دانش جوین
یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی اجتماعی

کرونا و چالش‌هایی که “نوروز” باید با آنها مواجه شود

دانش جوین توسط دانش جوین
۲۸ اسفند ۱۴۰۰
در اجتماعی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
7
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر
کرونا و چالش‌هایی که "نوروز" باید با آنها مواجه شود

یک جامعه‌شناس به این پرسش که «آیا آیین نوروزی توانسته است در بهبود مواجهه با آسیب‌­های کرونایی گامی در جهت تسهیل مصائب و مشکلات بردارد؟» پاسخ داد و گفت: اگرچه کرونا در دو سال اخیر بسیاری از ارتباطات فیزیکی را دچار مشکل و محدودیت کرده است، اما نوروز اصلی‌­ترین کارکرد خود که تثبیت و گسترش پیوندهای اجتماعی بود را در بسترهایی متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشت، پی­ گرفته است.

حمیدرضا بیژنی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: آیین‌­های هر فرهنگ و ملتی اتمسفری هستند که انسان‌­ها از بدو تولد در آن تنفس می­‌کنند. آنها مفاهیم و ارزش‌­هایی هستند که با گام نهادن در این دنیا به استقبال ما می‌­آیند، ما را به آغوش می‌­کشند و امر هدایت و تربیت ما را بر عهده می­‌گیرند.

وی افزود: آیین‌­ها خود را به وسیله­ خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و رسانه‌­های جمعی در وجود ما نهادینه می‌­کنند و از این طریق رشته­‌ای پیونددهنده میان فرد به فرد انسان‌­های یک مرزوبوم پدید می‌­آورند و آنها را تبدیل به یک ملت می‌­کنند؛ ملتی که به واسطه­ درونی شدن ارزش‌­ها و هنجارها اشتراکات عمیقی را در مواجهات گوناگون‌شان در زندگی روزمره در کنار یکدیگر احساس می­‌کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه این آیین‌­ها همواره خود را در کالبدهای «دیگری» (همچون خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و …) پنهان نمی­‌کنند و گاه‌وبی‌­گاه به مناسبت‌­های مختلف در زندگی روزمره متجلی می‌­شوند و تجلی آنها نیز به فراخور مناسبت و کارکردشان متفاوت است گفت: آیین‌­ها گاه خود را در قالب جشن‌­های تولد یا مراسم عروسی و عزا در یک بستر خرد خانوادگی و شبکه­‌های روابط اجتماعی دوستان متجلی می‌­کنند و ارزش­‌هایی همچون حیات و زندگی، مرگ و جدایی و پیوندهای عمیق زندگی­‌بخش را یادآوری می­‌کنند و گاه نیز به مثابه­ یک عید دینی و مذهبی، چارچوب‌­ها و ارزش‌­های اخلاقی، اعتقادی و دینی را برای جامعه یادآور می‌شوند.

بیژنی افزود: همچنین آیین­‌هایی وجود دارند که ریشه در سنت‌­های تاریخی و ملی دارند و حضور آنها یادآور تاریخ پر فراز و نشیب یک ملت است؛ تاریخی که شاهدی بر سختی‌­ها و ناکامی‌­ها، پیروزی‌­ها و حماسه‌­سازی‌­های یک ملت است اما در میان تمامی این­ها، گاه در برخی ملت‌­ها و فرهنگ­‌ها تجلیاتی از این آیین­‌ها پدید می‌­آید که در گذر زمان ماهیت‌شان از وضعیتی تک ساحتی خارج و ارزش و اعتبارشان به واسطه­ در هم تنیدگی مولفه‌­های متنوع زندگی بشری، چند ساحتی می‌­شود؛ به نحوی که تکرار آنها به مثابه یادآوری حیاتی نو و تولدی دوباره است و مهمترین تجلی چنین آیینی در فرهنگ ایران زمین، «عید نوروز» است.

وی با اشاره به اینکه با نگاهی دقیق‌­تر به آیین‌­های پیشانوروزی، این نگاره در ذهن پرورش می‌­یابد که شاید از همین رو است که ما در برخی آیین‌­های پیشانوروزی که غالباً در گذشته رواج داشت شاهد مراسمی هستیم که اشاراتی به در هم ریختگی نظم و بی‌­نظمی دارند گفت: مردمانی که با صورتک‌­های سیاه خود در کوچه­‌ها حرکت می­‌کردند و یادآور مردگانی هستند که بازگشته‌­اند، از اعتقادی کهن سخن می­‌گفتند: “اعتقادی بیانگر این حقیقت که گیتی سراسر آشفتگی بود و خداوند هستی و نظم را از دل این آشفتگی پدید آورده است”.

این جامعه‌شناس ادامه داد: بدین‌وسیله آیین‌­های پیشانوروزی با تمثیل‌­هایی نمایشی سعی می‌­کردند تا بار دیگر با در هم‌ریختگی مرزهای هستی‌ونیستی و گسستن مرزهای مرگ و زندگی از نوروز به عنوان بازگشت مجدد به نظم و آغاز حیاتی نو پرده بردارند. مفهومی که در سبک زندگی این روزهای ما مردم توسط انواع کنش‌­های معطوف به ایام پایانی سال همچون نظافت منزل و بازگرداندن تمیزی و پاکی به خانه‌­ها، تعویض لباس‌­های کهنه با لباس‌­هایی نو و دید و بازدیدهایی که همچون میثاقی مجدد با شبکه‌­های روابط خانوادگی و دوستان است، تجلی می‌­یابد.

بیژنی با طرح این پرسش که «اما آیا حیات و زنده بودن یک فرهنگ که در آیین‌­های آن متجلی می­‌شود، تنها در برپا داشتن جشن و سرور خلاصه می‌­شود؟» گفت: آیین‌ها سرمایه‌­هایی هستند که از گذر سال‌­ها زندگی و تجربیات تلخ و شیرین برای یک ملت قدرت و غنا به ارمغان آورده‌­اند. قدرت و غنایی که اگرچه به فرهنگ ملت‌ها نسبت داده می‌­شود، اما اثرگذاری و حیات­‌بخشی آن باید در زندگی امروز مردم ملموس باشد، به نحوی که در مواجهه با مخاطرات و آسیب‌­هایی که در کوران زندگی مردم با آن مواجه می‌­شوند یاری‌دهنده و کمک‌رسان آنها باشد. چرا که همواره حیات یک آیین به کارکردی وابسته است که می­‌تواند برای حفظ بقای یک ملت داشته باشد و آیا نوروز را می‌­توان در چنین آزمونی سربلند دانست؟.

وی ادامه داد: یکی از جدیدترین و شاید مهمترین محک‌هایی که عید نوروز در تاریخ پیدایش و حیاتش در ایران با آن روبه‌رو شده است مواجهه با ویروس کرونا است. کرونا به عنوان یک پدیده­ اجتماعی که منشائی زیستی دارد، با تغییرات عدیده‌­ای که در نظم زندگی روزمره­ انسان‌­ها پدید آورد همچون یک زلزله، فرصتی را به دست داد تا هر آنچه سست و متزلزل بود، فرو بریزد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه کرونا به طور دقیق پیوندهای اجتماعی را مورد هدف قرار داد و جریمه­ عدم رعایت آن را برابر با مرگ و نابودی معنا کرد گفت: نکته‌­ای به فراخور مهم‌تر آنکه این مرگ را تنها برای ما منحصر نکرد و آن را به سایر اعضای خانواده و عزیزترین افرادمان نیز تسری بخشید. کرونا توانست در این مسیر نظم­‌هایی بسیار کهن و به ظاهر استوار را در هم بشکند. برای نمونه نظم آموزشی کلاسیک یکی از این مواردی است که علی­‌رغم تلاش‌­ها و شعارهای گسترده پیرامون لزوم تحصیل و آموزش فیزیکی در دو سال اخیر شاهدیم که همواره سیستم‌­های آموزشی مجازی به واسطه توسعه کارکردهای آموزشی خود و انطباق یافتن با زندگی روزمره­ توانستند اصلی­‌ترین وظیفه­ آموزشی یک ملت را به دوش بکشند و علی‌­رغم آسیب‌­ها و کاستی‌­های بسیار که در هر پدیده نو و جدیدی قابل مشاهده است، مسیر خودرا پیدا کنند.

