دانش جوین
پنجشنبه, مرداد ۲, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی آرشیو تکنولوژی خودرو

گزینه‌ای برای سبک‌سازی خودرو

دنیای خودرو توسط دنیای خودرو
۳۱ تیر ۱۴۰۴
در خودرو
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
0
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

لاستیک‌ ران‌فلت (Run-Flat)، یکی از دستاوردهای مهم در صنعت تایر به‌حساب می‌آید. اما داستان این لاستیک‌ها چیست؟ آیا فقط یک فناوری فانتزی هستند یا راه‌حلی هوشمندانه برای یک مشکل جهانی؟ سال‌ها پیش تصور این‌که بتوان با یک تایر پنچر کیلومترها به مسیر ادامه داد بیشتر شبیه یک داستان علمی-تخیلی بود. اما امروزه این فناوری در بسیاری از خودروهای لوکس، اسپرت و حتی اقتصادی جای خود را باز کرده و با نام لاستیک‌های ران‌فلت (Run-Flat) شناخته می‌شود.

لاستیکی که حتی وقتی پنچر می‌شود همچنان شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه می‌رساند؛ بدون آن‌که نیازی به تعویض تایر در کنار جاده یا خطر بروز تصادف وجود داشته باشد. ایده‌ اولیه لاستیک‌های مقاوم به پنچری، به کاربردهای نظامی بازمی‌گردد.

در جنگ جهانی دوم یکی از مشکلات جدی وسایل‌نقلیه نظامی، توقف در میدان نبرد به‌دلیل پنچر شدن بود. ارتش‌ها نیاز به راه‌حلی داشتند تا خودرو حتی با وجود آسیب به تایر، به‌حرکت خود ادامه دهد. نخستین نمونه‌های ابتدایی، تایرهای تقویت‌شده با لایه‌های ضخیم یا تایرهای توپر (solid) بودند که دوام بالا اما سواری خشن و کنترل‌پذیری پایین داشتند.

با پیشرفت علم مواد و مهندسی مکانیک در دهه ۱۹۸۰، شرکت‌هایی مانند میشلن (Michelin)، بریجستون (Bridgestone) و دنلوپ (Dunlop) شروع به‌توسعه لاستیک‌هایی کردند که در صورت از دست رفتن فشار باد، بدون تخریب ساختاری بتوانند چند ده کیلومتر عملکرد داشته باشند.

نخستین تایر ران‌فلت تجاری را میشلن با سیستم PAX معرفی کرد؛ اما به‌دلیل پیچیدگی ساختار، هزینه‌ بالا و نیاز به تجهیزات خاص، چندان فراگیر نشد. تا این‌که در دهه ۲۰۰۰، BMW به‌عنوان یکی از نخستین خودروسازانی که به‌طور گسترده از این فناوری استفاده کرد، مدل‌های سری ۵ و سری ۳ خود را بدون زاپاس و صرفا با ران‌فلت عرضه کرد. وقتی تایر معمولی در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ناگهان پنچر می‌شود، کنترل خودرو ممکن است از دست برود. اما ران‌فلت اجازه می‌دهد حتی بدون هوا، خودرو تا ۸۰ کیلومتر با سرعتی حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

با ران‌فلت دیگر نیازی به ایستادن در شانه‌ جاده، مخصوصا در بزرگراه‌ها یا مناطق ناامن نیست. به‌راحتی به‌مسیر ادامه می‌دهید تا به‌مکان مناسب برای تعمیر برسید. خودروسازها می‌توانند با حذف تایر زاپاس، وزن خودرو را کاهش دهند (معمولا تا ۲۰ کیلوگرم) و فضای صندوق را افزایش دهند. هرچند جزئی، ولی با حذف زاپاس و کاهش وزن، مصرف سوخت اندکی پایین می‌آید که در کلاس‌های هیبریدی یا برقی بیشتر محسوس است. البته به‌دلیل دیواره‌های سخت‌تر، این تایرها ضربات جاده را بیشتر به‌کابین منتقل می‌کنند.

