کدام فناوریها ایلان ماسک را ثروتمندترین شخص دنیا کردند؟
رئیس شرکت تسلا و اولین فرد ثروتمند جهان
به نظر می رسد ناحیه ای وجود نداشته باشد که ایلان ماسک پیش از این آن را آزمون نکرده باشد. به حیث می رسد ایلان ماسک مدیرعامل کمپانی خودروسازی تسلا و اسپیس ایکس، بنیانگذار کمپانیهای بورینگ، نورالینک و اوپن ایآی(OpenAI) در کلیهی حیطهها حضور دارد. وی که قصد دارد وضعیت سکونت در مریخ را آماده نماید و فکر می کند روزی هوش تصنعی، انسانها را زیر اشراف خویش در می آورد میگوید که تاهنگامیکه برای زندگی به مریخ نرویم حس رضایت نخواهد کرد. البته بالاتر از هیاهوهای تبلیغاتی، ارزش خالص عظیم داراییهایش و حضورش در توییتر، هشت صنعت و فناوری که ایشان را به ثروتمندترین شخص دنیا تبدیل کردهاند، آنالیز خواهیم کرد.
ایلان ماسک در مقیاسی گسترده و کیهانی اندیشه و کار میکند. بالاتر از آنچه از کارآفرینان انتظار داریم و اسم وی با آینده پیوند خورده است . فرقی نمیکند روی خودروهای برقی فعالیت نماید(تسلا) و یا این که به تفکر صادر کردن موشک به اطراف باشد(اسپیس ایکس). آوازه زیاد وی دیدگاه ها را به سمتش جلب خواهد کرد. خیلیها اورا با توماس ادیسون اختراع کننده عظیم قرن پیشین که دستاوردهای متعددی را برای بشریت به همراه داشت مقایسه مینمایند. پروژههای مهم وی حدودا هر صنعت وسیع و بحران جهانی را دربرمیگیرد. دراینجا نگاهی میاندازیم به کمپانیهای وی و تاثیراتی که بر روی صنعت های داشته یا این که
۱. صنعت خودروسازی
کمپانی تسلا در سال ۲۰۲۰ پیشرفت عظیمی کرد. کلاً این موسسه در زمانه همهگیری پیشرفت داشته است . شرکتی که در گذشته از وصال به هدف های خویش بازمانده بود فعلا در حین همهگیری در حالی که اکثر کارخانهها بسته بودند، سودآوری دارد و تختگاز درحال حاضر رو بهرشد است و قصد دارد تا دو کارگاه دیگر در تگزاس و آلمان بهرهبرداری نماید.
قیمت سهام این مجموعه چهار برابر گردیده تا به باارزشترین کمپانی خودروساز تبدیل گردد. به صورت مجموع بها سهام این موسسه طی دو و نیم سال رشدی ۷۰۰ درصدی داشته است .
مقصود این مجموعه که پروژه دوم ماسک بوده و در سال ۲۰۰۳ بهره برداری گردیده ساخت و ساز خودروهای خودران میباشد و آیندهای را متصور میشود که عموم سفرهای خویش را با این خودروها انجام می دهند. اگرچه اشتباهات ساخت و ساز کمپانی بومی در کالیفرنیا را تحت تاثیر قرار داده است و منجر تاخیر در ارسال و نگرانیهایی در زمینه ی سهامدارن این موسسه شدهاست، هیاهوی تبلیغاتی در باب این مجموعه آن را به هدفی دیدنی برای سهامداران کوتاه مقطع تبدیل کرده البته این اشخاص که سهام خویش را فروختهاند ضرری ۲۰ میلیارد دلاری کردند، چون سهام تسلا رشدی بسیار زیاد داشته است .
امروزه، بر اساس آمار وزارت کار آمریکاییها هر ساله حدود ۲۱۰۰ دلار صرفا برای بنزین و \”هزینههای روغن موتور\” پرداخت مینمایند. کمپانیهای حمل بار برای تأمین سوخت نیز هر ساله ۲۰۰ هزار دلار پرداخت مینمایند.
اگرچه وسایل نقلیه برقی مانند تسلا هنوز به شبکهای برای تأمین انرژی متکی میباشند، ولی میتوانند به کاهش این بار اقتصادی کمک نمایند.
خودروهای این موسسه دارنده حسگرهای اولتراسونیک و دوربین میباشند و قابلیت و امکان پارک اتومات نیز دارند ولی هنوز نمیتوان از این خودروها جهت رانندگی سوای حضور راننده بهره مند شد.
