دانش جوین
دوشنبه, خرداد ۱۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی اجتماعی

۴ اقدام کلیدی وزارت علوم در سال جدید برای تحقق تولید دانش‌بنیان

دانش جوین توسط دانش جوین
۰۴ فروردین ۱۴۰۱
در اجتماعی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
7
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر
۴ اقدام کلیدی وزارت علوم در سال جدید برای تحقق تولید دانش‌بنیان

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم و مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به این‌که نقش وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی‌بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد، عنوان کرد: با “آموزش پژوهش‌محور و مهارت‌گرا”، “توسعه پژوهش‌های کاربردی”، “توسعه فناوری‌های راهبردی و تحول‌آفرین” و “اتصال توانمندی‌های پژوهشی و فناوری به کسب‌وکارها” می‌توان به تولید دانش‌بنیان کشور، کمک جدی کرد.

دکتر رضا نقی‌زاده در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، وزارت علوم را یکی از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌ها در زمینه تحقق تولید دانش‌بنیان برشمرد و گفت: نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در این مسیر، راهبردی است و اجزای مختلف وزارت علوم؛ اعم از حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و نوآوری وزارت در تحقق تولید دانش بنیان نقش دارند.  

وی با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، ادامه داد: بنیان و پایه تولید دانش بنیان، دانش و فناوری است و دانشگاه جایگاه اصلی دانش و فناوری در کشور است. در سایر کشورهای پیشرفته نیز از زمانی‌که اقتصاد دانش بنیان به طور جدی مطرح شده، نقش دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.  

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم، با بیان این‌که این وزارتخانه، زنجیره‌ای از اقدامات را در دوره جدید آغاز کرده است که این اقدامات می‌تواند به تولید دانش بنیان کشور کمک جدی کند، تشریح کرد: مهم‌ترین این اقدامات، «آموزش پژوهش‌محور و مهارت‌گرا»، «توسعه پژوهش‌های کاربردی با رویکرد حل مسائل دانشی دستگاه‌های و نهادهای اقتصادی و صنعتی»، «توسعه فناوری‌های راهبردی و تحول آفرین» و «اتصال توانمندی‌های پژوهشی و فناوری به کسب و کارهای فناور و دانش بنیان از طریق مراکز رشد و پارک های علم و فناوری» است.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص اقدامات کلیدی که در سال جدید باید مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: مطابق با اسناد بالادستی و برنامه‌های وزارت علوم، در سال جدید چهار اقدام کلیدی با محوریت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی، باید مدنظر قرار گیرد. اقدام اول در سطح آموزش است که ضرورت آموزش‌های مهارتی و افزایش ضریب اشتغال‌پذیری را ایجاب می‌کند.  گستره آموزش در دانشگاه‌ها باید فراتر از آموزش‌های کتب تخصصی باشد و باید به رویکردهای چند ساحتی در آموزش مهاجرت کرد.

وی ادامه داد: اقدام کلیدی دوم، توسعه پژوهش‌های کاربردی به‌ویژه مرتبط با پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی است. باید بپذیریم که هم‌اکنون نظام جذب و به‌کارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور معیوب است و باید با استفاده از فرصت سال جدید، تحولات اساسی در آن ایجاد کرد.

این متخصص سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری تاکید کرد: جذب دانشجوی دکترا، بدون در نظر گرفتن نیازها و تقاضاهای فعال، از دست دادن فرصت‌ها و امکانات ناشی از پنجره نیروی انسانی متخصص و دانش محور است. اگر همین پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی به سمت حل نیازهای جامعه و صنعت حرکت کند، مطمئن هستم یک حرکت ملی را شاهد خواهیم بود.

رئیس حوزه پژوهشی وزارت علوم، اقدام کلیدی سوم را افزایش مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی در زیست‌بوم دانش‌بنیان دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی سهم مشارکت در زیست‌بوم دانش‌بنیان دانشگاه‌ها کم‌تر از پنج درصد است و با همین امکانات فعلی می‌توان ظرفیت مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی را به دو برابر شرایط فعلی افزایش داد.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر نزدیک به ۶۰ هزار فعال در این زیست‌بوم داریم، با برنامه‌ریزی و تلاش، آن را می‌توان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داد. باید برای این برنامه داشته باشیم و بازیگرانی که در این زیست‌بوم فعال می‌شوند را تشویق کنیم. دانشجو و عضو هیات علمی که در این زیست بوم فعال شود، مطمئناً امکان درک بیشتری از واقعیت‌های جامعه، صنعت و تولید کشور خواهد داشت.