بنابراین در خودروهایی که به نرمی سواری حساس هستند (مثل سدان‌های لوکس)، گاهی حس ناخوشایندی ایجاد می‌شود. یک لاستیک ران‌فلت معمولا ۳۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر از معادل معمولی خودش است. به‌عنوان مثال اگر یک تایر استاندارد ۵ میلیون‌تومان باشد، ران‌فلت آن حدود ۷ تا ۹ میلیون خواهد بود.

در بسیاری از موارد، تایرهای ران‌فلت پس از پنچر شدن قابلیت تعمیر ندارند (مخصوصا اگر مسافت زیادی پس از پنچری طی شده باشد). یعنی هزینه تعویض کامل تحمیل می‌شود. لاستیک‌های ران‌فلت نیاز به دستگاه‌های خاص برای نصب و باز کردن دارند و همه‌ تعمیرگاه‌ها این تجهیزات را ندارند؛ مخصوصا در مناطق روستایی یا کشورهای درحال‌ توسعه. اکثر لاستیک‌های ران‌فلت پس از پنچری کامل می‌توانند حدود ۸۰ کیلومتر با سرعتی بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند.

این عدد ممکن است بسته به برند، دما، وزن خودرو و شرایط مسیر متغیر باشد. اگر با سرعت بالا یا در شرایط سنگین (مسیر خاکی، بار سنگین، شیب زیاد) حرکت کنید، عمر باقی‌مانده ممکن است به زیر ۳۰ کیلومتر کاهش یابد. بسیاری از مالکان ب‌ام‌و، خصوصا در مناطق با جاده‌های نامناسب، از سواری خشک ران‌فلت شکایت دارند و در اولین فرصت آن را با تایر معمولی جایگزین می‌کنند. اما از سوی دیگر افرادی که در مناطق شهری تردد می‌کنند و برایشان ایمنی و عدم توقف اهمیت دارد، از آن رضایت کامل دارند.

اگر حتی یک ‌بار فشار کامل باد از بین رفته باشد و تایر بیش از ۵ کیلومتر در این وضعیت حرکت کرده باشد، بررسی تخصصی لازم است. در بسیاری از موارد لاستیک دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود. به‌همین دلیل هزینه مالکیت بلندمدت این تایرها بیشتر است. در آینده نزدیک، با پیشرفت فناوری تایرهای بدون هوا (Airless Tires)، ممکن است لاستیک‌های ران‌فلت به مرحله‌ای از بلوغ نهایی برسند. میشلن و بریجستون درحال تست تایرهای غیرپنچر Uptis و Tweel هستند که نیازی به هوا ندارند و در برابر پنچری کاملا مقاوم به‌شمار می‌روند.

لاستیک‌ ران‌فلت (Run-Flat)، یکی از دستاوردهای مهم در صنعت تایر به‌حساب می‌آید. اما داستان این لاستیک‌ها چیست؟ آیا فقط یک فناوری فانتزی هستند یا راه‌حلی هوشمندانه برای یک مشکل جهانی؟ سال‌ها پیش تصور این‌که بتوان با یک تایر پنچر کیلومترها به مسیر ادامه داد بیشتر شبیه یک داستان علمی-تخیلی بود. اما امروزه این فناوری در بسیاری از خودروهای لوکس، اسپرت و حتی اقتصادی جای خود را باز کرده و با نام لاستیک‌های ران‌فلت (Run-Flat) شناخته می‌شود.

لاستیکی که حتی وقتی پنچر می‌شود همچنان شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه می‌رساند؛ بدون آن‌که نیازی به تعویض تایر در کنار جاده یا خطر بروز تصادف وجود داشته باشد. ایده‌ اولیه لاستیک‌های مقاوم به پنچری، به کاربردهای نظامی بازمی‌گردد.

در جنگ جهانی دوم یکی از مشکلات جدی وسایل‌نقلیه نظامی، توقف در میدان نبرد به‌دلیل پنچر شدن بود. ارتش‌ها نیاز به راه‌حلی داشتند تا خودرو حتی با وجود آسیب به تایر، به‌حرکت خود ادامه دهد. نخستین نمونه‌های ابتدایی، تایرهای تقویت‌شده با لایه‌های ضخیم یا تایرهای توپر (solid) بودند که دوام بالا اما سواری خشن و کنترل‌پذیری پایین داشتند.

