دانش جوین
چهارشنبه, مرداد ۱, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

یلدایی‌های تلویزیون مخاطب را راضی کرد؟

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۱ دی ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
یلدایی‌های تلویزیون مخاطب را راضی کرد؟
7
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که ویژه برنامه‌های تلویزیونی به شکل ویژه‌ای تحت رصد مردم و رسانه‌ها قرار دارد تا خروجی آن را با دوره‌های مختلف مقایسه کنند. به ویژه که از ابتدای حضور پیمان جبلی رئیس صداوسیما بر دوره تحولی تاکید شده است و همین کلیدواژه باعث شده است تا مخاطب انتظار بیشتری از این رسانه داشته باشد.

از جمله مصادیق این رویکردها هم برمی‌گردد به مناسبت های ملی و مذهبی و اینکه تلویزیون در این ایام چه تدارکی برای مخاطب می‌بیند؟ چقدر تلویزیون از کلیشه های خود فاصله می‌گیرد یا به دور از محافظه کاری عقاید و سلیقه‌های متنوع را به آنتن می‌آورد. حضور سلیقه‌های متنوع البته همچنان به عنوان یک کلیشه ثابت تلویزیونی در زمان انتخابات و رویدادهای سیاسی پیگیری می شود. اما برای مرور اینکه تلویزیون در برگزاری آیین‌هایی مثل جشن شب یلدا چگونه عمل کرده است مروری داریم روی شبکه‌های سیما و اتفاقاتی که رقم زده‌اند.

شبکه یک سیما؛ ریتم کند و بدون طراحی ویژه

شبکه یک سیما با «ایران دوست داشتنی» ویژه برنامه یلدایی خود را به آنتن رساند که اسماعیل آذر اجرای آن را برعهده داشت. این برنامه یک شب دیرتر از بقیه برنامه ها و شبکه های دیگر روی آنتن رفت. این برنامه که معمولاً در مناسبت‌ها با حضور چند مجری روی انتن می رفت این بار اما همه بار ویژه برنامه را به اسماعیل آذر سپرد که طبیعتاً برنامه را به میزان بالایی سنگین کرد و باعث شد هم گاهی ریتم کند و هم گفتگوها طولانی و کسل کننده شود.

این ویژه برنامه نتوانست مخاطب را چندان روی شبکه نگه دارد و تم و طراحی ها به صورت تکراری پیش رفت. برنامه البته در طراحی بصری صرفاً تلاش کرد از تغییر گرافیک های ویدئو وال برنامه بهره بگیرد.

حضور اسماعیل آذر هم باعث شد بخش هایی از برنامه به صورت شب شعر برگزار شود و به برنامه ای برای شبکه چهار سیما بیشتر شبیه باشد.

در قسمت هایی از برنامه نیز از حضور هنرمندان صنایع دستی مناطق مختلف کشور بهره گرفته شد تا از آیین ها و فرهنگ این مناطق بگویند که پیش از این هم چنین رویکردی در این برنامه وجود داشته است و اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شد.

شبکه یک سیما شبکه ای ملی است و اینکه اولین شبکه تلویزیونی با ذوق کمتری برای چنین ایامی تدارک ببیند، حسرت برانگیز است.

شبکه دو سیما؛ در تلاش برای متنوع بودن

شبکه دو با همان مجریان برنامه های روتین ویژه های یلدایی خود را پیش برد. این شبکه مثل همیشه دکور ویژه ای طراحی کرد و سعی کرد فضای بصری جلوه بیشتری کند. المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی مجریان «صبحانه ایرانی» بخش هایی از این ویژه برنامه را اجرا کردند و جمعه صبح نیز با فضایی یلدایی روی آنتن رفتند.

در عین حال محیا اسناوندی، محسن آزادی و قدسیه صالحی مجریان برنامه «عصر خانواده» نیز بخشی دیگر از برنامه های یلدایی را اجرا کردند. شروع ویژه برنامه های یلدایی از چهارشنبه شب ۲۸ آذر بود که با همین تیم هم شروع شد.

بخشی از برنامه هم با اجرای حامد عسگری که یکی دیگر از برنامه های شبکه دو را اجرا می کند پیش رفت که این بخش نتوانست در مقایسه با برنامه های روتین «نقل و نقل» ویژه تر باشد و حتی در بخش شعرخوانی ها و حضور مهمانان اشک هم گرفت و برنامه از نشاط درآمد. برنامه «نقل و نقل» در حالت روتین گفتگوهای کشدار با ریتمی کند دارد و در مناسبت های این چنینی حداقل لازم است این برنامه ادبی که البته در گروه معارف شبکه تولید می شود محتوای متناسب تری با این ایام طراحی کند تا محتوای جسورانه و جذاب تری در حوزه ادبیات و شعر داشته باشد.

المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی به مجریان ثابت چنین ایامی بدل شده اند که سعی شده بود با حضور مهمانان مختلف هنری و ورزشی فضای برنامه متنوع تر پیش برود. با این حال این برنامه هم نتوانست شگفتانه عجیبی رو کند. البته از جمله امتیازات این برنامه نمایش ساز در یکی از اجراهای گروه های موسیقی آذربایجانی بود که ساز به شیوه کلیشه تلویزیون با گلدان و انواع آکسسوار پوشیده نشد.

گفتگو با علی مولایی خواننده قطعه معروف «یلدا» نیز مورد توجه قرار گرفت.

شبکه سه سیما؛ قربان صدقه برای مادرها

شبکه سه هم برنامه های خود را از چهارشنبه ۲۸ آذر شروع کرد و البته قبل از برنامه اصلی یک حاشیه این برنامه را در صدر خبرها قرار داد. پخش ویدئویی از خوانندگی مهران مدیری و علی زندوکیلی به عنوان تیتراژ این برنامه در شبکه های اجتماعی که به صورت رسمی خبررسانی شد به اولین حاشیه یلدایی تلویزیون تبدیل شد. در این ویدئو که به عنوان بخشی از پشت صحنه تیتراژ برنامه یلدایی شبکه سه خبری شد مدیری و زندوکیلی حضور داشتند و قطعه ای سنتی را همخوانی می کردند که البته این تیتراژ درنهایت پخش نشد.

