دانش جوین
دوشنبه, تیر ۲۳, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

کلهر: افسوس که بعد از ۴۰ سال تازه به فکر هنرمندان انقلابی افتاده‌ایم

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
کلهر: افسوس که بعد از ۴۰ سال تازه به فکر هنرمندان انقلابی افتاده‌ایم
4
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

مهدی کلهر از مدیران قدیمی حوزه فرهنگ و هنر که جایزه «هنرگردان برتر» را در هفته هنر انقلاب دریافت کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود عنوان کرد: در مشهد چند کلاس برگزار می‌شد که چند ماهی در آنها مشغول بودم. در تهران، من عضو پیوسته فرهنگستان هنر هستم و جلساتی برای تبادل نظر برگزار می‌کنیم.

وی درباره جایزه «هنرگردان» توضیح داد: واژه هنرگردان برای من هم تازگی داشت. وقتی از دوستان درباره دلیل این نامگذاری پرسیدم، گفتند این عنوان را بر اساس واژه کارگردان انتخاب کرده‌اند. مشاور و مدیر در خارج از کشور معانی مختلفی دارند و هنرگردان می‌تواند به معنای مشاور عالی و حامی‌یک پروژه باشد. به‌طور مثال، یک مدیر یا مشاور سینمایی باید با دیگر هنرها مانند شعر و ادبیات، معماری، موسیقی و گرافیک و سایر هنرها و به‌خصوص سیاست‌ها نیز آشنا باشد.

این مدیر باسابقه تأکید کرد: دانشگاه هنرمند تربیت نمی‌کند؛ واقعیت این است که دانشگاه هنر اگر آنچنان که باید شایسته باشد فقط هنرمند را باسوادتر و توانمندتر می‌کند. این اتفاق مختص ایران نیست و در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا نیز همین روند حاکم است.

کلهر در ادامه تصریح کرد: من از سال ۵۸ پیشنهادی را مطرح کردم که مورد تأیید افرادی مانند شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، دکتر گلزاده غفوری و آقای رجایی و دیگران قرار گرفت و دفتر پژوهشی امور هنری و نمونه سازی در آموزش و پرورش ایجاد شد. این اقدام بستری فراهم کرد تا هنر از حالت مبتذل و فاسد پیش از انقلاب خارج شود و پویایی پیدا کند.

وی افزود: شروع کار با آیه … کلمه الله هی العیا… (آیه ۴۰ سوره توبه)، آغاز شد و قرار بر این گذاشته شد که این قسمت از آیه شریفه جایگزین عکس شاه در ادارات و نهادها شود. یعنی کلمهالله جای طاغوت فرار کرده بنشیند، زیرا در آن زمان هرکس عکس رهبر خود را روی دیوار نصب می‌کرد. یک بخشنامه نانوشته وجود داشت که هر هنرمندی که می‌خواست با انقلاب همکاری کند، به اتاق من می‌آمد و ما با آغوش باز از او استقبال می‌کردیم. به‌طور مثال، روزی آقای سلحشور آمدند و گفتند که من مداح هستم، اما به تئاتر علاقه‌مندم و پیش از انقلاب در مساجد تئاتر برگزار کرده‌ام، ما هم ایشان را به سازمان تبلیغات اسلامی، آیت الله امامی کاشانی معرفی کردیم و خوشبختانه در آینده به یک کارگردان تبدیل شدند.

کلهر عنوان کرد: من هرجا که کار لنگ می‌زد، وارد می‌شدم و مسئولیتی را بر عهده می‌گرفتم. مثلاً در اوایل انقلاب، وقتی قرار شد کتاب‌های درسی تغییر کند، ما شبانه‌روزی کار کردیم تا این مأموریت به سرانجام برسد. پس از آن، به این نتیجه رسیدیم که آموزش و پرورش به سرود (همخوانی گروهی) نیاز دارد. حافظ هم در شعری می‌گوید که چو در دست است رودی خوش، بزن مطرب سرودی خوش. البته آموزش و پرورش به سرود به‌معنی همخوانی احتیاج داشت.

وی افزود: من از قبل از انقلاب، آقای شجریان و آقای لطفی را از دور می‌شناختم. با آنها تماس گرفتم و آقای لطفی، که در آن زمان رئیس دانشکده هنرهای زیبا بود، با تواضع پذیرفت و پس از یک ساعت گفتگو به نتیجه رسیدیم. رابطه من با شهید آوینی نیز چنین بود و تا زمان شهادت ایشان، این ارتباط روزبه‌روز مستحکم‌تر می‌شد.