بیژنی ادامه داد: اما این ویروس همه‌گیر چه تاثیری بر آیین کهن سرزمین مان نهاد و نوروز چگونه توانست در مواجهه با این ویروس خود را مدیریت کند؟ و آیا توانست؟ جهت بررسی وضعیت عید نوروز در این مواجهه شاید بهترین راهکار، ارزیابی کارکردهای عملیاتی این آیین است.

وی با بیان اینکه فی‌­الواقع مهمترین کارکردی را که برای عید نوروز می‌­توان به عنوان یک کلیت پذیرفت برقراری نظم و به‌­سامان کردن زندگی است عنوان کرد: عید نوروز از منظر جبری و تاریخی آغاز یک سال جدید است؛ از همین روی است که چه در بعد کلان و کشوری که بودجه‌­ها و برنامه­‌ریزی‌­های دولتی مبتنی بر این نظم برنامه‌­ریزی می‌­شوند و چه در بعد خرد، نوروز نقطه آغازی است برای شروع کردن زندگی و از همین روی است که این آغاز همواره همراه می­‌شود با تازه کردن و نو کردن هر آنچه که در این مسیر قرار دارد.

این جامعه‌شناس افزود: ساده‌­ترین حالت تعین‌­یافتگی چنین نو شدنی را در خریدهایی که معمولا در این برهه از سال روال است می‌­توان دید و ساحتی کمی عمیق­‌تر را در دیدوبازدیدهایی می‌­توان مشاهده کرد که در حقیقت تلاشی است برای استمرار پیوندهای خانوادگی و دوستانه­‌ای که بنا بر ماهیت اجتماعی بودن زندگی انسان‌­ها امری ضروری به شمار می‌­رود.

بیژنی با اشاره به اینکه حال با این نگاه به نوروز است که ما می‌­توانیم کرونا را یک بار از منظر میزان آسیب رساندن به کارکرد این آیین مورد بررسی قرار دهیم و بار دیگر عید نوروز را به مثابه ابزار و سرمایه‌­ای که عبور از آسیب‌­های کرونا را برای ما سهل‌­تر می‌­کند مورد قضاوت قرار دهیم اظهار کرد:‌ بررسی‌­های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌­دهد که اگرچه کرونا در دو سال اخیر بسیاری از ارتباطات فیزیکی را دچار مشکل و محدودیت کرده است، اما نوروز اصلی‌­ترین کارکرد خود که تثبیت و گسترش پیوندهای اجتماعی بود را در بسترهایی متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشت پی­ گرفته است.

وی اضافه کرد: توسعه­ پلتفرم‌­های شبکه‌­های اجتماعی به مثابه­ فضایی که سال­‌هاست عرصه­‌های عمومی و خصوصی زندگی ما انسان‌­ها را تحت تاثیر قرار داده است، در دوره­ پیدایش کرونا توانست تا سطح بسیاری زیادی خلأهای موجود در روابط میان انسان‌­ها را پر کند. البته که این موضوع به شیوه­‌ای عادلانه در میان همه اقشار جامعه مورد استفاده قرار نمی‌­گیرد و عموما سالمندان و اقشار مسن به واسطه­ عدم توانایی‌­شان کاربری و بهره‌­مندی کمتری از این فرصت خواهند داشت و بالطبع انزوای بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه نکته قابل توجه در این میان، حفظ ماهیت یک ارزش است و نه فعلیت دقیق آن به شیوه‌­ای که در گذشته رواج داشته است گفت: کمااینکه در سده‌های پیشین سبک­‌هایی از پاسداشت نوروز و روابط اجتماعی وجود داشت و امروز آنچنان از آن روزگار دور شده‌­ایم که بسیاری از ما شناخت و اطلاعی از آنها نداریم. بنابراین آنچه قابل توجه است زنده بودن و پویایی اصل تحرک در روابط اجتماعی و تثبیت و تمدید نوشدگی مولفه‌­های حیات اجتماعی است.

بیژنی درباره اینکه «آیا آیین نوروزی توانسته است در بهبود مواجهه با آسیب‌­های کرونایی گامی در جهت تسهیل مصائب و مشکلات بردارد؟» اظهار کرد: در این زمینه نیز می‌­توان به گواه یک مثال، مسئله را ارزیابی کرد. از قابل‌توجه‌­ترین آسیب‌­های کرونا، ایجاد محدودیت‌­هایی است که در حوزه­ فضای کسب و کار پدید آورده است. بدیهی است که مهم‌ترین و اصلی‌­ترین گروهی که از این مجرا مورد آسیب قرار می‌­گیرند، قشر محرومی هستند که به صورت روزمزد کار می‌­کنند و از درآمد و پس‌­انداز ثابتی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در همین زمینه نیز توسعه شبکه‌­های اجتماعی و روابط اجتماعی فراتر از محدودیت­‌های جغرافیایی زمینه‌­ای را پدید آورده است تا افراد کم بضاعت متناسب با شرایط و وضعیت خود بتوانند از کمک‌­های مالی و حمایت‌­های مردمی و نهادی بهره‌­مند شوند و این عرصه‌­ای است که در مناسبت‌­های آیینی همچون نوروز تجلی بیشتر و بهتری پیدا خواهد کرد. بدیهی است که صرف وجود شبکه‌­های اجتماعی عامل محرک و تعیین کننده نیست و نخواهد بود که این صرفا ابزاری جهت به فعلیت پیوستن اراده به پیوستگی میان اقشار مختلف جامعه است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه قطعا مطرح کردن چنین مثال‌­هایی به این معنا نیست که این قبیل عملکردها می‌­توانند مشکلات عدیده­‌ای را که مردم با آنها دست‌وپنجه نرم می‌­کنند را بر طرف کند یا دغدغه­‌های مردم را از میان بردارد عنوان کرد: باید یادآور شویم که مسئله اصلی مورد بررسی این است که آیا عید نوروز به عنوان یک آیین که کارکردها و اهداف اجتماعی و فرهنگی خاصی را بر عهده دارد، مبتنی بر شرایط کرونایی توانسته است به مسیر خود ادامه دهد و آیا توانسته است در یک مواجهه نوین و مدرن خود را با شرایط تطبیق دهد و پویایی‌اش را به نمایش بگذارد؟ باید گفت که به نظر می‌­رسد آنچه ما شاهد هستیم یک شیوه­ نوین از پویایی است که این آیین به فراخور زمان توانسته است از خود نشان دهد و چه بسا با تداوم این شرایط تغییراتی بنیادین‌تری را در تجلی ­این آیین در سال‌­های آینده شاهد باشیم.

بیژنی تاکید کرد که البته بیان چنین مثال‌­هایی به هیچ وجه به معنی بر طرف شدن دغدغه­‌هایی که حاصل چالش‌­های عدیده­‌ای که از منظر اقتصادی در کشور وجود دارد نیست، زیرا کرونا تنها یکی از معضلاتی است که این روزها عید نوروز با آن مواجه است و مشکلاتی همچون گسترش فرهنگ فردگرایی، گسست‌­های نسلی و انفکاک‌­های متعدد میان گروه­‌های اجتماعی، مشکلات ریشه‌­ای و گسترده اقتصادی و … از دیگر چالش‌­هایی‌اند که آیین‌­های نوروزی در مواجهه با آنها باید واکنش‌­های مناسب و درخوری را به نمایش بگذارد تا بتواند بار دیگر پویایی و حیات و کارکرد خود را برای بهبود زندگی مردم به اثبات برساند.

انتهای پیام

کرونا و چالش‌هایی که "نوروز" باید با آنها مواجه شود

یک جامعه‌شناس به این پرسش که «آیا آیین نوروزی توانسته است در بهبود مواجهه با آسیب‌­های کرونایی گامی در جهت تسهیل مصائب و مشکلات بردارد؟» پاسخ داد و گفت: اگرچه کرونا در دو سال اخیر بسیاری از ارتباطات فیزیکی را دچار مشکل و محدودیت کرده است، اما نوروز اصلی‌­ترین کارکرد خود که تثبیت و گسترش پیوندهای اجتماعی بود را در بسترهایی متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشت، پی­ گرفته است.