نقی زاده چهارمین اقدام کلیدی وزارت علوم که باید در سال جدید مورد توجه قرار گیرد را «توسعه شرکت‌ها و کسب و کارهای فناور، نوآور و کارآفرین در دانشگاه‌ها» عنوان کرد و ضمن اشاره به تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، گفت: امروز زمان آن است که فاصله بین ایده تا کسب و کار فناور، نوآور و دانش بنیان را در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کاهش داد. متاسفانه در حال حاضر این زمان زیاد است و تجربیات من نشان می‌دهد که این زمان در بعضی موارد به دو سال و حتی بیشتر، می‌رسد. باید موانع را برطرف کرد و این زمان را به کم‌تر از شش ماه و با ریسک پایین‌تر کاهش دهیم.

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم با بیان این‌که کاهش این زمان، شدنی و امکان‌پذیر است و تجربیات کشورهای دیگر نیز، این را اثبات کرده، گفت: ما باید امکانات را سریع و تسهیل‌شده در مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری را در اختیار دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی قرار دهیم تا نهضت ایجاد کسب و کارهای کارآفرین، فناور و دانش بنیان نوپا در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی شکل گیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پایان تاکید کرد که نقش وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی‌بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد. باید با رویکردی علمی و عملیاتی و پر شتاب به سمت نقش آفرینی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی دانش بنیان حرکت کرد.

انتهای پیام 

۴ اقدام کلیدی وزارت علوم در سال جدید برای تحقق تولید دانش‌بنیان

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم و مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به این‌که نقش وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی‌بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد، عنوان کرد: با “آموزش پژوهش‌محور و مهارت‌گرا”، “توسعه پژوهش‌های کاربردی”، “توسعه فناوری‌های راهبردی و تحول‌آفرین” و “اتصال توانمندی‌های پژوهشی و فناوری به کسب‌وکارها” می‌توان به تولید دانش‌بنیان کشور، کمک جدی کرد.

دکتر رضا نقی‌زاده در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، وزارت علوم را یکی از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌ها در زمینه تحقق تولید دانش‌بنیان برشمرد و گفت: نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در این مسیر، راهبردی است و اجزای مختلف وزارت علوم؛ اعم از حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و نوآوری وزارت در تحقق تولید دانش بنیان نقش دارند.  

وی با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، ادامه داد: بنیان و پایه تولید دانش بنیان، دانش و فناوری است و دانشگاه جایگاه اصلی دانش و فناوری در کشور است. در سایر کشورهای پیشرفته نیز از زمانی‌که اقتصاد دانش بنیان به طور جدی مطرح شده، نقش دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.  

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم، با بیان این‌که این وزارتخانه، زنجیره‌ای از اقدامات را در دوره جدید آغاز کرده است که این اقدامات می‌تواند به تولید دانش بنیان کشور کمک جدی کند، تشریح کرد: مهم‌ترین این اقدامات، «آموزش پژوهش‌محور و مهارت‌گرا»، «توسعه پژوهش‌های کاربردی با رویکرد حل مسائل دانشی دستگاه‌های و نهادهای اقتصادی و صنعتی»، «توسعه فناوری‌های راهبردی و تحول آفرین» و «اتصال توانمندی‌های پژوهشی و فناوری به کسب و کارهای فناور و دانش بنیان از طریق مراکز رشد و پارک های علم و فناوری» است.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص اقدامات کلیدی که در سال جدید باید مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: مطابق با اسناد بالادستی و برنامه‌های وزارت علوم، در سال جدید چهار اقدام کلیدی با محوریت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی، باید مدنظر قرار گیرد. اقدام اول در سطح آموزش است که ضرورت آموزش‌های مهارتی و افزایش ضریب اشتغال‌پذیری را ایجاب می‌کند.  گستره آموزش در دانشگاه‌ها باید فراتر از آموزش‌های کتب تخصصی باشد و باید به رویکردهای چند ساحتی در آموزش مهاجرت کرد.