این هنرمند با انتقاد از بی‌توجهی به هنرمندان متعهد گفت: این بسیار ناپسند است که یک حکومت، عناصری را که باعث دوام و هدایت افکار و احساسات عمومی می‌شوند، نادیده بگیرد من شرمنده‌ام که شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه علامه طباطبایی (که استاد اکبر عالمی در آن تدریس می‌کرد) نسبت به درگذشت این هنرمند بزرگ واکنش در خوری نشان ندادند. ایشان در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا دوربین به دست همراه دانشجویانش به میدان آمد و متأسفانه بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشت. ایشان همچون شهدای درمان و پزشکی شهید آن دوره است، سکوت این نهادها در قبال فقدان چنین هنرمندی اتفاقی بسیار تلخ است. بنابراین، برگزاری چنین بزرگداشتی قطعاً مهم است، زیرا جامعه باید هنرمندان متعهد و افراد تأثیرگذار را بشناسد. در غرب نیز برخی از هنرمندان، جوایزی مانند اسکار را نمی‌پذیرند اما این به معنای بی‌توجهی به هنرمندان متعهد و مسئول نباید باشد.

کلهر با تأسف بیان کرد: باید افسوس بخوریم که پس از ۴۰ سال از انقلاب، البته «به‌جز جشنواره‌های فجر» تازه به فکر هنرمندان انقلابی و هنرگردان ها افتاده‌ایم در حالی که بسیاری از آنان دیگر در میان ما نیستند.

وی با اشاره به سختی‌های خلق اثر هنری گفت: مردم اغلب تصور می‌کنند هنرمند هنگام خلق اثر لذت می‌برد اما اصلاً این‌گونه نیست. تولید اثر هنری سراسر رنج و درد و گرفتاری است، همان‌گونه که فردوسی شاعر پرآوازه پارسی‌گو می‌گوید «بسی رنج بردم در این سال‌سی / هنر زنده کردم بدین پارسی».

کلهر در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: من در سمت‌های مختلفی خدمت کرده‌ام اما تاکنون در هیچ‌یک از جلسات تودیع و معارفه مربوط به خودم شرکت نکرده‌ام، زیرا دوست ندارم تلاش و رنجی را که کشیده ام در ازای دریافت یک تابلو یا قالیچه معاوضه کنم. اما تقدیرنامه هنرگردان انقلاب را پذیرفتم، چون این جایزه از سوی نهادهای حکومتی نبود، بلکه گروهی از جوانان دلسوز و اهل هنر انقلاب بودند که به خانه ما آمدند. همان روز هم گفتم اگر این جایزه از سوی نهادهای رسمی بود، آن را نمی‌پذیرفتم.

مهدی کلهر از مدیران قدیمی حوزه فرهنگ و هنر که جایزه «هنرگردان برتر» را در هفته هنر انقلاب دریافت کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود عنوان کرد: در مشهد چند کلاس برگزار می‌شد که چند ماهی در آنها مشغول بودم. در تهران، من عضو پیوسته فرهنگستان هنر هستم و جلساتی برای تبادل نظر برگزار می‌کنیم.

وی درباره جایزه «هنرگردان» توضیح داد: واژه هنرگردان برای من هم تازگی داشت. وقتی از دوستان درباره دلیل این نامگذاری پرسیدم، گفتند این عنوان را بر اساس واژه کارگردان انتخاب کرده‌اند. مشاور و مدیر در خارج از کشور معانی مختلفی دارند و هنرگردان می‌تواند به معنای مشاور عالی و حامی‌یک پروژه باشد. به‌طور مثال، یک مدیر یا مشاور سینمایی باید با دیگر هنرها مانند شعر و ادبیات، معماری، موسیقی و گرافیک و سایر هنرها و به‌خصوص سیاست‌ها نیز آشنا باشد.

این مدیر باسابقه تأکید کرد: دانشگاه هنرمند تربیت نمی‌کند؛ واقعیت این است که دانشگاه هنر اگر آنچنان که باید شایسته باشد فقط هنرمند را باسوادتر و توانمندتر می‌کند. این اتفاق مختص ایران نیست و در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا نیز همین روند حاکم است.