حمیدرضا بیژنی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: آیین‌­های هر فرهنگ و ملتی اتمسفری هستند که انسان‌­ها از بدو تولد در آن تنفس می­‌کنند. آنها مفاهیم و ارزش‌­هایی هستند که با گام نهادن در این دنیا به استقبال ما می‌­آیند، ما را به آغوش می‌­کشند و امر هدایت و تربیت ما را بر عهده می­‌گیرند.

وی افزود: آیین‌­ها خود را به وسیله­ خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و رسانه‌­های جمعی در وجود ما نهادینه می‌­کنند و از این طریق رشته­‌ای پیونددهنده میان فرد به فرد انسان‌­های یک مرزوبوم پدید می‌­آورند و آنها را تبدیل به یک ملت می‌­کنند؛ ملتی که به واسطه­ درونی شدن ارزش‌­ها و هنجارها اشتراکات عمیقی را در مواجهات گوناگون‌شان در زندگی روزمره در کنار یکدیگر احساس می­‌کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه این آیین‌­ها همواره خود را در کالبدهای «دیگری» (همچون خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و …) پنهان نمی­‌کنند و گاه‌وبی‌­گاه به مناسبت‌­های مختلف در زندگی روزمره متجلی می‌­شوند و تجلی آنها نیز به فراخور مناسبت و کارکردشان متفاوت است گفت: آیین‌­ها گاه خود را در قالب جشن‌­های تولد یا مراسم عروسی و عزا در یک بستر خرد خانوادگی و شبکه­‌های روابط اجتماعی دوستان متجلی می‌­کنند و ارزش­‌هایی همچون حیات و زندگی، مرگ و جدایی و پیوندهای عمیق زندگی­‌بخش را یادآوری می­‌کنند و گاه نیز به مثابه­ یک عید دینی و مذهبی، چارچوب‌­ها و ارزش‌­های اخلاقی، اعتقادی و دینی را برای جامعه یادآور می‌شوند.

بیژنی افزود: همچنین آیین­‌هایی وجود دارند که ریشه در سنت‌­های تاریخی و ملی دارند و حضور آنها یادآور تاریخ پر فراز و نشیب یک ملت است؛ تاریخی که شاهدی بر سختی‌­ها و ناکامی‌­ها، پیروزی‌­ها و حماسه‌­سازی‌­های یک ملت است اما در میان تمامی این­ها، گاه در برخی ملت‌­ها و فرهنگ­‌ها تجلیاتی از این آیین­‌ها پدید می‌­آید که در گذر زمان ماهیت‌شان از وضعیتی تک ساحتی خارج و ارزش و اعتبارشان به واسطه­ در هم تنیدگی مولفه‌­های متنوع زندگی بشری، چند ساحتی می‌­شود؛ به نحوی که تکرار آنها به مثابه یادآوری حیاتی نو و تولدی دوباره است و مهمترین تجلی چنین آیینی در فرهنگ ایران زمین، «عید نوروز» است.

وی با اشاره به اینکه با نگاهی دقیق‌­تر به آیین‌­های پیشانوروزی، این نگاره در ذهن پرورش می‌­یابد که شاید از همین رو است که ما در برخی آیین‌­های پیشانوروزی که غالباً در گذشته رواج داشت شاهد مراسمی هستیم که اشاراتی به در هم ریختگی نظم و بی‌­نظمی دارند گفت: مردمانی که با صورتک‌­های سیاه خود در کوچه­‌ها حرکت می­‌کردند و یادآور مردگانی هستند که بازگشته‌­اند، از اعتقادی کهن سخن می­‌گفتند: “اعتقادی بیانگر این حقیقت که گیتی سراسر آشفتگی بود و خداوند هستی و نظم را از دل این آشفتگی پدید آورده است”.

این جامعه‌شناس ادامه داد: بدین‌وسیله آیین‌­های پیشانوروزی با تمثیل‌­هایی نمایشی سعی می‌­کردند تا بار دیگر با در هم‌ریختگی مرزهای هستی‌ونیستی و گسستن مرزهای مرگ و زندگی از نوروز به عنوان بازگشت مجدد به نظم و آغاز حیاتی نو پرده بردارند. مفهومی که در سبک زندگی این روزهای ما مردم توسط انواع کنش‌­های معطوف به ایام پایانی سال همچون نظافت منزل و بازگرداندن تمیزی و پاکی به خانه‌­ها، تعویض لباس‌­های کهنه با لباس‌­هایی نو و دید و بازدیدهایی که همچون میثاقی مجدد با شبکه‌­های روابط خانوادگی و دوستان است، تجلی می‌­یابد.

بیژنی با طرح این پرسش که «اما آیا حیات و زنده بودن یک فرهنگ که در آیین‌­های آن متجلی می­‌شود، تنها در برپا داشتن جشن و سرور خلاصه می‌­شود؟» گفت: آیین‌ها سرمایه‌­هایی هستند که از گذر سال‌­ها زندگی و تجربیات تلخ و شیرین برای یک ملت قدرت و غنا به ارمغان آورده‌­اند. قدرت و غنایی که اگرچه به فرهنگ ملت‌ها نسبت داده می‌­شود، اما اثرگذاری و حیات­‌بخشی آن باید در زندگی امروز مردم ملموس باشد، به نحوی که در مواجهه با مخاطرات و آسیب‌­هایی که در کوران زندگی مردم با آن مواجه می‌­شوند یاری‌دهنده و کمک‌رسان آنها باشد. چرا که همواره حیات یک آیین به کارکردی وابسته است که می­‌تواند برای حفظ بقای یک ملت داشته باشد و آیا نوروز را می‌­توان در چنین آزمونی سربلند دانست؟.

وی ادامه داد: یکی از جدیدترین و شاید مهمترین محک‌هایی که عید نوروز در تاریخ پیدایش و حیاتش در ایران با آن روبه‌رو شده است مواجهه با ویروس کرونا است. کرونا به عنوان یک پدیده­ اجتماعی که منشائی زیستی دارد، با تغییرات عدیده‌­ای که در نظم زندگی روزمره­ انسان‌­ها پدید آورد همچون یک زلزله، فرصتی را به دست داد تا هر آنچه سست و متزلزل بود، فرو بریزد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه کرونا به طور دقیق پیوندهای اجتماعی را مورد هدف قرار داد و جریمه­ عدم رعایت آن را برابر با مرگ و نابودی معنا کرد گفت: نکته‌­ای به فراخور مهم‌تر آنکه این مرگ را تنها برای ما منحصر نکرد و آن را به سایر اعضای خانواده و عزیزترین افرادمان نیز تسری بخشید. کرونا توانست در این مسیر نظم­‌هایی بسیار کهن و به ظاهر استوار را در هم بشکند. برای نمونه نظم آموزشی کلاسیک یکی از این مواردی است که علی­‌رغم تلاش‌­ها و شعارهای گسترده پیرامون لزوم تحصیل و آموزش فیزیکی در دو سال اخیر شاهدیم که همواره سیستم‌­های آموزشی مجازی به واسطه توسعه کارکردهای آموزشی خود و انطباق یافتن با زندگی روزمره­ توانستند اصلی­‌ترین وظیفه­ آموزشی یک ملت را به دوش بکشند و علی‌­رغم آسیب‌­ها و کاستی‌­های بسیار که در هر پدیده نو و جدیدی قابل مشاهده است، مسیر خودرا پیدا کنند.

بیژنی ادامه داد: اما این ویروس همه‌گیر چه تاثیری بر آیین کهن سرزمین مان نهاد و نوروز چگونه توانست در مواجهه با این ویروس خود را مدیریت کند؟ و آیا توانست؟ جهت بررسی وضعیت عید نوروز در این مواجهه شاید بهترین راهکار، ارزیابی کارکردهای عملیاتی این آیین است.