اجرای برنامه یلدایی شبکه سه را ایمان قیاسی بر عهده داشت. ایمان قیاسی نسبت به سال های گذشته و برنامه های پیشین توانست با تسلط بیشتری اجرا را بر عهده بگیرد با این حال او هنوز سبک و امضای خود را ندارد و همچنان اجرای احسان علیخانی را تداعی می کند و از این حیث شاید حامد سلطانی می توانست انتخاب بهتری باشد.

این بار به جای یوسف تیموری که در برخی اعیاد و ویژه برنامه های شبکه سه حضور داشت از بهمن هاشمی بهره گرفته شد که او هم نتوانست طنازی و حضور ویژه یا متفاوتی برای مخاطب داشته باشد اما به سهم خود سعی کرد از جدیت در اجرای قیاسی بکاهد.

برنامه «یلدای مادرانه» سعی کرد یک خط ثابت را پیگیری کند و آن هم توجه به مادران بود که از هر یک از مهمانان می خواست با زبان و لحن خود قربان صدقه مادرشان بروند تا شب یلدا به نوعی گرامیداشتی برای مادران هم باشد. شاید این اتفاق در وهله اول خیلی رویکرد ویژه ای به نظر نرسد اما برای بسیاری از خانواده ها که شاید در شکل اولیه ارتباطات یعنی گفتگوی صمیمانه و قربان صدقه رفتن های معمولی مشکل دارند و نمی توانند به هم نزدیک شوند اتفاقاً تلویزیون لازم است فرهنگسازی کند از این رو این شیوه سپاسگزاری، رویکرد خوبی در برنامه بود.

این برنامه به صورت ویژه مهمانانی را از برنامه های روتین خود شبکه دعوت کرد و به صورت گروهی سراغ مهمانان در هر بخش رفت تا ریتم برنامه و تنوع آن بالاتر برود. برنامه «عمارت»، حضور دوبلورها، حضور ورزشکاران و … بخش های مختلف این برنامه بود. حضور پسری که به ۸ زبان دنیا مسلط است از جمله بخش های دیگر این برنامه بود که در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. حضور این نوجوان در مقابل نوجوانی که در یکی از مناسبت های سال گذشته به عنوان بلاگر فضای مجازی معروف به «کیک یا واقعی» در همین شبکه با اجرای قیاسی حضور یافت اتفاق بهتر و درست تری بود.

شبکه نسیم؛ انتظار بیشتر از شبکه سرگرمی

شبکه نسیم شبکه سرگرمی است و از این شبکه انتظار بیشتری می‌رود که بتواند مخاطبش را سرگرم کند، بخنداند، او را با خود همراه کند و برنامه ها را با ریتم تندتر و جذاب‌تری روی آنتن بفرستد. با این حال این شبکه گاهی از شبکه های دیگر هم سخت گیرانه تر عمل می کند یا محتوای سنگین و فرهیخته ای در نظر می گیرد. از نمونه سخت گیری های این شبکه هم به ویدئویی برمی گردد که این یکی دو روز در شبکه های اجتماعی بازتاب یافت و از تقطیع غیرحرفه ای چهره کودکان در این شبکه خبر می داد.

شبکه نسیم در کنار برنامه های روتین که به صورت ویژه برنامه یلدایی پخش شدند برنامه هایی جدید و تازه هم داشت که یکی از آنها مشاعره ای بود که به مناسبت این ایام در برنامه «حافظیه» بین کودکان برگزار شد. در این مشاعره اما بیشتر از کودکانی که با یکدیگر مشاعره می کردند چهره داوران نمایش داده شد. کودکان یا در چند ثانیه کوتاه روی آنتن رفتند و یا در یک مورد هیچ تصویری نمایش داده نشد. این برنامه هم با اجرای اسماعیل آذر پیش رفت که البته حضور او در چنین برنامه ای درست بود و پیش از این هم مجری برنامه های برند مشاعره بوده است. با این حال نمایش قاب های شرکت کننده های برنامه که با کج سلیقگی همراه شد در شبکه های اجتماعی اعتراض هایی به همراه داشت.

این شبکه برنامه «بگوبخند» با اجرای عبدالله روا را هم روی آنتن برد که به گفتگوهایی طولانی و کسل کننده تبدیل شد و سعی کرد در «خوش نمک» با شوخی های مجریان جوان برنامه فضای طنازانه تری را به همراه آورد. برنامه «طنزیم» با اجرای شهرام شکیبا و اسماعیل باستانی هم در فضایی متفاوت و از جزیره کیش روی آنتن رفت که با برخی هنرمندان بومی این مناطق همراه شد.

در شب یلدا یکی از برنامه های برند شبکه هم به آنتن بازگشت؛ «چهل تیکه» که با حضور محمدرضا علیمردانی و مهمانانی از جمله شمسی فضل اللهی، فریبا متخصص و … همراه بود و هنوز در قسمت اول شگفتانه ویژه‌ای رو نکرد اما بازگشت این برند به خودی خود می تواند اتفاق خوبی باشد.

این شبکه امشب هم قرار است ویژه برنامه ای به مناسبت روز مادر داشته باشد که «کودک شو» با اجرای ملیکا شریفی نیا است.

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که ویژه برنامه‌های تلویزیونی به شکل ویژه‌ای تحت رصد مردم و رسانه‌ها قرار دارد تا خروجی آن را با دوره‌های مختلف مقایسه کنند. به ویژه که از ابتدای حضور پیمان جبلی رئیس صداوسیما بر دوره تحولی تاکید شده است و همین کلیدواژه باعث شده است تا مخاطب انتظار بیشتری از این رسانه داشته باشد.