با پیشرفت علم مواد و مهندسی مکانیک در دهه ۱۹۸۰، شرکت‌هایی مانند میشلن (Michelin)، بریجستون (Bridgestone) و دنلوپ (Dunlop) شروع به‌توسعه لاستیک‌هایی کردند که در صورت از دست رفتن فشار باد، بدون تخریب ساختاری بتوانند چند ده کیلومتر عملکرد داشته باشند.

نخستین تایر ران‌فلت تجاری را میشلن با سیستم PAX معرفی کرد؛ اما به‌دلیل پیچیدگی ساختار، هزینه‌ بالا و نیاز به تجهیزات خاص، چندان فراگیر نشد. تا این‌که در دهه ۲۰۰۰، BMW به‌عنوان یکی از نخستین خودروسازانی که به‌طور گسترده از این فناوری استفاده کرد، مدل‌های سری ۵ و سری ۳ خود را بدون زاپاس و صرفا با ران‌فلت عرضه کرد. وقتی تایر معمولی در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ناگهان پنچر می‌شود، کنترل خودرو ممکن است از دست برود. اما ران‌فلت اجازه می‌دهد حتی بدون هوا، خودرو تا ۸۰ کیلومتر با سرعتی حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

با ران‌فلت دیگر نیازی به ایستادن در شانه‌ جاده، مخصوصا در بزرگراه‌ها یا مناطق ناامن نیست. به‌راحتی به‌مسیر ادامه می‌دهید تا به‌مکان مناسب برای تعمیر برسید. خودروسازها می‌توانند با حذف تایر زاپاس، وزن خودرو را کاهش دهند (معمولا تا ۲۰ کیلوگرم) و فضای صندوق را افزایش دهند. هرچند جزئی، ولی با حذف زاپاس و کاهش وزن، مصرف سوخت اندکی پایین می‌آید که در کلاس‌های هیبریدی یا برقی بیشتر محسوس است. البته به‌دلیل دیواره‌های سخت‌تر، این تایرها ضربات جاده را بیشتر به‌کابین منتقل می‌کنند.

بنابراین در خودروهایی که به نرمی سواری حساس هستند (مثل سدان‌های لوکس)، گاهی حس ناخوشایندی ایجاد می‌شود. یک لاستیک ران‌فلت معمولا ۳۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر از معادل معمولی خودش است. به‌عنوان مثال اگر یک تایر استاندارد ۵ میلیون‌تومان باشد، ران‌فلت آن حدود ۷ تا ۹ میلیون خواهد بود.

در بسیاری از موارد، تایرهای ران‌فلت پس از پنچر شدن قابلیت تعمیر ندارند (مخصوصا اگر مسافت زیادی پس از پنچری طی شده باشد). یعنی هزینه تعویض کامل تحمیل می‌شود. لاستیک‌های ران‌فلت نیاز به دستگاه‌های خاص برای نصب و باز کردن دارند و همه‌ تعمیرگاه‌ها این تجهیزات را ندارند؛ مخصوصا در مناطق روستایی یا کشورهای درحال‌ توسعه. اکثر لاستیک‌های ران‌فلت پس از پنچری کامل می‌توانند حدود ۸۰ کیلومتر با سرعتی بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند.

این عدد ممکن است بسته به برند، دما، وزن خودرو و شرایط مسیر متغیر باشد. اگر با سرعت بالا یا در شرایط سنگین (مسیر خاکی، بار سنگین، شیب زیاد) حرکت کنید، عمر باقی‌مانده ممکن است به زیر ۳۰ کیلومتر کاهش یابد. بسیاری از مالکان ب‌ام‌و، خصوصا در مناطق با جاده‌های نامناسب، از سواری خشک ران‌فلت شکایت دارند و در اولین فرصت آن را با تایر معمولی جایگزین می‌کنند. اما از سوی دیگر افرادی که در مناطق شهری تردد می‌کنند و برایشان ایمنی و عدم توقف اهمیت دارد، از آن رضایت کامل دارند.