وی با بیان اینکه فی‌­الواقع مهمترین کارکردی را که برای عید نوروز می‌­توان به عنوان یک کلیت پذیرفت برقراری نظم و به‌­سامان کردن زندگی است عنوان کرد: عید نوروز از منظر جبری و تاریخی آغاز یک سال جدید است؛ از همین روی است که چه در بعد کلان و کشوری که بودجه‌­ها و برنامه­‌ریزی‌­های دولتی مبتنی بر این نظم برنامه‌­ریزی می‌­شوند و چه در بعد خرد، نوروز نقطه آغازی است برای شروع کردن زندگی و از همین روی است که این آغاز همواره همراه می­‌شود با تازه کردن و نو کردن هر آنچه که در این مسیر قرار دارد.

این جامعه‌شناس افزود: ساده‌­ترین حالت تعین‌­یافتگی چنین نو شدنی را در خریدهایی که معمولا در این برهه از سال روال است می‌­توان دید و ساحتی کمی عمیق­‌تر را در دیدوبازدیدهایی می‌­توان مشاهده کرد که در حقیقت تلاشی است برای استمرار پیوندهای خانوادگی و دوستانه­‌ای که بنا بر ماهیت اجتماعی بودن زندگی انسان‌­ها امری ضروری به شمار می‌­رود.

بیژنی با اشاره به اینکه حال با این نگاه به نوروز است که ما می‌­توانیم کرونا را یک بار از منظر میزان آسیب رساندن به کارکرد این آیین مورد بررسی قرار دهیم و بار دیگر عید نوروز را به مثابه ابزار و سرمایه‌­ای که عبور از آسیب‌­های کرونا را برای ما سهل‌­تر می‌­کند مورد قضاوت قرار دهیم اظهار کرد:‌ بررسی‌­های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌­دهد که اگرچه کرونا در دو سال اخیر بسیاری از ارتباطات فیزیکی را دچار مشکل و محدودیت کرده است، اما نوروز اصلی‌­ترین کارکرد خود که تثبیت و گسترش پیوندهای اجتماعی بود را در بسترهایی متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشت پی­ گرفته است.

وی اضافه کرد: توسعه­ پلتفرم‌­های شبکه‌­های اجتماعی به مثابه­ فضایی که سال­‌هاست عرصه­‌های عمومی و خصوصی زندگی ما انسان‌­ها را تحت تاثیر قرار داده است، در دوره­ پیدایش کرونا توانست تا سطح بسیاری زیادی خلأهای موجود در روابط میان انسان‌­ها را پر کند. البته که این موضوع به شیوه­‌ای عادلانه در میان همه اقشار جامعه مورد استفاده قرار نمی‌­گیرد و عموما سالمندان و اقشار مسن به واسطه­ عدم توانایی‌­شان کاربری و بهره‌­مندی کمتری از این فرصت خواهند داشت و بالطبع انزوای بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه نکته قابل توجه در این میان، حفظ ماهیت یک ارزش است و نه فعلیت دقیق آن به شیوه‌­ای که در گذشته رواج داشته است گفت: کمااینکه در سده‌های پیشین سبک­‌هایی از پاسداشت نوروز و روابط اجتماعی وجود داشت و امروز آنچنان از آن روزگار دور شده‌­ایم که بسیاری از ما شناخت و اطلاعی از آنها نداریم. بنابراین آنچه قابل توجه است زنده بودن و پویایی اصل تحرک در روابط اجتماعی و تثبیت و تمدید نوشدگی مولفه‌­های حیات اجتماعی است.

بیژنی درباره اینکه «آیا آیین نوروزی توانسته است در بهبود مواجهه با آسیب‌­های کرونایی گامی در جهت تسهیل مصائب و مشکلات بردارد؟» اظهار کرد: در این زمینه نیز می‌­توان به گواه یک مثال، مسئله را ارزیابی کرد. از قابل‌توجه‌­ترین آسیب‌­های کرونا، ایجاد محدودیت‌­هایی است که در حوزه­ فضای کسب و کار پدید آورده است. بدیهی است که مهم‌ترین و اصلی‌­ترین گروهی که از این مجرا مورد آسیب قرار می‌­گیرند، قشر محرومی هستند که به صورت روزمزد کار می‌­کنند و از درآمد و پس‌­انداز ثابتی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در همین زمینه نیز توسعه شبکه‌­های اجتماعی و روابط اجتماعی فراتر از محدودیت­‌های جغرافیایی زمینه‌­ای را پدید آورده است تا افراد کم بضاعت متناسب با شرایط و وضعیت خود بتوانند از کمک‌­های مالی و حمایت‌­های مردمی و نهادی بهره‌­مند شوند و این عرصه‌­ای است که در مناسبت‌­های آیینی همچون نوروز تجلی بیشتر و بهتری پیدا خواهد کرد. بدیهی است که صرف وجود شبکه‌­های اجتماعی عامل محرک و تعیین کننده نیست و نخواهد بود که این صرفا ابزاری جهت به فعلیت پیوستن اراده به پیوستگی میان اقشار مختلف جامعه است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه قطعا مطرح کردن چنین مثال‌­هایی به این معنا نیست که این قبیل عملکردها می‌­توانند مشکلات عدیده­‌ای را که مردم با آنها دست‌وپنجه نرم می‌­کنند را بر طرف کند یا دغدغه­‌های مردم را از میان بردارد عنوان کرد: باید یادآور شویم که مسئله اصلی مورد بررسی این است که آیا عید نوروز به عنوان یک آیین که کارکردها و اهداف اجتماعی و فرهنگی خاصی را بر عهده دارد، مبتنی بر شرایط کرونایی توانسته است به مسیر خود ادامه دهد و آیا توانسته است در یک مواجهه نوین و مدرن خود را با شرایط تطبیق دهد و پویایی‌اش را به نمایش بگذارد؟ باید گفت که به نظر می‌­رسد آنچه ما شاهد هستیم یک شیوه­ نوین از پویایی است که این آیین به فراخور زمان توانسته است از خود نشان دهد و چه بسا با تداوم این شرایط تغییراتی بنیادین‌تری را در تجلی ­این آیین در سال‌­های آینده شاهد باشیم.

بیژنی تاکید کرد که البته بیان چنین مثال‌­هایی به هیچ وجه به معنی بر طرف شدن دغدغه­‌هایی که حاصل چالش‌­های عدیده­‌ای که از منظر اقتصادی در کشور وجود دارد نیست، زیرا کرونا تنها یکی از معضلاتی است که این روزها عید نوروز با آن مواجه است و مشکلاتی همچون گسترش فرهنگ فردگرایی، گسست‌­های نسلی و انفکاک‌­های متعدد میان گروه­‌های اجتماعی، مشکلات ریشه‌­ای و گسترده اقتصادی و … از دیگر چالش‌­هایی‌اند که آیین‌­های نوروزی در مواجهه با آنها باید واکنش‌­های مناسب و درخوری را به نمایش بگذارد تا بتواند بار دیگر پویایی و حیات و کارکرد خود را برای بهبود زندگی مردم به اثبات برساند.

انتهای پیام

اخبارجدیدترین

راهنمای کامل نگهداری از حیوانات خانگی: از غذای طوطی برزیلی تا خدمات دامپزشکی آنلاین

سیر تا پیاز طرح انصار سربازی برای مشمولین غاییب بالای 8 سال + معافیت ها و کسری های فعال 1403

جاری شدن سیلاب و رانش زمین در امام‌زاده داوود تهران

کرونا و چالش‌هایی که "نوروز" باید با آنها مواجه شود

یک جامعه‌شناس به این پرسش که «آیا آیین نوروزی توانسته است در بهبود مواجهه با آسیب‌­های کرونایی گامی در جهت تسهیل مصائب و مشکلات بردارد؟» پاسخ داد و گفت: اگرچه کرونا در دو سال اخیر بسیاری از ارتباطات فیزیکی را دچار مشکل و محدودیت کرده است، اما نوروز اصلی‌­ترین کارکرد خود که تثبیت و گسترش پیوندهای اجتماعی بود را در بسترهایی متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشت، پی­ گرفته است.

حمیدرضا بیژنی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: آیین‌­های هر فرهنگ و ملتی اتمسفری هستند که انسان‌­ها از بدو تولد در آن تنفس می­‌کنند. آنها مفاهیم و ارزش‌­هایی هستند که با گام نهادن در این دنیا به استقبال ما می‌­آیند، ما را به آغوش می‌­کشند و امر هدایت و تربیت ما را بر عهده می­‌گیرند.