کلهر در ادامه تصریح کرد: من از سال ۵۸ پیشنهادی را مطرح کردم که مورد تأیید افرادی مانند شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، دکتر گلزاده غفوری و آقای رجایی و دیگران قرار گرفت و دفتر پژوهشی امور هنری و نمونه سازی در آموزش و پرورش ایجاد شد. این اقدام بستری فراهم کرد تا هنر از حالت مبتذل و فاسد پیش از انقلاب خارج شود و پویایی پیدا کند.

وی افزود: شروع کار با آیه … کلمه الله هی العیا… (آیه ۴۰ سوره توبه)، آغاز شد و قرار بر این گذاشته شد که این قسمت از آیه شریفه جایگزین عکس شاه در ادارات و نهادها شود. یعنی کلمهالله جای طاغوت فرار کرده بنشیند، زیرا در آن زمان هرکس عکس رهبر خود را روی دیوار نصب می‌کرد. یک بخشنامه نانوشته وجود داشت که هر هنرمندی که می‌خواست با انقلاب همکاری کند، به اتاق من می‌آمد و ما با آغوش باز از او استقبال می‌کردیم. به‌طور مثال، روزی آقای سلحشور آمدند و گفتند که من مداح هستم، اما به تئاتر علاقه‌مندم و پیش از انقلاب در مساجد تئاتر برگزار کرده‌ام، ما هم ایشان را به سازمان تبلیغات اسلامی، آیت الله امامی کاشانی معرفی کردیم و خوشبختانه در آینده به یک کارگردان تبدیل شدند.

کلهر عنوان کرد: من هرجا که کار لنگ می‌زد، وارد می‌شدم و مسئولیتی را بر عهده می‌گرفتم. مثلاً در اوایل انقلاب، وقتی قرار شد کتاب‌های درسی تغییر کند، ما شبانه‌روزی کار کردیم تا این مأموریت به سرانجام برسد. پس از آن، به این نتیجه رسیدیم که آموزش و پرورش به سرود (همخوانی گروهی) نیاز دارد. حافظ هم در شعری می‌گوید که چو در دست است رودی خوش، بزن مطرب سرودی خوش. البته آموزش و پرورش به سرود به‌معنی همخوانی احتیاج داشت.

وی افزود: من از قبل از انقلاب، آقای شجریان و آقای لطفی را از دور می‌شناختم. با آنها تماس گرفتم و آقای لطفی، که در آن زمان رئیس دانشکده هنرهای زیبا بود، با تواضع پذیرفت و پس از یک ساعت گفتگو به نتیجه رسیدیم. رابطه من با شهید آوینی نیز چنین بود و تا زمان شهادت ایشان، این ارتباط روزبه‌روز مستحکم‌تر می‌شد.

این هنرمند با انتقاد از بی‌توجهی به هنرمندان متعهد گفت: این بسیار ناپسند است که یک حکومت، عناصری را که باعث دوام و هدایت افکار و احساسات عمومی می‌شوند، نادیده بگیرد من شرمنده‌ام که شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه علامه طباطبایی (که استاد اکبر عالمی در آن تدریس می‌کرد) نسبت به درگذشت این هنرمند بزرگ واکنش در خوری نشان ندادند. ایشان در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا دوربین به دست همراه دانشجویانش به میدان آمد و متأسفانه بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشت. ایشان همچون شهدای درمان و پزشکی شهید آن دوره است، سکوت این نهادها در قبال فقدان چنین هنرمندی اتفاقی بسیار تلخ است. بنابراین، برگزاری چنین بزرگداشتی قطعاً مهم است، زیرا جامعه باید هنرمندان متعهد و افراد تأثیرگذار را بشناسد. در غرب نیز برخی از هنرمندان، جوایزی مانند اسکار را نمی‌پذیرند اما این به معنای بی‌توجهی به هنرمندان متعهد و مسئول نباید باشد.

کلهر با تأسف بیان کرد: باید افسوس بخوریم که پس از ۴۰ سال از انقلاب، البته «به‌جز جشنواره‌های فجر» تازه به فکر هنرمندان انقلابی و هنرگردان ها افتاده‌ایم در حالی که بسیاری از آنان دیگر در میان ما نیستند.