وی ادامه داد: اقدام کلیدی دوم، توسعه پژوهش‌های کاربردی به‌ویژه مرتبط با پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی است. باید بپذیریم که هم‌اکنون نظام جذب و به‌کارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور معیوب است و باید با استفاده از فرصت سال جدید، تحولات اساسی در آن ایجاد کرد.

این متخصص سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری تاکید کرد: جذب دانشجوی دکترا، بدون در نظر گرفتن نیازها و تقاضاهای فعال، از دست دادن فرصت‌ها و امکانات ناشی از پنجره نیروی انسانی متخصص و دانش محور است. اگر همین پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی به سمت حل نیازهای جامعه و صنعت حرکت کند، مطمئن هستم یک حرکت ملی را شاهد خواهیم بود.

رئیس حوزه پژوهشی وزارت علوم، اقدام کلیدی سوم را افزایش مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی در زیست‌بوم دانش‌بنیان دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی سهم مشارکت در زیست‌بوم دانش‌بنیان دانشگاه‌ها کم‌تر از پنج درصد است و با همین امکانات فعلی می‌توان ظرفیت مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی را به دو برابر شرایط فعلی افزایش داد.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر نزدیک به ۶۰ هزار فعال در این زیست‌بوم داریم، با برنامه‌ریزی و تلاش، آن را می‌توان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داد. باید برای این برنامه داشته باشیم و بازیگرانی که در این زیست‌بوم فعال می‌شوند را تشویق کنیم. دانشجو و عضو هیات علمی که در این زیست بوم فعال شود، مطمئناً امکان درک بیشتری از واقعیت‌های جامعه، صنعت و تولید کشور خواهد داشت.

نقی زاده چهارمین اقدام کلیدی وزارت علوم که باید در سال جدید مورد توجه قرار گیرد را «توسعه شرکت‌ها و کسب و کارهای فناور، نوآور و کارآفرین در دانشگاه‌ها» عنوان کرد و ضمن اشاره به تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، گفت: امروز زمان آن است که فاصله بین ایده تا کسب و کار فناور، نوآور و دانش بنیان را در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کاهش داد. متاسفانه در حال حاضر این زمان زیاد است و تجربیات من نشان می‌دهد که این زمان در بعضی موارد به دو سال و حتی بیشتر، می‌رسد. باید موانع را برطرف کرد و این زمان را به کم‌تر از شش ماه و با ریسک پایین‌تر کاهش دهیم.

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم با بیان این‌که کاهش این زمان، شدنی و امکان‌پذیر است و تجربیات کشورهای دیگر نیز، این را اثبات کرده، گفت: ما باید امکانات را سریع و تسهیل‌شده در مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری را در اختیار دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی قرار دهیم تا نهضت ایجاد کسب و کارهای کارآفرین، فناور و دانش بنیان نوپا در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی شکل گیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پایان تاکید کرد که نقش وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی‌بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد. باید با رویکردی علمی و عملیاتی و پر شتاب به سمت نقش آفرینی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی دانش بنیان حرکت کرد.

انتهای پیام 

اخبارجدیدترین

راهنمای کامل نگهداری از حیوانات خانگی: از غذای طوطی برزیلی تا خدمات دامپزشکی آنلاین

سیر تا پیاز طرح انصار سربازی برای مشمولین غاییب بالای 8 سال + معافیت ها و کسری های فعال 1403

جاری شدن سیلاب و رانش زمین در امام‌زاده داوود تهران

۴ اقدام کلیدی وزارت علوم در سال جدید برای تحقق تولید دانش‌بنیان

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم و مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به این‌که نقش وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی‌بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد، عنوان کرد: با “آموزش پژوهش‌محور و مهارت‌گرا”، “توسعه پژوهش‌های کاربردی”، “توسعه فناوری‌های راهبردی و تحول‌آفرین” و “اتصال توانمندی‌های پژوهشی و فناوری به کسب‌وکارها” می‌توان به تولید دانش‌بنیان کشور، کمک جدی کرد.

دکتر رضا نقی‌زاده در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، وزارت علوم را یکی از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌ها در زمینه تحقق تولید دانش‌بنیان برشمرد و گفت: نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در این مسیر، راهبردی است و اجزای مختلف وزارت علوم؛ اعم از حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و نوآوری وزارت در تحقق تولید دانش بنیان نقش دارند.  