۲.فناوری هوافضا
ماسک می گوید در صورتیکه آدمها صرفا یک سیاره برای زندگی داشته باشند، انقراض آنها حتمی میباشد و هرچه بیشتر حریم زمین را جستجو کنیم سیرتکاملمان را در قبال خطراتی چون پایان یافتن منابع زمین و هوشهای تصنعی و مصنوعی فرابشری نگهداری کردهایم.
ایلان ماسک در سال ۲۰۰۲ کمپانی اسپیسایکس را برای یافتن سیاراتی دیگر برای سکونت بهرهبرداری کرد. در فصل تابستان سال جاری کمپانی اسپیس ایکس تحت عنوان اولین کمپانی تجاری دو فضانورد ناسا(nasa) را به فضا ارسال کرد. این ماموریت اولی پرتاب فضاپیما به همراه سرنشین از خاک ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تا به امروز بود.
هزینه ارسال فضاپیما به فضا به دلایلی مانند سیستم پیچیده بالاست و ایده ماسک برای حل این اختلال ساختوساز موشکهایی میباشد که بتوان چند بار از آن ها استفاده نمود.
موشک فالکون اسپیس ایکس تا به امروز توانسته به کاهش پنج برابری در هزینهها دست یابد. در سال ۲۰۲۰ این موسسه ارسال صدمین موشک خویش به محیط را جشن گرفت. همینطور این موسسه توانسته بود از یک موشک چند بار مصرف شش بار استفاده نماید. در بازه طولانی ماسک قصد دارد توسط کمپانی اسپیس ایکس تا سال ۲۰۵۰ یک میلیون نفر را به مریخ بفرستد. ولی چرا مریخ؟
گرچه در مریخ صاحبخانه فوقالعادهای وجود ندارد ولی یکیاز شایسته ترین موردهای در حدود زمین میباشد. روزهای مریخ پاره ای طولانیتر است ، موقعیت دمایی بد وجود ندارد و حجم سطح بی آبی برابری با زمین داراست. در ذیل سطح آب نیز منابع فراوانی وجود دارد که می تواند به مراقبت زندگی آدم یاری دهد.
جهت نیل بهاین غرض این موسسه می بایست به مواردی چون به کارگیری دوباره از موشکها(اسپیس ایکس بدین فناوری دست یافته)، سوختگیری دوباره در مدار، توان ساخت و ساز نیروی پیشرانه در مریخ، بضاعت و توان ایجاد نوع مطلوب پیشرانه در مریخ دست یابد.
مقصود بعدی ایلان ماسک فرستادن یوساکو مائزاوا یک میلیاردر ژاپنی و همراهانش در مداری در حدود ما میباشد. این مهاجرت که نخست قرار بود در سال ۲۰۱۹ صورت بپذیرد برای گسترش بیشتر فضاپیمای استارشیپ به عقب افتاد و قرار است در سال ۲۰۲۳ صورت پذیرد.
۳. مخابرات
مقصود پروژه استارلینک که زیرنظر کمپانی اسپیس ایکس انجام می گردد، رساندن وب پرسرعت به همهی عموم نیست بلکه رساندن وب به نقاطی میباشد که قبلا ممکن نبوده است . ایده رساندن وب به زمین بوسیله ماهوارهها ایدهی جدیدی نیست. در اوایل دهه ۹۰ کمپانی Teledesic برای انجام چنین کاری افتتاح شد. این مجموعه و کمپانیهای شبیه زمانی که بعداز ارسال ماهوارههای زیاد همچنان با ایراد اتصال ضعیف مواجه شدند ورشکست شدند.
ولی پروژه استارلینک تفاوتهای چشم گیری نسبت به سایریندارد. برای مثال هزینهی کمتر ارسال ماهوارهها، سرعت بیشتر که در ماهوارههای قبل ۲۵ مگابایت بر ثانیه بوده و در ماهوارههای این مجموعه یک گیگابایت برثانیه میباشد و تاخیر یعنی زمان وقتی که طول میکشد تا بستهی اطلاعاتی از زمین به ماهوارهها رسد. این عدد در موردهای گذشته بیشتر از ۶۰۰ میلی ثانیه بود در حالی که در ماهوارههای این موسسه به ۲۰ میلی ثانیه کاسته شده است .
این موسسه هزینههای ارسال موشک را از ۱۶۵ میلیون دلار به ۶۲ میلیون کاهش داده و بعداز گسترش موشکهای چند بار مصرف این رقم می تواند به ۳۰ میلیون دلار نیز رسد.