اگر حتی یک ‌بار فشار کامل باد از بین رفته باشد و تایر بیش از ۵ کیلومتر در این وضعیت حرکت کرده باشد، بررسی تخصصی لازم است. در بسیاری از موارد لاستیک دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود. به‌همین دلیل هزینه مالکیت بلندمدت این تایرها بیشتر است. در آینده نزدیک، با پیشرفت فناوری تایرهای بدون هوا (Airless Tires)، ممکن است لاستیک‌های ران‌فلت به مرحله‌ای از بلوغ نهایی برسند. میشلن و بریجستون درحال تست تایرهای غیرپنچر Uptis و Tweel هستند که نیازی به هوا ندارند و در برابر پنچری کاملا مقاوم به‌شمار می‌روند.

اخبارجدیدترین

آقای پزشکیان، حمایت عملی از تولید را در دستور کار قرار دهید!

رووی eRX5 محصول جدید پارس‌خودرو از پنجره‌ای دیگر

شرایط فروش فوری «مزدا ۳» از سوی «بی‌ام کارز» اعلام شد

لاستیک‌ ران‌فلت (Run-Flat)، یکی از دستاوردهای مهم در صنعت تایر به‌حساب می‌آید. اما داستان این لاستیک‌ها چیست؟ آیا فقط یک فناوری فانتزی هستند یا راه‌حلی هوشمندانه برای یک مشکل جهانی؟ سال‌ها پیش تصور این‌که بتوان با یک تایر پنچر کیلومترها به مسیر ادامه داد بیشتر شبیه یک داستان علمی-تخیلی بود. اما امروزه این فناوری در بسیاری از خودروهای لوکس، اسپرت و حتی اقتصادی جای خود را باز کرده و با نام لاستیک‌های ران‌فلت (Run-Flat) شناخته می‌شود.

لاستیکی که حتی وقتی پنچر می‌شود همچنان شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه می‌رساند؛ بدون آن‌که نیازی به تعویض تایر در کنار جاده یا خطر بروز تصادف وجود داشته باشد. ایده‌ اولیه لاستیک‌های مقاوم به پنچری، به کاربردهای نظامی بازمی‌گردد.

در جنگ جهانی دوم یکی از مشکلات جدی وسایل‌نقلیه نظامی، توقف در میدان نبرد به‌دلیل پنچر شدن بود. ارتش‌ها نیاز به راه‌حلی داشتند تا خودرو حتی با وجود آسیب به تایر، به‌حرکت خود ادامه دهد. نخستین نمونه‌های ابتدایی، تایرهای تقویت‌شده با لایه‌های ضخیم یا تایرهای توپر (solid) بودند که دوام بالا اما سواری خشن و کنترل‌پذیری پایین داشتند.

با پیشرفت علم مواد و مهندسی مکانیک در دهه ۱۹۸۰، شرکت‌هایی مانند میشلن (Michelin)، بریجستون (Bridgestone) و دنلوپ (Dunlop) شروع به‌توسعه لاستیک‌هایی کردند که در صورت از دست رفتن فشار باد، بدون تخریب ساختاری بتوانند چند ده کیلومتر عملکرد داشته باشند.

نخستین تایر ران‌فلت تجاری را میشلن با سیستم PAX معرفی کرد؛ اما به‌دلیل پیچیدگی ساختار، هزینه‌ بالا و نیاز به تجهیزات خاص، چندان فراگیر نشد. تا این‌که در دهه ۲۰۰۰، BMW به‌عنوان یکی از نخستین خودروسازانی که به‌طور گسترده از این فناوری استفاده کرد، مدل‌های سری ۵ و سری ۳ خود را بدون زاپاس و صرفا با ران‌فلت عرضه کرد. وقتی تایر معمولی در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ناگهان پنچر می‌شود، کنترل خودرو ممکن است از دست برود. اما ران‌فلت اجازه می‌دهد حتی بدون هوا، خودرو تا ۸۰ کیلومتر با سرعتی حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