از جمله مصادیق این رویکردها هم برمی‌گردد به مناسبت های ملی و مذهبی و اینکه تلویزیون در این ایام چه تدارکی برای مخاطب می‌بیند؟ چقدر تلویزیون از کلیشه های خود فاصله می‌گیرد یا به دور از محافظه کاری عقاید و سلیقه‌های متنوع را به آنتن می‌آورد. حضور سلیقه‌های متنوع البته همچنان به عنوان یک کلیشه ثابت تلویزیونی در زمان انتخابات و رویدادهای سیاسی پیگیری می شود. اما برای مرور اینکه تلویزیون در برگزاری آیین‌هایی مثل جشن شب یلدا چگونه عمل کرده است مروری داریم روی شبکه‌های سیما و اتفاقاتی که رقم زده‌اند.

شبکه یک سیما؛ ریتم کند و بدون طراحی ویژه

شبکه یک سیما با «ایران دوست داشتنی» ویژه برنامه یلدایی خود را به آنتن رساند که اسماعیل آذر اجرای آن را برعهده داشت. این برنامه یک شب دیرتر از بقیه برنامه ها و شبکه های دیگر روی آنتن رفت. این برنامه که معمولاً در مناسبت‌ها با حضور چند مجری روی انتن می رفت این بار اما همه بار ویژه برنامه را به اسماعیل آذر سپرد که طبیعتاً برنامه را به میزان بالایی سنگین کرد و باعث شد هم گاهی ریتم کند و هم گفتگوها طولانی و کسل کننده شود.

این ویژه برنامه نتوانست مخاطب را چندان روی شبکه نگه دارد و تم و طراحی ها به صورت تکراری پیش رفت. برنامه البته در طراحی بصری صرفاً تلاش کرد از تغییر گرافیک های ویدئو وال برنامه بهره بگیرد.

حضور اسماعیل آذر هم باعث شد بخش هایی از برنامه به صورت شب شعر برگزار شود و به برنامه ای برای شبکه چهار سیما بیشتر شبیه باشد.

در قسمت هایی از برنامه نیز از حضور هنرمندان صنایع دستی مناطق مختلف کشور بهره گرفته شد تا از آیین ها و فرهنگ این مناطق بگویند که پیش از این هم چنین رویکردی در این برنامه وجود داشته است و اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شد.

شبکه یک سیما شبکه ای ملی است و اینکه اولین شبکه تلویزیونی با ذوق کمتری برای چنین ایامی تدارک ببیند، حسرت برانگیز است.

شبکه دو سیما؛ در تلاش برای متنوع بودن

شبکه دو با همان مجریان برنامه های روتین ویژه های یلدایی خود را پیش برد. این شبکه مثل همیشه دکور ویژه ای طراحی کرد و سعی کرد فضای بصری جلوه بیشتری کند. المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی مجریان «صبحانه ایرانی» بخش هایی از این ویژه برنامه را اجرا کردند و جمعه صبح نیز با فضایی یلدایی روی آنتن رفتند.

در عین حال محیا اسناوندی، محسن آزادی و قدسیه صالحی مجریان برنامه «عصر خانواده» نیز بخشی دیگر از برنامه های یلدایی را اجرا کردند. شروع ویژه برنامه های یلدایی از چهارشنبه شب ۲۸ آذر بود که با همین تیم هم شروع شد.

بخشی از برنامه هم با اجرای حامد عسگری که یکی دیگر از برنامه های شبکه دو را اجرا می کند پیش رفت که این بخش نتوانست در مقایسه با برنامه های روتین «نقل و نقل» ویژه تر باشد و حتی در بخش شعرخوانی ها و حضور مهمانان اشک هم گرفت و برنامه از نشاط درآمد. برنامه «نقل و نقل» در حالت روتین گفتگوهای کشدار با ریتمی کند دارد و در مناسبت های این چنینی حداقل لازم است این برنامه ادبی که البته در گروه معارف شبکه تولید می شود محتوای متناسب تری با این ایام طراحی کند تا محتوای جسورانه و جذاب تری در حوزه ادبیات و شعر داشته باشد.

المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی به مجریان ثابت چنین ایامی بدل شده اند که سعی شده بود با حضور مهمانان مختلف هنری و ورزشی فضای برنامه متنوع تر پیش برود. با این حال این برنامه هم نتوانست شگفتانه عجیبی رو کند. البته از جمله امتیازات این برنامه نمایش ساز در یکی از اجراهای گروه های موسیقی آذربایجانی بود که ساز به شیوه کلیشه تلویزیون با گلدان و انواع آکسسوار پوشیده نشد.

گفتگو با علی مولایی خواننده قطعه معروف «یلدا» نیز مورد توجه قرار گرفت.

شبکه سه سیما؛ قربان صدقه برای مادرها

شبکه سه هم برنامه های خود را از چهارشنبه ۲۸ آذر شروع کرد و البته قبل از برنامه اصلی یک حاشیه این برنامه را در صدر خبرها قرار داد. پخش ویدئویی از خوانندگی مهران مدیری و علی زندوکیلی به عنوان تیتراژ این برنامه در شبکه های اجتماعی که به صورت رسمی خبررسانی شد به اولین حاشیه یلدایی تلویزیون تبدیل شد. در این ویدئو که به عنوان بخشی از پشت صحنه تیتراژ برنامه یلدایی شبکه سه خبری شد مدیری و زندوکیلی حضور داشتند و قطعه ای سنتی را همخوانی می کردند که البته این تیتراژ درنهایت پخش نشد.

اجرای برنامه یلدایی شبکه سه را ایمان قیاسی بر عهده داشت. ایمان قیاسی نسبت به سال های گذشته و برنامه های پیشین توانست با تسلط بیشتری اجرا را بر عهده بگیرد با این حال او هنوز سبک و امضای خود را ندارد و همچنان اجرای احسان علیخانی را تداعی می کند و از این حیث شاید حامد سلطانی می توانست انتخاب بهتری باشد.