وی افزود: آیین‌­ها خود را به وسیله­ خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و رسانه‌­های جمعی در وجود ما نهادینه می‌­کنند و از این طریق رشته­‌ای پیونددهنده میان فرد به فرد انسان‌­های یک مرزوبوم پدید می‌­آورند و آنها را تبدیل به یک ملت می‌­کنند؛ ملتی که به واسطه­ درونی شدن ارزش‌­ها و هنجارها اشتراکات عمیقی را در مواجهات گوناگون‌شان در زندگی روزمره در کنار یکدیگر احساس می­‌کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه این آیین‌­ها همواره خود را در کالبدهای «دیگری» (همچون خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و …) پنهان نمی­‌کنند و گاه‌وبی‌­گاه به مناسبت‌­های مختلف در زندگی روزمره متجلی می‌­شوند و تجلی آنها نیز به فراخور مناسبت و کارکردشان متفاوت است گفت: آیین‌­ها گاه خود را در قالب جشن‌­های تولد یا مراسم عروسی و عزا در یک بستر خرد خانوادگی و شبکه­‌های روابط اجتماعی دوستان متجلی می‌­کنند و ارزش­‌هایی همچون حیات و زندگی، مرگ و جدایی و پیوندهای عمیق زندگی­‌بخش را یادآوری می­‌کنند و گاه نیز به مثابه­ یک عید دینی و مذهبی، چارچوب‌­ها و ارزش‌­های اخلاقی، اعتقادی و دینی را برای جامعه یادآور می‌شوند.

بیژنی افزود: همچنین آیین­‌هایی وجود دارند که ریشه در سنت‌­های تاریخی و ملی دارند و حضور آنها یادآور تاریخ پر فراز و نشیب یک ملت است؛ تاریخی که شاهدی بر سختی‌­ها و ناکامی‌­ها، پیروزی‌­ها و حماسه‌­سازی‌­های یک ملت است اما در میان تمامی این­ها، گاه در برخی ملت‌­ها و فرهنگ­‌ها تجلیاتی از این آیین­‌ها پدید می‌­آید که در گذر زمان ماهیت‌شان از وضعیتی تک ساحتی خارج و ارزش و اعتبارشان به واسطه­ در هم تنیدگی مولفه‌­های متنوع زندگی بشری، چند ساحتی می‌­شود؛ به نحوی که تکرار آنها به مثابه یادآوری حیاتی نو و تولدی دوباره است و مهمترین تجلی چنین آیینی در فرهنگ ایران زمین، «عید نوروز» است.

وی با اشاره به اینکه با نگاهی دقیق‌­تر به آیین‌­های پیشانوروزی، این نگاره در ذهن پرورش می‌­یابد که شاید از همین رو است که ما در برخی آیین‌­های پیشانوروزی که غالباً در گذشته رواج داشت شاهد مراسمی هستیم که اشاراتی به در هم ریختگی نظم و بی‌­نظمی دارند گفت: مردمانی که با صورتک‌­های سیاه خود در کوچه­‌ها حرکت می­‌کردند و یادآور مردگانی هستند که بازگشته‌­اند، از اعتقادی کهن سخن می­‌گفتند: “اعتقادی بیانگر این حقیقت که گیتی سراسر آشفتگی بود و خداوند هستی و نظم را از دل این آشفتگی پدید آورده است”.

این جامعه‌شناس ادامه داد: بدین‌وسیله آیین‌­های پیشانوروزی با تمثیل‌­هایی نمایشی سعی می‌­کردند تا بار دیگر با در هم‌ریختگی مرزهای هستی‌ونیستی و گسستن مرزهای مرگ و زندگی از نوروز به عنوان بازگشت مجدد به نظم و آغاز حیاتی نو پرده بردارند. مفهومی که در سبک زندگی این روزهای ما مردم توسط انواع کنش‌­های معطوف به ایام پایانی سال همچون نظافت منزل و بازگرداندن تمیزی و پاکی به خانه‌­ها، تعویض لباس‌­های کهنه با لباس‌­هایی نو و دید و بازدیدهایی که همچون میثاقی مجدد با شبکه‌­های روابط خانوادگی و دوستان است، تجلی می‌­یابد.

بیژنی با طرح این پرسش که «اما آیا حیات و زنده بودن یک فرهنگ که در آیین‌­های آن متجلی می­‌شود، تنها در برپا داشتن جشن و سرور خلاصه می‌­شود؟» گفت: آیین‌ها سرمایه‌­هایی هستند که از گذر سال‌­ها زندگی و تجربیات تلخ و شیرین برای یک ملت قدرت و غنا به ارمغان آورده‌­اند. قدرت و غنایی که اگرچه به فرهنگ ملت‌ها نسبت داده می‌­شود، اما اثرگذاری و حیات­‌بخشی آن باید در زندگی امروز مردم ملموس باشد، به نحوی که در مواجهه با مخاطرات و آسیب‌­هایی که در کوران زندگی مردم با آن مواجه می‌­شوند یاری‌دهنده و کمک‌رسان آنها باشد. چرا که همواره حیات یک آیین به کارکردی وابسته است که می­‌تواند برای حفظ بقای یک ملت داشته باشد و آیا نوروز را می‌­توان در چنین آزمونی سربلند دانست؟.

وی ادامه داد: یکی از جدیدترین و شاید مهمترین محک‌هایی که عید نوروز در تاریخ پیدایش و حیاتش در ایران با آن روبه‌رو شده است مواجهه با ویروس کرونا است. کرونا به عنوان یک پدیده­ اجتماعی که منشائی زیستی دارد، با تغییرات عدیده‌­ای که در نظم زندگی روزمره­ انسان‌­ها پدید آورد همچون یک زلزله، فرصتی را به دست داد تا هر آنچه سست و متزلزل بود، فرو بریزد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه کرونا به طور دقیق پیوندهای اجتماعی را مورد هدف قرار داد و جریمه­ عدم رعایت آن را برابر با مرگ و نابودی معنا کرد گفت: نکته‌­ای به فراخور مهم‌تر آنکه این مرگ را تنها برای ما منحصر نکرد و آن را به سایر اعضای خانواده و عزیزترین افرادمان نیز تسری بخشید. کرونا توانست در این مسیر نظم­‌هایی بسیار کهن و به ظاهر استوار را در هم بشکند. برای نمونه نظم آموزشی کلاسیک یکی از این مواردی است که علی­‌رغم تلاش‌­ها و شعارهای گسترده پیرامون لزوم تحصیل و آموزش فیزیکی در دو سال اخیر شاهدیم که همواره سیستم‌­های آموزشی مجازی به واسطه توسعه کارکردهای آموزشی خود و انطباق یافتن با زندگی روزمره­ توانستند اصلی­‌ترین وظیفه­ آموزشی یک ملت را به دوش بکشند و علی‌­رغم آسیب‌­ها و کاستی‌­های بسیار که در هر پدیده نو و جدیدی قابل مشاهده است، مسیر خودرا پیدا کنند.

بیژنی ادامه داد: اما این ویروس همه‌گیر چه تاثیری بر آیین کهن سرزمین مان نهاد و نوروز چگونه توانست در مواجهه با این ویروس خود را مدیریت کند؟ و آیا توانست؟ جهت بررسی وضعیت عید نوروز در این مواجهه شاید بهترین راهکار، ارزیابی کارکردهای عملیاتی این آیین است.

وی با بیان اینکه فی‌­الواقع مهمترین کارکردی را که برای عید نوروز می‌­توان به عنوان یک کلیت پذیرفت برقراری نظم و به‌­سامان کردن زندگی است عنوان کرد: عید نوروز از منظر جبری و تاریخی آغاز یک سال جدید است؛ از همین روی است که چه در بعد کلان و کشوری که بودجه‌­ها و برنامه­‌ریزی‌­های دولتی مبتنی بر این نظم برنامه‌­ریزی می‌­شوند و چه در بعد خرد، نوروز نقطه آغازی است برای شروع کردن زندگی و از همین روی است که این آغاز همواره همراه می­‌شود با تازه کردن و نو کردن هر آنچه که در این مسیر قرار دارد.