با ران‌فلت دیگر نیازی به ایستادن در شانه‌ جاده، مخصوصا در بزرگراه‌ها یا مناطق ناامن نیست. به‌راحتی به‌مسیر ادامه می‌دهید تا به‌مکان مناسب برای تعمیر برسید. خودروسازها می‌توانند با حذف تایر زاپاس، وزن خودرو را کاهش دهند (معمولا تا ۲۰ کیلوگرم) و فضای صندوق را افزایش دهند. هرچند جزئی، ولی با حذف زاپاس و کاهش وزن، مصرف سوخت اندکی پایین می‌آید که در کلاس‌های هیبریدی یا برقی بیشتر محسوس است. البته به‌دلیل دیواره‌های سخت‌تر، این تایرها ضربات جاده را بیشتر به‌کابین منتقل می‌کنند.

بنابراین در خودروهایی که به نرمی سواری حساس هستند (مثل سدان‌های لوکس)، گاهی حس ناخوشایندی ایجاد می‌شود. یک لاستیک ران‌فلت معمولا ۳۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر از معادل معمولی خودش است. به‌عنوان مثال اگر یک تایر استاندارد ۵ میلیون‌تومان باشد، ران‌فلت آن حدود ۷ تا ۹ میلیون خواهد بود.

در بسیاری از موارد، تایرهای ران‌فلت پس از پنچر شدن قابلیت تعمیر ندارند (مخصوصا اگر مسافت زیادی پس از پنچری طی شده باشد). یعنی هزینه تعویض کامل تحمیل می‌شود. لاستیک‌های ران‌فلت نیاز به دستگاه‌های خاص برای نصب و باز کردن دارند و همه‌ تعمیرگاه‌ها این تجهیزات را ندارند؛ مخصوصا در مناطق روستایی یا کشورهای درحال‌ توسعه. اکثر لاستیک‌های ران‌فلت پس از پنچری کامل می‌توانند حدود ۸۰ کیلومتر با سرعتی بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند.

این عدد ممکن است بسته به برند، دما، وزن خودرو و شرایط مسیر متغیر باشد. اگر با سرعت بالا یا در شرایط سنگین (مسیر خاکی، بار سنگین، شیب زیاد) حرکت کنید، عمر باقی‌مانده ممکن است به زیر ۳۰ کیلومتر کاهش یابد. بسیاری از مالکان ب‌ام‌و، خصوصا در مناطق با جاده‌های نامناسب، از سواری خشک ران‌فلت شکایت دارند و در اولین فرصت آن را با تایر معمولی جایگزین می‌کنند. اما از سوی دیگر افرادی که در مناطق شهری تردد می‌کنند و برایشان ایمنی و عدم توقف اهمیت دارد، از آن رضایت کامل دارند.

اگر حتی یک ‌بار فشار کامل باد از بین رفته باشد و تایر بیش از ۵ کیلومتر در این وضعیت حرکت کرده باشد، بررسی تخصصی لازم است. در بسیاری از موارد لاستیک دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود. به‌همین دلیل هزینه مالکیت بلندمدت این تایرها بیشتر است. در آینده نزدیک، با پیشرفت فناوری تایرهای بدون هوا (Airless Tires)، ممکن است لاستیک‌های ران‌فلت به مرحله‌ای از بلوغ نهایی برسند. میشلن و بریجستون درحال تست تایرهای غیرپنچر Uptis و Tweel هستند که نیازی به هوا ندارند و در برابر پنچری کاملا مقاوم به‌شمار می‌روند.

لاستیک‌ ران‌فلت (Run-Flat)، یکی از دستاوردهای مهم در صنعت تایر به‌حساب می‌آید. اما داستان این لاستیک‌ها چیست؟ آیا فقط یک فناوری فانتزی هستند یا راه‌حلی هوشمندانه برای یک مشکل جهانی؟ سال‌ها پیش تصور این‌که بتوان با یک تایر پنچر کیلومترها به مسیر ادامه داد بیشتر شبیه یک داستان علمی-تخیلی بود. اما امروزه این فناوری در بسیاری از خودروهای لوکس، اسپرت و حتی اقتصادی جای خود را باز کرده و با نام لاستیک‌های ران‌فلت (Run-Flat) شناخته می‌شود.