وی با اشاره به سختی‌های خلق اثر هنری گفت: مردم اغلب تصور می‌کنند هنرمند هنگام خلق اثر لذت می‌برد اما اصلاً این‌گونه نیست. تولید اثر هنری سراسر رنج و درد و گرفتاری است، همان‌گونه که فردوسی شاعر پرآوازه پارسی‌گو می‌گوید «بسی رنج بردم در این سال‌سی / هنر زنده کردم بدین پارسی».

کلهر در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: من در سمت‌های مختلفی خدمت کرده‌ام اما تاکنون در هیچ‌یک از جلسات تودیع و معارفه مربوط به خودم شرکت نکرده‌ام، زیرا دوست ندارم تلاش و رنجی را که کشیده ام در ازای دریافت یک تابلو یا قالیچه معاوضه کنم. اما تقدیرنامه هنرگردان انقلاب را پذیرفتم، چون این جایزه از سوی نهادهای حکومتی نبود، بلکه گروهی از جوانان دلسوز و اهل هنر انقلاب بودند که به خانه ما آمدند. همان روز هم گفتم اگر این جایزه از سوی نهادهای رسمی بود، آن را نمی‌پذیرفتم.

اخبارجدیدترین

خدا خواست تجاوز صهیون‌ها ثبت شود؛ اینجا میدان نبرد خبرنگاران متعهد است

«بر زمین می‌زندش»؛ تجربه‌ای کوانتومی از زمان روی صحنه تئاتر!

نمایش ویژه «خدای جنگ» در سینما بهمن

مهدی کلهر از مدیران قدیمی حوزه فرهنگ و هنر که جایزه «هنرگردان برتر» را در هفته هنر انقلاب دریافت کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود عنوان کرد: در مشهد چند کلاس برگزار می‌شد که چند ماهی در آنها مشغول بودم. در تهران، من عضو پیوسته فرهنگستان هنر هستم و جلساتی برای تبادل نظر برگزار می‌کنیم.

وی درباره جایزه «هنرگردان» توضیح داد: واژه هنرگردان برای من هم تازگی داشت. وقتی از دوستان درباره دلیل این نامگذاری پرسیدم، گفتند این عنوان را بر اساس واژه کارگردان انتخاب کرده‌اند. مشاور و مدیر در خارج از کشور معانی مختلفی دارند و هنرگردان می‌تواند به معنای مشاور عالی و حامی‌یک پروژه باشد. به‌طور مثال، یک مدیر یا مشاور سینمایی باید با دیگر هنرها مانند شعر و ادبیات، معماری، موسیقی و گرافیک و سایر هنرها و به‌خصوص سیاست‌ها نیز آشنا باشد.

این مدیر باسابقه تأکید کرد: دانشگاه هنرمند تربیت نمی‌کند؛ واقعیت این است که دانشگاه هنر اگر آنچنان که باید شایسته باشد فقط هنرمند را باسوادتر و توانمندتر می‌کند. این اتفاق مختص ایران نیست و در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا نیز همین روند حاکم است.

کلهر در ادامه تصریح کرد: من از سال ۵۸ پیشنهادی را مطرح کردم که مورد تأیید افرادی مانند شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، دکتر گلزاده غفوری و آقای رجایی و دیگران قرار گرفت و دفتر پژوهشی امور هنری و نمونه سازی در آموزش و پرورش ایجاد شد. این اقدام بستری فراهم کرد تا هنر از حالت مبتذل و فاسد پیش از انقلاب خارج شود و پویایی پیدا کند.

وی افزود: شروع کار با آیه … کلمه الله هی العیا… (آیه ۴۰ سوره توبه)، آغاز شد و قرار بر این گذاشته شد که این قسمت از آیه شریفه جایگزین عکس شاه در ادارات و نهادها شود. یعنی کلمهالله جای طاغوت فرار کرده بنشیند، زیرا در آن زمان هرکس عکس رهبر خود را روی دیوار نصب می‌کرد. یک بخشنامه نانوشته وجود داشت که هر هنرمندی که می‌خواست با انقلاب همکاری کند، به اتاق من می‌آمد و ما با آغوش باز از او استقبال می‌کردیم. به‌طور مثال، روزی آقای سلحشور آمدند و گفتند که من مداح هستم، اما به تئاتر علاقه‌مندم و پیش از انقلاب در مساجد تئاتر برگزار کرده‌ام، ما هم ایشان را به سازمان تبلیغات اسلامی، آیت الله امامی کاشانی معرفی کردیم و خوشبختانه در آینده به یک کارگردان تبدیل شدند.