این جامعه‌شناس افزود: ساده‌­ترین حالت تعین‌­یافتگی چنین نو شدنی را در خریدهایی که معمولا در این برهه از سال روال است می‌­توان دید و ساحتی کمی عمیق­‌تر را در دیدوبازدیدهایی می‌­توان مشاهده کرد که در حقیقت تلاشی است برای استمرار پیوندهای خانوادگی و دوستانه­‌ای که بنا بر ماهیت اجتماعی بودن زندگی انسان‌­ها امری ضروری به شمار می‌­رود.

بیژنی با اشاره به اینکه حال با این نگاه به نوروز است که ما می‌­توانیم کرونا را یک بار از منظر میزان آسیب رساندن به کارکرد این آیین مورد بررسی قرار دهیم و بار دیگر عید نوروز را به مثابه ابزار و سرمایه‌­ای که عبور از آسیب‌­های کرونا را برای ما سهل‌­تر می‌­کند مورد قضاوت قرار دهیم اظهار کرد:‌ بررسی‌­های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌­دهد که اگرچه کرونا در دو سال اخیر بسیاری از ارتباطات فیزیکی را دچار مشکل و محدودیت کرده است، اما نوروز اصلی‌­ترین کارکرد خود که تثبیت و گسترش پیوندهای اجتماعی بود را در بسترهایی متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشت پی­ گرفته است.

وی اضافه کرد: توسعه­ پلتفرم‌­های شبکه‌­های اجتماعی به مثابه­ فضایی که سال­‌هاست عرصه­‌های عمومی و خصوصی زندگی ما انسان‌­ها را تحت تاثیر قرار داده است، در دوره­ پیدایش کرونا توانست تا سطح بسیاری زیادی خلأهای موجود در روابط میان انسان‌­ها را پر کند. البته که این موضوع به شیوه­‌ای عادلانه در میان همه اقشار جامعه مورد استفاده قرار نمی‌­گیرد و عموما سالمندان و اقشار مسن به واسطه­ عدم توانایی‌­شان کاربری و بهره‌­مندی کمتری از این فرصت خواهند داشت و بالطبع انزوای بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه نکته قابل توجه در این میان، حفظ ماهیت یک ارزش است و نه فعلیت دقیق آن به شیوه‌­ای که در گذشته رواج داشته است گفت: کمااینکه در سده‌های پیشین سبک­‌هایی از پاسداشت نوروز و روابط اجتماعی وجود داشت و امروز آنچنان از آن روزگار دور شده‌­ایم که بسیاری از ما شناخت و اطلاعی از آنها نداریم. بنابراین آنچه قابل توجه است زنده بودن و پویایی اصل تحرک در روابط اجتماعی و تثبیت و تمدید نوشدگی مولفه‌­های حیات اجتماعی است.

بیژنی درباره اینکه «آیا آیین نوروزی توانسته است در بهبود مواجهه با آسیب‌­های کرونایی گامی در جهت تسهیل مصائب و مشکلات بردارد؟» اظهار کرد: در این زمینه نیز می‌­توان به گواه یک مثال، مسئله را ارزیابی کرد. از قابل‌توجه‌­ترین آسیب‌­های کرونا، ایجاد محدودیت‌­هایی است که در حوزه­ فضای کسب و کار پدید آورده است. بدیهی است که مهم‌ترین و اصلی‌­ترین گروهی که از این مجرا مورد آسیب قرار می‌­گیرند، قشر محرومی هستند که به صورت روزمزد کار می‌­کنند و از درآمد و پس‌­انداز ثابتی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در همین زمینه نیز توسعه شبکه‌­های اجتماعی و روابط اجتماعی فراتر از محدودیت­‌های جغرافیایی زمینه‌­ای را پدید آورده است تا افراد کم بضاعت متناسب با شرایط و وضعیت خود بتوانند از کمک‌­های مالی و حمایت‌­های مردمی و نهادی بهره‌­مند شوند و این عرصه‌­ای است که در مناسبت‌­های آیینی همچون نوروز تجلی بیشتر و بهتری پیدا خواهد کرد. بدیهی است که صرف وجود شبکه‌­های اجتماعی عامل محرک و تعیین کننده نیست و نخواهد بود که این صرفا ابزاری جهت به فعلیت پیوستن اراده به پیوستگی میان اقشار مختلف جامعه است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه قطعا مطرح کردن چنین مثال‌­هایی به این معنا نیست که این قبیل عملکردها می‌­توانند مشکلات عدیده­‌ای را که مردم با آنها دست‌وپنجه نرم می‌­کنند را بر طرف کند یا دغدغه­‌های مردم را از میان بردارد عنوان کرد: باید یادآور شویم که مسئله اصلی مورد بررسی این است که آیا عید نوروز به عنوان یک آیین که کارکردها و اهداف اجتماعی و فرهنگی خاصی را بر عهده دارد، مبتنی بر شرایط کرونایی توانسته است به مسیر خود ادامه دهد و آیا توانسته است در یک مواجهه نوین و مدرن خود را با شرایط تطبیق دهد و پویایی‌اش را به نمایش بگذارد؟ باید گفت که به نظر می‌­رسد آنچه ما شاهد هستیم یک شیوه­ نوین از پویایی است که این آیین به فراخور زمان توانسته است از خود نشان دهد و چه بسا با تداوم این شرایط تغییراتی بنیادین‌تری را در تجلی ­این آیین در سال‌­های آینده شاهد باشیم.

بیژنی تاکید کرد که البته بیان چنین مثال‌­هایی به هیچ وجه به معنی بر طرف شدن دغدغه­‌هایی که حاصل چالش‌­های عدیده­‌ای که از منظر اقتصادی در کشور وجود دارد نیست، زیرا کرونا تنها یکی از معضلاتی است که این روزها عید نوروز با آن مواجه است و مشکلاتی همچون گسترش فرهنگ فردگرایی، گسست‌­های نسلی و انفکاک‌­های متعدد میان گروه­‌های اجتماعی، مشکلات ریشه‌­ای و گسترده اقتصادی و … از دیگر چالش‌­هایی‌اند که آیین‌­های نوروزی در مواجهه با آنها باید واکنش‌­های مناسب و درخوری را به نمایش بگذارد تا بتواند بار دیگر پویایی و حیات و کارکرد خود را برای بهبود زندگی مردم به اثبات برساند.

انتهای پیام

کرونا و چالش‌هایی که "نوروز" باید با آنها مواجه شود

یک جامعه‌شناس به این پرسش که «آیا آیین نوروزی توانسته است در بهبود مواجهه با آسیب‌­های کرونایی گامی در جهت تسهیل مصائب و مشکلات بردارد؟» پاسخ داد و گفت: اگرچه کرونا در دو سال اخیر بسیاری از ارتباطات فیزیکی را دچار مشکل و محدودیت کرده است، اما نوروز اصلی‌­ترین کارکرد خود که تثبیت و گسترش پیوندهای اجتماعی بود را در بسترهایی متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشت، پی­ گرفته است.

حمیدرضا بیژنی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: آیین‌­های هر فرهنگ و ملتی اتمسفری هستند که انسان‌­ها از بدو تولد در آن تنفس می­‌کنند. آنها مفاهیم و ارزش‌­هایی هستند که با گام نهادن در این دنیا به استقبال ما می‌­آیند، ما را به آغوش می‌­کشند و امر هدایت و تربیت ما را بر عهده می­‌گیرند.