وی با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، ادامه داد: بنیان و پایه تولید دانش بنیان، دانش و فناوری است و دانشگاه جایگاه اصلی دانش و فناوری در کشور است. در سایر کشورهای پیشرفته نیز از زمانی‌که اقتصاد دانش بنیان به طور جدی مطرح شده، نقش دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.  

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم، با بیان این‌که این وزارتخانه، زنجیره‌ای از اقدامات را در دوره جدید آغاز کرده است که این اقدامات می‌تواند به تولید دانش بنیان کشور کمک جدی کند، تشریح کرد: مهم‌ترین این اقدامات، «آموزش پژوهش‌محور و مهارت‌گرا»، «توسعه پژوهش‌های کاربردی با رویکرد حل مسائل دانشی دستگاه‌های و نهادهای اقتصادی و صنعتی»، «توسعه فناوری‌های راهبردی و تحول آفرین» و «اتصال توانمندی‌های پژوهشی و فناوری به کسب و کارهای فناور و دانش بنیان از طریق مراکز رشد و پارک های علم و فناوری» است.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص اقدامات کلیدی که در سال جدید باید مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: مطابق با اسناد بالادستی و برنامه‌های وزارت علوم، در سال جدید چهار اقدام کلیدی با محوریت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی، باید مدنظر قرار گیرد. اقدام اول در سطح آموزش است که ضرورت آموزش‌های مهارتی و افزایش ضریب اشتغال‌پذیری را ایجاب می‌کند.  گستره آموزش در دانشگاه‌ها باید فراتر از آموزش‌های کتب تخصصی باشد و باید به رویکردهای چند ساحتی در آموزش مهاجرت کرد.

وی ادامه داد: اقدام کلیدی دوم، توسعه پژوهش‌های کاربردی به‌ویژه مرتبط با پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی است. باید بپذیریم که هم‌اکنون نظام جذب و به‌کارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور معیوب است و باید با استفاده از فرصت سال جدید، تحولات اساسی در آن ایجاد کرد.

این متخصص سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری تاکید کرد: جذب دانشجوی دکترا، بدون در نظر گرفتن نیازها و تقاضاهای فعال، از دست دادن فرصت‌ها و امکانات ناشی از پنجره نیروی انسانی متخصص و دانش محور است. اگر همین پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی به سمت حل نیازهای جامعه و صنعت حرکت کند، مطمئن هستم یک حرکت ملی را شاهد خواهیم بود.

رئیس حوزه پژوهشی وزارت علوم، اقدام کلیدی سوم را افزایش مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی در زیست‌بوم دانش‌بنیان دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی سهم مشارکت در زیست‌بوم دانش‌بنیان دانشگاه‌ها کم‌تر از پنج درصد است و با همین امکانات فعلی می‌توان ظرفیت مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی را به دو برابر شرایط فعلی افزایش داد.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر نزدیک به ۶۰ هزار فعال در این زیست‌بوم داریم، با برنامه‌ریزی و تلاش، آن را می‌توان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داد. باید برای این برنامه داشته باشیم و بازیگرانی که در این زیست‌بوم فعال می‌شوند را تشویق کنیم. دانشجو و عضو هیات علمی که در این زیست بوم فعال شود، مطمئناً امکان درک بیشتری از واقعیت‌های جامعه، صنعت و تولید کشور خواهد داشت.

نقی زاده چهارمین اقدام کلیدی وزارت علوم که باید در سال جدید مورد توجه قرار گیرد را «توسعه شرکت‌ها و کسب و کارهای فناور، نوآور و کارآفرین در دانشگاه‌ها» عنوان کرد و ضمن اشاره به تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، گفت: امروز زمان آن است که فاصله بین ایده تا کسب و کار فناور، نوآور و دانش بنیان را در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کاهش داد. متاسفانه در حال حاضر این زمان زیاد است و تجربیات من نشان می‌دهد که این زمان در بعضی موارد به دو سال و حتی بیشتر، می‌رسد. باید موانع را برطرف کرد و این زمان را به کم‌تر از شش ماه و با ریسک پایین‌تر کاهش دهیم.