کلهر عنوان کرد: من هرجا که کار لنگ می‌زد، وارد می‌شدم و مسئولیتی را بر عهده می‌گرفتم. مثلاً در اوایل انقلاب، وقتی قرار شد کتاب‌های درسی تغییر کند، ما شبانه‌روزی کار کردیم تا این مأموریت به سرانجام برسد. پس از آن، به این نتیجه رسیدیم که آموزش و پرورش به سرود (همخوانی گروهی) نیاز دارد. حافظ هم در شعری می‌گوید که چو در دست است رودی خوش، بزن مطرب سرودی خوش. البته آموزش و پرورش به سرود به‌معنی همخوانی احتیاج داشت.

وی افزود: من از قبل از انقلاب، آقای شجریان و آقای لطفی را از دور می‌شناختم. با آنها تماس گرفتم و آقای لطفی، که در آن زمان رئیس دانشکده هنرهای زیبا بود، با تواضع پذیرفت و پس از یک ساعت گفتگو به نتیجه رسیدیم. رابطه من با شهید آوینی نیز چنین بود و تا زمان شهادت ایشان، این ارتباط روزبه‌روز مستحکم‌تر می‌شد.

این هنرمند با انتقاد از بی‌توجهی به هنرمندان متعهد گفت: این بسیار ناپسند است که یک حکومت، عناصری را که باعث دوام و هدایت افکار و احساسات عمومی می‌شوند، نادیده بگیرد من شرمنده‌ام که شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه علامه طباطبایی (که استاد اکبر عالمی در آن تدریس می‌کرد) نسبت به درگذشت این هنرمند بزرگ واکنش در خوری نشان ندادند. ایشان در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا دوربین به دست همراه دانشجویانش به میدان آمد و متأسفانه بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشت. ایشان همچون شهدای درمان و پزشکی شهید آن دوره است، سکوت این نهادها در قبال فقدان چنین هنرمندی اتفاقی بسیار تلخ است. بنابراین، برگزاری چنین بزرگداشتی قطعاً مهم است، زیرا جامعه باید هنرمندان متعهد و افراد تأثیرگذار را بشناسد. در غرب نیز برخی از هنرمندان، جوایزی مانند اسکار را نمی‌پذیرند اما این به معنای بی‌توجهی به هنرمندان متعهد و مسئول نباید باشد.

کلهر با تأسف بیان کرد: باید افسوس بخوریم که پس از ۴۰ سال از انقلاب، البته «به‌جز جشنواره‌های فجر» تازه به فکر هنرمندان انقلابی و هنرگردان ها افتاده‌ایم در حالی که بسیاری از آنان دیگر در میان ما نیستند.

وی با اشاره به سختی‌های خلق اثر هنری گفت: مردم اغلب تصور می‌کنند هنرمند هنگام خلق اثر لذت می‌برد اما اصلاً این‌گونه نیست. تولید اثر هنری سراسر رنج و درد و گرفتاری است، همان‌گونه که فردوسی شاعر پرآوازه پارسی‌گو می‌گوید «بسی رنج بردم در این سال‌سی / هنر زنده کردم بدین پارسی».

کلهر در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: من در سمت‌های مختلفی خدمت کرده‌ام اما تاکنون در هیچ‌یک از جلسات تودیع و معارفه مربوط به خودم شرکت نکرده‌ام، زیرا دوست ندارم تلاش و رنجی را که کشیده ام در ازای دریافت یک تابلو یا قالیچه معاوضه کنم. اما تقدیرنامه هنرگردان انقلاب را پذیرفتم، چون این جایزه از سوی نهادهای حکومتی نبود، بلکه گروهی از جوانان دلسوز و اهل هنر انقلاب بودند که به خانه ما آمدند. همان روز هم گفتم اگر این جایزه از سوی نهادهای رسمی بود، آن را نمی‌پذیرفتم.

مهدی کلهر از مدیران قدیمی حوزه فرهنگ و هنر که جایزه «هنرگردان برتر» را در هفته هنر انقلاب دریافت کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود عنوان کرد: در مشهد چند کلاس برگزار می‌شد که چند ماهی در آنها مشغول بودم. در تهران، من عضو پیوسته فرهنگستان هنر هستم و جلساتی برای تبادل نظر برگزار می‌کنیم.