این بار به جای یوسف تیموری که در برخی اعیاد و ویژه برنامه های شبکه سه حضور داشت از بهمن هاشمی بهره گرفته شد که او هم نتوانست طنازی و حضور ویژه یا متفاوتی برای مخاطب داشته باشد اما به سهم خود سعی کرد از جدیت در اجرای قیاسی بکاهد.

برنامه «یلدای مادرانه» سعی کرد یک خط ثابت را پیگیری کند و آن هم توجه به مادران بود که از هر یک از مهمانان می خواست با زبان و لحن خود قربان صدقه مادرشان بروند تا شب یلدا به نوعی گرامیداشتی برای مادران هم باشد. شاید این اتفاق در وهله اول خیلی رویکرد ویژه ای به نظر نرسد اما برای بسیاری از خانواده ها که شاید در شکل اولیه ارتباطات یعنی گفتگوی صمیمانه و قربان صدقه رفتن های معمولی مشکل دارند و نمی توانند به هم نزدیک شوند اتفاقاً تلویزیون لازم است فرهنگسازی کند از این رو این شیوه سپاسگزاری، رویکرد خوبی در برنامه بود.

این برنامه به صورت ویژه مهمانانی را از برنامه های روتین خود شبکه دعوت کرد و به صورت گروهی سراغ مهمانان در هر بخش رفت تا ریتم برنامه و تنوع آن بالاتر برود. برنامه «عمارت»، حضور دوبلورها، حضور ورزشکاران و … بخش های مختلف این برنامه بود. حضور پسری که به ۸ زبان دنیا مسلط است از جمله بخش های دیگر این برنامه بود که در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. حضور این نوجوان در مقابل نوجوانی که در یکی از مناسبت های سال گذشته به عنوان بلاگر فضای مجازی معروف به «کیک یا واقعی» در همین شبکه با اجرای قیاسی حضور یافت اتفاق بهتر و درست تری بود.

شبکه نسیم؛ انتظار بیشتر از شبکه سرگرمی

شبکه نسیم شبکه سرگرمی است و از این شبکه انتظار بیشتری می‌رود که بتواند مخاطبش را سرگرم کند، بخنداند، او را با خود همراه کند و برنامه ها را با ریتم تندتر و جذاب‌تری روی آنتن بفرستد. با این حال این شبکه گاهی از شبکه های دیگر هم سخت گیرانه تر عمل می کند یا محتوای سنگین و فرهیخته ای در نظر می گیرد. از نمونه سخت گیری های این شبکه هم به ویدئویی برمی گردد که این یکی دو روز در شبکه های اجتماعی بازتاب یافت و از تقطیع غیرحرفه ای چهره کودکان در این شبکه خبر می داد.

شبکه نسیم در کنار برنامه های روتین که به صورت ویژه برنامه یلدایی پخش شدند برنامه هایی جدید و تازه هم داشت که یکی از آنها مشاعره ای بود که به مناسبت این ایام در برنامه «حافظیه» بین کودکان برگزار شد. در این مشاعره اما بیشتر از کودکانی که با یکدیگر مشاعره می کردند چهره داوران نمایش داده شد. کودکان یا در چند ثانیه کوتاه روی آنتن رفتند و یا در یک مورد هیچ تصویری نمایش داده نشد. این برنامه هم با اجرای اسماعیل آذر پیش رفت که البته حضور او در چنین برنامه ای درست بود و پیش از این هم مجری برنامه های برند مشاعره بوده است. با این حال نمایش قاب های شرکت کننده های برنامه که با کج سلیقگی همراه شد در شبکه های اجتماعی اعتراض هایی به همراه داشت.

این شبکه برنامه «بگوبخند» با اجرای عبدالله روا را هم روی آنتن برد که به گفتگوهایی طولانی و کسل کننده تبدیل شد و سعی کرد در «خوش نمک» با شوخی های مجریان جوان برنامه فضای طنازانه تری را به همراه آورد. برنامه «طنزیم» با اجرای شهرام شکیبا و اسماعیل باستانی هم در فضایی متفاوت و از جزیره کیش روی آنتن رفت که با برخی هنرمندان بومی این مناطق همراه شد.

در شب یلدا یکی از برنامه های برند شبکه هم به آنتن بازگشت؛ «چهل تیکه» که با حضور محمدرضا علیمردانی و مهمانانی از جمله شمسی فضل اللهی، فریبا متخصص و … همراه بود و هنوز در قسمت اول شگفتانه ویژه‌ای رو نکرد اما بازگشت این برند به خودی خود می تواند اتفاق خوبی باشد.

این شبکه امشب هم قرار است ویژه برنامه ای به مناسبت روز مادر داشته باشد که «کودک شو» با اجرای ملیکا شریفی نیا است.

اخبارجدیدترین

جانی دپ شخصیت اصلی پروژه بعدی ریدلی اسکات را خلق می‌کند

چالش «آلا» در تولید؛ بازیگری که حضور در پلتفرم دستمزدش را ۱۰ برابر کرد

«۴۰ هزار سرباز» آماده نمایش شد

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که ویژه برنامه‌های تلویزیونی به شکل ویژه‌ای تحت رصد مردم و رسانه‌ها قرار دارد تا خروجی آن را با دوره‌های مختلف مقایسه کنند. به ویژه که از ابتدای حضور پیمان جبلی رئیس صداوسیما بر دوره تحولی تاکید شده است و همین کلیدواژه باعث شده است تا مخاطب انتظار بیشتری از این رسانه داشته باشد.

از جمله مصادیق این رویکردها هم برمی‌گردد به مناسبت های ملی و مذهبی و اینکه تلویزیون در این ایام چه تدارکی برای مخاطب می‌بیند؟ چقدر تلویزیون از کلیشه های خود فاصله می‌گیرد یا به دور از محافظه کاری عقاید و سلیقه‌های متنوع را به آنتن می‌آورد. حضور سلیقه‌های متنوع البته همچنان به عنوان یک کلیشه ثابت تلویزیونی در زمان انتخابات و رویدادهای سیاسی پیگیری می شود. اما برای مرور اینکه تلویزیون در برگزاری آیین‌هایی مثل جشن شب یلدا چگونه عمل کرده است مروری داریم روی شبکه‌های سیما و اتفاقاتی که رقم زده‌اند.