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم با بیان این‌که کاهش این زمان، شدنی و امکان‌پذیر است و تجربیات کشورهای دیگر نیز، این را اثبات کرده، گفت: ما باید امکانات را سریع و تسهیل‌شده در مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری را در اختیار دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی قرار دهیم تا نهضت ایجاد کسب و کارهای کارآفرین، فناور و دانش بنیان نوپا در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی شکل گیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پایان تاکید کرد که نقش وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی‌بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد. باید با رویکردی علمی و عملیاتی و پر شتاب به سمت نقش آفرینی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی دانش بنیان حرکت کرد.

انتهای پیام 

۴ اقدام کلیدی وزارت علوم در سال جدید برای تحقق تولید دانش‌بنیان

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم و مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به این‌که نقش وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی‌بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد، عنوان کرد: با “آموزش پژوهش‌محور و مهارت‌گرا”، “توسعه پژوهش‌های کاربردی”، “توسعه فناوری‌های راهبردی و تحول‌آفرین” و “اتصال توانمندی‌های پژوهشی و فناوری به کسب‌وکارها” می‌توان به تولید دانش‌بنیان کشور، کمک جدی کرد.

دکتر رضا نقی‌زاده در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، وزارت علوم را یکی از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌ها در زمینه تحقق تولید دانش‌بنیان برشمرد و گفت: نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در این مسیر، راهبردی است و اجزای مختلف وزارت علوم؛ اعم از حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و نوآوری وزارت در تحقق تولید دانش بنیان نقش دارند.  

وی با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، ادامه داد: بنیان و پایه تولید دانش بنیان، دانش و فناوری است و دانشگاه جایگاه اصلی دانش و فناوری در کشور است. در سایر کشورهای پیشرفته نیز از زمانی‌که اقتصاد دانش بنیان به طور جدی مطرح شده، نقش دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.  

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم، با بیان این‌که این وزارتخانه، زنجیره‌ای از اقدامات را در دوره جدید آغاز کرده است که این اقدامات می‌تواند به تولید دانش بنیان کشور کمک جدی کند، تشریح کرد: مهم‌ترین این اقدامات، «آموزش پژوهش‌محور و مهارت‌گرا»، «توسعه پژوهش‌های کاربردی با رویکرد حل مسائل دانشی دستگاه‌های و نهادهای اقتصادی و صنعتی»، «توسعه فناوری‌های راهبردی و تحول آفرین» و «اتصال توانمندی‌های پژوهشی و فناوری به کسب و کارهای فناور و دانش بنیان از طریق مراکز رشد و پارک های علم و فناوری» است.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص اقدامات کلیدی که در سال جدید باید مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: مطابق با اسناد بالادستی و برنامه‌های وزارت علوم، در سال جدید چهار اقدام کلیدی با محوریت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی، باید مدنظر قرار گیرد. اقدام اول در سطح آموزش است که ضرورت آموزش‌های مهارتی و افزایش ضریب اشتغال‌پذیری را ایجاب می‌کند.  گستره آموزش در دانشگاه‌ها باید فراتر از آموزش‌های کتب تخصصی باشد و باید به رویکردهای چند ساحتی در آموزش مهاجرت کرد.

وی ادامه داد: اقدام کلیدی دوم، توسعه پژوهش‌های کاربردی به‌ویژه مرتبط با پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی است. باید بپذیریم که هم‌اکنون نظام جذب و به‌کارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور معیوب است و باید با استفاده از فرصت سال جدید، تحولات اساسی در آن ایجاد کرد.

این متخصص سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری تاکید کرد: جذب دانشجوی دکترا، بدون در نظر گرفتن نیازها و تقاضاهای فعال، از دست دادن فرصت‌ها و امکانات ناشی از پنجره نیروی انسانی متخصص و دانش محور است. اگر همین پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی به سمت حل نیازهای جامعه و صنعت حرکت کند، مطمئن هستم یک حرکت ملی را شاهد خواهیم بود.