وی افزود: آیین‌­ها خود را به وسیله­ خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و رسانه‌­های جمعی در وجود ما نهادینه می‌­کنند و از این طریق رشته­‌ای پیونددهنده میان فرد به فرد انسان‌­های یک مرزوبوم پدید می‌­آورند و آنها را تبدیل به یک ملت می‌­کنند؛ ملتی که به واسطه­ درونی شدن ارزش‌­ها و هنجارها اشتراکات عمیقی را در مواجهات گوناگون‌شان در زندگی روزمره در کنار یکدیگر احساس می­‌کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه این آیین‌­ها همواره خود را در کالبدهای «دیگری» (همچون خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و …) پنهان نمی­‌کنند و گاه‌وبی‌­گاه به مناسبت‌­های مختلف در زندگی روزمره متجلی می‌­شوند و تجلی آنها نیز به فراخور مناسبت و کارکردشان متفاوت است گفت: آیین‌­ها گاه خود را در قالب جشن‌­های تولد یا مراسم عروسی و عزا در یک بستر خرد خانوادگی و شبکه­‌های روابط اجتماعی دوستان متجلی می‌­کنند و ارزش­‌هایی همچون حیات و زندگی، مرگ و جدایی و پیوندهای عمیق زندگی­‌بخش را یادآوری می­‌کنند و گاه نیز به مثابه­ یک عید دینی و مذهبی، چارچوب‌­ها و ارزش‌­های اخلاقی، اعتقادی و دینی را برای جامعه یادآور می‌شوند.

بیژنی افزود: همچنین آیین­‌هایی وجود دارند که ریشه در سنت‌­های تاریخی و ملی دارند و حضور آنها یادآور تاریخ پر فراز و نشیب یک ملت است؛ تاریخی که شاهدی بر سختی‌­ها و ناکامی‌­ها، پیروزی‌­ها و حماسه‌­سازی‌­های یک ملت است اما در میان تمامی این­ها، گاه در برخی ملت‌­ها و فرهنگ­‌ها تجلیاتی از این آیین­‌ها پدید می‌­آید که در گذر زمان ماهیت‌شان از وضعیتی تک ساحتی خارج و ارزش و اعتبارشان به واسطه­ در هم تنیدگی مولفه‌­های متنوع زندگی بشری، چند ساحتی می‌­شود؛ به نحوی که تکرار آنها به مثابه یادآوری حیاتی نو و تولدی دوباره است و مهمترین تجلی چنین آیینی در فرهنگ ایران زمین، «عید نوروز» است.

وی با اشاره به اینکه با نگاهی دقیق‌­تر به آیین‌­های پیشانوروزی، این نگاره در ذهن پرورش می‌­یابد که شاید از همین رو است که ما در برخی آیین‌­های پیشانوروزی که غالباً در گذشته رواج داشت شاهد مراسمی هستیم که اشاراتی به در هم ریختگی نظم و بی‌­نظمی دارند گفت: مردمانی که با صورتک‌­های سیاه خود در کوچه­‌ها حرکت می­‌کردند و یادآور مردگانی هستند که بازگشته‌­اند، از اعتقادی کهن سخن می­‌گفتند: “اعتقادی بیانگر این حقیقت که گیتی سراسر آشفتگی بود و خداوند هستی و نظم را از دل این آشفتگی پدید آورده است”.

این جامعه‌شناس ادامه داد: بدین‌وسیله آیین‌­های پیشانوروزی با تمثیل‌­هایی نمایشی سعی می‌­کردند تا بار دیگر با در هم‌ریختگی مرزهای هستی‌ونیستی و گسستن مرزهای مرگ و زندگی از نوروز به عنوان بازگشت مجدد به نظم و آغاز حیاتی نو پرده بردارند. مفهومی که در سبک زندگی این روزهای ما مردم توسط انواع کنش‌­های معطوف به ایام پایانی سال همچون نظافت منزل و بازگرداندن تمیزی و پاکی به خانه‌­ها، تعویض لباس‌­های کهنه با لباس‌­هایی نو و دید و بازدیدهایی که همچون میثاقی مجدد با شبکه‌­های روابط خانوادگی و دوستان است، تجلی می‌­یابد.

بیژنی با طرح این پرسش که «اما آیا حیات و زنده بودن یک فرهنگ که در آیین‌­های آن متجلی می­‌شود، تنها در برپا داشتن جشن و سرور خلاصه می‌­شود؟» گفت: آیین‌ها سرمایه‌­هایی هستند که از گذر سال‌­ها زندگی و تجربیات تلخ و شیرین برای یک ملت قدرت و غنا به ارمغان آورده‌­اند. قدرت و غنایی که اگرچه به فرهنگ ملت‌ها نسبت داده می‌­شود، اما اثرگذاری و حیات­‌بخشی آن باید در زندگی امروز مردم ملموس باشد، به نحوی که در مواجهه با مخاطرات و آسیب‌­هایی که در کوران زندگی مردم با آن مواجه می‌­شوند یاری‌دهنده و کمک‌رسان آنها باشد. چرا که همواره حیات یک آیین به کارکردی وابسته است که می­‌تواند برای حفظ بقای یک ملت داشته باشد و آیا نوروز را می‌­توان در چنین آزمونی سربلند دانست؟.

وی ادامه داد: یکی از جدیدترین و شاید مهمترین محک‌هایی که عید نوروز در تاریخ پیدایش و حیاتش در ایران با آن روبه‌رو شده است مواجهه با ویروس کرونا است. کرونا به عنوان یک پدیده­ اجتماعی که منشائی زیستی دارد، با تغییرات عدیده‌­ای که در نظم زندگی روزمره­ انسان‌­ها پدید آورد همچون یک زلزله، فرصتی را به دست داد تا هر آنچه سست و متزلزل بود، فرو بریزد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه کرونا به طور دقیق پیوندهای اجتماعی را مورد هدف قرار داد و جریمه­ عدم رعایت آن را برابر با مرگ و نابودی معنا کرد گفت: نکته‌­ای به فراخور مهم‌تر آنکه این مرگ را تنها برای ما منحصر نکرد و آن را به سایر اعضای خانواده و عزیزترین افرادمان نیز تسری بخشید. کرونا توانست در این مسیر نظم­‌هایی بسیار کهن و به ظاهر استوار را در هم بشکند. برای نمونه نظم آموزشی کلاسیک یکی از این مواردی است که علی­‌رغم تلاش‌­ها و شعارهای گسترده پیرامون لزوم تحصیل و آموزش فیزیکی در دو سال اخیر شاهدیم که همواره سیستم‌­های آموزشی مجازی به واسطه توسعه کارکردهای آموزشی خود و انطباق یافتن با زندگی روزمره­ توانستند اصلی­‌ترین وظیفه­ آموزشی یک ملت را به دوش بکشند و علی‌­رغم آسیب‌­ها و کاستی‌­های بسیار که در هر پدیده نو و جدیدی قابل مشاهده است، مسیر خودرا پیدا کنند.

بیژنی ادامه داد: اما این ویروس همه‌گیر چه تاثیری بر آیین کهن سرزمین مان نهاد و نوروز چگونه توانست در مواجهه با این ویروس خود را مدیریت کند؟ و آیا توانست؟ جهت بررسی وضعیت عید نوروز در این مواجهه شاید بهترین راهکار، ارزیابی کارکردهای عملیاتی این آیین است.

وی با بیان اینکه فی‌­الواقع مهمترین کارکردی را که برای عید نوروز می‌­توان به عنوان یک کلیت پذیرفت برقراری نظم و به‌­سامان کردن زندگی است عنوان کرد: عید نوروز از منظر جبری و تاریخی آغاز یک سال جدید است؛ از همین روی است که چه در بعد کلان و کشوری که بودجه‌­ها و برنامه­‌ریزی‌­های دولتی مبتنی بر این نظم برنامه‌­ریزی می‌­شوند و چه در بعد خرد، نوروز نقطه آغازی است برای شروع کردن زندگی و از همین روی است که این آغاز همواره همراه می­‌شود با تازه کردن و نو کردن هر آنچه که در این مسیر قرار دارد.

این جامعه‌شناس افزود: ساده‌­ترین حالت تعین‌­یافتگی چنین نو شدنی را در خریدهایی که معمولا در این برهه از سال روال است می‌­توان دید و ساحتی کمی عمیق­‌تر را در دیدوبازدیدهایی می‌­توان مشاهده کرد که در حقیقت تلاشی است برای استمرار پیوندهای خانوادگی و دوستانه­‌ای که بنا بر ماهیت اجتماعی بودن زندگی انسان‌­ها امری ضروری به شمار می‌­رود.