لاستیکی که حتی وقتی پنچر می‌شود همچنان شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه می‌رساند؛ بدون آن‌که نیازی به تعویض تایر در کنار جاده یا خطر بروز تصادف وجود داشته باشد. ایده‌ اولیه لاستیک‌های مقاوم به پنچری، به کاربردهای نظامی بازمی‌گردد.

در جنگ جهانی دوم یکی از مشکلات جدی وسایل‌نقلیه نظامی، توقف در میدان نبرد به‌دلیل پنچر شدن بود. ارتش‌ها نیاز به راه‌حلی داشتند تا خودرو حتی با وجود آسیب به تایر، به‌حرکت خود ادامه دهد. نخستین نمونه‌های ابتدایی، تایرهای تقویت‌شده با لایه‌های ضخیم یا تایرهای توپر (solid) بودند که دوام بالا اما سواری خشن و کنترل‌پذیری پایین داشتند.

با پیشرفت علم مواد و مهندسی مکانیک در دهه ۱۹۸۰، شرکت‌هایی مانند میشلن (Michelin)، بریجستون (Bridgestone) و دنلوپ (Dunlop) شروع به‌توسعه لاستیک‌هایی کردند که در صورت از دست رفتن فشار باد، بدون تخریب ساختاری بتوانند چند ده کیلومتر عملکرد داشته باشند.

نخستین تایر ران‌فلت تجاری را میشلن با سیستم PAX معرفی کرد؛ اما به‌دلیل پیچیدگی ساختار، هزینه‌ بالا و نیاز به تجهیزات خاص، چندان فراگیر نشد. تا این‌که در دهه ۲۰۰۰، BMW به‌عنوان یکی از نخستین خودروسازانی که به‌طور گسترده از این فناوری استفاده کرد، مدل‌های سری ۵ و سری ۳ خود را بدون زاپاس و صرفا با ران‌فلت عرضه کرد. وقتی تایر معمولی در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ناگهان پنچر می‌شود، کنترل خودرو ممکن است از دست برود. اما ران‌فلت اجازه می‌دهد حتی بدون هوا، خودرو تا ۸۰ کیلومتر با سرعتی حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

با ران‌فلت دیگر نیازی به ایستادن در شانه‌ جاده، مخصوصا در بزرگراه‌ها یا مناطق ناامن نیست. به‌راحتی به‌مسیر ادامه می‌دهید تا به‌مکان مناسب برای تعمیر برسید. خودروسازها می‌توانند با حذف تایر زاپاس، وزن خودرو را کاهش دهند (معمولا تا ۲۰ کیلوگرم) و فضای صندوق را افزایش دهند. هرچند جزئی، ولی با حذف زاپاس و کاهش وزن، مصرف سوخت اندکی پایین می‌آید که در کلاس‌های هیبریدی یا برقی بیشتر محسوس است. البته به‌دلیل دیواره‌های سخت‌تر، این تایرها ضربات جاده را بیشتر به‌کابین منتقل می‌کنند.

بنابراین در خودروهایی که به نرمی سواری حساس هستند (مثل سدان‌های لوکس)، گاهی حس ناخوشایندی ایجاد می‌شود. یک لاستیک ران‌فلت معمولا ۳۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر از معادل معمولی خودش است. به‌عنوان مثال اگر یک تایر استاندارد ۵ میلیون‌تومان باشد، ران‌فلت آن حدود ۷ تا ۹ میلیون خواهد بود.

در بسیاری از موارد، تایرهای ران‌فلت پس از پنچر شدن قابلیت تعمیر ندارند (مخصوصا اگر مسافت زیادی پس از پنچری طی شده باشد). یعنی هزینه تعویض کامل تحمیل می‌شود. لاستیک‌های ران‌فلت نیاز به دستگاه‌های خاص برای نصب و باز کردن دارند و همه‌ تعمیرگاه‌ها این تجهیزات را ندارند؛ مخصوصا در مناطق روستایی یا کشورهای درحال‌ توسعه. اکثر لاستیک‌های ران‌فلت پس از پنچری کامل می‌توانند حدود ۸۰ کیلومتر با سرعتی بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند.

