گاهی این به قیمت نادیده گرفتن کیفیت تمام می‌شود. تئاتر، بخشی از یک زنجیره بزرگ‌تر در جامعه است و وقتی حلقه‌های دیگر این زنجیره مانند اقتصاد، امنیت، سیاست و … ضعیف شده باشند، تئاتر هم آسیب می‌بیند. امروز بسیاری از تماشاگرها نه شناختی از تئاتر دارند و نه انتظاری از آن. گاهی تنها دغدغه‌شان این است که بعد از اجرا می‌توان با فلان بازیگر عکس گرفت یا نه. این یعنی نگاه مصرف‌زده به تئاتر. تئاتر برای چنین مخاطبی تنها وسیله‌ای برای دیده شدن یا سرگرمی سطحی است، نه تجربه‌ای هنری و انسانی.

رعیت درباره فرم اجرایی اثر بیان کرد: از نظر فرمی و متن، نمایش ما به سبک ابزورد نزدیک می‌شود اما از مرز پوچی عبور می‌کند و به نوعی آگاهی و معنا می‌رسد. در بازی‌ها از تکنیک‌های فاصله‌گذاری بهره برده‌ایم و در طراحی صحنه هم با مینیمالیسم مواجه خواهید شد. تلاش کردیم یک کار مدرن ارائه بدهیم؛ نه کاملاً تراژیک و نه کاملاً کمیک، بلکه ترکیبی از سبک‌ها و تجربه‌ها. در نهایت با همه سختی‌ها، باز هم ما کارمان را انجام دادیم. تئاتر برای ما مانند درمان است. مثل زخمی که باید روی آن مرهم گذاشت. تئاتر با مخاطبش ارتباط برقرار می‌کند، به او تلنگر می‌زند تا شاید بتواند کمی زخم‌های روحی جامعه را التیام ببخشد. ما به حضور مخاطب نیاز داریم. حضور تماشاگر در سالن تئاتر، خود نوعی کمک فرهنگی است. امیدوارم این چرخه دوباره زنده شود.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

نمایش «پلکانی به سوی بهشت» از ۱۸ تیر تا ۱۸ مرداد هرشب ساعت ۱۸ در تالار قشقایی تئاترشهر تهران روی صحنه می‌رود.

عوامل اصلی این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: داریوش رعیت بازیگران: نادر فلاح و پریزاد سیف تهیه‌کننده: نادر فلاح مجری طرح: نورالدین حیدری‌ماهر.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در یک غروب سرد و غم انگیز پاییزی دیدار مرگ و نویسنده به موقعیتی هستی شناسانه و در عین حال طنز منجر می‌شود.

عکس‌ها از مریم ایدی است.

داریوش رعیت کارگردان نمایش «پلکانی به سوی بهشت» که این شب‌ها در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه رفته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «پلکانی به سوی بهشت» نمایشی درباره مواجهه‌ انسان با مرگ است. شخصیتی که در نمایش حضور دارد یک نویسنده است، اما در واقع نماینده تمام انسان‌هاست. این نمایش تلاشی است برای بازتاب این پرسش که وقتی انسان در برابر مرگ قرار می‌گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ معمولاً مرگ را با ترس، ابهام، غم و تلخی می‌شناسیم اما من سعی کرده‌ام از زاویه‌ای متفاوت به آن نگاه کنم؛ از مسیر طنز. با بهره‌گیری از این وجه، به نوعی نگاه هستی‌شناسانه و فلسفی رسیدم یعنی مرگ به‌عنوان دروازه‌ای برای درک معنای زندگی در نظر گرفته شده است. این نمایش، هم از منظر مفهومی و هم از نظر اجرایی، تلاشی است برای تصویر کردن طیف وسیعی از تجربه انسانی؛ از ترس و اندوه، تا شوخی و معنا. نمایش یک ساعته است اما در این مدت مخاطب با لحظاتی طنز و لحظاتی تلخ و در عین حال تامل‌برانگیز روبه‌رو می‌شود. می‌گویند تئاتر عصاره زندگی است و من فکر می‌کنم نمایش ما عصاره‌ای از مرگ و زندگی به‌طور هم‌زمان است.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

وی یادآور شد: ایده این نمایش برمی‌گردد به حدود ۲ سال پیش. برای من، نوشتن همیشه یک نیاز درونی بوده است، یک حس ناگهانی که تو را با خودش همراه می‌کند. خیلی وقت‌ها حتی نمی‌دانم که قرار است به کجا برسم. فقط شروع می‌کنم و ناگهان می‌بینم که رود داستان من را به مقصدی متفاوت و بهتر رسانده است. «پلکانی به سوی بهشت» هم در طول زمان بازنویسی شد، با وقایع و شرایط زمانه تطبیق پیدا کرد و کم و زیاد شد. در نهایت حدود سه چهار ماه پیش با فراز و نشیب‌های زیاد تمرین های عملی را آغاز کردیم.