بیژنی با اشاره به اینکه حال با این نگاه به نوروز است که ما می‌­توانیم کرونا را یک بار از منظر میزان آسیب رساندن به کارکرد این آیین مورد بررسی قرار دهیم و بار دیگر عید نوروز را به مثابه ابزار و سرمایه‌­ای که عبور از آسیب‌­های کرونا را برای ما سهل‌­تر می‌­کند مورد قضاوت قرار دهیم اظهار کرد:‌ بررسی‌­های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌­دهد که اگرچه کرونا در دو سال اخیر بسیاری از ارتباطات فیزیکی را دچار مشکل و محدودیت کرده است، اما نوروز اصلی‌­ترین کارکرد خود که تثبیت و گسترش پیوندهای اجتماعی بود را در بسترهایی متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشت پی­ گرفته است.

وی اضافه کرد: توسعه­ پلتفرم‌­های شبکه‌­های اجتماعی به مثابه­ فضایی که سال­‌هاست عرصه­‌های عمومی و خصوصی زندگی ما انسان‌­ها را تحت تاثیر قرار داده است، در دوره­ پیدایش کرونا توانست تا سطح بسیاری زیادی خلأهای موجود در روابط میان انسان‌­ها را پر کند. البته که این موضوع به شیوه­‌ای عادلانه در میان همه اقشار جامعه مورد استفاده قرار نمی‌­گیرد و عموما سالمندان و اقشار مسن به واسطه­ عدم توانایی‌­شان کاربری و بهره‌­مندی کمتری از این فرصت خواهند داشت و بالطبع انزوای بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه نکته قابل توجه در این میان، حفظ ماهیت یک ارزش است و نه فعلیت دقیق آن به شیوه‌­ای که در گذشته رواج داشته است گفت: کمااینکه در سده‌های پیشین سبک­‌هایی از پاسداشت نوروز و روابط اجتماعی وجود داشت و امروز آنچنان از آن روزگار دور شده‌­ایم که بسیاری از ما شناخت و اطلاعی از آنها نداریم. بنابراین آنچه قابل توجه است زنده بودن و پویایی اصل تحرک در روابط اجتماعی و تثبیت و تمدید نوشدگی مولفه‌­های حیات اجتماعی است.

بیژنی درباره اینکه «آیا آیین نوروزی توانسته است در بهبود مواجهه با آسیب‌­های کرونایی گامی در جهت تسهیل مصائب و مشکلات بردارد؟» اظهار کرد: در این زمینه نیز می‌­توان به گواه یک مثال، مسئله را ارزیابی کرد. از قابل‌توجه‌­ترین آسیب‌­های کرونا، ایجاد محدودیت‌­هایی است که در حوزه­ فضای کسب و کار پدید آورده است. بدیهی است که مهم‌ترین و اصلی‌­ترین گروهی که از این مجرا مورد آسیب قرار می‌­گیرند، قشر محرومی هستند که به صورت روزمزد کار می‌­کنند و از درآمد و پس‌­انداز ثابتی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در همین زمینه نیز توسعه شبکه‌­های اجتماعی و روابط اجتماعی فراتر از محدودیت­‌های جغرافیایی زمینه‌­ای را پدید آورده است تا افراد کم بضاعت متناسب با شرایط و وضعیت خود بتوانند از کمک‌­های مالی و حمایت‌­های مردمی و نهادی بهره‌­مند شوند و این عرصه‌­ای است که در مناسبت‌­های آیینی همچون نوروز تجلی بیشتر و بهتری پیدا خواهد کرد. بدیهی است که صرف وجود شبکه‌­های اجتماعی عامل محرک و تعیین کننده نیست و نخواهد بود که این صرفا ابزاری جهت به فعلیت پیوستن اراده به پیوستگی میان اقشار مختلف جامعه است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه قطعا مطرح کردن چنین مثال‌­هایی به این معنا نیست که این قبیل عملکردها می‌­توانند مشکلات عدیده­‌ای را که مردم با آنها دست‌وپنجه نرم می‌­کنند را بر طرف کند یا دغدغه­‌های مردم را از میان بردارد عنوان کرد: باید یادآور شویم که مسئله اصلی مورد بررسی این است که آیا عید نوروز به عنوان یک آیین که کارکردها و اهداف اجتماعی و فرهنگی خاصی را بر عهده دارد، مبتنی بر شرایط کرونایی توانسته است به مسیر خود ادامه دهد و آیا توانسته است در یک مواجهه نوین و مدرن خود را با شرایط تطبیق دهد و پویایی‌اش را به نمایش بگذارد؟ باید گفت که به نظر می‌­رسد آنچه ما شاهد هستیم یک شیوه­ نوین از پویایی است که این آیین به فراخور زمان توانسته است از خود نشان دهد و چه بسا با تداوم این شرایط تغییراتی بنیادین‌تری را در تجلی ­این آیین در سال‌­های آینده شاهد باشیم.

بیژنی تاکید کرد که البته بیان چنین مثال‌­هایی به هیچ وجه به معنی بر طرف شدن دغدغه­‌هایی که حاصل چالش‌­های عدیده­‌ای که از منظر اقتصادی در کشور وجود دارد نیست، زیرا کرونا تنها یکی از معضلاتی است که این روزها عید نوروز با آن مواجه است و مشکلاتی همچون گسترش فرهنگ فردگرایی، گسست‌­های نسلی و انفکاک‌­های متعدد میان گروه­‌های اجتماعی، مشکلات ریشه‌­ای و گسترده اقتصادی و … از دیگر چالش‌­هایی‌اند که آیین‌­های نوروزی در مواجهه با آنها باید واکنش‌­های مناسب و درخوری را به نمایش بگذارد تا بتواند بار دیگر پویایی و حیات و کارکرد خود را برای بهبود زندگی مردم به اثبات برساند.

انتهای پیام

برچسب ها: کرونا و عید نوروز
پست قبلی

رئیس دومای روسیه بر ضرورت توقف ارسال سلاح و مزدور از سوی غرب به اوکراین تاکید کرد

پست بعدی

مذاکرات وین چه زمانی به حصول توافق منجر خواهد شد؟

مربوطه پست ها

راهنمای کامل نگهداری از حیوانات خانگی: از غذای طوطی برزیلی تا خدمات دامپزشکی آنلاین
اجتماعی

راهنمای کامل نگهداری از حیوانات خانگی: از غذای طوطی برزیلی تا خدمات دامپزشکی آنلاین

۰۱ مهر ۱۴۰۳
سیر تا پیاز طرح انصار سربازی برای مشمولین غاییب بالای 8 سال + معافیت ها و کسری های فعال 1403
اجتماعی

سیر تا پیاز طرح انصار سربازی برای مشمولین غاییب بالای 8 سال + معافیت ها و کسری های فعال 1403

۲۸ شهریور ۱۴۰۳
جاری شدن سیلاب و رانش زمین در امام‌زاده داوود تهران
اجتماعی

جاری شدن سیلاب و رانش زمین در امام‌زاده داوود تهران

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
کشف یک جسد دیگر؛ جان‌باختگان سیل امام‌زاده داوود ۶ تن شدند/تعداد مفقودی‌ها اعلام شد
اجتماعی

کشف یک جسد دیگر؛ جان‌باختگان سیل امام‌زاده داوود ۶ تن شدند/تعداد مفقودی‌ها اعلام شد

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
تعداد مفقودی‌های سیل امام‌زاده داوود اعلام شد/ ادامه جست‌وجوی مفقودین
اجتماعی

تعداد مفقودی‌های سیل امام‌زاده داوود اعلام شد/ ادامه جست‌وجوی مفقودین

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
وقوع سیلاب در غرب تهران/ خارج کردن ۵ خودرو از گل و لای
اجتماعی

وقوع سیلاب در غرب تهران/ خارج کردن ۵ خودرو از گل و لای

۰۶ مرداد ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هشت =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • یحیی گل‌محمدی از فولاد رفتنی شد؟
  • بازگشت اسطوره استقلال به خانه
  • قیمت رهن کامل آپارتمان در تهران ۱۴۰۴ /جدول نرخ‌ها در منطقه ۵ تا ۲ میلیارد
  • خداحافظی کارتال با پرسپولیس؛ بازگشت به فنر باغچه؟!
  • جنگ ترامپ و ماسک؛ بازار میم‌کوین‌ها نیز با ۳۵۵ میلیون دلار حجم معاملات منفجر شد!
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.