وی درباره جایزه «هنرگردان» توضیح داد: واژه هنرگردان برای من هم تازگی داشت. وقتی از دوستان درباره دلیل این نامگذاری پرسیدم، گفتند این عنوان را بر اساس واژه کارگردان انتخاب کرده‌اند. مشاور و مدیر در خارج از کشور معانی مختلفی دارند و هنرگردان می‌تواند به معنای مشاور عالی و حامی‌یک پروژه باشد. به‌طور مثال، یک مدیر یا مشاور سینمایی باید با دیگر هنرها مانند شعر و ادبیات، معماری، موسیقی و گرافیک و سایر هنرها و به‌خصوص سیاست‌ها نیز آشنا باشد.

این مدیر باسابقه تأکید کرد: دانشگاه هنرمند تربیت نمی‌کند؛ واقعیت این است که دانشگاه هنر اگر آنچنان که باید شایسته باشد فقط هنرمند را باسوادتر و توانمندتر می‌کند. این اتفاق مختص ایران نیست و در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا نیز همین روند حاکم است.

کلهر در ادامه تصریح کرد: من از سال ۵۸ پیشنهادی را مطرح کردم که مورد تأیید افرادی مانند شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، دکتر گلزاده غفوری و آقای رجایی و دیگران قرار گرفت و دفتر پژوهشی امور هنری و نمونه سازی در آموزش و پرورش ایجاد شد. این اقدام بستری فراهم کرد تا هنر از حالت مبتذل و فاسد پیش از انقلاب خارج شود و پویایی پیدا کند.

وی افزود: شروع کار با آیه … کلمه الله هی العیا… (آیه ۴۰ سوره توبه)، آغاز شد و قرار بر این گذاشته شد که این قسمت از آیه شریفه جایگزین عکس شاه در ادارات و نهادها شود. یعنی کلمهالله جای طاغوت فرار کرده بنشیند، زیرا در آن زمان هرکس عکس رهبر خود را روی دیوار نصب می‌کرد. یک بخشنامه نانوشته وجود داشت که هر هنرمندی که می‌خواست با انقلاب همکاری کند، به اتاق من می‌آمد و ما با آغوش باز از او استقبال می‌کردیم. به‌طور مثال، روزی آقای سلحشور آمدند و گفتند که من مداح هستم، اما به تئاتر علاقه‌مندم و پیش از انقلاب در مساجد تئاتر برگزار کرده‌ام، ما هم ایشان را به سازمان تبلیغات اسلامی، آیت الله امامی کاشانی معرفی کردیم و خوشبختانه در آینده به یک کارگردان تبدیل شدند.

کلهر عنوان کرد: من هرجا که کار لنگ می‌زد، وارد می‌شدم و مسئولیتی را بر عهده می‌گرفتم. مثلاً در اوایل انقلاب، وقتی قرار شد کتاب‌های درسی تغییر کند، ما شبانه‌روزی کار کردیم تا این مأموریت به سرانجام برسد. پس از آن، به این نتیجه رسیدیم که آموزش و پرورش به سرود (همخوانی گروهی) نیاز دارد. حافظ هم در شعری می‌گوید که چو در دست است رودی خوش، بزن مطرب سرودی خوش. البته آموزش و پرورش به سرود به‌معنی همخوانی احتیاج داشت.

وی افزود: من از قبل از انقلاب، آقای شجریان و آقای لطفی را از دور می‌شناختم. با آنها تماس گرفتم و آقای لطفی، که در آن زمان رئیس دانشکده هنرهای زیبا بود، با تواضع پذیرفت و پس از یک ساعت گفتگو به نتیجه رسیدیم. رابطه من با شهید آوینی نیز چنین بود و تا زمان شهادت ایشان، این ارتباط روزبه‌روز مستحکم‌تر می‌شد.

این هنرمند با انتقاد از بی‌توجهی به هنرمندان متعهد گفت: این بسیار ناپسند است که یک حکومت، عناصری را که باعث دوام و هدایت افکار و احساسات عمومی می‌شوند، نادیده بگیرد من شرمنده‌ام که شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه علامه طباطبایی (که استاد اکبر عالمی در آن تدریس می‌کرد) نسبت به درگذشت این هنرمند بزرگ واکنش در خوری نشان ندادند. ایشان در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا دوربین به دست همراه دانشجویانش به میدان آمد و متأسفانه بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشت. ایشان همچون شهدای درمان و پزشکی شهید آن دوره است، سکوت این نهادها در قبال فقدان چنین هنرمندی اتفاقی بسیار تلخ است. بنابراین، برگزاری چنین بزرگداشتی قطعاً مهم است، زیرا جامعه باید هنرمندان متعهد و افراد تأثیرگذار را بشناسد. در غرب نیز برخی از هنرمندان، جوایزی مانند اسکار را نمی‌پذیرند اما این به معنای بی‌توجهی به هنرمندان متعهد و مسئول نباید باشد.