رعیت درباره چالش‌های اجرای چنین نمایشی بیان کرد: کار تئاتر در این روزها بسیار سخت شده است؛ از پیدا کردن بازیگر گرفته تا مسأله سالن، همه چیز چالشی است. خوشبختانه خانم پریزاد سیف و آقای نادر فلاح همکاری در این نمایش را پذیرفتند و خود نادر فلاح هم تهیه‌کنندگی کار را به عهده گرفت. با هم یک گروه جمع‌وجور اما صمیمی و حرفه‌ای را تشکیل دادیم. ما جزو گروه‌هایی نیستیم که از حمایت‌های گسترده برخوردار باشیم. این کار یک اثر مستقل است که تنها با پشتکار اعضای گروه شکل گرفته و از دل همین استقلال و انگیزه درونی، کار را به جلو برده‌ایم.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

کارگردان نمایش «پلکانی به سوی بهشت ادامه داد: تئاتر امروز دیگر همان تئاتر دهه‌های گذشته نیست. زمانی امکانات دولتی مثل دکور، لباس و تبلیغات وجود داشت حالا اما همه‌چیز به فضای دیجیتال و پلتفرم‌های مجازی منتقل شده است. هزینه‌ها بالا است، توقع بازیگران و عوامل هم به‌واسطه حضور در پروژه‌های تصویری بیشتر شده است. تئاتر خصوصی هم که به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است. این باعث شده بسیاری از کارها برای جذب مخاطب به سمت سطحی شدن بروند چراکه برای سود بیشتر باید به ذائقه عامه نزدیک‌تر شد و گاهی این به قیمت نادیده گرفتن کیفیت تمام می‌شود. تئاتر، بخشی از یک زنجیره بزرگ‌تر در جامعه است و وقتی حلقه‌های دیگر این زنجیره مانند اقتصاد، امنیت، سیاست و … ضعیف شده باشند، تئاتر هم آسیب می‌بیند. امروز بسیاری از تماشاگرها نه شناختی از تئاتر دارند و نه انتظاری از آن. گاهی تنها دغدغه‌شان این است که بعد از اجرا می‌توان با فلان بازیگر عکس گرفت یا نه. این یعنی نگاه مصرف‌زده به تئاتر. تئاتر برای چنین مخاطبی تنها وسیله‌ای برای دیده شدن یا سرگرمی سطحی است، نه تجربه‌ای هنری و انسانی.

رعیت درباره فرم اجرایی اثر بیان کرد: از نظر فرمی و متن، نمایش ما به سبک ابزورد نزدیک می‌شود اما از مرز پوچی عبور می‌کند و به نوعی آگاهی و معنا می‌رسد. در بازی‌ها از تکنیک‌های فاصله‌گذاری بهره برده‌ایم و در طراحی صحنه هم با مینیمالیسم مواجه خواهید شد. تلاش کردیم یک کار مدرن ارائه بدهیم؛ نه کاملاً تراژیک و نه کاملاً کمیک، بلکه ترکیبی از سبک‌ها و تجربه‌ها. در نهایت با همه سختی‌ها، باز هم ما کارمان را انجام دادیم. تئاتر برای ما مانند درمان است. مثل زخمی که باید روی آن مرهم گذاشت. تئاتر با مخاطبش ارتباط برقرار می‌کند، به او تلنگر می‌زند تا شاید بتواند کمی زخم‌های روحی جامعه را التیام ببخشد. ما به حضور مخاطب نیاز داریم. حضور تماشاگر در سالن تئاتر، خود نوعی کمک فرهنگی است. امیدوارم این چرخه دوباره زنده شود.

«پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!

نمایش «پلکانی به سوی بهشت» از ۱۸ تیر تا ۱۸ مرداد هرشب ساعت ۱۸ در تالار قشقایی تئاترشهر تهران روی صحنه می‌رود.

عوامل اصلی این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: داریوش رعیت بازیگران: نادر فلاح و پریزاد سیف تهیه‌کننده: نادر فلاح مجری طرح: نورالدین حیدری‌ماهر.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در یک غروب سرد و غم انگیز پاییزی دیدار مرگ و نویسنده به موقعیتی هستی شناسانه و در عین حال طنز منجر می‌شود.

عکس‌ها از مریم ایدی است.

پست قبلی

تداوم گردوغبار و وزش باد در تهران تا اواسط هفته پیش رو

پست بعدی

ماموریتی غیرممکن برای قلعه نویی اما ممکن برای پرسپولیس!

مربوطه پست ها

هنر و فرهنگ

قسمت اول مستند زخم جنگ؛ سالن بهشت آندیا

۲۱ تیر ۱۴۰۴
زمان برگزاری و انتشار فراخوان جشنواره «لوتوس» به تعویق افتاد
هنر و فرهنگ

زمان برگزاری و انتشار فراخوان جشنواره «لوتوس» به تعویق افتاد

۲۱ تیر ۱۴۰۴
«باشو غریبه کوچک» در راه ونیز
هنر و فرهنگ

«باشو غریبه کوچک» در راه ونیز

۲۱ تیر ۱۴۰۴
فصل جدید برنامه پربیننده «مردان آهنین» به آنتن می‌رسد؛ پخش از آخر تیر
هنر و فرهنگ

فصل جدید برنامه پربیننده «مردان آهنین» به آنتن می‌رسد؛ پخش از آخر تیر

۲۱ تیر ۱۴۰۴
با شنیدن این آلبوم به فکر فرو می‌روید؛ چند قطعه به یاد چند استاد
هنر و فرهنگ

با شنیدن این آلبوم به فکر فرو می‌روید؛ چند قطعه به یاد چند استاد

۲۱ تیر ۱۴۰۴
ادعای تکان دهنده بازیگر سوئدی درباره دیدگاه سیاسی اینگمار برگمان!
هنر و فرهنگ

ادعای تکان دهنده بازیگر سوئدی درباره دیدگاه سیاسی اینگمار برگمان!

۲۱ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • قسمت اول مستند زخم جنگ؛ سالن بهشت آندیا
  • ماموریتی غیرممکن برای قلعه نویی اما ممکن برای پرسپولیس!
  • پروفسور خوشحال‌ترین سرمربی پرسپولیس شد!
  • «پلکانی به سوی بهشت» اثری مستقل است؛ عصاره‌ای از مرگ و زندگی!
  • تداوم گردوغبار و وزش باد در تهران تا اواسط هفته پیش رو
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.