۴.انرژی
از میان بردن تعلق به سوختهای فسیلی و به جای آن به کار گیری از نیروی خورشیدی برای دههها از هدف ها و حق تقدمهای ایلان ماسک بوده است . ایلان ماسک در صدر ایدهی ساخت کمپانی solarcity را به پسرعموهایش بخشید. گرچه این مجموعه اولین کوشش وی برای استعمال از نیروهای تجدیدپذیر بود. اگرچه این ایده تا حدودی با باخت مواجه شد، ولی برای ادراک مسیری که ماسک و تسلا جهت نیل به نیروهای تجدیدپذیر طی کردند دارای اهمیت میباشد. این مجموعه بزرگ شد و تبدیل به وسیع ترین منبع ساخت انرژی خورشیدی در دنیا شد. ولی بعداز آن به مشکلاتی مالی برخورد و کمپانی تسلا آن را به بها ۲.۶ میلیارد دلار خرید.
وصال به نیروی خورشیدی از آن جهت اساسی است چون سوختهای فسیلی ما رو به اتمام میباشند و بایستی بهسرعت برای آن ها جایگزینی پیداکنیم.
این مجموعه تحت عنوان پایان بحران خود به کارگیری از نیروی خورشیدی را تبدیل به موضوعی در دسترس کرد و با دقت بیشتر بر روی مسائل اقتصادی هزینهی ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار دلاری نصب این پنلها را در ابتدا رایگان قرار داد تا اشخاص بتوانند در مدتی طولانی هزینهها را پرداخت نمایند. این فعالیت سبب ساز ارتقا ۷۲ درصدی به کارگیری از این فناوری در سال ۲۰۱۴ شد. ولی از آن جا که اشخاص متعددی به جهت عدم بضاعت در بازپرداخت قرارداد خویش را لغو کردند این موسسه با باخت مواجه شد. بعد از آن تسلا این موسسه را خرید و آن را \”سقف خورشیدی\” نامگذاری کرد.
در گردهمایی انجمن فرمانداران ملی سال ۲۰۱۷ در رود آیلند، ایلان ماسک خاطرنشان کرد که با فناوری خورشیدی SolarCity و فناوری باتری از تسلا یک زمین ۱۰۰ مایل مربعی برای تامین انرژی کافی برای مجموع آمریکا کافی میباشد. البته این داعیه هنوز به انجام نرسیده میباشد.
نتایج اخیر نشان دهندهی موفقیتهایی دراین باره میباشد و آماندا توبلر از اولین اشخاصی است که از این فناوری استفاده کرده اگرچه این فناوری بسیار امیدبخش میباشد ولی کمپانی تسلا هنوز نتوانسته این برگهها را برای تعداد متعددی ایجاد نماید. در اکتبر سال ۲۰۱۹ تسلا از نوع جدیدی از صفحه های خورشیدی خبر داد که نصب آسودهتر و بها کمتری دارا هستند.
۵. حمل و نقل
ممکن است آخرین ایده ماسک بلندپروازانهترین ایده وی باشد. این سیستم حمل و نقل که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و هنوز در پروسه طراحی قراردارد، به مسافران اجازه میدهد تا در زمان ۳۵ دقیقه یا این که کمتر سریعتر از پروازهای تجاری در بین لس آنجلس و سانفرانسیسکو مسافرت نمایند.
سیستم ریلی در یک لوله با فشار هوای بسیار معدود عمل می نماید، که از نگاه تئوری منجر به کاهش اصطکاک می شود و سرعتهای بالایی تا ۸۰۰ مایل در ساعت را با مصرف برق کمتر قابلیت و امکانپذیر مینماید. گرچه تحقق بی نقص این ایده هنوز با حقیقت فاصله دارد ولی این موسسه قرار است سال آینده دست به ساخت و ساز یک رینگی پنج مایلی در حوالی Quay Valley، کالیفرنیا بزند.
۶. زیر ساخت و ایجاد تونل
یک روز، زمانی که ماسک در بیرون از لس آنجلس در ترافیک مانده بود، با ارسال توئیتی شکایتی را مطرح کرد که علت شرکتی شد که به صورت جدی به حل این نقص می پردازد.
در نتیجه کمپانی بورینگ(boring) ایجاد شد. غرض این مجموعه ساخت و ساز تونلهای حمل و نقل ایمن با سرعت زیاد و هزینهی نادر میباشد. این موسسه قصد تولید تونل هایی به اندازه ۱۴ فوت(نصف اندازهی تونلهای فعلی) دارد که سبب صرفه جویی میلیونها دلار میگردد.