این عدد ممکن است بسته به برند، دما، وزن خودرو و شرایط مسیر متغیر باشد. اگر با سرعت بالا یا در شرایط سنگین (مسیر خاکی، بار سنگین، شیب زیاد) حرکت کنید، عمر باقی‌مانده ممکن است به زیر ۳۰ کیلومتر کاهش یابد. بسیاری از مالکان ب‌ام‌و، خصوصا در مناطق با جاده‌های نامناسب، از سواری خشک ران‌فلت شکایت دارند و در اولین فرصت آن را با تایر معمولی جایگزین می‌کنند. اما از سوی دیگر افرادی که در مناطق شهری تردد می‌کنند و برایشان ایمنی و عدم توقف اهمیت دارد، از آن رضایت کامل دارند.

اگر حتی یک ‌بار فشار کامل باد از بین رفته باشد و تایر بیش از ۵ کیلومتر در این وضعیت حرکت کرده باشد، بررسی تخصصی لازم است. در بسیاری از موارد لاستیک دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود. به‌همین دلیل هزینه مالکیت بلندمدت این تایرها بیشتر است. در آینده نزدیک، با پیشرفت فناوری تایرهای بدون هوا (Airless Tires)، ممکن است لاستیک‌های ران‌فلت به مرحله‌ای از بلوغ نهایی برسند. میشلن و بریجستون درحال تست تایرهای غیرپنچر Uptis و Tweel هستند که نیازی به هوا ندارند و در برابر پنچری کاملا مقاوم به‌شمار می‌روند.

پست قبلی

« ایران‌خودرو دیزل» در مسیر توسعه بازار و تنوع محصول

پست بعدی

هسته‌ای در کشاورزی ـ ۱۵| «کنترل کپک‌ها و مایکوتوکسین‌ها در ذرت و بادام‌زمینی» با فناوری هسته‌ای

مربوطه پست ها

آقای پزشکیان، حمایت عملی از تولید را در دستور کار قرار دهید!
خودرو

آقای پزشکیان، حمایت عملی از تولید را در دستور کار قرار دهید!

۳۱ تیر ۱۴۰۴
رووی eRX5 محصول جدید پارس‌خودرو از پنجره‌ای دیگر
خودرو

رووی eRX5 محصول جدید پارس‌خودرو از پنجره‌ای دیگر

۳۱ تیر ۱۴۰۴
شرایط فروش فوری «مزدا ۳» از سوی «بی‌ام کارز» اعلام شد
خودرو

شرایط فروش فوری «مزدا ۳» از سوی «بی‌ام کارز» اعلام شد

۳۱ تیر ۱۴۰۴
آیا گره واگذاری سهام «تودلی» خودروسازان باز می‌شود؟
خودرو

آیا گره واگذاری سهام «تودلی» خودروسازان باز می‌شود؟

۳۱ تیر ۱۴۰۴
برندسازی در بازار محصولات تخصصی
خودرو

برندسازی در بازار محصولات تخصصی

۳۱ تیر ۱۴۰۴
آیا دردانه رنجروور ارزنده است؟
خودرو

آیا دردانه رنجروور ارزنده است؟

۳۱ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هشت =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • ثبت 14 هزار بیمار هموفیلی در کشور؛ جزییات درمان رایگان بیماران
  • ترافیک سنگین در محورهای شمالی
  • اطلاعیه قطعی آب: افت فشار برای این دشته از مشترکان استان اراک
  • جدیدترین قیمت رهن کامل در پیروزی/ با ۶۰۰ میلیون چه خانه‌ای می‌توان رهن کرد؟
  • تغییر فرآیند حضور در ونیز؛ نقش مؤسسات در تصمیم‌گیری‌ها بازنگری می‌شود
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.