شبکه یک سیما؛ ریتم کند و بدون طراحی ویژه

شبکه یک سیما با «ایران دوست داشتنی» ویژه برنامه یلدایی خود را به آنتن رساند که اسماعیل آذر اجرای آن را برعهده داشت. این برنامه یک شب دیرتر از بقیه برنامه ها و شبکه های دیگر روی آنتن رفت. این برنامه که معمولاً در مناسبت‌ها با حضور چند مجری روی انتن می رفت این بار اما همه بار ویژه برنامه را به اسماعیل آذر سپرد که طبیعتاً برنامه را به میزان بالایی سنگین کرد و باعث شد هم گاهی ریتم کند و هم گفتگوها طولانی و کسل کننده شود.

این ویژه برنامه نتوانست مخاطب را چندان روی شبکه نگه دارد و تم و طراحی ها به صورت تکراری پیش رفت. برنامه البته در طراحی بصری صرفاً تلاش کرد از تغییر گرافیک های ویدئو وال برنامه بهره بگیرد.

حضور اسماعیل آذر هم باعث شد بخش هایی از برنامه به صورت شب شعر برگزار شود و به برنامه ای برای شبکه چهار سیما بیشتر شبیه باشد.

در قسمت هایی از برنامه نیز از حضور هنرمندان صنایع دستی مناطق مختلف کشور بهره گرفته شد تا از آیین ها و فرهنگ این مناطق بگویند که پیش از این هم چنین رویکردی در این برنامه وجود داشته است و اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شد.

شبکه یک سیما شبکه ای ملی است و اینکه اولین شبکه تلویزیونی با ذوق کمتری برای چنین ایامی تدارک ببیند، حسرت برانگیز است.

شبکه دو سیما؛ در تلاش برای متنوع بودن

شبکه دو با همان مجریان برنامه های روتین ویژه های یلدایی خود را پیش برد. این شبکه مثل همیشه دکور ویژه ای طراحی کرد و سعی کرد فضای بصری جلوه بیشتری کند. المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی مجریان «صبحانه ایرانی» بخش هایی از این ویژه برنامه را اجرا کردند و جمعه صبح نیز با فضایی یلدایی روی آنتن رفتند.

در عین حال محیا اسناوندی، محسن آزادی و قدسیه صالحی مجریان برنامه «عصر خانواده» نیز بخشی دیگر از برنامه های یلدایی را اجرا کردند. شروع ویژه برنامه های یلدایی از چهارشنبه شب ۲۸ آذر بود که با همین تیم هم شروع شد.

بخشی از برنامه هم با اجرای حامد عسگری که یکی دیگر از برنامه های شبکه دو را اجرا می کند پیش رفت که این بخش نتوانست در مقایسه با برنامه های روتین «نقل و نقل» ویژه تر باشد و حتی در بخش شعرخوانی ها و حضور مهمانان اشک هم گرفت و برنامه از نشاط درآمد. برنامه «نقل و نقل» در حالت روتین گفتگوهای کشدار با ریتمی کند دارد و در مناسبت های این چنینی حداقل لازم است این برنامه ادبی که البته در گروه معارف شبکه تولید می شود محتوای متناسب تری با این ایام طراحی کند تا محتوای جسورانه و جذاب تری در حوزه ادبیات و شعر داشته باشد.

المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی به مجریان ثابت چنین ایامی بدل شده اند که سعی شده بود با حضور مهمانان مختلف هنری و ورزشی فضای برنامه متنوع تر پیش برود. با این حال این برنامه هم نتوانست شگفتانه عجیبی رو کند. البته از جمله امتیازات این برنامه نمایش ساز در یکی از اجراهای گروه های موسیقی آذربایجانی بود که ساز به شیوه کلیشه تلویزیون با گلدان و انواع آکسسوار پوشیده نشد.

گفتگو با علی مولایی خواننده قطعه معروف «یلدا» نیز مورد توجه قرار گرفت.

شبکه سه سیما؛ قربان صدقه برای مادرها

شبکه سه هم برنامه های خود را از چهارشنبه ۲۸ آذر شروع کرد و البته قبل از برنامه اصلی یک حاشیه این برنامه را در صدر خبرها قرار داد. پخش ویدئویی از خوانندگی مهران مدیری و علی زندوکیلی به عنوان تیتراژ این برنامه در شبکه های اجتماعی که به صورت رسمی خبررسانی شد به اولین حاشیه یلدایی تلویزیون تبدیل شد. در این ویدئو که به عنوان بخشی از پشت صحنه تیتراژ برنامه یلدایی شبکه سه خبری شد مدیری و زندوکیلی حضور داشتند و قطعه ای سنتی را همخوانی می کردند که البته این تیتراژ درنهایت پخش نشد.

اجرای برنامه یلدایی شبکه سه را ایمان قیاسی بر عهده داشت. ایمان قیاسی نسبت به سال های گذشته و برنامه های پیشین توانست با تسلط بیشتری اجرا را بر عهده بگیرد با این حال او هنوز سبک و امضای خود را ندارد و همچنان اجرای احسان علیخانی را تداعی می کند و از این حیث شاید حامد سلطانی می توانست انتخاب بهتری باشد.

این بار به جای یوسف تیموری که در برخی اعیاد و ویژه برنامه های شبکه سه حضور داشت از بهمن هاشمی بهره گرفته شد که او هم نتوانست طنازی و حضور ویژه یا متفاوتی برای مخاطب داشته باشد اما به سهم خود سعی کرد از جدیت در اجرای قیاسی بکاهد.