بیشتر فضای تونلهای فعلی برای تخلیه دود ماشینهاست البته این تونلها که بسیار نادر قطرتر به لحاظ میرسند چون در بالا برای اسکیتهای برقی پباده سازی گردیده بودند ولی ماسک اعلام کرده که ایده اسکیتها را کنار نهاده و قصد داراست از این تونلها برای وسایل نقلیه به کار گیری نماید.
۷. هوش تصنعی
اپن ای آی(OpenAI) در ژوئیه سال ۲۰۲۰ با نشر GPT-۳ ، قدرتمندترین سبک زبانی تاکنون، خبرساز شد. این سبک که گاها تحت عنوان یک اپلیکیشن هوشمند کامل شدن اتوماتیک نام برده میشود قابلیت و امکانهایی بالاتر از آن دارد. مثلا میتواند ماجراهای کوتاه، کتابچههای راهنما، تصویر و کدهای رایانهای را ایجاد نماید.
ایلان ماسک مدتهاست که راجعبه مخاطرات هوش مصنوعی با صراحت سخن مینماید و ۱۰ میلیون دلار نیز به موسسه آینده زندگی برای اجرای یک برنامه جهانی تحقیق راجعبه هوش تصنعی اهدا کرده است . وی کمپانی OpenAI را با مقصود تقویت پژوهش های هوش تصنعی احداث کرد. با این درحال حاضر، ماسک در سال ۲۰۱۸ از عضویت هیئت مدیره کمپانی کنارهگیری کرد و اظهار کرد که وی دیگر با این موسسه در ارتباط نیست، و عامل آن را نیاز به تمرکز بر بقیه شغل ها و تعارضات احتمالی منافع خویش با هدف های هوش تصنعی تسلا عنوان کرد.
۸. نگهداریهای سلامت
بیشتر کوششهای ماسک در مقیاسهایی عظیم میباشد. مانند ارسال سفینههای فضایی به مریخ، تونلهایی از واشنگتن به نیویورک، کارگاههای ساخت خودرو الکتریکی در سراسر کره زمین. با این وجود کمپانی نورالینک(Neuralink) بر مقیاسی میکروسکوپی تمرکز دارااست.
نورالینک که در سال ۲۰۱۶ راهاندازی شد، پروژه ماسک برای ساخت و ساز یک \”رابط مغز و رایانه\”(BCI) میباشد که مغز بشر را مستقیماً به رایانه متصل مینماید. ساختن خودروهای برقی و زندگی در مریخ برای ماسک به اندازه کافی بلندپروازانه نبوده و این کارآفرین میلیاردر اینک قصد دارد رایانهها و مغز بشر را ترکیب نماید تا بتواند انسانها را همگام با ماشینها نماید.
ماسک BCI را راهی برای پر کردن ترک میان بشر و رایانه میداند. BCI ایمپلنتهای مغزی میباشند، معمولاً یک تراشه از الکترودهای یک سری میلی متر مربعی که با جراحی بدون واسطه در مغز کاشته میگردد.
الکترودها کار الکتریکی سلولهای مغز و نورونها را به رایانه منتقل مینمایند. در حالی که عمل مغز در درحال حاضر ضبط است ، شرکت کننده وظیفهای مانند تکان یک اهرمک را برای هدایت جای نما روی شیت انجام میدهد.
آنگاه محققان میتوانند از الگوریتمهایی برای رابطه کار مغز با حرکت استفاده کرده و به رایانه آموزش دهند که زمانی نورونهای خاصی فعال میشوند، نشانه گر می بایست به سمت چپ حرکت نماید. آن گاه میتوانید اهرمک را خاموش کرده و اشاره گر را فقطً از روش کار مغزی حرکت دهید.
زمانی که یک آدم به BCI متصل شد، مرحله یادگیری آغاز می گردد. شخص یاد میگیرد که چهطور بازوی رباتیک را کنترل کند و الگوریتمها یاد میگیرند که کدام نورونها سیگنال میباشند و کدام یک نویز می باشند و در پردازش داده ها پیشرفت مینمایند. این دو به طور همزیستی تهیه میگردند تا جایی که شخص با \”بازوی\” تازه خویش رابطه برقرار نماید.
با این حال، ده سالها تحقیق دراین باره به وسیله پژوهشگران آزمایشگاهی پیشرفت تعجب آورای را نشان داده میباشد. این فناوری به اشخاص فلج اذن میدهد فارغ از جراحی مجدد راه بروند، به اشخاص قابلیت می دهد پروتزهای رباتیک را با ذهن کنترل نمایند و با بازنویسی سیگنالهای عصبی افسردگی را معالجه میکنند.