رئیس حوزه پژوهشی وزارت علوم، اقدام کلیدی سوم را افزایش مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی در زیست‌بوم دانش‌بنیان دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی سهم مشارکت در زیست‌بوم دانش‌بنیان دانشگاه‌ها کم‌تر از پنج درصد است و با همین امکانات فعلی می‌توان ظرفیت مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی را به دو برابر شرایط فعلی افزایش داد.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر نزدیک به ۶۰ هزار فعال در این زیست‌بوم داریم، با برنامه‌ریزی و تلاش، آن را می‌توان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داد. باید برای این برنامه داشته باشیم و بازیگرانی که در این زیست‌بوم فعال می‌شوند را تشویق کنیم. دانشجو و عضو هیات علمی که در این زیست بوم فعال شود، مطمئناً امکان درک بیشتری از واقعیت‌های جامعه، صنعت و تولید کشور خواهد داشت.

نقی زاده چهارمین اقدام کلیدی وزارت علوم که باید در سال جدید مورد توجه قرار گیرد را «توسعه شرکت‌ها و کسب و کارهای فناور، نوآور و کارآفرین در دانشگاه‌ها» عنوان کرد و ضمن اشاره به تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، گفت: امروز زمان آن است که فاصله بین ایده تا کسب و کار فناور، نوآور و دانش بنیان را در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کاهش داد. متاسفانه در حال حاضر این زمان زیاد است و تجربیات من نشان می‌دهد که این زمان در بعضی موارد به دو سال و حتی بیشتر، می‌رسد. باید موانع را برطرف کرد و این زمان را به کم‌تر از شش ماه و با ریسک پایین‌تر کاهش دهیم.

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم با بیان این‌که کاهش این زمان، شدنی و امکان‌پذیر است و تجربیات کشورهای دیگر نیز، این را اثبات کرده، گفت: ما باید امکانات را سریع و تسهیل‌شده در مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری را در اختیار دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی قرار دهیم تا نهضت ایجاد کسب و کارهای کارآفرین، فناور و دانش بنیان نوپا در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی شکل گیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پایان تاکید کرد که نقش وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی‌بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد. باید با رویکردی علمی و عملیاتی و پر شتاب به سمت نقش آفرینی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی دانش بنیان حرکت کرد.

انتهای پیام 

برچسب ها: معاونت پژوهشی وزارت علوم
پست قبلی

نگاهی به مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختیاری با شگفتی‌های آفرینش

پست بعدی

قلعه ضحاک عجبشیر جلوه ای از استقامت و پایداری مردم خطه آذربایجان

مربوطه پست ها

راهنمای کامل نگهداری از حیوانات خانگی: از غذای طوطی برزیلی تا خدمات دامپزشکی آنلاین
اجتماعی

راهنمای کامل نگهداری از حیوانات خانگی: از غذای طوطی برزیلی تا خدمات دامپزشکی آنلاین

۰۱ مهر ۱۴۰۳
سیر تا پیاز طرح انصار سربازی برای مشمولین غاییب بالای 8 سال + معافیت ها و کسری های فعال 1403
اجتماعی

سیر تا پیاز طرح انصار سربازی برای مشمولین غاییب بالای 8 سال + معافیت ها و کسری های فعال 1403

۲۸ شهریور ۱۴۰۳
جاری شدن سیلاب و رانش زمین در امام‌زاده داوود تهران
اجتماعی

جاری شدن سیلاب و رانش زمین در امام‌زاده داوود تهران

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
کشف یک جسد دیگر؛ جان‌باختگان سیل امام‌زاده داوود ۶ تن شدند/تعداد مفقودی‌ها اعلام شد
اجتماعی

کشف یک جسد دیگر؛ جان‌باختگان سیل امام‌زاده داوود ۶ تن شدند/تعداد مفقودی‌ها اعلام شد

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
تعداد مفقودی‌های سیل امام‌زاده داوود اعلام شد/ ادامه جست‌وجوی مفقودین
اجتماعی

تعداد مفقودی‌های سیل امام‌زاده داوود اعلام شد/ ادامه جست‌وجوی مفقودین

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
وقوع سیلاب در غرب تهران/ خارج کردن ۵ خودرو از گل و لای
اجتماعی

وقوع سیلاب در غرب تهران/ خارج کردن ۵ خودرو از گل و لای

۰۶ مرداد ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 9 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • ۴۰ هزار رشته قنات در کشور احیا می شود
  • آب مسأله اول کشور شده است
  • ۱۹ میلیون هکتار زمین طی ۵ سال آبخیزداری می‌شود
  • بررسی بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت
  • سیگنال صعودی ارز چین لینک «Chainlink»
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.