برنامه «یلدای مادرانه» سعی کرد یک خط ثابت را پیگیری کند و آن هم توجه به مادران بود که از هر یک از مهمانان می خواست با زبان و لحن خود قربان صدقه مادرشان بروند تا شب یلدا به نوعی گرامیداشتی برای مادران هم باشد. شاید این اتفاق در وهله اول خیلی رویکرد ویژه ای به نظر نرسد اما برای بسیاری از خانواده ها که شاید در شکل اولیه ارتباطات یعنی گفتگوی صمیمانه و قربان صدقه رفتن های معمولی مشکل دارند و نمی توانند به هم نزدیک شوند اتفاقاً تلویزیون لازم است فرهنگسازی کند از این رو این شیوه سپاسگزاری، رویکرد خوبی در برنامه بود.

این برنامه به صورت ویژه مهمانانی را از برنامه های روتین خود شبکه دعوت کرد و به صورت گروهی سراغ مهمانان در هر بخش رفت تا ریتم برنامه و تنوع آن بالاتر برود. برنامه «عمارت»، حضور دوبلورها، حضور ورزشکاران و … بخش های مختلف این برنامه بود. حضور پسری که به ۸ زبان دنیا مسلط است از جمله بخش های دیگر این برنامه بود که در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. حضور این نوجوان در مقابل نوجوانی که در یکی از مناسبت های سال گذشته به عنوان بلاگر فضای مجازی معروف به «کیک یا واقعی» در همین شبکه با اجرای قیاسی حضور یافت اتفاق بهتر و درست تری بود.

شبکه نسیم؛ انتظار بیشتر از شبکه سرگرمی

شبکه نسیم شبکه سرگرمی است و از این شبکه انتظار بیشتری می‌رود که بتواند مخاطبش را سرگرم کند، بخنداند، او را با خود همراه کند و برنامه ها را با ریتم تندتر و جذاب‌تری روی آنتن بفرستد. با این حال این شبکه گاهی از شبکه های دیگر هم سخت گیرانه تر عمل می کند یا محتوای سنگین و فرهیخته ای در نظر می گیرد. از نمونه سخت گیری های این شبکه هم به ویدئویی برمی گردد که این یکی دو روز در شبکه های اجتماعی بازتاب یافت و از تقطیع غیرحرفه ای چهره کودکان در این شبکه خبر می داد.

شبکه نسیم در کنار برنامه های روتین که به صورت ویژه برنامه یلدایی پخش شدند برنامه هایی جدید و تازه هم داشت که یکی از آنها مشاعره ای بود که به مناسبت این ایام در برنامه «حافظیه» بین کودکان برگزار شد. در این مشاعره اما بیشتر از کودکانی که با یکدیگر مشاعره می کردند چهره داوران نمایش داده شد. کودکان یا در چند ثانیه کوتاه روی آنتن رفتند و یا در یک مورد هیچ تصویری نمایش داده نشد. این برنامه هم با اجرای اسماعیل آذر پیش رفت که البته حضور او در چنین برنامه ای درست بود و پیش از این هم مجری برنامه های برند مشاعره بوده است. با این حال نمایش قاب های شرکت کننده های برنامه که با کج سلیقگی همراه شد در شبکه های اجتماعی اعتراض هایی به همراه داشت.

این شبکه برنامه «بگوبخند» با اجرای عبدالله روا را هم روی آنتن برد که به گفتگوهایی طولانی و کسل کننده تبدیل شد و سعی کرد در «خوش نمک» با شوخی های مجریان جوان برنامه فضای طنازانه تری را به همراه آورد. برنامه «طنزیم» با اجرای شهرام شکیبا و اسماعیل باستانی هم در فضایی متفاوت و از جزیره کیش روی آنتن رفت که با برخی هنرمندان بومی این مناطق همراه شد.

در شب یلدا یکی از برنامه های برند شبکه هم به آنتن بازگشت؛ «چهل تیکه» که با حضور محمدرضا علیمردانی و مهمانانی از جمله شمسی فضل اللهی، فریبا متخصص و … همراه بود و هنوز در قسمت اول شگفتانه ویژه‌ای رو نکرد اما بازگشت این برند به خودی خود می تواند اتفاق خوبی باشد.

این شبکه امشب هم قرار است ویژه برنامه ای به مناسبت روز مادر داشته باشد که «کودک شو» با اجرای ملیکا شریفی نیا است.

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که ویژه برنامه‌های تلویزیونی به شکل ویژه‌ای تحت رصد مردم و رسانه‌ها قرار دارد تا خروجی آن را با دوره‌های مختلف مقایسه کنند. به ویژه که از ابتدای حضور پیمان جبلی رئیس صداوسیما بر دوره تحولی تاکید شده است و همین کلیدواژه باعث شده است تا مخاطب انتظار بیشتری از این رسانه داشته باشد.

از جمله مصادیق این رویکردها هم برمی‌گردد به مناسبت های ملی و مذهبی و اینکه تلویزیون در این ایام چه تدارکی برای مخاطب می‌بیند؟ چقدر تلویزیون از کلیشه های خود فاصله می‌گیرد یا به دور از محافظه کاری عقاید و سلیقه‌های متنوع را به آنتن می‌آورد. حضور سلیقه‌های متنوع البته همچنان به عنوان یک کلیشه ثابت تلویزیونی در زمان انتخابات و رویدادهای سیاسی پیگیری می شود. اما برای مرور اینکه تلویزیون در برگزاری آیین‌هایی مثل جشن شب یلدا چگونه عمل کرده است مروری داریم روی شبکه‌های سیما و اتفاقاتی که رقم زده‌اند.

شبکه یک سیما؛ ریتم کند و بدون طراحی ویژه

شبکه یک سیما با «ایران دوست داشتنی» ویژه برنامه یلدایی خود را به آنتن رساند که اسماعیل آذر اجرای آن را برعهده داشت. این برنامه یک شب دیرتر از بقیه برنامه ها و شبکه های دیگر روی آنتن رفت. این برنامه که معمولاً در مناسبت‌ها با حضور چند مجری روی انتن می رفت این بار اما همه بار ویژه برنامه را به اسماعیل آذر سپرد که طبیعتاً برنامه را به میزان بالایی سنگین کرد و باعث شد هم گاهی ریتم کند و هم گفتگوها طولانی و کسل کننده شود.