کلهر با تأسف بیان کرد: باید افسوس بخوریم که پس از ۴۰ سال از انقلاب، البته «به‌جز جشنواره‌های فجر» تازه به فکر هنرمندان انقلابی و هنرگردان ها افتاده‌ایم در حالی که بسیاری از آنان دیگر در میان ما نیستند.

وی با اشاره به سختی‌های خلق اثر هنری گفت: مردم اغلب تصور می‌کنند هنرمند هنگام خلق اثر لذت می‌برد اما اصلاً این‌گونه نیست. تولید اثر هنری سراسر رنج و درد و گرفتاری است، همان‌گونه که فردوسی شاعر پرآوازه پارسی‌گو می‌گوید «بسی رنج بردم در این سال‌سی / هنر زنده کردم بدین پارسی».

کلهر در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: من در سمت‌های مختلفی خدمت کرده‌ام اما تاکنون در هیچ‌یک از جلسات تودیع و معارفه مربوط به خودم شرکت نکرده‌ام، زیرا دوست ندارم تلاش و رنجی را که کشیده ام در ازای دریافت یک تابلو یا قالیچه معاوضه کنم. اما تقدیرنامه هنرگردان انقلاب را پذیرفتم، چون این جایزه از سوی نهادهای حکومتی نبود، بلکه گروهی از جوانان دلسوز و اهل هنر انقلاب بودند که به خانه ما آمدند. همان روز هم گفتم اگر این جایزه از سوی نهادهای رسمی بود، آن را نمی‌پذیرفتم.

پست قبلی

نوای نغمه‌های تلخ و شیرین بلوچستان در جشنواره موسیقی نواحی

پست بعدی

ماجرای پخش برنامه تفرقه‌افکنانه به روایت معاون سیمای رسانه ملی

مربوطه پست ها

خدا خواست تجاوز صهیون‌ها ثبت شود؛ اینجا میدان نبرد خبرنگاران متعهد است
هنر و فرهنگ

خدا خواست تجاوز صهیون‌ها ثبت شود؛ اینجا میدان نبرد خبرنگاران متعهد است

۲۲ تیر ۱۴۰۴
«بر زمین می‌زندش»؛ تجربه‌ای کوانتومی از زمان روی صحنه تئاتر!
هنر و فرهنگ

«بر زمین می‌زندش»؛ تجربه‌ای کوانتومی از زمان روی صحنه تئاتر!

۲۲ تیر ۱۴۰۴
نمایش ویژه «خدای جنگ» در سینما بهمن
هنر و فرهنگ

نمایش ویژه «خدای جنگ» در سینما بهمن

۲۲ تیر ۱۴۰۴
۱۱ موشک به ساختمان شیشه‌ای اصابت کرد؛ بازسازی یک سال زمان می‌برد
هنر و فرهنگ

۱۱ موشک به ساختمان شیشه‌ای اصابت کرد؛ بازسازی یک سال زمان می‌برد

۲۲ تیر ۱۴۰۴
از «پدر» تا «رام کردن اسب چوبی» در تئاتر شهرزاد
هنر و فرهنگ

از «پدر» تا «رام کردن اسب چوبی» در تئاتر شهرزاد

۲۲ تیر ۱۴۰۴
یادبود شهدای رسانه ملی برگزار شد؛ از حدادیان تا مدیران به مراسم آمدند
هنر و فرهنگ

یادبود شهدای رسانه ملی برگزار شد؛ از حدادیان تا مدیران به مراسم آمدند

۲۲ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هفت =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • واردات و مونتاژ خودرو قطع می‌شود؟
  • ۶ عامل کاهش ۱۳.۷ درصدی تولید خودرو در فصل بهار
  • ۲۴ تیرماه؛ آغاز نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده
  • وضعیت مبهم واردات خودرو طی سال جاری
  • آینده نامعلوم برنامه هیدروژنی «هوندا»
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.