این ویژه برنامه نتوانست مخاطب را چندان روی شبکه نگه دارد و تم و طراحی ها به صورت تکراری پیش رفت. برنامه البته در طراحی بصری صرفاً تلاش کرد از تغییر گرافیک های ویدئو وال برنامه بهره بگیرد.

حضور اسماعیل آذر هم باعث شد بخش هایی از برنامه به صورت شب شعر برگزار شود و به برنامه ای برای شبکه چهار سیما بیشتر شبیه باشد.

در قسمت هایی از برنامه نیز از حضور هنرمندان صنایع دستی مناطق مختلف کشور بهره گرفته شد تا از آیین ها و فرهنگ این مناطق بگویند که پیش از این هم چنین رویکردی در این برنامه وجود داشته است و اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شد.

شبکه یک سیما شبکه ای ملی است و اینکه اولین شبکه تلویزیونی با ذوق کمتری برای چنین ایامی تدارک ببیند، حسرت برانگیز است.

شبکه دو سیما؛ در تلاش برای متنوع بودن

شبکه دو با همان مجریان برنامه های روتین ویژه های یلدایی خود را پیش برد. این شبکه مثل همیشه دکور ویژه ای طراحی کرد و سعی کرد فضای بصری جلوه بیشتری کند. المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی مجریان «صبحانه ایرانی» بخش هایی از این ویژه برنامه را اجرا کردند و جمعه صبح نیز با فضایی یلدایی روی آنتن رفتند.

در عین حال محیا اسناوندی، محسن آزادی و قدسیه صالحی مجریان برنامه «عصر خانواده» نیز بخشی دیگر از برنامه های یلدایی را اجرا کردند. شروع ویژه برنامه های یلدایی از چهارشنبه شب ۲۸ آذر بود که با همین تیم هم شروع شد.

بخشی از برنامه هم با اجرای حامد عسگری که یکی دیگر از برنامه های شبکه دو را اجرا می کند پیش رفت که این بخش نتوانست در مقایسه با برنامه های روتین «نقل و نقل» ویژه تر باشد و حتی در بخش شعرخوانی ها و حضور مهمانان اشک هم گرفت و برنامه از نشاط درآمد. برنامه «نقل و نقل» در حالت روتین گفتگوهای کشدار با ریتمی کند دارد و در مناسبت های این چنینی حداقل لازم است این برنامه ادبی که البته در گروه معارف شبکه تولید می شود محتوای متناسب تری با این ایام طراحی کند تا محتوای جسورانه و جذاب تری در حوزه ادبیات و شعر داشته باشد.

المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی به مجریان ثابت چنین ایامی بدل شده اند که سعی شده بود با حضور مهمانان مختلف هنری و ورزشی فضای برنامه متنوع تر پیش برود. با این حال این برنامه هم نتوانست شگفتانه عجیبی رو کند. البته از جمله امتیازات این برنامه نمایش ساز در یکی از اجراهای گروه های موسیقی آذربایجانی بود که ساز به شیوه کلیشه تلویزیون با گلدان و انواع آکسسوار پوشیده نشد.

گفتگو با علی مولایی خواننده قطعه معروف «یلدا» نیز مورد توجه قرار گرفت.

شبکه سه سیما؛ قربان صدقه برای مادرها

شبکه سه هم برنامه های خود را از چهارشنبه ۲۸ آذر شروع کرد و البته قبل از برنامه اصلی یک حاشیه این برنامه را در صدر خبرها قرار داد. پخش ویدئویی از خوانندگی مهران مدیری و علی زندوکیلی به عنوان تیتراژ این برنامه در شبکه های اجتماعی که به صورت رسمی خبررسانی شد به اولین حاشیه یلدایی تلویزیون تبدیل شد. در این ویدئو که به عنوان بخشی از پشت صحنه تیتراژ برنامه یلدایی شبکه سه خبری شد مدیری و زندوکیلی حضور داشتند و قطعه ای سنتی را همخوانی می کردند که البته این تیتراژ درنهایت پخش نشد.

اجرای برنامه یلدایی شبکه سه را ایمان قیاسی بر عهده داشت. ایمان قیاسی نسبت به سال های گذشته و برنامه های پیشین توانست با تسلط بیشتری اجرا را بر عهده بگیرد با این حال او هنوز سبک و امضای خود را ندارد و همچنان اجرای احسان علیخانی را تداعی می کند و از این حیث شاید حامد سلطانی می توانست انتخاب بهتری باشد.

این بار به جای یوسف تیموری که در برخی اعیاد و ویژه برنامه های شبکه سه حضور داشت از بهمن هاشمی بهره گرفته شد که او هم نتوانست طنازی و حضور ویژه یا متفاوتی برای مخاطب داشته باشد اما به سهم خود سعی کرد از جدیت در اجرای قیاسی بکاهد.

برنامه «یلدای مادرانه» سعی کرد یک خط ثابت را پیگیری کند و آن هم توجه به مادران بود که از هر یک از مهمانان می خواست با زبان و لحن خود قربان صدقه مادرشان بروند تا شب یلدا به نوعی گرامیداشتی برای مادران هم باشد. شاید این اتفاق در وهله اول خیلی رویکرد ویژه ای به نظر نرسد اما برای بسیاری از خانواده ها که شاید در شکل اولیه ارتباطات یعنی گفتگوی صمیمانه و قربان صدقه رفتن های معمولی مشکل دارند و نمی توانند به هم نزدیک شوند اتفاقاً تلویزیون لازم است فرهنگسازی کند از این رو این شیوه سپاسگزاری، رویکرد خوبی در برنامه بود.

این برنامه به صورت ویژه مهمانانی را از برنامه های روتین خود شبکه دعوت کرد و به صورت گروهی سراغ مهمانان در هر بخش رفت تا ریتم برنامه و تنوع آن بالاتر برود. برنامه «عمارت»، حضور دوبلورها، حضور ورزشکاران و … بخش های مختلف این برنامه بود. حضور پسری که به ۸ زبان دنیا مسلط است از جمله بخش های دیگر این برنامه بود که در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. حضور این نوجوان در مقابل نوجوانی که در یکی از مناسبت های سال گذشته به عنوان بلاگر فضای مجازی معروف به «کیک یا واقعی» در همین شبکه با اجرای قیاسی حضور یافت اتفاق بهتر و درست تری بود.

شبکه نسیم؛ انتظار بیشتر از شبکه سرگرمی

شبکه نسیم شبکه سرگرمی است و از این شبکه انتظار بیشتری می‌رود که بتواند مخاطبش را سرگرم کند، بخنداند، او را با خود همراه کند و برنامه ها را با ریتم تندتر و جذاب‌تری روی آنتن بفرستد. با این حال این شبکه گاهی از شبکه های دیگر هم سخت گیرانه تر عمل می کند یا محتوای سنگین و فرهیخته ای در نظر می گیرد. از نمونه سخت گیری های این شبکه هم به ویدئویی برمی گردد که این یکی دو روز در شبکه های اجتماعی بازتاب یافت و از تقطیع غیرحرفه ای چهره کودکان در این شبکه خبر می داد.

شبکه نسیم در کنار برنامه های روتین که به صورت ویژه برنامه یلدایی پخش شدند برنامه هایی جدید و تازه هم داشت که یکی از آنها مشاعره ای بود که به مناسبت این ایام در برنامه «حافظیه» بین کودکان برگزار شد. در این مشاعره اما بیشتر از کودکانی که با یکدیگر مشاعره می کردند چهره داوران نمایش داده شد. کودکان یا در چند ثانیه کوتاه روی آنتن رفتند و یا در یک مورد هیچ تصویری نمایش داده نشد. این برنامه هم با اجرای اسماعیل آذر پیش رفت که البته حضور او در چنین برنامه ای درست بود و پیش از این هم مجری برنامه های برند مشاعره بوده است. با این حال نمایش قاب های شرکت کننده های برنامه که با کج سلیقگی همراه شد در شبکه های اجتماعی اعتراض هایی به همراه داشت.

این شبکه برنامه «بگوبخند» با اجرای عبدالله روا را هم روی آنتن برد که به گفتگوهایی طولانی و کسل کننده تبدیل شد و سعی کرد در «خوش نمک» با شوخی های مجریان جوان برنامه فضای طنازانه تری را به همراه آورد. برنامه «طنزیم» با اجرای شهرام شکیبا و اسماعیل باستانی هم در فضایی متفاوت و از جزیره کیش روی آنتن رفت که با برخی هنرمندان بومی این مناطق همراه شد.

در شب یلدا یکی از برنامه های برند شبکه هم به آنتن بازگشت؛ «چهل تیکه» که با حضور محمدرضا علیمردانی و مهمانانی از جمله شمسی فضل اللهی، فریبا متخصص و … همراه بود و هنوز در قسمت اول شگفتانه ویژه‌ای رو نکرد اما بازگشت این برند به خودی خود می تواند اتفاق خوبی باشد.

این شبکه امشب هم قرار است ویژه برنامه ای به مناسبت روز مادر داشته باشد که «کودک شو» با اجرای ملیکا شریفی نیا است.

پست قبلی

یلدایی‌های تلویزیون مخاطب را راضی کرد؟

پست بعدی

افزایش آلودگی هوا در ۱۰ شهر از فردا تا آخر هفته

مربوطه پست ها

جانی دپ شخصیت اصلی پروژه بعدی ریدلی اسکات را خلق می‌کند
هنر و فرهنگ

جانی دپ شخصیت اصلی پروژه بعدی ریدلی اسکات را خلق می‌کند

۳۱ تیر ۱۴۰۴
چالش «آلا» در تولید؛ بازیگری که حضور در پلتفرم دستمزدش را ۱۰ برابر کرد
هنر و فرهنگ

چالش «آلا» در تولید؛ بازیگری که حضور در پلتفرم دستمزدش را ۱۰ برابر کرد

۳۱ تیر ۱۴۰۴
«۴۰ هزار سرباز» آماده نمایش شد
هنر و فرهنگ

«۴۰ هزار سرباز» آماده نمایش شد

۳۱ تیر ۱۴۰۴
باید سینماگران را آزاد گذاشت تا در سینما فکر تولید کنند
هنر و فرهنگ

باید سینماگران را آزاد گذاشت تا در سینما فکر تولید کنند

۳۱ تیر ۱۴۰۴
«همه پنگوئن یا چی؟» به مرکز تئاتر کانون می‌آید
هنر و فرهنگ

«همه پنگوئن یا چی؟» به مرکز تئاتر کانون می‌آید

۳۱ تیر ۱۴۰۴
نسل‌کشی بی‌سابقه در غزه از اربعین جدا نیست؛ میدان جهانی عدالت‌خواهی
هنر و فرهنگ

نسل‌کشی بی‌سابقه در غزه از اربعین جدا نیست؛ میدان جهانی عدالت‌خواهی

۳۱ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یک =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • بانک مرکزی: ریال دیجیتال وارد فاز اجرایی شد
  • آیا SHIB شیبا اینو می‌تواند پابه‌پای اتریوم صعود کند؟+ نمودار
  • گام بزرگ اتریوم به سوی آینده‌ای مقیاس‌پذیرتر!
  • حباب بیت‌کوین در آستانه ترکیدن/ کیوساکی بهترین زمان برای خرید را فاش کرد!
  • واگذاری مابقی سهام استقلال و پرسپولیس: قیمت‌های جدید اعلام شد
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.